Ryanair Lappeenrantaan

lokakuussa?

Ryanair neuvottelee Finavian kanssa lentoreitin avaamisesta Lappeenrannasta Düsseldorf-Weezeen. Neuvottelut ovat loppusuoralla ja lennot alkaisivat jo lokakuussa. Ryanair tavoittelee erityisesti venäläisiä matkustajia lennoilleen. Lappeenranta olisi myös portti Pietariin muille eurooppalaisille. Venäjä suojelee tiukasti ilmatilaansa ja lentoliikennettä rajoitetaan valtioiden välisillä sopimuksilla. Suomi taas kuuluu EU:n open skies -vyöhykkeeseen.

http://www.lennalomalle.com/content/view/628/1/

29

4566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lappeenrannalle

      Lappeenrannalla on ainutlaatuinen sijainti ja sen lentokentällä se etu, että sieltä on mahdollista kuljettaa busseila lentomatkustajat Schengen ja EU-rajan yli suoraan Pietariin. Tilaisuus paikallisille yrittäjille ja Saimaankin alue saa uusia turisteja. Hyvä!

      • ei mokata!

        On Suomessa aiemminkin ollu monia tilaisuuksia saada jotain kannattavaa mutta jotenkin ne on onnistuttu sähläämään. Eiköhän Finaviakin jotain ongelmia ton suhteen aiheuta ja Ryanair alkaa lentään sitten Viroon.


      • dhfkldhfkdhf

        Tuskin ne yrittäjät tästä vallan riemastuisivat.

        Jos venäläinen haluaa lentonsa mahdollisimman halvalla Ryanairilta, hän kuuluu eri asiakasryhmään kuin ne ökyrikkaat venäläiset, joita yrittäjät oikeiasti toivovat asiakkaikseen. Ryanair-asiakkaat korkeintaan pysäyttävät bussinsa jonkun sellaisen huoltamon parkkipaikalle, jossa vessassakäynti ei maksa mitään, ja syövät siellä omat eväänsä.


      • toisin
        dhfkldhfkdhf kirjoitti:

        Tuskin ne yrittäjät tästä vallan riemastuisivat.

        Jos venäläinen haluaa lentonsa mahdollisimman halvalla Ryanairilta, hän kuuluu eri asiakasryhmään kuin ne ökyrikkaat venäläiset, joita yrittäjät oikeiasti toivovat asiakkaikseen. Ryanair-asiakkaat korkeintaan pysäyttävät bussinsa jonkun sellaisen huoltamon parkkipaikalle, jossa vessassakäynti ei maksa mitään, ja syövät siellä omat eväänsä.

        Asiaa on tutkittu, ei toki erityisesti venäläisiä koskien. Ryanairin matkustajat ovat fiksuja ihmisiä ja hyviä asiakkaita. Osaavat säästää lentokustannuksissa, säästetyt rahat käytetään sitten kohteissa. Hotellit täyttyvät, kauppa käy. Näin on käynyt lähestulkoon kaikissa kohteissa minne Ryanair lentää. Todistetusti.


      • selvästi
        toisin kirjoitti:

        Asiaa on tutkittu, ei toki erityisesti venäläisiä koskien. Ryanairin matkustajat ovat fiksuja ihmisiä ja hyviä asiakkaita. Osaavat säästää lentokustannuksissa, säästetyt rahat käytetään sitten kohteissa. Hotellit täyttyvät, kauppa käy. Näin on käynyt lähestulkoon kaikissa kohteissa minne Ryanair lentää. Todistetusti.

        Ryanairin saapuminen jollekin alueelle on aina valtava noste matkailulle. Myöskin Tampereella hotellien käyttöasteet ovat huippuluokkaa ositain nimenomaan Ryanairin vuoksi. Ryanair kuljettaa Tampereen reiteillään vuodessa yhteensä noin puoli miljoonaa matkustaa kuudella reitillä. Tampereen hotellien yöpymistilastojen huipulla ovat mm. britit, saksalaiset, italialaiset, irlantilaiset ja latvialaiset, eli juuri niiden maiden kansalaiset, joihin Ryanair lentää Tampereelta. Varsinkin erilaisten tapahtumien aikaan Tampereen hotelllikapasiteetti ei riitä ja siksi kaupungissa onkin vireillä useita hotellihankkeita, joihin kuuluu mm. Radison SAS tornihotelli. Toisen Omenahottellin rakentaminen aivan rautatieaseman lähelle on jo aloitettu ja se aukeaa syksyllä.

        On aivan idioottimaista harhaluuloa, että Ryanairilla matkustaisi vain täysin ostokyvytön porukka. Lennoissa säästyvä summa on järkevämpää käyttää elämyksiin itse kohteessa.

        Tampereella kaupunki, Finavia sekä monet matkailualan yrittäjät eivät ole oikein tajunneet Ryanairin merkitystä. Jos kuitenkin kävisi niin, että Ryanair päättäisi yhtäkkiä pudottaa Tampereen pois reitikartaltaan, seurauksena olisi työpaikan menetys sadoille ihmisille hotelleissa, ravintoloissa, kaupoissa ja lentokentällä. Edes SAS:n Suomen johtajakaan ei tosin usko Ryanairin vetäytyvän Suomesta, vaikka kerosiinin hinta on pilvissä. Kilpailijan arvion mukaan reitit ovat kannatavia.

        Ryanair olisi valtava noste Itä-Suomen matkailulle. Varsinkin kesällä saksalaisia tulisi ihastelemaan järvialuetta. Ympäri vuoden tulisi väkeä Lappeenrannan kautta Pietariin ja myöskin Pietarin alueen venäläiset tulisivat bussilasteittain Ryanairin lennoille Lappeenrantaan. Heitä tulee jo nyt Tampereellekin asti. Lappeenrannan kenttä voisi olla markkinoinnissa nimeltään vaikka St Petersburg West. Matkaa on n. 170 km.


      • homostuerttia...
        dhfkldhfkdhf kirjoitti:

        Tuskin ne yrittäjät tästä vallan riemastuisivat.

        Jos venäläinen haluaa lentonsa mahdollisimman halvalla Ryanairilta, hän kuuluu eri asiakasryhmään kuin ne ökyrikkaat venäläiset, joita yrittäjät oikeiasti toivovat asiakkaikseen. Ryanair-asiakkaat korkeintaan pysäyttävät bussinsa jonkun sellaisen huoltamon parkkipaikalle, jossa vessassakäynti ei maksa mitään, ja syövät siellä omat eväänsä.

        taas harmittaa.


      • riippuu

        Reitin menestys riippuu kuitenkin siitäkin tekeekö Ryanair yhteistyötä paikallisten yrittäjien kanssa. Pelkkä lentokentän nimittäminen esim. "Lappeenranta Russian Border" ei riitä vaan matkustajia pitäisi pystyä kuljettamaan kentältä suoraan Pietariin. Tässä kytee hyviä mahdollisuuksia, mutta sen eteen on tehtävä paljon työtä.

        Lisäksi tulee olemaan vaikeaa saada etelä-karjalaiset liikkeelle sinne Saksaan päin juuri talvella. Lopullinen päätöskin on vielä tekemättä, mutta katsotaan. Uskoisin, että aluksi tulisi myyntiin jopa 1 sentin liput (eli veroineen 5 tai 10 euron kokonaishintaan), jotta koneet täyttyy.


    • olekaan

      Viime kuussa on Etelä-Saimaa kirjoittanut (Lappeenrannan lentoaseman päällikön haastattelusta):

      "Lentokenttämaksun suuruus on perusongelma. Se pitäisi Lehden mukaan jotenkin ratkaista, ennen kuin lennot voivat alkaa.

      BOEING 737 -koneelta, jota Ryanair käyttää, Finavian perimä lentokenttämaksu on 2 300 euroa. Ryanair on tehnyt tarjouksen, joka on Lehden mukaan tätä summaa pienempi.
      - Ryanair on halukas tulemaan Lappeenrantaan, sillä Venäjä ja Pietari kiinnostavat yhtiötä.
      - Ryanairin tulo nostaisi Lappeenrannan aivan uudelle tasolle, samoin kuin Tampereelle on käynyt, Lehti sanoo."

      Ja siinä se vaikeus onkin. Moni meistä on varmaankin lentänyt Ryanairin kanssa ja saattoi maksaa KYMPIN verran KOKO LIPUSTA VEROINEEN. Finavia haluaa 2300 euroa lentokonetta kohti. Mikäli siis koneessa olisi esim. 100 matkustajaa, niin pelkästään lentokenttämaksuja tulisi 23 euroa per matkustaja. Tästä on vielä pitkä matka ratkaisun löytämiseen, uskoisin.

      Tässä vielä: "Lehden mielestä Venäjä ja Pietari ovat Lappeenrannalle mahdollisuus, jota ei muilla Itä-Suomen vähäliikenteisillä kentillä ole."
      Olen samaa mieltä.

      • ensi talvena

        Tuskin ainakaan ennen ensi kesää tule.
        Talvella vaikeampi saada matkustajia
        ja lisäksi Ryanair parkkeeraa talveksi
        parikymmentä konetta kun ei kannata lentää.


    • nyt tyhjänä

      Ryanairin tulo Lappeenrantaan olisi todellinen lottovoitto kaupungille ja koko Itä-Saimaan alueelle. Jo tämäkin, että seutu toimisi pysähdyspaikkana mm. länsieurooppalaisille turisteille matkalla Pietariin loisi kymmenniä uusia työpaikkoja. Lisäksi matkustajien olisi helppo tulla Samaan rannalle, jonne nykyään matka ei ole helppo eikä edullinenkaan.

      Kaiken lisäksi on parempi veloittaa vain vähän lentoaseman käytöstä ja pyörittää sitä kuin itse maksaa sen ylläpitokustannukset ilman säännöllistä liikennettä (kuten nyt on). Pelkään vain, että suomalaiset virkailijat eivät ole riittävän kaukonäköisiä ja tilaisuus hukkaan menee.

      • ongelma?

        Jos nyt Lappeenrantaan ei lennä juuri mitään, voi laskea käyttömaksut kaikille. Parempi saada houkutelluksi suurasiakasta vaikka se maksaisikin vain vähän palveluista (ja käyttää kenttää edelleen!) kuin maksaa itse tyhjien tilojen ylläpidosta ilman liikennettä.


      • conference

        Ryanairin pomo Michael O'Leary pitää tiistaina lehdistötilaisuuden Düsseldofissa. Tämä on kyllä yli-optimistista uskoa, että Lappeenrannan reitistä ilmoitettaisiin jo siinä yhteydessä, mutta kuulolla ollaan.


      • Tellustelija
        conference kirjoitti:

        Ryanairin pomo Michael O'Leary pitää tiistaina lehdistötilaisuuden Düsseldofissa. Tämä on kyllä yli-optimistista uskoa, että Lappeenrannan reitistä ilmoitettaisiin jo siinä yhteydessä, mutta kuulolla ollaan.

        Jotenkin olin lukevinani rivien välistä Hultinin kommenteista tuohon LPR tulevaan Huhtiniemen kylpylään liittyen, että jotain tietoa Ryanairiinkin liittyen ihan piakkoin. Jotenkin hieman oudohko sattuma, että kylpyläsuunnitelmista tullaan julkisuuteen samoihin aikoihin, kun Ryanairinkin sopimuksesta pitäisi(?) alkaa tulla tietoa (Etelä-Saimaan mukaanhan kesäkuussa pitäisi olla asiasta jotain kerrottavaa). Sitäpaitsi, ei venäläistenkään varaan nyt ihan määrättömästi voi laskea. Parin vuoden päästä kaupungissa olisi siten 3 kylpylää, ja 1 vielä parin kilometrin päässä kaupungin rajalta. Vauhtihan on kovempaa kuin -80 luvun villeinpinä aikoina...

        Saa nähdä...

        T:Tellustelija


      • merkkari
        conference kirjoitti:

        Ryanairin pomo Michael O'Leary pitää tiistaina lehdistötilaisuuden Düsseldofissa. Tämä on kyllä yli-optimistista uskoa, että Lappeenrannan reitistä ilmoitettaisiin jo siinä yhteydessä, mutta kuulolla ollaan.

        Olis kiva käydä katsomassa sivusto, josko siellä olis jotain uutisia uusista reiteistä :).


      • reitit
        merkkari kirjoitti:

        Olis kiva käydä katsomassa sivusto, josko siellä olis jotain uutisia uusista reiteistä :).

        No mikä estää lukemasta Ryanairin sivujen
        NEWS-osiota? ;)


      • tänään.
        merkkari kirjoitti:

        Olis kiva käydä katsomassa sivusto, josko siellä olis jotain uutisia uusista reiteistä :).

        Tänään on ilmoitettu uusista reitteistä Birminghamista muualle Eurooppaan (tulee useampia, ei kuitenkaan Suomeen). O'Leary kävi myös Saksassa ja puhui aikomuksista jatkaa firman kehitystä siellä, mutta vain yleisellä tasolla, Lappeenrantaa koskevista suunnitelmista ei ole sanottu mitään (puhuttiin mm. lentokerosiinin hinnoista ja talousnäkymistä jne.)


    • uutta?

      Onko asian tiimoilta kuulunut mitään uutta, vai onko koko idea haudattu?

      • TIETOA

        Asia ollut vireillä jo 3 vuotta ja uutta
        ei luvassa ainakaan tänä vuonna.


      • tietoa taas ..
        TIETOA kirjoitti:

        Asia ollut vireillä jo 3 vuotta ja uutta
        ei luvassa ainakaan tänä vuonna.

        paikallisessä lehdessä kerrottiin että sopimus etenee, ja lennot aikaisintaan aloitetaan talvella..


      • Etelä-Saimaa

      • Itä-Suomelle
        tietoa taas .. kirjoitti:

        paikallisessä lehdessä kerrottiin että sopimus etenee, ja lennot aikaisintaan aloitetaan talvella..

        Mahd. kohteet: Milano, Düsseldorf, Pariisi. Hyvä!

        Ja Ryanairin hinnat alkaen 20 euroa/ suunta... Näin ollen koko menopaluumatka Saksaan lentoteitse saattaisi olla halvempi kuin yhdensuuntainen junalippu Lappeenrannasta Tikkurilaan tai bussilippu Vantaan lentoasemalle.

        Olisi tosiaankin oiva oikotie Itä-Suomesta maailmaalle!


      • ehdotus
        Itä-Suomelle kirjoitti:

        Mahd. kohteet: Milano, Düsseldorf, Pariisi. Hyvä!

        Ja Ryanairin hinnat alkaen 20 euroa/ suunta... Näin ollen koko menopaluumatka Saksaan lentoteitse saattaisi olla halvempi kuin yhdensuuntainen junalippu Lappeenrannasta Tikkurilaan tai bussilippu Vantaan lentoasemalle.

        Olisi tosiaankin oiva oikotie Itä-Suomesta maailmaalle!

        Reitti Tampere - Tukholma ei ollut hitti, ehkä Turun satama onkin liian lähellä. Sen sijaan Lappeenranta - Tukholma saattaisi onnistua.


      • powieru
        ehdotus kirjoitti:

        Reitti Tampere - Tukholma ei ollut hitti, ehkä Turun satama onkin liian lähellä. Sen sijaan Lappeenranta - Tukholma saattaisi onnistua.

        Tarpeeton, sillä listalla on jo Düsseldorf, josta pääsee lähes minne vaan.


      • Klllla
        ehdotus kirjoitti:

        Reitti Tampere - Tukholma ei ollut hitti, ehkä Turun satama onkin liian lähellä. Sen sijaan Lappeenranta - Tukholma saattaisi onnistua.

        Ryanairin Tampere-Tukholma ei tuonut lisätarjontaa, sillä Blue1/SAS lentävät reittiä jopa 4 kertaa päivässä. Sitä paitsi Tampere-Skavsta oli Ryanairin ensimmäinen reitti Suomessa ja ihmisillä oli vielä ennakkoluuloja ko. yhtiötä kohtaan ja myöskin tiedostuvälineet mustamaalasivat reittiä ja yhtiötä minkä ehtivät todella epäreilulla tavalla. En usko Turun sataman läheisyydesllä olleen mitään vaikutusta. Laiva- ja lentomatkat ovat kaksi täysin erilaista tuootetta. Nyt uskoisin Tampere-Skavstan toimivan jo kannattavasti, koska Ryanair on suosittu Suomessakin. Tampere-Riika -reitillekin on jo yli 3 vuotta löytynyt matkustajia päivittäin, vaikka ko. reittiä operoi Tampereelta myös Air Baltic.


    • Tellustelija
      • vaan!

        Sydämelliset onnittelut sinne Lappeenrantaan! Jos tuo siis pitää paikkaansa tietysti.
        "Ikkuna maailmaan" Etelä-Karjaalalle. Lentolippu Keski-Eurooppaan tulee halvemmaksi kuin junalippu Helsinkiin. Ei tietenkään aina, mutta usein kuitenkin.


      • otsaan
        vaan! kirjoitti:

        Sydämelliset onnittelut sinne Lappeenrantaan! Jos tuo siis pitää paikkaansa tietysti.
        "Ikkuna maailmaan" Etelä-Karjaalalle. Lentolippu Keski-Eurooppaan tulee halvemmaksi kuin junalippu Helsinkiin. Ei tietenkään aina, mutta usein kuitenkin.

        Ryanair ei tule LPR. Koko juttu on tuulesta temmattu.Harmi.


      • ;-)
        otsaan kirjoitti:

        Ryanair ei tule LPR. Koko juttu on tuulesta temmattu.Harmi.

        Eikö niin?


    • Anonyymi

      1.5.2021 näyttäisi Ryanair aloittavan taas lennot Lappeenrannasta. Koronan myötä Ryanair keskeytti lentonsa 2020, mutta nyt näyttäisi lennot taas lopulta jatkuvan. Italiaan näyttäisi pääsevän lentäen alimmillaan 13 eurolla. Samalla hinnalla ei bussilla pääse kovinkaan pitkää matkaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      52
      4377
    2. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      111
      4209
    3. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

      Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      43
      4120
    4. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      69
      3958
    5. Mitä meidän välillä

      Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      85
      3384
    6. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      67
      3279
    7. IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?

      16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan
      Maailman menoa
      152
      3251
    8. Kun aika on oikea niin

      Tupsahdat uudelleen tai löydän edes melkein yhtä ihanan ja joudun tyytymään... Suukko poskelles. 😘 Viattomasti vain.. �
      Ikävä
      17
      1602
    9. Ei me taideta

      Pystyä kokonaan olemaan erossa.
      Ikävä
      45
      1531
    10. Jos sulla ei olis ollut tunteita

      Tuskin olisit reagoinut niin voimakkaasti, mies? Vai oliko vetäytymiseen jokin muu syy kuin luulit ettei mua kiinnosta?
      Ikävä
      129
      1140
    Aihe