En saanut unta kun jäin miettimään tämänpäiväistä.
Olin käymässä Mäntyharjulla pitkästä aikaa ilman kiirettä.
Asuin siellä vuodesta -61 vuoteen -78.Koulut siellä käyty,nuoruus,hullut vuoteni.
Kylä näytti niin pieneltä.Muuttunut kovasti.
Ensin ihmettelin opasteita ohi keskustan.Liikenneympyrä oli rakennettu, mutta ajajat eivät osaa sitä käyttää oikein.Opaste kulki kuitenkin jostain K-kaupan liepeiltä entiseen kotiini.En ymmärtänyt syytä.
Keskusta on entisellään,Pukimo,pankit,jne.K-kauppa sekin mutta katto ränsistynyt,ed kerralla vuoti vettä.
Asemanlammella jotain puomeja.Aiti sanoi että se tyhjennetään saasteiden vuoksi.Vepsän Jate ui siellä vielä vuonna -64.Muistatko?
Ajelin keskustasta rautatien yli.Ennen sitä Harjunlinnan komeat,kai rikkaampien,kerrostalot.Muistan käyneeni elokuvissa siellä ja nauttineeni ekat kaljat Harjunlinnan raunioiden alla myohemmin.Olitko mukana?
Rautatiesillan takana odotti kummituskaupunki.
Entinen sokos oli paikallaan,kuolemassa.Vanha alkon rakennus oli purettu ja Kantakrouvi jossa on otettu muutamakin drinksu ja tanssittu jalat kipeiksi oli aavemainen.Voi kuinka voikukat olivat reheviä tänään.
Laukkarisen talo oli vielä hurjempi.Melkein itkin kun näin sen kurjuuden.Ennen kauppa..
Pyhävedentiellä olin rikkoa autoni pohjan jonkun hirmutöyssyn takia.Polliisi Huoposen talo oli hyvässä kuosissa.Salmenrantaa en ollut tuntea samaksi taloksi josta lähdin koulutielle v -64.
Edelleen kenkätehtaan parakit:tyhjillään.Samoin kenkätehdas:kuollut.Päädyssä sentään Kuoma.
Laidunmaalla kerättiin ennen marjoja ja sieniä.Taloja täynnä,mut silti elävää seutua.
Kierrän teitä.
Partion talon pihassa kalliita autoja.Kasuriselta ennen mansikoita.Entinen kirjasto:pelkäsin mennä sinne koska en osannut olla Hiljaa.
Kansakoulun piha..Ensi-ihastukseni mäntyjen alla..
Nuoriso on eri kuin ennen.Ajeltiin kartsalla kesät talvet.Olitko mukana?Kesäisin Tommolan lavalle ja Ristiinaan,Kuorttiin.Jotku Väliniemelle tai Nurmaan lavalle.Sinäkin?
Oli pakko mennä Mikkeliin tai Kouvolaan elokuviin.Mäntyharjun Kinossa oli kylmä.
Haikeana käyn Mäntyharjulla.Tuttuja naamoja näkyy.Nimiä en muista.
Kyllä siellä hyvä oli kasvaa ja aikuistua.
Käyn toistekin mutta en jää. Lämpimin terveisin Leena
mäntyharju tänään
46
13878
Vastaukset
- Vapaa-ajan asukas
Kiitos tuosta, ja aurinkoista kesää Sinulle.
- muistelmat
Aika kivasti muistelit nuoruuttasi kirjoituksessa. Olen pari vuotta vanhempi, minun Mäntyharjun vuodet osuu muuten melko samoihin aikoihin. Minäkin käyn jonkin verran Mäntyharjulla, enemmänkin pitäisi käydä, miten se on vaan ettei muka ennätä käydä sukuloimassa tai tapaamassa vanhoja kavereita. No, kesäaikaan tulee tietysti käytyä enemmän. Taidanpa tehdä samanlaisen muisteluretken viikon päästä lauantaina, torikahvit, Miekankosken kahvila, jos se on toiminnassa, Vihantasalmi ja jos vatsa kestää niin onhan siellä pari sukulaispaikkaa vielä. Illalla sitten Tommolan lavalle kauden avajaisiin.
Hyvää kesää kaikille nykyisille ja entisille mäntyharjulaisille, Timo vm-54.- ketjun aloittaja
Teitkö muistelumatkasi?Toivon niin.Paljon on tullut taas mieleeni.Jaksatteko vielä?
Keskivälissä asuttiin -61.Juotiin viereisestä ojasta vettä ja pidettiin hautajaisia pääskysille.
Pikkuveljen pyörä oli aina romuna.Viemerön Jallulle taas.Samalla käytiin vastapäätä Heinän Aunen puodissa.Ihana tuoksu,kemikaliotavaraa,Euginen hiustenhoitoaineita.Samalla reissulla vietiin kulta-ja kellosepälle korjattavaa.Pelkäsin sinne mennä koska liikkeessä oli vaikeasti kehitysvammainen poika pyörätuolissa.Äänteli vaikeasti.Nimeä en muista.Vieressä oli Unto Peurannon pyöräkauppa.Nuoriso-Tunturi sieltä.
Björkmanin kaupasta haettiin irtomaitoa ja muuta tuoretavaraa.Oli muistaakseni nyk virastotalon nurkalla.Sinäkin ostit sieltä karkkia 10 pennillä.
Asemanlammella luisteltiin talvisin.Siellä oli kauheesti porukkaa.Vanhojen venekatosten raunioilla luikkarit laitettiin jalkaan.Nikkisen talon kohdalla.Sen pihassa oli valtava tuomi.
Myöhemmin oli jääkiekkokaukalo nyk Tokmannin paikalla.Sinäkin olit siellä!Nyt muistan taas!
Kaminakin siellä oli ja isot pojat polttivat tupakkaa ja tärisin jos ne mulle jotain sanoivat.
Potun kioski oli kova juttu.Koivunen sen omisti.Hyviä nekkuja ja pintaporukan kokoontumista.Pukimosta Potun takaa sai Jamekset 30mk:lla!
Kurkiniemessä käytiin ottamassa "aaltoja" kun tukkinippuja pudotettiin salmessa.Pienet proomut kulkivat ohi.Sinä olit minun kanssani!
Kenkätehtaan varaston alla oli ihanaa.Leikittiin,opeteltiin pussaamaan vaikka se oli ällöttävää ja pojilla oli maja metsässä.Salasana Besame mucho.Ei tiedetty mitä merkitsee mutta hienolta kuulosti.Pussattiin taas,yök.
Virastotalon alla oli kerhotila jossa Kokoomuksen Nuoret piti discoa.Olikin jo 70-lukua,että oma lukunsa se vaatii.
Hengähdän vähän,et sinäkään jaksa enempää.Muista minua ja mieti..
- 60 lukua muistelen myös...
.. haikeudella. Oli se vaan niin kivaa aikaa - ettenpä sanoisi hyvää aikaa. Harmi, ettemme me 60-luvun nuoret(=50-luvulla syntyneet) ole saaneet aikaiseksi edes mitään epävirallisia kokoontumisajoja! Ehkä joku meistä käy Kurkiniemen kesätapahtumassa ja näkee silloin tuttuja, mutta olisi mukava lähteä käymään juuri silloin, kun tietäis, että samaan aikaan muutkin nostalgisissa nuoruusmuistoissa liikkuisi raitilla - rallatellen...
Mukavat kesät
PS. Vasta eilen hokasin, että on tällainen "paikallisportaali" olemassa - täytyy nyt vilkuilla tänne, jospa vaikka joku puuhaihminen tarttuis toimeen- tässä...
kans yx viiskuus syntynyt,kasvihuoneiden takana radanvarressa asustellut ja kyttälän kansakoulussa pari luokkaa käynyt ex.mäntyharjulainen.Ei kyl yhtään tuttua tuu niiltä ajoilta mieleen mut iha hauska olis jos niin kävis.
- konvat
Voi että voiko paremmin enää nostalgioida? Tommolan juhannus oli jotain mitä ei ikinä unohda. Ja potun kioski,siinä virastotalon edessä. Sinne kaikki kokoontui koulupäivän jälkeen syömään vaikka jätskiä.Ja konvat,muistan kun juice oli lavalla,se oli hienoa nuoruutta.voi että,kyllä ollaan vanhoja!
Mutta enpä kyllä sinne enää palaisi! - poika kuraiselta teiltä
Meikäläinen, joka ei asunut kunnan keskustassa, vaan kauempana sieltä, on jo vanhempaa ikäluokkaa ja muistaa senkin, kun Harjulinna syntyi ja sen juhlallisista avajaisista kerrottiin Mikkelin lehdissä. Oli paikallinen orkesterikin soittamassa.
Siellä oli tansseja, oli elokuvia, oli kahvila. Jotkut tulivat sinne vain pelaamaan pajatsua.
Oli myös melkoisia menoja ja vähitellen jouduttiin toteamaan, että paikka ei kannata. Suljettuna sitä ei kannattanut pitää. Niinpä se purettiin, mutta purkamisvuosi ei tule mieleen.
Olihan Mjun keskustassa kauppoja. Olivat Laukkarinen ja Mäntyharjun osuuskauppa, molemmat nykyisessä alakylässä.
Mistäs muista liikkeistä myytiin elintarvikkeita? Muistattekos vielä kuka korjasi siellä polkupyöriä?- Jallu
Korjasi Kauppatiellä fillareita. Isän kanssa poikana tuli joskus käytyä.
- vm69...
Eikös siellä ollu joku sellainen Taavetti joka pyöriä korjaili.
Itse tulee siellä silloin tällöin pyörähdettyä vanhuksia katsomassa. Kovasti on seutu muuttunut. Itse en tosin myöskään asunut keskustassa vaan siitä pohjoiseen noin 6 km. Siellä on kylän asukkaat harventuneet ja enää ei ole maitokoppia eikä postikoppia missä kylän penskat kokoontuivat. Silloin tehtiin lentopallokenttä vanhalle pellolle ja pelattiin illasta toiseen.Ajelin kyseisen paikan ohi ja nyt siinä kasvaa yli 10 metrinen männikkö. Kuinkahan se on mahdollista kun itse en ole vanhentunut.... en varmasti ole :) - kipa
vm69... kirjoitti:
Eikös siellä ollu joku sellainen Taavetti joka pyöriä korjaili.
Itse tulee siellä silloin tällöin pyörähdettyä vanhuksia katsomassa. Kovasti on seutu muuttunut. Itse en tosin myöskään asunut keskustassa vaan siitä pohjoiseen noin 6 km. Siellä on kylän asukkaat harventuneet ja enää ei ole maitokoppia eikä postikoppia missä kylän penskat kokoontuivat. Silloin tehtiin lentopallokenttä vanhalle pellolle ja pelattiin illasta toiseen.Ajelin kyseisen paikan ohi ja nyt siinä kasvaa yli 10 metrinen männikkö. Kuinkahan se on mahdollista kun itse en ole vanhentunut.... en varmasti ole :)Olihan siellä vanhan sokoksen seutuvilla mm. Kataja ja Korvenmäen kauppa. Katajan edustalla näin ensikertaa oikeat "kaupunkilaiset" jouluvalot joulukuusessa. Osuuskaupan kuppila oli vanhempien herrojen pilsneri paikka, vanhan työväentalon tien laidassa. Jäntevän lavalta kuului kesäiltaisin Sinitaivas.Nykyisen Mäntymarketin paikalla oli Yhdyspankki, ja vastapäätä poliisiputka.Lähdesmäen Aune topakkana putkaemäntänä. Laukkarisen vastapäätä linja-autoasema.Sen kentällä kiertävässä sirkuksessa näin ekakertaa elävän norsun. Entäs sitten posti radanvarressa, ylikäytävän läheisyydessä.
- Korvenmäen kauppa
kipa kirjoitti:
Olihan siellä vanhan sokoksen seutuvilla mm. Kataja ja Korvenmäen kauppa. Katajan edustalla näin ensikertaa oikeat "kaupunkilaiset" jouluvalot joulukuusessa. Osuuskaupan kuppila oli vanhempien herrojen pilsneri paikka, vanhan työväentalon tien laidassa. Jäntevän lavalta kuului kesäiltaisin Sinitaivas.Nykyisen Mäntymarketin paikalla oli Yhdyspankki, ja vastapäätä poliisiputka.Lähdesmäen Aune topakkana putkaemäntänä. Laukkarisen vastapäätä linja-autoasema.Sen kentällä kiertävässä sirkuksessa näin ekakertaa elävän norsun. Entäs sitten posti radanvarressa, ylikäytävän läheisyydessä.
Joka oli melkein samanlainen tyyliltään kuin Björkmanin kauppa.Valkoinen vaaka,punnuksia,ruoka oli irtotavaraa ja lihatiskiltä sai markalla ohueksi siivutettua lauantaimakkaraa valtavan paketin.Suklaatuutti maksoi 40 penniä ja salmiakki-tai hedelmäkarkkiaski 20 penniä.Muistatko Sakarin?Edesmennyt jo hän.
Sokoksen muotinäytöksiä ei jätetty väliin ikinä.Miss Suomi oli jokavuotinen ilmestys siellä.Katselimme hyllyjen välistä.Sokoksen meikkiosastolta ostettiin Miners ja Girl-sarjojen meikkejä.Olivat halpoja kas.
Sokoksen takana olevassa varastossa roikotettiin kaadettuja hirvenruhoja.Pällistettiin niitäkin.
Kinon pihassa oli jonkinmoinen sirkus ja surmanajoa kerran kesässä.
Rautatieaseman baarissa ei uskallettu käydä tuolloin 60-70-lukujen vaihteessa.
Vihantasalmella monet kävivät perheittäin lounaalla viikonloppuisin tai sitten Halssissa.Siellä oli seisova pöytä.
Penttilän puutarha oli monien ensimmäinen kesätyöpaikka.Kuusen talo oli sisältä hieno ja pihassa kiva punainen torppa,jossa kuisti ja valkoiset ikkunankarmit.Entinen kievari.Pikkuveli sai mansikanpoiminnasta potkut kun heitteli junia mansikoilla.
En muista Jäntevän lavasta kuin ulkomuodon!?Enkä Katajaakaan.Kertoisitko niistä jos muistat?
Alenin kelloliike oli Korvenmäen kaupan vieressä.
Samassa kuin Pöystin Mirjamin parturiliike ja muovikauppa.
Kyllä oli kauppoja silloin.Kuka muistaa lisää?
Ilmiöitä ja ihmisiä.
t. Leena
- mäntyharjulaiset
Mennyt mikä mennyt.Asun muualla ja lienee paras niin.Ette jaksaneet enempää.
Ihan sama.Ainaski yritin.
Terveisin Leena - muisteluihin
Lopetan.
Asun muualla ja hyvä niin
Hei sitte!
Terveisin Leena- ollut
.. mitä oikein odotit, mitä olit vailla?? Musta tässä oli ihan mukavaa muistelua, ajan kuvia 60-luvulta...
Muistojamme ei voi kukaan viedä ja tällaista tavallista tarinointiahan se muisteleminen olisi livenäkin. Mikä mättää Leena? - kivoja
ollut kirjoitti:
.. mitä oikein odotit, mitä olit vailla?? Musta tässä oli ihan mukavaa muistelua, ajan kuvia 60-luvulta...
Muistojamme ei voi kukaan viedä ja tällaista tavallista tarinointiahan se muisteleminen olisi livenäkin. Mikä mättää Leena?Olin aivan ihastunut muisteluihin joita kirjoitettiin.Sit ne vaan loppuivat vaikka lukijoita oli paljon.
Kuvittelin että väki kirvoittuu muistelemaan lisää ja aiheesta jatkettaisiin pitempään.
Olin jo itse siirtymässä 70-luvulle mielessäni.
Mua kyllä harmittaa että herra Bhill poistatti ketjusta lämminhenkisen viestinsä paljastumisen pelossa ikäänkuin tässä aiheessa olisi jotain tulenarkaa.Minne hävisit siis B?Ja miksi?
Siis jatketaanko vielä muistelua? kysyy Leena - Mäntyharjulla.
kivoja kirjoitti:
Olin aivan ihastunut muisteluihin joita kirjoitettiin.Sit ne vaan loppuivat vaikka lukijoita oli paljon.
Kuvittelin että väki kirvoittuu muistelemaan lisää ja aiheesta jatkettaisiin pitempään.
Mua kyllä harmittaa että herra Bhill poistatti ketjusta lämminhenkisen viestinsä paljastumisen pelossa ikäänkuin tässä aiheessa olisi jotain tulenarkaa.Minne hävisit siis B?Ja miksi?
Siis jatketaanko vielä muistelua? kysyy LeenaKävin lauantaina Mäntyharjulla. Lyhyesti kerrottuna kävin torilla, parissa sukulaispaikassa, hautausmaalla, Miekankoskella ja Vihantasalmella.
Torilla kiertelin vähän aikaa ja istuin hetken kahvilla. Torikansa taisi olla mökkiläisiä tai muita turisteja, pari tuttua sentään tuli vastaan ja saatiin vaihdettua kuulumisia.
Illalla ajelin sitten Tommolaan kesäkauden avajaisiin. Sama juttu, tanssikansa oli paljolti muualta kuin Mäntyharjusta, sielläkin oli vain pari tuttua.
Poistin rekisteröidyllä nimimerkillä kirjoittamani viestin siksi että se - nimimerkki - säilyisi tuntemattomana, oman henkilöllisyyteni paljastumista Mäntyharju-kirjoittelun yhteydessä en säikähdä. Käytän sitä nimimerkkiä muuhun anonyymiin kirjoitteluun.
Jatketaan vaan muistelua Leena ja toiset kirjoittajat. Terveisin Timo. - torpan poika
kivoja kirjoitti:
Olin aivan ihastunut muisteluihin joita kirjoitettiin.Sit ne vaan loppuivat vaikka lukijoita oli paljon.
Siis jatketaanko vielä muistelua? kysyy LeenaMuistattehan missä oli posti? Rakennus on vieläkin olemassa. Postia vastapäätä oli rouva K.:n makeis- ja jäätelökioski, johon muistan kerralla murtaudutun.
Asemalla oli valotaulu, johon ilmestyi teksti Juna lähtee ja sen alla paloi joko "etelään" tai "pohjoiseen". Kunnan nykyistä väestömäärää ajatelleen ilmeisesti kiskot veivät enemmän etelään.
Asemalla oli ravintola, jolla oli eräitä vakioasiakkaita.
Oi niitä aikoja!!! - edelleen Mäntyharjussa asuva
Hei vaan
täällä edelleen jotkut meistä asuvat. -60 luvulla keskikoulua kävin ja siitä siirryin työelämään, meitä on vielä ainakin kaksi "tyttöä" samalta luokalta täällä.
Viemerön Jallu oli lähettäjänä usein urheilukilpailuissa, perhe asui korjaamon yläpuolella, tytär Mervin kanssa siellä kaikkein ylimpänä. Mervi nykyisin jossain Vihdin suunnalla. Äitinsä edelleen pitää naisten lyhyttavaraliikettä, vaikka olisi jo voinut jäädä eläkkeelle kauan sitten. Hyvässä kunnossa ja pirteä. Sen rakennuksen osti Heinonen, joka toimii mm hierojana. Pukimossa loppuunmyynti, liike ja huoneisto ovat kaupan, ei ole toistaiseksi ostajaa löytynyt. Koskimäen kukkakauppa ja hautaustoimisto lopettaneet jo aikaa, Eila kuollut, tytär jossain maailmalla. En ole vuosiin nähnyt. Penttilän kukkakauppa toimii vielä, mutta kuinka kauan. Ovat myyneet maata uuden Sokoksen rakentamiseen.
Tuossa muisteltiin pyöräkorjaaja Taavettia, Hämäläinen, jonka poika pitää Kärkipyörää, sitä ent. Lahtisen Urheiluliikettä.
Ns. alakylä on todella kuolleen tuntuinen. Ent. Korvenmäen kauppatalossa nykyisin yksityiset omistajat/asukkaat. Laineen Viljon talossa, siinä missä Pöystin parturiliike toimi kauan, on nyttemmin kuntosali, omistaja asuu keskikerroksessa. Osuuskaupan tiloissa kierrätyskeskus sekä matkahuolto. Vanha ylväs Säästöpankin kivitalo purettu ja Jämerä, missä oli Osuuspankki ja ravintola mm. kanttura, Savon Tulli ja mitä niitä nimiä olikaan odottaa purkua. Sally Palho myi sen päihdehuoltokäyttöön ja nyt se toiminta onsiitä siirtynyt Kurssitielle, talon purkamiseen kerätään rahaa myymällä Sähkötieltä hissitalossa asunto-osakkeita.
Ja se vanha Terijoen huvila, eli Laukkarisen kauppa ja Hassunpekko-ravintola ja mitä niitä toimintoja ollutkaan, se on kyllä tosi aavemainen. Liekö asuttavassa kunnossakaan enää. Muistelen nähneeni yläkerrassa talvella valoja. Asukkaita? Björkmanhan sen omistajana tietäisi.Selvästi asutus ja arvostus on siirtynyt radan tälle puolen eli alakylän asunnot halvempia kuin toisella puolen rataa.
Itä-Berliini eli alakylä oli ennen keskustaa parhaimmillaan. Osuuskauppa, taksiasema, Laukkarinen ym.
Maailma muuttuu ja me kait sen mukana.
Poiketkaapa kesällä torilla! - vuosia
edelleen Mäntyharjussa asuva kirjoitti:
Hei vaan
täällä edelleen jotkut meistä asuvat. -60 luvulla keskikoulua kävin ja siitä siirryin työelämään, meitä on vielä ainakin kaksi "tyttöä" samalta luokalta täällä.
Viemerön Jallu oli lähettäjänä usein urheilukilpailuissa, perhe asui korjaamon yläpuolella, tytär Mervin kanssa siellä kaikkein ylimpänä. Mervi nykyisin jossain Vihdin suunnalla. Äitinsä edelleen pitää naisten lyhyttavaraliikettä, vaikka olisi jo voinut jäädä eläkkeelle kauan sitten. Hyvässä kunnossa ja pirteä. Sen rakennuksen osti Heinonen, joka toimii mm hierojana. Pukimossa loppuunmyynti, liike ja huoneisto ovat kaupan, ei ole toistaiseksi ostajaa löytynyt. Koskimäen kukkakauppa ja hautaustoimisto lopettaneet jo aikaa, Eila kuollut, tytär jossain maailmalla. En ole vuosiin nähnyt. Penttilän kukkakauppa toimii vielä, mutta kuinka kauan. Ovat myyneet maata uuden Sokoksen rakentamiseen.
Tuossa muisteltiin pyöräkorjaaja Taavettia, Hämäläinen, jonka poika pitää Kärkipyörää, sitä ent. Lahtisen Urheiluliikettä.
Ns. alakylä on todella kuolleen tuntuinen. Ent. Korvenmäen kauppatalossa nykyisin yksityiset omistajat/asukkaat. Laineen Viljon talossa, siinä missä Pöystin parturiliike toimi kauan, on nyttemmin kuntosali, omistaja asuu keskikerroksessa. Osuuskaupan tiloissa kierrätyskeskus sekä matkahuolto. Vanha ylväs Säästöpankin kivitalo purettu ja Jämerä, missä oli Osuuspankki ja ravintola mm. kanttura, Savon Tulli ja mitä niitä nimiä olikaan odottaa purkua. Sally Palho myi sen päihdehuoltokäyttöön ja nyt se toiminta onsiitä siirtynyt Kurssitielle, talon purkamiseen kerätään rahaa myymällä Sähkötieltä hissitalossa asunto-osakkeita.
Ja se vanha Terijoen huvila, eli Laukkarisen kauppa ja Hassunpekko-ravintola ja mitä niitä toimintoja ollutkaan, se on kyllä tosi aavemainen. Liekö asuttavassa kunnossakaan enää. Muistelen nähneeni yläkerrassa talvella valoja. Asukkaita? Björkmanhan sen omistajana tietäisi.Selvästi asutus ja arvostus on siirtynyt radan tälle puolen eli alakylän asunnot halvempia kuin toisella puolen rataa.
Itä-Berliini eli alakylä oli ennen keskustaa parhaimmillaan. Osuuskauppa, taksiasema, Laukkarinen ym.
Poiketkaapa kesällä torilla!Näitä kirjoituksia lukiessani ja varsinkin viime lauantain Mäntyharjussa käyntini jälkeen olen miettinyt että onko kolmisenkymmentä vuotta sittenkin pitkä aika. Minä en pysty kovin paljon muistelemaan paikkoja tai ihmisiä keskustasta. Tosin siihen vaikuttaa varmaan sekin että asuin hieman sivummalla. Lauantaina torilla istuessani yritin muistella paikkoja, selkeästi muistin vain että kävin parturissa Aravatalossa, tunnettiinhan talo sillä nimellä? Toki muistan baarit joissa kulutimme koulun jälkeen aikaa ennen bussin lähtöä. Se on tietysti sivuseikka että kun keskiolut vapautui niin pitihän se testata, olin 15-vuotiaana sen verran isokokoinen että sain tuota ihmeellistä juomaa sekä Ylä- että Alabaarista, Sokoksen kahviossa oli tuttu myyjä, siellä ei uskaltanut edes yrittää.
Lauantain reissulta tarttui mukaan Pitäjänuutisten kesälehti, Kesäelo 2008. Siinä oli mm maininta "Köpsistä Päivistä" lauantaina 5. heinäkuuta. Olisiko siinä sopiva ajankohta useissa kirjoituksissa mainittuun yhteiseen kokoontumiseen, vaikka vain epävirallisesti. En tiedä päivän ohjelmaa tarkasti, kaikenlaista köpsää ja konua näkyy kuitenkin olevan tarjolla. Terveisin Timo. - auttaa muistelemaan
Hei vaan
Poiketkaapa kesällä torilla!Vanha Mäntyharju oli eri silloin.
Ehkä menit ylioppilaana pankkiin virkailijaksi?
KOPssa varsinkin oli kiva käydä:niin ihmisläheistä ja persoonallista palvelua,ainaski silloin.Nykypäivää en tiedä muusta kuin että vanha äitini saa todella hyvää palvelua nyk Nordeasta.Siellon PIRKKO!
Laukkarisen kaupasta sai ihan kaikkea.Ja Saarisen kirjakaupassa oli tili:kirjoja,kyniä,mitä vaan,luotolla,lukiolaiselle.Silloinki kirjat ostettiin itse.
Koulun jälkeen käytiin yläbaarissa,pelattiin 20 pennin pajatsoa,juotiin kahvit ja limut.Mennessä sinne katsottiin kenen autot oli parkissa edessä.Uskaltaako?Tuhmiakin oli.Kemikalio Saarisen kirjakaupan vieressä oli laadukas.Naamahoitoja yms ja viimesen päälle hoitotuotteet.
Tommolaanhan piti mennä joka viikonloppu,jos oli joku jolla oli auto.Muutoin bussilla.Äiti ei koskaan huolestunut tanssireissuje takia koska tiesi että bussi tanssipaikoilta lähtisi Mäntyharjulle vasta yhden jälkeen yöllä.Olin vapaa ja 15v.Danny show oli kova Kisahallissa lasereineen.Poltettiin tupakkaa,siis harjoiteltiin.1,25 mk.
Kampaamo entistä postia vastapäätä oli huippu.Trendejä,muotia.Minusta tukka oli makee.Äiti oli toista mieltä.Takatukka.
Olihan sitte monttuajoja ja Ruotimon ajot,joita ei voi ohittaa.Mahtavat reissut Jyväskylän suurajoissa eivät unohdu koskaan.Randelinin Kake oli mukana monta kertaa.Leena - tuli mieleen.
auttaa muistelemaan kirjoitti:
Vanha Mäntyharju oli eri silloin.
Ehkä menit ylioppilaana pankkiin virkailijaksi?
KOPssa varsinkin oli kiva käydä:niin ihmisläheistä ja persoonallista palvelua,ainaski silloin.Nykypäivää en tiedä muusta kuin että vanha äitini saa todella hyvää palvelua nyk Nordeasta.Siellon PIRKKO!
Laukkarisen kaupasta sai ihan kaikkea.Ja Saarisen kirjakaupassa oli tili:kirjoja,kyniä,mitä vaan,luotolla,lukiolaiselle.Silloinki kirjat ostettiin itse.
Koulun jälkeen käytiin yläbaarissa,pelattiin 20 pennin pajatsoa,juotiin kahvit ja limut.Mennessä sinne katsottiin kenen autot oli parkissa edessä.Uskaltaako?Tuhmiakin oli.Kemikalio Saarisen kirjakaupan vieressä oli laadukas.Naamahoitoja yms ja viimesen päälle hoitotuotteet.
Tommolaanhan piti mennä joka viikonloppu,jos oli joku jolla oli auto.Muutoin bussilla.Äiti ei koskaan huolestunut tanssireissuje takia koska tiesi että bussi tanssipaikoilta lähtisi Mäntyharjulle vasta yhden jälkeen yöllä.Olin vapaa ja 15v.Danny show oli kova Kisahallissa lasereineen.Poltettiin tupakkaa,siis harjoiteltiin.1,25 mk.
Kampaamo entistä postia vastapäätä oli huippu.Trendejä,muotia.Minusta tukka oli makee.Äiti oli toista mieltä.Takatukka.
Olihan sitte monttuajoja ja Ruotimon ajot,joita ei voi ohittaa.Mahtavat reissut Jyväskylän suurajoissa eivät unohdu koskaan.Randelinin Kake oli mukana monta kertaa.LeenaKirjoituksesi palautti mieleen pari asiaa nuoruusvuosilta. Menin silloin mainitsemaasi kemikalioon ostamaan partavettä. Myyjä pidätteli nauruaan, eihän minulla ollut silloin kuin pari haiventa ristissä.
Mainitsin Pirkon, voi että, taitaa olla sama tyttö, johon olin silloin ihastunut, en tietenkään uskaltanut sitä hänelle kertoa.
Jyväskylän Suurajot oli siitä kiva juttu että silloin sai olla luvallisesti yöllä ulkona, pikataipaleet Mouhun suunnalla ajettiin usein juuri yöaikaan.
Terveisin Timo. - voisitteko olla avuksi...
Hei vaan
Poiketkaapa kesällä torilla!... eli jollain tavoin - ilman suurempia vaivannäköjä vaatimatta - kokoonkutsujina tai jotain sinne päin. Vaikka tällä palastalla. Teillä olisi ajantasaista paikallistuntemusta & tapahtumista tietoa. Kyllähään me junien viemät siellä poikkeillaan mutta olisi tosi kiva tulla "sokkotreffeille" joku tietty viikonloppu/päivä/kellonaika jolloin olisi suurin todennäköisyys tavata "entisiäkin" - teitä luonnollisesti myös! Laittaisitteko tänne vaikka jotain päivämääriä(lauantait) jolloin tiedossa olisi jotain. Siis onko siellä Kurkiniemessä tänä kesänä joku tietty viikonvaihde, jolloin on ns. kylän kemut? ne paikallisten sponsoroimat. Sillon vois vaikka kello 12 torilla kokoontua porukka toisiansa näkemään- Siitä eteenpäin se olisi paikalla olevien jatkosuunnittelun varassa että nähdäänkö enempää. Eli tämän verran tarvitsisi paikallisapua.
Kiitokset etukäteen - netti ei kyllä ole näin lomaaikaan jatkvuasti saatavilla mutta mulkaiskaamme tänne med jämna mellanrum - fraasi, joka Mimmin tunneilta on jäänyt mieleen...
terkuin kesäheila
- toeppo.
Osuuskaupan lehtiosastolla, nykyisen kirpputorikaupan paikalla, luettiin aikanaan aikakausilehdet, ellei kokonaan, niin osittain.
Hengailtiin, kuten nykyään sanottaisiin, vieressä olevassa osuuskaupan ravintolassa, usein pajatson äärellä, tosin pelaamatta sillä, koska meillä ei ollut rahaa.
Joskus uskallettiin panna rahaa kaupasta ostettavaan halpamakkaran pätkään, joka syötiin hetimiten kylmänä. - että mikä
Mikä se tapahtuma on heinäkuussa Mäntyharjulla?
Voitais mennä sinne ihan porukalla ja katsoo oisko tuttuja liikenteessä.
Voiko joku laittaa tänne linkin?
Pitäjänuutisista ei oo apua toispaikkakuntalaiselle.
Muutenki palvelee enemmän Pertunmaata,vai?
Tahtoo tietoa,mutta mistä?
terv Leena- lauantai 5. heinäkuuta
Minulta on usein kysytty Mäntyharjusta ja joskus olen - leikkimielellä tietysti - vastannut että se on paikka jossa "köpsät kiepuu konusti". Köpsyys on nyt upeasti ymmärretty kääntää vahvuudeksi, sitä osoittaa päivien järjestäminen. En löytänyt mitään linkkiä, lyhyt lainaus Kesäelosta: "Köpsät päivät lauantaina 5. heinäkuuta. Nyt menee Mäntyharjun keskusta sekaisin. Tule ja sukella luovan hulluuden, mäntyharjulaisen köpsyyden syvimpään ytimeen". (kai tämän sai lainata?)
Päivän aikana näyttäisi olevan tarjolla mm Ilmahaitarinsoiton MM-kilpailu, hölmöläisten hommia, letkajenkan pitäjänennätyskokeilu, kottikärryviesti, Peräkamarimusiikkifestivaali jne. Liikkeissä on erilaisia köpsiä tarjouksia. En tosiaan löytänyt tarkempaa ohjelmaa, ilmeisesti tapahtumia on pitkin päivää. Näyttää mielenkiintoiselta, valitettavasti en pääse paikalle ainakaan heti aamusta.
Terveisin Timo.
- veneellä saareen.
Olen kahdentoista ja veli seitsemän.Äiti viisissäkymmenissä.
Juhannusaattonakin tehtiin eväät ja kahvit termariin,jotain keksejä.
Soutamalla siihen kalliosaareen uimalaitoksen edustalle,Porkansaareen,nyt muistan.Mulla on uusi sininen uimapuku.Veli sukeltaa koko ajan,on koko ajan vedessä.Toisella puolen saarta on pikku poukama,jossa pienet voi uida vähän.Nuotiopaikka on,mutta ei me tulta..
Pelataan korttia ja väsytään.
Äiti soutaa kotiin.Hakee vyötäröä,sanoo.
Ukonilma nousee.Nuorison ääniä uimalaitokselta.
Passin rannassa pitää mennä maihin.Veli menee vieläkin veteen,etsii laiturin nokasta sen kiven veden alta,pyöreän,sileän.Jatketaan matkaa taas soutaen.Veli kokassa tuulen suojassa.Vesilaitoksen kohdalla pitää varoa matalikkoa.On siellä väylä.Moottorivene on kaataa meidät aalloillaan...
Vanhat venekatokset huojuvat jo.Kirkasta vettä.
Hyvää Juhannusta! Me mennään kotiin.Vedetään vene rantaan.Ollaan kotona,Mäntyharjulla. L - toeppo ---.
Muistattekos, mitä oli entisaikoihin Kurkiniemessä?
Nimitettiinkö sitä yleensäkään sillä tavalla?- olin keskikoulussa
Siinä talossa asui rautatieläisiä, muistaakseni Wikman-niminen perhe ainakin. Heillä oli kaksoset, tyttö ja poika. "Tytön" olen kesäisin nähnyt liikkuvan kylillä, nähtävästi mökkeilee täällä. Muutapa en siitä talosta muistakaan, punamaalilla oli käsitelty ulkoa silloinkin.
Uusiksi meni melkein kaikki sillä tontilla, kun alkoi yritystoiminta. - entinen aseman sälli
olin keskikoulussa kirjoitti:
Siinä talossa asui rautatieläisiä, muistaakseni Wikman-niminen perhe ainakin. Heillä oli kaksoset, tyttö ja poika. "Tytön" olen kesäisin nähnyt liikkuvan kylillä, nähtävästi mökkeilee täällä. Muutapa en siitä talosta muistakaan, punamaalilla oli käsitelty ulkoa silloinkin.
Uusiksi meni melkein kaikki sillä tontilla, kun alkoi yritystoiminta.Kurkiniemi on tosiaan ollut rautatieläisten talo 60-luvulla ja sitä ennen. Siinä asui useampikin perhe. Talosta taisi lähteä maailmalle myös muuan hengellisen musiikin alalla aikoinaan esiintynyt laulaja.
Liikkuiko kukan tuolloin asemalla? Muistatteko miten junan lähdöstä ilmoitettiin? Muistatteko asemaravintolan? - olin keskikoulussa
entinen aseman sälli kirjoitti:
Kurkiniemi on tosiaan ollut rautatieläisten talo 60-luvulla ja sitä ennen. Siinä asui useampikin perhe. Talosta taisi lähteä maailmalle myös muuan hengellisen musiikin alalla aikoinaan esiintynyt laulaja.
Liikkuiko kukan tuolloin asemalla? Muistatteko miten junan lähdöstä ilmoitettiin? Muistatteko asemaravintolan?Muistan asemaravintolasta Olga N, joka piti sitä, myöhemmin oli rva Partanen hoitajana, sittenhän se jo lopetettiin.
Asemalla oli mm. Vitikainen, Vävymies ja Ahtiainen myymässä lippuja ja lähettämässä junia eteenpäin. Se oli sitä aikaa, kun oli vielä lippujen hinnatkin edulliset.
Ja osa näistä mainituista on jo siirtynyt rajan tuolle puolen.
Olga rouvan miehestä muistan, että hänellä oli komea lauluääni. Heidän talonsa paikalle rakennettiin Pyhävedentielle nyk. Pentinranta-kerrostalo.
Voi, voi taidanpa muistaa liikaa menneiltä ajoilta. - niemiosa
Muistan asemaravintolasta Olga N, joka piti sitä, myöhemmin oli rva Partanen hoitajana, sittenhän se jo lopetettiin.
Asemalla oli mm. Vitikainen, Vävymies ja Ahtiainen myymässä lippuja ja lähettämässä junia eteenpäin. Se oli sitä aikaa, kun oli vielä lippujen hinnatkin edulliset.
Olga rouvan miehestä muistan, että hänellä oli komea lauluääni. Heidän talonsa paikalle rakennettiin Pyhävedentielle nyk. Pentinranta-kerrostalo.
Voi, voi taidanpa muistaa liikaa menneiltä ajoilta.Niemen rantaviiva asemanlahdelle päin oli vesijättömaata,turpeista heinikkoa.
Ei kunnolla päässyt veneellä maihin koska upotti.
Sorsien pesiä,kitukasvuisia koivuja,pajuja,leppiä.
Hiekkatie vei niemen kärkeen.Siellä oli tukeista rakennettu värkki jota myöten tukkiniput laskettiin veteen.Loiskis!Valtavat aallot.
Niemessä käytiin tietysti ongellakin vaikka roskakalaa vain saatiin.Harvoin ahvenia.
Asemanlampi oli silloin jo saastunut, eikä monikaan uskaltanut siinä uida.Pohjassa on kaikenlaista rautaromua ja uppotukkeja edelleen.
Puutarhan vesiä laskettiin silloinkin lampeen.Muistan kohdan rannalla joka ei koskaan jäätynyt.
Asemaravintolan muistan kuin valokuvan.Valkoiseksi maalatut seinälaudat ja ruskea takaseinäpaneeli.Huone oli kamalan korkea.Lasivitriinissä oli pullaa ja voileipiä.
Aseman edessä oli jäätelökioski. - entinen aseman sälli
Muistan asemaravintolasta Olga N, joka piti sitä, myöhemmin oli rva Partanen hoitajana, sittenhän se jo lopetettiin.
Voi, voi taidanpa muistaa liikaa menneiltä ajoilta.Oi niitä aikoja, oi niitä paikkoja!
Lieneekö joku nähnyt asemaa 1950-luvulla?
Silloin siellä oli junanlähettäjiä; juna ei lähtenyt, ellei junanlähettäjä näyttänyt sille lähtömerkkiä, joka oli n. 80 sm:n pituisen varren päässä oleva pyöreä levy, jossa oli vihreää ja jotakin muuta väriä.
Oli asemamiehiä, joista mieleen jäi Onni.
Oli myös juuri Olga pitämässä asemaravintolaa, joka avattiin kai jo aamuviideltä. Äijät siellä kittasivat rapakaljaa, joku tilasi kahvin.
Häiriköintiä asemalla ei ollut.
AIKA ENTINEN EI KOSKAAN ENÄÄ PALAA! - Prinsessa -65
niemiosa kirjoitti:
Niemen rantaviiva asemanlahdelle päin oli vesijättömaata,turpeista heinikkoa.
Ei kunnolla päässyt veneellä maihin koska upotti.
Sorsien pesiä,kitukasvuisia koivuja,pajuja,leppiä.
Hiekkatie vei niemen kärkeen.Siellä oli tukeista rakennettu värkki jota myöten tukkiniput laskettiin veteen.Loiskis!Valtavat aallot.
Niemessä käytiin tietysti ongellakin vaikka roskakalaa vain saatiin.Harvoin ahvenia.
Asemanlampi oli silloin jo saastunut, eikä monikaan uskaltanut siinä uida.Pohjassa on kaikenlaista rautaromua ja uppotukkeja edelleen.
Puutarhan vesiä laskettiin silloinkin lampeen.Muistan kohdan rannalla joka ei koskaan jäätynyt.
Asemaravintolan muistan kuin valokuvan.Valkoiseksi maalatut seinälaudat ja ruskea takaseinäpaneeli.Huone oli kamalan korkea.Lasivitriinissä oli pullaa ja voileipiä.
Aseman edessä oli jäätelökioski.Muistan kuin eilisen päivän jotakin, vaikka en ole koskaan asunut täällä. On ollut ja on hyviä ystäviä, sukulaisia ja miesystäviä vuosien vuosien varrelta. Alakylällä käytiin bilettää.. Intiimi, oliko Kantakrouvi ja Isto Hiltunen bändeineen ja Hassun Pekkokin oli elossa.. Kurkiniemsä ei ollut mitään vuona -84, vain autioitunut talo. Sen rappusilla juotiin viiniä, käytiin Assan baarissa oluella ja Amigo oli muistaakseni Mäntyhovi. Kivaa on ollut vuosien varrella ja aina tulen uudelleen ainakin kesäisin.
- Tietoa on
Oi niitä aikoja, oi niitä paikkoja!
Lieneekö joku nähnyt asemaa 1950-luvulla?
Silloin siellä oli junanlähettäjiä; juna ei lähtenyt, ellei junanlähettäjä näyttänyt sille lähtömerkkiä, joka oli n. 80 sm:n pituisen varren päässä oleva pyöreä levy, jossa oli vihreää ja jotakin muuta väriä.
Oli asemamiehiä, joista mieleen jäi Onni.
Oli myös juuri Olga pitämässä asemaravintolaa, joka avattiin kai jo aamuviideltä. Äijät siellä kittasivat rapakaljaa, joku tilasi kahvin.
Häiriköintiä asemalla ei ollut.
AIKA ENTINEN EI KOSKAAN ENÄÄ PALAA!Tämä viestiketju viehättää ja tuo muistoja ajoista entisistä. Taisihan sitä Mäntyharjullakin olla joskus elämää, The Rubettes ja Wigwamkin esiintyivät Tommolassa, Rubettesit haisevan kusiputkan vieressä jonka kortonkiautomaatista pojat potkivat bussirahat kotiin... elleivät olleet uimassa tai....
Ristiinassa siinä ei niin viehättävässä naapurikunnassa oli esiintymässä Rauli Badding Somerjoki, joka pisti kaikki myös mäntyharjulaiset ihan sekaisin. - Mäntyharjulta
Niemeksi me asukkaat sitä Kurkiniemeä nimitimme, "mäki" oli puolestaan radan toisella puolella oleva alue, jossa myös oli rautatieläisten asuntoja.
- Mäntyharjulainen
Uusiksi meni melkein kaikki sillä tontilla, kun alkoi yritystoiminta."Tyttö" oli Leila ja poika Tenho. Isä oli VR:n ratatyömies. Talossa asui Toijosen Taneli ja Ida, Taipalisen Sulo ja Lyyli, Sirenin Erkki ja Martta, Pensolan Väinö ja vaimo ? . Lapsia näissä perheissä oli toistakymmentä.
- Mäntyharjulainen
Kurkiniemi on tosiaan ollut rautatieläisten talo 60-luvulla ja sitä ennen. Siinä asui useampikin perhe. Talosta taisi lähteä maailmalle myös muuan hengellisen musiikin alalla aikoinaan esiintynyt laulaja.
Liikkuiko kukan tuolloin asemalla? Muistatteko miten junan lähdöstä ilmoitettiin? Muistatteko asemaravintolan?Hengellistä musiikkia levytti Samuli Siren, "Yksin en kulje en hetkeäkään, vierelläin aina mä Jeesuksen nään", joka asui Kurkiniemessä. Hän on kirjoittanut "elämänkerran" perheestään ja elämästä Kurkiniemessä. Kysy kirjastosta "Pilvien takana taivas".
- poika kuraiselta tie
On ollut nautinto lukea noita muistoja, joita ovat kirjoittaneet (lähes) oman ikäluokan ihmiset. Tuttuja henkilöhahmoja siinä vilahteli, mainittin lapsistakin. Itse ovat jo siirtyneet tuonpuoleiseen.
Itselle tuli erityisen tutuksi pohjoisenpuoleinen Mäntyharju. sieltäkin päin taisi olla joku tähän ketjuun kirjoittanut.
Tulee mieleen, miten junia vetivät höyryveturit. Ns. moottoriveturit, siis oikeastaan matkustajajunat, joissa ensimmäisessä vaunussa oli moottori, olivat jotakin aivan uutta ja hienoa.
Tuossa muisteltiin vanhoja rakennuksia. Eräästä piti mainita vielä. Mäntyharjullahan oli aikoinaan matkustajakotikin. Rakennus on vielä, punainen pitkä laudoilla vuorattu talo. Päältä päin näyttää, ettei siinä asu ketään. Onkohan se nykyään käyttämätön.
Olio säästöpankki, joka purettiin. Oli myös osuuskassa, mutta muistaako joku, missä se oli?
Kirjoittajissa on ollut varmaan 40-lukulaisia, mutta onko ollut myös 30-lukua kokeneita.
Kirjoitellaan, muistellaan!- psoieås
Missä täällä oli matkustajakoti?
Eikös osuuskassa ollut vanhan sokoksen vanhassa rakennuksessa eli missä nykyään on LVI liike ( en ole kyllä varma).
Korvenmäen kaupan kaupan vastapäätä oli 70 luvulla pikapingo nyt siinä on puotinhovi kerrostalo. - kuppilavilosohvi
psoieås kirjoitti:
Missä täällä oli matkustajakoti?
Eikös osuuskassa ollut vanhan sokoksen vanhassa rakennuksessa eli missä nykyään on LVI liike ( en ole kyllä varma).
Korvenmäen kaupan kaupan vastapäätä oli 70 luvulla pikapingo nyt siinä on puotinhovi kerrostalo.Matkustajakoti on tosiaan ollut, oli sillä nimellä, ei hotelli.
Osuuskassa ei liene ollut osuuskaupan rakennuksessa, vaan muualla. Rakennus on kuulemna mukaan vielä olemassa.
Vanhemman polven edustajat voivat varmaan vahvistaa edellä esitetyn - 48
kuppilavilosohvi kirjoitti:
Matkustajakoti on tosiaan ollut, oli sillä nimellä, ei hotelli.
Osuuskassa ei liene ollut osuuskaupan rakennuksessa, vaan muualla. Rakennus on kuulemna mukaan vielä olemassa.
Vanhemman polven edustajat voivat varmaan vahvistaa edellä esitetynOsuuskassa oli vanhan Säästöpankin takana, talo on nyt jontkassa oikealla Kiepille päin mennessä. Siinä oli myöhemmin Poliisiasema. Bingo oli entisen Osuusliike Katajan talossa.
- toeppo'
48 kirjoitti:
Osuuskassa oli vanhan Säästöpankin takana, talo on nyt jontkassa oikealla Kiepille päin mennessä. Siinä oli myöhemmin Poliisiasema. Bingo oli entisen Osuusliike Katajan talossa.
Mainittiin tuossa poliisiasemasta, joka olisi ollut entisen osuuskssan rakennuksessa. Tuollaista ei tule mieleen, mutta ehkä näinkin on ollut.
Sitä vastoin poliisiasema ja samalla paikallinen putka saman puisen mökin alakerrassa oli joskus Kauppatien varrella Työväentien ja Rinnetien välissä. Siinä piti myös majaa pitäjällä tunnettu poliisimies E.L., joka pani järjestykseen rosvon kuin rosvon, joka rupesi niskoittelemaan.
- köyhäläinen
Kyllähän siellä nykyään viihtyy, väliin tulee oleskelluksi pitenpäänkin.
Onneksi ei tapaa enää niitä eräitä olioita, jotka vuosikymmeniä sitten olivat vaivana niin asemankylällä kuin koulumatkoillakin. Ovat kai häipyneet muualle pilaamasta maisemia.
Eipä ole paljoa nuoruuden ajalta lämpimiä muistoja asemankylän väestä, niin paljon kuin siellä tuli liikutuksikin.- Kesävieras
Tätä proosaa olis lukenu pitempäänkin, mutta taisi Primus Motor Leena väsyä aiheeseen.
- nnngggggh
Kyllähän siellä M:harjulla muinoin tuli pyörittyä. Harjulinnassakin tuli käytyä. En kylläkään asunut keskustassa, vaan noin 10 km asemalta pohjoiseen . Niinpä sitten tieni vei jo 15 vuotiaana maailmalle.
Mukava on kuitenkin sinnepäin edelleen palata, ainakin sillointällöin, - uup
Up.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997780- 1075587
- 2754861
- 494793
- 753564
- 502828
- 602531
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222448Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412274