Mitä teidät?
Kiitos.
GT-kryssare.
25
6930
Vastaukset
- vene on
vanha, pieni ja hidas.
- balle
Ja tässä oikea vastaus kysymykseen: Siltala Yachts teki noita aikoinaan. Kyseessä on siis pitkäkölinen ja aika usein sisämoottorilla varustettu, vähän Englanninfolkkaria muistuttava lasikuituvene. Vanhimmissa malleissa vain runko on lasikuitua ja kansi vaneria. Uudemmat taasen kokonaan kuitua.
- kille45
balle kirjoitti:
Ja tässä oikea vastaus kysymykseen: Siltala Yachts teki noita aikoinaan. Kyseessä on siis pitkäkölinen ja aika usein sisämoottorilla varustettu, vähän Englanninfolkkaria muistuttava lasikuituvene. Vanhimmissa malleissa vain runko on lasikuitua ja kansi vaneria. Uudemmat taasen kokonaan kuitua.
Lisäys edelliseen. Lopuksi Siltala myi pois loput rungot itserakentajille. Laatu siis voi vaihdella.
- hyvä,
kille45 kirjoitti:
Lisäys edelliseen. Lopuksi Siltala myi pois loput rungot itserakentajille. Laatu siis voi vaihdella.
vene. Swaanin laatu häpeää tän rinnalla. Kulkee kivasti varsinkin kevyellä kelillä.
- Hyvä on
hyvä, kirjoitti:
vene. Swaanin laatu häpeää tän rinnalla. Kulkee kivasti varsinkin kevyellä kelillä.
Jättää kaikki alle 40-jalkaiset bavariat kauas taakse vanaveteen. Mukaan mahtuu kepoisesti viisihenkinen perhe koirineen kuukauden rentouttavalle huvipurjehdukselle itämeren piirissä. Pilssiin mahtuu kaljaa. Siinäpä tärkeimmät.
- Avomeripurjehtijoiden
Hyvä on kirjoitti:
Jättää kaikki alle 40-jalkaiset bavariat kauas taakse vanaveteen. Mukaan mahtuu kepoisesti viisihenkinen perhe koirineen kuukauden rentouttavalle huvipurjehdukselle itämeren piirissä. Pilssiin mahtuu kaljaa. Siinäpä tärkeimmät.
vanhalla LYS listalla, uudella listalla GT-kryssare ei enää näy olevan.
Kun veneiden nopeuksista on palstalla aika usein juttua, tässä joidenkin suosittujen veneiden LYS-lukuja (jotka kuvaavat veneiden kilpailuissa todettuja keskinopeuksia):
LYS Vene
0,96 GT-kryssare
1,02 Finn 26
1,02 Lohi 25
1,07 FE 83
1,12 Sun Odyssey 32
1,14 Jon 33 Mk II
1,14 Baltic 33
1,15 Moody S 38
1,18 Bavaria 36
1,21 Swan 41
1,23 Finngulf 37
1,24 Bavaria 42
1,26 Swan 42
1,27 Bavaria 46
1,31 Finngulf 41
1,31 Bavaria 38 Match
1,34 Swan 46
Näin nuo veneet kilpailuissa pärjäävät, tämän palstan jutuissa onneksi vauhdit on monilla veneillä paljon parempia :) - jaa näin se menee!
Avomeripurjehtijoiden kirjoitti:
vanhalla LYS listalla, uudella listalla GT-kryssare ei enää näy olevan.
Kun veneiden nopeuksista on palstalla aika usein juttua, tässä joidenkin suosittujen veneiden LYS-lukuja (jotka kuvaavat veneiden kilpailuissa todettuja keskinopeuksia):
LYS Vene
0,96 GT-kryssare
1,02 Finn 26
1,02 Lohi 25
1,07 FE 83
1,12 Sun Odyssey 32
1,14 Jon 33 Mk II
1,14 Baltic 33
1,15 Moody S 38
1,18 Bavaria 36
1,21 Swan 41
1,23 Finngulf 37
1,24 Bavaria 42
1,26 Swan 42
1,27 Bavaria 46
1,31 Finngulf 41
1,31 Bavaria 38 Match
1,34 Swan 46
Näin nuo veneet kilpailuissa pärjäävät, tämän palstan jutuissa onneksi vauhdit on monilla veneillä paljon parempia :)No niin, nyt saatiin sitten asiantuntijan käsitys GT-kryssaresta!
Joskus olisi tietenkin kiva, että vastaajana olisi joku, joka oikeasti tietäisi jostain jotain...
No joo, tuo lista oli kyllä kaikkien aikojen parasta dialektiikkaan tällä palstalla! - Hakro
jaa näin se menee! kirjoitti:
No niin, nyt saatiin sitten asiantuntijan käsitys GT-kryssaresta!
Joskus olisi tietenkin kiva, että vastaajana olisi joku, joka oikeasti tietäisi jostain jotain...
No joo, tuo lista oli kyllä kaikkien aikojen parasta dialektiikkaan tällä palstalla!Omistin taannoin GT-kryssaren, jossa oli vanerikansi ja mahonkiruffi, tietääkseni ainoa laatuaan. Se oli ensimmäinen purjeveneeni, joten opin arvostamaan sen ominaisuuksia vasta myöhemmin.
Veneessäni oli perämoottori piilotettuna takakannen alle kaivoon, joten sitä olisi voinut luulla sisämoottoriveneeksi. Moottorilla ei tosin ollut paljonkaan käyttöä, koska sitä ei usein tarvittu edes rantautumisiin tai kotisataman poijuun kiinnityttäessä.
Tämä osoittanee, että GT-kryssare on aivan mainio vene aloittelevalle purjehtijalle (kuten itse olin silloin, yli 30 vuotta sitten). Se on helppo käsitellä, se antaa anteeksi purjehtijan pienet ja muutamat suuremmatkin virheet. Eihän se mikään kilpavene ole, mutta ei ihan hidaskaan - ominaisuuksiltaan hyvin lähellä Folkkaria. - SunRun
Hakro kirjoitti:
Omistin taannoin GT-kryssaren, jossa oli vanerikansi ja mahonkiruffi, tietääkseni ainoa laatuaan. Se oli ensimmäinen purjeveneeni, joten opin arvostamaan sen ominaisuuksia vasta myöhemmin.
Veneessäni oli perämoottori piilotettuna takakannen alle kaivoon, joten sitä olisi voinut luulla sisämoottoriveneeksi. Moottorilla ei tosin ollut paljonkaan käyttöä, koska sitä ei usein tarvittu edes rantautumisiin tai kotisataman poijuun kiinnityttäessä.
Tämä osoittanee, että GT-kryssare on aivan mainio vene aloittelevalle purjehtijalle (kuten itse olin silloin, yli 30 vuotta sitten). Se on helppo käsitellä, se antaa anteeksi purjehtijan pienet ja muutamat suuremmatkin virheet. Eihän se mikään kilpavene ole, mutta ei ihan hidaskaan - ominaisuuksiltaan hyvin lähellä Folkkaria.Perheessä on ollut gt-kryssare 25 vuotta ja voin sanoa että on TODELLA merikelpoinen vene joka syttyy vasta yli 5 m/sek tuulessa, koska on kokoonsa nähden pirun painava, syvällä uiva paatti. Voin suositella kaikille aloittelijoille ja kokeneillekin merenkävijöille tätä venettä, sillä se kulkee vakaasti ja sen hallinta on helppoa:)!
Sisämoottoriratkaisu on mielestä parempi, sillä kovassa aallokossa tms. perä painuu mielellään välillä aaltoon ja saattaa käyttää liian alas asennetun peräprutkun koppineen päivineen meressä, joka ei hyvä asia:( - -Mika-
SunRun kirjoitti:
Perheessä on ollut gt-kryssare 25 vuotta ja voin sanoa että on TODELLA merikelpoinen vene joka syttyy vasta yli 5 m/sek tuulessa, koska on kokoonsa nähden pirun painava, syvällä uiva paatti. Voin suositella kaikille aloittelijoille ja kokeneillekin merenkävijöille tätä venettä, sillä se kulkee vakaasti ja sen hallinta on helppoa:)!
Sisämoottoriratkaisu on mielestä parempi, sillä kovassa aallokossa tms. perä painuu mielellään välillä aaltoon ja saattaa käyttää liian alas asennetun peräprutkun koppineen päivineen meressä, joka ei hyvä asia:(..ja eilen olen lakannut GT-kryssaresta irroitettuja puuosia yhden litran edestä. Huomenna homma jatkuu. Veneessä on myös jo pohja skrapattu puhtaaksi ja odottaa uutta epoksia. Läpiviennit vaan irroitetaan ensin. Uudet läpiviennit ja sulkuhanat tulee paikalleen sitten epoksoinnin jälkeen.
Sen jälkeen saa kyljet uuden gelcoatin (tai siis oikeammin topcoat maalauksen). Kannen karhennetut alueet sen jälkeen uuden harmaan pitopintamaalauksen.
Kone sai uuden männän ja venttilit sekä täyshuollon jo syksyllä. Oli koneen vaihtanut (alunperin Vire, nyt Yanmar 1 GM) kaveri unohtanut sellaiset pikkuseikat kuin joutsenkaulan ja laponestoventtiilin kokonaan pois, joten pakoventiili oli ruostunut olemattomiin...
Waecon jääkaappion jo asennnettu toisen vaatekaapin sisään... yms... Jos jollain on ylimääräisä purjeita, niin niille olisi käyttöä...
Saatiin oikein yrittämällä sitloota hörppäämään vettä viimesyksynä, joten kyllä tuokin kallistuu, kun keliä on tarpeeksi ;-)
Mutta komppaan edellistä: Rauhallinen ja merikelpoinen. Hyvä ensiveneeksi. Esimerkki: Syksyllä noin 8 metrin puuskaisessa tuulessa kaveri päästi irti pinnasta ja meni hakemaan jotain kajuutasta. Vene jäi ajamaan kryssikulmaa itsekseen. Puuskissa vähän, hyvin vähän nosti tuuleen ja laski sitten heti puuskan mentyä ohi. Sanoinkin kaverile, että vene ajaa yksikseen paremmin, kuin jos joku ajaisi sitä ;-)
Sitloota on pieni, takakansi "hukkatilaa", erillistä WC-tilaa ei ole... pentteri on pieni ja hankala. Salongissa ei ole kiinteätä pöytää. Mutta vene tykkää tuulesta ja on ihan asuttava kahdelle aikuiselle. Korkeutta kajuutassa riittävästi ja vene tuntuu isommalta kuin onkaan. Vaatekaapit molemmin puolin oviakkoa keulaan. Muuten vene vertautuu helposti Folkkariin ominaisuuksiltaan.
Sisäkone on ihan ehdoton. Vähänkin kun oli aallokkoa, niin pitkärikisenkin koneen potkuri oli välillä ilmassa, välillä taas konme sammui jouduttuaan veden alle... Kun huollettu diisseli saatiin syksyllä paikalleen, tuli ihan erilainen toimintavarmuus kokemattomammankin purjehtijan rantautumisiin ja lähtöihin... - Classic49
-Mika- kirjoitti:
..ja eilen olen lakannut GT-kryssaresta irroitettuja puuosia yhden litran edestä. Huomenna homma jatkuu. Veneessä on myös jo pohja skrapattu puhtaaksi ja odottaa uutta epoksia. Läpiviennit vaan irroitetaan ensin. Uudet läpiviennit ja sulkuhanat tulee paikalleen sitten epoksoinnin jälkeen.
Sen jälkeen saa kyljet uuden gelcoatin (tai siis oikeammin topcoat maalauksen). Kannen karhennetut alueet sen jälkeen uuden harmaan pitopintamaalauksen.
Kone sai uuden männän ja venttilit sekä täyshuollon jo syksyllä. Oli koneen vaihtanut (alunperin Vire, nyt Yanmar 1 GM) kaveri unohtanut sellaiset pikkuseikat kuin joutsenkaulan ja laponestoventtiilin kokonaan pois, joten pakoventiili oli ruostunut olemattomiin...
Waecon jääkaappion jo asennnettu toisen vaatekaapin sisään... yms... Jos jollain on ylimääräisä purjeita, niin niille olisi käyttöä...
Saatiin oikein yrittämällä sitloota hörppäämään vettä viimesyksynä, joten kyllä tuokin kallistuu, kun keliä on tarpeeksi ;-)
Mutta komppaan edellistä: Rauhallinen ja merikelpoinen. Hyvä ensiveneeksi. Esimerkki: Syksyllä noin 8 metrin puuskaisessa tuulessa kaveri päästi irti pinnasta ja meni hakemaan jotain kajuutasta. Vene jäi ajamaan kryssikulmaa itsekseen. Puuskissa vähän, hyvin vähän nosti tuuleen ja laski sitten heti puuskan mentyä ohi. Sanoinkin kaverile, että vene ajaa yksikseen paremmin, kuin jos joku ajaisi sitä ;-)
Sitloota on pieni, takakansi "hukkatilaa", erillistä WC-tilaa ei ole... pentteri on pieni ja hankala. Salongissa ei ole kiinteätä pöytää. Mutta vene tykkää tuulesta ja on ihan asuttava kahdelle aikuiselle. Korkeutta kajuutassa riittävästi ja vene tuntuu isommalta kuin onkaan. Vaatekaapit molemmin puolin oviakkoa keulaan. Muuten vene vertautuu helposti Folkkariin ominaisuuksiltaan.
Sisäkone on ihan ehdoton. Vähänkin kun oli aallokkoa, niin pitkärikisenkin koneen potkuri oli välillä ilmassa, välillä taas konme sammui jouduttuaan veden alle... Kun huollettu diisseli saatiin syksyllä paikalleen, tuli ihan erilainen toimintavarmuus kokemattomammankin purjehtijan rantautumisiin ja lähtöihin...Edellinen teksti oli sympaattinen. Mukava lukea aitoa kuvausta veneen omistamisesta, kunnostamisesta ja purjehtimisesta. Tällaista GT-kryssarehenkeä odottaisi suomalaiseen purjehduskultuuriin enemmänkin. Juuri nämä esimerkit kertovat, että matkapurjehduksen ei tarvitse olla vain varakkaiden etuoikeus. Edullisella veneelläkin pärjää pitkälle. Vielä kun harrastuksessa on mukana aimo annos omatoimisuutta, kokemus on entistä myönteisemi ja vapauttavampi. Ei tarvitse olla kalliiden kaupallisten huoltojen armolla, kun itsekin selviää yksinkertaisen ja luotettavan veneen kanssa.
Sen minkä sisätiloissa ja hienojen esitteiden unelmamaailmassa häviää, sen saa takaisin yksinkertaisudessa, toimivuudessa ja yleisessä sympaattisuudessa. Olen varma, että se aika on lähempänä kuin koskaan, jolloin GT-kryssarekipparitkin voivat olla aidosti ylpeitä konstailemattomattomasti ja tukevasti tehdyistä pursistaan. - SunRun
Classic49 kirjoitti:
Edellinen teksti oli sympaattinen. Mukava lukea aitoa kuvausta veneen omistamisesta, kunnostamisesta ja purjehtimisesta. Tällaista GT-kryssarehenkeä odottaisi suomalaiseen purjehduskultuuriin enemmänkin. Juuri nämä esimerkit kertovat, että matkapurjehduksen ei tarvitse olla vain varakkaiden etuoikeus. Edullisella veneelläkin pärjää pitkälle. Vielä kun harrastuksessa on mukana aimo annos omatoimisuutta, kokemus on entistä myönteisemi ja vapauttavampi. Ei tarvitse olla kalliiden kaupallisten huoltojen armolla, kun itsekin selviää yksinkertaisen ja luotettavan veneen kanssa.
Sen minkä sisätiloissa ja hienojen esitteiden unelmamaailmassa häviää, sen saa takaisin yksinkertaisudessa, toimivuudessa ja yleisessä sympaattisuudessa. Olen varma, että se aika on lähempänä kuin koskaan, jolloin GT-kryssarekipparitkin voivat olla aidosti ylpeitä konstailemattomattomasti ja tukevasti tehdyistä pursistaan.Olipa Mika mukavaa luettavaa kunnostustoimistasi ja yleensäottaen kiva kun kryssare-keskustelu jälleen avattu! Kryssare on isäni pursi, jonka ostan joskus itselleni, sillä "tunnen veneen" ja haluan sen pysyvän suvussa:).
- SunRun
SunRun kirjoitti:
Olipa Mika mukavaa luettavaa kunnostustoimistasi ja yleensäottaen kiva kun kryssare-keskustelu jälleen avattu! Kryssare on isäni pursi, jonka ostan joskus itselleni, sillä "tunnen veneen" ja haluan sen pysyvän suvussa:).
vielä että vanha Vire7 on tallella autotallissa, ehkä sen saisi vielä kunnostettua käyttöön takaisin:D.
- 12pallia
SunRun kirjoitti:
vielä että vanha Vire7 on tallella autotallissa, ehkä sen saisi vielä kunnostettua käyttöön takaisin:D.
Sedälläni oli 80-luvulla GT-kryssare. Vire temppuili lähes säännöllisesti vaikka hän osaakin koneita ropata. 1GM tilalle tai Nannin Farymann. Pirunmoinen hinku vielä joskus ostaa ja kunnostaa tuollainen GT-kryssare. Erinomainen ja turvallinen vene aloittelijalle.
- -Mika-
12pallia kirjoitti:
Sedälläni oli 80-luvulla GT-kryssare. Vire temppuili lähes säännöllisesti vaikka hän osaakin koneita ropata. 1GM tilalle tai Nannin Farymann. Pirunmoinen hinku vielä joskus ostaa ja kunnostaa tuollainen GT-kryssare. Erinomainen ja turvallinen vene aloittelijalle.
Kerrotaan vielä, että tämä GT-kryssare ei ole minun, vaan kaverini ensivene. Osti sen viimekesänä kuivilta, muutaman vuoden seisseenä.
Tänään vedettiin irtonaisiin puuosiin viimeinen lakkakerros. Kun ekan lakkauksen tein minä, tänään oli jo kaiken tehnyt veneen omistaja. 6 kerrosta tuli lakkaa, ja se opettaa lakkaamaan hyvin, kun välillä joutuu hiomaan valumia pois (kaverini sanat tänään ;-)
Kaveri on työtön, joten huonokuntoinen, vanha vene sopi budjettiin. Ja oppiihan se kaveri veneensä läpikotaisin, kun näin suuret kunnostustyöt tekee jo heti ensimmäisenä talvena. Muiden, jo kertomieni juttujen lisäksi se kaveri oli ehtinyt viimeviikolla vaihtaa polttoainetankin ja tehdä uudet polttoainelinjat kupariputkesta. Ja oli se lisännyt sen suosittelemani lasisen vedenerottimenkin sinne. Septitankin paikkaa etsitään vielä. Viimekesänä oli kemssu, mutta se kaveri on mun veneessä huomannut vesivessan huolettomuuden ja haluaa sinne sellasen. Siispä sellainen sinne laitetaan.
Mä olen vaan henkisenä tukena ja joissain asioissa "asiantuntijana" tuossa kunnostustyössä. Ja varmistan, että turvallisuuteen liittyvät asiat on kunnossa. Esim ennen vesillelaskua kesällä vaadin, että kaikki läpivienneistä lähtevät vesiletkut vaihdetaan. Oli syytäkin, ne mureni käsiin niitä irroitettaessa. Poistoletkuissa ei ollut sulkuja ollenkaan ja letkut erittäin huonokuntoiset. Ja läpiviennit niissäkin pinnan alla... Ja siellä oli jopa letkuja jatkettu ihan vaan laittamalla liianohutta kupariputkea letkujen sisään ja ilmastointiteippiä päälle...
Mielestäni tuo GT-kryssare on erinomainen ensivene juuri rauhallisuutensa ja merikelpoisuutensa vuoksi. Ja sopii myös sisätilaratkaisuiltaan kaverilleni, poikamiehelle jolla on koira ja tyttöystävä... - Vanhalako
-Mika- kirjoitti:
Kerrotaan vielä, että tämä GT-kryssare ei ole minun, vaan kaverini ensivene. Osti sen viimekesänä kuivilta, muutaman vuoden seisseenä.
Tänään vedettiin irtonaisiin puuosiin viimeinen lakkakerros. Kun ekan lakkauksen tein minä, tänään oli jo kaiken tehnyt veneen omistaja. 6 kerrosta tuli lakkaa, ja se opettaa lakkaamaan hyvin, kun välillä joutuu hiomaan valumia pois (kaverini sanat tänään ;-)
Kaveri on työtön, joten huonokuntoinen, vanha vene sopi budjettiin. Ja oppiihan se kaveri veneensä läpikotaisin, kun näin suuret kunnostustyöt tekee jo heti ensimmäisenä talvena. Muiden, jo kertomieni juttujen lisäksi se kaveri oli ehtinyt viimeviikolla vaihtaa polttoainetankin ja tehdä uudet polttoainelinjat kupariputkesta. Ja oli se lisännyt sen suosittelemani lasisen vedenerottimenkin sinne. Septitankin paikkaa etsitään vielä. Viimekesänä oli kemssu, mutta se kaveri on mun veneessä huomannut vesivessan huolettomuuden ja haluaa sinne sellasen. Siispä sellainen sinne laitetaan.
Mä olen vaan henkisenä tukena ja joissain asioissa "asiantuntijana" tuossa kunnostustyössä. Ja varmistan, että turvallisuuteen liittyvät asiat on kunnossa. Esim ennen vesillelaskua kesällä vaadin, että kaikki läpivienneistä lähtevät vesiletkut vaihdetaan. Oli syytäkin, ne mureni käsiin niitä irroitettaessa. Poistoletkuissa ei ollut sulkuja ollenkaan ja letkut erittäin huonokuntoiset. Ja läpiviennit niissäkin pinnan alla... Ja siellä oli jopa letkuja jatkettu ihan vaan laittamalla liianohutta kupariputkea letkujen sisään ja ilmastointiteippiä päälle...
Mielestäni tuo GT-kryssare on erinomainen ensivene juuri rauhallisuutensa ja merikelpoisuutensa vuoksi. Ja sopii myös sisätilaratkaisuiltaan kaverilleni, poikamiehelle jolla on koira ja tyttöystävä...Onko sellainen poikamies jolla on tyttoystava, en tieda
- -Mika-
Vanhalako kirjoitti:
Onko sellainen poikamies jolla on tyttoystava, en tieda
...no mun ajattelumallissa sellainen, joka asuu yksin on poikamies. Vaikka tapailisikin jotain naista...
- e.e.
-Mika- kirjoitti:
Kerrotaan vielä, että tämä GT-kryssare ei ole minun, vaan kaverini ensivene. Osti sen viimekesänä kuivilta, muutaman vuoden seisseenä.
Tänään vedettiin irtonaisiin puuosiin viimeinen lakkakerros. Kun ekan lakkauksen tein minä, tänään oli jo kaiken tehnyt veneen omistaja. 6 kerrosta tuli lakkaa, ja se opettaa lakkaamaan hyvin, kun välillä joutuu hiomaan valumia pois (kaverini sanat tänään ;-)
Kaveri on työtön, joten huonokuntoinen, vanha vene sopi budjettiin. Ja oppiihan se kaveri veneensä läpikotaisin, kun näin suuret kunnostustyöt tekee jo heti ensimmäisenä talvena. Muiden, jo kertomieni juttujen lisäksi se kaveri oli ehtinyt viimeviikolla vaihtaa polttoainetankin ja tehdä uudet polttoainelinjat kupariputkesta. Ja oli se lisännyt sen suosittelemani lasisen vedenerottimenkin sinne. Septitankin paikkaa etsitään vielä. Viimekesänä oli kemssu, mutta se kaveri on mun veneessä huomannut vesivessan huolettomuuden ja haluaa sinne sellasen. Siispä sellainen sinne laitetaan.
Mä olen vaan henkisenä tukena ja joissain asioissa "asiantuntijana" tuossa kunnostustyössä. Ja varmistan, että turvallisuuteen liittyvät asiat on kunnossa. Esim ennen vesillelaskua kesällä vaadin, että kaikki läpivienneistä lähtevät vesiletkut vaihdetaan. Oli syytäkin, ne mureni käsiin niitä irroitettaessa. Poistoletkuissa ei ollut sulkuja ollenkaan ja letkut erittäin huonokuntoiset. Ja läpiviennit niissäkin pinnan alla... Ja siellä oli jopa letkuja jatkettu ihan vaan laittamalla liianohutta kupariputkea letkujen sisään ja ilmastointiteippiä päälle...
Mielestäni tuo GT-kryssare on erinomainen ensivene juuri rauhallisuutensa ja merikelpoisuutensa vuoksi. Ja sopii myös sisätilaratkaisuiltaan kaverilleni, poikamiehelle jolla on koira ja tyttöystävä..."Perin" pari vuotta sitten sedältäni, aikoinaan isälläni olleen, gt:n. Se on vuosimallia -75, purjeet (iso ja genua) vuodelta 1995 ja Yamahan 9,9 heppainen perätuuppari vuodelta 2008.
Vene oli maannut pari vuotta maissa ja sen kyllä huomasi varsinkin sisätiloista. Teakit olivat reippaassa homeessa ja veneparka oli saanut toimittaa varaston virkaa. Mikä häpäisy!
Mutta nyt vene on sisältä kuin uusi: seinäverhoilut, tyynyt ja patjat ovat uudet ja teak-osat on putsattu ja öljytty. Ulkoa vene vaatisi laittoa.. oikeastaan uuden maalin kauttaaltaan (ei varise pois, mut kylkien punainen olisi kiva saada taas kiiltämään), kaiteiden ja köysien uusimista, puuosien uusimista ja käsittelyä yms. näpertelyä.
Vire lähti saman tien mäkeen! Se oli aiheuttanut ongelmia alusta lähtien, jo isäni omistuksessa. Hankin siis tilalle uuden Yamahan. 9,9 heppainen syystä että siinä on kaukohallintalaite eli kaasukahvan sai viritettyä sitloodaan ja että siinä riittää puhtia liikuttelemaan painavaa venettä.
Ominaisuuksista sitten: itse en ollut omin päin purjehtinut ennen, ollut vain isän mukana sylivauvasta lähtien ja oppinut ns. äidinmaidosta olemaan purjeveneessä. Ja näköjään on jotain oppia tarttunut selkäytimeen!
Itse koen gt:n erinomaiseksi aloittelijan purjeveneeksi. Se on helppo, looginen ja yksinkertainen käsitellä, se kulkee jo kevyessä tuulessa mukavasti (kuten joku kirjoittaja aiemmin totesi: jäävät pulleat Bavariat taakse), se on matala ja kapea ja halkoo kauniisti vettä. Jykevä köli pitää veneen varmasti pystyssä!
Olen huomannut gt:n myös keräävän katseita. Varsinkin monet vanhemmat merikarhut ovat näyttäneet ilahtuneen tunnistaessaan veneeni.
Eikä sekään ole tavanomaisinta, että kapteenina on nainen :) - jepetteri
Avomeripurjehtijoiden kirjoitti:
vanhalla LYS listalla, uudella listalla GT-kryssare ei enää näy olevan.
Kun veneiden nopeuksista on palstalla aika usein juttua, tässä joidenkin suosittujen veneiden LYS-lukuja (jotka kuvaavat veneiden kilpailuissa todettuja keskinopeuksia):
LYS Vene
0,96 GT-kryssare
1,02 Finn 26
1,02 Lohi 25
1,07 FE 83
1,12 Sun Odyssey 32
1,14 Jon 33 Mk II
1,14 Baltic 33
1,15 Moody S 38
1,18 Bavaria 36
1,21 Swan 41
1,23 Finngulf 37
1,24 Bavaria 42
1,26 Swan 42
1,27 Bavaria 46
1,31 Finngulf 41
1,31 Bavaria 38 Match
1,34 Swan 46
Näin nuo veneet kilpailuissa pärjäävät, tämän palstan jutuissa onneksi vauhdit on monilla veneillä paljon parempia :)Hauskaa on ollut jokatapauksessa ohitella 30- ja 32- jalkaisia Bavaroita veneellä sekä kisassa että muuten lomaseilauksilla veneellä, jonka LYS on 1.08. Beet ovat ihan kivoja veneitä, mutta vastaavasti esimerkiksi Suursaarikisassa pikkuinen lohi on pyristellyt useina vuosina mukavasti niiden isojen kannoilla ja joskus edessäkin.
- -Mika-
e.e. kirjoitti:
"Perin" pari vuotta sitten sedältäni, aikoinaan isälläni olleen, gt:n. Se on vuosimallia -75, purjeet (iso ja genua) vuodelta 1995 ja Yamahan 9,9 heppainen perätuuppari vuodelta 2008.
Vene oli maannut pari vuotta maissa ja sen kyllä huomasi varsinkin sisätiloista. Teakit olivat reippaassa homeessa ja veneparka oli saanut toimittaa varaston virkaa. Mikä häpäisy!
Mutta nyt vene on sisältä kuin uusi: seinäverhoilut, tyynyt ja patjat ovat uudet ja teak-osat on putsattu ja öljytty. Ulkoa vene vaatisi laittoa.. oikeastaan uuden maalin kauttaaltaan (ei varise pois, mut kylkien punainen olisi kiva saada taas kiiltämään), kaiteiden ja köysien uusimista, puuosien uusimista ja käsittelyä yms. näpertelyä.
Vire lähti saman tien mäkeen! Se oli aiheuttanut ongelmia alusta lähtien, jo isäni omistuksessa. Hankin siis tilalle uuden Yamahan. 9,9 heppainen syystä että siinä on kaukohallintalaite eli kaasukahvan sai viritettyä sitloodaan ja että siinä riittää puhtia liikuttelemaan painavaa venettä.
Ominaisuuksista sitten: itse en ollut omin päin purjehtinut ennen, ollut vain isän mukana sylivauvasta lähtien ja oppinut ns. äidinmaidosta olemaan purjeveneessä. Ja näköjään on jotain oppia tarttunut selkäytimeen!
Itse koen gt:n erinomaiseksi aloittelijan purjeveneeksi. Se on helppo, looginen ja yksinkertainen käsitellä, se kulkee jo kevyessä tuulessa mukavasti (kuten joku kirjoittaja aiemmin totesi: jäävät pulleat Bavariat taakse), se on matala ja kapea ja halkoo kauniisti vettä. Jykevä köli pitää veneen varmasti pystyssä!
Olen huomannut gt:n myös keräävän katseita. Varsinkin monet vanhemmat merikarhut ovat näyttäneet ilahtuneen tunnistaessaan veneeni.
Eikä sekään ole tavanomaisinta, että kapteenina on nainen :)Kommentti...
Kylkien väri jos on vaan haalistunut, hapettunut niin sen saa kyllä uudenveroiseksi ilman maalaamistakin. Käsin hionta ensin 800 vesihiomapaperilla ja sen jälkeen "myllytys" fareclalla tai muulla vastaavalla hiomatahnalla ja kyllä kiiltää. Kuullostaa paljon suuritöisemmältä kuin onkaan. Tein tuon toimenpiteen mun haalistuneelle siniselle veneelle ja siitä tuli kuin uusi.
Kattokaiteet on tiikiä ja irrotettavissa, samoin kuin kajuutan luukun sivuissa olevat puuosat. Irti vaan ja käsin hionta puupuhtaaksi ja tummentumat pois. Sitten käsittely öljyllä ja lopulta lakkaus. Alkuun 50/50 suhteella ohennetulla lakalla, lopussa täyspaksulla lakalla. Puuosat kannattaa todellakin irroittaa, eikä yrittää turata niitä siinä paikallaan kuntoon, ei vaan onnistu kunnolla.
Se sisäkone on kyllä tuossa veneessä ihan ehdoton. Jos se vire on jo "menetetty", niin sitten käytetty ja kunnostettu Yanmar 1 GM tilalle, kaverilla on nyt sellanen ja on muuten hyvä kone. Kyllä se Virekin on paljon mainettaan parempi. Kun se vaan saa puhdasta bensaa ja kipinää niin aina toimii. Ainoa murhe on dynastartti, joka ei lataa kunnolla. Mutta senkin voi muuttaa ihan erilliselle laturille toimivaksi, jolloin sähkö ei lopu.
Tykkään tuosta veneestä sen tasapainoisuuden ja vakauden vuoksi. Mikään raaseri se ei todellakaan ole, mutta lajissaan kiva vene. Naiskippareita on muuten aika paljon... Mullakin on laiturinaapureina muutama, jotka harrastaa yksinpurjehdusta... - SunRun
e.e. kirjoitti:
"Perin" pari vuotta sitten sedältäni, aikoinaan isälläni olleen, gt:n. Se on vuosimallia -75, purjeet (iso ja genua) vuodelta 1995 ja Yamahan 9,9 heppainen perätuuppari vuodelta 2008.
Vene oli maannut pari vuotta maissa ja sen kyllä huomasi varsinkin sisätiloista. Teakit olivat reippaassa homeessa ja veneparka oli saanut toimittaa varaston virkaa. Mikä häpäisy!
Mutta nyt vene on sisältä kuin uusi: seinäverhoilut, tyynyt ja patjat ovat uudet ja teak-osat on putsattu ja öljytty. Ulkoa vene vaatisi laittoa.. oikeastaan uuden maalin kauttaaltaan (ei varise pois, mut kylkien punainen olisi kiva saada taas kiiltämään), kaiteiden ja köysien uusimista, puuosien uusimista ja käsittelyä yms. näpertelyä.
Vire lähti saman tien mäkeen! Se oli aiheuttanut ongelmia alusta lähtien, jo isäni omistuksessa. Hankin siis tilalle uuden Yamahan. 9,9 heppainen syystä että siinä on kaukohallintalaite eli kaasukahvan sai viritettyä sitloodaan ja että siinä riittää puhtia liikuttelemaan painavaa venettä.
Ominaisuuksista sitten: itse en ollut omin päin purjehtinut ennen, ollut vain isän mukana sylivauvasta lähtien ja oppinut ns. äidinmaidosta olemaan purjeveneessä. Ja näköjään on jotain oppia tarttunut selkäytimeen!
Itse koen gt:n erinomaiseksi aloittelijan purjeveneeksi. Se on helppo, looginen ja yksinkertainen käsitellä, se kulkee jo kevyessä tuulessa mukavasti (kuten joku kirjoittaja aiemmin totesi: jäävät pulleat Bavariat taakse), se on matala ja kapea ja halkoo kauniisti vettä. Jykevä köli pitää veneen varmasti pystyssä!
Olen huomannut gt:n myös keräävän katseita. Varsinkin monet vanhemmat merikarhut ovat näyttäneet ilahtuneen tunnistaessaan veneeni.
Eikä sekään ole tavanomaisinta, että kapteenina on nainen :)Olet kuin kopio kirjoituksesi perusteella minusta:D! Tosin isäni purjehtii vielä veneellään kipparina itse, mutta tulevaisuudessa toivottavasti minä. Mitä maksoi uusi sisämoottori ja oliko työläs asentaa ahtaaseen loossiin:)? Vire kieltämättä aiheuttanut tuskaa...
- SunRun
SunRun kirjoitti:
Olet kuin kopio kirjoituksesi perusteella minusta:D! Tosin isäni purjehtii vielä veneellään kipparina itse, mutta tulevaisuudessa toivottavasti minä. Mitä maksoi uusi sisämoottori ja oliko työläs asentaa ahtaaseen loossiin:)? Vire kieltämättä aiheuttanut tuskaa...
siis Kapteenittarelle:).
- -Mika-
-Mika- kirjoitti:
Kerrotaan vielä, että tämä GT-kryssare ei ole minun, vaan kaverini ensivene. Osti sen viimekesänä kuivilta, muutaman vuoden seisseenä.
Tänään vedettiin irtonaisiin puuosiin viimeinen lakkakerros. Kun ekan lakkauksen tein minä, tänään oli jo kaiken tehnyt veneen omistaja. 6 kerrosta tuli lakkaa, ja se opettaa lakkaamaan hyvin, kun välillä joutuu hiomaan valumia pois (kaverini sanat tänään ;-)
Kaveri on työtön, joten huonokuntoinen, vanha vene sopi budjettiin. Ja oppiihan se kaveri veneensä läpikotaisin, kun näin suuret kunnostustyöt tekee jo heti ensimmäisenä talvena. Muiden, jo kertomieni juttujen lisäksi se kaveri oli ehtinyt viimeviikolla vaihtaa polttoainetankin ja tehdä uudet polttoainelinjat kupariputkesta. Ja oli se lisännyt sen suosittelemani lasisen vedenerottimenkin sinne. Septitankin paikkaa etsitään vielä. Viimekesänä oli kemssu, mutta se kaveri on mun veneessä huomannut vesivessan huolettomuuden ja haluaa sinne sellasen. Siispä sellainen sinne laitetaan.
Mä olen vaan henkisenä tukena ja joissain asioissa "asiantuntijana" tuossa kunnostustyössä. Ja varmistan, että turvallisuuteen liittyvät asiat on kunnossa. Esim ennen vesillelaskua kesällä vaadin, että kaikki läpivienneistä lähtevät vesiletkut vaihdetaan. Oli syytäkin, ne mureni käsiin niitä irroitettaessa. Poistoletkuissa ei ollut sulkuja ollenkaan ja letkut erittäin huonokuntoiset. Ja läpiviennit niissäkin pinnan alla... Ja siellä oli jopa letkuja jatkettu ihan vaan laittamalla liianohutta kupariputkea letkujen sisään ja ilmastointiteippiä päälle...
Mielestäni tuo GT-kryssare on erinomainen ensivene juuri rauhallisuutensa ja merikelpoisuutensa vuoksi. Ja sopii myös sisätilaratkaisuiltaan kaverilleni, poikamiehelle jolla on koira ja tyttöystävä...No niin, nyt vedettiin GT-kryssare hallista ulos ja sunnuntaina se menee veteen Carousellilla.
Pohja on saanut 6 kerrosta epoksia, ihan Hempelin primeriä. Sen päälle tuli Hard-Racing ja sen päälle vielä Mille. Kaikki läpiviennit on nyt uusia, ja niissä on nyt pallohanat. Letkut on luonnollisesti myös kaikki vaihdettu, ja tupla (rosterisilla) klemmareilla kiinni.
Kyljet on saaneet ensinnäkin kolhujen kohdalle Pacemin muovikittiä, eli kaikki vanhat kolhut on korjattu. Ja koko komeuden kruunaa topcoat, joka on samaa luunvalkoista väriltään, kuin muutkin osat veneestä. Se vedettiin korkeapaineruiskulla, jonka jälkeen hionta ensin kuivana, sitten 800 märkänä, vielä 1000 märkänä ja lopuksi myllytys Autoglymin tahnalla. Ja monta kerrosta vahaa. Kiiltää kuin uusi, eikä ole maalia vaan sitä samaa polyesterihartsia, jota kylkien pinta on alunperinkin ollut.
Kaikki puuosat on kunnostettuina ja moneen kertaan lakattuina kiinnitetty uudelleen. Niin sisällä kuin ulkonakin. On hienoa katsoa kiiltävää lakkapintaa puussa, ja vieressä on kiiltävä virheetön gelcoat-pinta. Eikä lakkatahroja ;-)
Potkuri vaihdettiin myös hieman suurempinousuiseen ja kolmilapaiseen. Edellinen potkuri taisi olla Viren aikainen eikä sopinut oikein tuon nykyisen, juuri huoletun dieselin kanssa.
Kannen karhennusten 70 lukuinen vaaleansininen maali on vaihtunut Hempelin harmaaseen pitomaaliin, sopii veneen ulkonäköön ja toimiii hyvin.
Kaikki mustaa rautaa olevat putit on vaihdettu happoteräksisiin. Kaideverkot odottaa viellä kiinnittämistä. Sähköt on uusittu ja kaikki sulakkeet on nykyään automaattisulakkeita, venekäyttöön suunniteltuja. Akut on uudet ja sijoitettu pilssiin, painoa sinne missä siitä on hyötyä ;-) SIsävalaistus on suunniteltu (!) ja tehty uusiksi LEDivaloilla. Viihde-elektroniikka on uppoasennettu hienosti ja johdotettu kunnolla.
Liesi on huollettu ja toimii. Se on siis Wallaksen velopetroliliesi lämpökannella. Jääkaappi taisi olla jo syksyllä asennettuna toiseen vaatekaapeista.
Paljon pientä, jota ei tässä muista kertoa on myös talven aikana tehty, vaihdettu tai korjattu. Mutta maltilla, vanhaa säästäen, kun se on ollut mahdollista ja järkevää lopputuloksen kannalta.
Venettä ei tunnistaisi samaksi, jollei tietäisi... Iso hatunnosto kaverilleni, joka vihreänä vajaaan kesän veneilleenä teki suunnattoman työn ja toi tämän rujonkauniin vankan veneen taas arvoisessaan asussa vesille. Ja veikkaan, että tällä veneellä on vuosikymmeniä vielä edessään. - kimppe7
-Mika- kirjoitti:
No niin, nyt vedettiin GT-kryssare hallista ulos ja sunnuntaina se menee veteen Carousellilla.
Pohja on saanut 6 kerrosta epoksia, ihan Hempelin primeriä. Sen päälle tuli Hard-Racing ja sen päälle vielä Mille. Kaikki läpiviennit on nyt uusia, ja niissä on nyt pallohanat. Letkut on luonnollisesti myös kaikki vaihdettu, ja tupla (rosterisilla) klemmareilla kiinni.
Kyljet on saaneet ensinnäkin kolhujen kohdalle Pacemin muovikittiä, eli kaikki vanhat kolhut on korjattu. Ja koko komeuden kruunaa topcoat, joka on samaa luunvalkoista väriltään, kuin muutkin osat veneestä. Se vedettiin korkeapaineruiskulla, jonka jälkeen hionta ensin kuivana, sitten 800 märkänä, vielä 1000 märkänä ja lopuksi myllytys Autoglymin tahnalla. Ja monta kerrosta vahaa. Kiiltää kuin uusi, eikä ole maalia vaan sitä samaa polyesterihartsia, jota kylkien pinta on alunperinkin ollut.
Kaikki puuosat on kunnostettuina ja moneen kertaan lakattuina kiinnitetty uudelleen. Niin sisällä kuin ulkonakin. On hienoa katsoa kiiltävää lakkapintaa puussa, ja vieressä on kiiltävä virheetön gelcoat-pinta. Eikä lakkatahroja ;-)
Potkuri vaihdettiin myös hieman suurempinousuiseen ja kolmilapaiseen. Edellinen potkuri taisi olla Viren aikainen eikä sopinut oikein tuon nykyisen, juuri huoletun dieselin kanssa.
Kannen karhennusten 70 lukuinen vaaleansininen maali on vaihtunut Hempelin harmaaseen pitomaaliin, sopii veneen ulkonäköön ja toimiii hyvin.
Kaikki mustaa rautaa olevat putit on vaihdettu happoteräksisiin. Kaideverkot odottaa viellä kiinnittämistä. Sähköt on uusittu ja kaikki sulakkeet on nykyään automaattisulakkeita, venekäyttöön suunniteltuja. Akut on uudet ja sijoitettu pilssiin, painoa sinne missä siitä on hyötyä ;-) SIsävalaistus on suunniteltu (!) ja tehty uusiksi LEDivaloilla. Viihde-elektroniikka on uppoasennettu hienosti ja johdotettu kunnolla.
Liesi on huollettu ja toimii. Se on siis Wallaksen velopetroliliesi lämpökannella. Jääkaappi taisi olla jo syksyllä asennettuna toiseen vaatekaapeista.
Paljon pientä, jota ei tässä muista kertoa on myös talven aikana tehty, vaihdettu tai korjattu. Mutta maltilla, vanhaa säästäen, kun se on ollut mahdollista ja järkevää lopputuloksen kannalta.
Venettä ei tunnistaisi samaksi, jollei tietäisi... Iso hatunnosto kaverilleni, joka vihreänä vajaaan kesän veneilleenä teki suunnattoman työn ja toi tämän rujonkauniin vankan veneen taas arvoisessaan asussa vesille. Ja veikkaan, että tällä veneellä on vuosikymmeniä vielä edessään.jep jep hienoa luettavaa kiva lukea noin positiivista tekstiä mutta osaisiko joku kertoa että minä vuosina gt kryssarea on tehty missä on ruffin katto pyöreä
- gtvire
Mukavaa luettavaa vanhasta purjeveneestä joka on ensiveneenä todella antanut hienoja purjedus kokemuksia.
Yllä oleviin lisäisin sen että minulla on GT:ssä hieno pöytä salongissa ja se sopii sinne tosi hyvin. Latausongelmia ei ole kun dynastartin päälle asentaa vaihtovirtalaturin, niin lataa jo tyhjäkäynnillä 14,50v. Muutoksia ei tarvita kun dynastartista kaksi latauspuolen johtoa irti. Toimii yhdellä hihnalla ja avaimella käyntiin. Suosittelen kyseistä venettä joka on vakaa ja kaksi kesää sillä purjehtineena voin sanoa ettei purjehtiminen sittenkään ole niin kallista. Virettä en vaihtaisi mistään hinnasta tärisevään ja kovaääniseen dieseliin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892628Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031668- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761005- 56969
- 45867
- 63859
- 61835