anorektikko

kysyyy

minulle on lääkärit sanonut että minulla on suuri riski saada osteoporoosi mitä siihen niinku tarkalleen kuuluu? ja joutuuko osteoporoosista sairaalaan, ja vielä tuleeko se vasta tämän anoreksian jälkeen vai koska??

kiitos asiallisista vastauksista!

5

2640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • infoa

      Osteoporoosissa eli luukadossa luukudos haurastuu vähitellen, jolloin luiden murtumariski suurenee. Pienestäkin kaatumisesta tai kolhusta luu voi murtua. Erityisen laihoilla ja heikkorakenteisilla ihmisillä on suurentunut riski saada osteoporoosi. Sairaus kehittyy vähitellen. Osteoporoosia voidaan ehkäistä parhaiten jo nuoruusiässä aloitetulla säännöllisellä tuki- ja liikuntaelimiä kuormittavalla liikunnalla, joka aiheuttaa luille tärähdyksiä (esim. hypyt). Jos osteoporoosi on jo päässyt kehittymään kovia tärähdyksiä ja hyppyjä tulee välttää luiden murtumisen ehkäisemiseksi. Osteoporoosia voidaan ehkäistä ja hidastaa myös riittävällä kalsiumin saannilla. Kalsiumia saa mm. maidosta, juustosta ja jugurtista.

    • Yksi vaan.

      Anorektikolla luuntiheys jää matalaksi ja osteoporoosi voi olla tai tulla jo nuorena. Silloin pitää aloittaa lääkitys ja katsoa korjaantuuko luuntiheys. Osteoporoosi lisää riskiä luunmurtumiin pienistä kolauksista. Vanhuksilla tavallisesti murtuu nimenomaan lonkka heidän kaatuessaan.

    • eli osteoporoosi

      Luukato todetaan luustontiheysmittauslaitteella.Valitse laite joka mittaa luustontiheyden sekä lanneselästä että lonkasta.Pelkästään kantapäästä mitattaessa tiheysarvot ovat suuntaa antavia mutteivat läheskään kerro koko totuutta perustuen menetelmän epätarkkuuteen.Todetussa osteoporoosissa tai alkavassa sellaisessa eli osteopeniassa jossa luustontiheys on alentunut jonkin verran muttei niin paljoa että voitaisiin puhua osteoporoosista.Liikunta esim juoksu ja hölkkä ovat erittäin hyviä muotoja eheyttää luuston tiheyttä ja tietysti ylläpitää sitä.D-vitamiinin saanti on erittäin tärkeää sekä kalciumin. Osteoporoosissa varsinkin ja riippuen osteopenian syvyydestä on lääke hoito usein tarpeen.Jos sinulla todetaan mahdollisesti osteoporoosi ota yhteyttä asiasta tietävään lääkäriin ja hän määrittää sinulle kuntoutusohjelman lääkkeineen. Jos luuntiheytesi ei ole alentunut, ylläpidä hyvää tasoa liikkumalla oikein ja oikealla ravinnolla. Kalanmaksaöljy on hyvää siinä on d-vitamiinia, kalat, maitotuotteet tietyt d-vitamiini valmisteet. kaloissa ja maitotuotteissa on paljon kalsiumia. D-vitamiinia tuottaa myös iho auringonvaloa saadessaan.Määrä on aika vähäinen, mutta kuitenkin.

    • Hannaeemeli

      Sairastin itsekin anoreksiaa ja silloin todellakan lääkärit puhuivat kasvaneesta riskistä saada ostoporoosi. Kuten on jo kerrottu, osteoporoosi eli luukato on sairaus, jossa luusto haurastuu normaalia enemmän, kun luukudos vähenee ja sen kestävyys heikkenee.

      Itse en enää sairasta anoreksiaa, mutta silti minulla on suurempi risti sairastua osteoporoosiin kuin muilla, sillä seurauksena anoreksiasta ei minulla ole vielä mitään hormonitoimintaa. Anoreksian aktiivivaiheesta on jo yli kaksi vuotta, mutta hormonitoiminta on täysi nolla. Myös tämä lisää riskiä sairastua osteoporoosiin...

      Osteoporoosia voi ennaltaehkäistä takaamalla riittävät D-vitamiini- ja kalsiumannokset. Liikunta ja monipuolinen ravinto ovat terveen luuston edellytyksiä.

      Tosin koska olet anorektikko, en suosittele sinulle liikuntaa, vaan sitä ravintoa! Riskisi sairastua osteoporoosiin vähenee VASTA, kun olet normaalipainoinen ja sinun hormonitoimintasi on normaalilla tasolla.

    • Anonyymi

      Ent. anorektikkona kiinnostaisi tietää miten olette siitä toipuneet ?
      Minkälaisia oireira podette ? Onko teillä sydänoireita ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8443
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe