Kissamaisin koira?

ekkej

Mikä koirarotu muistuttaa luonteeltaan ja käytökseltään eniten kissaa? Ei ulkonäöllisesti.

27

3337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Ainakin mudissa on paljon kissamaisia piirteitä, mutta en tiedä onko se kissamaisin.

    • Koira on KOIRA ja KISSA ON ...

      Ota kuule kissa!!!! Jos toi on joku peruste koiran ottamiselle!

      • hhhteett

        bichon frise on enemmän kissamainen kuin koiramainen.
        Kotiutuu mihin vaan ikävöimättä perhettään ja tulee luokse jos sinulla on jotain herkkua.

        terkuin me muutamat, jotka olemme vaihtaneet rodun koiramaisempaan suuntaan;)


      • lähempänä kissaa
        hhhteett kirjoitti:

        bichon frise on enemmän kissamainen kuin koiramainen.
        Kotiutuu mihin vaan ikävöimättä perhettään ja tulee luokse jos sinulla on jotain herkkua.

        terkuin me muutamat, jotka olemme vaihtaneet rodun koiramaisempaan suuntaan;)

        Luin joskus jostain, että basenji olisi lähimpänä kissaa. Taisi olla jokin koirat lehti, jossa rotuesittelyssä oli basenji. Se on itsenäinen, niin kuin kissakin. Itseppäisyyttä löytyy. Sillä ei ole miellyttämishalua, vaikka se oppii helposti. Se tottelee kuin kissa, milloin tahtoo. Lisäksi basenji on siisti koira eikä haise.


      • elukasta ne on alunperin

        kehittyneet molemmat. Eli niiden alkuesi-isä on sama elukka.

        Kyllä niillä on vieläkin samoja piirteitä hieman. Ehkä jollakin rodulla on enemmän.
        Esim. joku rotu vaanii saalista kissan tapaan enemmän kuin toinen rotu.
        Susihan on tietty ollut se koiran lähin esi-isä.
        Susihan saattaa vaania saalista kuin kissa.


      • Neitokainen -86
        hhhteett kirjoitti:

        bichon frise on enemmän kissamainen kuin koiramainen.
        Kotiutuu mihin vaan ikävöimättä perhettään ja tulee luokse jos sinulla on jotain herkkua.

        terkuin me muutamat, jotka olemme vaihtaneet rodun koiramaisempaan suuntaan;)

        Meidän toyvillakoira naukuu haukotellessaan ja on muutenkin aika siro kissamaisen söpöllä tavalla. Ainoa ero on siinä että toyvillakoira on paljon sosiaalisempi ja fiksumpi kuin kissa!


    • Sirrah-chan

      Kuulemma yksi kissamaisimmista koiraroduista. Valpas, älykäs ja itsenäinen. Siisti. Pesee naamansa kissanlailla tassuillaan.

    • tämä rotu

      Basenji, se sairastaakin kissan sairauksia mitä toiset koirarodut eivät tee. :)

      • Basenji todellakin on kissamainen koira, ei pidä sateesta eikä totuttelematta myöskään uimisesta, putsaa kasvonsa tassuillaan, ei välttämättä ole kovin kiinnnostunut tekemään miten ihminen sanoo. Juoksee vapaana mihin tahtoo... Mutta tuo on minulle uutta, että se sairastaisi kissan tauteja. Mitähän tauteja ne ovat? Varsin paljon olen basenjeista lueskellut ja onhan noita asustellut useampia kappaleita täällä kotonakin (terveinä) jo kymmenen vuotta, mutta että kissan sairauksia? Voisiko nimim. 'tämä rotu' selittää tarkemmin?

        Minun ymmärtääkseni basenjit ovat erittäin perusterveitä (kuten alkukantaiset yleensäkin) ja ne muutamat perinnölliset vaivat, vaikkapa fanconi (sokeritaudin tapainen aineenvaihdunnan häiriö) , on nykyään jo rutiiniluonteisesti testattavissa kohtuuhintaan (65$/koira) geeneistä sylkinäytteen perusteella, eli kenenkään ei tarvitse käyttää sairasta tai sairastumiselle altista koiraa pennuttamiseen vedoten tietämättömyyteen.

        Olisiko kyseessä nimimerkin 'tämä rotu' -mielestä vaikkapa jokin 'naukutauti', basenjit kun eivät hauku, mutta ääntelevät kyllä monipuolisesti:-))


    • rodut

      Monet eivät hauku, vaan mouruavat. Ovat ylisiistejä ja käyttävät paljon tassujaan. Liikehdintäkin on kauniin sulavaa.
      Niin, ja se palveluhalukkuus todellakin puuttuu ;)

      • ihan täysin tuota

        " Ovat ylisiistejä"

        Oma turkki pysyy siistinä kissan tapaan, mutta muuten sotkevat ja tuhoavat paikkoja enemmän kuin muut rodut yhteensä.
        Meillä on malamuutteja.

        Muuten kyllä olen samaa mieltä.


      • ei tuhoa
        ihan täysin tuota kirjoitti:

        " Ovat ylisiistejä"

        Oma turkki pysyy siistinä kissan tapaan, mutta muuten sotkevat ja tuhoavat paikkoja enemmän kuin muut rodut yhteensä.
        Meillä on malamuutteja.

        Muuten kyllä olen samaa mieltä.

        eikä sotke. Varmaan persoonakohtaistakin, mutta itsekin voi asiaan paljon vaikuttaa tarjoamalla mahdollisuuksien mukaan paljon mieluista toimintaa.


      • malamuutti ?
        ei tuhoa kirjoitti:

        eikä sotke. Varmaan persoonakohtaistakin, mutta itsekin voi asiaan paljon vaikuttaa tarjoamalla mahdollisuuksien mukaan paljon mieluista toimintaa.

        Voi olla harvassa tuollaiset kertomasi malamuuttiyksilöt. Tiedän, että niitä on ja olen nähnyt yhden itsekkin.
        Minä väitän, että aktiivisuuden tarjoamisella ja määrällä ole mitään suoranaista tekoa sotkemis- ja tuhoamisasiaan. Ne tuhoaa oli aktiviteettia paljon tai vähemmän ja myös turhautuessaan aktiviteetin puutteeseen. Vain henkisellä aktiiviteetilla saa ne väsytettyä, niin ettei tuhotyöt kiinnosta vähään aikaan eikä muukaan.


      • shsgfs
        malamuutti ? kirjoitti:

        Voi olla harvassa tuollaiset kertomasi malamuuttiyksilöt. Tiedän, että niitä on ja olen nähnyt yhden itsekkin.
        Minä väitän, että aktiivisuuden tarjoamisella ja määrällä ole mitään suoranaista tekoa sotkemis- ja tuhoamisasiaan. Ne tuhoaa oli aktiviteettia paljon tai vähemmän ja myös turhautuessaan aktiviteetin puutteeseen. Vain henkisellä aktiiviteetilla saa ne väsytettyä, niin ettei tuhotyöt kiinnosta vähään aikaan eikä muukaan.

        Kissamainen koira on rodultaan joku hoikka, ketterä ja terve, eikä sellainen ole mikään laiskimus. Jos haluaa kissamaisen koiran, niin myös liikunnallisen. Mikään koira ei kumminkaan ole niin itsenäinen ja vaatimaton kuin kissa.


    • mielestä..

      chow chow on hyvinkin kissamainen... Mulla oli hoidossa sellaien oin puolivuotta ja oli aika kissa tyyliin "mä sua kuuntele,mä sua mielistele,teen ihan kaiken vaan omaks hyödyks/iloks" Muistaakseni rotu "esittelyssäkin" sanotaan hyvin kissa luonteiseks :) Itse vielä joku päivä ostan kyseisen koira rodun edustajan koska on aivan ihana

    • ffgjghhhhjkkhkk

      japanin chin , tiibetinspanieli ja chow chow..hieman enemmän itsenäisiä..

    • MoSos

      Isosta kissasta käy canario, itsenäinen ja itsevarma. Ulkomuodoltaan käy helposti tiikeristä ;)

    • shibaa

      Shiba on kissamainen, se pesee itseään kuten kissa ja on tarkka puhtaudestaan. Mutta jos kissamaisen koiran haluaa niin kannattaisiko ehkä ennemmin ottaa kissa kuin koira? Ja joo, 3 vuotta vanha tuo aloittajan viesti.

    • ghnf

      maatiainen

    • catdog

      Mä sanoisin,että villakoira on kissamaisin. Söpö ,viehkeä,seurallinen,mukavuuden haluinen niin kuin mun kissat.sillä erolla ,että villiksen kanssa voi käydä lenkillä:)) . ,

      • ....................

        Söpöys on katsojan silmäkulmassa.


    • arvokas pekingeesi

      Kiinanpalatsikoira.

      Sillä on palvelusväki :). Se on niin varma arvostaan, ettei katso millään muotoa olevan tarpeellista sinua miellyttää. Seuraasi se hakeutuu silloin kuin se itse haluaa.

      • ....................

        Enemmän kiinanapalatsikoira muistuttaa rumaa, jalatonta karvamatoa kuin siroa kissaa.


    • kansallinen spk !

      Suomenpystykorva ! Ulkonäoltäänkin hieman :-)

    • ....................

      Jos olisit tarkoittanut koko pakkausta (luonne, käytös ja ulkonäkö) olisi vastaus ollut helppo: shiba.

      Mutta ehkä jos pelkkä käytös otetaan lukuun niin joko basenji tai akita, kumpikaan ei hauku (basenji ei kykene vaan pitää basenjijodlausta, akita kykenee mutta haukkuu muutoin erittäin harvoin), ovat kissamaisen siistejä ja itsenäisiä sekä omanarvontuntoisia.

      Kishu ja shikoku myös jakavat monia noista ominaisuuksista, kaista ja hokkaidosta en ole varma kun en ole kuin kerran toisen niistä nähnyt eikä pelkästään netistä lukemalla saa kunnolla vastauksia kissamaisuuteen.

      Tuo luonnekuvaus sopisi muuten hyvin shibaankin, paitsi että shiba on äänekkäämpi ja usein pitää ns. tyypillistä shibakiljuntaa.

    • .....

      meillä on tiibetinspanieli joka on todella kissamainen... esim. ei pidä vedestä, nuolee myös tassut, leikkii tassuillaan ei niinkään suullaan niinku koirat, ei välttämättä usko kaikkea jota sanoo, makkara ei ole mitään herkkua eikä kiinnosta.... näitä vois luetella vaikka kuinka paljon ;D

    • Anonyymi

      Haamu kommentti 20 vuoden takaa, itselläni oli maatiaiskissa, pieni, mutta pippurinen. Lapset sai silittää, vaikkei tykännyt. Hän nautti suunnattomasti metsälenkeistä, tuli illaksi aina kotiin. Eipä taida muita itsenäisiä koirarotuja olla ku noi dopermannit bulldogit yms. Tykkää tai sitten ei 😸

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      99
      1863
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1410
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1307
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      84
      1263
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1114
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      455
      939
    7. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      913
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      47
      908
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      842
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      826
    Aihe