4-7 vuotiaan vierottaminen

siitä voi saada läheisyyttä...

Imetystuki: "Pitkä imetys on luonnollista ja jos se tuntuu äidistä hyvältä, voi imetystä hyvin jatkaa kunnes lapsi itse vieroittuu. Suurin osa yli 4-vuotiasta imee vain pari kertaa päivässä, jos niinkään usein. Sekä imetys että vieroitus ovat usein varsin helppoja. Moni imee vain kotona, mutta kykenee ainakin odottamaan äidillekin sopivaa hetkeä. Moni myös nukahtaa helposti ilman äitiä, ainakin kun äiti ei ole kotona ja moni myös selviää muutaman päivän erosta. Yli 4-vuotias vieroittuu yleensä helposti, muttei vielä vapaaehtoisesti.

Itse vieroittuminen tapahtuu yleensä 4-7 –vuotiaana. Se tuo äidin ja lapsen suhteeseen erityistä luottamusta ja läheisyyttä ja antaa lapselle kontrollin ja luottamuksen tunteen. Voi tuntua mysteeriltä miksi lapset vieroittuvat, kun tiedämme, miten ne imemistä rakastavat, mutta jokainen haluaa kasvaa isoksi. Tässä muutamia lasten selityksiä: Sain tarpeekseni, tyhjästä rinnasta tulee päänsärkyä, maito oli liian lämmintä ja olen liian vanha. Jos kaverit kiusaavat pitkään imetettyä, äidin voi olla tarpeen vakuuttaa, että lapsi on silti jo iso poika/tyttö ja äiti rakastaa häntä jatkoipa lapsi sitten tai lopetti.

Pitkä imetys ei estä lasta itsenäistymästä, vaan päinvastoin kun lapsi saa edetä omaa luonnollista tahtiaan, tulee hänestä reipas ja itsenäinen. Imetys on palkitsevaa myös äidille, mutta siitä voi saada läheisyyttä ja lohtua myös esim. avioeron tai läheisen kuoleman kohdatessa. Jos pelkäät imettäväsi enemmän itsesi kuin lapsen vuoksi voit yrittää vieroittaa. Jos se sujuu ilman mitään ongelmia, lapsesi on saanut maitoa tarpeeksi kauan.
Siihen lisäyksenä tässä vielä joitain ajatuksia. Tee lapsen kanssa sopimus, että imetys loppuu, kun hän esim. täyttää neljä vuotta, menee lastentarhaan tai esikouluun. Lapsi haluaa kasvaa isoksi ja edetä seuraavaan vaiheeseen. Lahjuksella on huono sointi, mutta moni äiti kokee, että on väärin ottaa jotain niin kallisarvoista pois antamatta mitään tilalle. Tilalle voi halutessaan antaa vaikka lapsen kauan kaipaaman lelun tai jotain terveellistä herkkua, jota syödään kovimpaan imetyksen tarpeeseen. Usein vanhemman lapsen vieroitus sujuu hyvin ja äiti huomaa, että vaikka lapsi ei ollut valmis vieroittumaan, hän oli valmis vieroitettavaksi. Yli 3-vuotiaana vieroitetuille saattaa jäädä pysyviä muistoja imemisestä. "

Tässä hyviä ohjeita meille imettäjille :)

22

3748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aamulehtit

      AAMULEHTI "Karla Loppi: Imettää voi vaikka kouluikään saakka
      16.03.2007 - 15:05

      Kirjoittaja on imetysaktiivi, imetyspuhelimen päivystäjä, terveydenhoitajaopiskelija ja teatterintekijä."

      • ihmessä vaikka

        täysi-ikäiseksi saakka! HUH mitä porukkaa..


    • mutta äitiä kyllä estää

      Äidillä tuskin on muuta elämää.

      • ..............

        Jos äiti imettää vaikka kerran päivässä, niin muulle ei ole aikaa... No halojaa!

        Eiköhän tuo nyt ole jokaisen oma asia, kuinka pitkään imettää, turha sitä kauhistella. Aika marginaalista on noin vanhan imettäminen, joten hankkikaa te kauhistelijat se oma elämä.


    • mamuska70

      Itse imetin omaa poikaani aina 10 vuotiaaksi asti koska me molemmat nautimme siitä. imetys loppui kun poikani sanoi että häntä kiusataan sen takia koulussa. itse en näe ongelmaa imettää lasta niin kauan kuin hän tahtoo.

      • ...........

        oliko tää joku läppä.kipeetä.


    • 4Ddokumetti

      tieteellisessä dokumetissa äiti imetti 8 v tyttöä ja isäkin oli siellä jonossa odottamassa imemisvuoroa. Tyttö toivoi että äiti imettää vielä 10-vuotiaana. Joskus äiti imetti yhtäaikaa. referoin v. 2007 tullutta dokkaria.

      Imetys voi olla iha sairasta. Hampaat siinä menee.

    • vaatii taaperoimetystä

      Itse en ole imettänyt lainkaan (lapsi keskonen), mutta lui YK-raportista, että taaperoimetys 7-9 v asti on hyvin tarpeelllista maissa missä ei ole hygieniaa. Jos hanaveteen ei voi luottaa lainkaan, paras tapa että lapsi saa puhdasta juomaa on imetys taaperikään ja aina 8 vuotiaaksi. Maito on myös kallista lystiä ja äidimnaito ilmaista!

      • hanavesi

        siis väität että Suomessa pitää imettää murrosikään asti kun vesi on likaista huoh


      • varmaan koittikin sanoa?
        hanavesi kirjoitti:

        siis väität että Suomessa pitää imettää murrosikään asti kun vesi on likaista huoh

        Että pitkään imettäminen on ymmärrettävää kehitysmaissa. Otahan vähän kierroksia pienemmälle.


      • Järki vs tunteet

        Öööö, siis hammaskaluston uusiminen ja osteoropoosin aiheuttamien luunmurtumien hoito ei siis maksa mitään? Joku järki hei hyvät äidit! Kyllä se lapsi teitä rakastaa ilman ylylyöntejäkin.


    • Sisely

      En tiedä miksi tämän tänne olet laittanut, mutta totta tuo teksti on.

      Lajityypillisesti ihmislapsi vieroittuu itsestään 3-7 vuoden iässä, ja on täysin äidin (ja lapsen) päätettävissä kuinka kauan imetys jatkuu. Jos ravitsemustilanne on heikompi, on tarkoituksenmukaista vieroittaa (puhun lajityypillisistä elinoloista, en nykyisestä menosta) vanhempi lapsi ennen seuraavan syntymää. Kahden lapsen imetys rasittaisi muuten liiaksi huonosti ravittua äitiä.

      Nykyään länsimaissa ei ole ravinnosta pulaa, eikä siis tarvetta, muuta kuin tietenkin äidin oma halu, vieroittaa lasta ennen kuin hän sen itse tekee.

      Minulla ei kiinnosta muiden imettämiset/imettämättä jättämiset, kuin vain niissä tapauksissa joissa äiti kaipaa neuvoja ja apua imetyksen onnistumiseen. Enkä ymmärrä miksi ketään muutakaan kiinnostaa näin kovasti muiden elämä ja valinnat.

      Herttinen ihmiset, vanhemmankaan lapsen imettäminen ei ole sairasta/pedofiilistä/luonnotonta, vaikka jokin nelosen pseudotieteellinen dokumentti sellaisen kuvan antaisikin.

      Niin ja, olen imettänyt vauvaani vasta n.8kk, mutta aikomukseni on jatkaa juuri niin kauan kuin se meille kahdelle sopii - vaikka 7-vuotiaaksi. Eikä se todellakaan kuulu kenellekään muulle! =D

      • ..........

        eikö nää isojen lasten imettäjät yhtään ajattele miten näitä lapsia ruvetaan kiusaamaan sen takia että roikkuu vielä tissillä vai vasta sillonko se onkin se aika lopettaa imetys kun lasta ruvetaan kiusaamaan.


      • Sisely
        .......... kirjoitti:

        eikö nää isojen lasten imettäjät yhtään ajattele miten näitä lapsia ruvetaan kiusaamaan sen takia että roikkuu vielä tissillä vai vasta sillonko se onkin se aika lopettaa imetys kun lasta ruvetaan kiusaamaan.

        Kuinka aiheellisena pidät tuollaista pelkoa?

        Enpä ole vielä koskaan kuullut alle kouluikäisten kiusaavan toisiaan imetyksen kestosta. Ja jos niin on käynyt, on vika enemmänkin kiusaajien vanhempien korvien välissä. =D Vanhempaa lasta ei enää useaan kertaan päivässä, eikä välttämättä edes päivittäin, imetetä, etkä varmastikaan ole nähnyt sitä tehtävän julkisesti. Miten ihmeessä siis koko asia sinua koskettaa?

        Kerroin jo aiemmassa viestissäni koska mielestäni on hyvä aika lopettaa imetys, en viitsi toistaa itseäni. Ei sinun tarvitse imettää päivääkään, se ei minua kiinnosta, miksi minun imettämiseni kiinnostaa sinua?


      • zkjfhgo
        Sisely kirjoitti:

        Kuinka aiheellisena pidät tuollaista pelkoa?

        Enpä ole vielä koskaan kuullut alle kouluikäisten kiusaavan toisiaan imetyksen kestosta. Ja jos niin on käynyt, on vika enemmänkin kiusaajien vanhempien korvien välissä. =D Vanhempaa lasta ei enää useaan kertaan päivässä, eikä välttämättä edes päivittäin, imetetä, etkä varmastikaan ole nähnyt sitä tehtävän julkisesti. Miten ihmeessä siis koko asia sinua koskettaa?

        Kerroin jo aiemmassa viestissäni koska mielestäni on hyvä aika lopettaa imetys, en viitsi toistaa itseäni. Ei sinun tarvitse imettää päivääkään, se ei minua kiinnosta, miksi minun imettämiseni kiinnostaa sinua?

        kyllä se näköjään koskettaa sinuakin vaikka tuskin olet sinäkään nähnyt kenenkään täällä suomessa julkisesti mitään leikki ikästä imettävän ja 6-7 vuotias on jo kouluikänen.sen ikänen lapsi vaan ei tarvitse mitään rintaruokintaa.


      • Mitäs se muille kuuluu?
        zkjfhgo kirjoitti:

        kyllä se näköjään koskettaa sinuakin vaikka tuskin olet sinäkään nähnyt kenenkään täällä suomessa julkisesti mitään leikki ikästä imettävän ja 6-7 vuotias on jo kouluikänen.sen ikänen lapsi vaan ei tarvitse mitään rintaruokintaa.

        En ole imetyksen kestosta samaa mieltä Siselyn kanssa, itse aion imettää korkeintaan 2-vuotiaaksi. Mut se on mulle ok, tehkööt hän mitä haluaa. Se, mikä minun mielenkiintoni herätti, on tuo sinun asenteesi. Koitat vetää muut omaan peliisi, samalla tasolle itsesi kanssa jotta voisit kilpailla ja tätä kautta voittaa. Sanoisin, että hanki itsellesi vaikka uusi harrastus.


      • teet::::::::::::::::::::
        Mitäs se muille kuuluu? kirjoitti:

        En ole imetyksen kestosta samaa mieltä Siselyn kanssa, itse aion imettää korkeintaan 2-vuotiaaksi. Mut se on mulle ok, tehkööt hän mitä haluaa. Se, mikä minun mielenkiintoni herätti, on tuo sinun asenteesi. Koitat vetää muut omaan peliisi, samalla tasolle itsesi kanssa jotta voisit kilpailla ja tätä kautta voittaa. Sanoisin, että hanki itsellesi vaikka uusi harrastus.

        samaa mitä väität tuon yhden tekevän! :D


    • ElisaL

      tämäse jaksaa yhä vuosienki saatossa nauratta... joku 12 v roikkuu tissillä ja tulee koulusta kotiin "mutsi hei, tissi esiin täältä tullaan mammaaaa nmmmknknkn" :D muhhhhahahahah

    • Anonyymi

      Itse lopetin poikani imettämisen kun poikani oli 13. Poikani on kehitysvammainen joten luulen imettämisen nopeuttavan lapseni kehitystä. Onhan ihmisäitikin emo, joten pidetään lapsista huolta.

    • Maito Miina

      KAUPASTA SAA ERITTÄIN HYVÄÄ LEHMÄNMAITOA!
      NJAM!!

    • lehmänmaitoa?

      Mutta eihän se tule kuuloonkaan että lapsi joisi jotain LEHMÄN maitoa. Edesauttaisiko se lasta kehittymään jos hän juo maitoa mikä on suunnattu LEHMILLE? Minun tyttäreni ei ainakaan ole mikään lehmä!

      • Lehemä?

        Mikä vika siinä lehmän maidossa on? Tuleeko siis lapsesta joka juo lehmän maitoa lehmä? Lampaan maidolla saataisiin siis lampaita jne? Vau! Tuo ylli-ikäiseksi asti imettäminen pönkittää vain ja ainoastaan äidin tarvetta olla lapselleen se ainoa oikea hoivaaja. Jos lasta imettää vuosikausia, niin lpaselle tästä tuskin on mitään hyötyä. Äiti voi hellyyttä lapselle antaa niin monella muullakin tavalla.
        Jos näkisin äidin imettävän vaikkapa nelivuotiasta, niin varmasti katsoisin tahtomattanikin pitkään. Ja miksi? Koska tämä ei ole normaalia. Uskaltakaa antaa lastenne itsenäistyä. Kyllä he pärjäävät ilman äidin jatkuvaa paapoamistakin, niin pahalta kuin se äididtä sitten tuntuukin. Jos lapsen etu on tärkein, eikä se äidin itsekkyys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2850
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2410
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2180
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1992
    5. 167
      1828
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe