Kaksosten imetys

Neuvoja kaipaava

Nyt ois hyvät neuvot tarpeen. Meillä on reilu 3 viikkoiset kaksoset ja kovasti olen pohtinut imetysasiaa.

Tytöt oli synnytyksen jälkeen 2 viikkoa keskolassa pienemmän painon seurannan takia ja nyt ovat kotiutuneet. Mutta mutta, imetys tuottaa suuria ongelmia. Isompi syö hyvin rinnasta, mutta pienemmän syömiset ei suju. Keskolan nenä-mahaletkun ja pulloruokinnan seurauksena imuote on tosi huono eikä tyttö jaksa imeä rintaa kunnolla. Niinpä aina ensin yritän imettää ja sitten loppu annetaan pullosta. Eli siis imetän eka toisen vauvan joka jo osaa, sitten koitan imettää toista, yleensä ei onnistu yhtään ja mies antaa sitten pullosta loput. Imetysten välillä sitten pumppaan maitoa, vielä ei ole annettu mitään lisämaitoa kun sitä näin tuntuu hyvin riittävän...´

Mieleen alkaa pikkuhiljaa vaan hiipiä et miten kauan tätä täytyy jaksaa? On aika rankkaa imettää ja pullottaa ja pumpata ja desinfioida pumpputarvikkeita koko ajan. en voi kuvtella miten voin koskaan poistua kotoa enkä halua edes että kotiin kukaan tulisi tyttöjä katsomaan kun tää on niin vakeaa. Eli mikä siis neuvoksi? Olen miettinyt rinnasta luopumista toisen kohdalla kokonaan, mutta se tuntuu niin pahalta etten millään oikein pystyisi sitä tekemään. Toisaalta voisin antaa pumppattua maitoa ja korviketta yhditettynä, mutta sama show siinä varmaan on kuin tälläkin hetkellä.

Voi toki olla että tyttö oppii ajan myötä, mutta itsestä alkaa tuntua että mussa on jotain vikaa kun se ei vaan saa imettyä vaikka miten yritän. Eli jos vaan löytyy aiheesta kokemuksia niin kertokaahan miten ootte saanut imetyksen sujumaan?

5

1552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaksosmamma

      Meillä ei ollut imemisongelmia (riittävyysongelmia sitäkin enemmän) eli sikäli ei ole kokemuksia, mutta tuli vaan mieleen että mitä jos antaisit huonosti imevän käydä rinnalla ennen siskoaan. Olisiko imemistekniikka helpompi omaksua, kun rinta on täydempi ja maitoa heruisi helpommin? Olen ainakin ymmärtänyt, että takamaidon saamiseksi vauvan pitää tehdä enemmän töitä, jolloin tämä ehkä sujuisi paremmin isommalta tytöltä? Kuten sanottu, en tätä faktana sano, mutta itse kokeilisin näin.

      Älä ota imetyksestä turhaa stressiä; itse olen itkenyt monet itkut, kun alusta asti olemme joutuneet antamaan vastiketta - koko ajan vaan enenevässä määrin - kun oma maito ei millään meidän syöppöpojille (2kk) riitä. Jos imetys ei suju ja omaa maitoasi kuitenkin riittää, niin onhan se toki vauvoille parempi kuin vastike. Jokainen tekee kuitenkin omat ratkaisunsa: pääasia, että toimintatapanne sopii juuri teille. Hommaa tässä arjessa riittää tavalla tai toisella! :)

    • sama juttu

      poikien kanssa. Toinen huonompi imemään, ei ikinä tiennyt oliko saanut jotain vatsaansa vai ei. Parissa viikossa luovutin ja aloin antamaan korviketta pullosta. Hyvin kasvoivat silläkin ja ainakin näki että menikö ruokaa sisälle vai ei. Kahden syöttäminen pullostakin ihan tarpeeksi työlästä, saatika imettäminen. Vauva-ajasta ei paljon muuta jäänyt mieleenkään, muuta kuin syöttäminen, syöttäminen ja taas syöttäminen.

    • tuplis mamma myös

      Meillä aikoinaan kaksospojat söivät rintaa 13 kk. Alku ei ollut ruusuilla tanssimista, kaikkea muuta kyllä.
      Eli minulla liian isot rinnat nähden poikien pieniin kokoihin.
      Sinnikkäästi vain yritin, yritin.. Hankin rinta-kumit,ja jotenkin se niiden avulla lähti etenemään. Sitten pikkuhiljaa rintakumit pois, ja maitoa tuli ja tuli ja tuli. Pojat kasvoivatkin hirmu tahtia ja ovat nykyään jo pituuskäyrien ylärajoilla! Nyt siis 4- v!

      Tsemppiä vaan hirveästi! Alku on aika rumbaa ja rankkaa. Mutta kyllä se helpottaa! :-)

      • kaksospojat 9kk

        Meillä oli pojat myös alkuun keskolassa. Huono imemisote ja väsyminen ei tule nenämahaletkun ja pulloruokinnan seurauksena, vaan on todennäköisemmin vielä kypsymättömyyttä imemään ja keskosilla kun on herkemmin syömisongelmia jatkossakin. Meillä alkuun imetin 2kg painavia poikia kotona kumpaakin joka syötölle sen kun jaksoivat, sitten pullosta vatsa täyteen ja lypsäminen...jaksoin alle viikon...terkkarin hyvällä neuvolla jätin lypsämisen pois ja päätin, että tärkeämpää on se, että saan myös itse levähtää syöttöjen välissä ja yöllä ennen kaikkea nukkua. Imutehot paranivat ajan kanssa, ja maidon määrä nousi ja imetin sitten 6kk, jolloin ilmeisesti kuukautisten seurauksena maito kerrassaan vain loppui =( Mutta jos ja kun teillä toinen syö paremmin rintaa niin hänhän kyllä ylläpitää maidon tuotantoa ja varmasti toisen kakkosen imutehot paranevat, kunhan aika kuluu!! Elä ota turhia paineta! Kaksosten kanssa riittää tekemistä muutenkin, kuin että lisänä olisi vielä lypsäminen ja välineiden keittelyt!


    • kokeiletätäkotona

      Hei!
      Suosittelen lämpimästi hankkimaan rintakumit ja antaa huonommin imevän imeä niiden läpi. Itse tein näin ja meillä tuplat olivat noin 2 kk noin puolet äidin maidolla ja puolet vastikkeella. Sitten lopetin imetyksen monenkin syyn takia ja jatkettiin pelkällä Nanilla. Hyvin on mennyt, ikää nyt 6 kk eikä ole edes ensimmäistä nuhaa ollut vielä. (kop kop). Tosin laitan edelleen aamumaidon joukkoon RelaDropseja. Liekö sillä vaikutusta asiaan. Meillä ei tämän huonommin syövän kanssa onnistunut imetys ollenkaan ilman rintakumia, joten en kokenut siitä huonoa omatuntoa, päinvastoin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1800
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      81
      1437
    3. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      209
      1432
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1318
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1091
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1073
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      922
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      896
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      846
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      804
    Aihe