Itämaiset ym. uskonnot

kawe

meidän kansalaistemme elämässä.
Kuinka toimii parisuhde tunnustuksellisesti erilailla suuntautuneilla?

13

534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirre*

      kokemusta vain idän uskonnosta, mieheni on ortodoksi ja minä perheemme ainut luterilainen.

      Ymmärsin että tarkoitit kyllä "oikeita" erilaisia uskontokuntia, mutta mulla nyt tällainen vain..

      Parisuhde on ollut tiukilla kun mies on sanonut ortodoksisen olevan ainoa oikeauskoinen :)

      • niin aina

        "Kaikki maailman 5 suurinta uskontoa ovat aasialaisperäisiä.
        Että sikäli.


      • kawe
        niin aina kirjoitti:

        "Kaikki maailman 5 suurinta uskontoa ovat aasialaisperäisiä.
        Että sikäli.

        elämän vaikeuksia?
        Islam lakiuskontona vaikuttaa vuorokausirytmiin, ihmissuhteisiin ja ruokaan.
        Voivatko he edes mennä naimisiin "vääräuskoisen" kanssa?


      • tuota'
        kawe kirjoitti:

        elämän vaikeuksia?
        Islam lakiuskontona vaikuttaa vuorokausirytmiin, ihmissuhteisiin ja ruokaan.
        Voivatko he edes mennä naimisiin "vääräuskoisen" kanssa?

        naimisiinmenoasiaakaan noin kaukaa hakea?
        Onhan omassa luterilaisuudessammekin suuntia, joihin kuuluvat yleensä avioituvat vain omiinsa kuuluvien kanssa.


      • Mies ja lapset ortodokseja! Ei mitään ongelmaa.Ei ole mies kertaakaan sanonut että hänen uskontonsa olis se ainoa oikea.

        Olen itse hyvin kiinnostunut ortodoksisuudesta. Minusta se on niin lempeä ja anteeksiantava, ihan erilainen kuin luterilaisuus jossa melkein kaikki oppi perustuu syntisen syyttelyyn ja ainaiseen pelkoon ja katumukseen.

        Ei parisuhteen nyt tämän takia pitäisi koetukselle joutua??!


      • Pirre*
        piive kirjoitti:

        Mies ja lapset ortodokseja! Ei mitään ongelmaa.Ei ole mies kertaakaan sanonut että hänen uskontonsa olis se ainoa oikea.

        Olen itse hyvin kiinnostunut ortodoksisuudesta. Minusta se on niin lempeä ja anteeksiantava, ihan erilainen kuin luterilaisuus jossa melkein kaikki oppi perustuu syntisen syyttelyyn ja ainaiseen pelkoon ja katumukseen.

        Ei parisuhteen nyt tämän takia pitäisi koetukselle joutua??!

        se on ollut mieheltänikin, kerroin vain tuohon niin että se olisi suurempikin kysymys, - ei ollenkaan. :)

        Olen samaa mieltä ortodoksisista uskonnosta, sen ilmapiiri on luterilaisuutta lämminhenkisempää.

        Kaikki lapsenlapsemmekin ovat kastettu ortodokseiksi.


    • Pirre*

      monesti kuinka taipuisin jonkin uskonnon asettamiin rajoituksiin, niinkuin esim. siihen purkhaan..liekö tullu oikein kirjoitettua se halleeta.., mutta kai ymmärrätte mitä tarkoitan.

      Ja siihen ettei naisella ole mitään sananvaltaa, eikä edes oikeutta ajaa autoa..oisi se miun luonteella ollut vaikeaa, - kun yleensä kyseenalaistan auktoriteettejä muutenkin, tai kapinoin ainakin kovasti..mielessäni. :)

      • O-Orvokki

        jos se auttaisi sulautumaan ympäristöön ja saisi olon tuntumaan turvallisemmalta. (Avioitumisen riskiä ei onneksi ole koskaan tarvinnut ryhtyä punnitsemaan, enkä pitkäaikaista asumista sellaisella alueella haluaisi edes harkita.)
        Jotkut naiset kuuluvat olevan sitä mieltä, että heillä on kotonaan enemmän (vaikutus)valtaa kuin monilla perinteisessä suomalaisessa avioliitossa elävillä perheenäideillä.

        Tasa-arvolaki voisi saada ihmeitä aikaan. Siitä on hyvä esimerkki naisen aseman vertailu Marokossa ja Tunisiassa, jossa Habib Bourgiban ansiosta on ollut tasa-arvolaki voimassa vuodesta 1956.

        Kaftaani ja valkoinen huivi päässä olen liikkunut muutamilla matkoilla. Asu tarjoaa monenlaisia etuja "polttavan auringon alla" liikkuessa. Miksei purkhakin kävisi.;))


      • torivahti

        ...halusin muuttaa Kuwaitiin, kun siellä ei ollut naisilla äänioikeutta. No, nyt olen jo hieman kymmenessä vuodessa leppynyt.... :-)


      • Pirre*
        torivahti kirjoitti:

        ...halusin muuttaa Kuwaitiin, kun siellä ei ollut naisilla äänioikeutta. No, nyt olen jo hieman kymmenessä vuodessa leppynyt.... :-)

        Aika äkkiä sentäs, tuo leppyminen :)

        Kiitos nauruista..


      • kawe
        Pirre* kirjoitti:

        Aika äkkiä sentäs, tuo leppyminen :)

        Kiitos nauruista..

        sain minäkin . Kiitos vaan Torivahti:))
        Burkha on mielestäni (pohjoismaalainen=tasa-arvo)
        miesten vallan symboli. Ketjussa mainittiin naisten kodin sisällä oleva valta. Se on näennäistä, koska heti kun paikalle tulee perheen ulkopuolelta joku, naiset vaikenevat ja poistuvat.Miksi tänne muuttavat islamilaiset haluavat muuttaa meidän esim. koulujen juhlatapoja.
        Huomaan takertuvani islamilaisuuteen.
        Ehkä siksi, että se herättää suurimpia ristiriita-tilanteita laajemminkin.


      • Pirre*
        kawe kirjoitti:

        sain minäkin . Kiitos vaan Torivahti:))
        Burkha on mielestäni (pohjoismaalainen=tasa-arvo)
        miesten vallan symboli. Ketjussa mainittiin naisten kodin sisällä oleva valta. Se on näennäistä, koska heti kun paikalle tulee perheen ulkopuolelta joku, naiset vaikenevat ja poistuvat.Miksi tänne muuttavat islamilaiset haluavat muuttaa meidän esim. koulujen juhlatapoja.
        Huomaan takertuvani islamilaisuuteen.
        Ehkä siksi, että se herättää suurimpia ristiriita-tilanteita laajemminkin.

        sellainen kirja (yhä) kuin "Tuhat loistavaa aurinkoa", se kertoo afganistanilaisten naisten asemasta.

        Koirallakin on parempia isäntiä kuin naisilla...


      • O-Orvokki
        torivahti kirjoitti:

        ...halusin muuttaa Kuwaitiin, kun siellä ei ollut naisilla äänioikeutta. No, nyt olen jo hieman kymmenessä vuodessa leppynyt.... :-)

        äänioikeutta siellä?


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe