Jos ketä kiinnostanee niin Aikidoliitosta voi tilata irtonumerona Aikidolehden nro 2/2002 jonka teemana on Aikidon käyttö ja harjoittelu itsepuolustustarkoituksessa, ja siinä on kyselty eri opettajilta mielipiteitä asian tiimoilta. Kuten tulette huomaamaan niin asiasta löytyy montaa mieltä, aikidoa kun voi harjoitella niin monella eri mielellä ja tavalla, jokainen löytää siitä jotakin. lehden hinta muistaakseni oli 6 juuroa postikuluineen!
Vastaukset 15
- mies
Aikidosta ja toimivasta itsepuolustuksesta ei saisi edes puhua samassa lauseessa!
- Nume
Kauanko olet harjoitellut aikidoa päätyäksesi kyseiseen johtopäätökseen?
- Tomppa
Voi puhua hyvinkin, mutta jos harjoittelee pelkästään aikidoa ja alle 5 vuotta niin ei välttämättä opi yhtä nopeasti kuin esim. jujutsussa tai magassa. Jos kärsivällisyyttä riittää treenata yli 10v ja asenne sekä harjoitustapa on kohdallaan, alkaa varmasti aika hyvin pärjäämään.
Faktahan on ettei aikido ole mikään nopea tie oppia itsepuolustusta, mutta pitemmän päälle hyvä ja mielenkiintoinen (ei varmasti kaikkien mielestä).
- magaaja
Minunkaan mielestäni, aikido ei toimi itsepuolustuksena ja olen sen huomannut ihan kantapään kautta(neniin tuli)
Harjoittelin itse Aikidoa 4 vuotta ja suoritin 1 kyun arvon.
Sittemmin siirryin jujutsuun ja nykyisin Krav magaan ja olen todennut että oppimani tekniikat myös toimivat.
Krav magaaja.- Kyu-mies
kiinnostaisi kuulla, että missä ja minä vuosina aikidoa treenasit. Missä tilanteessa tuli neniin ja mitä meni pieleen? Lopetitko aikidon pidempiaikaiseen innon nyykähtämiseen, vai oliko tämä noukkaan saaminen ns. kerrasta poikki -tyyppinen tuomio nelivuotisen treenaamisen jatkumiselle? Pitkäkö on nykyinen treenitaustasi, oletko nykyistä tekniikkarepertuaariasi käyttänyt käsirysyissä?
- magaaja
Kyu-mies kirjoitti:
kiinnostaisi kuulla, että missä ja minä vuosina aikidoa treenasit. Missä tilanteessa tuli neniin ja mitä meni pieleen? Lopetitko aikidon pidempiaikaiseen innon nyykähtämiseen, vai oliko tämä noukkaan saaminen ns. kerrasta poikki -tyyppinen tuomio nelivuotisen treenaamisen jatkumiselle? Pitkäkö on nykyinen treenitaustasi, oletko nykyistä tekniikkarepertuaariasi käyttänyt käsirysyissä?
Aikidoa harjoittelin, vuosina 1977-81, aloitin Rainer Variksen opissa ja sittemmin opettajiani olivat Juhani Laisi ja Börje Linden.
Totaalisesti kyllästyin ,kun totesin että Aikido ei toimi tositilanteessa, tein vartijan hommia ja yritin jotain Ikkion tapaista vääntää, kun sain totaalisesti turpaani.
Harjoittelin sitten Auvo Niinikedon jujutsua, melkein kymmenen vuotta ja mielestäni opin jo ensimmäisen vuoden aikana enemmän kuin 4 vuoden aikana jujutsussa.
Krav magaa olen harjoitellut nyt 4 vuotta ja mielestäni laji on toimiva.
Työni takia olen joutunut kahinoihin, aina silloin tällöin ja jujutsu ja maga-oppini ovat toimineet.
Krav magaaja. - magaaja
magaaja kirjoitti:
Aikidoa harjoittelin, vuosina 1977-81, aloitin Rainer Variksen opissa ja sittemmin opettajiani olivat Juhani Laisi ja Börje Linden.
