Onko keliakia

vaarallista?

Minulle heräsi kysymys keliakiasta...
Kuulin jostain että Suomessa on tuhansia jotka eivät edes tiedä sairastavansa keliakiaa.ja kysymys kuuluu että onko muka vaarallista olla "tietämättään" keliaakikko?
Sen käsitän että diabeetikkoja on tietämättään vaikka kuinka paljon ja ymmärrän mitä lääkitsemättömästä diabeteksesta voi seurata.Diabetes kuitenkin aiheuttaa oireita joiden perusteella sokeriarvot saadaan äkkiä mitattua ja alkaa hoitamaan sitä.
Mutta keliakia????Tuskin kukaan huvikseen menee imemään vatsaletkua jos ei mitään oireita kerta ole,vai?
Siis onko keliakia vaarallinen jos sitä sairastaa tietämättään?Ymmärrän sen että varmaan suolisto kärsii jos keliakia oirehtii ellei sitä hoida.
Siis mitenkä tää nyt on?

3

1170

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keliakia

Tosiaan, Suomessa on kymmeniä tuhansia, jotka tietämättään sairastavat keliakiaa.

Ja sitten siitä vaarallisuudesta..
      Hoitamaton keliakia altistaa monenmoiselle vaivalle. Löytyy esim. osteoporoosia, Ohutsuolen imusolmukesyöpää muut ohutsuolen taudit, puutostiloja.
      Saatika sitten jos on oireita; ainaiset vatsakivut, ripulit, suun aftat, nivelsäryt, näppylät (ihokeliakia) yms yms.

• - vakavaa -

Jos syöty ruoka ei imeydy kunnolla, niin kyllä se satavarmasti aiheuttaa ongelmia jossain kohdassa kehoa. Senhän sanoo järkikin. Joskus keliakian diagnosoimiseen menee turhan kauan aikaa, koska se ilmenee eri ihmisillä eri lailla.

Oireet ja vaivat: Vatsavaivoja (kaikenlaisia), hampaiden kiillevaurioita, ihokeliakia on yksi keliakian muoto, keliakian ja neuropatian yhteys näyttää todennäköiseltä, keliakian ja alzheimerin taudin yhteyttä tutkitaan tällä hetkellä pontevasti, lapsettomuus voi aiheutua hoitamattomasta keliakiasta, anemiaa jne.

Siitä iänikuisesta tähystyksestä ("vatsaletkun imemisestä"): siinä ei ole mitään mystistä eikä kamalaa, toimitus kestää noin 20 minuuttia. Mun mielestäni hammaslääkärissä on 1000x kamalampaa! Ja yleensä ensiksi otetaan verinäytteet ja vasta niiden perusteella tehdään tähystys, jos on aihetta. Eivät ne asiantuntijat siellä sairaalassa niitä tähystyksiä tee huvin vuoksi, vaan tarkoin perusteluin.

Keliakia on haastava sairaus, josta tiedetään ja tunnetaan tällä hetkellä vain jäävuoren huippu. Siis paljon tutkittavaa on vielä jäljellä. Toivottavasti määrärahoja riittää sekä innokkaita tutkijoita, koska työsarkaa on valtavasti.

Että näin tää asia vääjäämättä on.

• tämä riitti mulle.

: ) :) :)

t.ap.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      71
      3839
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      99
      3466
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      77
      3310
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2618
    5. Mitä ajattelit kun näit

kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      114
      1522
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1496
    7. Meitä ei tule

Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1094
    8. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1090
    9. Sulla on avaimet ja keinot

Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      18
      1046
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1006
    Aihe