Epätodellinen olo,kuinka se loppuu?

*Lohduton

Ehkä nyt alan päästää selville mikä tämä olo on. Epätodellinen,läpinäkyvä,mikään ei tunnu miltään olo?

Olen kokenut suuren elämänmuutoksen leikkauksen myötä (positiivisempaan suuntaan). Toipumisvaihe sujui hyvin,tunsin olevani elämäni kunnossa kun pystyin tekemään asioita mitä ennen pelkäsin. Ja muutenkin elämässä kaikki paremmin kuin hyvin,on edelleen.

Mutta nyt,kohta puolivuotta operaatiosta tuntuu etten enää tunne itseäni. Viikon ajan on vaivannut olo jota en tunnista. Toimin normaalisti,teen kaikki arkitoimet kuin ennenkin mjutta olo ei ole normaali. Kuin epätodellien,ihan kun olisi unessa. Kuuluukohan toipumisprosessiin...jonkunnäköistä elämänmmuutoksen aiheuttamaa ahdistusta jonka myötä inhottava epätodellinen olo? Mistään en nauti enää niinkuin ennen,olen ja elän vaan.

Miten tästä pääsee eroon? Ajan myötä? Lääkityksellä? Pitäisi varmaan mennä jonnkein vastaaotolle. Omalle lääkärille jo puhuinkin asiasta,mutta saas nähdä koska tuonne aikaa saa.

Kaipaisin siis kokemuksia tästä olotilasta ja sen hoidosta,kiitos ihanat ihmiset.

8

962

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mulla....

ollut epätodellinen olo ja toisinaan vieläkin. On ollut paniikkihäiriötä ja ahdistusta ja masennusta.

• ap.

kuinka kauan kestivät nuo olot? Viikkoja,kuukausia vai vuosia? Kuinka niistä selvisit? Jatkoit elämääsi ja arkirutiinejasi normaalisti yrittäen unohtaa koko olon? Näin minä yritän mutta eipä näytä auttavan :(

JOtenkin tieto (tai luulo) siitä mistä johtuu auttaa jo hieman. Ehkä kuitenkin pitäisi käydä hakemassa vielä lääkärinkin mielipidettä eikä tehdä näitä omia diagnooseja...

• kyllähän....
        ap. kirjoitti:

kuinka kauan kestivät nuo olot? Viikkoja,kuukausia vai vuosia? Kuinka niistä selvisit? Jatkoit elämääsi ja arkirutiinejasi normaalisti yrittäen unohtaa koko olon? Näin minä yritän mutta eipä näytä auttavan :(

JOtenkin tieto (tai luulo) siitä mistä johtuu auttaa jo hieman. Ehkä kuitenkin pitäisi käydä hakemassa vielä lääkärinkin mielipidettä eikä tehdä näitä omia diagnooseja...

se kannattaa lääkärillä käydä. Mul on lääkitys paniikkihäiriöihin ja masennukseen myös. Ei oo enää niitä epätodellisia oloja niin paljoo ja sekoamisen tunnetta mutta ahdistaa. Joskus parempia päiviä joskus huonompia.

