SIEDÄTYSHOITO

tyytyväinen :)

aloitin siedätyshoidon heinille ja koivulle lähes kolme vuotta sitten. syksyllä viimiset piikitykset. elämä helpottanut huomattavasti!! en tarvitse lääkkeitä enää lainkaan! olen niin iloinen että alotin tuon hoidon vaikka se pistospäivä aina nukkuessa menikin. nyt on ihana nauttia keväästä ja tulevasta kesästä :)

suosittelen siis kaikille siedätyshoitoa!!

hyvää kesää kaikille :)

40

7921

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos tiedosta,

      olen harkinnut tuota lapsilleni itsellenikin.Kannattaa siis!

      • :-)

        kyllä kannattaa ehdottomasti!! ja ehkä parempikin jos sen nuorena aloittaa. itse olin 16 ja nyt tosiaan melkein 19. koulun jälkeen kerkes hyvin, työt olis saattanut rajoittaa.

        että ehdottomasti vain jos vähäänkään siltä tuntuu niin alottakaa siedätys!!

        tää on aivan mahtavaa!! nautin jopa vasta-ajetun ruohon tuoksustakin :)


    • äikkä x

      onpa hyvä ja rohkaiseva tieto. Ensi syksynä pitäisi aloittaa kohta 7-vuotiaalle pojalle siedätyshoito koivulle ja heinille. Voitko kertoa lisää. Väsyttääkö piikki vai onko se vain niin jännittävää? Pojalla oli viime kesänä omenasta johtuva anafylaksia kaikkine epipen-ambulanssi-tehohoito -kuvioineen ja sai siinä yhteydessä piikkipelon, mikä on täysin ymmärrettävää. Tässä on vielä muutama kuukausi aikaa valmentaa poikaa, joten kaikesta tiedosta olen kiitollinen.

      Terkuin äiti-ihminen

      • elikkäs

        siis ekat pistokset mitä annettiin, oli viikon välein. omaa sietorajaa siis etittiin niin. (en osaa ihan tarkalleen selittää koska äiti silloin siitä tietoa hankki, mulle kelpas vaan hoito joka tepsis) ne allergeenit pisti kyllä niin väsyttämään että saatoin nukkua koko iltapäivän! ja kun kutina käsissä oli kamalat (hauiksiin tuli sellaset kämmenen kokoset turvotukset) kutinaan otin ataraxia, ja se väsytti vielä enemmän.
        illalla sai silti unen päästä kiinni vaikka oli päivän nukkunut. ainoastaan se hankaloitti että kun ne turvonneet alueet oli tosi arat niin niitä yritti kauheesti varoa ettei makaa päällä.

        pistoksen jälkeen kun on se puoli tuntia odotusta pistospaikassa, niin se ei välttämättä kyllä takaa ettei ongelmia tulisi myöhemmin. itsellä kävi niin että kun olin sen puoli tuntia odottanut ja sain luvan lähteä, niin kun odotin kyytiä pihalla, niin mahassa alkoi tuntua oudolta. sitten autossa alkoi kurkkua karhimaan. sitten alkoi yskä. ja sitten kauhea hengenahdistus ja nokkosihottumaa koko kroppa täynnä. naamakin turposi ihan mielettömästi. ei siinä muuta sitten kuin takasin sairaalaan ja siellä astalääkkeitä hengittämään ja lääkkeitä syömään.. olo oli aivan kaamea. ja varsinkin se kun tunsi että meni hengitys ihan tukkoon niin pelästyi...

        no mutta sitten tiedettiin että annos oli liian suuri ja että sitä pitää laskea, ja näin se oma sietoraja löydettiin. vielä seuraavanakin kertana autossa istuessa alkoi samat oireet mutta olin jo itse varautunut ventolinella, ja oireet meni ohi nopeasti eikä tarvinnut palata..

        äitini luki jostain allergiakirjasta että se jos alkaa mahassa tuntua tollanen niin se on jo jonkin sokin (en ole aivan varma) ensioireita. että siinä vaiheessa kannattaa todellakin hakeutua hoitoon. tai jos hengitys vaikenee huomattavasti.

        ainoastaan yksi huono puoli on tämän hoidon jälkeen. ainakin minulla siis. käsivarsiin on jäänyt sellasia paukamia, mitkä alkaa kutiamaan vähän väliä ja ne turpoo sillai pikkasesti. mutta se on mielestäni pieni verrattuna siihen että kärsii joka kesä kauheista allergioista ja lomat menee pilalle...

        nyt ei tuu muuta mieleen. kysyä saa, mielelläni vastaan kyllä :) jos vain osaan :)


