Olin tossa muutama päivä sitten n. 4 tuntia auringossa putkeen, ilman mitään aurinkovoiteita. Eipä aikaakaan kun nenänvarsi ja poskipäät oli ihan punaset. Ihmettelin punasen alueen muotoa ja sitä ettei siihen sattunu, mutta pistin vaan palamisen piikkiin.
Törmäsin sitte tänään ihan vahingossa googlessa kuvaan, joka näytti aikaslailla tutulta - punanen alue nenänvarressa ja poskipäillä. Vieressä luki "butterfly rash".
Oon aina pitäny kasvojeni ihoa jotenkin vähän punoittavampana ko niitten pitäis olla, nuorempana oli vähän pahempaa, mutta nykyään sitä tuskin edes huomaa. Paitti vieläkin on haalea punanen alue tossa. En muuten punastele, ainakaan tietääkseni.
Kysymys kuuluukin siis: Kuuluuko perhosihottuma pelkästään SLE:hen vai voiko sitä ilmetä ilman että sairastaa kyseistä tautia? Valaiskaapa vähän...
Perhosihottuma?
3
3767
Vastaukset
- ichigo-79
mulla se on, elikkäs sidekudostauti nyt diagnoosi LED mutta se saattaa muuttua SLE:ksikin...
jokatapauksessa, mulle tulee auringossa/kylmässä aina se perhonen naamalle, erittäin tarkkarajainen.
Ja häviää tosi hitaasti..
Se tosiaan kuuluu SLE tai LED:iin.
Ja mulla ianakin kuumottaa kovin, on kuin patteri olis naaman vieressä ^^'
Toivottavasti se on jotain muuta kun tää ei oo mikään kiva tauti eikä tästä parane,
sen lisäks ihan pirun harvinainen, 5 miljoonasta sairastuu.
käy ihotautilääkärissä tutkimuksissa, niin saat varmuuden. - perhosvihaaja
Mulla on nyt ilmennyt poskipäissä punasia kohoumia ja ovat vain poskipäissä. Itse menen verikokeisiin juuri niin selviää mikä on kyseessä. Olen lukenut kaiken tuosta SLE:stä mutta toivottavasti ei ainakaan se ole..
- 21v punanaamio
itse törmäsin juuri perhosihottumaan.. itselläni ollut noin 2 vuotta hyvin outoja iho ''allergia'' kohtauksia. Nenässä, huulilla, silmäluomilla, alasilmäluomilla, käsivarsissa, jaloissa ymsyms. tulee satunnaisesti turvotusta ja punoitusta. Muualla kuin kasvoilla oleva turvotus kutiaa niiiiin perkeleesti, mutta kasvoissa vain on. Alue on aina kuuma kuin hella, mutta on ja pysyy mitä vain tekisikin (välillä pari tuntia, pahimmillaan pari vuorokautta).
Itselleni vuoden lääkärissä käyntien jälkeen eräs lääkäri totesi, että kyse on angeoödeemasta, ja tässä ilmeisestikkin HAE versiosta. Esimerkiksi tällä hetkellä näyttää kun olisi turpaan saanut tai että olisi suuri silmäpussi toisen silmän alla. Punoittaa/liilahtava, ja turvoksissa. Osaako joku sanoa ovatko tälläiset oireet perhosihottumaa mahdollisesti? Aina ollut myös punoitusta kasvoissa, aika lailla tuon perhoskuvion muotoisesti, esim. saunassa käynnin jälkeen. Auringon alla tulee käytettyä aurinkorasvaa, sillä palan herkästi.
Olisi mahtavaa jos joku osaisi jeesata, tähän nyky tilanteeseen kun ei oikein lääkitystä ole ja näin parikymppisenä nuorena naisena on melko epämukavaa herätä joka aamu kokeilemaan olisiko joku osa naamasta turvonnut. Ja lääkärit eivät tähän mennessä juuri ole osanneet auttaa, montaa eri lääkettä kyllä kokeiltu. Onnistuuko lääkärillä pelkkä verikoe vai kannattaako olla yhteydessä ihotautilääkäriin? Paljon kiitoksia etukäteen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733664Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91991Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341210
- 1001073
- 1091055
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876