• jos näistä jotain apua

en tiedä oisko tästä sulle mitään apua...mut mä sain apua eri luontaishoidoista, jotka auttoi masennukseen, ahdistukseen, pelkoihin,pakkoajatuksiin yms, kun en uskaltanut masennuslääkkeitä käyttää, ja luin paljon mitkä luontaistuotteet auttaa mielenterveyden ongelmiin, tässä kaikki jutut mitä käytin (ja nämä ihan oikeasti auttoivat): mäkikuismaa (masennukseen) valeriaanaa ja kärsimyskukkaa (ahdistukseen, jännitykseen, pelkotiloihin, rauhoitti ja rentoutti). E-EPA-kalaöljyä (myös pellavansiemenöljy on kuulemma hyvä, siinä samoja omega 3-öljyjä) ja sinkkiä, magnesiumia ja dolomiittia (tutustuin ortomolekulaariseen lääketieteeseen jossa mielenterveyden ongelmia hoidetaan vitamiinein, mineraalein ja rasvahapoin, ja näin tasapainotetaan ja hoidetaan aivoja ja hermojärjestelmää ja näin mieli paranee) ja bachin kukkatipat olivat mulle tosi suuri apu: bachin kukkatippoja on 38 erilaisiin ongelmiin, kuten masennukseen, pelkoihin, päättämättömyyteen, ahdistukseen, vihaan yms ja niiden käyttö on tosi helppoa; 2 tippaa jokaista valittua kukkatippaa (samanaikaisesti voi käyttää 5 eri tippaa) lasiin vettä ja pari kulausta päivän mittaan. esim. mimulus ja aspen auttavan pelkoihin, rock rose kauhuun, cherry plum kun pelkää tulevansa hulluksi ja menettävänsä kontrollin ja tekevänsä jotain mitä ei halua, kun ei vaan kestä enää, white chestnut mieleen tunkeutuviin epämielyttäviin ajatuksiin, joista ei pääse eroon, mustard syvään masennukseen, gentian ja gorse toivottumuuteen jne. näitä tippoja saa luontaistuotekaupoista, noita yrttejä ja E-EPA:aa saa apteekeista. lisäksi jätin kaiken kofeiinin ja suurimmaks osaks sokerit, lisäaineet ja valkoiset vehnäjauhot (ortomolekulaarisessa lääketieteessä vitamiinien yms. ohella suositellaan myös gluteenitonta dieettiä, koska gluteiini aiheuttaa joissakin paitsi fyysisiä, myös psyykkisiä oireita, jos gluteeniallergia on voimakas, esim. autismista kärsiviä gluteeniton dieetti on auttanut paljon, se on suosittu ja hyväksikoettu apu). oon lukenut paljon netistä ja kirjoista mielenterveyden ongelmien luonnonmukaisesta hoidosta, ja toivottomissakin tilanteissa ovat monet apua saaneet. kirja joka auttoi mua tosi paljon oli tommy hellstenin "saat sen mistä luovut" se helpotti oloa ja toi levollisuutta ja rauhaa. toivon sulle joka tapauksessa kaikkea hyvää ja että elämä hymyilisi sulle, joku sanoi joskus että kun on ollut tarpeeksi sadetta, on auringon aika. monilla myös e-pillerit saattavat aiheuttaa kovaa masennusta, painajaisia, paniikkia yms. netissä keskustelupalstoilla paljon keskustelua tästä, joskus pillerien lopetus/vaihto auttaa.

• ......

ei tu mitää.....ei onnistu mut kiitti suosituksesta.

• helpottaa

mutta minulla onnettomalla on vielä niin HUONO TUURI, että olen taipuvainen saamaan epilepsiakohtauksen masennuslääkkeiden takia. Ehdin käyttää niitä muutaman kuukauden ja olo ehti paranemaan, annosta suurennettiin ja sitten sain kohtauksen. Nyt olen taas pienentänyt annosta (tarkoituksena lopettaminen) ja olo on surkeampi kuin koskaan aijemmin :(
      Olo on todella epätodellinen ja ihan sama vaikka tulisi maailmanloppu.

• Mitäkin

1 Kor. 1:27
        Mikä maailmassa on hulluutta, sen Jumala valitsi saattaakseen viisaat häpeään. Mikä maailmassa on heikkoa, sen Jumala valitsi saattaakseen häpeään sen, mikä on voimakasta.

• Varjolilja

Minullakin on epätodellista oloa, dissosiaatiota. Terapeuttini on opettanut minua hallitsemaan sitä. Yksi tapa on koetella jalkapohjilla maata, ajatella, että maa kantaa, se on puolellani. Jaloilla tehdään juurrutusharjoitusta eli jalkapohjia tavallaan kierretään lattialla, oikea reuna, kantapää, vasen reuna, varpaat, kukin vuorollaan koskettaa alustaa. Aluksi se on vaikeaa, mutta vähitellen sitä oppii. Myös voi koputella vaikkapa kynällä ranteen luita, ikään kuin herätellä itseään, ajatella "olen tässä ja nyt". Myös esineiden tietoinen tunnustelu auttaa. Minulla hävisi dissosiaatio muutamaksi päiväksi, kun oli lakkiaiset ja piti keskittyä ja ponnistella. Mutta juhlien mentyä väsymys ja dissosiaatioa tulivat takaisin. Se on terapeuttini mukaan keino poistaa ahdistusta, siitä on jotain hyötyä. Siitä pitää pyrkiä eroon, koska se haitta aistein havainnointikykyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      59
      1184
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      11
      850
    3. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      75
      795
    4. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      634
    5. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      83
      613
    6. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      542
    7. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      33
      537
    8. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      36
      524
    9. Hurmasit sitten minut

kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.
      Ikävä
      43
      503
    10. Tietysti olen varovainen,

ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä
      Ikävä
      40
      501
    Aihe