Opintotuki ja harjoittelu

Opiskelija111

Koulussani (AMK) opinnot kestävät vielä kesäkuunkin, joten siltä kuulta saan opintotukea. Miten nyt, kun aloitan harjoittelun kuun alussa (palkaton)? Pitäisikö harjoittelusta ilmoittaa, kun opiskelen kuitenkin samaan aikaan enkä tuosta palkkaa ilmeisesti saa? Olen töissä heinäkuun puoleenväliin, mutta siltä kuulta en ilmeisesti mitään tukia saa, koska aika jää niin lyhyeksi.

On vielä hiukan auki se yksityiskohta, että tulenko saamaan harjoittelusta palkkaa (luultavasti en). Sen olen kelan sivuilta löytänyt, että palkallisesta harjoittelusta pitäisi ilmoittaa. Tarkoittaako se sitten, että menetän kesäkuun tuen, jos palkka menee yli sen rajan, 505 euroa vai mitä olikaan? Että se keskiarvo tosiaan lasketaan pelkästään harjoittelupalkoista eikä vuoden aikana tulleista omista tuloista? Ymmärsinköhän oikein? :)

9

1372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei varma tieto

      Mielestäni asia on näin:

      Jos saat harjoitteluajalta keskimäärin yli 505 e/kk (elokuun alusta 660e/kk), niin opintotukea ei harjoitteluajalle myönnetä. Tätä sääntöä ei voi kiertää siten, että saisi vaikkapa kesä-heinäkuulta 500e/kk ja elokuulta 3000e/kk, koska kuukausipalkka lasketaan siis keskimääräisenä.

      Lisäksi kesältä saadut tulot otetaan normaalisti huomioon tulovalvonnassa.

      • apua?

        Eikö tuo 660e/kk tulekaan koko vuoden alusta asti???


      • apua?
        apua? kirjoitti:

        Eikö tuo 660e/kk tulekaan koko vuoden alusta asti???

        "Vuosituloraja lasketaan siten, että jokaista
        tukikuukautta kohden tuloa voi olla 660
        euroa ja jokaista tuetonta kuukautta kohden
        1 970 euroa."

        "Vuosina 2006 ja 2007 saaduissa tuloissa
        noudatetaan aiemmin voimassa olleita tulorajoja:
        505 euroa tukikuukautta kohden ja
        1 515 euroa tuetonta kuukautta kohden."

        Eli vuoden 2008 alusta alkaen on tuo 660 ollut voimassa. Syksyllä nousee vain opintoraha, tulorajat on siis nousseet jo tammikuussa.


      • Sekoitat asiat!
        apua? kirjoitti:

        "Vuosituloraja lasketaan siten, että jokaista
        tukikuukautta kohden tuloa voi olla 660
        euroa ja jokaista tuetonta kuukautta kohden
        1 970 euroa."

        "Vuosina 2006 ja 2007 saaduissa tuloissa
        noudatetaan aiemmin voimassa olleita tulorajoja:
        505 euroa tukikuukautta kohden ja
        1 515 euroa tuetonta kuukautta kohden."

        Eli vuoden 2008 alusta alkaen on tuo 660 ollut voimassa. Syksyllä nousee vain opintoraha, tulorajat on siis nousseet jo tammikuussa.

        Tässä puhutaan kahdesta täysin eri asiasta, ole tarkkana!

        Opintotuen epääminen HARJOITTELUKUUKAUSILTA on riippuvainen HARJOITTELUKUUKAUSIEN palkasta. Jos saat yli 505e/kk (31.7.08 saakka) tai 660e/kk (1.8.08 alkaen), niin tukea ei HARJOITTELUKUUKAUSILLE myönnetä.

        Tulorajat VUOSITULOVALVONNASSA ovat kyllä muuttuneet 1.1.2008 alkaen, mutta HARJOITTELUAJAN palkan rajat nousevat vasta 1.8.2008!


      • Anyoneeee
        Sekoitat asiat! kirjoitti:

        Tässä puhutaan kahdesta täysin eri asiasta, ole tarkkana!

        Opintotuen epääminen HARJOITTELUKUUKAUSILTA on riippuvainen HARJOITTELUKUUKAUSIEN palkasta. Jos saat yli 505e/kk (31.7.08 saakka) tai 660e/kk (1.8.08 alkaen), niin tukea ei HARJOITTELUKUUKAUSILLE myönnetä.

        Tulorajat VUOSITULOVALVONNASSA ovat kyllä muuttuneet 1.1.2008 alkaen, mutta HARJOITTELUAJAN palkan rajat nousevat vasta 1.8.2008!

        Jos aloittaa toukokuun alussa harjoittelun, vaikka koulua on vielä jäljellä, ja harjoittelusta saisi palkkaa yli tuon 505 euroa, niin ei sitten saisi sitä opintotukea, joka normaalisti sille kuulle kuuluisi?


      • näinpä...
        Anyoneeee kirjoitti:

        Jos aloittaa toukokuun alussa harjoittelun, vaikka koulua on vielä jäljellä, ja harjoittelusta saisi palkkaa yli tuon 505 euroa, niin ei sitten saisi sitä opintotukea, joka normaalisti sille kuulle kuuluisi?

        se näyttää menevän. Lisäksi on huomioitava, että harjoittelussa ei oteta huomioon kuukausien yhteenlaskettua tuloa, vaan lasketaan joka kuukausi erikseen. Eli mikään harjoittelukuukausi ei saa mennä yli 505 euroa.


      • opintorahassa, mutta
        Anyoneeee kirjoitti:

        Jos aloittaa toukokuun alussa harjoittelun, vaikka koulua on vielä jäljellä, ja harjoittelusta saisi palkkaa yli tuon 505 euroa, niin ei sitten saisi sitä opintotukea, joka normaalisti sille kuulle kuuluisi?

        Mielestäni asumislisään ja lainatakaukseen kuitenkin säilyy oikeus, vaikka opintorahaa ei harjoittelupalkan vuoksi saisikaan. Kannattaa tarkistaa.


    • Miksinäin

      http://www.kela.fi/in/internet/keskot.nsf/WebPrintView/F04F2F011BA1278FC22574420046EED1

      Katsokaapa kys. linkki.
      Kelalta ovat vastanneet, että opintorahan voi kokonaisuudessaan saada, vaikka harjoittelupalkka ylittäisikin tuon 505e/kk.

      Mikä siis on oikein?

      Minulle nimittäin on maksettu (tai maksetaan 4.pvä, näkyy kuitenkin jo nyt tilillä) kesäkuunkin opintoraha, vaikka en sitä erikseen ole hakenut ja olen työharjoittelussa. Harjoittelun palkkani ylittää moninkertaisesti tuon 505e/kk.

    • Luruli

      Tietääkseni AMK:n tukikuukaudet ellei niitä erikseen peru on syyskuusta kesäkuuhun eli 10 kuukautta.

      Kelalla on sivustollaan laskureita joilla voi laskea mm. kuinka paljon saa vuositulosi korkeintaan olla, jotta voit silti saada opintorahan. 10 kuukauden tukiajalla vuosituloraja on 10540 euroa eli opintoraha vähennyksen jälkeen kuukaudessa koko vuoden aikana saisi tienata 630 euroa. Vuositulorajan ylitys saa olla korkeintaan 220 euroa, jotta takaisinperintää ei käynnistetä.

      Harjoitteluajalta voi saada palkkaa pelkästään tai sitten esim. opintorahan ja palkan lisäksi. Tällöin tietysti opiskelijan pitää osata katsoa, ettei palkkalisä ylitä vuositulorajoja. Jotkut harjoittelupaikat eivät maksa ollenkaan palkkaa, jolloin harjoitteluaika menee opintorahalla. (näin ilmoitettiin meille harjoitteluinfossa 2013).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2636
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1431
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1146
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      9
      1063
    Aihe