Totaalisesti kyllästyin ,kun totesin että Aikido ei toimi tositilanteessa, tein vartijan hommia ja yritin jotain Ikkion tapaista vääntää, kun sain totaalisesti turpaani.
Harjoittelin sitten Auvo Niinikedon jujutsua, melkein kymmenen vuotta ja mielestäni opin jo ensimmäisen vuoden aikana enemmän kuin 4 vuoden aikana jujutsussa.
Krav magaa olen harjoitellut nyt 4 vuotta ja mielestäni laji on toimiva.
Työni takia olen joutunut kahinoihin, aina silloin tällöin ja jujutsu ja maga-oppini ovat toimineet.
Krav magaaja.Tarkoitin tietenkin, että jujutsussa, opin enemmän vuodessa, kuin 4 vuoden aikana Aikidossa.
Jos jotain hyvää hakee Aikidosta, niin kaatumisen opin hyvin siellä, ja se auttoi myös paljolti jujutsu harjoituksissa.
Miinuksena Aikidon ukemeissa oli vain se että kädet roikkuivat alhaalla, kun taas jujutsussa teroitettiin ylösnoustessa suojausta.
Krav magaaja. - Miklu
magaaja kirjoitti:
Tarkoitin tietenkin, että jujutsussa, opin enemmän vuodessa, kuin 4 vuoden aikana Aikidossa.
Jos jotain hyvää hakee Aikidosta, niin kaatumisen opin hyvin siellä, ja se auttoi myös paljolti jujutsu harjoituksissa.
Miinuksena Aikidon ukemeissa oli vain se että kädet roikkuivat alhaalla, kun taas jujutsussa teroitettiin ylösnoustessa suojausta.
Krav magaaja.Aikidoa voi harjoitella niin kovin monella eri tavalla. Ja sitä myös opetetaan monella tavalla, kuten esimerkkisi ukemista kertoo... Sanon vain että akd on kova juttu jos tajuaa mistä kysymys ja jos pälli kestää sitä reenaamista. Aikidoss opetellaan vain periaatteita. Siis TEORIAA mitenkä homma toimii, sitte sitä voi koklia erilaisilla jutuilla että mitenkä teoria toimii vaiko eikö toimi. Sitte mietitään miksi tuo toimii ja tuo ei. Ja näitä kaikkia verrataan uken tekemisiin. Aikido on siitä vaikea laji että oman kropan lisäksi pitää heti alusta asti kontrolloida ukenkin kroppaa... Koita siinä sitte päästä treenaamaan varsinaisia lajin saloja...
4 v aikidoa, VARSINKIN jos se on ensimäinen laji mitä harjoittelee, on vain pieni tuskan parahdus saharassa = EI MITÄÄN! Mulla on kait jotain 12v treeniä mittarissa erinäkösiä juttuja ja viimiset 8v on rinnalla ollu sitte tuo aikidokailu. Nyt vasta alakaa aueta mistä on kymysys... Ja siksipä aikido pysyy repertoaarissa vaikka meikälle on näytetty WHK:n parissa 8 minuutissa enemmän toimivaa kamaa ku 8 vuoden aikana aikidossa...
Ja ei ne touhuilut lopultakaan eroa toisistaan kovinkaan paljoa... Jos vielä Systemaa pääsis koklimaan ;9
- Phoenix82
No tällä palstalla on taas esitetty kovin kritisoivaa tekstiä aikidosta ja sen soveltuvuudesta itsepuolustusta. Pääsin sparraamaan muutaman alan harrastajan kanssa 2 unssin hanskoilla. Toinen oli treenannut n. 10v ja toinen oli harrastanut aikidoa vaan n. 4v. Kokeneemman kaverin kanssa minua vietiin kuin vanhaa lapasta ja kuupassa soi kuin kellotornissa. Mutta tämä nuormepi tapaus ei saanut aikaan oikeastaan mitään. Sillä hän ei vienyt tilannetta loppuun. (Ja olin oppinut jotain aikidon asenteesta edellisellä kerralla)
Syyksi tuohon uskomattomaan eroon pidän asennetta ja luonnollisesti treeni aikaa. Toinen uskalsi iskeä ja vääntää ihan tosissaan niin että se tuntui eikä säikähtänyt jos pääsin kolauttamaan pikkaisen mutta nuorempi säikähti kovaa kontaktia ja alkoi arastella. On totta että kehä ei vastaa katu-olosuhteita. Mutta jotain suuntaa sentään.
