Matkakohdetta mietiskelen ja haluaisin kuulla vähän mielipiteitä ja matkakokemuksia kreetasta. Onko muutakin tekemistä kun vain rannalla makoilu, esim. nähtävyyksiä. Ostos mahdollisuudet, hintataso ja sää elokuussa? myös muu tieto ylipäänsä kreetasta ja kreikasta on tervetullutta:D
mielipiteitä kreetasta
15
6575
Vastaukset
- kreikankulkija
Tutkipa noita muita viestejä. Eiköhän sieltä aika paljon selviä. Jos lisää kaipaat, hyvä lähde on www.kreikka.net
Tässä vähän esimakua:
Elokuussa on KUUMA.
Hintataso lähentelee Suomea, ellei tyydy paikallisiin tuotteisiin. Niiden suosiminen kyllä kannattaa, niin laadun kuin hinnankin suhteen.
Historiaa ja maisemia riittää.
Ostoksia voi tehdä suuremmissa kaupungeissa, muuten turistirihkamaa. - on järkyttävä
turistirysä. Erityisesti Hanian seutu.
- ei hanian seudusta
Kreetaa, eikä hanian seutua.
Jos ei saa itseänsä hinattua hotellin baarista ja uima-altaalta kauemmaksi, niin varmaan asia näyttää kuvailemaltasi.
Jos joku kysyy mielipidettä vaikka suomesta, niin henkilö, joka notkuu esim. Hotelli Presidentin baarissa viikon ei ole varmasti oikea henkilö antamaan mielipidettä SUOMESTA,koska hotellilla on todennnäköisesti vain turisteja ja liikemiehiä.
Kreeta on paljon muutakin, kuin hanian turisti rysät. - kreisitaskuturisti
Haa..... taas potkaisi kirjaston maisteri tuulipukukansaa vesirajaan.....niin vaikka itse pongaa äkkilähtöjä Rhodokselle..
- kreetasta...
teit hieman vaikean kysymyksen,sillä makuasioista ei voi kiistellä,ja paljon riippuu mitä matkaltasi haet,mistä olet kiinnostunut,paljonko voit matkallasi kuluttaa,tahdotko kierrellä,mahdollisesti vuokrata autoa,shoppailla,missä muuten olet matkustellut,haluatko harrastaa....jos olet super bilettäjä,kreeta ei ole ehkä oikea paikka sinulle,vaan bulgaria,kreetalla on toki yökerhoja ja musiikkibaareja ja rentoa menoa,mutta mikään ibiza se ei ole.Jos olet himoshoppailija,kannattaa matkustaa thaimaaseen,turkkiin tai bulgariaan,siis jos haluat ostaa halvalla,kreetalla on hyviä shoppailupaikkoja,mutta hintataso ei ole mikään hullun halpa,jos olet kiinnostunut kreikan historiasta,sitä ei hirveästi kreetalla ole,koska kreetan historia on huomattavasti vanhenpaa,upeita nähtävyyksiä kiinnostuneille ovat mm. knossos ja phaistos,nuorenpaa historiaa taas esiintyy venetsialais linnoituksissa ja vanhoissa kaupungeissa...
Kreeta on aivan toisenlainen paikka kuin kos,rodos,kypros,tai esim espanjan lomakohteet,mutta jos kaipaat lomaltasi rentoa fiilistä,rantaa ja kaupunkia yhdistettynä,hyvää/turvallista ruokaa,lämminsydämmisiä ihmisiä,upeaa luontoa,suosittelen kreetaa,itse olen paljon matkustellut tuolla ja täällä,kreetalle olen lähdössä kuukauden kuluttua uudelleen ja tälläkertaa pidemmäksi aikaa,bulgariassa olen käynyt,toisin kuin monelle muille,minun paikka se ei ollut,en viihtynyt,espanjan lomakohteet ovat ihan ok viikon matkalle ja ehkä pidemmäksikin aikaa,mutta kaipasin siellä sitä aitoa paikallista
elämää,kreikka on aina viehättänyt minua,sillä kuulun niihin jotka nauttivat ruoasta,luonnosta,historiasta,rannasta...mutta en ole bilehilu tai supershoppailija,turkkia ovat monet kehuneet mutta siellä ei ole tullut käytyä,
minun kohdalla kreeta on lähes täydellinen matkakohde,mutta joku toinen voi olla aivan toista
mieltä,kauneus on katsojan silmässä,ja jokaisella on eri toiveet. - ???
niin mikä on turistirysä?itse miellän sen paikaksi,mikä on täysin tyhjälle pykätty turistihotelliviidakko,missä ei viralliesti asu juuri ketään ja mikä turistikauden ulkopuolella
on lähes kuollut,tai paikan elinkeino perustuu lähes täysin turismiin,tälläisiksi paikoiksi sanoisin playa de ingles,sunny beach,las vegas.kreetaa en turistirysäksi kutsuisi,enkä roomaa,tai ateenaa tai mallorcaa,tai rodostakaan,ne nyt sattuvat olemaan hyviksihavaittuja matkakohteita mistä löytyy jokaiselle jotakin,ja moni on tässäasiassa samaa mieltä,siksi yleisöryntäys,kaikkialta löytyy kyllä aitoa elämää ja arkea,sekä rauhaa jos vain osaa hakea,sillä eihän kukaan pakota viettämään lomaansa hotellissa,lähibaarissa ja vain rannalla,vaikka on niitäkin jotka lomaltaan juuri tätä haluaa ja se olkoon heille suotu,jokainen tyylillään.- se kreeta
on kuitenkin turistirysä. Tietysti, jos lähdet liikkeelle esim skootterilla näet paljon aitoa ja kaunistakin Kreetaa. Hanian seutu esim. Platanias on pelkkä hotelliviidakko.Mutta ken sellaista haluaa se hänelle suotakoon. Samanlaisiahan ovat lähes kaikki aurinkomatkojen ym valmiit lomapaketit...Sorrento, mallorca, aivan kaikki!Itse suosin omatoimilomailua. Näen ja koen enemmän.
- kreikankulkija
se kreeta kirjoitti:
on kuitenkin turistirysä. Tietysti, jos lähdet liikkeelle esim skootterilla näet paljon aitoa ja kaunistakin Kreetaa. Hanian seutu esim. Platanias on pelkkä hotelliviidakko.Mutta ken sellaista haluaa se hänelle suotakoon. Samanlaisiahan ovat lähes kaikki aurinkomatkojen ym valmiit lomapaketit...Sorrento, mallorca, aivan kaikki!Itse suosin omatoimilomailua. Näen ja koen enemmän.
Ei valmis lomapaketti tarkoita sitä, että kaikki täytyy ottaa annettuna. Se voi luoda vain hyvän tukikohdan ympäristöön tutustumiselle ja omatoimiselle Lomailulle. Kahdestaan matkustavalle se tulee myös yleensä halvemmaksi kuin omatoimimatkan järjestäminen. Ennen kaikkea: rahat ovat paremmassa turvassa mahdollisten poikkeustilanteiden varalta vastuullisen matkanjärjestäjän takuissa.
Kreeta on tosiaan niin monipuolinen saari, että sitä on turha turistirysäksi nimitellä. Kyllähän sieltäkin muutama autiomaahan rakennettu hotellikolossi ja lomakylä löytyy, mutta pakkoko niihin on mennä, valinnanvaraa on. Hanian rannikolla on paljon hotelleja, mutta kilometri pari sisämaahan päin löytyy aivan toisenlaista.
Jos on sitä mieltä, että nähtävyyksiä ovat vain keskiajalla tai sen jälkeen rakennetut isot katedraalit ja museot, ei Kreetalle kannata lähteä. Jos varhaisempi historia ja Euroopan sivistyksen kehto kiinnostaa, asia on toinen. - monipuolinen
kreikankulkija kirjoitti:
Ei valmis lomapaketti tarkoita sitä, että kaikki täytyy ottaa annettuna. Se voi luoda vain hyvän tukikohdan ympäristöön tutustumiselle ja omatoimiselle Lomailulle. Kahdestaan matkustavalle se tulee myös yleensä halvemmaksi kuin omatoimimatkan järjestäminen. Ennen kaikkea: rahat ovat paremmassa turvassa mahdollisten poikkeustilanteiden varalta vastuullisen matkanjärjestäjän takuissa.
Kreeta on tosiaan niin monipuolinen saari, että sitä on turha turistirysäksi nimitellä. Kyllähän sieltäkin muutama autiomaahan rakennettu hotellikolossi ja lomakylä löytyy, mutta pakkoko niihin on mennä, valinnanvaraa on. Hanian rannikolla on paljon hotelleja, mutta kilometri pari sisämaahan päin löytyy aivan toisenlaista.
Jos on sitä mieltä, että nähtävyyksiä ovat vain keskiajalla tai sen jälkeen rakennetut isot katedraalit ja museot, ei Kreetalle kannata lähteä. Jos varhaisempi historia ja Euroopan sivistyksen kehto kiinnostaa, asia on toinen.mutta valitettavasti se on turistien suosima lomakohde = turistirysä. ei se tarkoita sitä, etteikö nähtävää ja koettavaa olisi siitä huolimatta. Myös Rooma, Pariisi, Thaimaa, Rodos, Sunny Beach ymymymym ja kaikki valmismatkat ovat valitettavsati rysiä. Silti voi olla kivaa. Se ken tahtoo, valitkoon.
- löydä kreetalta
jotain,syy on itsessani. Löydät kultuuria,historiaa,patikointia ja pelkkää rantalomailua.
Kaikki on kiinni itsestäsi. Mitä haluat. Ei seuramatka tarkoita sitä että kaikkiin matkoinin olisi osallisuttava.
Eli kreeta tarjoaa kaikille sitä mitä lomakohde voi tarjota. Siis nauti. Ja valitse itsellesi sopivamman.
Ja nauti lomasta. - viime syksynä agia marinassa
oltiin viimekesänä agia marinassa kreetalla ja se oli niin kuollut kylä kun olla ja voi. oltiin 2viikkoa reissussa mutta haluttiin jo kotia viikon jälkeen kun oltiin nähty jo kaikki yhdessä päivässä. hania oli ihan kiva paikka ja myös platanias siinä vieressä mutta agia marina on liian hiljanen paikka vaikka rauhallista lomaa haettiinkin mutta siellä ei ollut mitään muuta hyvää kun pari ravintolaa joissa oli todella maukasta ruokaa.. ja kaikki oli suomen hinnoissa siellä ellei kalliimpaakin mutta eihän tietty kukaan lomalle säästelemään lähde. jos kreetalle kuitenkin lähtee ni auto kannattaa ehdottomasti vuokrata jos tuollaiseen pikkupaikkaan eksyy=)
- HJN-
Juttu kopioitu omalla luvalla Kreikka.netistä.
Kun elokuussa –89 rantauduin ensimmäisen kerran Kreetalle Plataniaksen kylään ja seurasin silloisen kylän elämää viikon, totesin: Tämä on juuri se paikka jossa haluan viettää lomani, näin minusta tuli turistirysäilijä. Tottahan toki 18 käyntikertaan on mahtunut muitakin turistirysiä Plataniaksen ohella : Georgioupoli, Rerhymnon ja Ierapetra. Lomillani olen käynyt kaikissa Kreetan kaupungeissa ja kymmenissä kylissä ja autoillut n. 5000km Kreetan teillä. Siis, lomani vietän aina turistirysässä, koska se toimii huolto- ja ryypiskelypisteenä, myös tukikohtana rauniomatkoille tai patikkaretkieni lähtö- ja paluu pisteinä. En tarvitse hienoja puitteita, enkä aktiviteettejä, en oppaita tai opastettuja retkiä, olen viettänyt kaikki lomani omatoimimatkalla turistirysässä.
Lomani jakautuu pelkistetysti rysissä neljään yhtä suureen osaan: rauniot , ryypiskely, löhöily ja liikunta.
RAUNIOT. Raunioihin liittyy liikkuminen kauempana lomakohteessa ja yleensä autolla, koska pidän autoilusta . Matkalla raunioille voin ihailla maisemia ja käydä pikkukylissä tai rantojen turistipyydyksissä. Raunioille autoilen vailla sen tarkempia suunnitelmia ja opastuksia. Karttoja luen jo talven aikana vessalukemisina, joten suunnistan ulkomuististakin saarella jo varsin hyvin. Raunioihin liittyy myös valokuvaus, koska on mukava ikuistaa maisemia ja itse raunioita, jonka vuoksi reissussa olenkin. Käyn nimenomaan katsomassa raunioita, enkä turisteille entisöityä palatsikomplekseja. Kun olen raunioilla se antaa virikkeitä ja tilaa ajatuksille, mielikuville. Olen viime vuosina käynyt raunioilla vuosittain, ikään kun pyhiinvaellusmatkalla. Näin voin selventää ja tarkentaa paikanpäällä talven aikana muodostuneita ajatuksia kohteen historiasta. Ainoastaan Kreetalla olen eurooppalaisen historian synnyinseuduilla, siinä yksi painavimmista syistä lomailuuni siellä.
RYYPISKELY. Viinien ja oluitten nautinnasta käytän provosoivaa nimitystä ryypiskely, koska sivuilla majaileva alkoholitarkastaja (Sanna-Liisa) saa hepulit heti luettuaan sanan. Yleensä kaksi loman ensimmäistä päivää on pyhitetty ryypiskelylle, se on jonkinlainen pää-nollaus eli ”master clearing”. Kohdallani ryypiskely on melko vahva ilmaus siitä lipittelystä, jonka puitteissa ensimmäiset päivät kuluvat. Yleensä homma menee niin , että aamulla otan olutta ja illalla viiniä. Ennen kevyttä aamupalaa heti herättyä on mukavaa istua parvekkeella, seurailla alkuasukkaiden puuhastelua, kuunnella merta ja katsoa horisonttiin, weizen bieriä (vehnäolut) siemaillen. Tämäkkä olut kihahtaa heti sen verran nuppiin, että maailma näkyy ruusunpunaisten lasien läpi ja elämä hymyilee. Ruokailu on luontevinta liittää ryypiskelyryhmään, koska eurooppalaisittain alkoholijuomat ovat elintarvikkeita. Ryypiskelyssäni on ns. ”local enjoyment”, joka tarkoittaa paikallisviinien- ja rakin maistelua yleensä ruoanyhteydessä. Olen siitä kummallinen otus, että en pidä retsinasta enkä ouzosta , en ole koskaan tupakoinut, joten voimakkaat lääkemäiset maut koen jotenkin epämieluisiksi. Lämpimässä ilman alassa en pidä punaviiniä nautiskelu- vaan ruokajuomana, lomaan kuluu viileä valkoviini lämpimässä etelän illassa. Kun merentakainen horisontti punertaa ja aurinko putoaa Välimereen, mikä on istuessa kiireettömästi terassilla kylmää valkoviiniä naukkaillen. Siinä runosuoni sykkii ja tavallisesta Tauno Tiitisestä tulee arkielämän Tommy Taberman.
LÖHÖILY tarkoitta yleistä joutenoloa , tosin siihen saattaa liittyä liikuntaa ja ryypiskelyä sopivassa suhteessa riippuen paikallisista olosuhteista. Voin kävellä tunnin ja istahtaa johonkin tavernaan tai terassille ja napata oluen tai kaksi, koska se tulee palkintona uurastuksesta. Löhöilen ja seuraan ohikulkevia tai ympärillä olevaa elämää. Nämä löhöilyretket ovat aivan improvisoituja vailla ennakkosuunnittelua tai erityistä tarkoitusta. Voin löhöillä myös altaalla tai meren rannalla, jolloin se muistuttaa auringon ottoa. En ole mikään himo auringon ottaja, mutta sekin kohtuudella luonnistuu. Löhöily voi tapahtua vaikka hotellin parvekkeella, jolloin siihen on luontevaa yhdistää kevyt ryypiskely ja huikopalat. Parvekelöhöilyyn liittyy myös musan kuuntelu, jota kuuntelen jostakin mukanani tuomista lukuisista radioista, saatan myös lukea eväskirjojani.
LIIKUNTA tarkoittaa kävelyä, maastossa, teillä tai kadulla tai sitten pitkin rantaviivaa hiekalla. Saatan pahimpina päivinä kävellä 15..20km, normaalia vauhtia vailla erityistä rehkimistä. Hyvä kävelylenkki murtomaastossa, jossa hiki tulee nahasta läpi virkistää kummasti. Tarkoitus on saada hyvä olo ja piristää aineenvaihduntaa, koska liikuntapäivänä juodaan vain vettä ja mehuja. Minulle riittää kaksi kuntoilupäivää viikossa, se tekee jo hyvän olon ja pitää kunnon kohdallaan. Varsinkin syksykesällä olen tehnyt mainioita 2..3-tunnin kävelylenkkejä ja lenkin jälkeen menen palautumaan lämpimään mereen , aivan upea tunne. On tienkin ihmisiä joille ei riitä mikään, pitää pyöräillä 300km joka päivä tai hölkätä maraton päivittäin, mutta ikäiselleni 1..3 tunnin tai 8..12km kävelylenkki 35-asteen helteessä on hyvä saavutus, kun otetaan huomioon sekin, että en ole mikään 50-kiloinen sintti.
Terveisin urbaani reisitaskuhousujuntti- diki
Tuosta HJN:n paketista puuttui nautiskelu ;)
Joten kun menet Kreetalle (se ei todellakaan tarkoita Hanian jotain pientä turistikylää) mene ja kierrä paikasta toiseen. Kreeta on Kreikan suurin saari, saaren pinta-ala on 8261 neliökilometriä, joten et voi ja ehdi kiertää koko saarta edes kahdessa viikossa nauttien ja ihaillen maisemia!
Kohde jota voin suositella: Arkadia-luostarin ympärillä olevat maisemat. Jos pääset käymään jossain vuoristokylässä, ihaile upeita jylhiä maisemia! Siellä tuntee olevansa lähellä luojaa ja olevansa yhtä luonnon kanssa samalla tavalla kuin jos pääset rannalle sellaiseen aikaan, että siellä ei ole ketään muuta. En tarkoita sen kummemmin uskonnollista elämystä vaan, että tuntee olevansa elossa ja elävänsä joka solullaan!
- 5. kerta Rethymnonissa
...Kreetalta :D Eilen tultiin Rethymnonista. Elokuun sää on VARMASTI aurinkoinen ja lämmin! Ehkä "meikäläisittäin" liianki lämmin ;). On nähtävää kaikenikäisille. Jos vaan mahdollista, vuokratkaa auto ja lähtekää "tutkimaan" saarta. Kaikkea ihanaa löytyy. Muutaki ku rannalla makoilua. Hintataso eip oo mitenkään edullinen. Lähellä Suomen hintoja. Mutta lämpimästi suosittelen!!!
- kautta zeuksen
Siis kun minä ainakin olen menossa bilettämään, syömään ja pitämään hauskaa auringon alla, koen sen mielekkäämmäksi kun se on täynnä turisteja ja on vähän fiilistä.
Perjantai-iltaisinkin suomessa hakeudun yleensä sellaiseen mestaan missä on porukkaa ja menoa. Kuka vittu haluaisi baarissa yksin istua?
Jos taas haluan kokea jotain muuta, painun himalajalle tai nepaliin muutamaksi kuukaudeksi. Yksi hyvä mestä on myös papua new guinean viidakot, jos haluaa tavata vain alkuasukkaita, ne ei tarvitse kenenkään rahoja, mutta lihava valkoihoinen voi herättää kulinaristisia himoja ja padat alkaa keittämään soppalientä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779