Skike-kokemuksia

uusi ketju

Kun tuo vanha ketju valuu pohjalle hitaasti mutta varmasti, niin aloitetaan uusi. Eli tänne kokemukset, kommentit ja kysymykset Skikeistä ja kaikesta muusta lajiin liittyvästä.

Ja jos nyt jotain asiaakin, niin vähän voin kertoa omia kokemuksia. Hyvää on ollut luisteluhiihtomainen meno, itse olen todella tyytyväinen että löysin tämän lajin. Jarrut on ok, vaikka vauhti ei kovin kovaksi pääsekään kiihtymään (hyvä vaan). Ylämäkeen on yllättävän raskasta ja hidasta, ainakin vielä. Jos nyt jotain huonoa, niin sadekelillä kengät kastuu, eli etupyörä heitti kyllä aikamoisen vesisuihkun kengälle ja housuistakin kuraa löytyi aika ylös asti. No, sateella ehkä sitten pitää tehdä muuta. Jonkinlainen pettymys on myös ollut homman hankaluus hiekalla, eli vauhdin pitää olla ilmeisen kova ja siltikin epäilen, että tuleeko siitä mitään (tasatyöntö vain ok). Hiekalla myös sivuttaispito on yllättävän huono, eli toistaiseksi asfaltti on riittänyt mulle. Mutta kokonaisuudessaan olen tosi tyytyväinen, vaikka kyllähän hiihto on ykköslaji.

37

14370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo kommentoida

      Kun kilsojakin plakkarissa jo lähes 1000.

      Remmit pysyy nykyään ainakin koko 60 km lenkin riittävän kireällä. Aluksi tuli laitettua usein kenkä huonosti ja joutui jossain 10 km kohdalla kiristämään uudestaan. Toisaalta toista kertaa ei enään tarvinnut pysähtyä kiristelemään. Jonkun verran on kulumista remmien ulkopinnalla. Pitänee ostaa loppukesästä varmuuden vuoksi varasatsi.

      Renkaissa olen alkanut pitää 8 barin painetta. Pääsee asvaltilla lähes 20 km/k. Ei pyöri sitten muiden jaloissa. Renkaista tuntuu urat madaltuneen, joten jonkin sortin kulumista on tapahtunut. kuinkahan kauan näiden on tarkoitus kestää?

      Ylämäet menevät nykyään jo ihan vauhdikkaasti. Olen huomannut että pienellä pinnistelyllä ylämäessä saa pidettyä potkun hyvin eteenpäin suuntautuvana jolloin sauvoihin kompastumisriski pienenee.

      Sadekelillä en viitsi harrastaa ulkoliikuntaa joten lokareita en ole aikeissa ostaa.

      Jarruista pidän todella paljon. Toisaalta koiemuksen myötä ei tule paljoa jarrutetuakaan nykyään.

      Paras asusta on kivituhkaiset tai hiekkaiset puistotiet. Niitä on vaan aika vähän joten 80% tulee vedettyä asvaltilla,

      • epäilin..

        jo alunperin, että skikejen/vastaavien käyttöala jaa hyvin pieneksi, asfaltilla rullaluistimet/sukset toimivat vähintäin yhtä hyvin, kovia sorapohjia ainakin taajamissa melko vähän. Ainoaksi hyödyksi jää inlineja parempi kosteudensieto.


      • skiket
        epäilin.. kirjoitti:

        jo alunperin, että skikejen/vastaavien käyttöala jaa hyvin pieneksi, asfaltilla rullaluistimet/sukset toimivat vähintäin yhtä hyvin, kovia sorapohjia ainakin taajamissa melko vähän. Ainoaksi hyödyksi jää inlineja parempi kosteudensieto.

        Tällaisessa "maalaiskunnassa" ainakin asfaltin laatu ei ole kovin kummoinen, joten suoraan sanottuna en uskaltaisi rullaluistimella mennä tai saisi olla liian tarkkana reittien suhten. Rullasuksessa ei ole minkäänlaisia jarruja, joten ei hyvä sekään. Ja ei sitä vielä tiedä josko "pururadan" (ei siellä mitään purua ole, kovalta hiekkapohjalta näyttää) korkkaan skikeillä, asfaltti on vaan riittänyt toistaiseksi. Ja menon raskaus vs rullaluistimet on itselleni pelkkää plussaa.


      • oikein kyllä
        epäilin.. kirjoitti:

        jo alunperin, että skikejen/vastaavien käyttöala jaa hyvin pieneksi, asfaltilla rullaluistimet/sukset toimivat vähintäin yhtä hyvin, kovia sorapohjia ainakin taajamissa melko vähän. Ainoaksi hyödyksi jää inlineja parempi kosteudensieto.

        Mulla ei ollut alunperinkään mitään kiimaa päästä Skikeillä hiekkatielle.

        Skikeillä on ihan hemmetisti miellyttävmäpää pistellä Suomen routa-asvaltilla kuin rullaluistimilla. Lisäksi jarrut toimivat paremmin kuin luistimissa.
        Olen monta kertaa pyyhkäissyt noita hiekkaisia pyöräteita seuraavalle pyörätielle, kun luistimilla olisin jo nilkuttanut varovasti hiekalla tai joutunut autojen sekaan sekoilemaan.

        Käyn edelleen myös rullaluistimilla, mutta todella vähän. Sauvat on niiden kanssa ihan turhat, ei vaan saa tehokasta liikuntaa käsille. Paikat lähtee hampaista huonoilla asvalttiosuuksissa, joten reittejä täytyy etukäteen miettiä tarkkaan.


      • pii

        Millä vehkeellä saat renkaisiin 8 barin paineen?


      • virallinen nimi
        pii kirjoitti:

        Millä vehkeellä saat renkaisiin 8 barin paineen?

        nokkapumppu. Kutsutaan nylpyksi. Sellainen pirun hidas pikkupumppu. Sillä saa sitten tosin aina 200 bariin asti paineet.


      • typo!!!
        virallinen nimi kirjoitti:

        nokkapumppu. Kutsutaan nylpyksi. Sellainen pirun hidas pikkupumppu. Sillä saa sitten tosin aina 200 bariin asti paineet.

        siis 20 bariin asti tietty. Shockpump tuon oman pumpun kyljessä luki kun katsoin.


      • pii

      • joo!

      • joo o
        joo! kirjoitti:

        Laittaa näppituntumalla oikeat paineet ja käy jollain huoltsikalla täyttämässä ;)

        Siis niiku aluksi ihan pyörän pumpulla :)


    • jts-1

      on hyviä pätkiä vejellä kunnon tasatyöntöä..siina on se hyvä puoli kun piikit pitää ja saa itestään kaiken irti!
      se on selvää jos on irtohiekkaa niin sivuttaispito on huono..joskus aikoinaan kun oli jousitetut rullasukset niin sillo tuli hiihettyä paljon hiekkateitä..luistelua ei ollu vielä keksittykään!
      minä "löysin" rulliksen joku vuosi sitten..ja sulla on skikkailu..se on hyvä että tekee sitä mistä tykkää!
      tänään oli hyppyrimäen rappuset ylös..alas..sanoisinko että koivet on kuin vieraat omaan kehoon kuulumattomat on semmone reeni mikä antaa koipiin kunnon potkua!
      rappuset oon pyrkiny tekemään kerran viikossa..kohta alkaa hienosäätö eka rullamaratoonille joka näillä näkymin on neljän viikon päästä!
      aikasemminkin ois ollu mutta lievä kyynärvamma oli esteenä!

      • toteutat jts

        minkä tyyppisen treenin teet jts portaissa? jos saa kysyä. kuinka pitkään nouset ja millä vauhdilla ja kokonais kesto.


      • jts-1
        toteutat jts kirjoitti:

        minkä tyyppisen treenin teet jts portaissa? jos saa kysyä. kuinka pitkään nouset ja millä vauhdilla ja kokonais kesto.

        portaat on parisataametriä..pääsääntöisesti kestoharjotuksena..max.reilu tunti!
        välillä kiivaampi tempo jollo saapi nuo palkeet kunnon töitä!
        joskus tulee vejeltyä reilusti ettei meinaa päästä alas kun koivet ei tottele..välillä pujottelurinnettä sauvoilla tai ilman..luistelupotkuun erittäin hyvää harjotusta..käyttää vain mielikuvitusta eri variaatioille!


    • ???

      Muutaman kerran viikossa melko lyhyttä skikkausta, mutta polvet tulee kipeäksi. Eli mikä menee väärin, tuleeko muilla polvivaivoja? Luisteluhiihdossa en ole polviani kipeytymään saanut, mutta eihän se nyt ihan sama asia olekaan.

      • villi arvaus

        Onko sulla tarpeeksi pitkät sauvat? Skikkauksessahan sais olla vielä vähän pidemmät kuin luisteluhiihdossa.
        Mulla 160 cm sauvat ja oma pituus 175 cm.

        Toinen on tietty tuo potkutekniikka. Itse olen todennut mukavimmaksi tavaksi tasaisella sellaisen tavallaan eteenpäin suuntautuvan potkun. Vaikea selittää miten se menee. Muistuttaa retkiluistimilla tehtävää potkua. Tällöin jalanliike pysyy matalana koko potkun ajan.


      • ???
        villi arvaus kirjoitti:

        Onko sulla tarpeeksi pitkät sauvat? Skikkauksessahan sais olla vielä vähän pidemmät kuin luisteluhiihdossa.
        Mulla 160 cm sauvat ja oma pituus 175 cm.

        Toinen on tietty tuo potkutekniikka. Itse olen todennut mukavimmaksi tavaksi tasaisella sellaisen tavallaan eteenpäin suuntautuvan potkun. Vaikea selittää miten se menee. Muistuttaa retkiluistimilla tehtävää potkua. Tällöin jalanliike pysyy matalana koko potkun ajan.

        Sauvat on ok (samat mitat kuin sulla).

        Ehkä se tuo potku kaipaisi hiomista, kipu on ilmeisesti pitkien yhtäjaksoisten ylämäkien aiheuttamaa. Polvet on joskus vääntyneet/kiertyneet muissa lajeissa, ja ehkä siksi heikko kohta. En tiedä auttaisiko polvituet. Muita kokemuksia?


      • vielä hieman
        ??? kirjoitti:

        Sauvat on ok (samat mitat kuin sulla).

        Ehkä se tuo potku kaipaisi hiomista, kipu on ilmeisesti pitkien yhtäjaksoisten ylämäkien aiheuttamaa. Polvet on joskus vääntyneet/kiertyneet muissa lajeissa, ja ehkä siksi heikko kohta. En tiedä auttaisiko polvituet. Muita kokemuksia?

        Luisteluhiihtoa harrastanut tekee Skikellä helposti liian "leveän" potkun. Kannattaa hieman harjoitella tasasella sellaista pitkää ja eteenpäin suuntautuvaa potkua.

        Ylämäessä Skiken kanssa herkästi aluksi tuli sellaista haaranousu tyylistä sätkimistä. Ylämäkeen mennessä kannattaa mielestäni ensin keinauttaa lantio sivulle ja sitten suunnata reidellä työntö sivulle niin että Siken pyörät kuitenkin ovat lähes suoraan menosuuntaan. Tämän tylinen potku onnistuu kunnolla vain melko kovassa vauhdissa, joten ylämäkeen joutuu hiemen puristamaan extraa.

        Onpas tämä nyt vaikea selittää näin kirjoittamalla. Toivottavasti tajusit mitä ajoin takaa...


      • jts-1
        ??? kirjoitti:

        Sauvat on ok (samat mitat kuin sulla).

        Ehkä se tuo potku kaipaisi hiomista, kipu on ilmeisesti pitkien yhtäjaksoisten ylämäkien aiheuttamaa. Polvet on joskus vääntyneet/kiertyneet muissa lajeissa, ja ehkä siksi heikko kohta. En tiedä auttaisiko polvituet. Muita kokemuksia?

        jos polvet kiertyy sisäänpäin ja on ns.pihtipolvipotku se on tekniikkavirhe..pitäisi koipi päästä rullan "päälle" kohtisuoraan pintaa vasten..ja v-kulma on liian leveä jolloin kaikki kiertyminen korostuu ja tulee myös sivuttaisliikettä!
        ja leveä v-kulma korostuu liian heikosta työntövoimasta yläropassa...jos käsistä puuttuu puhti niin se kostautuu jalkojen leviämisenä mikä on yleisin "virhe" kun kattelee lykkääjiä!


    • kanttura 50+

      lenkki takana. Tuntuu mukavalta. Vauhti ei nouse turhan kovaksi tai on ainakin mukavasti hallittavissa. Tasapainokin löytyi varsinkin loivassa ylämäessä. Harjoittelua toki tarvitaan edelleen. Hiljaiset kävelytiet sopivia aluksi. Jarrut ovat mahtavat. Skikkaus muistuttaa todellakin luisteluhiitoa. Siis lunta odotellessa skikkaillaan!

      • Hienoa!

        Ja vielä kerran hienoa! Harvalukuinen naisskikkaajien joukko on saanut uuden jäsenen. Kuulostaa kyllä että ensimmäisen kerran menosi on ollut paljon sujuvampaa kuin itselläni aloittaessa :-)


      • kanttura 50+
        Hienoa! kirjoitti:

        Ja vielä kerran hienoa! Harvalukuinen naisskikkaajien joukko on saanut uuden jäsenen. Kuulostaa kyllä että ensimmäisen kerran menosi on ollut paljon sujuvampaa kuin itselläni aloittaessa :-)

        hyvin naisille, nuorille ja vanhemmille. Jos on koskaan hiihtänyt niin skikkauksen oppii. Täytyy vaan harjoitella rauhassa, ei tunkea heti vilkkaille teille, niin turha jännitys jää pois. Kaikkein parhaimmalta tuntui loivassa ylämäessä rauhallinen meno. Silloin löytyi rytmi. Syke kyllä nousee vaikkei vauhti ole kova. Liikunta kuin liikunta on hyväksi.


      • Alli-löllö
        kanttura 50+ kirjoitti:

        hyvin naisille, nuorille ja vanhemmille. Jos on koskaan hiihtänyt niin skikkauksen oppii. Täytyy vaan harjoitella rauhassa, ei tunkea heti vilkkaille teille, niin turha jännitys jää pois. Kaikkein parhaimmalta tuntui loivassa ylämäessä rauhallinen meno. Silloin löytyi rytmi. Syke kyllä nousee vaikkei vauhti ole kova. Liikunta kuin liikunta on hyväksi.

        ...Tarkoitatko että skikkailun oppii jos on harrastanut joskus nimenomaan luisteluhiihtoa vai hiihtoa yleensä ?Perinteistä hiihdän paljonkin,mutta vielä on tuo luisteluhiihto opettelematta.Meidän taloomme ostettiin yhdet skiket,ja ajattelin kokeilla.Muuten olen hyväkuntoinen ikäisekseni (nainen 40 v. ) ,sillä liikun paljon,mutta käsivarsistani ei kyllä paukkuja löydy.En varmaan pääse etenemään ollenkaan :(


      • se nuorempi naisskikkaaja
        Alli-löllö kirjoitti:

        ...Tarkoitatko että skikkailun oppii jos on harrastanut joskus nimenomaan luisteluhiihtoa vai hiihtoa yleensä ?Perinteistä hiihdän paljonkin,mutta vielä on tuo luisteluhiihto opettelematta.Meidän taloomme ostettiin yhdet skiket,ja ajattelin kokeilla.Muuten olen hyväkuntoinen ikäisekseni (nainen 40 v. ) ,sillä liikun paljon,mutta käsivarsistani ei kyllä paukkuja löydy.En varmaan pääse etenemään ollenkaan :(

        Jos perinteistä hiihdät, niin kai käsivarsissa jotain voimaa on kuitenkin?
        Koska skikkaus muistuttaa luisteluhiihtoa, niin sen osaaminen auttaa, en tiedä sitten rullaluistelu/retkiluistelutaustasta auttaisiko se? Ja onhan se aina talvellakin ensimmäisten hiihtolenkkien jälkeen rankkaa, kun tuntuu että käsivarret ovat löysät, mutta kyllähän se siitä nopeasti alkaa helpottaa ja voimat kasvaa.
        Vauhti nyt joka tapauksessa on hidasta aluksi jos muutenkin menee varovasti, ja tasaisella kannattaa harjoitella alussa että pääsee sinuiksi välineiden kanssa. Eli jos taloudesta skiket löytyy, niin miksi ihmeessä et kokeilisi?

        Onko muuten kukaan kokeillut edes huvikseen skikkausta ilman sauvoja? Ei varmaan tarkoituksen mukaista, mutta neuvotaanhan hiihtokin opettelemaan ilman sauvoja aluksi.


      • kanttura 50+
        Alli-löllö kirjoitti:

        ...Tarkoitatko että skikkailun oppii jos on harrastanut joskus nimenomaan luisteluhiihtoa vai hiihtoa yleensä ?Perinteistä hiihdän paljonkin,mutta vielä on tuo luisteluhiihto opettelematta.Meidän taloomme ostettiin yhdet skiket,ja ajattelin kokeilla.Muuten olen hyväkuntoinen ikäisekseni (nainen 40 v. ) ,sillä liikun paljon,mutta käsivarsistani ei kyllä paukkuja löydy.En varmaan pääse etenemään ollenkaan :(

        Olen perinteisen hiihtäjä. Luistelen hyvällä pohjalla pertsan suksilla. Skikeillä kannattaa todellakin harjoitella kunnolla aluksi,tasaisella hiljaisella kävelytiellä. Tasapainon löytäminen on aluksi kakkein vaikeinta, mutta se löytyy. Olin maahantuojan esittelyluennolla, siellä nimenomaan korostettiin tekniikan harjoittelua. Jarruttaminen, alamäet, kääntyminen jne. Ei kannata aluksi vaatia itseltään liikaa. Kun ostin skiket myyjä suositteli siirtämään aluksi etupyörän kenkää lähimpään reikään, on kuulemma helpompi harjoitella. Ensimmäisellä kerralla rentoutta ei vielä löydä, kun jännittää niin pirusti. Loiva ylämäki oli paras alkuharjoittelussa, löytyi jopa rentoutta ja pitempää potkua ja liukua. Minullakaan ei ole poveria käsissä, mutta miksi pitäisi aluksi repiä verenmaku suussa. Mottoni on elämässä työssä ja vapaa-aikana HILJAA HYVÄÄ TULEE. Kokeile muutaman kerran jos kerran on mahdollisuus!!


      • kanttura 50+
        kanttura 50+ kirjoitti:

        Olen perinteisen hiihtäjä. Luistelen hyvällä pohjalla pertsan suksilla. Skikeillä kannattaa todellakin harjoitella kunnolla aluksi,tasaisella hiljaisella kävelytiellä. Tasapainon löytäminen on aluksi kakkein vaikeinta, mutta se löytyy. Olin maahantuojan esittelyluennolla, siellä nimenomaan korostettiin tekniikan harjoittelua. Jarruttaminen, alamäet, kääntyminen jne. Ei kannata aluksi vaatia itseltään liikaa. Kun ostin skiket myyjä suositteli siirtämään aluksi etupyörän kenkää lähimpään reikään, on kuulemma helpompi harjoitella. Ensimmäisellä kerralla rentoutta ei vielä löydä, kun jännittää niin pirusti. Loiva ylämäki oli paras alkuharjoittelussa, löytyi jopa rentoutta ja pitempää potkua ja liukua. Minullakaan ei ole poveria käsissä, mutta miksi pitäisi aluksi repiä verenmaku suussa. Mottoni on elämässä työssä ja vapaa-aikana HILJAA HYVÄÄ TULEE. Kokeile muutaman kerran jos kerran on mahdollisuus!!

        kirjoitusvirhe paholainen


      • Anonyymi

        Mitä luulet, onnistuisiko s kikkailu irtosoraisella kylätiellä, jossa on paikoin myös nimismiehenkiharaa? Mökillä haluaisin aloittaa s kikkailun, mutta tuo tien kunto arveluttaa. Mitkä skiket sinulla on käytössä?
        T. toinen 50


    • nainen 43v, melko sporttinen

      Ostin skiket, koska pidän luisteluhiihdosta, mutta sitä en voi enää Espoossa harrastaa.

