Saako leikkauksessa valita joko puudutuksen tai nukutuksen, jos erilisessä paperissa lukee että potilaalle tehdään toimenpide tulopäivänä PUUDUTUKSESSA. Saako sen vielä vaihtaa paikan päällä nukutukseen?
PUUDUTUS VAI NUKUTUS?
15
7963
Vastaukset
- saa.........
Soitapa nopsasti sinne,mistä paperi on tullut ja kysy asiaa,ellet siitä ole etukäteen tietoinen. Sinulle tehtävä toimenpide saattaa olla sellainen,että se normaalisti aina tehdään puudutuksessa.
Tai,voi olla,että kanssasi keskustellaan sairaalaan saavuttuasi kummastakin mahdollisuudesta.Sen tekee anestesialääkäri.
Mutta kun se on paperille präntätty,niin kannattaa ottaa selvää.
Kyseessä on leikkaussaliin varattu aika,heräämön aika, anestesialääkärin aika, joten usein ne on etukäteen suunniteltu - paitsi jos tulee esille jotain erityistä.- pelottaa
jos haluat nukutuksen. Sekä puudutuksen, että nukutuksen kokeneena suosittelen kyllä puudutusta. Herääminen nukutuksesta ei ole kivaa jos tulee huono olo. Puudutuksessa huolehditaan, että sinä saat koko ajan tarpeeksi lääkettä, että et edes piittaa mitä sinulle tehdään.
- Suosittelen..
pelottaa kirjoitti:
jos haluat nukutuksen. Sekä puudutuksen, että nukutuksen kokeneena suosittelen kyllä puudutusta. Herääminen nukutuksesta ei ole kivaa jos tulee huono olo. Puudutuksessa huolehditaan, että sinä saat koko ajan tarpeeksi lääkettä, että et edes piittaa mitä sinulle tehdään.
Puudutusta. Ei tule niin huono olo puudutuksesta ja virkoaa paljon nopeammin jalkeille. Jos sinulle tehdään jokin leikkaus puudutuksessa niin kyllä hoitajat antaa sinulle sen verran rentouttavaa lääkettä että sinä et tiedä jännittämisestä mitään.
Minut leikattiin tässä vasta ja tekivät operaation puudutuksessa,ei ollut läheskään niin huono olo kuin nukutuksen jälkeen. Suosittelen puudutusta! Nukutuksesta on kokemuksia ja olo ei todellakaan ollut mikään maailman paras herättyäni. - aina olla erimieltä
Suosittelen.. kirjoitti:
Puudutusta. Ei tule niin huono olo puudutuksesta ja virkoaa paljon nopeammin jalkeille. Jos sinulle tehdään jokin leikkaus puudutuksessa niin kyllä hoitajat antaa sinulle sen verran rentouttavaa lääkettä että sinä et tiedä jännittämisestä mitään.
Minut leikattiin tässä vasta ja tekivät operaation puudutuksessa,ei ollut läheskään niin huono olo kuin nukutuksen jälkeen. Suosittelen puudutusta! Nukutuksesta on kokemuksia ja olo ei todellakaan ollut mikään maailman paras herättyäni.minä taas suosittelen nukutusta. Olin kuullut kauhu kokemuksia nukutuksesta, mutta otin sen silti polvileikkauksessa. Oli hyvä kokemus ja herättyäni ei ollut yhtään huonoa tai tokkuraista oloa.
- ei ikinä enään..
Itselläni huonoja kokemuksia paikallispuudutuksesta,laaserilla.
Korvakäytävän kautta operoitiin laserilla kaulalla olevia kystiä,kipua ei ollut,mutta tunne sama kuin olisi ollut asfalttiporan alla,taju meni sen leikkauksen aikana noin 6 kertaa,aina havahduin siihen kun lääkärit läpsivät poskilleni että heräisin.
Ikinä en enään mene puudutus leikkaukseen,olkoot vaikka kuinka huono-olo leikkauksen jälkeen.
Mutta täytyy muistaa mistä leikataan,voi asia olla hieman toisin...minulla se kohdistu päänalueelle joten ei todellakaan hyvä kokemus!! - et päättää
Eli anestesialääkäri valitsee kaikki tarpeelliset seikat huomioon ottaen sinulle parhaan tavan selviytyä leikkauksesta.
