Miten voin suostutella vanhempani

KaniFani

Mulla on ihan hirvee ongelma .... Mä en tiiä miten saisin suostuteltua mun vanhemmat lupaamaan että saisin kanin ..... mun kaveri saa kanin ja se on ihan hirmu söpö ... oon käyny sen kaa kattoo kanin tarvikkeita ja tiedän mitä multa vaadutaan .. kaninhoidon suhteen .. haluaisin kääpiökania ja pliis mitkä on niitten parhaita puolia ... ?
tuun niin surulliseks ku oon koko ajan yksin ja mulla ois runsaasti vapaa-aikaa ...
voisko joku auttaa mua ..?

27

1573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KaniFani

      mä oisin jopa valmis maksamaan kaiken ite .....
      kaiken paitsi lääkärilaskut . sellaset maksaa kuulema enemmän ku ite kani...

      • ***

        et olet kirjottanut tänne aikasemminkin samasta ongelmasta. Luulenpa ettei ihmekeinoa ole. Ite voin sanoa vaan että meillä myös on pupu... ostettu tyttärelle joka hoitaa häkin siivouksen jne. Mutta vastuu on kuitenkin meillä vanhemmilla siitä että pupu todella hoidetaan hyvin eikä se jää missään vaiheessa häkkiinsä yksin kökkimään. Meillä on muitakin eläimiä kuten 2 koiraa ja on ollut rottia, hamsuja, on kaloja, liskoja joten ollaan kovin eläinrakkaita.

        Mun mielestä tärkein pointti on se, että lapsille tekee tosi hyvää kun on eläimiä ympärillä. Eläimet opettaa vastuuntuntoa, empatiaa ja toisaalta vähentävät jopa turhia allergioita kun tottuu eläimiin. Olisko näistä "vanhemman" ajatuksista mitään hyötyä??


      • KaniFani
        *** kirjoitti:

        et olet kirjottanut tänne aikasemminkin samasta ongelmasta. Luulenpa ettei ihmekeinoa ole. Ite voin sanoa vaan että meillä myös on pupu... ostettu tyttärelle joka hoitaa häkin siivouksen jne. Mutta vastuu on kuitenkin meillä vanhemmilla siitä että pupu todella hoidetaan hyvin eikä se jää missään vaiheessa häkkiinsä yksin kökkimään. Meillä on muitakin eläimiä kuten 2 koiraa ja on ollut rottia, hamsuja, on kaloja, liskoja joten ollaan kovin eläinrakkaita.

        Mun mielestä tärkein pointti on se, että lapsille tekee tosi hyvää kun on eläimiä ympärillä. Eläimet opettaa vastuuntuntoa, empatiaa ja toisaalta vähentävät jopa turhia allergioita kun tottuu eläimiin. Olisko näistä "vanhemman" ajatuksista mitään hyötyä??

        kiitos vastauksesta ja ymmärrän että lopulta vastuu on vanhemmilla mutta olen 13.v ja tiedän kaiken tarpeellisen... Olen säästäny itse kaiken kaikkiaan lähelle 200 euroa kanin tarpeisiin ja minulla on reilusti aikaa .


      • nelsku
        KaniFani kirjoitti:

        kiitos vastauksesta ja ymmärrän että lopulta vastuu on vanhemmilla mutta olen 13.v ja tiedän kaiken tarpeellisen... Olen säästäny itse kaiken kaikkiaan lähelle 200 euroa kanin tarpeisiin ja minulla on reilusti aikaa .

        kanit ovat todella söpöjä, mutta oletko miettinyt, että onko sinulla aikaa vielä viidenkin vuoden päästä kun olet jo 18-vuotta ja tulee kaikkea muuta mielenkiintoista! Entä kun lähdet opiskelemaan? Onko sinulla silloinkin paljon aikaa ja energiaa hoitaa kania?


      • KaniFani
        nelsku kirjoitti:

        kanit ovat todella söpöjä, mutta oletko miettinyt, että onko sinulla aikaa vielä viidenkin vuoden päästä kun olet jo 18-vuotta ja tulee kaikkea muuta mielenkiintoista! Entä kun lähdet opiskelemaan? Onko sinulla silloinkin paljon aikaa ja energiaa hoitaa kania?

        olen miettinyt samaa kymmeniä kertoja melkein joka ilta ja joo.... on aikaa


      • Anonyymi
        KaniFani kirjoitti:

        olen miettinyt samaa kymmeniä kertoja melkein joka ilta ja joo.... on aikaa

        Haluisin kysyä sulta kysymyksen kun näytät tiätävän kaneista, eli mulla on kani ja sillä ei ole kani kamua, ja tiedän 100 varmasti että iskäni ei suostu hankkimaan myls toista kania, niin miten voisin saada sen suostumaan toiseen kaniin koska minua huolestuttaa kun mun kanilla ei ole leikki kaveria, niin toivoisin että sinulla olisi kerrottavaa miten saan iskäni suostumaan edes jotenkin.


    • tania78

      Kinuaminen, jankutus ja vinkuminen tuskin auttavat asiaa...Joten

      -Osoita vastuuntuntoa. (siivoat,viet roskat..)
      -Kerää tietoa. (lainaa kanikirjoja, monista tietoa netistä)
      -Tutustuta/innosta vanhempasi kanien maailmaan. (käykää yhdessä näyttelyissä jne.)

      Mieti myös mitä sinulle kuuluu 10v päästä !
      REHELLISESTI
      Vieläkö kani-innostuksesi jatkuu ?
      Lähdetkö opiskelemaan? Poikaystävää? Harrastuksia....?

      Kanit ovat pieninä todella söpöjä, mutta hankintaan vaaditaan paljon enemmän.
      Kani saattaa elää yli 10v. Se saattaa tuhota tapetit, matot, sohvat... Jos kani sairastuu se on vietävä lääkäriin HETI. (kerro näistäkin puolista vanhemmillesi !)

      Loppujen lopuksi vanhemmat ovat AINA vastuussa lemmikin hyvinvoinnista !!!

      • vinkumista

        Vanhenpasi toivottavasti pysyvät päätöksessään! Voi kuulostaa kylmältä mutta....Minun poikani on 13v ja hän pyysi kania vajaa 2vuotta takaisin minä ostin suloisen kääpiöluppa ruskeasoopelin tytön. Eläinkauppaan meni 195euroa. Hankittiin toinen kani uros kasvattajalta oli 7vko ikää, kun herra meille tuli. Odoteltiin, että pojan voi leikata 83euroa poika ei juonut mitenkään, enkä pystynyt juottamaan ruiskulla, kuin tyttöa joten e-lääkäriin nesteytykseen 30euroa. Tyttökanille tuli vaikea ummetus meinasi kuolla 2krt e-lääkärissä 200euroa plus puhelinlaskut lukuisille Helsinkiläisille e-lääkäreille mm.Pilvi Lassila ja Laura Rajakallio ovat erikoistuneet eksoottisiin eläimiin.Jälkihoito ummetukseen 3 tunnin välein parafiini öljyä, pilttiä, vettä ja löysää kauravelli seosta. Aamuin ja illoin piikki injektiona nahan alle (primperan)ja Biobak maitohappobakteereja ym..plus joka ikinen papana laskettiin aamuin ja illoin! Nyt tyttökanin leikkaus edessä koska toistuvia valeraskauksia. Naaras siis stressaa valeraskauksien aikana niin paljon. Leikkaus 160euroa plus mahd,jälkitoimet. Kani on vaativa vaikea hoitoinen lemmikki! Ehdottomasti hoito ja kanien tarkkailu kuuluu aikuisille! Kanin täytyy olla paljon vapaana jos mahdollista 24/7. Meillä 2 häkkiä toinen 120x60 toinen 140x70. NYT vielä karvan lähtö joka päivä täytyy imuroida.
        Näytä tämä vanhemmillesi niin teet palveluksen kaneille ja osoitat kunnolla vastuuta=) Terv yx äippä ja pari kääpiöluppaa=)


      • Kanin

        Meil on 2 gerbua ja tahtoisin kanin.
        Siit olis jotain seuraa, kun ei ole kavereitakaan. Joka päivä olis aikaa oikeestaan koko päivä, ja sillain. Koulussa 6 tuntia joka päivä, muuten olen koko ajan kotona.

        Olen lukenu paljon ja hakenu tietoa netistä ja kaniyhdityksen sivulta. Kani innostus välillä on huipussaan ja välillä hieman (huom. HIEMAN vain) laskee. Opiskelua harkitsin. Harrastuksia ei ole.

        Kanin maksaisin itse. Myös osan sen tarvikkeista.

        Mut äiti väittää et kanit haisee.


      • Kanittaja64

        Mulla on sama juttu mut vaa molemmat
        väittää


    • kani fani

      en suosittele suostuttelua. se että itse haluat kanin ei tarkoita sitä että vanhemmat suostuis siihen koskaan. ja se että kanit on söpöjä ei riitä niille selitykses. sun vanhemmat tietää mikä on parasta kanille ja sinulle ja ne tietää myös miksi te ette ota kania. voit ottaa kanin aikuisena.

    • SULIhePUli

      Minulla on täysin sama ongelma. Olen yrittänyt jo kaikkea!! Vanhemmat vaan eivät suostu... Kun kysyn syitä, miksi en saa kania, he kiertävät kysymyksen... :((

      • puppeli1234

        Itse ainakin lainasin kirjoja ja luin tietoa. Ja vakuutin heille että osaan kyllä hoitaa niitä ja pitää niistä huolta. Vankuminen ei auta, kokeile kertoa kanin hyviä puolia ja kuinka paljon voit hoitaa kanin huolenpidosta. Esim. Voit siivota häkin, ostaa ruoat, tehdä ja ostaa virikkeitä... Voit myös kertoa että haluaisivatko muun perheen jäsenet kanin. Ja hekin saattaisivat heltyä jos kerrot millainen kani oikeasti on... Tsemppiä! =)


    • Kanifani!!!

      Aivan uskomatonta! Mul on täysin sama ongelma! Meijän perhe on oikeesti aik köyhä, kuitenkin mul on omaa rahaa ja oon lukennut kaikki maholliset tiedot kaneista ja kattonnu kaikki tarvikkeet mistä niit löytyy ja huoneellenikin oma tila niille, mut en saa! Törkeetä! Oon yli vuoden venannu millon saan kanin ja mulle on yli vuos sitten sanottu et vähän vanhempana mut en saa!!! Mun vanhemmat sanoo et muka haisee. Haiseeko muka teistä hirveelle? Osaan kyl hoitaa ku kokemust ku kaveri tarvi apuu ku lähti matkalle nii hoidin. Jankutus ei meil ikinä auta ja aikaa kuluu vaa. Mäki tarviin neuvoja!

      • Kanifani!!!

        T:12v tyttö


    • Mäitse111222333

      Mun mielestä lapsen pitää saada lemmikki jos se lupaa hoitaa.
      Lemmikki opettaa lapselle vastuuta ja niistä on lapselle seuraa.
      Lapsi oppii pitämään huolta ja uskon että moni teinikin hoitaa kania koska siitä on tullut osa perhettä.

      • Kaneista kyselevä

        Noh...

        On kai huono hetki mainita et sain kanin tosta noin vaan. Siis älkää luulko et en ois lukenu luin ainaki puoli vuotta. äiti sanoi iskälle et se hoisi hamsunki hyvin.


    • hel

      haluan oman kanin antakaa vinkkejä miten voin saada sellasen meillä on tällä hetkellä 1 koira ja 2 gerbiiliä mut mun lempi koti eläin on kani haluan sellaisen olen lukenut kaikkea niistä ja mulla olis aikaa siihen koska mulla ei ees oo kavereita mut ne 2 gerbiiliä on mun veljen ja mun vastuulla ja mä oon hoitanut niitä hyvin

    • Meuwi

      Minullakin oli sama ongelma mutta kun keräsin paljon tietoa tajusin ettei kani ole minulle hyvä eläin, koska hamsteri ja kani ei ole sama asia. Siis minulla on nyt hamsteri Hile. Ja kanit elävät niin pitkään että jos vanhempasi ovat samanlaisia kuin minun he vain alkavat sanomaan 1 eläin kerrallaan ja se on NIIN turhauttavaa. Meuwi on puhunut!

    • hel

      siis ei ne molemmat oo mun veljen toinen on mun

    • hel

      meil on 2 gerbiilii ja 1 koira haluan kanin mutta vanhemmat ei suostu!

    • Anonyymi

      Kirjotin jo aikasemmin samanlaiseen palstaan...
      en tiiä kattooko kukaa näitä 2020 mutta siis...
      kahta kania olen nyt jo pitkän aikaa haaveillut mutta oman kodin saavuttamiseenkin on viellä monta vuotta. Asun isäni kanssa kaksistaan ja meillä on nyt koira ja kissa.

      Kissa viihtyy ulkona säässä kuin säässä ja koira takan edessä tai sylissä. Kanit tulisivat minun huoneeseeni ja niille tekisin ”koiranpentu aitauksen” eli ison alueen noita mittoja en muista mutta ison kuitenkin. huone olisi kani turvallinen kun jaloittelisivat päivässä minimissään 2-3h minun valvonnassani. Rokotukset ja tarpeelliset hoidotkin on tiedossa ja lääkäriä lähettyviltä vielä etsin, joka olisi kani osaava.

      Ottaisin tottakai kaksi kania kun niitä kaksi tulee olla, kun laumaeläimistä kerran puhutaan. Kissa ei uskaltaisi tulla kanien lähelle ja koira niin pieni että pysyttelee isäni lähellä.

      harkitsisin tarkkaan ja hyvin mistä ja miksi ostan jostakin kanin. ainoana ongelmana on tottakai isäni joka ei kaneja halua, minusta tuntuu että isäni pelkää kaneja ja muita jyrsijöitä.

      Hyvä suunnitelmahan olisi että salaa ne ostaisin mutta kun suurinosa on tunnin ajomatkan päässä. Itse ostaisin kanit ja näiden tavarat sun muut. Isälleni jäisi vain leikkaukset ja rokotukset. Tiedän että se on aika kallista mutta leikkaukset ovat KERRAN kanien elämän aikana, rokotukset puolestaan uusitaan joka vuosi. koirilla ja kissoilla ei näitä ole paitsi koiralla koronan loppuessa/laantuessa/sen jälkeen kun rokote on keksitty on tällä leikkaus edessä mutta kuitenkin.

      Kaneista tiedän kaiken tarvittavan ja vähän enemmänkin, kun olen tämän kirjoittanut siirryn etsimään alueeni kani osaavimpia eläinlääkäreitä. <——- sillä tämähän on tärkeää.

      Hoidan koiraa tasoissa isäni kanssa. lenkitän tämän illalla ja yleensä koulun jälkeenkin riippuu onko isäni kerinnyt ensin. Kissa viihtyy enemmän ulkona ja yleensä isäni kerkiää ruokkimaan tämän kun kisu herättää tämän naukumalla 5:00 aamuyöstä. en ole herkkä uninen joten kanin metelit eivät haittaa, anteeksi kun puhun yksikössä kanista mutta tarkoitan monikossa kahta.

      Ikä ei ainakaan ole minulla liian nuori, osaan itse tarvittaessa kulkea julkisilla jos vain tarvitsee. Harrastuksena minulla löytyy ratsastus ja kepparit. Ratsastusta on jo takana 7-8 vuotta ja välissä oli n. vuoden tauko. Keppareita teen myyntiin ja tilareita, itsekin niillä joka päivä harjoitan liikkeitä ja sulavoitan hyppyjä. Nyt tosin on flunssa koska vastustus kykyni on herkkä. Kaneille en ole allerginen kun kerta pystyn kaveireillani olemaan yötä kun kahdella ystävistäni on kani (yksi vain).

      yleensä kun menen toiselle haluan välttämättä pestä kanin häkin pohjan kun tällä on tehdashäkki käytössä, itse en niistä pidä. (tuo kaveri asuu melkein kahden tunnin ajo matkan päästä minusta joten näemme n. puolenvuoden välillä vuodenkin välein)

      ps. jos hankit kanin ota kaksi ja lue ensin kaneista tietoa mieluiten netistä ja vertaile tietoa jotta se ei ole väärää tai vanhentunutta. kania hankkiessa pitää muistaa nostaa sähköjohdot ylös tai suojata ne. liian ahtaita koloja ei saa olla jotta kani ei juutu sinne kiinni, samoin myös muiden lemmikkien kanssa ei saa jättää yksin valvomatta koska yleensä isot koirat varsinkin metsästyskoirat näitä yrittävät saada suuhunsa. MUISTA LUKEA TIETOA KANEISTA ENNEN NÄIDEN HANKINTAA! yksi rivi ei riitä!!! lue ainakin kymmenen juttua kaneista!

      • Anonyymi

        Eksyin lukemaan aihetta ja voi että, toivon todella että saat joskus kanit hankittua koska lukemani perusteella niillä olisi tosi kiva elämä tiedossa, olet ihan oikeasti perehtynyt niihin etkä ole vain "haluun kanin koska kamullakin on itkupotkuraivari vinkuvinkuvinku" kuten monet tuntuu olevan kun kania(tai jotain muuta lemmikkiä) haluavat.
        Toivottavasti isäsi muuttaa mielensä. Zemppiä :)


      • Anonyymi

        Sanon sen nyt ihan suoraan. Jos sinun mielestäsi on hyvä idea ottaa kanit salaa, et ole tarpeeksi kypsä omistamaan kaneja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eksyin lukemaan aihetta ja voi että, toivon todella että saat joskus kanit hankittua koska lukemani perusteella niillä olisi tosi kiva elämä tiedossa, olet ihan oikeasti perehtynyt niihin etkä ole vain "haluun kanin koska kamullakin on itkupotkuraivari vinkuvinkuvinku" kuten monet tuntuu olevan kun kania(tai jotain muuta lemmikkiä) haluavat.
        Toivottavasti isäsi muuttaa mielensä. Zemppiä :)

        ui kiitos, toi piristi c;
        ihanaa ku jotkut ymmärtää ja oikeesti niinku välittää ettei vaa ”toivottavasti saat” jne tyylillä. kun siis ymmärrän et menee varaa kaneihin ja tälleen et ne ei oo helppoja ja halpoja leluja!!

        jos jollain on yhtään vinkkei ois ihan kiva

        ~PAPUpupu


    • Anonyymi

      Jos perheeseen tulee lemmikki, tulee tulevaan perheenjäseneen perehtyä kunnolla ja sen täytyy myös olla koko perheen yhteinen päätös. Eläimiä, erityisesti kaneja, päätyy hirveästi kiertoon koska niitä otetaan hetken mielijohteesta ja perehtymättä mitä kyseinen eläin vaatii. Jos arvostat ja kunnioitat eläimiä, pidä huoli että sille on tarjota vastuuntuntoinen ja rakastava koti - ei riitä paikka vain sinun sydämessäsi.

      • Anonyymi

        olen tuo pitkä romaani nimimerkkinä toimisi vaikka ”PAPUpupu” en tiiä miks mut helppo muistaa. huomasit varmaan et oon perehtynyt, eikä oo mikään hetken mielijohde VIELÄKIN PÄÄSSÄ!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1583
    5. 80
      1135
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      122
      926
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe