Ajattelin kokeilla onnistuisiko asiallinen keskustelu vanhenevien ihmisten seksistä osastolla.
Keskustelu seksistä
69
3703
Vastaukset
- huomannut seuraavaa:
Keskustelu seksistä tällä osastolla vetää mukaansa paljon lukijoita ja osallistujiakin. Se on varma ja taattu aihe missä vain. Osa keskustelijoista ei kykene aina asiallisuuteen.
- no kerro
Minäkin kerron sitten.
- Jo vanha mies
harvenee kyllä kovasti. Myöskään seksistä aikoinaan saatua hurjaa huippua (varpaankynsien lähtöä) ei kovin usein enää saavuta. Entä sinulla?
- uimarannalla usein näkee
Jo vanha mies kirjoitti:
harvenee kyllä kovasti. Myöskään seksistä aikoinaan saatua hurjaa huippua (varpaankynsien lähtöä) ei kovin usein enää saavuta. Entä sinulla?
kynnettömiä auringonpalvojia. Olen mietiskellyt, joota miten ne irti... Ja nyt selvisi!
- Et ole nähnyt
uimarannalla usein näkee kirjoitti:
kynnettömiä auringonpalvojia. Olen mietiskellyt, joota miten ne irti... Ja nyt selvisi!
Sanonta on vain kuvaannollinen ja asia vain siltä voi tuntua!
- tirkistelijä,,,,
osta kiikarit ja katsele naapurustosi makuuhuoneisiin. Suomalaisten homo fobiatkin on suoraan verrannollinen. Kuka haluaa tietää mitä joku tekee ja missä tekee. Aivan YKSITYISASIA. Enemmän kuin vanhanen&kuronen kanerva&tukiainen. Siinä teille tarpeeksi. Repikää siitä ja äänestäkää addiktoimatonta seuraavaksi.
Omasta puolestani. Sujuu ja hyvin. Ei tarvitse kantaa huolta. - todella addiktio, jos
tirkistelijä,,,, kirjoitti:
osta kiikarit ja katsele naapurustosi makuuhuoneisiin. Suomalaisten homo fobiatkin on suoraan verrannollinen. Kuka haluaa tietää mitä joku tekee ja missä tekee. Aivan YKSITYISASIA. Enemmän kuin vanhanen&kuronen kanerva&tukiainen. Siinä teille tarpeeksi. Repikää siitä ja äänestäkää addiktoimatonta seuraavaksi.
Omasta puolestani. Sujuu ja hyvin. Ei tarvitse kantaa huolta.yli kuuskymppinen haluaa vielä ihan fyysistä seksiä?
- kerron
Jo vanha mies kirjoitti:
Kynnet on tallella. Ei taida siis oikein hyvin mennä. (Vaikka tyytyväinen olenkin:)
- alunen
tirkistelijä,,,, kirjoitti:
Omasta puolestani. Sujuu ja hyvin. Ei tarvitse kantaa huolta.Jostain taitaa kuitennii kiristää.
- jäisit koukkuun
todella addiktio, jos kirjoitti:
yli kuuskymppinen haluaa vielä ihan fyysistä seksiä?
ei ole. saahan sitä jos haluaa. missäs niin on kirjoitettu että naiminen on vaan kauniitten ja rohkeitten asia. aivan hyvin panokset paukkuu. mies paranee vanhetessaan ei tuu nii nopeesti. ja nainen vapautuu. saat kokea jos maltat odottaa. tarkoittaa sitä että et kuolla kupsahda kapeine katsantokantaines.
- Vanha nainen
Kovin paljon olen joutunut pohtimaan uskottomuuskysymystä. Haluan edelleen olla naisena myös fyysisesti nainen, mutta se on kohdallani mahdollista vain avioliittoni ulkopuolella. En halua pahoittaa asialla mieheni mieltä, enkä toki mitään hänelle kerro, mutta omatunto soimaa.
- riittää lupaan
hakea seuraa muualta, jos kotona ei oikein jekkase. Ei siitä kenellekään haittaa ole!
- leskenä jo 15 vee ja vähän yli
riittää lupaan kirjoitti:
hakea seuraa muualta, jos kotona ei oikein jekkase. Ei siitä kenellekään haittaa ole!
täällä mitäään seksielämää ole enää yli 60 kymppisillä, enkä edes tiedä tarviiko ollakkaan, aikanaan kokeiltu mutta ei mikään toimi, kun peräkammarinpoikaa ja eronneita sekä karanneita, paree olla yksin vaan.
- asiasta
keskustellaan joka toinen päivä. Siis aloite tehdään. Onko meillä aiheet käyneet vähiin? Ei ihme, että asiattomia vastauksia tulee.
- tiedä häntä
Yhden tutkimuksen mukaan seksuaalisesti aktiiviset ihmiset ajattelevat seksiä päivän mittaan useammmin kuin yksin elävät.
Näitä lienee enemmistö ihmisistä.
No puhe mistä puute - toteamus ei pidä tämän mukaan paikkaansa ainakaan.
Jos aihe pidetään esillä ja alastomuutta tyrkytetään joka käänteessä, aktivoituu varmaan seksaamattomankin pää usean kerran päivässä.
Sillä voi hallita maailmaa, kun kaikki muu jää taka-alalle eikä mikään ole mitään. Edes pääministerillä ei ole muuta mielessä...?
Ikääntymisen myötään tuoma inhottava ilmiö.
Elämäntapojen sekä fyysisen ja psyykisen vireyden vuorovaikutus.
Pitääkseni yllä mahdollisuutta monipuoliseen elämän iloista nauttimiseen olen joutunut tasapainoilemaan joidenkin osatekijöiden kesken.
Tupakoinnin lopetin yli 20-vuotta sitten ja nyt yritän ylläpitää kauhun tasapainoa kuntoilun ja suun kautta aineenvaihduntaan tungettavien ainesten kesken.
Valitettava totuus on että heikommalla teholla toteutettavaa kuntoilun määrää on täytynyt lisätä.
Ravinnon laatuun on kiinnitettävä aikaisempaa enemmän huomiota ja alkoholi täytyy pitää erikoistarkkailussa.
Hyväkuntoisena nauttii enemmän harvemmista, kohtuullisista juopottelusessioista jotka eivät sitten häiritse aloittajan tarkoittamia aktivitettejäkään.
Nuoruuteen verrattuna jostain on täytynyt tinkiä.
Edellä kuvattu on minun ratkaisuni.
Onneksi vielä on pelivaraa kumpaankin suuntaan mutta ilmeisesti se ikääntymisen myötä supistuu.
Vanhana ukkona saatan olla joko-tahi tilanteessa.- analyytikko -
"Ikääntymisen myötään tuoma inhottava ilmiö.
Elämäntapojen sekä fyysisen ja psyykisen vireyden vuorovaikutus."
En analyytikkona kykene arvioimaan, onko kyseessä seksikeskustelun tarve ollenkaan.
- Tällä kertaa nikitön
Kun vastaukset ovat olleet pääosin negatiivisia, minulla asia on ollut toisin.
Jäin leskeksi melkein kuuskymppisenä, mutta en halunnut jäädä yksin. Niinpä etsin seuraa ikäisistäni naisista ja seksielämäni vasta toden teolla alkoi. Ensimmäiset pari tuttavuuttani kestivät yhteensä 3 vuotta, nykyinen suhteeni jo kuusi. Kiihkeimmillään harrastimme seksiä useita kertoja päivässä, nyt se on rauhoittunut pariin kertaan viikossa. Eivät suhteeni kuitenkaan ole perustuneet seksiin vaan molemminpuoliseen ymmärrykseen ja kunnioitukseen ja kiinnostukseen erilaisista elämään kuuluvista asioista.- sinulla ikäiseksesi
Omalta kohdalta seksi jäänyt kovin vähäiseksi. Ehkä syynä oma laiskuus aloitteiden tekoon. Vaimo on taas aina odottanut aloitteet minulta ja näin se sitten jää vähemmälle koko seksi. Aloitteesta kirjoitankin ihan uuden vastauksen.
- yhtälö
Miehet tietävät kokemuksestaan.
Ikääntyvä, huonokuntoinen juoppo mies turruttaa aistinsa alkoholilla pystymättä nauttimaan siitä.
Samalla katoaa myös mieskunto.
Kääntäen.
Kunnostaan huolehtiva, kohtuullisia elämäntapoja noudattava mies saa halutessaan alkoholista sen mielihyvän mitä hakeekin ja kykenee sopivan kumppanin kanssa nauttimaan aktiivisesta, täysipainoisesta sukupuolielämästäkin.
Ei se tämän monimutkaisempaa ole! - naisleskenä
minulla on vain hyvää kerrottavaa. Kokemusta on kertynyt yhtä monesta partnerista kuin ennen leskenpäiviä. Elämänkokemus antaa sopivaa lisäväriä, miehillä ei kaikki toimi niin rivakasti kuin nuorempana, mutta itse rakastelutaidossa ei ole moittimista.
- mutta minä riudun yksin
olen itse just täyttänyt 60v ja mieheni on 55v eikä ole kahteen vuoteen ollut mitään enää!
Tasan ei mene onnenlahjat!
Ei tapahdu mitään tai no sessio on 2 sekkaa ja ei muutu siitä eli ei sisään....
Olen ok eli sanotaan muka mua tytöksi eli kukaan ei usko mua ikäisekseni ja miestäni luullaan paljon vanhemmaksi, no se ei muuta mitään taas meitin jutussa.
Aikoinaan eli yli 20v sanottiin mulle, miks sää menit noin vanhan miehen kans naimisiin? Häh, mieshän oli mua lähes 4v nuorempi! Pöh!
No se oli silloin, mutta nyt...
Noo, hällä on ylipainoa n. 40 kg ja mää painan n. 70 kg pituus 162 cm. hän pituus 178 cm ja paino 140 kg, suhteet ei mene tasan!
Mut miks monet ylipainoiset on pelaavaa luokkaa, kaikesta huolimatta???? - eihän nykyään tartte
mutta minä riudun yksin kirjoitti:
olen itse just täyttänyt 60v ja mieheni on 55v eikä ole kahteen vuoteen ollut mitään enää!
Olen ok eli sanotaan muka mua tytöksi eli kukaan ei usko mua ikäisekseni ja miestäni luullaan paljon vanhemmaksi, no se ei muuta mitään taas meitin jutussa.
Aikoinaan eli yli 20v sanottiin mulle, miks sää menit noin vanhan miehen kans naimisiin? Häh, mieshän oli mua lähes 4v nuorempi! Pöh!
Noo, hällä on ylipainoa n. 40 kg ja mää painan n. 70 kg pituus 162 cm. hän pituus 178 cm ja paino 140 kg, suhteet ei mene tasan!
Mut miks monet ylipainoiset on pelaavaa luokkaa, kaikesta huolimatta????ilman jäädä, jos ei itse halua! Voithan valita haluamasi kumppanin jäät liitton tai sitten et!
- että oletkin hyvä
mutta minä riudun yksin kirjoitti:
Mut miks monet ylipainoiset on pelaavaa luokkaa, kaikesta huolimatta????No on sullakin liikakiloja kuule itseriittoinen "tyttö"!
Minusta auttaisit miestäsi laihtumaan niin ehkä seksikin sujuisi. Voisitte molemmat laihduttaa yhdessä.
- liekö tarpeellista
Kun luin sivun, voin vain ihmetellä että useatkin 70;piä lähestyvät kokevat seksin puutteen noin tärkeäksi. Eikö sitä laija ole jo saanut tarpeeksi?
Voihan puolisoaan rakastaa muutenkin, ei, kyllä tuo on murheista pienin.
Helppo syyttää miestä, vaikka voisihan se olla toisinkinpäin, kuiva korppu ei ketään "sieltäkään" kiinnosta.
Menkää vieraisiin, jos ette kotoo saa mut lopettakaa oksettava narina.- jo vanha mies
ei lainkaan narinan merkkejä. Tämänlaatuista keskustelua kaivataan lisää osastollemme.
- kuka mitenkin
Mummoni oli hyvin viisas, pienenä salaa kuulin kun hän kylän jakotavaralle antoi ohjeeksi, pyyhkiä haaroväliään tärpätillä että lakkaa polttelemasta. Olikohan jo 3;s lapsi syntynyt.
En ymmärtänyt, enkä uskaltanut kysyäkkään olinhan salaa kuullut aikuisten asioita.
Vasta murrosiässä selvisi, kun isotpojat kävivät samoissa jämissä missä isänsäkin.
Kuulemma hyvää kiljua osasi lastensa lisäksi tehdä.
Jälkeenpäin kuullut et joku tohtori olis kuudennen lapsosen jälkeen tehnyt omavaltaisesti stopin lastentulolle.
Arveltiin et kukahan niistä on sisko/velipuoli?
Enpä tiedä miten ovat elämässään selvinneet, muutimme paikkakunnalta pois.
- jotka eivät ole päässeet
seksin makuun vielä tässä iässä? Mielestäni on täysin luonnollistakin. että jotkut jääväät seksin ulkopuolelle jostakin syystä. Onko mielipiteitä asiasta?
- kyllä onnistu
mutta mitenkähän sen seksin laita? Rouva huomauttelee, että vanhenet. Entiset rakastelukertasi lasketaan nyt vessassa käyntien määrässä.
Mutta asiallisesti. Ei seksi suinkaan enää ole ykkösasia. Läheisyys ja lämpö sen suloisuuden elämään tuo. Yhdessä puuhailu pienissä arkiasioissa, kenties harrastuksissa. Sitä rataa se menee.
Hellimiset, hyväilyt ovat naiselle tärkeitä. Hyväilyjen huipentumana myös seksi, kun nainen sitä tarvitsee. Se on meidän miesten homma. - Aarre
..."onnistuuko asiallinen keskustelu seksistä tällä palstalla".
Entisen sheriffin BilManin aikana aihe oli rivo ja hän poisti kaikki seksikeskusteluihin viittaavat puheenvuorot.
BilManin poistuttua sheriffin tehtävistä, yritti joku naipuolinen avata keskustelun seksistä. Hän kertoi avautuneesti omasta seksielämästään ja sen muuttumisesta iän myötä.
Se sai uskomattoman moiteryöpyn kirjoittajilta. Seksistä sanottiin, että se ei kuulu kenellekään mitä makuuhuoneissa tapahtuu. Keskustelu näytti sillä kertaa tyrehtyneen siihen. Mutta avaapas aiheesta keskustelu, niin pääsemme näkemään mitä tapahtuu.
Onhan suomi24:ssä seksipalsta, mutta näyttää kuin siellä lesbot ja homot kertovat hinkkamisistaan.- jo vanha mies
ja asialliselta. Uskomattoman hienoja mielipiteitä!
- voi keskustella
mutta eri asia voiko joku kertoo miten joku tapahtuu omassa sänyssä tai lattialla. Aarrekin olisi hiljasta poikaa. Kerro nyt ensin itsestäsi niin tulee keskustelua.
- Nimetön
voi keskustella kirjoitti:
mutta eri asia voiko joku kertoo miten joku tapahtuu omassa sänyssä tai lattialla. Aarrekin olisi hiljasta poikaa. Kerro nyt ensin itsestäsi niin tulee keskustelua.
...ollutkaan erityisen kiimainen. Kaksi lasta on tullut tehdyksi, että joskus on stondannut. Tilanne on vaimoni kanssa ihanteellinen. Toinen ei halua seksiä enemmän kuin toinenkaan. Kysy vielä jotakin ja käytä jotain nimimerkkiä, että lukijat voisivat päätellä käykö hän vuoropuhelua useamman kuin yhden henkilön kanssa.
Lämmöllä
Aarre
- minä meen ...
... takasin nukkumaan.
- jo vanha mies
Monia mielenkiintoisia asioita on ollut esillä.
Seksuaalisuus on meissä ihmisissä ominaisuus jonka saamme jo syntyessämme.
Se on meissä, halusimmepa tai emme, mutta se ilmenee eri tavoin kuten hyvin tiedämme.
Seksin tarve on yksilöllinen, halukin syntyy niin monesta tekijästä ja vaihtelee kyllä elämän aikana terveyden ja olosuhteidenkin mukaan. Nainenkaan ei ole aina parhaimmillaan ja varsinkin ikä tuo rakasteluunkin omat harminsa.
Keho ei toimi kuin nuorella, limakalvot kuivuvat ja ehkä parisuhteeseenkin on kertynyt "narinaa".
Onnistumattomaan seksielämään ei voi sanoa syyn olevan vain miehessä, tai naisessa, kokonaisvaltaisesti asiaa ajatellen jossain kohtaa elämää on vain tapahtunut se jokin joka vaikuttaa makuuhuoneeseen, laittaa puolisot omille puoliskoilleen parivuoteessa.
Seksin harrastaminen, sanoisin kauniimmin, rakastelu, on yksi osa parisuhdetta, ei suinkaan ainoa. Vastauksista huomaat ettei seksi ole kaikille tärkeää tässä iässä, sitä se ei ole kaikille edes nuorena.
Nuoruudessani seksi oli tabu josta ei puhuttu.
Se oli likaistaja piti harrastaa pimeässä, eikä tyttö kehdannut esittää pojalle haluavansa "sitä", vaan odotti pojan aloitusta.
Onneksi maailma on muuttunut ja me sen mukana! Nyt uskallamme puhua siitä jopa kasvokkain, myöntää, jos nyt ei ole oikea hetki ellei haluja ole, ja mikä tärkeintä, nainenkin uskaltaa tunnustaa haluavansa rakastelua.
Enemmän keskustelua kaikkiin makuuhuoneisiin, kaiken ikäisinä. Uskoakseni se auttaisi monessa liitossa saamaan rakastelunkin toimimaan mikäli sille ei ole toiminnallisia esteitä.
Ennen kaikkea, hellyyttä, hellyyttä ja hellyyttä, seksi liittyy hellään suhteeseen jossa voi rakastaa kumppaniansa, mutta rakastelu ei ole ainoa keino tyydyttää seksuaalisiakaan tarpeita.
Huomioimalla kumppaninsa, lämmöllä ja läheisyydellä saavuttaa hekuman huipunkin, silloin kun sitä molemmat haluavat.
Onko käyttökerroilla rajaa, tai ikä mikään merkkipaalu jolloin koko seksuaalisuuden on oltava piilossa ja rakastelukin unohdettava, enpä usko moista.
Arasta auheesta huolimatta uskallan vastata nimelläni, koska ikä on jo opettanut, että asioista voi puhua päivälläkin niiden oikeilla nimillä, eikä tässäkään ole mitään hävettävää. Asiasta nyt vain harvoin voi keskustella asiallisesti tulematta leimatuksi jollain leimalla.- jo vanha mies
Olet myös ilmeisesti naisena upea ihminen. Uskon seksuaalisuuden säilyvän juuri niin vanhaksi kuin pari itse haluaa. Varmasti on pareja, joiden rakkauden tarve poikkeaa toisistaan. Kun toinen lakkaa haluamasta, on tätä mielipidettä kunnioitettava. Haluava osapuoli voi täysin korrektisti toista loukkaamatta huolehtia omasta halustaan muualla.
- 1943
varsinkin hyvin levänneenä aamupäivällä voi touhuta muutakin kuin puhua. Tässä taannoin olin ystäväni luona eikä minulla ollut yöpymisvarusteita mukana. Lainasin hänen aamutakkiaan, josta vyö oli karkuteillä. Niinpä istuin aamukahvilla reidet vähän paljaana ja mitähän siitä seurasi......
- vanhenevien ihmisten?
30v:s vanhenee samlla tavalla. vanhenee ja venhenee. Seksuaalisuus yös muuttuu samoin kuin ihminen. Ei se voi olla aina yhtä intohimoista. tottakai muttuu. Muisti on vaan niin lyhyt että ei muista pettymystään. Sma pätee luottamuksessa muihin ihmisiin. Minulla on ainakin tuntunut hyvältä. Kaikki ismiset on saaneet syntymälahjanaan idinsä. toisilla on vetovoimaa ja toisilla ei. Aina on kadehdittu ihmistä jä vähätelty jos on rakastunut. Minä olen ainakin iloinen, on sitten vaikka vanhainkodissa tapahtuva rakastuminen.
- Vanha mies
Parisuhteemme toimii toistemme kunnioitukseen ja kiintymykseen perustuen. Vaimo on todella rakastettava ja miellyttävä. Ainoa ongelma on, ettei hän halua enää seksiä rakastelun muodossa. Kunnioitan hänen mielipidettään enkä ole tyrkyllä kuin hyvin harvakseltaan. Kuinka toimisit kohdallasi kyseisessä tilanteessa. Soisitko itsellesi rinnakkaissuhteen? Soisitko ukollesi rinnakkaissuhteen, jos itseäsi ei enää huvita seksi?
- jo vanha mies
Eikä tämmöseen tilanteeseen mielestäni ole kyllä tai ei vastausta olemassa. Ajattelen näin: Kun suhde tuntuu olevan vakaalla pohjalla, ei sitä voi ainakaan huonontaa se, jos sinulla menee rakkauselämässä paremmin kuin nyt. Toinen asiaa puoltava näkökanta on rakkauselämän kaikkinainen lisääntyminen, mikä ei voi olla huono asia. Tarvitset ulkopuoliseen suhteeseen naisen, joka näin saa niinikään omaan elämäänsä lisäsisältöä. Kaikki tuntuisi olevan kohdallaan kunhan asialla ei loukata (mennä rollimaan) vaimoasi.
- Nainen 63 vee
Soisin miehelleni ulkopuolisia seksisuhteita, kun hän hoitaisi ne minun/tuttavien tietämättä.
- Mies ... minäkin
Nainen 63 vee kirjoitti:
Soisin miehelleni ulkopuolisia seksisuhteita, kun hän hoitaisi ne minun/tuttavien tietämättä.
Miksi miehesi seksistelisi ns. "ulkopuolisten" kanssa, koska hänellä on sinut ja tiedät tällä aikuisten iällä, että jokainen nainen pystyy tyydyttämään miehen tarpeet.
- nuorentuva nainen
haluan tuoda julki seuraavaa:
Ihmisen ikääntyessä ei seksuaaliset tarpeet välttämättä kehity samansuuntaisesti parin kesken. Ystävyyden, toveruuden ja rakkauden ympäristössä eläneet parit eivät menetä mielestäni mitään, vaikka seksuaalisesti aktiivimmalle suodaan hänen tarpeidensa mukaista lisävirikettä liiton ulkopuolella, mikäli liiton sisällä tarpeet alkavat poiketa kovasti.
Omassa liitossani mies ei yksinkertaisesti tarvitse enää seksiä. Hyväksyn ilman moittimista tilanteen ja hoidan oman seksuaalisen tarpeeni liittomme ulkopuolella. Näin, kuten yllä olevassa puheenvuorossa, lisään seksuaalista miellyttävyyttä myös ympäristössäni, koska seksipartnerini niinikään jäisi muuten ilman tätä meille niin tärkeää ja miellyttävää toimintoa. Tämä asia on hoidettava todella loukkaamatta toista osapuolta.- mikhaildenisov
kertaa viikossa,vaimoni vain kerran kuussa
(ja hän on mua paljon nuorempi!) - jo vanha mies
mikhaildenisov kirjoitti:
kertaa viikossa,vaimoni vain kerran kuussa
(ja hän on mua paljon nuorempi!)puheenvuorosta sinulle apua?
- mikhaildenisov
jo vanha mies kirjoitti:
puheenvuorosta sinulle apua?
tehdä,tarjousta on!!
- addikti?
Riippuvuus jostakin on addiktio. Lienenkö seksiaddikti kun olen ainakin viikottain riippuvainen seksistä?
Luin jostakin tutkimuksesta, että miehet, jotka harrastavat seksiä vanhanakin (vanha=?) ovat pysyvät keskimäärin terveempinä. Koskeekohan sana myös naisia?
Voihan asian tosin päätellä niinkinpäin, että terveet harrastavat seksiä enemmin, koska ovat terveitä!- pyöreä
Jokainen kai ymmärtää milloin heittää yli. Sitä en taas osaa sanoa mikä on liikaa AVIo
suhteessa.
Meillä on moraali pyörinyt aka mota härän pyllyä meidän ikäisten aikana.
Suvaitaan jo aika paljon.
Omaksuttu tosi paljon. Kysykää vaikka vanhemmiltanne.
Isä sanois ehkä näin. Onhan noita ollut, joku on näytellyt itseään. joku on riisunut itsensä alasti juovuttuaan. Joku ukko oli siittänyt lapsen "laitoksella". Ihme sanoja kun alkaa miettiä. Aivan kuin ei sellaista olisi ollutkaan.
- on addua
Seksuaalisesti kiihottavaa on mummorullan pelaaminenkin. Psygologisesti katsottuna.
Ostarilla etupäässä vanhat pelaavat automaatteja. Totuus on aika karua.
Toivottavasti ray jakaa rahat takaisin terapiaan.
????? - beessisloggi
kysymys näyttää kadota humpsahtaneen.
Kysynkin uudelleen, että onnistuiko asiallinen keskustelu mielestäsi tähän asti lukemasi perusteella arvioiden?
Ja edelleen pyydän, että älä ota arvioosi mukaan omia teennäisiä kyhäelmiäsi ja vastauksiasi niihin.- jo vanha mies
Pidätkö omia kannanottojani teennäisinä? Sitähän ne tietysti ovatkin. Mielestäni keskustelu on todella asiallista edellisiä lukuunottamatta. Olen hyvin tyytyväinen keskustelun kulkuun. Osa kannanotoista näyttää kadonneen. Vahinko! Mielestäni kaikki mielipiteet olisivat paikallaan ketjussa niin asialliset kuin asiattomatkin.
Täyden kymmppi miikan saa tosin myös valvoja, joka mahdollistaa pääosin keskustelun. Se miikka tulee niistä poistetuista osista.
Olemme hyviä (minäkin) keskustelemaan asiallisesti! Jopa seksistä! - joskus pitsipöksytkin
jo vanha mies kirjoitti:
Pidätkö omia kannanottojani teennäisinä? Sitähän ne tietysti ovatkin. Mielestäni keskustelu on todella asiallista edellisiä lukuunottamatta. Olen hyvin tyytyväinen keskustelun kulkuun. Osa kannanotoista näyttää kadonneen. Vahinko! Mielestäni kaikki mielipiteet olisivat paikallaan ketjussa niin asialliset kuin asiattomatkin.
Täyden kymmppi miikan saa tosin myös valvoja, joka mahdollistaa pääosin keskustelun. Se miikka tulee niistä poistetuista osista.
Olemme hyviä (minäkin) keskustelemaan asiallisesti! Jopa seksistä!Tästä aiheesta ei toisilleen vieraiden kesken yleensä keskustella, asiallisesti ainakaan, kevyt keskustelu korrektein ilmaisuin tietysti on ok. Asiallinen keskustelu, etenkin jos on ongelmia, käydään esim. asianomaisten ja vaikkapa ammattilaisten kesken. Tai "vertaisryhmän" (huom! valitse oikea foorumi) kesken. Ei veltoista vehkeistä tai rikki nirhatuista kuivista paikoista yleiseksi keskustelunaiheeksi ole, tai siitä kumpaa haluttaa ja kuinka usein. Asiallisia neuvoja noihinkaan ongelmiin en tuossa keskustelussa nähnyt, tuskin kukaan niitä odottikaan.
Vieraissa käymistä aika paljon kai ehdoteltiin, no huh huh...
Hyvää käytöstä arvostavat, ihmisen seksuaalisuuteen terveesti ja mutkattomasti suhtautuvat eivät rupattele näistä asioista missä tahansa kenen kanssa tahansa. - Puheenvuoronsa jo käyttänyt.
joskus pitsipöksytkin kirjoitti:
Tästä aiheesta ei toisilleen vieraiden kesken yleensä keskustella, asiallisesti ainakaan, kevyt keskustelu korrektein ilmaisuin tietysti on ok. Asiallinen keskustelu, etenkin jos on ongelmia, käydään esim. asianomaisten ja vaikkapa ammattilaisten kesken. Tai "vertaisryhmän" (huom! valitse oikea foorumi) kesken. Ei veltoista vehkeistä tai rikki nirhatuista kuivista paikoista yleiseksi keskustelunaiheeksi ole, tai siitä kumpaa haluttaa ja kuinka usein. Asiallisia neuvoja noihinkaan ongelmiin en tuossa keskustelussa nähnyt, tuskin kukaan niitä odottikaan.
Hyvää käytöstä arvostavat, ihmisen seksuaalisuuteen terveesti ja mutkattomasti suhtautuvat eivät rupattele näistä asioista missä tahansa kenen kanssa tahansa.Asiallisesti sukupuolisuuteen suhtautuvana en näe mitään likaista vaikka puhun avoimesti asiasta joka liittyy meidän jokaisen elävän ihmisen kehoon tavalla tai toisella. Vaikka raamattu puhuu suvun jatkamisesta, antoi elämä meille halun nauttia sukupuolisesti, vaikka kaikki hetket eivät suvun jatkamiseen edes ajatuksena liity.
En tiedä miksi tästä asiasta ei voi keskustella?
Kuka täällä nyt vetää pöydälle kaikkea omistakaan kokemuksistansa, yleisellä tasolla liian vähän asiasta jutellaan.
Onkohan syynä juuri tuo viimeisen lauseesi tapainen ajatuskanta-
Itse luulin suhtautuvani ihan terveesti, ajattelen asioista oman kasvatukseni mukaan niin, etten käytökselläni tai puheillani loukkaa muita ihmisiä. Vaatiiko tämä vieläkin enemmän ollakseen tervettä suhtautumista, sitäpä me nyt tahoillamme voimme miettiä.
Sukupuolisuhde vaatii mielestäni enemmän kuin hetken hurmaantumisen. Mitään kukasta kukaan liitoa en ihaile, enkä sitä myöskään harrasta omassa elämässäni, mutta kukin elää tavallaan. En voi olla veljeni/sisareni moraalin vartija edes täällä.
Kaikesta huolimatta, mikäli kaikki on kunnossa, nautitaan sukupuolisuudestamme sen mukaan mikä tuntuu hyvälle. Turha asiasta on rakentaa muuria keskustelijoiden aiheiden ja mieltymysten välille. - jo vanha mies
joskus pitsipöksytkin kirjoitti:
Tästä aiheesta ei toisilleen vieraiden kesken yleensä keskustella, asiallisesti ainakaan, kevyt keskustelu korrektein ilmaisuin tietysti on ok. Asiallinen keskustelu, etenkin jos on ongelmia, käydään esim. asianomaisten ja vaikkapa ammattilaisten kesken. Tai "vertaisryhmän" (huom! valitse oikea foorumi) kesken. Ei veltoista vehkeistä tai rikki nirhatuista kuivista paikoista yleiseksi keskustelunaiheeksi ole, tai siitä kumpaa haluttaa ja kuinka usein. Asiallisia neuvoja noihinkaan ongelmiin en tuossa keskustelussa nähnyt, tuskin kukaan niitä odottikaan.
Hyvää käytöstä arvostavat, ihmisen seksuaalisuuteen terveesti ja mutkattomasti suhtautuvat eivät rupattele näistä asioista missä tahansa kenen kanssa tahansa.Näinhän se on kuten sanot.Meillä kuitenkin on valtava tarve asiasta keskustelemiseen. (Sinäkin otit osaa ja uskoakseni olit kiinnostunut lukemaan koko ketjun). Uskon, että asiantuntijain pakeille meno lienee harvinaista ja liekö niin tarpeellistakaan. Avoin ja vapaa keskustelu kuitenkin avaa asioita omalla tavallavallaan. Juuri puhumattomuus ja salamyhkäisyys seksin ympärillä on aiheuttanut niin kovin paljon vääristymää ja hukkaan mennyttä kokematonta iloa. Emme kukaan tiedä kuinkä valtavasti rakkautta ja sen myötä seksiä maailma menettää vain siksi, että seksiä pidetään yhä edelleen salailun verhon takana. Uusimmat tutkimukset kertovat omaa karua kieltään ilottomasta seksistä juuri meidän ikäluokkamme osalta. Myös ilottomuuden syistä tiedetään tietämättömyyden olevan suurin.
- pitsipökä
jo vanha mies kirjoitti:
Näinhän se on kuten sanot.Meillä kuitenkin on valtava tarve asiasta keskustelemiseen. (Sinäkin otit osaa ja uskoakseni olit kiinnostunut lukemaan koko ketjun). Uskon, että asiantuntijain pakeille meno lienee harvinaista ja liekö niin tarpeellistakaan. Avoin ja vapaa keskustelu kuitenkin avaa asioita omalla tavallavallaan. Juuri puhumattomuus ja salamyhkäisyys seksin ympärillä on aiheuttanut niin kovin paljon vääristymää ja hukkaan mennyttä kokematonta iloa. Emme kukaan tiedä kuinkä valtavasti rakkautta ja sen myötä seksiä maailma menettää vain siksi, että seksiä pidetään yhä edelleen salailun verhon takana. Uusimmat tutkimukset kertovat omaa karua kieltään ilottomasta seksistä juuri meidän ikäluokkamme osalta. Myös ilottomuuden syistä tiedetään tietämättömyyden olevan suurin.
kiinnostunut lukemaan koko ketjua. Valitsin viestien esitystavasta tuon keskimmäisen ja vieritin viestit läpi lukaisten lauseen sieltä toisen täältä.
Osallistuin ensimmäistä kertaa tämän aiheiseen keskusteluun, taisi jotenkin ärsytyskynnys ylittyä. Aihe sinänsä ei ole minulle millään lailla ongelmallinen, eikä ole "siitä puhe, mistä puute" juttuakaan.
Aloituksessasi toivoit asiallista keskustelua, eikö silloin pitäisi olla oikealla
keskustelupalstalla?
En muuten usko, että suurimmalla osalla meistä olisi "valtava tarve" asiasta keskustelemiseen.
Jos on, niin suosittelen asiantuntijaa. - pitsipökä
Puheenvuoronsa jo käyttänyt. kirjoitti:
Asiallisesti sukupuolisuuteen suhtautuvana en näe mitään likaista vaikka puhun avoimesti asiasta joka liittyy meidän jokaisen elävän ihmisen kehoon tavalla tai toisella. Vaikka raamattu puhuu suvun jatkamisesta, antoi elämä meille halun nauttia sukupuolisesti, vaikka kaikki hetket eivät suvun jatkamiseen edes ajatuksena liity.
En tiedä miksi tästä asiasta ei voi keskustella?
Kuka täällä nyt vetää pöydälle kaikkea omistakaan kokemuksistansa, yleisellä tasolla liian vähän asiasta jutellaan.
Onkohan syynä juuri tuo viimeisen lauseesi tapainen ajatuskanta-
Itse luulin suhtautuvani ihan terveesti, ajattelen asioista oman kasvatukseni mukaan niin, etten käytökselläni tai puheillani loukkaa muita ihmisiä. Vaatiiko tämä vieläkin enemmän ollakseen tervettä suhtautumista, sitäpä me nyt tahoillamme voimme miettiä.
Sukupuolisuhde vaatii mielestäni enemmän kuin hetken hurmaantumisen. Mitään kukasta kukaan liitoa en ihaile, enkä sitä myöskään harrasta omassa elämässäni, mutta kukin elää tavallaan. En voi olla veljeni/sisareni moraalin vartija edes täällä.
Kaikesta huolimatta, mikäli kaikki on kunnossa, nautitaan sukupuolisuudestamme sen mukaan mikä tuntuu hyvälle. Turha asiasta on rakentaa muuria keskustelijoiden aiheiden ja mieltymysten välille.lauseessa niin pahasti silmään pisti? No, olisin ehkä voinut ensimmäisen pilkun jälkeen laittaa vaikkapa "silti" sanan.
Kenenkään moraalinvartija en missään nimessä halua olla. Tiedän itsekin, että vieraissa käyminen on vähän kun käyttäisi viikatetta sepällä, mutta on se kyllä vähän vastuutonta sellaista suositella. Tuskin nyt kukaan näistä keskusteluista saamiensa vinkkien perusteella sellaiseen lähteekään, mutta kuitenkin. Eihän siinä ongelmat poistu, mutta seuraukset voi olla katastrofaaliset. Ero ja omaisuuden jako, mahdollinen suhteen katkeaminen lapsiin ja lapsenlapsiin, petetyn osapuolen tunteet, ehkä ajautuminen syvään masennukseen, onko sen arvoista?
Pitkään yhdessä olleet parit sopeutuvat näissäkin asioissa, tuskin näitä keskusteluja monikaan oikeasti tarvitsee. - jo vanha mies
pitsipökä kirjoitti:
kiinnostunut lukemaan koko ketjua. Valitsin viestien esitystavasta tuon keskimmäisen ja vieritin viestit läpi lukaisten lauseen sieltä toisen täältä.
Osallistuin ensimmäistä kertaa tämän aiheiseen keskusteluun, taisi jotenkin ärsytyskynnys ylittyä. Aihe sinänsä ei ole minulle millään lailla ongelmallinen, eikä ole "siitä puhe, mistä puute" juttuakaan.
Aloituksessasi toivoit asiallista keskustelua, eikö silloin pitäisi olla oikealla
keskustelupalstalla?
En muuten usko, että suurimmalla osalla meistä olisi "valtava tarve" asiasta keskustelemiseen.
Jos on, niin suosittelen asiantuntijaa.Onneksi näin. Saattanet olla juuri tämä asiantuntijakin, jota mielelläsi suosittelet. Mielipiteesi ovat erityisen asiallisia ja asiantunteviakin siinä puitteissa kuin vajaalla ymmärrykselläni pystyn niitä arvioimaan. Me kaikke emme kuitenkaa ole saaneet sitä onnea ja tasapainoa, josta puhut. Tarvitsemme aivan maanläheista maallikkotason keskustelua asiasta, joka ei ole lainkaan niin itsestään selvä meille kuin sinulle. Laajapohjainen keskustelu kuitenkin antaa useimmiten jotakin työkalua oman seksuaalisen vajavuuden täydentämiseen. Oman ystäväpiirin ja läheisten joukossa (itseni mukaan lukien) on hämmästyttävän paljon tietämättömyyttä ja tavallaan ilottomuuttakin ymmärtääkseni juuri siitä syystä, ettei seksuaalisuus ole avointa, vaan hiiviskelevää salailtavaa, hävettävää ja rumaa. Tiedän näin olevan lukuisien ihmisten mielissä. On asiantuntijoille varmasti hämmästyttävää kuinka paljon suoranaista tietämättömyyttä asiaan liittyy ja juuri meidän ikäpolvessa. Seksuaalisuuden ongelmallisuus onkin vähentynyt rajusti muorempiin ikäpolviin mentäessä. Ei ole lainkaan myöhäistä keskustella asiasta vielä näillä vuosilla.
Olet varsin oikeassa siinä, että ihmisillä, joilla seksuaalisuus on toimivaa, ongelmatonta ja kaikinpuolin nautittavaa, ei ole luonnollisesti tarvetta keskustella asiasta varsinkaan läheisten ihmisten kanssa. On myös varsin selvää, että seksuaaliammatti-ihmiset loppuisivat kesken jo pelkkästään siloin kun saisivat hoitaakseen vaikka vain ja ainoastaan virkakumppaniensa seksiongelmat.
Eihän ongelmat sitä varten ole, että niiden muodostamassa liemessä lahmattaisiin ja nautittaisiin hyvässä ongelmaliemessä lillumisesta.
Kuitenkin kaikenlainen asiallinen keskustelu seksuaalisuudesta ja varsinkin meidän ikäluokassa on tarpeen ja usein valaisevaakin. jo vanha mies kirjoitti:
Onneksi näin. Saattanet olla juuri tämä asiantuntijakin, jota mielelläsi suosittelet. Mielipiteesi ovat erityisen asiallisia ja asiantunteviakin siinä puitteissa kuin vajaalla ymmärrykselläni pystyn niitä arvioimaan. Me kaikke emme kuitenkaa ole saaneet sitä onnea ja tasapainoa, josta puhut. Tarvitsemme aivan maanläheista maallikkotason keskustelua asiasta, joka ei ole lainkaan niin itsestään selvä meille kuin sinulle. Laajapohjainen keskustelu kuitenkin antaa useimmiten jotakin työkalua oman seksuaalisen vajavuuden täydentämiseen. Oman ystäväpiirin ja läheisten joukossa (itseni mukaan lukien) on hämmästyttävän paljon tietämättömyyttä ja tavallaan ilottomuuttakin ymmärtääkseni juuri siitä syystä, ettei seksuaalisuus ole avointa, vaan hiiviskelevää salailtavaa, hävettävää ja rumaa. Tiedän näin olevan lukuisien ihmisten mielissä. On asiantuntijoille varmasti hämmästyttävää kuinka paljon suoranaista tietämättömyyttä asiaan liittyy ja juuri meidän ikäpolvessa. Seksuaalisuuden ongelmallisuus onkin vähentynyt rajusti muorempiin ikäpolviin mentäessä. Ei ole lainkaan myöhäistä keskustella asiasta vielä näillä vuosilla.
Olet varsin oikeassa siinä, että ihmisillä, joilla seksuaalisuus on toimivaa, ongelmatonta ja kaikinpuolin nautittavaa, ei ole luonnollisesti tarvetta keskustella asiasta varsinkaan läheisten ihmisten kanssa. On myös varsin selvää, että seksuaaliammatti-ihmiset loppuisivat kesken jo pelkkästään siloin kun saisivat hoitaakseen vaikka vain ja ainoastaan virkakumppaniensa seksiongelmat.
Eihän ongelmat sitä varten ole, että niiden muodostamassa liemessä lahmattaisiin ja nautittaisiin hyvässä ongelmaliemessä lillumisesta.
Kuitenkin kaikenlainen asiallinen keskustelu seksuaalisuudesta ja varsinkin meidän ikäluokassa on tarpeen ja usein valaisevaakin.Kuulumme varmaankin suurin piirtein samaan ikäluokkaan jolle kasvatuksessa korostettiin salailua ja peittelyä sukupuolisuudessa, varsinkaan seksistä ei monikaan ohjeita kotoa saanut, vain kiellon muodossa tuli kasvatusta.
Aiemmin jo viittasin pimeään ja salailuun, sitä se oli ja pelotti tuollaisen synnin tekeminen.
Kuinka paljon paremmin avioliittokin olisi sujunut kun ei olisi ollut sitä häpeän tunnetta jonka sukupuolisen nautinnon tunteminen toi. Olenko minä nyt likainen kun tuolla tavalla rakastelusta nautin, onko tämä sitä syntiä josta niin varoiteltiin, jne.
Ahdistusta se kasvatus aiheutti, ei opettanut eikä ohjannut kuten nykyisin jo kouluissakin joissa terveyskasvatukseen kuuluu sukupuolisuuteenkin liittyvät asiat.
Asiantuntijoilla on aina hyviä neuvoja, vai onko sittenkään.
Parasta kasvamista on puhua kumppaninsa kanssa, puhua yleisemminkin, ei retostellen ja riettaasti, vaan käsitellen asioita niiden oikeilla nimillä.
Pitkän liiton itsekin eläneenä voin rehellisesti sanoa ettei hyvässäkään liitossa kaikki aina ole itsestään selvýys. Onneksi me osasimme puhua, ratkoa ongelmia, vaikka aina kaikki solmut eivät edes pitkällä pohdinnalla auenneet. Parisuhde ei takaa mitään, ei edes tyydyttävää tyydytystä, koska me olemme yksilöitä miehinä ja naisina.
Kuinka sitten löytää ihminen joka vastaa toiveisiimme, joka on samaa mieltä, joka saa syttymään ja kykenee pitämään liekin voimassa, sytyttää hiiloksenkin jos tuli hiipuu, se onkin toinen juttu.
Harvoin ihan täydellistä paria on olemassa.
Äitini sanoin; "Jos joku kelpaa sinulle sänkyyn, se kelpaa meille muille lattialle."
Hän piti kuitenkin yhteistä vuodetta pariskunnalle tärkeämpänä kuin ympäristön vaikutusta ja vaatimuksia parin valintaan. Niin sen pitää ollakin.
Kaikesta huolimatta, aihe ei koskaan ole loppuun kaluttu, mutta loputtomasti ei sukupuolisuuskaan kanna edes parisuhteessa jo se muuten ei toimi.
Mielenkiintoa avauksesi on herättänyt, liekö kukaan saanut kuitenkaan lisävirikkeitä rakkauselämäänsä, me kun kuitenkin olemme niin häveliäs sukupolvi, useinkin peitämme ja kätkemme syvimmät tuntomme, myöskin seksin alueella.- soilike
Tuoksuvattu kirjoitti:
Kuulumme varmaankin suurin piirtein samaan ikäluokkaan jolle kasvatuksessa korostettiin salailua ja peittelyä sukupuolisuudessa, varsinkaan seksistä ei monikaan ohjeita kotoa saanut, vain kiellon muodossa tuli kasvatusta.
Aiemmin jo viittasin pimeään ja salailuun, sitä se oli ja pelotti tuollaisen synnin tekeminen.
Kuinka paljon paremmin avioliittokin olisi sujunut kun ei olisi ollut sitä häpeän tunnetta jonka sukupuolisen nautinnon tunteminen toi. Olenko minä nyt likainen kun tuolla tavalla rakastelusta nautin, onko tämä sitä syntiä josta niin varoiteltiin, jne.
Ahdistusta se kasvatus aiheutti, ei opettanut eikä ohjannut kuten nykyisin jo kouluissakin joissa terveyskasvatukseen kuuluu sukupuolisuuteenkin liittyvät asiat.
Asiantuntijoilla on aina hyviä neuvoja, vai onko sittenkään.
Parasta kasvamista on puhua kumppaninsa kanssa, puhua yleisemminkin, ei retostellen ja riettaasti, vaan käsitellen asioita niiden oikeilla nimillä.
Pitkän liiton itsekin eläneenä voin rehellisesti sanoa ettei hyvässäkään liitossa kaikki aina ole itsestään selvýys. Onneksi me osasimme puhua, ratkoa ongelmia, vaikka aina kaikki solmut eivät edes pitkällä pohdinnalla auenneet. Parisuhde ei takaa mitään, ei edes tyydyttävää tyydytystä, koska me olemme yksilöitä miehinä ja naisina.
Kuinka sitten löytää ihminen joka vastaa toiveisiimme, joka on samaa mieltä, joka saa syttymään ja kykenee pitämään liekin voimassa, sytyttää hiiloksenkin jos tuli hiipuu, se onkin toinen juttu.
Harvoin ihan täydellistä paria on olemassa.
Äitini sanoin; "Jos joku kelpaa sinulle sänkyyn, se kelpaa meille muille lattialle."
Hän piti kuitenkin yhteistä vuodetta pariskunnalle tärkeämpänä kuin ympäristön vaikutusta ja vaatimuksia parin valintaan. Niin sen pitää ollakin.
Kaikesta huolimatta, aihe ei koskaan ole loppuun kaluttu, mutta loputtomasti ei sukupuolisuuskaan kanna edes parisuhteessa jo se muuten ei toimi.
Mielenkiintoa avauksesi on herättänyt, liekö kukaan saanut kuitenkaan lisävirikkeitä rakkauselämäänsä, me kun kuitenkin olemme niin häveliäs sukupolvi, useinkin peitämme ja kätkemme syvimmät tuntomme, myöskin seksin alueella.Molemmissa puheenvuoroissasi.
Häveliäisyys on ollut ikäluokkamme riesana.
Mutta hyvin se suojasi 17 vuotiasta tekemästä tyhmyyksiä.
En kyllä palaisi nuoruuteen nykyajan säännöillä.
Mikään ei ole enää salattua tai jännityksellä odotettua.
Kun tietää kaiken jo ala-asteelta.
Salkkarit ovat muuten suosituin lastenohjelma.
Nykynuoren on pakko elää tässä , nyt ja ajan ehdoilla.
Kun jo lukiossa on valtavat paineet, jos ei "seurustele".
Siis ei saa ketään tai on poikkeava.
Kun mikään ei ole kiellettyä, eikä mistään ole oikeastaan mitään seurauksia.
Paljon kivempaa on olla vanha ja paheksua syvästi nuorisoa, kuten minuakin edeltäneet vanhat ja viisaat. - Tuoksuvattu*
soilike kirjoitti:
Molemmissa puheenvuoroissasi.
Häveliäisyys on ollut ikäluokkamme riesana.
Mutta hyvin se suojasi 17 vuotiasta tekemästä tyhmyyksiä.
En kyllä palaisi nuoruuteen nykyajan säännöillä.
Mikään ei ole enää salattua tai jännityksellä odotettua.
Kun tietää kaiken jo ala-asteelta.
Salkkarit ovat muuten suosituin lastenohjelma.
Nykynuoren on pakko elää tässä , nyt ja ajan ehdoilla.
Kun jo lukiossa on valtavat paineet, jos ei "seurustele".
Siis ei saa ketään tai on poikkeava.
Kun mikään ei ole kiellettyä, eikä mistään ole oikeastaan mitään seurauksia.
Paljon kivempaa on olla vanha ja paheksua syvästi nuorisoa, kuten minuakin edeltäneet vanhat ja viisaat.Ajattelin tuota edellistä viestiä kirjoittaessani mainita mitä ajattelen nyky kasvatuksesta muuta kuin tuon viittauksen, vaan ohitin kuitenkin koko aiheen niillä muutamalla rivillä.
Nykyisin seurustelu ja sukupuolisuhteet aloitetaan ihan liian nuorina. Sitä ei varmaankaan opetuksellakaan haluta, eli tehdä aikuisia kasvavista lapsista, mutta ja mutta, miksi niin tapahtuu.
Ajattelen asiaa omalta kannaltani, kuukautiset tulivat, pelkäsin kuolevani, kun niistä ei mitään ollut kerrottu, ei missään kirjoissa, ei missään puheissa... nekin kuuluvat siihen naiseuteen johon nuori on kasvamassa ja nykyisin yhä nuoremmat tytöt ovat ns. sukukypsiä.
Pojilla on omat murrosiän merkkinsä, unet ja muut oireet aikuistumisesta, nyt, ikäryhmäni jutuista tiedän etteivät pojatkaan miettimättä omasta kehityksensä kulusta selvinneet.
Nyt terveyskasvatuksessa puhutaan niistäkin, ja terveydenhoitajalta voi kysyä, mikäli rohkeutta riittää.
Aiheesta on jokaisella omakohtaisia kokemuksia ja mielipiteitä.
Sanoin että oli pelkoa, mutta se oli tavallaan se "sateenvarjo" näkymätön suoja liian aikaisilta kokeiluilta ja heittäytymiseltä himojensa orjaksi lapsena, koska kyllähän sitä aikuistuttuaan asiat jo ymmärsi.
Niin, nyt on helppo sanoa ettei nyky meno miellytä, mutta kaikilla ikäkausilla on omat tapansa, katselen sivusta ja ihmettelen lapsenlapseni (16v) seurustelua ja yhdessä asumista. Ei olisi onnistunut minun luonteellani, olisinpa saanut millaisen kasvatuksen tahansa.
Alapuolella katsotaan minun syyttäneen vanhempiani.
Heitä en kasvatusperiaatteistaan syytä, vaan kiitän kaikesta mitä sain. He kasvattivat lapsilauman sen ajan tavalla ja hyvin olemme kaikki polkuamme tallanneet, moraalikin kohdallaan, luullakseni.
Hyvä ettei nuoruus palaa ratkomattomine ongelmineen, nyt on ihan hyvä elämä. Katsellaan vaan kuinka maailma muuttuu.
- jo vanha mies
Vaikka poiminkin kommentin:"Asiallisia neuvoja noihinkaan ongelmiin en tuossa keskustelussa nähnyt, tuskin kukaan niitä odottikaan."
Kommentin antaja voisi joitakin asiallisia neuvoja antaa. Minä ainakin odotan!- jo vanha mies
kunhan nyt suotta kävi mielessä. Ei se mitään. Ei kaiken ole tarpeenkaan olla asiallista.
- ullamargit
Puolisoni kuoli pääsiäisenä yllättäen.
Olimme jo vuosia rakkaita ystäviä. Olen aika paljon nuorempi miestäni, ja olen rakastanut häntä seksin puutteesta huolimatta!
Kosketuksilla, halauksilla, olemme korvanneet seksuaalisuuden tarpeen; olen siihen tottunut!
Nyt ajattelen, että seuraavassa lomakekyselyssä minun pitää vastata (raksi ruutuun)...LESKI
...ja ajattelen uutta mahdollisuutta!!!
Olenko moraaliton?- 1943
olla. Kyllä tuo rasti ruudussa minuakin sykähdytti,kun siihen ensimmäisen kerran sen merkitsin. Suru on yksilöllistä. Uusi mahdollisuus tämä tilanne on. Olin iltaa istumassa kolmen pariskunnan kanssa ja minun leskeytymisestäni on kulunut kohta neljä vuotta. Voin puhua näistä asioista itkemättä. Jotenkin koin itseni nuoremmaksi tuossa porukassa. Olen saanut tutustua uuteen ihmiseen ja vakiintuneet parit jatkavat tuttuun tyyliin. Miestäni kaipaan kyllä, mutta eteenpäin on mentävä.
- ullamargit
1943 kirjoitti:
olla. Kyllä tuo rasti ruudussa minuakin sykähdytti,kun siihen ensimmäisen kerran sen merkitsin. Suru on yksilöllistä. Uusi mahdollisuus tämä tilanne on. Olin iltaa istumassa kolmen pariskunnan kanssa ja minun leskeytymisestäni on kulunut kohta neljä vuotta. Voin puhua näistä asioista itkemättä. Jotenkin koin itseni nuoremmaksi tuossa porukassa. Olen saanut tutustua uuteen ihmiseen ja vakiintuneet parit jatkavat tuttuun tyyliin. Miestäni kaipaan kyllä, mutta eteenpäin on mentävä.
Kiitos Eläväinen!!!
- ikäistemme seksissä
Tarkoitan aloitetta seksiin. Yleensä vuosikymmenien myötä muotoutuu aloitteentekijän rooli jommalle kummalle. Käsitykseni mukaan useimmiten miehelle.
Virkistystä saattaisi tuoda vähemmän aloitteita tekevän tarkoituksellinen virkistyminen aloitteiden suhteen.
Monet onnelliset seksisessiot ovat jääneet toteutumatta vain sen vuoksi, että aloitteenteossa on laiskoteltu.- ihmeellinen oli vaikutus
En ole tehnyt koskaan seksialoitetta. Olen aina odottanut sitä ukoltani ja saanutkin melko usein. Nykyisin tosin harvenevassa tahdissa. Nyt yllätin hänet aloitteellani ja todella hyvällä menestyksellä. Kehoitan muitakin kokeilemaan.
- H.M.
Yllätyn melkein joka päivä täällä käydessäni.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .18010430Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523575Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja543331- 642885
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2112255- 1162213
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252043Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671648Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221466Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121386