Hyvät äänet

V-rodiin???

Tuli hankittua tuollainen HD innostuksissa viime syksynä ei niin kovin harkiten.

Pyörä on ollut jossain määrin pettymys. Värinöitä ei juuri ole ja alavääntö on mielestäni kehno. Vaatii useamman tuhannen kierroksia ennen kuin toimii kunnolla. Siis onhan siinä tehoa ihan eri lailla kuin perinteisissä harrikoissa, mutta persuksen alla se vaan tuntuu ponnettomammalta kuin Shoveli, joka mulla oli aikoinaan, yli kymmenen vuotta sitten, se maamoottori kun kiskoi pyörää liikkeelle jo tyhjäkäynniltä :)

Toinen ikävä yllätys on ollut se, etten ole saanut millään ilveellä pyörään muhkeaa, rytmikästä, Harley jytkytystä. Vaikka minkälaisia putkimuutoksia kokeilee alkuperäisiin ja menin jo hankkimaan tarvikeputketkin joilla luvattiin hienot äänet, niin rodi vaan papattaa lähinnä samalla lailla kuin kaverin v-max avarilla putkilla. Kiivastahtinen kimakahko papatus verrattuna entisen shovelini harvatahtiseen, matalaan ja rytmikkääseen jytkytykseen. Kysymys kuuluu, saako tuohon "singeriin" millään konstilla kelvollisia ääniä?

56

7046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdsadadasdasdd

      Ei siihen millään Shovelin putkutusta saa kun siinä taitaa olla tuo Harrin ääni parhaimmillaan! Sulla on korkeaviritteinen kone ja lyhyet männät ja tiheä isku. Minun Japsi kuulostaa hyvältä matalilla kierroksilla ja väännöllä ajellessa mutta falsettiin nousee kun kierroksia kääntää! Sama homma kuin sulla.
      Käy You tubessa kuuntelemassa rodien ääniä kun sielä monenlaista vaimentajaa niissä ja äänet pääsee kuulemaan!

      • youtubesta..

        Jep. Kyllä olen kuunnellut youtubesta ja myös kysellyt harrastajilta. Kyllä tässä nyt vaan tuli vahinko hankinta, jotenkin ajattelin jotta jos pienessä Sportsterissakin on hyvät äänet oikealla putkistolla, niin isompikoneiseen rodiin saa myös kunnon äänet. Mutta pettymyshän tämä pyörä oli. Sellainen papattaja, ei mitään oikean HD:n tuntua. Mutta eihän vahinko niin iso ole. Pyörä on käytetty ja sen saa kyllä myytyä, on näillä ilmeisesti oma kannattajakuntansa ja sitten sillä rahalla vaan ostamaan oikeata HD:ta...


      • millään muullako
        youtubesta.. kirjoitti:

        Jep. Kyllä olen kuunnellut youtubesta ja myös kysellyt harrastajilta. Kyllä tässä nyt vaan tuli vahinko hankinta, jotenkin ajattelin jotta jos pienessä Sportsterissakin on hyvät äänet oikealla putkistolla, niin isompikoneiseen rodiin saa myös kunnon äänet. Mutta pettymyshän tämä pyörä oli. Sellainen papattaja, ei mitään oikean HD:n tuntua. Mutta eihän vahinko niin iso ole. Pyörä on käytetty ja sen saa kyllä myytyä, on näillä ilmeisesti oma kannattajakuntansa ja sitten sillä rahalla vaan ostamaan oikeata HD:ta...

        ei ole väliä kuin äänillä, esim luotettavuudella tai ajettavuudella. Kasva aikuiseksi.


      • asioita...
        millään muullako kirjoitti:

        ei ole väliä kuin äänillä, esim luotettavuudella tai ajettavuudella. Kasva aikuiseksi.

        Nyt oli puhe äänistä, mutta on tuo V-rodi pettymys muutenkin. Vääntökäyrä ei ole mukava, alavääntö on huono suhteessa ylävääntöön. Ei ole ajoltaan meikäläisen makuun tuo moottorityyppi, eikä pyörä muutenkaan.

        Jopa isot japsicustomit on rehellisesti sanottuna parempia. Tämä rodi vaihtuu kyllä dynaan tai softailiin heti, kun saan myytyä/vaihdettua. Varsinkin softail on ajoltaan ja koneeltaan sellainen, että sillä ajamisesta nauttii ainakin meikäläinen ihan kybällä.

        Siis täsmennyksenä, ajettavuus, moottorin ominaisuudet, äänet ja ulkonäkö vaikuttavat. Ja varsinkin noiden kolmen ekan kohdan osalta rodi oli suuri pettymys. Tylsä, kierroskoneinen papattaja, jolla ajaminen ei todellakaan ole nautinto.


      • kokenut...
        asioita... kirjoitti:

        Nyt oli puhe äänistä, mutta on tuo V-rodi pettymys muutenkin. Vääntökäyrä ei ole mukava, alavääntö on huono suhteessa ylävääntöön. Ei ole ajoltaan meikäläisen makuun tuo moottorityyppi, eikä pyörä muutenkaan.

        Jopa isot japsicustomit on rehellisesti sanottuna parempia. Tämä rodi vaihtuu kyllä dynaan tai softailiin heti, kun saan myytyä/vaihdettua. Varsinkin softail on ajoltaan ja koneeltaan sellainen, että sillä ajamisesta nauttii ainakin meikäläinen ihan kybällä.

        Siis täsmennyksenä, ajettavuus, moottorin ominaisuudet, äänet ja ulkonäkö vaikuttavat. Ja varsinkin noiden kolmen ekan kohdan osalta rodi oli suuri pettymys. Tylsä, kierroskoneinen papattaja, jolla ajaminen ei todellakaan ole nautinto.

        Jaan kanssasi saman kokemuksen. Tulin hankkineeksi pari vuotta sitten rodin ihan vain tyhmyyttäni, testaamatta koko vehjettä, kun ei ollut ajokausikaan vielä.

        Sitten, kun sen sain keväällä tulille ja kävin ajamassa, niin tuli sellainen fiilis kuin olisi palannut niihin aikoihin, kun ajeli noilla japsien rivikoneisilla nakupyörillä.. Rodi oli tylsä hurisija, jolla ei huvittanut yhtään ajaa. Ja päälle vielä surkeat äänetkin, ei kunnon alavääntöä, suoraan sanottuna ihan paska. Ei mikään HD. Mutta kuten olit arvellutkin, sen saa kyllä hyvin myytyä, joten minäkin pääsin vielä samana kesänä nauttimaan oikean HD:n puikoista :)


    • sdasasd
    • japsi on

      v on sellainen japsi vaan ..

    • Harley..

      No eihän se V-Rod ole oikea Harley. Yhtä vähän se on HD kuin nämä Daewoo Chervoletit :)

      • HD-biker

        Olen samaa mieltä. Hävettää HD:n puolesta, että menivät tekemään tuollaisen Hyosung tyylisen vesijäähdytteisen kierrospyörän ja toisaalta ei sekään mieltä ylennä, että HD -ralleihin tulee noita "hyosungeja", joissa lukee kyljessä Harley Davidson. Tulee vähän mieleen ne HD:n taannoiset kaksitahtikokeilut :)


      • valitettavasti
        HD-biker kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Hävettää HD:n puolesta, että menivät tekemään tuollaisen Hyosung tyylisen vesijäähdytteisen kierrospyörän ja toisaalta ei sekään mieltä ylennä, että HD -ralleihin tulee noita "hyosungeja", joissa lukee kyljessä Harley Davidson. Tulee vähän mieleen ne HD:n taannoiset kaksitahtikokeilut :)

        se on aika kaukana siitä vääntävästä ja nöyrästä
        motista, taas jos tykkää kierroskoneesta niin siitä sitten.


      • kannalta...
        HD-biker kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Hävettää HD:n puolesta, että menivät tekemään tuollaisen Hyosung tyylisen vesijäähdytteisen kierrospyörän ja toisaalta ei sekään mieltä ylennä, että HD -ralleihin tulee noita "hyosungeja", joissa lukee kyljessä Harley Davidson. Tulee vähän mieleen ne HD:n taannoiset kaksitahtikokeilut :)

        No mut HD miehenä varmaan voit ajatella siltä kannalta, että V-Rod voi toimia sen omistajalla kuitenkin siltana oikean Harleyn omistajaksi, kun näkee ja kokee niitä merkkiralleissa.


      • pikkuhiljaa...
        kannalta... kirjoitti:

        No mut HD miehenä varmaan voit ajatella siltä kannalta, että V-Rod voi toimia sen omistajalla kuitenkin siltana oikean Harleyn omistajaksi, kun näkee ja kokee niitä merkkiralleissa.

        Jep. Pikkuhiljaa hyvä tulee. Antaa poikein tulla rodilla kokoontumisiin stereotyyppinä ja aikaa myöden kasvatetaan heistä HD -miehiä ja pyöräkin vaihtuu oikeaan.


      • Anonyymi

        Persaukisen kommentti, sulla ei ole varaa ostaa V-rodia...


    • äänet

      Esmes. tee koko putkisto itse ja loppupäähän isohko villallatäytetty läpivirtaus vaimennin.
      Niin eikä mun mielestäni v-rod ole mikään hassumpi peli, vaikken moista omistakkaan. On v-rod ainakin hianon näkönen (poislukien streetrod vai mikäseoli missä ei ole umpivanteita).

      • kokeiltu..

        Tuon tapaistakin kokeiltiin. Tuloksena samankaltainen ääni kuin jossain kasisatasessa intruderissa tai v-maxissa samankaltaisin virityksin. Sellainen tiuhatahtinen, papattava ääni. Ei rytmiä, ei matalaa jytkettä.... kyllä se oli virhehankinta, mutta kuten todettu, pääseehän siitä eroon ja voi hankkia oikean HD:n.


      • täyttä asiaa

        Pakoputki vaatii sen villatäytteen ja sen sisälle reijitetyn putken, siis loppupäähän. Se poistaa terävän paukkeen ja saa äänen parhaimmillaan kuulostamaan matalalta murinalta.
        Monien merkkien alkuperäis putkista saa customoimalla paremmat soundit, kuin tarvikeputkilla. Operaatio on epäonnistunut,jos mopediin tulee liian kovat äänet.


      • oikeanlainen..
        täyttä asiaa kirjoitti:

        Pakoputki vaatii sen villatäytteen ja sen sisälle reijitetyn putken, siis loppupäähän. Se poistaa terävän paukkeen ja saa äänen parhaimmillaan kuulostamaan matalalta murinalta.
        Monien merkkien alkuperäis putkista saa customoimalla paremmat soundit, kuin tarvikeputkilla. Operaatio on epäonnistunut,jos mopediin tulee liian kovat äänet.

        Mikään putkisto ei auta, kun kone on vääränlainen. Lyhytiskuinen papattava kierroskone. Saahan siihen jonkinlaisen matalan murinan, mutta kyllä se silti on sellainen papattaja. Ei vaan onnistu, ei millään. Mutta heitäpä siihen pitkäiskuinen v-twini, niin äänet on helppo saada hyväksi.


      • HD-biker

        No makuasioitahan nämä osin ovat, mutta kyllä V-Rod on HD:n häpeäpilkku. Pyörä näyttää lähinnä joltain Hyosungilta, poikkeaa täysin oikeista Harleyn malleista, yrittää jäljitellä jotain korean poikien virityksiä ja äänet ovat millä vaan putkistolla sellaiset vriuu vriuuu vriuuu ompelukoneen tai pensasleikkurin surinoita ja pörinöitä. Oikea HD käy harvatahtisesti ja soundi on ihan erilainen kuin tässä vale-hd:ssa..


      • merkkilojaalisuus!
        HD-biker kirjoitti:

        No makuasioitahan nämä osin ovat, mutta kyllä V-Rod on HD:n häpeäpilkku. Pyörä näyttää lähinnä joltain Hyosungilta, poikkeaa täysin oikeista Harleyn malleista, yrittää jäljitellä jotain korean poikien virityksiä ja äänet ovat millä vaan putkistolla sellaiset vriuu vriuuu vriuuu ompelukoneen tai pensasleikkurin surinoita ja pörinöitä. Oikea HD käy harvatahtisesti ja soundi on ihan erilainen kuin tässä vale-hd:ssa..

        Hyvä, että muutkin HD:n omistajat uskaltavat sanoa ääneen V-rodista sen mitä ajattelevat. Itse olen ralleissakin nauranut suoraan noille "hyosungharrikoille" eli V-rodeille.

        Merkkiä voi kunnioittaa esim. sen pitkän ja menestyksekkään historian vuoksi, mutta rodihan juuri pilkkaa tuota arvoa, kun on hukannut kaiken muun HD:lle ominaisen, paitsi nimen. HD:n kannattaisi myydä V-rodia eri merkillä kokonaan. Eihän oikeat HD -harrastajat ikinä ostaisikaan tuollaista.


      • viestiäsi
        merkkilojaalisuus! kirjoitti:

        Hyvä, että muutkin HD:n omistajat uskaltavat sanoa ääneen V-rodista sen mitä ajattelevat. Itse olen ralleissakin nauranut suoraan noille "hyosungharrikoille" eli V-rodeille.

        Merkkiä voi kunnioittaa esim. sen pitkän ja menestyksekkään historian vuoksi, mutta rodihan juuri pilkkaa tuota arvoa, kun on hukannut kaiken muun HD:lle ominaisen, paitsi nimen. HD:n kannattaisi myydä V-rodia eri merkillä kokonaan. Eihän oikeat HD -harrastajat ikinä ostaisikaan tuollaista.

        Mulla on HD muttei V-Rod, periaatteessa voisin V-Rodillakin ajella. Niin tarkennatko mitä HD:lle ominaisia asioita on V-Rodissa hukattu ja milloin ko. ominaisuudet ovat tulleet Harrikkaan. Oma mielipide on että kehitys kehittyy juu sii..


      • sitten..
        viestiäsi kirjoitti:

        Mulla on HD muttei V-Rod, periaatteessa voisin V-Rodillakin ajella. Niin tarkennatko mitä HD:lle ominaisia asioita on V-Rodissa hukattu ja milloin ko. ominaisuudet ovat tulleet Harrikkaan. Oma mielipide on että kehitys kehittyy juu sii..

        Oikea HD on ollut, on edelleen ja tulee aina olemaan pitkäiskuinen, ilmajäähdytteinen, työntötankomoottorilla varustettu V-twin. Kaikki oikeat HD -harrastajathan tämän tietävät ja ovat tienneet, että moottori on HD:n sielu ja sydän. V-rodissa ei ole jäljellä noista perinteisistä arvoista yhtään mitään. Yhtä vähän kuin taannoisissa kaksitahtikokeilu "HD:ssa"..


      • mieltä...
        sitten.. kirjoitti:

        Oikea HD on ollut, on edelleen ja tulee aina olemaan pitkäiskuinen, ilmajäähdytteinen, työntötankomoottorilla varustettu V-twin. Kaikki oikeat HD -harrastajathan tämän tietävät ja ovat tienneet, että moottori on HD:n sielu ja sydän. V-rodissa ei ole jäljellä noista perinteisistä arvoista yhtään mitään. Yhtä vähän kuin taannoisissa kaksitahtikokeilu "HD:ssa"..

        Jep. Noin mäkin funtsin. V-rod on huvittava papattaja, sähkömoottorilla varustettu hyösunki se on...


      • make11972

      • rulaa...

      • Lätkä-60
        make11972 kirjoitti:

        http://www.youtube.com/user/oldschoolchoppers

        Tossa on Hurriganesii. Voi kirosana sentään, on magee saundi. En tiedä onko plaseboa, mutta pannuissa ja shoveleissa on jotenkin syvempi ja lämpöisempi ääni kuin vaik evoissa.

        Tää on hieno!!


      • Makee saundi tossa?!
        Lätkä-60 kirjoitti:

        Tossa on Hurriganesii. Voi kirosana sentään, on magee saundi. En tiedä onko plaseboa, mutta pannuissa ja shoveleissa on jotenkin syvempi ja lämpöisempi ääni kuin vaik evoissa.

        Tää on hieno!!

        Tuossahan just on aivun superonneton saundi! Kuullostaa joltain vanhalta paskalta pappamopolta josta on villat vaan poistettu! Wtf!?


      • Anonyymi
        merkkilojaalisuus! kirjoitti:

        Hyvä, että muutkin HD:n omistajat uskaltavat sanoa ääneen V-rodista sen mitä ajattelevat. Itse olen ralleissakin nauranut suoraan noille "hyosungharrikoille" eli V-rodeille.

        Merkkiä voi kunnioittaa esim. sen pitkän ja menestyksekkään historian vuoksi, mutta rodihan juuri pilkkaa tuota arvoa, kun on hukannut kaiken muun HD:lle ominaisen, paitsi nimen. HD:n kannattaisi myydä V-rodia eri merkillä kokonaan. Eihän oikeat HD -harrastajat ikinä ostaisikaan tuollaista.

        V-rod on harrikka, niinkuin muutkin. Se on vaan luotettavampi ja pääsee vähän nopeammin kuin perinteisillä tynoilla tai sohveleilla. Maailma muuttuu ja niin muuttuu Harley-Davidson myös.


      • Anonyymi
        mieltä... kirjoitti:

        Jep. Noin mäkin funtsin. V-rod on huvittava papattaja, sähkömoottorilla varustettu hyösunki se on...

        Teillä ei taida olla vaan varaa ostaa V-rodia? Ajelette mieluummin noin 5000€ shovelilla, ettekä kerkiä ohi autoista?


    • thunderheader

      Osta thunderheaderin putket niin alkaa jytisee.

      • hyvä..

        Joo. Kyllähän sitä melua saa aikaiseksi vaikka moottorisahaan.

        Kaverilla on nuo mainitut putket. Eipä voi puhua jytinästä. Äänet on kovat, mutta...

        Siihen vaan ei saa kunnon ääniä, kun siinä ei ole oikeaa moottoria.


    • T-Rod

      HD päätyi suunnittelemaan ja rakentamaan tehdas ratakilpapyörää 90-luvun loppupuolella. Porche kutsuttiin avuksi tehokkaan rata-ajoon soveltuvan moottorin suunnitteluun.

      No, eipä HD:n rata-pyörällä saavutettu merkittävää menestystä ja talli laittoi pillit pussiin n.2000.

      Ratakilpa-kokeilun aiheuttamia kustannuksia, oppeja ja aikaansaannoksia haluttiin kuitenkin hyödyntää Harleyllä. Tehdas kilpa-pyörästä revittiin katteet pois sekä rakenteita modifioitiin suuren yleisön yleis-käyttöön sopivimmiksi.

      Rodia ei siis ole syytäkään verrata perinteisiin Harrikoihin, se on ihan uusi oma HiTec-Custom pyörätyyppinsä, jota Japsit ja Korealaiset ovat lähteneet tietysti jäljittelemään.

      Toki V-Rod voisi luonteensa puolesta olla myös Buellin nimellä, mutta oivallus "Hot-Rod"-tyyppisestä HiTech pyörästä oli niin loistava että HD brändäsi sen Harleyksi ja positioi sen mallistonsa kärkipäähän.

      Äänet eivät ole se V-Rod:n juttu. Itse tiesin sen ostaessani ja vaimensin 9000 rpm kireän pärinän turbolla...

      • kopio...

      • kopiointia...

        V-rodin koko konsepti on yhdistelmä japseista kopioituja juttuja.

        Japanilaisilla oli tuotannossa jo tehocruiserteita sekä V-max paljon ennen V-rodia. V-rodin lanseeraamisen jälkeen japseilta ei ole tullut mitään v-rod tyyppistä cruiseria, mitä heillä ei olisi jo ollut ennen rodin julkaisua.

        Rod on vain säälittävä japsikopio, ei oikea HD eikä aito japanilainen tehocustom.


      • T-Rod

        Aikanaan kun etsin radikaalimpaa ja mielenkiintoisempaa customia 1997 VS1400:n seuraajaksi niin vaihtoehtoina olivat Intruder 1800 ja V-Rod.

        Päädyin Rodiin koska halusin mahdollisimman paljon hot-rod tyylisen, pituuten suhteessa matalan, sileistä kaarevista yksinkertaisista pinnoista ja retromaisista yksityiskohdista rakentuvan mutta nykyaikaista tekniikkaa sisältävän pyörän. En kyllä mitenkään näe V-maxia ja V-Rodia toistensa vaihtoehtona, joita kai "kopioiden" pitäisi olla, hintaluokkakin on kovin eri.


      • v-rod...
        T-Rod kirjoitti:

        Aikanaan kun etsin radikaalimpaa ja mielenkiintoisempaa customia 1997 VS1400:n seuraajaksi niin vaihtoehtoina olivat Intruder 1800 ja V-Rod.

        Päädyin Rodiin koska halusin mahdollisimman paljon hot-rod tyylisen, pituuten suhteessa matalan, sileistä kaarevista yksinkertaisista pinnoista ja retromaisista yksityiskohdista rakentuvan mutta nykyaikaista tekniikkaa sisältävän pyörän. En kyllä mitenkään näe V-maxia ja V-Rodia toistensa vaihtoehtona, joita kai "kopioiden" pitäisi olla, hintaluokkakin on kovin eri.

        No kyllä on hakusessa pyörien vertailu, jos näkee 1800 kuutioisen Intruderin ja V-rodin vaihtoehtoina. Nehän ovat aivan eri pyöriä. V-rod on lyhytiskuinen kierroskone, Intruder pitkäiskuinen, alavääntöinen jytistäjä. V-rod = sähkömoottori, Intruder = jytäkone. V-rodin iskun pituus vaivaiset 72 milliä = hurrrrrrr vaikkei se hääppöinen ole tuossa 1800cc intruderissakaan (92mm), jota en kyllä itse arvosta paljonkaan. Jo pikkuisessa 883 sporassa on melkein sadan millin iskun pituus.

        V-rod pohjautuu samaan konseptiin kuin paljon sitä ennen markkinoille tullut v-max, toki ulkonäössä on eroa, mutta tämän keskustelun muista kommenteista näkee, että kyseessä on saman tyyppinen pyörä ja tekniikka sekä moottori on toiminnaltaan samantyyppinen. Nythän v-maxista tulee uusi malli, joka tuskin poikkeaa merkittävästi v-rodin hinnasta, tosin se tarjoaa aivan eri suorituskyvyn ja yli 1600 kuutioisen moottorin.


      • valinta...
        T-Rod kirjoitti:

        Aikanaan kun etsin radikaalimpaa ja mielenkiintoisempaa customia 1997 VS1400:n seuraajaksi niin vaihtoehtoina olivat Intruder 1800 ja V-Rod.

        Päädyin Rodiin koska halusin mahdollisimman paljon hot-rod tyylisen, pituuten suhteessa matalan, sileistä kaarevista yksinkertaisista pinnoista ja retromaisista yksityiskohdista rakentuvan mutta nykyaikaista tekniikkaa sisältävän pyörän. En kyllä mitenkään näe V-maxia ja V-Rodia toistensa vaihtoehtona, joita kai "kopioiden" pitäisi olla, hintaluokkakin on kovin eri.

        V-rod on varmasti sinulle sopiva valinta, luonteva jatke japsipyörille, melkein voisi sanoa, että kyseessä on HD:n valmistama kiinapyörä.


      • T-Rod
        T-Rod kirjoitti:

        Aikanaan kun etsin radikaalimpaa ja mielenkiintoisempaa customia 1997 VS1400:n seuraajaksi niin vaihtoehtoina olivat Intruder 1800 ja V-Rod.

        Päädyin Rodiin koska halusin mahdollisimman paljon hot-rod tyylisen, pituuten suhteessa matalan, sileistä kaarevista yksinkertaisista pinnoista ja retromaisista yksityiskohdista rakentuvan mutta nykyaikaista tekniikkaa sisältävän pyörän. En kyllä mitenkään näe V-maxia ja V-Rodia toistensa vaihtoehtona, joita kai "kopioiden" pitäisi olla, hintaluokkakin on kovin eri.

        ...moottoripyörässä on aika monta muutakin "hengen ja luonteen luojaa" kuin iskunpituus. Tankkia on pantu satulan alle ammoisista ajoista monissa pyörissä, ei todellakaan ole V-max-patentti.

        Mallimerkinnän samankaltaisuus ottaa näköjään koville V-max porukoille.

        Kun katselen V-maxien kuvia niin väkisin mieleen muistuvat 70-80 luvun taitteen CB-Hondat ja FJ-jammu. Hot-Rod ja retro tyylit ovat jotain paljon vanhempaa.


      • kohtalonkysymys...
        T-Rod kirjoitti:

        ...moottoripyörässä on aika monta muutakin "hengen ja luonteen luojaa" kuin iskunpituus. Tankkia on pantu satulan alle ammoisista ajoista monissa pyörissä, ei todellakaan ole V-max-patentti.

        Mallimerkinnän samankaltaisuus ottaa näköjään koville V-max porukoille.

        Kun katselen V-maxien kuvia niin väkisin mieleen muistuvat 70-80 luvun taitteen CB-Hondat ja FJ-jammu. Hot-Rod ja retro tyylit ovat jotain paljon vanhempaa.

        Huomaa hyvin, että V-rod on sinulle nappivalinta, oikeat HD harrastajathan eivät sitä minään oikeana HD:na pidä, kuten näkyy tässä keskustelussa sekä myös yhdessä tämän keskustelun viestissä HDCF foorumillekin.

        Tuo kommenttisi, että "iskunpituus on aikas pieni asia kokonaisuutta" paljastaa sen, että sinä et ole todellakaan sielultasi Harley mies, koska aidon HD:n omistajat ja harrastajat tietävät kyllä, että oikean HD:n sielun muodostaa nimenomaan pitkäiskuinen, ilmajäähdytteinen työntötankomoottori, ei mikään muu. Ja tietävät, että siitä pitkäiskuisesta koneesta lähtee juuri se oikeanlainen vääntökäyrä ja oikeanlaiset äänet, vielä kun 45 asteen kulmalla olevassa V-twinissä kiertokanget ovat samassa kohtaa kampiakselissa kiinni, jolloin kone ei voi käydä tasaisesti 180 asteen sylinteri erolla. Jo twincam koneen iskunpituuden lyheneminen evon 108 millistä 102 milliin aiheutti pahaa verta harrastajissa ja teki twincamistä luonteeltaan asteen verran huonomman, mutta onneksi HD:n tehdas korjasi virheensä pidentämällä twincamin iskun pituutta suurentaessaan koneen 1600 kuutioiseksi. Koitapa miettiä, miksi stroukkaus on niin suosittua oikean HD:n harrastajien keskuudessa..

        Mutta kuten todettu, sinulle V-rod on oikea ja hyvä valinta, aja sillä tyytyväisenä, koska se on itsellesi mieluinen, vaikkei nautikaan monien HD -harrastajien arvostusta. V-rod sopii mainiosti lyhytiskuisten japsien seuraan.

        "Mallimerkinnän samankaltaisuus ottaa näköjään koville V-max porukoille."

        Ihan omaa kuvitteluasi, että v-rod kriittisyys johtuisi tuosta. Minä en ikinä koskisi tikullakaan V-maxiin, samasta syystä kuin kierrän kaukaa v-rodinkin, siis omana ajopyöränä.


      • T-Rod
        v-rod... kirjoitti:

        No kyllä on hakusessa pyörien vertailu, jos näkee 1800 kuutioisen Intruderin ja V-rodin vaihtoehtoina. Nehän ovat aivan eri pyöriä. V-rod on lyhytiskuinen kierroskone, Intruder pitkäiskuinen, alavääntöinen jytistäjä. V-rod = sähkömoottori, Intruder = jytäkone. V-rodin iskun pituus vaivaiset 72 milliä = hurrrrrrr vaikkei se hääppöinen ole tuossa 1800cc intruderissakaan (92mm), jota en kyllä itse arvosta paljonkaan. Jo pikkuisessa 883 sporassa on melkein sadan millin iskun pituus.

        V-rod pohjautuu samaan konseptiin kuin paljon sitä ennen markkinoille tullut v-max, toki ulkonäössä on eroa, mutta tämän keskustelun muista kommenteista näkee, että kyseessä on saman tyyppinen pyörä ja tekniikka sekä moottori on toiminnaltaan samantyyppinen. Nythän v-maxista tulee uusi malli, joka tuskin poikkeaa merkittävästi v-rodin hinnasta, tosin se tarjoaa aivan eri suorituskyvyn ja yli 1600 kuutioisen moottorin.

        Intruder bore 112.0 stroke 90.5 => iskusuhde 0,81
        VRSC bore 100.0 stroke 72.0 => iskusuhde 0,72

        Moottoriekniikassa moottoreita, joiden iskusuhde on alle yhden, kutsutaan lyhytiskuisiksi.


      • mutta...
        T-Rod kirjoitti:

        Intruder bore 112.0 stroke 90.5 => iskusuhde 0,81
        VRSC bore 100.0 stroke 72.0 => iskusuhde 0,72

        Moottoriekniikassa moottoreita, joiden iskusuhde on alle yhden, kutsutaan lyhytiskuisiksi.

        Joo, eihän toi 1800 intruder hääppöinen ole, mutta iso kone kompensoi tilannetta ja vääntökäyrää. Rumahan se on myös kuin mikä, ei tosiaankaan mikään oikea, perinteinen custom ulkonäön eikä koneen suhteen...älä nyt vielä sano, että se on vesipyssykin... mut sehän olikin sulla toisena vaihtoehtona..


      • viserrä...
        kohtalonkysymys... kirjoitti:

        Huomaa hyvin, että V-rod on sinulle nappivalinta, oikeat HD harrastajathan eivät sitä minään oikeana HD:na pidä, kuten näkyy tässä keskustelussa sekä myös yhdessä tämän keskustelun viestissä HDCF foorumillekin.

        Tuo kommenttisi, että "iskunpituus on aikas pieni asia kokonaisuutta" paljastaa sen, että sinä et ole todellakaan sielultasi Harley mies, koska aidon HD:n omistajat ja harrastajat tietävät kyllä, että oikean HD:n sielun muodostaa nimenomaan pitkäiskuinen, ilmajäähdytteinen työntötankomoottori, ei mikään muu. Ja tietävät, että siitä pitkäiskuisesta koneesta lähtee juuri se oikeanlainen vääntökäyrä ja oikeanlaiset äänet, vielä kun 45 asteen kulmalla olevassa V-twinissä kiertokanget ovat samassa kohtaa kampiakselissa kiinni, jolloin kone ei voi käydä tasaisesti 180 asteen sylinteri erolla. Jo twincam koneen iskunpituuden lyheneminen evon 108 millistä 102 milliin aiheutti pahaa verta harrastajissa ja teki twincamistä luonteeltaan asteen verran huonomman, mutta onneksi HD:n tehdas korjasi virheensä pidentämällä twincamin iskun pituutta suurentaessaan koneen 1600 kuutioiseksi. Koitapa miettiä, miksi stroukkaus on niin suosittua oikean HD:n harrastajien keskuudessa..

        Mutta kuten todettu, sinulle V-rod on oikea ja hyvä valinta, aja sillä tyytyväisenä, koska se on itsellesi mieluinen, vaikkei nautikaan monien HD -harrastajien arvostusta. V-rod sopii mainiosti lyhytiskuisten japsien seuraan.

        "Mallimerkinnän samankaltaisuus ottaa näköjään koville V-max porukoille."

        Ihan omaa kuvitteluasi, että v-rod kriittisyys johtuisi tuosta. Minä en ikinä koskisi tikullakaan V-maxiin, samasta syystä kuin kierrän kaukaa v-rodinkin, siis omana ajopyöränä.

        Totta turiset. Pakko se on myöntää, että V-rod on nolo. Paljon ennemmin joku pitkäiskuinen japanilainen ilmajäähdytteinen v-twin kuin tuo sähkömoottori "HD".. Mutta tietty mieluiten oikea HD.


      • T-Rod
        kohtalonkysymys... kirjoitti:

        Huomaa hyvin, että V-rod on sinulle nappivalinta, oikeat HD harrastajathan eivät sitä minään oikeana HD:na pidä, kuten näkyy tässä keskustelussa sekä myös yhdessä tämän keskustelun viestissä HDCF foorumillekin.

        Tuo kommenttisi, että "iskunpituus on aikas pieni asia kokonaisuutta" paljastaa sen, että sinä et ole todellakaan sielultasi Harley mies, koska aidon HD:n omistajat ja harrastajat tietävät kyllä, että oikean HD:n sielun muodostaa nimenomaan pitkäiskuinen, ilmajäähdytteinen työntötankomoottori, ei mikään muu. Ja tietävät, että siitä pitkäiskuisesta koneesta lähtee juuri se oikeanlainen vääntökäyrä ja oikeanlaiset äänet, vielä kun 45 asteen kulmalla olevassa V-twinissä kiertokanget ovat samassa kohtaa kampiakselissa kiinni, jolloin kone ei voi käydä tasaisesti 180 asteen sylinteri erolla. Jo twincam koneen iskunpituuden lyheneminen evon 108 millistä 102 milliin aiheutti pahaa verta harrastajissa ja teki twincamistä luonteeltaan asteen verran huonomman, mutta onneksi HD:n tehdas korjasi virheensä pidentämällä twincamin iskun pituutta suurentaessaan koneen 1600 kuutioiseksi. Koitapa miettiä, miksi stroukkaus on niin suosittua oikean HD:n harrastajien keskuudessa..

        Mutta kuten todettu, sinulle V-rod on oikea ja hyvä valinta, aja sillä tyytyväisenä, koska se on itsellesi mieluinen, vaikkei nautikaan monien HD -harrastajien arvostusta. V-rod sopii mainiosti lyhytiskuisten japsien seuraan.

        "Mallimerkinnän samankaltaisuus ottaa näköjään koville V-max porukoille."

        Ihan omaa kuvitteluasi, että v-rod kriittisyys johtuisi tuosta. Minä en ikinä koskisi tikullakaan V-maxiin, samasta syystä kuin kierrän kaukaa v-rodinkin, siis omana ajopyöränä.

        ...eipä ole toistaiseksi ROD-miehiä heitetty ulos HD-tapahtumista ja aikaa kun kuluu niin varmasti useammat "old-schoolit" hyväksyvät ajatuksen uudesta perheenjäsenestä.

        Vääntöä piisaa lyhyestä iskusta huolimatta n. 185Nm, 90-170km/h veto kolmosella 3,4s.


        Ps. Revolutionin kiertokanget ovat myös samalla kammentapilla, sylinterikulma on 60 astetta.


      • mukana...
        T-Rod kirjoitti:

        ...eipä ole toistaiseksi ROD-miehiä heitetty ulos HD-tapahtumista ja aikaa kun kuluu niin varmasti useammat "old-schoolit" hyväksyvät ajatuksen uudesta perheenjäsenestä.

        Vääntöä piisaa lyhyestä iskusta huolimatta n. 185Nm, 90-170km/h veto kolmosella 3,4s.


        Ps. Revolutionin kiertokanget ovat myös samalla kammentapilla, sylinterikulma on 60 astetta.

        Tottakai HD-tapahtumiin päästetään v-rod miehetkin, jengin kun on kuitenkin melko lojaalia. Mutta ei se silti arvostusta nauti, kyllä sä sen itsekin tiedät.

        Ei rodia silti tulla laskemaan kunnon harrikaksi koskaan, kuten ei aiempiakaan harharetkiä HD:n historiassa.

        Lyhytiskuiseen ei saa koskaan kunnollista vääntökäyrää. Tuo veto 90-170km/h ei todista mitään, ei myöskään maksimivääntö. On pyöriä, joissa nuo lukemat ovat paljon huimemmat, mutta eivät ne silti ole laajan vääntökäyrän omaavia paukuttimia, kuten ei rodikaan. Rodi on juuri sen takia säälittävä sekasikiö, se ei ole kunnon vääntöpyörä paukutin, mutta ei kunnon sportti/nakupyöräkään.

        Aina voit haaveilla, että sitä joskus pidettäisiin HD:na, mutta se haave ei toteudu koskaan.


      • T-Rod
        kopio... kirjoitti:

        Heh. V-rod on v-max kopio. HD esitteli v-rodissa uutena "keksintönä" nokkaketjun ja yläpuolisen nokka-akselin. Perusrakenne on sama kuin ikivanhassa v-maxissa.

        Sen on todettu jo HDCF -foorumillakin kannustushuutojen saattelemana:

        http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?p=5892&sid=baf7a943c1205ff43ce83df853454125

        V-Max pojat tuntuvat olevan ärhäkkäitä omimaan kunnian Rod-henkisen (pitkä, matala, laajoja kaareva pintoja) pyörän innovaatiosta itselleen.

        V-Maxissa ei ole hiukkaakaan Rod-henkeä. V-Max on 80-luvun lyhyt korkea nakupyörä muiden neliskanttisten aikalaistensa joukossa. En keksinyt V-Maxixta yhtään innovaatiota jota ei olisi käytetty yleisesti jo 70-luvulla.

        Näyttääpä sille että alkuperäisestä Yamahan ajatuksesta korostettu V-Max sijoittuu useimmiten street-fighterihin, ei customeihin.

        V-Rodin alkuperäisiä linjoja ja yksityiskohtia korostettaessa siitä tulee entistä selvemmin custom.

        Olen toki nähnyt myös joitakin V-Rodista rakennettuja stret-fightereitä, mutta mielestäni V-Rod on siihen täysin väärä aihio. Buel olisi oikeampi aihio, jos halutaan USA pyörän valmistusmaaksi.

        Eiköhän olem parempi puhua näistä pyöristä ihan omissa foorumeissaan.


      • HD forever
        T-Rod kirjoitti:

        V-Max pojat tuntuvat olevan ärhäkkäitä omimaan kunnian Rod-henkisen (pitkä, matala, laajoja kaareva pintoja) pyörän innovaatiosta itselleen.

        V-Maxissa ei ole hiukkaakaan Rod-henkeä. V-Max on 80-luvun lyhyt korkea nakupyörä muiden neliskanttisten aikalaistensa joukossa. En keksinyt V-Maxixta yhtään innovaatiota jota ei olisi käytetty yleisesti jo 70-luvulla.

        Näyttääpä sille että alkuperäisestä Yamahan ajatuksesta korostettu V-Max sijoittuu useimmiten street-fighterihin, ei customeihin.

        V-Rodin alkuperäisiä linjoja ja yksityiskohtia korostettaessa siitä tulee entistä selvemmin custom.

        Olen toki nähnyt myös joitakin V-Rodista rakennettuja stret-fightereitä, mutta mielestäni V-Rod on siihen täysin väärä aihio. Buel olisi oikeampi aihio, jos halutaan USA pyörän valmistusmaaksi.

        Eiköhän olem parempi puhua näistä pyöristä ihan omissa foorumeissaan.

        V-rodin ylistyslaulusi on kuin aikoinaan kiinalaisten Mao ylistys, vailla mitään pohjaa, vain mainosmiesten mielikuvien toistamista.

        Fakta on kuitenkin se, että kyseessä on sekasikiö, joka kopio japanilaisia, jonka moottori on niin epäHD mainen kuin voi olla, eikä pyörä ole mitään taidetta, ei edes kaunis. Lähinnä edustaa muotoilullisesti tuota Hyousung korean linjaa.

        Säälittävä papattaja, ompelukone.


      • T-Rod
        HD forever kirjoitti:

        V-rodin ylistyslaulusi on kuin aikoinaan kiinalaisten Mao ylistys, vailla mitään pohjaa, vain mainosmiesten mielikuvien toistamista.

        Fakta on kuitenkin se, että kyseessä on sekasikiö, joka kopio japanilaisia, jonka moottori on niin epäHD mainen kuin voi olla, eikä pyörä ole mitään taidetta, ei edes kaunis. Lähinnä edustaa muotoilullisesti tuota Hyousung korean linjaa.

        Säälittävä papattaja, ompelukone.

        En ylistä ROD:a ylitse kaikkien muiden pyörien vaan yritän perustella että se ei ole kopio V-Maxista, niinkuin eräät asiantuntijoina esiintyvät väittävät. Varmasti suunnattu samaan asiakas-segmenttiin, mutta se ei ole kopiointia vaan kilpailua asiakkaista.

        Toki en ymmärrä asennettasi että 45 ateinen HD, sporsterista bigtwiniin, on kaikki ja mikään muu ei ole yhtään mitään. Köyhää kapeakatseisuutta.

        Maailman parasta täydellistä pyörää, autoa, venettä, taloa, tms. ei ole, vaan se riippuu mitä henkilö kulloisessakin elämänvaiheessaan arvostaa ja painottaa.

        Nyt haluan että pyöräni on 40-50 luvun tyylinen, näyttelytasoinen mutta ajokelpoinen, HI-techillä rakennettu 200 hv. Sellaisen rakentamiseksi omin kätösin V-ROD oli oikein mukava aihio.

        Tiedän jo että tulen rakentamaan lähivuosina myös "oikean" todella radikaalin HD:n.

        Muutama vuosi sitten ajoin enskaa Husabergin 501 kisaendurolla, se oli oikein sopiva peli maastorepimiseen.

        Aika aikansa kutakin.

        Kiitos kannanotoistanne ja näkemiin.


      • HD forever
        T-Rod kirjoitti:

        En ylistä ROD:a ylitse kaikkien muiden pyörien vaan yritän perustella että se ei ole kopio V-Maxista, niinkuin eräät asiantuntijoina esiintyvät väittävät. Varmasti suunnattu samaan asiakas-segmenttiin, mutta se ei ole kopiointia vaan kilpailua asiakkaista.

        Toki en ymmärrä asennettasi että 45 ateinen HD, sporsterista bigtwiniin, on kaikki ja mikään muu ei ole yhtään mitään. Köyhää kapeakatseisuutta.

        Maailman parasta täydellistä pyörää, autoa, venettä, taloa, tms. ei ole, vaan se riippuu mitä henkilö kulloisessakin elämänvaiheessaan arvostaa ja painottaa.

        Nyt haluan että pyöräni on 40-50 luvun tyylinen, näyttelytasoinen mutta ajokelpoinen, HI-techillä rakennettu 200 hv. Sellaisen rakentamiseksi omin kätösin V-ROD oli oikein mukava aihio.

        Tiedän jo että tulen rakentamaan lähivuosina myös "oikean" todella radikaalin HD:n.

        Muutama vuosi sitten ajoin enskaa Husabergin 501 kisaendurolla, se oli oikein sopiva peli maastorepimiseen.

        Aika aikansa kutakin.

        Kiitos kannanotoistanne ja näkemiin.

        Hauska kuulla "HD" harrastajan puolustavan avarakatseisuutta noin kiivaasti. Sekin todistaa jo, että V-rod on vähemmän Harley kuin jotkut japanilaiset customit. HD:n häpeäpilkku se on ja meitä "kapeakatseisia", eli vain oikeita pyöriä arvostavia on varsin paljon.

        "Nyt haluan että pyöräni on 40-50 luvun tyylinen, näyttelytasoinen mutta ajokelpoinen, HI-techillä rakennettu 200 hv. Sellaisen rakentamiseksi omin kätösin V-ROD oli oikein mukava aihio."

        Siitä ompelukoneesta ei tuollaista saa muuta kuin vaihtamalla rungon, moottorin ja kaiken muun. Eikä 50 -luvun tyyliseen pyörään kuulu 200hp.


      • Pannu is beautiful
        v-rod... kirjoitti:

        No kyllä on hakusessa pyörien vertailu, jos näkee 1800 kuutioisen Intruderin ja V-rodin vaihtoehtoina. Nehän ovat aivan eri pyöriä. V-rod on lyhytiskuinen kierroskone, Intruder pitkäiskuinen, alavääntöinen jytistäjä. V-rod = sähkömoottori, Intruder = jytäkone. V-rodin iskun pituus vaivaiset 72 milliä = hurrrrrrr vaikkei se hääppöinen ole tuossa 1800cc intruderissakaan (92mm), jota en kyllä itse arvosta paljonkaan. Jo pikkuisessa 883 sporassa on melkein sadan millin iskun pituus.

        V-rod pohjautuu samaan konseptiin kuin paljon sitä ennen markkinoille tullut v-max, toki ulkonäössä on eroa, mutta tämän keskustelun muista kommenteista näkee, että kyseessä on saman tyyppinen pyörä ja tekniikka sekä moottori on toiminnaltaan samantyyppinen. Nythän v-maxista tulee uusi malli, joka tuskin poikkeaa merkittävästi v-rodin hinnasta, tosin se tarjoaa aivan eri suorituskyvyn ja yli 1600 kuutioisen moottorin.

        Mun kaveri ei diggaa Harleystä ollenkaan, ja sillä on tämä uusin Intruder. Siinä on jotain yli sata pollea ja ääni muistuttaa Honda monkeyn ja ruohonleikkurin jälkeläistä.

        Nää on tosiaan makuasioita, mutta en ottaisi tollasta rätkää edes ilmaiseksi, koska siitä puuttuu pallit kokonaan.

        Esim. kytrkintä kun painaa, niin meidän poitsin pikkufillarissa on enemmän rokkia kun tuollaisessa persoonattomassa papattimessa. Vielä ruma kun faaaaan.


      • Etkö sä tajua että
        Pannu is beautiful kirjoitti:

        Mun kaveri ei diggaa Harleystä ollenkaan, ja sillä on tämä uusin Intruder. Siinä on jotain yli sata pollea ja ääni muistuttaa Honda monkeyn ja ruohonleikkurin jälkeläistä.

        Nää on tosiaan makuasioita, mutta en ottaisi tollasta rätkää edes ilmaiseksi, koska siitä puuttuu pallit kokonaan.

        Esim. kytrkintä kun painaa, niin meidän poitsin pikkufillarissa on enemmän rokkia kun tuollaisessa persoonattomassa papattimessa. Vielä ruma kun faaaaan.

        se Harley kuullostaa samanlaiselta nuhapumpulta tehtaalta tullessaan?! Se mahtipontinen ääni tulee niistä tarvikeputkista jotka saa vaihdettua myös siihen intikkaan!


      • Avaaja!

        No nyt on V-rod myyty, joten meikä pääsee ostamaan oikeaa prätkää. Kiitos kommenteista.


    • HD ole..

      No, kyllähän noita rodeja siedetään porukassa, kun se HD kylessä lukee, muttei se mikään oikea HD silti ole. Eikä kyllä omistajatkaan ihan oikeeta HD kansaa yleensä ole...

    • dnrtdr

      Osta ruohonleikkuri,jossa Briggs stratton.On harvaa ja miehekästä papatusta.Ihan tosi komea ääni.

    • Tigerfeet

      Perusharrikoiden ainoa hyvä ominaisuus on ääni.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä kanssasi TigerFeet. Perusharrikka ei ole kovin luotettava, v-rod on.


    • Anonyymi

      Olen pitänyt HD-äijiä vähän yksinkertaisina ja huvittavina, ja tämän keskustelun myötä tämä käsitys on vain vahvistunut. Ihme vinkumista siitä, että valmistaja pyrkii kehittämään tuotevalikoimaansa.

      Jos niistä vanhoista vehkeistä tykkää niin ei siinä mitään. Niin tykkään minäkin, ja voisin ihan hyvin jonkin 1910-1930-lukuisen HD:n kuvitella hankkivani. Mutta että valmistajan pitäisi vielä varta vasten lopettaa tuotekehitys ja palvella pelkästään niitä, joilla ei pysy jakoavain kädessä että saisi niitä oikeita vanhoja vehkeitä pidettyä tien päällä...

      Ja sitten se, että jokin on oikea HD tai oikea HD-mies. Harley Davidson on ollut alunperin hyötyajoneuvo, jolla on oikeasti ajettu ihan joka olosuhteissa, eikä pelkästään asfaltilla kokoontumiseen. Ja sitten nämä sankarit inisevät olevansa ihan oikeita HD-miehiä koska omistavat oikean HD:n.

      Hienoja pyöriä ne klassiset HD:t on, ei siinä. Hyvin voisin sellaisen hankkia, mutta HD-inisijäksi en ikinä ryhtyisi. Hyi helvetti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      190
      1853
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      62
      1280
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      58
      1043
    4. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      148
      924
    5. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      80
      912
    6. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      46
      898
    7. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      798
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      78
      750
    9. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      719
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      320
      688
    Aihe