Turvallisin tapa on puudutus.- jos puudutuksella
Ihan turvallista on myös nukutus, paljon mukavampi kun ei tiedä mitään mitä lääkärit sulle tekee, sitäpaitsi puudutus (ainaskin spinaali) voi tehdä kipeetä. Ainaskin kaverini kertoi kun lääkäri yritti monta kertaa työntää neulaa spinaalitilaan ennenkuin onnisti. Mulla ei ollut huono olo nukutuksen jälkeen, naapuri pedissä potilas oksenteli spinaalipuudutuksen jälkeen pari päivää, mä pääsin jo kotiin niin tämä rouva joutui jäämään vielä.
- puudutus on
jos puudutuksella kirjoitti:
Ihan turvallista on myös nukutus, paljon mukavampi kun ei tiedä mitään mitä lääkärit sulle tekee, sitäpaitsi puudutus (ainaskin spinaali) voi tehdä kipeetä. Ainaskin kaverini kertoi kun lääkäri yritti monta kertaa työntää neulaa spinaalitilaan ennenkuin onnisti. Mulla ei ollut huono olo nukutuksen jälkeen, naapuri pedissä potilas oksenteli spinaalipuudutuksen jälkeen pari päivää, mä pääsin jo kotiin niin tämä rouva joutui jäämään vielä.
Puudutus on kyllä huomattavan paljon turvallisempi kuin nukutus.
Jos spinaalin laittaa kokematon ihminen, niin se voi tuntua kipeältä. Yleisesti ottaen ihmiset kertovat käteen laitettavan kanyylin sattuvan enemmän kuin spinaalineulan. (Ja näin olen sen itsekkin kokenut)
Myöskin pahoinvointi nukutuksen jälkeen on yleisempää kuin puudutuksen eli yksi nähty tapaus ei tee sinusta asiantuntijaa. - nukutettu useasti
puudutus on kirjoitti:
Jos spinaalin laittaa kokematon ihminen, niin se voi tuntua kipeältä. Yleisesti ottaen ihmiset kertovat käteen laitettavan kanyylin sattuvan enemmän kuin spinaalineulan. (Ja näin olen sen itsekkin kokenut)
Myöskin pahoinvointi nukutuksen jälkeen on yleisempää kuin puudutuksen eli yksi nähty tapaus ei tee sinusta asiantuntijaa.Kanyyli siis laitettu monta kertaa, ei sattunut yhtään. Nukutettuna on leikattu olkapää kahdesti, umppari, sappi, kohtu poistettu jne. Nukutus ja muut aineet laitettu kaikki suonensisäisesti (ei mitään kaasuja, happi tietysti) ja siksi ei ole ollut lainkaan pahoinvointia.
Puudutuksesta ei kokemusta mutta en pelkää nukutusta. Siitä on vain hyvää kerrottavaa. - puudutettunakaan...
jos puudutuksella kirjoitti:
Itse olen ollut kahdessakin puudutuksessa tehdyssä operaatiossa ja molemmissa olen saanut kevyen sedaation (näin jo etukäteishaastattelussa halutessani) eli ei minun ole tarvinut kuunnella mitään lääkärien höpinöitä tai toimenpiteen ääniä.
Kunnon nukutuksessa kammoan eniten sitä hengitysputken aiheuttamaa heräämisen yhteydessä olevaa ihan tajutonta kurkkukipia. Kevyt sedaatio (nukutus) ja puudutus on mun valinta, jos itse saan valita... - Katjamaaria
puudutus on kirjoitti:
Myöskin pahoinvointi nukutuksen jälkeen on yleisempää kuin puudutuksen eli yksi nähty tapaus ei tee sinusta asiantuntijaa.Enpä olekaan asiantuntija, mutta eipä ole puudutuskaan riskitön. Voit jopa halvaantua, yleisin haittavaikutus on hirveä päänsärky. Kanyylin laitto kyllä sattuu, mutta minulle se laitettiin kyynärvarteen, eli samaan paikkaan mistä verikoe otetaan, eikä sattunut ollenkaan. Kun olin nukahtanut laittoivat sen kämmenselkään. Minä suosin ehdottomasti nukutusta, se on oikein miellyttävää kun ei tiedä tuon taivaallista maailman menosta. Ja jos nyt sattuisi delaamaan niin siitä ei sitten tiedä mitään : )
- en ole asiantuntija
puudutettunakaan... kirjoitti:
Itse olen ollut kahdessakin puudutuksessa tehdyssä operaatiossa ja molemmissa olen saanut kevyen sedaation (näin jo etukäteishaastattelussa halutessani) eli ei minun ole tarvinut kuunnella mitään lääkärien höpinöitä tai toimenpiteen ääniä.
Kunnon nukutuksessa kammoan eniten sitä hengitysputken aiheuttamaa heräämisen yhteydessä olevaa ihan tajutonta kurkkukipia. Kevyt sedaatio (nukutus) ja puudutus on mun valinta, jos itse saan valita...Minulla ei ole ollut mitään kurkkukipua johtuen hengitysputkesta.Kaipa anestesialääkäri on ollut todella taitava kun ei ole ollut mitään tuntemuksia sen jälkeen.
Tietyntyyppisissä leikkauksissa nukutus on ihan paikallaan. Minulle ei edes tarjottu muuta omissa leikkauksissani.
Tosin tuon hengitysputken kanssa on ollut kerran ongelmia. Itse en siitä tiennyt mitään mutta jälkeenpäin kerrottiin, että putken laittamisessa oli ollut ongelmia. - puudutus riskitön
Katjamaaria kirjoitti:
Enpä olekaan asiantuntija, mutta eipä ole puudutuskaan riskitön. Voit jopa halvaantua, yleisin haittavaikutus on hirveä päänsärky. Kanyylin laitto kyllä sattuu, mutta minulle se laitettiin kyynärvarteen, eli samaan paikkaan mistä verikoe otetaan, eikä sattunut ollenkaan. Kun olin nukahtanut laittoivat sen kämmenselkään. Minä suosin ehdottomasti nukutusta, se on oikein miellyttävää kun ei tiedä tuon taivaallista maailman menosta. Ja jos nyt sattuisi delaamaan niin siitä ei sitten tiedä mitään : )
Ei ole puudutuskaan riskitön, mutta huomattavan vähemmän riskejä sisältävä kuin nukutus.
Ja olet kyllä viimeisessä lauseessa ihan oikeassa. - puudutus
en ole asiantuntija kirjoitti:
Minulla ei ole ollut mitään kurkkukipua johtuen hengitysputkesta.Kaipa anestesialääkäri on ollut todella taitava kun ei ole ollut mitään tuntemuksia sen jälkeen.
Tietyntyyppisissä leikkauksissa nukutus on ihan paikallaan. Minulle ei edes tarjottu muuta omissa leikkauksissani.
Tosin tuon hengitysputken kanssa on ollut kerran ongelmia. Itse en siitä tiennyt mitään mutta jälkeenpäin kerrottiin, että putken laittamisessa oli ollut ongelmia.Molempina kertoina leikattu polvi, ekalla kertaa nukutus ja toisella kertaa puudutus.
Mun mielestä puudutus oli paljon mukavampi. Nukutus tuntuu inhottavalta kun taju lähtee ja herääminen on vaikeeta, kurkku kipeä, pahaolo ja ihan tokkurassa koko loppu päivän.
Puudutus taas oli mukava, sain ennen sitä rauhottavaa suoraan suoneen, enkä edes tajunnut että mulle pistettiin se puudutus. Sitten vaan tyhmänä katselin kun kirurgi nosteli mun jalkaa eikä siinä edes tajua että se on oma jalka.
Kyllähän siinä kuulee mitä tehdään kun on puudutettuna, mutta mulla ainakin oli ihan mukava olo siinä, ja vaikka yritin kuunnella mitä se kirurgi puhuu niin en tajunnut yhtikäs mitään. Mut kyllä siinä huomas kun sen rauhottavan vaikutus alko laskeen, mut sitä saa lisää kun pyytää.
Puudutus siis on mun mielestä ehdottomasti parempi, ei tuu kipukaan sen jälkeen niin nopeasti. - Johanna^^
puudutus kirjoitti:
Molempina kertoina leikattu polvi, ekalla kertaa nukutus ja toisella kertaa puudutus.
Mun mielestä puudutus oli paljon mukavampi. Nukutus tuntuu inhottavalta kun taju lähtee ja herääminen on vaikeeta, kurkku kipeä, pahaolo ja ihan tokkurassa koko loppu päivän.
Puudutus taas oli mukava, sain ennen sitä rauhottavaa suoraan suoneen, enkä edes tajunnut että mulle pistettiin se puudutus. Sitten vaan tyhmänä katselin kun kirurgi nosteli mun jalkaa eikä siinä edes tajua että se on oma jalka.
Kyllähän siinä kuulee mitä tehdään kun on puudutettuna, mutta mulla ainakin oli ihan mukava olo siinä, ja vaikka yritin kuunnella mitä se kirurgi puhuu niin en tajunnut yhtikäs mitään. Mut kyllä siinä huomas kun sen rauhottavan vaikutus alko laskeen, mut sitä saa lisää kun pyytää.
Puudutus siis on mun mielestä ehdottomasti parempi, ei tuu kipukaan sen jälkeen niin nopeasti.Mitä teillä leikattiin polvesta kun saitte nukutuksen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793