Onko keliakia

vaarallista?

Minulle heräsi kysymys keliakiasta...
Kuulin jostain että Suomessa on tuhansia jotka eivät edes tiedä sairastavansa keliakiaa.ja kysymys kuuluu että onko muka vaarallista olla "tietämättään" keliaakikko?
Sen käsitän että diabeetikkoja on tietämättään vaikka kuinka paljon ja ymmärrän mitä lääkitsemättömästä diabeteksesta voi seurata.Diabetes kuitenkin aiheuttaa oireita joiden perusteella sokeriarvot saadaan äkkiä mitattua ja alkaa hoitamaan sitä.
Mutta keliakia????Tuskin kukaan huvikseen menee imemään vatsaletkua jos ei mitään oireita kerta ole,vai?
Siis onko keliakia vaarallinen jos sitä sairastaa tietämättään?Ymmärrän sen että varmaan suolisto kärsii jos keliakia oirehtii ellei sitä hoida.
Siis mitenkä tää nyt on?

3

1189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keliakia

Tosiaan, Suomessa on kymmeniä tuhansia, jotka tietämättään sairastavat keliakiaa.

Ja sitten siitä vaarallisuudesta..
      Hoitamaton keliakia altistaa monenmoiselle vaivalle. Löytyy esim. osteoporoosia, Ohutsuolen imusolmukesyöpää muut ohutsuolen taudit, puutostiloja.
      Saatika sitten jos on oireita; ainaiset vatsakivut, ripulit, suun aftat, nivelsäryt, näppylät (ihokeliakia) yms yms.

• - vakavaa -

Jos syöty ruoka ei imeydy kunnolla, niin kyllä se satavarmasti aiheuttaa ongelmia jossain kohdassa kehoa. Senhän sanoo järkikin. Joskus keliakian diagnosoimiseen menee turhan kauan aikaa, koska se ilmenee eri ihmisillä eri lailla.

Oireet ja vaivat: Vatsavaivoja (kaikenlaisia), hampaiden kiillevaurioita, ihokeliakia on yksi keliakian muoto, keliakian ja neuropatian yhteys näyttää todennäköiseltä, keliakian ja alzheimerin taudin yhteyttä tutkitaan tällä hetkellä pontevasti, lapsettomuus voi aiheutua hoitamattomasta keliakiasta, anemiaa jne.

Siitä iänikuisesta tähystyksestä ("vatsaletkun imemisestä"): siinä ei ole mitään mystistä eikä kamalaa, toimitus kestää noin 20 minuuttia. Mun mielestäni hammaslääkärissä on 1000x kamalampaa! Ja yleensä ensiksi otetaan verinäytteet ja vasta niiden perusteella tehdään tähystys, jos on aihetta. Eivät ne asiantuntijat siellä sairaalassa niitä tähystyksiä tee huvin vuoksi, vaan tarkoin perusteluin.

Keliakia on haastava sairaus, josta tiedetään ja tunnetaan tällä hetkellä vain jäävuoren huippu. Siis paljon tutkittavaa on vielä jäljellä. Toivottavasti määrärahoja riittää sekä innokkaita tutkijoita, koska työsarkaa on valtavasti.

Että näin tää asia vääjäämättä on.

• tämä riitti mulle.

: ) :) :)

t.ap.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      246
      4765
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      457
      3411
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      15
      2408
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      23
      2041
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      9
      1273
    6. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      29
      1186
    7. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      74
      1093
    8. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      80
      1067
    9. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      69
      1055
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      54
      966
    Aihe