      • äikkä x
        elikkäs kirjoitti:

        siis ekat pistokset mitä annettiin, oli viikon välein. omaa sietorajaa siis etittiin niin. (en osaa ihan tarkalleen selittää koska äiti silloin siitä tietoa hankki, mulle kelpas vaan hoito joka tepsis) ne allergeenit pisti kyllä niin väsyttämään että saatoin nukkua koko iltapäivän! ja kun kutina käsissä oli kamalat (hauiksiin tuli sellaset kämmenen kokoset turvotukset) kutinaan otin ataraxia, ja se väsytti vielä enemmän.
        illalla sai silti unen päästä kiinni vaikka oli päivän nukkunut. ainoastaan se hankaloitti että kun ne turvonneet alueet oli tosi arat niin niitä yritti kauheesti varoa ettei makaa päällä.

        pistoksen jälkeen kun on se puoli tuntia odotusta pistospaikassa, niin se ei välttämättä kyllä takaa ettei ongelmia tulisi myöhemmin. itsellä kävi niin että kun olin sen puoli tuntia odottanut ja sain luvan lähteä, niin kun odotin kyytiä pihalla, niin mahassa alkoi tuntua oudolta. sitten autossa alkoi kurkkua karhimaan. sitten alkoi yskä. ja sitten kauhea hengenahdistus ja nokkosihottumaa koko kroppa täynnä. naamakin turposi ihan mielettömästi. ei siinä muuta sitten kuin takasin sairaalaan ja siellä astalääkkeitä hengittämään ja lääkkeitä syömään.. olo oli aivan kaamea. ja varsinkin se kun tunsi että meni hengitys ihan tukkoon niin pelästyi...

        no mutta sitten tiedettiin että annos oli liian suuri ja että sitä pitää laskea, ja näin se oma sietoraja löydettiin. vielä seuraavanakin kertana autossa istuessa alkoi samat oireet mutta olin jo itse varautunut ventolinella, ja oireet meni ohi nopeasti eikä tarvinnut palata..

        äitini luki jostain allergiakirjasta että se jos alkaa mahassa tuntua tollanen niin se on jo jonkin sokin (en ole aivan varma) ensioireita. että siinä vaiheessa kannattaa todellakin hakeutua hoitoon. tai jos hengitys vaikenee huomattavasti.

        ainoastaan yksi huono puoli on tämän hoidon jälkeen. ainakin minulla siis. käsivarsiin on jäänyt sellasia paukamia, mitkä alkaa kutiamaan vähän väliä ja ne turpoo sillai pikkasesti. mutta se on mielestäni pieni verrattuna siihen että kärsii joka kesä kauheista allergioista ja lomat menee pilalle...

        nyt ei tuu muuta mieleen. kysyä saa, mielelläni vastaan kyllä :) jos vain osaan :)

        kiitoksia ;) vastauksestasi. Syksyllä yritetään. On ollut puhetta aloittaa ns. pitkän kaavan mukaan eli 15 kertaa viikon välein, jolloin kerta-annos allergeeneja on pieni. Muistatko, oliko Sinulla näin vai se kahdeksan viikon aloitus?


      • tyytyväinen :)
        äikkä x kirjoitti:

        kiitoksia ;) vastauksestasi. Syksyllä yritetään. On ollut puhetta aloittaa ns. pitkän kaavan mukaan eli 15 kertaa viikon välein, jolloin kerta-annos allergeeneja on pieni. Muistatko, oliko Sinulla näin vai se kahdeksan viikon aloitus?

        en kyllä muista enää miten se meni. taisi olla se 15 viikkoa.

        tänään oli taas piikitys. ihme kyllä tänään tuli taas hengenahdistusta, eli suurempi reaktio oli alkamassa. mutta olin silloin vielä paikan päällä niin sain lääkkeet heti!


      • äikkä x
        tyytyväinen :) kirjoitti:

        en kyllä muista enää miten se meni. taisi olla se 15 viikkoa.

        tänään oli taas piikitys. ihme kyllä tänään tuli taas hengenahdistusta, eli suurempi reaktio oli alkamassa. mutta olin silloin vielä paikan päällä niin sain lääkkeet heti!

        sulla myös astma allergian lisäksi? Jos on, niin minkä ikäisestä olet sitä hoitanut ja miten? Anteeksi tämä jatkuva kysymysten tulva, mutta oman lapsemme tilannetta tässä puntaroin samalla. Pojallamme diagnosoitiin astma 2 vuotiaana ja siitepölyallergia tuli ilmi vasta viime kesänä pojan ollessa melkein 6. Ja rajuna sekin: menimme piipaa-autolla pitkin Pirkanmaata teholle Tampereelle lomareissulla omenan syönnin jälkeen. Omalla paikkakunnalla siitepölyt olivat vasta tuloillaan, emmekä osanneet/tienneet millään lailla ottaa asiaa huomioon, kun mainittavia oireita ei ollut ollut. No, nyt matkailemme Epipenin kanssa. Astman hoito on ollut niin sitkeää, että lääkäri arveli siedätyshoidon myötä myös astmalääkityksen helpottavan.

        Mitä lääkkeitä sulle annettiin siihen piikin jälkeiseen hengenahdistukseen? Riittääkö histamiini ja astma-avaava?

        Terveisin
        äikkä x


      • tyytyväinen :)
        äikkä x kirjoitti:

        sulla myös astma allergian lisäksi? Jos on, niin minkä ikäisestä olet sitä hoitanut ja miten? Anteeksi tämä jatkuva kysymysten tulva, mutta oman lapsemme tilannetta tässä puntaroin samalla. Pojallamme diagnosoitiin astma 2 vuotiaana ja siitepölyallergia tuli ilmi vasta viime kesänä pojan ollessa melkein 6. Ja rajuna sekin: menimme piipaa-autolla pitkin Pirkanmaata teholle Tampereelle lomareissulla omenan syönnin jälkeen. Omalla paikkakunnalla siitepölyt olivat vasta tuloillaan, emmekä osanneet/tienneet millään lailla ottaa asiaa huomioon, kun mainittavia oireita ei ollut ollut. No, nyt matkailemme Epipenin kanssa. Astman hoito on ollut niin sitkeää, että lääkäri arveli siedätyshoidon myötä myös astmalääkityksen helpottavan.

        Mitä lääkkeitä sulle annettiin siihen piikin jälkeiseen hengenahdistukseen? Riittääkö histamiini ja astma-avaava?

        Terveisin
        äikkä x

        Vastaan kyllä mielelläni :)

        Minulla ei ole diagnosoitu astmaa, mutta melkein kaikilla sisaruksillani on. että on minulla taipumusta hengenahdistukseen, ja siksi kuljetan avaavaa Ventolinea mukana. Ja urheillessa tuntuu että keuhkot menisivät kasaan. Astmatutkimuksista on kyllä kauan aikaa että mun olis varmaan viisasta mennä uudestaan niihin...

        Eilen kun piikistä tuli se reaktio niin sain juuri tuota Ventolinea, ja sitten sain Aeriuksen ja kortisonia joka oli muistaakseni Prednisolon. Tilanne rauhoittui heti, ainoastaan tuo avaava aiheutti täristystä.

        Tuon siedätyshoidon myötä myös ihoni on huomattavasti parempi. Mulla on atooppinen iho, ja varsinkin kasvot on yleensä todella tulehtuneen ihottuman päällystämä. Mutta nyt on sekin asia korjaantunut :) voin jopa meikatakin nyt :D


      • Kenkura
        elikkäs kirjoitti:

        siis ekat pistokset mitä annettiin, oli viikon välein. omaa sietorajaa siis etittiin niin. (en osaa ihan tarkalleen selittää koska äiti silloin siitä tietoa hankki, mulle kelpas vaan hoito joka tepsis) ne allergeenit pisti kyllä niin väsyttämään että saatoin nukkua koko iltapäivän! ja kun kutina käsissä oli kamalat (hauiksiin tuli sellaset kämmenen kokoset turvotukset) kutinaan otin ataraxia, ja se väsytti vielä enemmän.
        illalla sai silti unen päästä kiinni vaikka oli päivän nukkunut. ainoastaan se hankaloitti että kun ne turvonneet alueet oli tosi arat niin niitä yritti kauheesti varoa ettei makaa päällä.

        pistoksen jälkeen kun on se puoli tuntia odotusta pistospaikassa, niin se ei välttämättä kyllä takaa ettei ongelmia tulisi myöhemmin. itsellä kävi niin että kun olin sen puoli tuntia odottanut ja sain luvan lähteä, niin kun odotin kyytiä pihalla, niin mahassa alkoi tuntua oudolta. sitten autossa alkoi kurkkua karhimaan. sitten alkoi yskä. ja sitten kauhea hengenahdistus ja nokkosihottumaa koko kroppa täynnä. naamakin turposi ihan mielettömästi. ei siinä muuta sitten kuin takasin sairaalaan ja siellä astalääkkeitä hengittämään ja lääkkeitä syömään.. olo oli aivan kaamea. ja varsinkin se kun tunsi että meni hengitys ihan tukkoon niin pelästyi...

        no mutta sitten tiedettiin että annos oli liian suuri ja että sitä pitää laskea, ja näin se oma sietoraja löydettiin. vielä seuraavanakin kertana autossa istuessa alkoi samat oireet mutta olin jo itse varautunut ventolinella, ja oireet meni ohi nopeasti eikä tarvinnut palata..

        äitini luki jostain allergiakirjasta että se jos alkaa mahassa tuntua tollanen niin se on jo jonkin sokin (en ole aivan varma) ensioireita. että siinä vaiheessa kannattaa todellakin hakeutua hoitoon. tai jos hengitys vaikenee huomattavasti.

        ainoastaan yksi huono puoli on tämän hoidon jälkeen. ainakin minulla siis. käsivarsiin on jäänyt sellasia paukamia, mitkä alkaa kutiamaan vähän väliä ja ne turpoo sillai pikkasesti. mutta se on mielestäni pieni verrattuna siihen että kärsii joka kesä kauheista allergioista ja lomat menee pilalle...

        nyt ei tuu muuta mieleen. kysyä saa, mielelläni vastaan kyllä :) jos vain osaan :)

        Kiitos, kun kirjoitit kokemuksistasi. On ihan hyvä kuulla, että siedätys on jollakin auttanut, vaikka on saanut rajuja reaktioita siedätyspiikeistä. Olen itse ollut heinäsiedätyksessä koko talven, enkä vieläkään ole päässyt lopulliseen ylläpitoannokseen. Eli koko talvi edettiin piikki viikossa tahtia ja sahattiin ylös ja alas niin, että välillä alkoi itse epäilemään tuleeko tästä mitään ja onkohan tästä oikeasti minulle apua vai pelkästään haittaa. Vaikka välillä siedätyskin pelottaa, ei toisaalta muutakaan keinoa enää keksi, kun lääkkeetkään eivät pidä oireita kurissa vaikkei siitepölyaikaan ulkona kävisi kuin välttämättömät autolle siirtymiset ym.

        Myös tyttäreni on ollut siedätyksessä koivulle 6 vuotiaasta lähtien (nyt siis käynyt 2 vuotta). Allergiaoireet alkoivat hänellä jo helmikuussa lepän kaukokulkeumista ja myöhemmin keväällä joutui laittamaan "ulkonaliikkumiskieltoja", kun silmät meinasivat turvota ulos päästä. Siedätys hänellä on kuitenkin mennyt varsin kivuttomasti. Pieni paukama ja kutinaa pistoskohdassa, ei oikeastaan muita oireita. Apua on ollut jonkin verran oireisiin ja edelleenkin lääkkeitä käytetään, mutta pärjää nyt edes lääkkeillä ja saanut vapaasti ulkoilla myös toukokuussa.


      • tyytyväinen :)
        Kenkura kirjoitti:

        Kiitos, kun kirjoitit kokemuksistasi. On ihan hyvä kuulla, että siedätys on jollakin auttanut, vaikka on saanut rajuja reaktioita siedätyspiikeistä. Olen itse ollut heinäsiedätyksessä koko talven, enkä vieläkään ole päässyt lopulliseen ylläpitoannokseen. Eli koko talvi edettiin piikki viikossa tahtia ja sahattiin ylös ja alas niin, että välillä alkoi itse epäilemään tuleeko tästä mitään ja onkohan tästä oikeasti minulle apua vai pelkästään haittaa. Vaikka välillä siedätyskin pelottaa, ei toisaalta muutakaan keinoa enää keksi, kun lääkkeetkään eivät pidä oireita kurissa vaikkei siitepölyaikaan ulkona kävisi kuin välttämättömät autolle siirtymiset ym.

        Myös tyttäreni on ollut siedätyksessä koivulle 6 vuotiaasta lähtien (nyt siis käynyt 2 vuotta). Allergiaoireet alkoivat hänellä jo helmikuussa lepän kaukokulkeumista ja myöhemmin keväällä joutui laittamaan "ulkonaliikkumiskieltoja", kun silmät meinasivat turvota ulos päästä. Siedätys hänellä on kuitenkin mennyt varsin kivuttomasti. Pieni paukama ja kutinaa pistoskohdassa, ei oikeastaan muita oireita. Apua on ollut jonkin verran oireisiin ja edelleenkin lääkkeitä käytetään, mutta pärjää nyt edes lääkkeillä ja saanut vapaasti ulkoilla myös toukokuussa.

        juu itsellänikin oli vielä viime keväänä sellainen olo että ei tästä ole apua kuitenkaan jne... mutta nyt on asia ihan erilainen :) siis tottakai ihmiset on erilaisia että joillain se vain lievittää oireita mutta mulla ainakin ne on lähtenyt jo kokonaan :) sais vaan kestää sitte koko loppu elämän!


      • äikkä x
        tyytyväinen :) kirjoitti:

        Vastaan kyllä mielelläni :)

        Minulla ei ole diagnosoitu astmaa, mutta melkein kaikilla sisaruksillani on. että on minulla taipumusta hengenahdistukseen, ja siksi kuljetan avaavaa Ventolinea mukana. Ja urheillessa tuntuu että keuhkot menisivät kasaan. Astmatutkimuksista on kyllä kauan aikaa että mun olis varmaan viisasta mennä uudestaan niihin...

        Eilen kun piikistä tuli se reaktio niin sain juuri tuota Ventolinea, ja sitten sain Aeriuksen ja kortisonia joka oli muistaakseni Prednisolon. Tilanne rauhoittui heti, ainoastaan tuo avaava aiheutti täristystä.

        Tuon siedätyshoidon myötä myös ihoni on huomattavasti parempi. Mulla on atooppinen iho, ja varsinkin kasvot on yleensä todella tulehtuneen ihottuman päällystämä. Mutta nyt on sekin asia korjaantunut :) voin jopa meikatakin nyt :D

        kuulla siedätyksen onnistuneen näin hyvin ja vaikuttaneen moneen asiaan. Toivottavasti muutos on pysyvä ;) ja voit hyvin jatkossakin.

        Terveisin Äikkä x


    • siedättäjä

      Nyt on pian kaksi vuotta siedätystä takana koivulle, heinälle ja koiralle.

      Tänä keväänä en ole enää tarvinnut allergialääkkeitä ja olo on muutenkin oikein hyvä:) Myös astmalääkkeet olen voinut lopettaa jo jonkin aikaa sitten (astma oli alunperinkin lievä).

      Meinasi minunkin usko välillä loppua, mutta sinnikkyys palkittiin ja hoidon tulokset alkavat näkyä.

    • siedätyshoitoa?

      onko allergiasairaalat ainoa paikka vai voiko onnistua terveyskeskuksessa tai yksityisellä puolella?

      • siedättyminen.

        Mut siedätettiin siitepölyille 30 vuotta sitten. Kävin säännöllisesti piikeillä, en missannut yhtäkään. Ennen siedätystä en voinut lähteä edes ulos keväisin ja kesäisin.

        Sain ilmeisesti erittäin harvinaisen täydellisen siedätyksen loppuelämäkseni, koska en saa vieläkään mitään oireita ja olen jo 40-kymppinen akka.


    • maksaa?

      Paljonko siedätyshoito maksaa??

      • tyytyväinen :)

        en tiedä meneekö se kaikilla samalla lailla, mutta minä maksan poliklinikkakäynnin vain. ja kun se on pitkäaikainen hoito niin se ei ole koko hintaa vaan 6 euroa per kerta.


    • punajäkälä

      Muuten meni hienosti mutta kun päästiin täysiin annoksiin, ilmestyi käsiin paha ihottuma. Onneksi jäkälä katosi melkein heti kun lopetin hoidossa käymisen. Reilu 2 vuotta piikitettiin. Nuha sentään helpottui ja silmäoireet..

      • Testattu

        Ja minä kun kävin allergiatesteissä niin tilttas niitten koko tietokone.Ja he sanoivat vain minua oikeaksi lääketietten ihmeeksi ja olisivat ottaneet minulta pois ruuat,nautinnot ja työnikin,mutta eivät olisi antaneet mitään muuta minulle niiden tilalle.Olisiko minun pitänyt heidän mielestä kuolla?Ehei?Pitääköön he perkelleen piikkinsä ja virkansa.En toista kertaa rupea 3v sedätyshoitoa ottamassa,ties vaikka sillä siedätyshoidolla minun allergiat niin rutkasti lisääntyivätkin?


      • Korjattuina

        Ja minä kun kävin allergiatesteissä niin tilttas niitten koko tietokone.Ja he sanoivat vain minua oikeaksi lääketieteen ihmeeksi ja olisivat ottaneet minulta pois ruuat,nautinnot ja työnikin,mutta eivät olisi antaneet mitään muuta minulle niiden tilalle.Olisiko minun pitänyt heidän mielestä kuolla?Ehei?Pitääköön he perkeleen piikkinsä ja virkansa.En toista kertaa rupea 3v sedätyshoitoa ottamassa,ties vaikka sillä siedätyshoidolla minun allergiat niin rutkasti lisääntyivätkin?


      • eräs.
        Testattu kirjoitti:

        Ja minä kun kävin allergiatesteissä niin tilttas niitten koko tietokone.Ja he sanoivat vain minua oikeaksi lääketietten ihmeeksi ja olisivat ottaneet minulta pois ruuat,nautinnot ja työnikin,mutta eivät olisi antaneet mitään muuta minulle niiden tilalle.Olisiko minun pitänyt heidän mielestä kuolla?Ehei?Pitääköön he perkelleen piikkinsä ja virkansa.En toista kertaa rupea 3v sedätyshoitoa ottamassa,ties vaikka sillä siedätyshoidolla minun allergiat niin rutkasti lisääntyivätkin?

        Siis MITÄ sulle siellä tapahtui?


    • nyt.

      näin,että useimmat "allergiset" eivät oikeasti olekaan allergisia?Esim,on aivan luonnollista jos silmät vuotaa tai aivastuttaa,jos pölyä menee silmiin tai nenään.Se on kehon oma puolustusmekamismi,ei siis allergiaa. Jos hankaat vaikka kättäsi puuta vasten,niin hetken päästä se alkaa punoittamaan,ei siis johdu allergisesta reaktiosta.Mutta onhan se erittäin trendikästä keskustella koko perhettä vaivaavista allergioista. onneksi minulla ei ole mitn allergioita,vaikka tupakoin.Ilmeisesti tupakointi on vahvistanut kehoani,ettei allergiat ole iskeneet,näin sen on oltava.

      • kesällä

        onnellisia ovat puupäät, sillä he pysyvät pinnalla.


      • onhan

        niitä ihmisiä olemassa jotka on tosiaan tollasia. tottakai iho reagoi jos sä sitä johki hinkkaat. mutta siedätystä ei edes aloteta sellasille jotka luulee olevansa allergisia. kyllä siinä kaikki testit tehdään ja varmistetaan että mille ollaan allergisia.

        ärsyttää ihmiset jotka tulee valittamaan mulle nuhastansa ja et "onkoha se allergiaa kyllä se varmaan on". ite ollu aina ihan kipeenä allergioista, ja siks toi siedätyshoitoki alotettii.

        monet on tehny allergiasta tai luuloallergiastansa trendiaiheen tosiaan.

        mutta en mä tällä palstalla oo saanu sellasta kuvaa et joku keksis sellasta.. et kai nää ihan ongelmia on mitä tääl on ny keskusteltu.


      • Ossi89
        onhan kirjoitti:

        niitä ihmisiä olemassa jotka on tosiaan tollasia. tottakai iho reagoi jos sä sitä johki hinkkaat. mutta siedätystä ei edes aloteta sellasille jotka luulee olevansa allergisia. kyllä siinä kaikki testit tehdään ja varmistetaan että mille ollaan allergisia.

        ärsyttää ihmiset jotka tulee valittamaan mulle nuhastansa ja et "onkoha se allergiaa kyllä se varmaan on". ite ollu aina ihan kipeenä allergioista, ja siks toi siedätyshoitoki alotettii.

        monet on tehny allergiasta tai luuloallergiastansa trendiaiheen tosiaan.

        mutta en mä tällä palstalla oo saanu sellasta kuvaa et joku keksis sellasta.. et kai nää ihan ongelmia on mitä tääl on ny keskusteltu.

        Eipä auttanut mulle. Tosin silloin vuosi sitten kun sitä sain, oli se vasta kokeiluasteella. Niiden tulosten jälkeen on kai lääkkeitä paranneltu.

        On se ehkä hieman helpottanut, mutta kyllä tänäänkin on tullut pärskittyä. Vappukin oli yhtä helvettiä ulkoilmassa.


      • Ossi89
        Ossi89 kirjoitti:

        Eipä auttanut mulle. Tosin silloin vuosi sitten kun sitä sain, oli se vasta kokeiluasteella. Niiden tulosten jälkeen on kai lääkkeitä paranneltu.

        On se ehkä hieman helpottanut, mutta kyllä tänäänkin on tullut pärskittyä. Vappukin oli yhtä helvettiä ulkoilmassa.

        Ei siis vuosi, vaan vuosia sitten.


      • körttihuulessa

        Nyky aiakna ihmiset kuvittelevat olevansa allergisia jos jonkinmoisille asioille... Nuorempana vanhempani uskoivat minun olevan allerginen koirille sun muille elukoille, omaan huusholliin päästessä otin koiran. Muutama kuukausi meni aivastellessa mutta se loppui totaallisesti aikanaan... Pienestä asti olen ollut astmaatikko ja joutunut vetelemmään niin hoitavaa kuin avaavaakin lääkettä päivittäin. Tupakan polton uskotaan olevan vaarallista ja pahentavan astmaa, toisin kävi.. vuoden tupakoinnin jälkeen en enää lääkitystä tarvinnut laisinkaan ja kohtaukset loppuivat kokonaan.. Tervaiset keuhkot paras lääke astman hoitoon!


    • allergikko.

      Siis KERRO ihmeessä lisää? Toimiiko tuo oikeasti??

      Ja miten ja mistä pääsee mukaan tuohon siedätyshoitoon?

      • tyytyväinen :)

        ainakin toimi :) yksilöllistähän se on mutta ei sitä voi tietää jos ei kokeile :D eli kannattaa ottaa yhteys lääkäriin että haluat aloittaa siedätyshoidon, niin lääkäri laittaa lähetteen testeihin ja niiden jälkeen katsotaan aloitetaanko siedätys.


    • Nimetön

      Minä kävin läpi kolmen vuoden pujosiedätyksen (lopetus nyt keväällä), auttoi heti eka syksynä. Silmät ei rähminy ja vuotanut enää, samalla heikkeni myös hajusteallergia. Pystyn käyttämään miedosti hajustettuja tuotteita, jopa olemaan bussissa sekä käymään teattereissa ja elokuvissakin. YES!
      Syksysin minua väsytti enemmän piikin jälkeen ja oikeaan käteen tuli voimakkaammat reaktiot kuin vasempaan. Annostusta säädeltiin reaktioiden mukaan. Piikkipävinä ei saanut tehdä mitään; urheilla, varsinkaan nostella, aurinko ja alkokin oli poissuljettu.

      Sitoutumista se vaatii, kun pitää käydä 6-8 viikon välein piikityksellä. Minä pääsin työterveyden kautta Oysiin, hinta oli 6 ekee käynti poliklinikka maksut kerran vuodessa. Alussa tehdään altistustestit, jotta nähdään onko siedätys edes tarpeen.

      Suosittelen, kaikillehan se ei tietenkään tehoa.

      Oikein aurinkoista ja lämmintä kesää kaikille!

      • pampula

        Itse käyn siedätyshoidossa ampiaisallergian takia, ja minulle sanottiin ettei siedätyshoitoa aloiteta kelle vaan.. vaan pitää olla jokseenkin vakavia allergisia oireita.. Kerrottiin myös että se ei välttämättä auta mitään tai sitten saattaa auttaa jonkun aikaa ja vaikutus poistua sitten joskus.. tai että auttaa loppu elämäksi.. No joka tapauksessa olen siellä kolme vuotta jo käynyt ja ehkä hieman oli auttanut puolen vuoden hoidon jälkeen. Nyt en tuloksista tiedä kun ei ole ampiaiset (onneksi) päässeet pistelemään..


      • päivä kerrallaan ja täysillä
        pampula kirjoitti:

        Itse käyn siedätyshoidossa ampiaisallergian takia, ja minulle sanottiin ettei siedätyshoitoa aloiteta kelle vaan.. vaan pitää olla jokseenkin vakavia allergisia oireita.. Kerrottiin myös että se ei välttämättä auta mitään tai sitten saattaa auttaa jonkun aikaa ja vaikutus poistua sitten joskus.. tai että auttaa loppu elämäksi.. No joka tapauksessa olen siellä kolme vuotta jo käynyt ja ehkä hieman oli auttanut puolen vuoden hoidon jälkeen. Nyt en tuloksista tiedä kun ei ole ampiaiset (onneksi) päässeet pistelemään..

        Siedätyshoitoo?


      • kuka saa siedätyshoitoa
        pampula kirjoitti:

        Itse käyn siedätyshoidossa ampiaisallergian takia, ja minulle sanottiin ettei siedätyshoitoa aloiteta kelle vaan.. vaan pitää olla jokseenkin vakavia allergisia oireita.. Kerrottiin myös että se ei välttämättä auta mitään tai sitten saattaa auttaa jonkun aikaa ja vaikutus poistua sitten joskus.. tai että auttaa loppu elämäksi.. No joka tapauksessa olen siellä kolme vuotta jo käynyt ja ehkä hieman oli auttanut puolen vuoden hoidon jälkeen. Nyt en tuloksista tiedä kun ei ole ampiaiset (onneksi) päässeet pistelemään..

        Mikä sitten on vakava allerginen oire? Allergia joka ei lääkkeillä pysy hallinnassa, vai?


      • pampula
        kuka saa siedätyshoitoa kirjoitti:

        Mikä sitten on vakava allerginen oire? Allergia joka ei lääkkeillä pysy hallinnassa, vai?

        Minä sain ainakin anafylaktisen sokin ja kun vielä astmaa sairastan niin hengitys on sen aikana paljon vaikeampaa.. En sitten tiedä noista siitepöly yms.. allergioista. Kannattaa kyllä jutella lääkärin kanssa asiasta.


      • Estel
        kuka saa siedätyshoitoa kirjoitti:

        Mikä sitten on vakava allerginen oire? Allergia joka ei lääkkeillä pysy hallinnassa, vai?

        Mäkin mietin tuota, että ketkä hoitoon pääsee? Tarviiko lääkäriltä lähetteen? Mulla on kaikki pölyallergiat, astma, atooppineniho ja lisäks oon pahasti allerginen elämille. Tiedättekö saisko tuota hoitoa noille eläin allergioille? Kauheeta, kun on joskus luennoiltakin lähdettävä pois tai vaihdettava paikkaa kun joku tuntematon eläimen omistaja istuu läähelle...


      • äikkä x
        kuka saa siedätyshoitoa kirjoitti:

        Mikä sitten on vakava allerginen oire? Allergia joka ei lääkkeillä pysy hallinnassa, vai?

        Allergia- ja astmalehti. Siellä kerrotaan mm. mehiläis/ampiaissiedätyshoidosta.

        Siedätyshoitoa suositellaan ainakin sellaisissa tilanteissa, jossa henkeä uhkaava anafylaksia voi johtua allergeeneista (ristikkäisallergiat koivu/heinä, pistiäiset), joille voidaan siedättää. Kaikellehan ei ole vielä siedätystä. Siedätystä suositellaan myös silloin, jos oletetaan sen tuovan helpotusta perussairauden esim. astman lääkintään. Näin ainakin poikani (6 v.)siedätystä koivu/leppä/heinät perustellaan.

        Aikuisille yli 18 v. on tarjolla myös tablettisiedätyshoito, mikä varmasti on helpompi järjestelyiltään. Toistaiseksi sitä on muistaakseni vain heinille (?).

        Lääkäriltä lähete korva-kurkku-nenä -polille, jossa tehdään päätös siedätyshoidon aloittamisesta (syksyllä, jolloin ei ole siitepölyjä). Toki prick-testeissäkin täytyy allergia näkyä.

        Kysyit mikä on vakava allerginen oire ja kuka saa siedätyshoitoa. Jos saat pikkunappuloilla allergiasi pysymään hallinnassa muutaman viikon ajan, voit syödä mitä vain ja milloin ja missä vain, eikä huolen häivää, et joudu laittamaan ruksia perussairauksien kohdalla etkä kulje epipen käsilaukussa/repussa, et todennäköisesti kuulu siedätyshoidon kohderyhmään.


    • -J-

      Itsellä oli viisi vuotta sitten myöskin sama revohka ja hoidon alussa se tuntui ajan ja rahan tuhlaukselta - nykyään ei tarvitse käyttää mitään lääkkeitä ja olen jopa sahalla töissä ilman mitään oireita edes keväisin!

      • kävit?

        Kävitkö yksityisellä vai kunnallisessa sairaalassa? Kiinnostaisi tietää paljonko siedätyshoito tulee maksaa yksityisellä puolella..


      • ihmettelenkovasti
        kävit? kirjoitti:

        Kävitkö yksityisellä vai kunnallisessa sairaalassa? Kiinnostaisi tietää paljonko siedätyshoito tulee maksaa yksityisellä puolella..

        kauanko se siedätyshoidon vaikutus sitten kestää sen hoidon lopettamisen jälkeen? jostain luin että vai vuoden pari niin pitääkö sen jälkeen taas alottaa uusi siedätyskuuri? vaikuttaa vähän hankalalta..


    • tyytyväinen :)

      Tänään sain viimisen pistoksen :) Ihanaa, hoito loppui ja onnistui!!! Innolla odotan jo seuraavaa kesää, mennytkin oli allergittomana aivan LOISTAVA!!

      Hyvät syksyt kaikille! :)

    • ihmetteleväinen

      Mihin kaikkiin allergioihin siedätyshoito on auttanut? Eläinallergiaan, siitepöly allergiaan jne?

      http://www.hoitonetti.fi/hoidot/siedätyshoito/
      tuonne voi laittaa tietoa että mihin on auttanut ja kuinka hyvin..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8176
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe