Vaatetus

Lapin vaellukselle?

Mitä kaikkea tulisi kesäkuussa pakata mukaan rinkkaa, etenkin vaatetus? Olen lähdössä miesystäväni kanssa, hänelle se on tuttua. Haluisin olla kuin pro kun hetki koittaa, ei paljon kysellä häneltä. Kenkien ostos on tällä viikolla, rinkan, makuupussin yms. lainaan/vuokraan jostain. En malta odottaa ensimmäistä Lapin reissuani ja vieläpä vaeltamalla! :)

25

2419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha vaeltaja

      Senverta että älä yritä olla pro kerran et ole, ja se paistaa heti läpi vähänkin kokeneemmalle.
      Kysy vain miesystävältäsi, koska hän tietää reitin ja majotukset mihin menette. Ne taas vaikuttaa paljon mitä mukaan tarvitsette.
      Hyvää vaellusta.

    • vaikka

      varalle, pikkuhousut ja -paita, sekä pitkä varakerrasto kylmiä öitä varten. Sekä varasukat, ohuet ja paksut. Rintsikat jos käyttää 1 kpl ehkä varalle?

      Myös lämmin väliasu, paita ja housut voi olla rinkassa tai kylmällä ilmalla päällä.

      Liikaa varavaatteita ei kannata kantaa. Yhdet puhtaat varavaatteet voi olla matkavaatekassissa odottamassa paluumatkaa.

    • phd76_

      Kannattaa sitten sisäänajaa ne kengät. Eli kävellä 2-3 kertaa, tunti pari ainakin, niissä sukissa joissa meinaat vaeltaa. Meinaan parempi sisäänajaa ne etukäteen ja totuttaa jalkoja niihin, kuin että saa ne rakot siellä Lapissa sitten ekan päivän aikana. Ja vaellusloppuu siihen tai sitten ei ole ainakaan mukavaa.

      Just my 2 cents.

    • pilaat molempien vaelluksen

      ********************************
      >Haluisin olla kuin pro kun hetki koittaa, ei paljon kysellä häneltä
      *******************************

      Jaahas vai että proo... ;-)
      Minä ehdotan että YHDESSÄ suunnittelette vaelluksen yksityiskohdat ja varustehankinnat jos kerran miesystäväsi on kokenut vaeltaja. Hän varmaan tietää kokemuksesta myös mitä ongelmia ensikertalaiselle saattaa tulla (ne rakot sisäänajamattomilla vaelluskengillä yms.)
      Reilusti vaan YHDESSÄ suunnitellen, muutoin saattaa pilaantua teidän molempien vaellusfiilis!

    • vaeltaja 444

      on hienoa. Ihmettelen kuitenkin sitä miksi ette yhdessä suunnittele, koska ystäväsi on kokenut vaeltaja. Toivottavasti reissunne onnistuu kun asenteesi on tuollainen.
      Neuvoisin, että lue netistä vaelluskertomuksia..
      Hyvää reissua teille.

    • Sentsa

      Kengät on tärkeimmät. Unohda sandaalit ja kumisaappaat. Ota varrelliset vaelluskengät ja käytä niitä mahdollisimman paljon ennen reissua. Asu. Ei sortseja tai ihon myötäisiä vaatteita, koska lapissa on hyttysiä ja siellä on ainakin yöllä kylmä. Hyvä olla vähän väljää. Poolopaitoja ettei kaula tuu syödyksi. Monta paria sukkia. Ja lipallinen hattu, koska viime kokemuksien mukaan tuntureilla ei ole varjoja.

      Ja ehdottamasti tiukka EI kangasmerkeille jotai myydään jokaisessa lapin turistirysässä. Kun et halunnut näyttää turistilta. Sama kielto pätee lapinleukkuihin ja puukuksiin.

      • sentään kertonut

        miesystävällesi, että tuleva vaellus on sinun ensimmäinen lapin matkasi.
        Ethän vain ole satuillut olleesi aikaisemminkin vaelluksilla.
        Rehellisyyttä peliin, kun tuntureihin aiotte mennä, se voi olla siellä hyvinkin tarpeen esimerkiksi huonojen säiden yllättäessä, tai muiden sattumusten myötä.
        Älä pilaa teidän molempien reissua.
        Tunturien maahan on mentävä nöyrin mielin. Ylimielisyys kostautuu siellä hyvin nopeasti.


      • vaeltajan tuntee

        muovikuksasta, vain aloittelijat käyttää painavaa puukuksaa.

        Tuo kenkien sisäänajo voi hyvin tapahtua lapissa jos ostaa tarpeeksi väljät ja sovittaa ne liikeessä hyvin.

        Aika naurettavaa ajaa kenkiä sisään asfaltilla ja selässä rinkka jossa kiviä.


      • aika!
        vaeltajan tuntee kirjoitti:

        muovikuksasta, vain aloittelijat käyttää painavaa puukuksaa.

