Montako kärhöä?

A.Ovm95

Osaako kukaan sanoa, montako kärhöä voi yhden koivun ympätille istuttaa?
itsrellä on ollut 5 kpl. 4 alppikärhöa ja 1 piilu. Nyt on piilu ja 2 alppikärhöä elossa. Olen kokeillut ruukussa talvehtimista, mutta nimiä en muista, ja 1 on selvinnyt talven yli kellarissa. Eli jannattaako istuttaa se vai jokin muu 3vyöhykkeellä menestyvää muiden joukkoon... Olen kokeillut näiden kasvattamista ja saanut täältä hyvät vinkit apuuni, kun olen mokannut. Nyt siis hyvät tietäjät viisaita sanoja kiitos.
Olen puun alle tehnyt oikein hyvän ringin juurimaton avulla kasville. Myös olen neuvosta laittanut juurelle muita kasveja jotka varjostaa.
Nyt vain tarvis tietää onko joku muu kuin alppikärhö (se sininen)vielä pian penkissäni?
Ehdotus lajikkeesta myös otetaan vastaan.... (:

5

1300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puutarhasta tuulee

      Koivun ympärille istuttaminen on aina riskiä...koivu kun ottaa imee ympäristömaan ravinteet ja veden ensisijaisesti itselleen.

      Itselläni kolmos-nelosvyöhykkeen rajoilla alppikärhöä paljonkin ja hyvin on selvinnyt, enkä koskaan ole talveksi siirrellyt mihinkään. Syksyllä suoraan hyvin juuret ja maanpinnan kasaamalla siihen turvetta ja multaa sekä laitan vähän havuja vielä suojaksi.

    • sarita

      Itse istutin koivun juurelle pari vuotta sitten alppikärhön, eikä se enempää tarvinnutkaan,se yksikin valtaa koko rungon.
      Siinä on kanaverkkoa ympärillä, menee sitä pitkin.

      Alppikärhö menestyy hyvin kolmosella,itsekin olen kolmosella,pikkukukkaiset kärhöt eivät tarvi mitään juuriensa eteen,ei ole ollut koskaan. Ainostaan isokukkaisten clematisten eteen tulee istuttaa jotain kasvia.

      Piilun voit laittaa vaikkapa keskelle kukkamaata, ei niiden tarvi olla aina seinustalla tai kiipeilemässä puussa.
      Kukkamaahan vaan köynnöstuki ja istutus.

      Itse ostin keväällä Nelly Moserin,nyt se kukkii,katsotaan menestyykö talvea,mutta sen voi keväällä leikata maata myöden, se kukkii samanvuoden versoilla.

      Myös sininen Clematis the President on hyvin talven kestävä, meillä se on ollut monta vuotta.

      • A.Ovm95

        kauniit kiitokset kaikille kun vastasitte. Saa nahdä nyt. Itse "innoissani" olen istuttänut sitten liikaa, jun isomman koivun juurella on alhaalla juurimatto, jonka sanottiin pitävän kyllä koivunkin juuret kurissa. Tällä hetkellä vain 1 kärhö kukkii.... Saa nähdä tuleeko sitten mistään mitään.....


      • kloiu
        A.Ovm95 kirjoitti:

        kauniit kiitokset kaikille kun vastasitte. Saa nahdä nyt. Itse "innoissani" olen istuttänut sitten liikaa, jun isomman koivun juurella on alhaalla juurimatto, jonka sanottiin pitävän kyllä koivunkin juuret kurissa. Tällä hetkellä vain 1 kärhö kukkii.... Saa nähdä tuleeko sitten mistään mitään.....

        olen istuttanut 1 kärhön molemmin puolen terassia ja ne kasvaa 2 vuodessa noin 4 metrin aidanteiksi


      • AOvm95
        kloiu kirjoitti:

        olen istuttanut 1 kärhön molemmin puolen terassia ja ne kasvaa 2 vuodessa noin 4 metrin aidanteiksi

        Apua, sittwn ,on mietittävä uudelleen, mitä teen jos keväällä kaikki kärhöt elossa. Puun ympärillä on sitten aivan liikaa.... Kokemusta ei mutta liikaa intoa kyllä....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2089
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      201
      1773
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1685
    5. 80
      1155
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      272
      1034
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      126
      984
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      885
    Aihe