      Hiihtotausta oletettavasti auttoi merkittävästi skiken teknistä sujumista; en luultavasti olisi osannut hallita kehoani heti ilman mitään kurssitusta. Läksin siis liikkeelle ihan ohjekirjan ja netistä löytyneiden irtovihjeiden avulla.

      -Skikeistä: Ohjekirjan neuvot kannattaa ottaa vakavasti. Eritysesti korostan, että ilmanpaine renkaissa pitää olla 7bar jotta pyörät rullaavat kunnolla ja kaikki skikejen viiksimutterit pitää kiristää tiukalle, jotta ne eivät löysty matkalla ja putoa: saattaa seurata kaatuminen.

      -Kengistä: Paras kenkä mielestäni on luisteluhiihtomono. Kokeilin myös pitkävartisia meindl vaelluskenkiä:liian jäykät ja isot. Nilkan pitää liikkua. Lenkkarit olivat muuten vähän heppoisen tuntuiset.

      -Missä voi mennä skikeillä?: Ensinnäkin skiken markkinointiviestintä on harhaanjohtavaa. Se antaa ymmärtää, että niillä voi mennä missä tahansa poluilla. Ei pidä lainkaan paikkansa. Alustan pitää olla kova ja se ei saa sisältää epätasaisuuksia, jotka ovat suurempia kuin skiken maavara! Maavaran ylittävät epätasaisuuden aiheuttavat kaatumisen ainakin aloittelijalle, sillä vauhti yllättäen katkeaa kitkan takia. Hiekkatie on ok, mutta sen pitää olla kova eikä kuoppainen. Pehmeä alusta syö vauhdin heti. Esim. märkä pururata on mahdoton paikka skikata. Sen sijaan asvaltti, jossa on hiekoitushiekkaa on ihan ok alusta. Hiekka ei siis pahemmin sabotoi menoa.

      Aloituksesta: Kannataa opetella heti jarrutus ja mennä niin hiljaista vauhtia, että homma on hallinnassa. Pyöräilykypärän säädöt vain tiukalle, jottei se pyöri päässä.

      Sauvat: Pitää olla. Luisteluhiihtosauvat ovat parhaat myös asvaltilla: piikit purevat hyvin kiinni.

      Yhteenveto: Ihan kiva lisälaji ja varsinkin hiihtoa korvaamaan. Vauhdin hurmaa kannattaa nauttia polkupyörän kanssa. Skike on mielestäni ihan turvallista jos hyssyttelee hölkkävaudilla.

      • VonKemph

        Jos haluat Jerkkua vartaloon niin silloin Skikkaaminen on sinun lajisi! Itse olen tykännyt Skikeistä tosipaljon, niissä tuntuu että harjoitus tuottaa tuloksia! Huomattavasti raskaampaa kuin esim. rullaluistelu, mutta sen takia kai tuolla heilutaan että kunto kohenisi!


    • mie vaan

      Mistä ootte hommannu uusia renkaita ja mihin hintaan?
      Tänään puhkesi kumi , ja tais tulla niin iso reikä ettei kannata yrittää paikata...

    • te 2

      Muuten hyvä laji mutta renkaat puhkeavat jopa kaksi kertaa lenkin aikana.Vaihdoin renkaat umikumirenkaisiin joita saa puuiilosta hinta 3,5 eur kappale.Muutostyössä joutuu isontamaan pultin reijät isompaan akselipulttiin sopivaksi,ja kaksi rikkaa molemmille sisäreunoille.Renkaaksi kannattaa valita alkuperäistä rengasta pienempi rengas koska alkuperäisen kokoinen umpikumi rengas on liian painava ja niillä on liian raskasta hiihtää.Tavallinen rullaluistelu on aivan liian kevyttä.Skikeillä saa pienellä nopeudella pulssin nousemaan ja se on paljon turvallisempi laji.Skikeily on myös erittäin nopeasti laihduttava laji,jonka takia olen nyt alkanut uudestaan harrastamaan sitä.Suosittelen sitä vain asvaltilla hiihtämiseen,kuntopoluilla pitäisi olla ilmakumirenkaat mutta ne ovat tällä hetkellä niin huonolaatuisia.Hyvälaatuiset kumet kestäisi varmasti kovaa käyttöä jos niitä tehtäisiin suomessa

    • te 2

      Muuten hyvä laji mutta renkaat puhkeavat jopa kaksi kertaa lenkin aikana.Vaihdoin renkaat umikumirenkaisiin joita saa puuiilosta hinta 3,5 eur kappale.Muutostyössä joutuu isontamaan pultin reijät isompaan akselipulttiin sopivaksi,ja kaksi rikkaa molemmille sisäreunoille.Renkaaksi kannattaa valita alkuperäistä rengasta pienempi rengas koska alkuperäisen kokoinen umpikumi rengas on liian painava ja niillä on liian raskasta hiihtää.Tavallinen rullaluistelu on aivan liian kevyttä.Skikeillä saa pienellä nopeudella pulssin nousemaan ja se on paljon turvallisempi laji.Skikeily on myös erittäin nopeasti laihduttava laji,jonka takia olen nyt alkanut uudestaan harrastamaan sitä.Suosittelen sitä vain asvaltilla hiihtämiseen,kuntopoluilla pitäisi olla ilmakumirenkaat mutta ne ovat tällä hetkellä niin huonolaatuisia.Hyvälaatuiset kumet kestäisi varmasti kovaa käyttöä jos niitä tehtäisiin suomessa

      • skike-ezs

        pari tuhatta kilometriä skikeillä, osia ei ole mennyt vaihtoon. Kerran kumi puhjennut kun oli joku piikki painanut renkasta läi. Eli kyllä ne renkaat/ kumit tuntuu kestävän vaikka painelee hiekalla jne eikä vain asvaltilla.


    • Eikös noihin renkaisiin voi laittaa samaa renkaanpaikkausainetta kuin käytetään autossa tai fillarissa. Pienet reiät ne aineet paikkaa. Litkujen kanssa renkaasta ei tule niin raskaasti pyörivää kuin umpikumisena.

      Pitäisi itsekin skikkailla niin paljon, että renkaat puhkee... lähinnä nyt kun asfaltilla ei ole liukasta tai hiekalla kun maa jäätyy. Saisi vähän harjoteltua hiihtoa varten. Hiihtoputket on mulla niin kaukana ( skikkaus on halpaa putkihiihtoon nähden).

    • Jousi

      Skiket paras ostosto vuosiin tässä kesä harjoittelussa
      1. Polvet ei kulu kuten juoksussa ja selkäkin pysyy kunnossa
      2. Vastus huomattavasti parempi, kuin rullaluistimissa tai -suksissa jos hiihdät 1000 km vuodessa tekee Skikeillä vastaava 600 km jo tiukkaa.
      3. Syksyn pakkasilla hiukan jäätymisongelmaa pyörän akselissa. CRC:tä ruiskaus akseliin
      4. Alamäet turvallisimpia menää vs. rullaluistimet/-sukset
      5. Jarrutus nilkalla tehokas (jota tarvii harvoin)
      6. lokasuojat estävät ravan lennon
      7. Normaali kovametalli hiihtosauvat paras valinta (kuminokkaiset huonot)
      8. Jäisellä alustallakin on menty kaatumatta
      9. Asfaltin laadulla ei ole väliä. Kova kivituhka sauvojen kannalta paras ja raskain

    • Anonyymi

      Upposorassa skikekään ei mene, vanhat sukset voi hiihtää pois, liukua ei ole, mutta pitoa sitävastoin enemmän, ei tarvita karhennuksia, luonto pitää siitä huolen.

    • Anonyymi

      Kysymys: voiko skikellä (esim V07) mennä ylämäetkin perinteisellä tyylillä? Vai mennäänkö niillä vain ja ainoastaan luistelemalla?

      • Anonyymi

        Skike V08 ja V09 malleissa kantapää nousee normaalin talvisuksen tapaan ja niihin saa ainakin lisävarusteena yhteen suuntaan pyörivät jarrulaakerit, jotka mahdollistavat vuorohiihdon ylämäkeen. Yleisempi V07 malli on enemmänkin luisteluhiihtoon sopiva.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe