heipä hei. onko kenelläkään aurallista migreeniä potevalla estolääkkeenä triptyl? sivu-/haittavaikutuksia...? itseäni pelottaa mielialalääkkeen syöminen ja siksi ajattelin kysellä, onko siitä ollut apua auralliseen migreeniin. migreenikohtaukset tulevat ainakin kaksi kertaa kuukaudessa ja niistä olisi kiva päästä eroon.
triptyl
9
8988
Vastaukset
- lääkkeenä jo
useita vuosia, 10mg ei ole iso annostus, mikä minulla on.
Mieliala lääkkettä käytytään paljonkin kivun hoitoon ja mm. unen laatu paranee.
Itselläni migreeni oireet vähentyneet huomattavasti lääkkeen myötä.
Voit tietenkin valita itse, migreenin ja lääkkeen väliltä, mielestäni estolääkeenä triptyl on hyvä olipa se nimeltään mieliala lääke tai ei, sillä ei ole merkitystä. - Tiina.L
heip!olen syönyt triptyl 50mg jo 4vuotta.on auttanut migreeniin hyvin,uneen ei sen kummemmin,painoa tuli joten,katson mitä syön ja liikun jokapäivä tunnin reippaan kävelylenkin!3.6
on lekuri taas ja aion pyytää triptylin 25mg ja siitä sitten 10mg ja vuoden sisään kokonaan pois!- ...
Itse olen syönyt Triptyliä 150 mg puolitoista vuotta ja sopinut minulle hyvin! Alkuun hieman väsytti mutta sekin poistui parin viikon jälkeen. Kokeile ihmeessä Triptyliä, jos vaikka saisit helpotuksen siitä!
- dooris
Itse olen kokeillut klo-triptyliä migreenin estolääkkeenä. Tiedän, että mielialalääkkeet sinällään saattavat arveluttaa, mutta estolääkkeenä sitä määrätään huomattavasti pienempi annos kuin itse mielialan / masennuksen kohottamiseen. Söin itse tätä vuosi sitten noin 2 kk ja aluksi tuntui, että säryt vähenivät. Parin kuukauden jälkeen säryt taas tihenivät, joten lopetin sen. Mutta kaikkihan on yksilöllistä, toisilla saattaa toimia hyvinkin.
Mielialalääkkeiden migreeniä estävä vaikutus perustuu siihen, että se nostaa kipukynnystä. Minulla ei sen kummempia sivuvaikutuksia ollut, muuta kuin, että suuta kuivasi. Lääkkeessä on jotain syljen eritystä vähentävää ainesosaa, mistä se johtuu. Lisäksi ainakin klo-triptyl väsyttää, mutta minun mielestäni se on hyvä juttu. Ainakin uni tuli hyvin ja lääke otettiin illalla.
Toivottavasti sinulla auttaa! Särytöntä kesää!- maddie59
Minulle Triptyl 10 mg sopii hyvin nivelsärkyjen takia ainaiseen valvomiseen. Mutta sitten otin hiukan aikaa kaksi 10mg Triptyliä, koska se oli reseptissä.Säryt olivat silloin aika kovat. Ei sopinut!
Kummatkin kädet puutuivat ja menin ihan pyörälle päästäni.Tietenkin puutuivat varmaan, jos nukuin kuin tukki yön samassa asennossa. Migreeniä eikä nivelkipuja ole juurikaan ollut yhden tabletin kanssa. Minullakin on aurallinen migreeni.
- migis minäkin
Aurallista (1 krt/kk helvetillinen särky ym. oireet) ja auratonta (useita viikossa pahimmillaan, ei niin helvetillinen särky, mutta triptaanin vaativa kuitenkin) migreeniä potevana sain ihanan avun Triptylistä (aloitus 10 mg, lopulta nostettiin 25 mg:aan). Aurattomista kohtauksista lääkitys leikkasi noin 2/3 kivusta pois ja vuodelevon vaativa särkyjakso lyheni 5 tunnista tuntiin ja kohtauksetkin harvenivat; aurattomat kohtaukset harvenivat selvästi. Suuta kyllä kuivasi (suosittelen imeskeltäviä fluoritabletteja ja xylitolpurkkaa) ja hieman ummetti (siihenkin löytyy tarvittaessa apua ummetuslääkkeistä ja ruokavaliosta). Aluksi nukuin pari yötä kuin tukki 10 mg:lla, mutta sen jälkeen en havainnut muutoksia unessa, mutta ei sen laatu ainakaan huonoa ollut eikä liian syvää. Hiukkasen pahin merkille muistin heikkenemisen, ja koska olen ehdotonta skarppiutta vaativassa työssä, käytänkin lääkettä vain 3 kk kuureina tarvittaessa. Tuttavallani on taipumus rytmihäiriöihin ja hänelle Triptyl ei sopinut (vaikka lonkka- ja sekäsäryt paranikin).
Ehdottoomasti kannattaa kokeilla Triptyliä! Älä luovuta heti ensimmäisiin sivuvaikutuksiin vaan käytä vähintään tuo 2-3 kk. VAikutus ei tule heti vaan viikkojen jälkeen.
Ja pienellä annoksella Triptyl ei ole masennuslääke vaan kipulääke. Masennukseen tarvitaan paljon suuremmat annokset kuin 10-25 mg. Lääke vaikuttaa noradrenaliini- ja serotoniinireseptoreihin, joita on (myös) kipuradoissa, siksi Triptyl tehoaa kipuun. Kivun hoidolle on siis ihan farmakologinen selitys.- Penny1
Olen syönyt triptyliä eri annostuksilla 10mg-50mg. 10 mg ei ollut apua, 25mg auttoi vain hetken. Lopulta 50mg, joka auttoi n.2kk. Isoimmalla annostuksella suu oli todella kuiva alkuun, muuten kaikilla anostuksilla paino nousi ja uupumus oli päällä melkein kokoajan. Nukkumiseen positiivinen vaikutus ei kestänyt kuin joitakin viikkoja. Kärsin tosin ajoittain nukahtamisvaikeuksista.
- Aniz
Minä olen syönyt nyt reilun kuukauden klotriptyl-miteä ja se on vähentänyt migreenikohtauksia huomattavasti. Ne eivät ole olleet aurallisia, mutta kohtauksia on pahimmillaan 18krt kuukaudessa ja normaalisti pari kertaa viikossa. Nyt viimeisen 5vko aikana on ollut kolme kertaa migreeni, mutta kipu ei ole niin paha ja se on mennyt itsestään ohi, eikä jatkunut seuraavaan päivään.
Aluksi tuntui hieman tokkuraista oloa ja suuta kuivasi, mutta ei enää. Nukun kyllä paremmin kuin ennen ja se on ihanaa, koska olen kärsinyt unettomuudesta. Ummetus on ainoa sivuvaikutus, joka on jäänyt, mutta onneksi siihen on omat lääkkeensä. - määmäämie
estolääkkeenä beetasalpaja piti poissa 7 vuotta, mut nyt sit alko särkee ja kesti kaks viikkoo ja sit tuli samat oireet ku aivoinfarktissa, mutta infarktin arpee ei jääny aivoihin hukan kyl pelästyin.Triptyylistä ei kyl oo kokmusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-rautu korvaamaan kirjolohi
Kekkosen saatanan tunari meni muuttamaan aikoinaan sateenkaariväen kalan nimen. Unkarin vallankumouksen innoittamana n322411Purran aikaisemmat kannattajat siirtyneet Lindtmanin leiriin
Melkoinen muutos on käynnissä Suomen politiikan kentällä. Tulevista häviäjistä on hirmuinen kiire päästä ajoissa voittaj1002302Järkyttävä hetki - Ellen Jokikunnas pöyristyy italialaisen lääkärin työstä
Unelmia Italiassa -sarjassa ollaan Ellen Jokikunnaksen perheen kanssa Italiassa. Jokikunnas ja Rask ovat rempanneet kakk181349Oot tosi epätavallinen
ja erikoinen nainen. Tykästyä ikihyviksi sun kaltaiseen naiseen, mitä tästä pitäis edes ajatella.491217Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta
Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o331152Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä
Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o27930- 51840
Muistatko? Maisa Torppa jakso räjäytti Veitolan somen: "epäaitoa ja teeskentelyä"...
Maisa Torppa täyttää tänään 35 vuotta, onnea! Maria Veitola vieraili Yökylässä-ohjelmassa aikansa kohujulkkis Maisa To11811- 53745
- 56734