Onko keliakia

vaarallista?

Minulle heräsi kysymys keliakiasta...
Kuulin jostain että Suomessa on tuhansia jotka eivät edes tiedä sairastavansa keliakiaa.ja kysymys kuuluu että onko muka vaarallista olla "tietämättään" keliaakikko?
Sen käsitän että diabeetikkoja on tietämättään vaikka kuinka paljon ja ymmärrän mitä lääkitsemättömästä diabeteksesta voi seurata.Diabetes kuitenkin aiheuttaa oireita joiden perusteella sokeriarvot saadaan äkkiä mitattua ja alkaa hoitamaan sitä.
Mutta keliakia????Tuskin kukaan huvikseen menee imemään vatsaletkua jos ei mitään oireita kerta ole,vai?
Siis onko keliakia vaarallinen jos sitä sairastaa tietämättään?Ymmärrän sen että varmaan suolisto kärsii jos keliakia oirehtii ellei sitä hoida.
Siis mitenkä tää nyt on?

3

1160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keliakia

Tosiaan, Suomessa on kymmeniä tuhansia, jotka tietämättään sairastavat keliakiaa.

Ja sitten siitä vaarallisuudesta..
      Hoitamaton keliakia altistaa monenmoiselle vaivalle. Löytyy esim. osteoporoosia, Ohutsuolen imusolmukesyöpää muut ohutsuolen taudit, puutostiloja.
      Saatika sitten jos on oireita; ainaiset vatsakivut, ripulit, suun aftat, nivelsäryt, näppylät (ihokeliakia) yms yms.

• - vakavaa -

Jos syöty ruoka ei imeydy kunnolla, niin kyllä se satavarmasti aiheuttaa ongelmia jossain kohdassa kehoa. Senhän sanoo järkikin. Joskus keliakian diagnosoimiseen menee turhan kauan aikaa, koska se ilmenee eri ihmisillä eri lailla.

Oireet ja vaivat: Vatsavaivoja (kaikenlaisia), hampaiden kiillevaurioita, ihokeliakia on yksi keliakian muoto, keliakian ja neuropatian yhteys näyttää todennäköiseltä, keliakian ja alzheimerin taudin yhteyttä tutkitaan tällä hetkellä pontevasti, lapsettomuus voi aiheutua hoitamattomasta keliakiasta, anemiaa jne.

Siitä iänikuisesta tähystyksestä ("vatsaletkun imemisestä"): siinä ei ole mitään mystistä eikä kamalaa, toimitus kestää noin 20 minuuttia. Mun mielestäni hammaslääkärissä on 1000x kamalampaa! Ja yleensä ensiksi otetaan verinäytteet ja vasta niiden perusteella tehdään tähystys, jos on aihetta. Eivät ne asiantuntijat siellä sairaalassa niitä tähystyksiä tee huvin vuoksi, vaan tarkoin perusteluin.

Keliakia on haastava sairaus, josta tiedetään ja tunnetaan tällä hetkellä vain jäävuoren huippu. Siis paljon tutkittavaa on vielä jäljellä. Toivottavasti määrärahoja riittää sekä innokkaita tutkijoita, koska työsarkaa on valtavasti.

Että näin tää asia vääjäämättä on.

• tämä riitti mulle.

: ) :) :)

t.ap.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      177
      6512
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1794
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1578
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1300
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      992
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      38
      953
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      96
      923
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      849
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      240
      829
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      809
    Aihe