Refluksileikkauksesta kokemuksia?

Jonossa..

Haluaisin tietää mitä riskejä liittyy refluksileikkaukseen, kun lääkäriltäni niitä ei näytä saavan. Hän pitää itsestään selvänä että menen leikkaukseen,koska oireita on (hapon maku suussa päivittäin, kurkun kutina,yskää ja kipua pallean kohdalla melkein joka päivä) vaikka syön nexiumia (40mg, 1kpl päivässä, otan aamulla n. tuntia ennen aamiasta). Olen syönyt lääkkeitä säännöllisesti n.9kk. Refluksi minulla diagnosoitiin noin puoltoista vuotta sitten.
Aikamoisen ruokaremontin olen myös tehnyt.Eli kaikki "listatut" aineet pois. Tosin makean syönnissä tulee lipsuttua turhan usein. Uskon kuitenkin että tiukalla ruokavaliolla saisin oireet aika vähäisiksi.

Kävin huhtikuussa tähystyksessä, jossa ei löydetty mitään eli ei palleatyrää, helicoa eikä solumuutoksia. Seuraavaksi lääkäri on laittamassa minua omien sanojensa mukaan ph-mittaukseen, mutta yllättäen kotiini tulikin kutsu kirurgian poliklinikalle, vaikka emme olleet yhdessä sopineet mitään siitä että haluaisin edes leikkaukseen.
Nyt olen kuitenkin ruennut miettimään, että pitäisikö kuitenkin jossain vaiheessa mennä leikkaukseen, koska tuntuu että tämä tauti käy mielenterveyteni päälle aika pahasti (vaikka tosin oireeni tuntuvat paljon lievemmiltä kuin monen muun joka tällä palstalla on kirjoittanut..)

Tulipa kirjoitettua paljon.. mutta kuulisin mielelläni kokemuksia mitä lääkärinne on kertonut teille leikkauksen riskeistä. Minulle lääkäri sanoi vain että jos mansetti purkautuu tai tehdään liian tiukaksi, sitten sitä pitää vaan korjata ja asia on taas kunnossa. Voiko tuo pitää paikkansa?

14

2118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohdintoja

Tautiin sopeutuminen vie aikaa - koita
      sinnitellä!

Itselle ei ole vielä puhuttu ollenkaan
      leikkauksesta vaikka lähes pari vuotta
      keskivaikeaa refluksia... vaihteleekohan
      tämä myös vähän paikkakunnasta riippuen??
      Minä siirtäisin sitä aikaa ja pyytäisin
      ph-mittausta varmuuden vuoksi (ja selvittäisin
      leikkaavan kirurgin kokemuksen tältä alalta).
      Kokeilisin kyllä ekaksi tiukalla ruokavaliolla ja aamu iltalääkkeellä.

Itse olen mietiskellyt sitä mansetin kesto-
      aikaa (n. 10-20v?) ... eli jos n. 30v leikataan
      , niin hyvässä lykyssä seuraava leikkaus olisi
      sitten edessä vasta 50v (70v tuskin enää leikataan?). Näiden refluksileikkausten määrä
      tuntuu olevan aika lailla kasvussa, joten näiden
      kakkosleikkausta odottavien määrä tietenkin
      sitten vain lisääntyy... Onkohan täällä vielä ketään, joka olisi jo siinä ehtinyt olla? Joku lääkäri kertoi, että se on teknisesti vaikeampi avoleikkaus.

• Leikkausko?

Kaipaan myös tietoja asiasta. Menen maanantaina taas tähystykseen, kun sinne kamalalla hingulla viimein pääsin. Edellinen on tehty 2002, jolloin ruokatorven pää oli jo muuttunut vatsalaukkumaiseksi, siitä saakka olen syönyt nexium 40mg ja päivääkään en voi olla ilman. Saa nähä mitä lääkäri maanantaina ehdottelee ja mitä sielä näkyy. PH-mittausta minulle ei voi tehdä, sillä en pysty olemaan kun vuorokaudan ilman lääkettä. Näin terveydenhoito toimii Tampereella.

• barretin r-torvi?
        Leikkausko? kirjoitti:

Kaipaan myös tietoja asiasta. Menen maanantaina taas tähystykseen, kun sinne kamalalla hingulla viimein pääsin. Edellinen on tehty 2002, jolloin ruokatorven pää oli jo muuttunut vatsalaukkumaiseksi, siitä saakka olen syönyt nexium 40mg ja päivääkään en voi olla ilman. Saa nähä mitä lääkäri maanantaina ehdottelee ja mitä sielä näkyy. PH-mittausta minulle ei voi tehdä, sillä en pysty olemaan kun vuorokaudan ilman lääkettä. Näin terveydenhoito toimii Tampereella.

Onko sinulla Barretia r-torvessa?
        Eikö siinä ole 3v välein tarkistustähystys?

• Saman jatkoa..
        barretin r-torvi? kirjoitti:

Onko sinulla Barretia r-torvessa?
        Eikö siinä ole 3v välein tarkistustähystys?

Barretia?!? Siis suomeksi? En tiedä väleistä muuta kun että tähystyslääkäri silloin sanoi että parin vuoden päästä uudestaan, omalääkäri ei suostunut laittamaan, vaikka pyysin ja pyysin, koska nexium auttaa ed. Kun aloitin nyt toiseen ammattiin opiskelun, menin koululääkärille uusimaan reseptiä, jolloin hän kysyi koska se on viimeksi tehty ja oli saada säpsyn. Lähete lähti samantien ja aikakin tuli aika pikana. Mutta mitä tuo Barretti siis on?

• mitään selitetty
        Saman jatkoa.. kirjoitti:

Barretia?!? Siis suomeksi? En tiedä väleistä muuta kun että tähystyslääkäri silloin sanoi että parin vuoden päästä uudestaan, omalääkäri ei suostunut laittamaan, vaikka pyysin ja pyysin, koska nexium auttaa ed. Kun aloitin nyt toiseen ammattiin opiskelun, menin koululääkärille uusimaan reseptiä, jolloin hän kysyi koska se on viimeksi tehty ja oli saada säpsyn. Lähete lähti samantien ja aikakin tuli aika pikana. Mutta mitä tuo Barretti siis on?

Seuraava on lainaus Mehiläisen verkkolehdestä
        (artikkeli "Kun närästää"). Katso tarkkaan ne minimaaliset (!) luvut mitä siellä on joten riskit on vähäiset saada mitään vakavampaa
        jos sulla on kyseinen muutos (älä hätäänny!!):

Refluksitautiin voi liittyä erilaisia komplikaatioita kuten ruokatorven haavauma, ruokatorven tulehdus (esofagiitti), limakalvon solumuutoksia (Barretin ruokatorvi) tai ruokatorven ahtauma. Nämä ongelmat saattavat vuorostaan aiheuttaa verenvuotoa ja nielemisvaikeuksia.

Lieväkin nielemisvaikeus on hälyttävä oire, jonka taustalta täytyy ensisijaisesti ja kiireellisesti sulkea pois ruokatorven syöpäkasvaimet. Barretin ruokatorven on arveltu kehittyvän n. 6-14 %:lle refluksitautia sairastavista. Tähän liittyvät limakalvon solumuutokset altistavat ruokatorven syövälle; kuitenkin vain 0,5-1 % Barretin ruokatorvipotilaista sairastuu ruokatorvisyöpään.

Tähystys diagnostiikan kulmakivi

Refluksitaudin diagnoosi perustuu potilaan oirekuvaan, mahdolliseen lääkehoitokokeiluun, tähystystutkimukseen ja tarvittaessa ruokatorven pH-rekisteröintiin. Tärkein tutkimus on ruokatorven ja mahalaukun tähystys, jossa nähdään mahdolliset refluksitautiin liittyvät ruokatorven limakalvon tulehdus- tai solumuutokset sekä palleatyrä.

Tähystystutkimuksen yhteydessä voidaan ottaa koepaloja pohjakaissuolen, mahalaukun ja tarvittaessa myös ruokatorven limakalvolta. Mikäli tähystyksessä todetaan ruokatorven limakalvon solumuutoksia, niiden seuranta tähystystutkimuksella on aiheellista.

• Tintti Vintti
        mitään selitetty kirjoitti:

Seuraava on lainaus Mehiläisen verkkolehdestä
        (artikkeli "Kun närästää"). Katso tarkkaan ne minimaaliset (!) luvut mitä siellä on joten riskit on vähäiset saada mitään vakavampaa
        jos sulla on kyseinen muutos (älä hätäänny!!):

Refluksitautiin voi liittyä erilaisia komplikaatioita kuten ruokatorven haavauma, ruokatorven tulehdus (esofagiitti), limakalvon solumuutoksia (Barretin ruokatorvi) tai ruokatorven ahtauma. Nämä ongelmat saattavat vuorostaan aiheuttaa verenvuotoa ja nielemisvaikeuksia.

Lieväkin nielemisvaikeus on hälyttävä oire, jonka taustalta täytyy ensisijaisesti ja kiireellisesti sulkea pois ruokatorven syöpäkasvaimet. Barretin ruokatorven on arveltu kehittyvän n. 6-14 %:lle refluksitautia sairastavista. Tähän liittyvät limakalvon solumuutokset altistavat ruokatorven syövälle; kuitenkin vain 0,5-1 % Barretin ruokatorvipotilaista sairastuu ruokatorvisyöpään.

Tähystys diagnostiikan kulmakivi

Refluksitaudin diagnoosi perustuu potilaan oirekuvaan, mahdolliseen lääkehoitokokeiluun, tähystystutkimukseen ja tarvittaessa ruokatorven pH-rekisteröintiin. Tärkein tutkimus on ruokatorven ja mahalaukun tähystys, jossa nähdään mahdolliset refluksitautiin liittyvät ruokatorven limakalvon tulehdus- tai solumuutokset sekä palleatyrä.

Tähystystutkimuksen yhteydessä voidaan ottaa koepaloja pohjakaissuolen, mahalaukun ja tarvittaessa myös ruokatorven limakalvolta. Mikäli tähystyksessä todetaan ruokatorven limakalvon solumuutoksia, niiden seuranta tähystystutkimuksella on aiheellista.

Hei suuret kiitokset sulle, sillä tuo mulla on, en vain muista että sitä ois tolla nimellä mainittu. 2002 lääkäri puhui juuri solumuutoksista ja sanoi että uusinta olisi hyvä jo 1,5,v päästä, mutta kun omalääkäri ei lähetettä kirjoittanut. Laitto sydämmen pamppailemaan, sillä oma isäni kuoli rauhassyöpään kaksi vuotta sitten.

• tähystykseen
        Tintti Vintti kirjoitti:

Hei suuret kiitokset sulle, sillä tuo mulla on, en vain muista että sitä ois tolla nimellä mainittu. 2002 lääkäri puhui juuri solumuutoksista ja sanoi että uusinta olisi hyvä jo 1,5,v päästä, mutta kun omalääkäri ei lähetettä kirjoittanut. Laitto sydämmen pamppailemaan, sillä oma isäni kuoli rauhassyöpään kaksi vuotta sitten.

Olen pahoillani isästäsi :-( Kuinka vanha
        hän oli? Tuliko uutinen syövästä
        täysin yllätyksenä vai oliko ruokatorvi
        oireet tähystykset tuttuja juttuja
        jo aikaisemmin?

• Tintti Vintti
        tähystykseen kirjoitti:

Olen pahoillani isästäsi :-( Kuinka vanha
        hän oli? Tuliko uutinen syövästä
        täysin yllätyksenä vai oliko ruokatorvi
        oireet tähystykset tuttuja juttuja
        jo aikaisemmin?

Juu, kyllä se ihan yllätyksenä tuli, koska alunperin vielä tiedettiin vain että etäispesäke on imusolmukkeissa ja pääpesäkettä ei kertakaikkiaan löytynyt mistään, joten lääkärit ajattelin sen kuivuneen. Lopulta tauti kuitenkin korjasi potin kahdessa viikossa, ja kaikki paljastui vasta ruumiin avauksessa. Ikää oli 67.

No minun tuo ikävä tähystykseni on taas ohi, mutta jälleen kerran ei jäänyt kuin limat käteen..

Lääkäri ei mistään sanonut juuta ei jaata, sama tilanne on kuin 2002, yksi pahempi haavautuma ruokatorvessa, mutta ei voi suositella minulle leikkausta, koska en suostu PH-mittaukseen? Koitin selittää lääkärille ettei se suostumisesta ole kiinni vaan siitä, etten kertakaikkiaan kykene olemaan ilman lääkkeitä yli vuorokautta! Koepalat tulee 3viikon kuluttua, ja saa nähdä mitä lähettänyt lääkäri sitten tuumii..? *pihalla*

• on !!!
        Tintti Vintti kirjoitti:

Juu, kyllä se ihan yllätyksenä tuli, koska alunperin vielä tiedettiin vain että etäispesäke on imusolmukkeissa ja pääpesäkettä ei kertakaikkiaan löytynyt mistään, joten lääkärit ajattelin sen kuivuneen. Lopulta tauti kuitenkin korjasi potin kahdessa viikossa, ja kaikki paljastui vasta ruumiin avauksessa. Ikää oli 67.

No minun tuo ikävä tähystykseni on taas ohi, mutta jälleen kerran ei jäänyt kuin limat käteen..

Lääkäri ei mistään sanonut juuta ei jaata, sama tilanne on kuin 2002, yksi pahempi haavautuma ruokatorvessa, mutta ei voi suositella minulle leikkausta, koska en suostu PH-mittaukseen? Koitin selittää lääkärille ettei se suostumisesta ole kiinni vaan siitä, etten kertakaikkiaan kykene olemaan ilman lääkkeitä yli vuorokautta! Koepalat tulee 3viikon kuluttua, ja saa nähdä mitä lähettänyt lääkäri sitten tuumii..? *pihalla*

Sulla on Barretia ruokatorvessa ja
        vielä vaaditaan ph mittausta? no jo on!
        Toivottavasti näytteet ok.
        Sulla menee sitten kesäkuu odotellessa ...
        Jaksamisia!

Joudutko noudattaan tiukkaa ruokavaliota?
        Onko sulla vaivoja/kipuja joka päivä/tunti/
        ruokailun jälk...?

• Outo lintu

eli Nexiumia käytin ja Somackaan ei auttanut heti, mutta kun olin sinnikkäästi käyttänyt Somacia 4 kk, alkoi tepsimään. Nyt pärjään 20Mg Somacilla, toki närästysvaivaa on pienimuotoisena silloin tällöin ja muita pikku refluksivaivoja silloin tällöin, mutta olen tuolla lääkkeellä parantunut noin 90%:sti, eli minulla auttoi pitkä käyttö. Edelleenkin otan yhden 20Mg:sen tabletin päivässä, aamulla herättyäni ja tunti lääkkeenoton jälkeen vasta aamupala. Tuo lääkkeen ja ruokailun välinen aika on aika tärkeä, näin ainakin minulla.

Refluksileikkausta ei ole yksikään lääkäri suositellut, ei edes vatsakirurgi, saattaa elämänlaatu muuttua niin paljon huonommaksi, enkä ole sitä kyllä edes harkinnutkaan vaikka välillä olikin tosi vaikea paikka.

Minulla ei ruokavaliomuutokset auttaneet, auttoi lääke, ja minulla löytyi viime syksynä lievä refluksitauti ja pieni palleatyrä, silti vaivat olivat hankalat mutta nyt on olo tosiaan täysin erilainen.

• välttää

lihasportin toimintaa heikentäviä
        aineita vaikka tuntuukin ettei ruokavaliosta
        ole apua! Monet joilla on lääkitys
        syö kuten "terveetkin" ja samalla kuitenkin
        läppä löystyy vähitellen entisestään.

• Outo lintu
        välttää kirjoitti:

lihasportin toimintaa heikentäviä
        aineita vaikka tuntuukin ettei ruokavaliosta
        ole apua! Monet joilla on lääkitys
        syö kuten "terveetkin" ja samalla kuitenkin
        läppä löystyy vähitellen entisestään.

olenkin jonkin verran vähentänyt ja muita vaivoja aiheuttavia ruoka-aineita en käytä, vaikka vaivoja eivät minulle aiheutakkaan.

Olen kuitenkin sitä mieltä että refluksipotilaan ruokavaliosta kun puhutaan, jokainen refluksipotilas on tapaus erikseen, ja englantilaisesta julkaisusta luin että esimerkiksi kun puhutaan suklaasta, tarkoitetaan tummaa suklaata, ja kaikki kahvimerkitkään eivät ole refluksille pahasta. Tomaatti on mulle pahin, muista oireita en viime aikoina ole saanut, Somac toimii lääkkeenä erinomaisesti, sitä piti vaan käyttää pitemmän aikaa, jotta vaikutukset alkoivat todella huomata. Todennäköisesti Somac käytössä elämäni loppuun asti, mutta tuo 20Mg selvästi edellisempi kuin 40Mg.

• aasta
        Outo lintu kirjoitti:

olenkin jonkin verran vähentänyt ja muita vaivoja aiheuttavia ruoka-aineita en käytä, vaikka vaivoja eivät minulle aiheutakkaan.

Olen kuitenkin sitä mieltä että refluksipotilaan ruokavaliosta kun puhutaan, jokainen refluksipotilas on tapaus erikseen, ja englantilaisesta julkaisusta luin että esimerkiksi kun puhutaan suklaasta, tarkoitetaan tummaa suklaata, ja kaikki kahvimerkitkään eivät ole refluksille pahasta. Tomaatti on mulle pahin, muista oireita en viime aikoina ole saanut, Somac toimii lääkkeenä erinomaisesti, sitä piti vaan käyttää pitemmän aikaa, jotta vaikutukset alkoivat todella huomata. Todennäköisesti Somac käytössä elämäni loppuun asti, mutta tuo 20Mg selvästi edellisempi kuin 40Mg.

sehän tosi hyvä että ole pystynyt vähentään.
        Tsemppiä ja jaksamisia!

Ymmärsin että niissä kaikissa suklaissa
        on nimenomaan se rasva , joka sitä porttia löystyttää. Se kaakao on hapanta (ja tietenkin parempi mitä vähempi määrä) ja aiheuttaa ärsytystä - mutta ainoastaan siis jos tulee putkea pitkin ylöspäin.

• R.potilas

Minä aion sinnitellä ilman leikkausta, niin kauan kunnes en enään voi niellä ruokaa. Lääkärini sanoi että palleatyrääni ei leikata ennen edellä mainittua oiretta.

Minä olen pärjänyt hyvin ilman lääkkeitä, kun vihdoin pystyn syömään pieniä annoksia ruokaa n. 2 tunnin välein ei oireita ole. Tietysti pitää ottaa huomioon mitä syö, kyllä osa on palannut takaisin mitä on bannattu. 12 kiloa paino tippui ja 4 kiloa tuli takaisin.

Refluksini todettiin 3v sitten tähystyksessä vaikka se oli oireillut ennen sitä jo monia monia vuosia.

Vointeja *

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      274
      3415
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      104
      1720
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      212
      1333
    4. 73
      1323
    5. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      62
      1174
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      199
      1097
    7. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      52
      1039
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      63
      991
    9. Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea

Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei
      Maatila ja metsä
      18
      863
    10. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      42
      847
    Aihe