        Tuo kenkien sisäänajo voi hyvin tapahtua lapissa jos ostaa tarpeeksi väljät ja sovittaa ne liikeessä hyvin.

        Aika naurettavaa ajaa kenkiä sisään asfaltilla ja selässä rinkka jossa kiviä.

        varmaan hartiasi painuvat lyttyyn sen muutaman gramman eron takia, jos erehtyisit oikean kuksan mukaan ottamaan. Just joo...


      • pitkässä juoksussa
        aika! kirjoitti:

        varmaan hartiasi painuvat lyttyyn sen muutaman gramman eron takia, jos erehtyisit oikean kuksan mukaan ottamaan. Just joo...

        siitä että kokemattoman varusteet painaa 25 kg viiden päivän reisulla, kokenut ja kantapäänkautta oppinut pärjää 15 kilon varusteilla 10 päivää.


      • ain 35-40kg kun lähden ja k...
        pitkässä juoksussa kirjoitti:

        siitä että kokemattoman varusteet painaa 25 kg viiden päivän reisulla, kokenut ja kantapäänkautta oppinut pärjää 15 kilon varusteilla 10 päivää.

        kesäisin ja aina pois poluilta ja yksin.22 vuotta vaeltanut ja turhaa ei mielestäni ole.jokainen kantaa sen minkä jaksaa ei ole paino rajoja.Ja kyllähän pikkelenkin kahdestaan tekee todellakin kevyillä,mutta yksinvaeltaja joutuu kantamaan kaiken itse jolloin paino nousee ja paljon jos kuukauden muonatkin mukana.


      • joukkoon mahtuu
        ain 35-40kg kun lähden ja k... kirjoitti:

        kesäisin ja aina pois poluilta ja yksin.22 vuotta vaeltanut ja turhaa ei mielestäni ole.jokainen kantaa sen minkä jaksaa ei ole paino rajoja.Ja kyllähän pikkelenkin kahdestaan tekee todellakin kevyillä,mutta yksinvaeltaja joutuu kantamaan kaiken itse jolloin paino nousee ja paljon jos kuukauden muonatkin mukana.

        turhankantajiakin.


      • minusta
        pitkässä juoksussa kirjoitti:

        siitä että kokemattoman varusteet painaa 25 kg viiden päivän reisulla, kokenut ja kantapäänkautta oppinut pärjää 15 kilon varusteilla 10 päivää.

        tuntuu, ettei sinun tarvitse tulla minua neuvomaan. Olen joskus ihan ammatikseni metsässä liikkunut, enkä vain tehnyt vaellusreissuja ja kertaakaan en ole kuksan kantamisen takia kuukahtanut.


      • ammattilaiset
        minusta kirjoitti:

        tuntuu, ettei sinun tarvitse tulla minua neuvomaan. Olen joskus ihan ammatikseni metsässä liikkunut, enkä vain tehnyt vaellusreissuja ja kertaakaan en ole kuksan kantamisen takia kuukahtanut.

        kantaa tavaroitaan itse viikkoakaan. On mönkijät ja moottorikelkat apuna.

        Eli se siitä kuksasta.


      • taitaa...
        ammattilaiset kirjoitti:

        kantaa tavaroitaan itse viikkoakaan. On mönkijät ja moottorikelkat apuna.

        Eli se siitä kuksasta.

        olla aikamuodot vähän hakusessa. "Olen joskus" viittaa menneisyyteen ja silloin ei kyllä mönkkäreitä ollut, joten se siitä...


      • ...
        ain 35-40kg kun lähden ja k... kirjoitti:

        kesäisin ja aina pois poluilta ja yksin.22 vuotta vaeltanut ja turhaa ei mielestäni ole.jokainen kantaa sen minkä jaksaa ei ole paino rajoja.Ja kyllähän pikkelenkin kahdestaan tekee todellakin kevyillä,mutta yksinvaeltaja joutuu kantamaan kaiken itse jolloin paino nousee ja paljon jos kuukauden muonatkin mukana.

        Nivelten kuntoa ajatellen maksimissaan saa olla lisä-kannettavaa yksi kolmasosa omasta painosta.

        Eli jos painat yli 120 kiloa, niin tottahan silloin on vielä terveellistä kantaa 40 kiloa tavaraa mukanaan.

        Aina kannattaa mukavuutensa tähden pyrkiä kuitenkin mahdollisimman pieneen painoon.

        Ongelma on suurin pienillä nuorilla tyttölapsilla, joiden paino on alle 60 kilon, mutta mukavuus vaatisi mukaan jokaiselle päivälle puhtaat vaatteet, paljon hygieniatarvikkeita ja suklaata kiloittain.

        Itsekään en mikään kokenut ole, vasta viidennelle viikon vaellukselle pakkaamassa ja jo nyt, kun kaikkea viimehetkellä muistavaa ei ole vielä muistanut, painoa rinkassa 27 kiloa. Omaa painoa n. 65... Tarpeellisin varuste siis tällakin kertaa tukisiteet polviin.


      • pahasti
        ... kirjoitti:

        Nivelten kuntoa ajatellen maksimissaan saa olla lisä-kannettavaa yksi kolmasosa omasta painosta.

        Eli jos painat yli 120 kiloa, niin tottahan silloin on vielä terveellistä kantaa 40 kiloa tavaraa mukanaan.

        Aina kannattaa mukavuutensa tähden pyrkiä kuitenkin mahdollisimman pieneen painoon.

        Ongelma on suurin pienillä nuorilla tyttölapsilla, joiden paino on alle 60 kilon, mutta mukavuus vaatisi mukaan jokaiselle päivälle puhtaat vaatteet, paljon hygieniatarvikkeita ja suklaata kiloittain.

        Itsekään en mikään kokenut ole, vasta viidennelle viikon vaellukselle pakkaamassa ja jo nyt, kun kaikkea viimehetkellä muistavaa ei ole vielä muistanut, painoa rinkassa 27 kiloa. Omaa painoa n. 65... Tarpeellisin varuste siis tällakin kertaa tukisiteet polviin.

        liikaa tai voihan varusteet olla yksinkertaisesti liian painavia. Minä olen päässyt jo alle 20 kg rinkkaan.


    • peruuntui

      mun osalta, ku ei olekaan varaa ostaa kamppeita ja lippuja pohjoiseen ja takas. Se siitä sitten. Miesystäväni kyllä titää etten ole ennen Lapissa ollut, en nyt urpo ole valehtelemaan sellaisesta tai muustakaan.

      • miesyhtävä maksaa

        kulut, teltan, makkarin ja rinkan vuokran. Ja matkat myös sekä eväät, ei se lasku sitten hirveitä tee.

        Tai peruuntua muusta syystä, ei lähde kokemattoman kanssa?


      • varaa maksaa
        miesyhtävä maksaa kirjoitti:

        kulut, teltan, makkarin ja rinkan vuokran. Ja matkat myös sekä eväät, ei se lasku sitten hirveitä tee.

        Tai peruuntua muusta syystä, ei lähde kokemattoman kanssa?

        toistenkin kulut! Enkä sitä paitsi halua hänen maksavan mun kustannuksia ellei sitten ole oikein rikas.


      • tietää poikaystävästäsi
        varaa maksaa kirjoitti:

        toistenkin kulut! Enkä sitä paitsi halua hänen maksavan mun kustannuksia ellei sitten ole oikein rikas.

        Vähän huteralta vaikuttaa nuo tiedot hänen taloudellisesta tilanteesta. On ehkä parempi ettei lähde vielä hänen kanssa vaeltamaan.


      • vaellus juuri
        varaa maksaa kirjoitti:

        toistenkin kulut! Enkä sitä paitsi halua hänen maksavan mun kustannuksia ellei sitten ole oikein rikas.

        koskaan ole rahasta kiinni, varusteet ei tarvitse olla uusia ja niitä voi lainata, matkat julkisillakin onnistuu aika hyvin. Palaa sitä rahaa kotonakin kun kaljaa ja lihaa ostaa.


      • minusta ja suhteestani?!
        tietää poikaystävästäsi kirjoitti:

        Vähän huteralta vaikuttaa nuo tiedot hänen taloudellisesta tilanteesta. On ehkä parempi ettei lähde vielä hänen kanssa vaeltamaan.

        Tiedän kyllä hänen taloudellisen tilanteen. Ja ketä oikein tarkoitat, ku kirjoitit "ettei lähde vielä hänen kanssa vaeltamaan"? Ekaks mulle kohdistit viestin, sitt kirjoitat musta kolmantena persoonana!


    • puuvillaiset...

      ...vaatteet on huono ratkaisu vaellukselle. No, ehkä oloasuna iltanuotiolla, mutta muuten kelvottomia ovat.Raskaita, helposti kastuvia, hitaasti kuivuvia.
      Ei ole kokemusta, kuin pari reissua, mutta toisella reissulla oli enää alkukilometreillä puuvillainen t-paita mukana, joka saikin sitten loppureissun olla repussa. Niin selvä ero oli sillä t-paidalla ja tekokuitupaidalla, joka ei kostunut hiestä ja pesun jälkeen kuivuikin hetkessä...

      • Nimetön

        joku tossa viestiketjussa mainitti noista hyttyisistä....eivät ole vielä tullee tälle kesälle. kansii tosiaan vielä kesäkuussa muistaa että öisin voi olla kylmää. Kesää täällä odotellaan, eilen oli yli 20varjossa,joten kyllä se sieltä tullee=)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8955
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1257
    Aihe