Laguna: I vai II

tauno2

megane käy pikkasen pieniksi, ei takakontista mutta takapenkistä, joten yksi pykälä ylöspäin olisi tarkoitus: eli Laguna (Renaultissa halua pysyä...)
Koeajoin 2001 mallista Lagunaa, oli oikein miellyttävä tuttavuus. Olen kuitenkin kuullut kaikenlaista ensimmäisten vuosien II-laguista (lähinnä huonoa), joten uskaltaako ostaa, vai katsonko suosiolla I-lagua esim. vuodelta 2000?

22

5157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eki.

      Jos käy "pikkuisen ahtaaksi" EI KANNATA AUTOA VAIHTAA, vaihto maksaa 20-50% auton hinnasta.
      Paljoa et tuosta seuraavaan kokoon siirtymisestä edes saa lisää tilaa. sitten asiaan:

      II -koppasista Laguista on olemasssa ilmeisesti pääosin aiheellisia kauhujuttuja(isoja ja lähinnä pieniä) - itselläni 2001, jossa näitä kaikenmazailman vikoja oli 2,5 - 5 vuotiaana, sittemmin on toiminut oikein hienosti(koputtaa puuta...)

      Luotettavan maineessa Auto ei ole, mutta hinta on sen mukainen.

      • tauno2

        vielä tilaa riittää, mutta takapenkki on meganessa pikkuisen liian kapea, lagunassa taas just sen pikkuisen leveämpi, ja se jo tuntuu, mutta muutenhan tilaa ei enempää ole, esim. takakontti on meganessa legendaarisen iso :-)
        Sitähän se on, että käytetyn auton vaihtaminen maksaa aina, siinä ei voi voittaa...


      • mikarelu
        tauno2 kirjoitti:

        vielä tilaa riittää, mutta takapenkki on meganessa pikkuisen liian kapea, lagunassa taas just sen pikkuisen leveämpi, ja se jo tuntuu, mutta muutenhan tilaa ei enempää ole, esim. takakontti on meganessa legendaarisen iso :-)
        Sitähän se on, että käytetyn auton vaihtaminen maksaa aina, siinä ei voi voittaa...

        Onko sinulla siis farkku-Megane, siis Turkissa tehty I-koppanen?

        Kun täällä puhutaan "legendaarisesta", niin tarkoitetaanko sitä, että farkku-Meganen tavaratila on samankokoinen tai vain aavistuksen verran pienempi kuin I-koppasen farkku-Lagunan? Tämä on minulle ollut pohdinnan aiheena viime aikoina, kun olen miettinyt toisaalta vara-Rellua tai sitten vaihtaa nykyinen Classic-Megane farkku-Meganeen. (No, tietysti ahkera kyllä löytää netistä tarkat dimensiot.)

        Kysymys on myös se, että kumpi on luotettavampi: I-koppainen farkku-Megane vai I-koppainen farkku-Laguna? Veikkaan, että Megane, vaikka onkin tehty kebablandiassa.


      • tauno2
        mikarelu kirjoitti:

        Onko sinulla siis farkku-Megane, siis Turkissa tehty I-koppanen?

        Kun täällä puhutaan "legendaarisesta", niin tarkoitetaanko sitä, että farkku-Meganen tavaratila on samankokoinen tai vain aavistuksen verran pienempi kuin I-koppasen farkku-Lagunan? Tämä on minulle ollut pohdinnan aiheena viime aikoina, kun olen miettinyt toisaalta vara-Rellua tai sitten vaihtaa nykyinen Classic-Megane farkku-Meganeen. (No, tietysti ahkera kyllä löytää netistä tarkat dimensiot.)

        Kysymys on myös se, että kumpi on luotettavampi: I-koppainen farkku-Megane vai I-koppainen farkku-Laguna? Veikkaan, että Megane, vaikka onkin tehty kebablandiassa.

        tarkoitin just sen turkissa tehty breakin, takapenkillä on kaksi lastenistuinta, kekskellä ei oikein mahdu istumaan, lagunassa taas mahtuu kun kokeiltiin. Ja on etu- ja myös takapenkkiläisillä enemmän jalkatilaa.
        Takakontti aika lailla samankokoinen molemmissa, siksi meganessa on se legendaarisen iso, autoon kokoon muuten nähden. Siellä kulkee yhdistelmärattaat, matkarattaat, matkasänky, neljän hengen kassit ja kampsut, eikä tarvi edes kovin tiukasti pakata. Työn puolesta ajelen usein farmari-Golfeilla, niissä on selvästi pienempi takakontti.

        Relluissa hyvät puolet tila, moottori (pirteys, kulutus), ajomukavuus. Se tekniikka ei, vaikka meillä yllättävän vähän vikoja Meganessa ollut


      • mikarelu
        tauno2 kirjoitti:

        tarkoitin just sen turkissa tehty breakin, takapenkillä on kaksi lastenistuinta, kekskellä ei oikein mahdu istumaan, lagunassa taas mahtuu kun kokeiltiin. Ja on etu- ja myös takapenkkiläisillä enemmän jalkatilaa.
        Takakontti aika lailla samankokoinen molemmissa, siksi meganessa on se legendaarisen iso, autoon kokoon muuten nähden. Siellä kulkee yhdistelmärattaat, matkarattaat, matkasänky, neljän hengen kassit ja kampsut, eikä tarvi edes kovin tiukasti pakata. Työn puolesta ajelen usein farmari-Golfeilla, niissä on selvästi pienempi takakontti.

        Relluissa hyvät puolet tila, moottori (pirteys, kulutus), ajomukavuus. Se tekniikka ei, vaikka meillä yllättävän vähän vikoja Meganessa ollut

        Itse koeistuin hiljattain jonkun vanhan 1997 farkku-lagunan, eikä se mielestäni paljoa takapenkillä tuntunut meganea tilavammalta, pyöreätä ja ellipsiä kun on kaikki muodot.

        Entäs jos hankkisit vanhan R21 Nevadan? Vaikka ovat kai melkein kaikki jo paalauskunnossa.


      • tauno2
        mikarelu kirjoitti:

        Itse koeistuin hiljattain jonkun vanhan 1997 farkku-lagunan, eikä se mielestäni paljoa takapenkillä tuntunut meganea tilavammalta, pyöreätä ja ellipsiä kun on kaikki muodot.

        Entäs jos hankkisit vanhan R21 Nevadan? Vaikka ovat kai melkein kaikki jo paalauskunnossa.

        Joo, se nevada break vasta tilava oli, muistan kun sedälläni oli tuollainen, todella tilava, varsinkin takakontti.

        Joskus kyse onkin vain muutamista senteistä, kuten meganen ja lagunan leveydessä, huomasin että aika ratkaisevia ovat siinä mielessä että mahtuuko kolmas henkilö takapenkille lastenistuinten väliin vaiko ei...
        Vaimo ei oikein mieltynyt I-lagunan muotiohin mutta viimeksi jo myönsi, että kyllähän tuokin voisi tulla kysymykseen :-)


      • pöpierkki
        mikarelu kirjoitti:

        Itse koeistuin hiljattain jonkun vanhan 1997 farkku-lagunan, eikä se mielestäni paljoa takapenkillä tuntunut meganea tilavammalta, pyöreätä ja ellipsiä kun on kaikki muodot.

        Entäs jos hankkisit vanhan R21 Nevadan? Vaikka ovat kai melkein kaikki jo paalauskunnossa.

        Meinas itku päästä kun jäin muistelemaan vm 96 Nevada farmari dieseliä, joka mulla oli aikoinaan. Se oli autojen auto. Tilava ku perkele vaikka tanssit olis pitänyt takaosassa. Ulkonäköhän sillä oli lievästi ei niin nätti, mutta sisätilan kaikki pikku yksityiskohdat ja ennenkaikkea väljyys oli herkkua. Sellaista väljyyttä ei läydä monista autoista. Ostin auton kokeilumielessä kun tuli ajeltua siihen aikaan tosi pitkää matkaa, tuollaisia 1700-1800 km:n rupeamia. Ei se mikään kiihdytysauto ollut, mutta kun painoi tripin pohjaan ja cruiserin päälle, niin ei tehnyt mieli edes pysähtyä ku vasta perillä. Se oli kuin juna joka kulki.


    • puhukoon

      Omasta kokemuksesta en valitettavasti voi sanoa 2001 mallista laguna II:sta luotettavaksi... Auto meni vaihtoon viime viikolla... Vikaluettelo alkaen keväästä 2006 päättyen kevääseen 2008.

      1. Mittaristo rikki -> lähemmäs 800 euroa (myyjä maksoi 2/3 ja minä loput
      2. Avainkortti... kallis
      3. Kortinlukija.... kallis, voi itse vaihtaa
      4. kortinlukija uudestaan.... meni varaosatakuuseen ns. ilmainen
      5. puslat... varmaan 400, en muista
      6. jotain etupaasta, en muista mita mutta korjaus maksoi noin 400 euroa
      7. iskarit
      8. ohjaustehostin... noin 330 euroa
      9. kuskin oven lukko, ei auennut ulkoapain... noin 300 euroa
      10. kuskin ikkunannostin... lakkas toimimimasta, nyki, 'korjautui' itsestaan... auto vaihtoon ja nopeasti.

      2006 mittarissa oli 103000 ja 2008 141000, etta sellasta.

      • 123

        Itselläni on 2001 farmari laguna, joka on vanhempaa mallia. Sain mahtumaan 3kpl 150L jääkaappia.Eikä tehnyt tiukkaa. Mutta se ainut hyvä puoli koko autossa.

        Ostin 2 vuotta sitten eikä ole ollut ilonpäiviä sen jälkeen.

        Etupyöränlaakeri meni heti kun ostin. Autolla oli ajettu 145 tkm. Ja se maksoi 90€. Koska se on mangneetilaakeri. Taakse maksaa 120€ >

        Mittarisrtossa abs valon kanssa ongelmia

        Vaihteen siirtäjän akselin stefasta tiputtaa öljyä jatkuvasti. Koska akseli tulee vaihelaatikosta alaspäin ja sen yläpuolella n. 3,5L öljyä.

        Stefan vaihto olisi tullut maksamaan noin 500€. Koska se asennetaan vaihelaatikon sisäpuolelta. Eli ottaa moottori pois. Annan tiputtaa ja lisään öljyä tarvittaessa

        Moottorin lämmöt käy todella korkeella. Vaikka on vaihdettu termari, syylärin lämpöanturin releet vaihdettu. Syylärin ulkopuolella oleva lämpötila anturikin on kunnossa. Syylärin neste tilaan tulevia antureita ei ole,koska on ilmastointi.
        Silti nousee lämmöt liian korkealle. Autolla ajaessa lämmöt on rajoilla vaikka kaiken lämmön sisälle ja ilmastointikin on päällä eli puhallin pyörii ajoittain.

        16v ei tapana mennä kannentiiviste. Paisuntasäiliössä ei kupli eikä vie nesteitä.


        Eli jos haluatte korjata autoanne jatkuvasti ja laittaa rahaan kalliisiin varaosiin. Silloin ostaakaa rellu.
        jae


      • Rellupate

        Ei kannata luetella sellaisia vikoja joita ei oikeen itsekään kunnolla muista,tokko nuita edes tapahtunutkaan.ei se ole auton vika jos sulla on vähän pipo tiukalla.


      • ei ole pipoa
        Rellupate kirjoitti:

        Ei kannata luetella sellaisia vikoja joita ei oikeen itsekään kunnolla muista,tokko nuita edes tapahtunutkaan.ei se ole auton vika jos sulla on vähän pipo tiukalla.

        No kukin ottaa ihan miten ottaa... Auto oli mukava ajaa ja meille riittävän iso (kaksi lasta ja aikuista). Alkoi vain harmittaa jatkuva korjaaminen ja vielä kun oven korjaaminen kesti paikallisesta relluliikkestä johtuen viikkotolkulla kypsyi auton vaihtopäätös. Auton vikahan se ei ole jos pipo on kireellä vaan liian suuren pipon tai liian pienen pipon. Toivotaan kuitenkin että muilla olisi parempi "tuuri" ko. auton kanssa, kyllä siinä on monta asiaa mitä jäi kaipaamaan, mm. mukavat penkit.


    • RXE

      Jos olet aikeissa vaihtaa Lagunaan niin kannattaa
      kytätä pois I sarjan loppupään vähän ajettu yksi-
      lö ja mieluiten 2.0 litranen siinä riittää puhti.
      Itsellä vm:98 ykkös Lagu ja mittarissa on 277 t
      itse ajellut sillä nyt pari vuotta ja 50 tuhatta.
      Joutunut uusimaan vain alapallonivelet ja pari
      polttimoa mutta nehän on kuluvia osia joka autos-
      sa että uskoisin että ykkös Lagu olisi parempi
      vaihtoehto kuun II sarjan, tosin kait niistä on
      ehditty korjata tyyppiviat jos ovat katsastettuna
      liikenteessä, katso huoltokirja ym kuitit!

      • vinkeistä

        tilan tarve kasvaa syksyllä, joten vielä on aikaa etsiskellä sopiva kärry.
        Taidan tosiaan kallistua I-lagunaan valmistusvaiheen loppupäähän, mutta kuten jo todettu, joku hyvä II-laguna, jossa tyyppiviat korjattu, saattaisi myös tulla kysymykseen.
        On se hyvä ettei ole autokuumetta ;-)


      • Juffe

        Oma Laguna on I-korimalli. Tyytyväinen olen ollut ja en ole kuullut että dTi-koneissa olisi ollut ihmeemmin hämminkiä. Taitavat olla kysyttyjä kun nettiautossa ei näy yhtään 1999-2001 mallista farmari dieseliä olevan tarjolla (siis vastaavaa kuin oma).

        Omaani en myy kun mittarissa on vasta 235tkm (ostaessa oli 50tkm vähemmän eli on vähän ajettu ikäisekseen).

        Mulla autoon on vaihdettu eteen raidetangon päät (eturenkaista oli ostaessa runko rikki, Nokia NRe on tehty Indonesiassa). Tukilaakerit ja iskarit edestä meni kanssa vaihtoon (molemmat kuuluu säännöllisiin vaihdettaviin). Yksi alumiinivanne oli kiero. Se ja huonot renkaat on syöny etupään ripustuksia.

        Noiden remonttien jälkeen ajo on tullut miellyttäväksi. Ko. viat oli ostaessa, mutta kohtuu korjauksella hyvä ja luotettava ajettava.

        Toisaalta hyvä jos vm 2000:een on juuri tehty ne tavalliset remontit, kun sitten niitä ei taas tarvitse hetkeen tehdä. Toisaalta siistissä käsittelyssä autossa on vähemmän remontoitavaa.


      • Lagu II

        Itsellä on Laguna II, 1.8 HB vm.2002.
        Ostin 2,5 vuotta sitten, mittarissa silloin 64000, nyt mittarilukema näyttää 165000, eli hieman yli satku on tullut köröteltyä.

        Mitään varsinaista ongelmaa ei tänä aikana ole ollut.

        Normaalit huollot olen tehnyt/teettänyt. Katsastus on huomattanut vioista, jotka piti korjata.
        - 2007 taka-akselin toinen pusla rikki.
        - 2008 toinen alapallovivel ja raidetangon pää.

        ...niin ja akku piti vaihtaa kun se väsyi.

        Muuten erinomaisen mukavaa ja luotettavaa kyytiä - ainakin tähän asti.


      • Rellu tutuksi
        Juffe kirjoitti:

        Oma Laguna on I-korimalli. Tyytyväinen olen ollut ja en ole kuullut että dTi-koneissa olisi ollut ihmeemmin hämminkiä. Taitavat olla kysyttyjä kun nettiautossa ei näy yhtään 1999-2001 mallista farmari dieseliä olevan tarjolla (siis vastaavaa kuin oma).

        Omaani en myy kun mittarissa on vasta 235tkm (ostaessa oli 50tkm vähemmän eli on vähän ajettu ikäisekseen).

        Mulla autoon on vaihdettu eteen raidetangon päät (eturenkaista oli ostaessa runko rikki, Nokia NRe on tehty Indonesiassa). Tukilaakerit ja iskarit edestä meni kanssa vaihtoon (molemmat kuuluu säännöllisiin vaihdettaviin). Yksi alumiinivanne oli kiero. Se ja huonot renkaat on syöny etupään ripustuksia.

        Noiden remonttien jälkeen ajo on tullut miellyttäväksi. Ko. viat oli ostaessa, mutta kohtuu korjauksella hyvä ja luotettava ajettava.

        Toisaalta hyvä jos vm 2000:een on juuri tehty ne tavalliset remontit, kun sitten niitä ei taas tarvitse hetkeen tehdä. Toisaalta siistissä käsittelyssä autossa on vähemmän remontoitavaa.

