olen aika aloittelija eikä minulla ole käsitystä minkä tehoisia suodatinten pitää olla. miten ne tehot tulkitaan? olen vaan ostanut sen mitä asiantuntijat ovat sanoneet. olisi kiva osata itsekkin niitä tulkita
miten suodattimia
1
350
Vastaukset
- fish KING
- merkki ja malli
- moottorin teho W watteina ilmoitettu
- virtaus teho l/h litraa tunnissa
- valmistus numeroita etc.
- mahdollinen massatilavuus
Virtaus teho on tärkein, se saisi olla vähintään kolminkertainen akvaarion tilavuuteen verrattuna, kolmesataalitrainen akvaario siis vaatii virtaus tehokkuudeltaan minimissään n.900l/h kierrättävän suodattimen.
Suositeltavaa myös olisi jos yli 150 litraisiin akvaarioihin hankittaisiin jo ulkosuodattimia sillä niiden suodatus massatilavuus on ylivoimainen sisäsuodattimiin verrattuna.
Yleensä harrastajat hankkivat akvaarioihinsa jos minkälaista kalastoa ja paras on silloin että suodattimen tehokkuus olisi ylimitoitettu ennemmin kuin siellä olisi vain pieni sisäsuodatin kierrättämässä vettä ja keräämässä suurempia roskia. Ulkosuodattimeen jää enemmän pientä hiukkasta ja näin akvaariotkin ovat veden puolesta kirkkaampia ja kauniimpia katsella silti elin tärkeän hajoittaja bakteeriston tästä kärsimättä.
Jos jotain jäi välimaastoon, kysy lisää...
ESIM.
Omat akvaarioni ovat suodatin tehoiltaan ylimitoitettuja, huoltoväli jopa vuosi, suodattimilla. Silti teen veden vaihdon säännöllisesti. Akvani kierrätys teho ja massatilavuus ovat melkein viisin kertaiset akvaarioiden tilavuuksiin verrattuna mutta pidän itse sitä seikkaa tärkeämpänä ettei minulle iske nitriitti ja ammoniakki myrkytykset sekä kalasto voi olla ihan mitä tahansa, käytännössäkin.
Harrastan suurta ahven lajia riikinkukkokirjoa ja toisessa akvaariossa on ihan perus etelä-amerikka kalastoa.
Mitä heikompi suodatin akvaarion rinnalta löytyy sitä useammin täällä saa lukea ongelmista joita kalat kohtaavat harrastajan hoidossa, eikä syy ole hoitajan vaan liian pieneksi jääneen suodattimen yli kansoitetun kalasto kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannan kirja USA:n bestseller!
"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä12811148Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa
Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on15610324- 268040
Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki
Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h1946566Metsäalan rikolliset
Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.535661- 735081
Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"
Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..1514414Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai254246Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas714079Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"
Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris1333634