JA opin taas jotain... Kehässä kädet ylös- Wokki
Itse en aikidoa harrasta, mutta käsittääkseni se on hitaampi ja epävarvempi tapa oppia itsepuolustusta. Sanokaas potkitaanko ja lyödäänkö aikidossa paljonkin. Itse luotan eniten potkimiseen ja ns. seinillä hyppimiseen.
- Miklu
Wokki kirjoitti:
Itse en aikidoa harrasta, mutta käsittääkseni se on hitaampi ja epävarvempi tapa oppia itsepuolustusta. Sanokaas potkitaanko ja lyödäänkö aikidossa paljonkin. Itse luotan eniten potkimiseen ja ns. seinillä hyppimiseen.
...potkitaan ja lyödään. Joka treenissä. Riippuu millä tasolla olet.
- magaaja
Miklu kirjoitti:
...potkitaan ja lyödään. Joka treenissä. Riippuu millä tasolla olet.
Missäs Miklu treenaat?
Silloin kun minä treenasin aikidoa, ei potkimista ja lyömistä tunnettu , juuri ollenkaan lajissa.
Ainoa realistinen Aikido opettaja josta olen kuullut on Kai Koskinen jyväskylästä, ja hän onkin keskittynyt myöskin moniin muihin lajeihin, kuten ,jujutsu, escrima, krav maga.
Kaitsu muuten kertoi pelastaneensa henkensä puukkomiehiltä, Kai Westersundin escrima opein.
Hän on realisti. - Miklu
magaaja kirjoitti:
Missäs Miklu treenaat?
Silloin kun minä treenasin aikidoa, ei potkimista ja lyömistä tunnettu , juuri ollenkaan lajissa.
Ainoa realistinen Aikido opettaja josta olen kuullut on Kai Koskinen jyväskylästä, ja hän onkin keskittynyt myöskin moniin muihin lajeihin, kuten ,jujutsu, escrima, krav maga.
Kaitsu muuten kertoi pelastaneensa henkensä puukkomiehiltä, Kai Westersundin escrima opein.
Hän on realisti.Etelän vetelät taitaa harrastaa "aikidoa" Aikidon sijaan ;)
- Anonyymi00014UUSI
Kai Loskisen Aikido jyväskylässä on sitä lovempaa realistisempaa aikidoa sitä ei taida muualla suomessa olla.
Kai Koskinen on korkealla dan asteella myös vanhassa jujutsutyylissä ja miekkatyyleissä ja filippiiniläisessä escrimassa joka on veitsi ja aseeton laji.
Kai on perustanut myös oman nykyaikaisen itsepuolustuslajin PDFS jossa on osin Krav magaa ja escrimaa ym ym
Mies osaa asiansa ja osaa opettaa tehokkata lajeja.
Rei.- Anonyymi00015UUSI
Korjaan alun kirjoitusvirheeni siis Kai Koskinen ja kumarran syvään.Rei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901776
Ei enää ulkoteltta ruokaa.
Se oli sitten viimmeinen kerta kun tuonne teltalle menen.Laatu heikkenee joka vuosi ja annokset pienenee.Ei enää kiitos,41974- 81926
En ole hetkeen sinulle kirjoittanut nainen
Vieläkin ajattelen sinua, jos voit uskoa. Tunteet minussa huutavat toivoa ja rakkautta, kun kylmä loogisuus taas pistää56821- 63694
Jos sussa toisessa on yhtään miestä
Ja kadut tekemisiäsi niin menet poliisin puheille, paljastat kaiken oman osuutesi ja kerrot mitä kaikkea se toinen on te80670Mitä eroavaisuuksia sinulla on
kaivattusi kanssa? Esim. luonteessa. Haittaavatko erot vai ovatko vain rikkaus?69620Olet niin tärkeä
Et edes tiedä sitä, tai ehkä tunnet sen… Sinussa on jotakin pysyvää, tuttua, turvallista, kodikasta.19571- 22565
Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui38556