        Mulla on -99 Dti, jossa mittarissa 445tkm:iä, mutta siihen on joutunu vaihtaan moottorin jokin vuosi sitten totaalisen konerikon takia, joka johtui PAHASTA suunnitteluvirheestä!!!!! Laturinremmi hajos 110kmh lasissa ( tai oikeastaan, se on kiristäjä, joka eka hajoaa, ja niitä menee) ja kun on noinkin loistavasti suunniteltu auto kuin Rellu on, niin laturinremmi ja jakopäänremmi on kampiakselilla samassa tilassa ( ne on AINA eristetty toisistaan ) sujahti laturinremmin riekaleet jakoremmin mukana nokka-akselin ympärille hyppäyttäen jaon pieleen, ihan noin vain kesken ajon.... Kone oli kerralla valmis, vaikka nokka-akselin rattaasta oli "sulake" lauennut. Wetterillä surkuteltiin asiaa ja kerrottiin kohtalotovereita olevan paljon. Laturinremmin kiristäjä hajoaa aivan liian herkästi. Itse olen vaihtanu jo kolme kiristäjää ja joka kerta aivan viime tipassa. Lisäksi on vaihdettu viisi renkaanlaakeria, kaikki normi kuluvat nivelet yms, TAKA-AKSELI, kun meni vääntösauva poikki, haasteellisia sähkövikoja, kytkin, sellaisia laakereita, joita en ennen ole tiennyt olevan olemassakaan.... Pahin on kuitenkin juuri 1.9 Dti:n moottorin tyyppivika, joka aiheuttaa koneen hajoamisen, jonka takia ei todellakaan kyseisiä Rellukoita ole hirveesti myynnissä ja jos on, niin niihin juuri tehty kansi/moottoriremontti!!!!!!!!! Auto tuli pihaan kohtuu uutena, mutta auton arvo tippui muutamassa vuodessa ( mistähän ??????) olemattomaksi vaihdossa uuteen, joten ajattelin ajella sillä pitempäänkin, kun onhan se jo kyntensä näyttänyt, mutta jotain tulee aina........ Hyvä sillä on kuiteski ajaa ja tilava, noin niinku lastauksen kannalta.


    • rellupate

      Ei ole väliä kumpirellu minulla on aina ollut rellu eikä ole tarvinu selitellä,ihania autoja, kaikkityyni.ei ole ollut mitään vikoja.

      • onnistuu

        Joku voittaa joskus lotossakin... hyvä niin.


      • jussipussi

        Onko vielä huononpia ja kalliimpia autoja korjata kun rellut. Ei se Biliakaan joudu saneeraamaan huvin vuoksi. Ihmiset on jo oppineet että Rellut on jatkuvasti rikki ja niiden varaosat ja korjaaminen on kalliimpaa kuin Volvon. Eli kannattaako hommata riesaa iselleen. ent. Bilian mies


    • jussipussi

      Älä ihmeessä kajoa, jos sanon ilkeästi niin sulla ei oo varaa pitää ko. autoa on se senverran huonoo tekoa. Usko pois 5 vuotta Biliassa anto kokemusta Relluista : eli yhtä huonoja kun Fiatit

      • yksilöstä

        itse ajattelin kolme vuotta sitten, ettei ikinä Rellua. Sitten ostettiin vm. 2000 Megane Break, sillä on nyt ajettu 270 000 km. Kolmen vuoden aikana uusittu pakoputki ja laturi ja tuulilasi kun kivi lensi eteen.
        Eli minulla hyviä kokemuksia Rellusta, tilava, taloudellinen, vähäruokainen ja mukava matka-auto. Edulliset vakuutusmaksut.
        Keskimäärin tosiaan vikaherkkä, mutta autotkin yksilöitä...


    • Laguna -03 farkku

      Mulla on 2-koppanen 2,0 16v-03 farkku.Tosi hyvä ajaa kohtuu hijanen/kulutuksinen ja ihan riittävästi tehoja 135hv tyytyväinen olen ollut,paitsi tavaratila saisi olla yhtä iso kuin edellisessä lagunassani(2,0-97 farkku)Jostain pitää tinkiä.Mikäli miettii hinta laatusuhdetta niin väitän,että rellu päihittää monet.Vanhalla autollani oli ajettu liki 200tkm,kun vaihdoin sen nykyiseen eikä siinä ollut ruosteongelmia,mitä nyt normaaleja kuluvia-osia piti vaihtaa.Osien hinta on niin suhteellista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe