miksei kamppailulajit toimi!!!

mirkovich

Ihmettelen, mikseivät japanilaiset ym kamppailulajit toimi katutilanteessa!

Tiedän yhden tapauksen, kun treenaamaton veti turpaan mustan vyön karatekaa. Ja yhden vastaavaan taekwondoo harrastaneen kanssa, sekin hävisi lihavalle katutappelijalle. Samanlainen homma fightsportissa, tapaus "juhon" kohdalla.

Miksi siis harrastaa lajeja, kun viinaanmenevä ja liikuntaa harrastamaton voi vetää turpaan mustaa vyötä tosta vaan? Miksei esim karate toimi? tai taekwondoa 5 vuotta harrastanut pärjää... onko treenaaminen siis turhaa tältä osalta???

23

3912

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se..

oikeastaan ole laijeista kinni vaan ihmisestä.
      Jos toinen on valmis vahingoittaa sut hinnalla ja keinolla millä hyvänsä niin pitää toimia samoilla ehdoilla.

• jtq

kyllähän se voi vähän johtua lajeista

• dsfghj

taistelulajit ja säkin hakkaaminen on ihan eriasia kun se että poljet vierasta ihmistä turpaan. Sillon ku tilanne tulee että alkaa näyttää uhkaavalta, ei muutaku räjähtävä voima kyllä se nyrkki aika useesti oman paikkansa löytää. Kuten moni on mainunnu, sen jokasen henkilökohtanen kokemus miten tappelee, ja ylipäätään kuinka monta iskua kestää.

• gdfgdfgf

Kamppailulajit antavat eväät itsensä puolustamiselle. Yksilöstähän se sitten on lopuksi kiinni. Monet menevät lukkoon brutaalin katuväkivallan edessä, jos eivät ole kohdanneet sitä.

On typerää sanoa näitä katutappelijoita kovemmiksi jätkiksi, sillä he eivät edes pärjäisi salilla.

Kyllä karatesta löytyy kovia jätkiä

• on omituista

että yleensä ne leuhottavat riitelijäläskit makaavat maassa kitisemässä heti kun kohtaavat jonkun jolla on pahempi asenne ja pahaa sisua tarpeeksi.

Miksi luottaa läskijuoppojen tukeen kun he juoksevat pakoon nähdessään kuinka "johtaja" lentää maahan tuosta vain ja heittäjä on ilmiselvästi vasta lämmittelemässä. Miksi läskijuopot eivät osaa tapella?

• Piäntä

Menes kuule ja kysy kaikilta niiltä poliiseilta, vanginvartijoilta, armeijoilta ja budokoilta miks ei toimi. Merkillistä ne vaa reenaa ja sä tiädät jo kaiken. Kyl piäni o viisas.

• sambbaaa

Eivät toimi??? haahahahha, mikä si toimii,, kännisen autonasentajan heijari vielä enemmän kännissä olevaan(ja pienempään). Mene poika(tai tyttö) oikeesti treenaamaan ja puhu sitten.

Kyllä toimii, tiedän kokemuksesta. Olen joutunut mm pesäpallomailan kanssa tapahtuvan hyökkäyksen kohteeksi ja karate toimi kyllä.

Olen ns etnisen vähemmistön edustaja, joten ei tarvitse hakeutua ip-tilanteisiin, ne kyllä tulevat luokse. Ikävä kyllä.

• , mutta ei aina.

Kyllä ne toimii mutta se miksi ei jossain tietyssä tilanteessa:

1. Kamppailulajien harrastaja menee lukkoon tositilanteessa, katutappelija ei. Katutappelija on tottunut oikeisiin tappeluihin (ei sääntöjä, arvaavamaton tilanne, stressireaktiot, outo paikka yms) kamppailulajien harrastaja ei.
      2. Taktinen tilannetaju ja ottelukokemus puuttuu. Pelkkä tekniikka ei riitä. Känniläinen ei myöskään toimi samalla lailla kun treenikaveri tai yhtä rauhallisesti. Katutappelija ei myöskään aio otella kymmentä erää, vaan pyrkii nopeasti ratkaisuun eli voi tulla päälle "hieman" agressiivisemmin kuin porukka dojolla.
      3. "Tottumus liian löysiin otteisiin". Ei joko osata tai uskalleta käyttää riittävästi (ei kuitenkaan liikaa) voimaa. Esim. rähisijä tarttuu kaikin voimin kiinni, ei varmana irtoa niin helposti kuin treenikaveri.
      4. Lajista johtuvat puutteet. Jos ei treenaa vääntämistä ei painimisessa pärjää.
      5. Kamppailulajien harrastaja on myös itse humalassa. Kännissä tekninen osaaminen vähenee ja koko, voima ja promillet merkkaa enemmän.
      6. Ylioptimistinen ajattelu. "Kyllä mä ny tolle pärjään, kun mä olen reenannu lajia x jo y vuotta." Sitten mennään soitellen sotaan ja tullaan nenä taskussa takaisin.

En kyllä suosittele kenellekään kokemuksen hankkimista "tosielämässä". Ihmisiä oikeesti sattuu ja voi löytää itsensä käräjäoikeudesta tai/ja sairaalasta. Mielummin treenaa "vähemmän muodollisella tavalla" (normaalit vaatteet, erilainen alusta ja ympäristö kuin dojolla, treenikaveri jonka kanssa "roolipelata" tilanteita). Kannattaa myös sparrata toisten lajien harjoittelijoiden kanssa.
      Ja tietysti on kannattavaa (ihan oikeasti) perehtyä hätävarjelulakiin.
      Itse yritän kyllä pysyä erossa noista hulinoista jos vain suinkin mahdollista. Ikäviä asioita sattuu myös "hyviksille" tosielämässä.

• kipari kalle

Mitäs tuota ihmettelemään..kaikki ei vaan opi tapelemaan;ovat liian kilttejä,fiksuja,oikeudenmukaisia,empaattisia jne..tällaisista ominaisuuksista ei oo kun haittaa kun se raivopää mörkö hyökkää ilman minkäänlaisia estoja vahingoittaa sua ..
      karate ,judo ju-jutsu; hyviä lajeja kaikki,mutta tärkeimmät ominaisuudet kadulla oovat säälimättömyys ja aggressiivisuus ja kova ääni. Eihän se treenaaminen oo koskaan turhaan,kunto kasvaa samoin voimat ja oppii potkimaan korkeelle..

• aloittaa ryyppäämisen

niin asia on varmaan kunnossa.

Ps. ainakin 1 kpl ko. lajien harrastajista on yhdellä nyrkin iskulla tappanut mainitsemasi kaltaisen juopon. Surullinen tapaus, mutta näin kävi ja ihan kotomaisemissa, ettei sinun tarvitse hinkuintiasta lähteä kaivamaan tapauksia.

Olisko ollut ko. harrastaja itsekkin sitten kännissä, kun noin pääsi käymään?

• Jos on pakko

Yhdestä nyrkin iskusta on kuollut paljonkin väkeä, eikä yleensä kyseessä ole ollut mikään lyömätaiteilija, vaan ihan tavallinen pulliainen. Useimmiten kuolema aiheutuu siitä, kun pää osuu katuun, betoniin tms. Isku päähän on siis yllättävän vaarallinen.

Murtuneet leuat jne. vielä tietysti erikseen. Ja aivovammat jne. erit. tuosta pään iskeytymisestä.

• surullinen perjantai

tänään on taas yksi surullinen perjantai.lämmin sää.jengin istunut terassilla päivästä asti.joka paikassa tapellaa kuka on se kovin.kaikki kuitenkin äviää lopulta siinä.muutama luultavasti kuolee tapaturmaisesti ja yksi tapetaan.viimeistään huomenna on 2-3 ruumista väkivallan jäljiltä.näitä ihannoidaan.kuka on vittu KOVIN JÄTKÄ, HÄ!

• perjantaiaerdgvf

niin ei siis "tapaturmaisesti" vaan"vahiingossa" kun nyrkit ja puukot heiluu.

• Clark Kent,

Kovin jätkä on se jolla on eniten massia,näin sano aikoinaan oyamakin
        hullut tappelee pikku jyvistä tai tussusta,fiksut antaa toisten tapella ja saa rahat ja misut

• avarakatseisuutta pyydän

Ihan hyvin olen pärjännyt puhumalla tai kävelemällä pois paikalta, muutaman kerran joutunut sitten jonkinlaisiin käsirysyihin ja niistä selvitty aika helposti,eikä tarvinnut lyödä tai muuta kun tilanteen saa muutenkin haltuun yleensä ainakin,hieman väistelemällä,torjumalla,lukoilla ja puhumalla.

Olen harrastanut reilut 10 vuotta sekalaisia lajeja niin Japanilaisia kuin Länsimaisiakin,eikä tuo nyt sinänsä pitkä aika ole. ei tulisi mieleenkään vetää ketään turpiin kadulla,ja siitähän saa pahoinpitely syytteenkin, jos jonkun oikein pahasti mukiloi. Onko tämä sitten heikkoutta? Siitä voi olla montaa eri mieltä.

Homma taitaa olla siinä että jos sitä nauttii liikaa sitä alkoholia sitten niistä tilanteista ei välttämättä selviäkään niin helposti, kun tasapaino horjuu,ja omasta suustakin saattaa tulla vaikka mitä.;)

Ainakin allekirjoittanut myöntää kerran saaneensa neniinsä, ja sillon olin aika pahasti jurrissa heh. Selvänä taas olen selvinnyt tilanteista ilman mitään ongelmia vaikken nyt aina niin turvallissa paikoissa ole öisin liikkunutkaan.

Ainiin ja kun kerran sanoit miksi harrastaa noita lajeja niin voin vastata siihen ainakin omaltakohdaltani että yksinkertaisesti pidän niistä, vaikka alunperin ajattelinkin että aloitan itsepuolustuksen vuoksi. Se kuitenkin unohtui jo parin vuoden harjoittelun jälkeen. Voisi sanoa että jotkut tykkäävät jalkapallosta ja jotkut kamppailulajeista.

Puhuin nyt itseni ja todennäköisesti monen muun kamppailulajien harrastajan puolesta, jotka ovat oivaltaneet tiettyjä asioita. Toivottavasti tämä avasi hieman sanottakoon suppeaa ajatusmaailmaasi.

• p.b.a member

siitä, että USEIMMAT harrastavat kamppailu-urheilua jonkun muun asian takia kun sen että "pärjää" kadulla.
      Se nyt vaan on niin, että aina löytyy se kengittäjä meille kaikille.

Niin ja by-the-way oliko näillä sinun esimerkki henkilöillä oikein harjoitteluasusteet ja vyöt päällä kun joutuivat pahoinpidellyksi?

• katja gg

eivät voi olla kari aittoja eli jo treeninsä jo taaperona aloittaneita lahjakkuuksia.

• ----------------

Kyllä ne toimii, mutta katu -olosuhde on erilainen kuin tatami. Teknisten kikkojen osaaminen ei riitä, pitää olla reagointikykyä. Vastustaja ei toimi ennakoidusti niin kuin harjoituksissa. Kadulla taas kaikki on sallittua.

• Näitä

Nintendoviisastelijoita taas.

• jannemies

syy siihen miksi karate harrastaja saa aina nokilleen on siinä, että näitä lajeja harrastavat vain vätykset cs-kimmot

• Soheir._So

"Tiedän yhden tapauksen, kun treenaamaton veti turpaan mustan vyön karatekaa."
      Kuulostaapa siltä ettet ole ite ollu paikalla ollenkaan, kumman suoraan kuvaat tilannetta kuin tietäisit tilanteen taustoista ja alusta kaiken... Ja viisi vuottahan ei ole tältä kannalta katsottuna pitkä aika, eikä taekwondo käsittääkseni erityisen painotettu itsepuolustukseen ja katutappeluihin.

Alkuperäiset japanilaiset lajit on kehitetty varsinaista sotaa varten, joten eiköhän niillä teoriassa pärjää katutappelussakin...

• asdasasdasd

ei, näin se ei ole

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4561
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2548
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2405
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      53
      2278
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1767
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1591
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1486
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1284
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      42
      1161
    Aihe