Osaako kukaan sanoa, montako kärhöä voi yhden koivun ympätille istuttaa?
itsrellä on ollut 5 kpl. 4 alppikärhöa ja 1 piilu. Nyt on piilu ja 2 alppikärhöä elossa. Olen kokeillut ruukussa talvehtimista, mutta nimiä en muista, ja 1 on selvinnyt talven yli kellarissa. Eli jannattaako istuttaa se vai jokin muu 3vyöhykkeellä menestyvää muiden joukkoon... Olen kokeillut näiden kasvattamista ja saanut täältä hyvät vinkit apuuni, kun olen mokannut. Nyt siis hyvät tietäjät viisaita sanoja kiitos.
Olen puun alle tehnyt oikein hyvän ringin juurimaton avulla kasville. Myös olen neuvosta laittanut juurelle muita kasveja jotka varjostaa.
Nyt vain tarvis tietää onko joku muu kuin alppikärhö (se sininen)vielä pian penkissäni?
Ehdotus lajikkeesta myös otetaan vastaan.... (:
Montako kärhöä?
5
1391
Vastaukset
- puutarhasta tuulee
Koivun ympärille istuttaminen on aina riskiä...koivu kun ottaa imee ympäristömaan ravinteet ja veden ensisijaisesti itselleen.
Itselläni kolmos-nelosvyöhykkeen rajoilla alppikärhöä paljonkin ja hyvin on selvinnyt, enkä koskaan ole talveksi siirrellyt mihinkään. Syksyllä suoraan hyvin juuret ja maanpinnan kasaamalla siihen turvetta ja multaa sekä laitan vähän havuja vielä suojaksi. - sarita
Itse istutin koivun juurelle pari vuotta sitten alppikärhön, eikä se enempää tarvinnutkaan,se yksikin valtaa koko rungon.
Siinä on kanaverkkoa ympärillä, menee sitä pitkin.
Alppikärhö menestyy hyvin kolmosella,itsekin olen kolmosella,pikkukukkaiset kärhöt eivät tarvi mitään juuriensa eteen,ei ole ollut koskaan. Ainostaan isokukkaisten clematisten eteen tulee istuttaa jotain kasvia.
Piilun voit laittaa vaikkapa keskelle kukkamaata, ei niiden tarvi olla aina seinustalla tai kiipeilemässä puussa.
Kukkamaahan vaan köynnöstuki ja istutus.
Itse ostin keväällä Nelly Moserin,nyt se kukkii,katsotaan menestyykö talvea,mutta sen voi keväällä leikata maata myöden, se kukkii samanvuoden versoilla.
Myös sininen Clematis the President on hyvin talven kestävä, meillä se on ollut monta vuotta.- A.Ovm95
kauniit kiitokset kaikille kun vastasitte. Saa nahdä nyt. Itse "innoissani" olen istuttänut sitten liikaa, jun isomman koivun juurella on alhaalla juurimatto, jonka sanottiin pitävän kyllä koivunkin juuret kurissa. Tällä hetkellä vain 1 kärhö kukkii.... Saa nähdä tuleeko sitten mistään mitään.....
- kloiu
A.Ovm95 kirjoitti:
kauniit kiitokset kaikille kun vastasitte. Saa nahdä nyt. Itse "innoissani" olen istuttänut sitten liikaa, jun isomman koivun juurella on alhaalla juurimatto, jonka sanottiin pitävän kyllä koivunkin juuret kurissa. Tällä hetkellä vain 1 kärhö kukkii.... Saa nähdä tuleeko sitten mistään mitään.....
olen istuttanut 1 kärhön molemmin puolen terassia ja ne kasvaa 2 vuodessa noin 4 metrin aidanteiksi
- AOvm95
kloiu kirjoitti:
olen istuttanut 1 kärhön molemmin puolen terassia ja ne kasvaa 2 vuodessa noin 4 metrin aidanteiksi
Apua, sittwn ,on mietittävä uudelleen, mitä teen jos keväällä kaikki kärhöt elossa. Puun ympärillä on sitten aivan liikaa.... Kokemusta ei mutta liikaa intoa kyllä....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 245172
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r34607- 1031382
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361340Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121220- 931104
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike191001viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168875En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61833- 37799