MInua kiinnostaisi tietää millaisia rahoja vastavalmistuneet ekonomit tienaavat työelämään siirtyessään. Sefen suositusten mukaanhan palkaa pitäisi olla 2700-3200e/kk.
Erityisesti haluaisin kuulla rahoituksen ja laskentatoimen alalla toimivien palkkoja, jotta osaisin verrata omaani ja tietää mitä jatkossa pyydän. Mainistaa myös tehtävänkuvanne.
Itselläni nyt koeaikana palkka n.2000e/kk.
Uusien ekonomien palkat?
12
4478
Vastaukset
- tyytyväinenktm
Työtehtävinä mulla on pienen (alle 20hlö) it-yrityksen yleishallinnolliset ja -taloudelliset tehtävät, eli periaatteessa olen tj:n työpari. Palkka on nyt koeaikana 2800e/kk ja ensi kuussa nousee 3100e/kk. Yritys on osa tunnettua, kansainvälistä konsernia (n.2000 työntekijää).
Mulla on asiat siis ihan ok. Tunnen monia, jotka tekee n.2000e/kk. - hewey_
Riippuu täysin millä taustoilla(työkokemus) voidaan toki maksaa enemmänkin, mutta mistäpä ne tietävät millainen työntekijä olet jos kunnollista työhistoriaa ei ole ennen opiskeluita kertynyt. Tutkinnon suorittaminen ei tänäpäivänä enään merkkaa muutakuin että osaa lukea ja kirjoittaa. Työnteko on sitten täysin toinen juttu.
- KTM05
Itse aloitin vuonna 2005 tuollaisella 2200eur/kk nälkäpalkalla, mutta vajaassa kolmessa vuodessa palkka on noussut 4000 euroon kuussa. Tuona aikana olen saanut 3 ylennystä.
Jos olet oikeasti hyvä (siis muidenkin kuin itsesi mielestä), niin palkkaa on helppo nostatuttaa alkupalkasta todella paljonkin.
Useimmat aloittavat kuitenkin pienemmällä palkalla kuin suosituspalkka kun ensimmäiseen työpaikkaan menevät. Jos et muualta töitä saa, niin hyväksy tuo 2k tarjous ja näytä työnantajalle, että olet arvokkaampi kuin palkkatasosi.- sefefefe
juuri noin ajattelin asian olevankin, että harva saa heti työelämään siirryttyään suositusten mukaista palkkaa varsinkin jos kokemusta on verrattain vähän. Toisaalta taas, jos hoitaa hommansa hyvin niin palkkakehitys voi olla varsin nopeaa.
Käsittääkseni Sefen palkkasuositukset on laskettu ekonomien ilmoittamasta ensimmäisen vakituisen työsuhteen palkasta eli siinä mielessä ne tarjoavat melko optimistisen kuvan alan opiskelijoille. - KTM05
sefefefe kirjoitti:
juuri noin ajattelin asian olevankin, että harva saa heti työelämään siirryttyään suositusten mukaista palkkaa varsinkin jos kokemusta on verrattain vähän. Toisaalta taas, jos hoitaa hommansa hyvin niin palkkakehitys voi olla varsin nopeaa.
Käsittääkseni Sefen palkkasuositukset on laskettu ekonomien ilmoittamasta ensimmäisen vakituisen työsuhteen palkasta eli siinä mielessä ne tarjoavat melko optimistisen kuvan alan opiskelijoille.Sefen tilastoissa on harhaa kahdesta syystä:
1. Yleisesti ottaen tuollaisiin kyselyihin vastaavat ne joilla on hyvä palkka, joten keskiarvo hilautuu pakostakin todellista korkeammaksi.
2. Sefen palkat tilastoidaan valmistumisvuoden mukaan. ts. osalla vastavalmistuneista on usean vuoden työkokemus ja nostattavat näin ollen vastavalmistuneiden keskipalkkaa (ja tästä johtuen myös SEFEn palkkasuositukset ovat ylisuuria).
Tällä hetkellä todelliset keskimääräiset alkupalkat lienevät tasolla 2.8k niille joilla on vähän kesätyökokemusta ja 2.5k niille joilla ei ole työkokemusta kun kyseessä on 25 vuotias vastavalmistunut ekonomi. - ku ei oo töitä
KTM05 kirjoitti:
Sefen tilastoissa on harhaa kahdesta syystä:
1. Yleisesti ottaen tuollaisiin kyselyihin vastaavat ne joilla on hyvä palkka, joten keskiarvo hilautuu pakostakin todellista korkeammaksi.
2. Sefen palkat tilastoidaan valmistumisvuoden mukaan. ts. osalla vastavalmistuneista on usean vuoden työkokemus ja nostattavat näin ollen vastavalmistuneiden keskipalkkaa (ja tästä johtuen myös SEFEn palkkasuositukset ovat ylisuuria).
Tällä hetkellä todelliset keskimääräiset alkupalkat lienevät tasolla 2.8k niille joilla on vähän kesätyökokemusta ja 2.5k niille joilla ei ole työkokemusta kun kyseessä on 25 vuotias vastavalmistunut ekonomi.Mulla on ongelma
olen juuri aloittanut uudssa työssä kirjanpitäjänä ja olen oikeasti hyvä, mutta miten sen voi näyttää kun istun yksin huoneessani tekemättä mitään. Mulle annetaan vain paskahommia ja muusta ei puhuta. Työhaastattelun puheet on unohdettu, paljon luvattiin.
Aina ku avaan suuni ja yritän jotakin niin mua katotaan kun sekopäätä, tuntuu et muut toivoo et istun hiljaa ja tyytyväisenä sanomatta mitään. Haluan tehä töitä olen itsenäinen reipas ja kehityskykyinen. Olen toisessa "oikeassa" työpaikassani ja edellisessä etenin nopeasti ja minua arvostettiin, sain hyviä tehtäviä ja näytin kykyni, miten voin näyttää kykyni kun minua jarrutetaan? Nyt olen jymähätnyt paikalleni mitä tehdä? - agojgaofk
ku ei oo töitä kirjoitti:
Mulla on ongelma
olen juuri aloittanut uudssa työssä kirjanpitäjänä ja olen oikeasti hyvä, mutta miten sen voi näyttää kun istun yksin huoneessani tekemättä mitään. Mulle annetaan vain paskahommia ja muusta ei puhuta. Työhaastattelun puheet on unohdettu, paljon luvattiin.
Aina ku avaan suuni ja yritän jotakin niin mua katotaan kun sekopäätä, tuntuu et muut toivoo et istun hiljaa ja tyytyväisenä sanomatta mitään. Haluan tehä töitä olen itsenäinen reipas ja kehityskykyinen. Olen toisessa "oikeassa" työpaikassani ja edellisessä etenin nopeasti ja minua arvostettiin, sain hyviä tehtäviä ja näytin kykyni, miten voin näyttää kykyni kun minua jarrutetaan? Nyt olen jymähätnyt paikalleni mitä tehdä?Kysymys kuuluukin, miksi vaihdoit pois entisestä jos siellä ura urkeni?
- Kukka
Mulla on ongelma
Aina ku avaan suuni ja yritän jotakin niin mua katotaan kun sekopäätä, tuntuu et muut toivoo et istun hiljaa ja tyytyväisenä sanomatta mitään. Haluan tehä töitä olen itsenäinen reipas ja kehityskykyinen. Olen toisessa "oikeassa" työpaikassani ja edellisessä etenin nopeasti ja minua arvostettiin, sain hyviä tehtäviä ja näytin kykyni, miten voin näyttää kykyni kun minua jarrutetaan? Nyt olen jymähätnyt paikalleni mitä tehdä?...nimittäin minulla heräsi nyt valitettavasti epäilys että kirjoittaja ei ole ihan tosissaan. :) Kirjoitustyyli, kirjoitusvirheet ym. eivät oikein istu kirjanpitäjän profiiliin, jossa työssä yleensä edellytetään hyvin pikkutarkkuutta.
Toisekseen, en oikein jaksa uskoa että kirjanpitäjät istuvat ilman töitä peukaloitaan pyöritellen ja "paskahommia" tehden. Itsellänikin näetsen taloushallinnon työkokemusta. Muihin juttuihin en viitsi nyt edes kommentoida, kun luulen että tämä on ihan höpöjuttu. ;) - kirjanpitelijä?
Mulla on ongelma
Aina ku avaan suuni ja yritän jotakin niin mua katotaan kun sekopäätä, tuntuu et muut toivoo et istun hiljaa ja tyytyväisenä sanomatta mitään. Haluan tehä töitä olen itsenäinen reipas ja kehityskykyinen. Olen toisessa "oikeassa" työpaikassani ja edellisessä etenin nopeasti ja minua arvostettiin, sain hyviä tehtäviä ja näytin kykyni, miten voin näyttää kykyni kun minua jarrutetaan? Nyt olen jymähätnyt paikalleni mitä tehdä?Pääkaupunkiseudulla on ollut viimeisen 10 vuotta 300 kirjanpitäjän paikkaa auki jatkuvasti. Jos nykyinen työ ei millytä ja jos olet oikeasti ammattitaitoinen (joita ei ole suurin osa pääkaupunkisedun ns. kirjanpitäjistä) saat kyllä heti paremman paikan.
- mulla 200000/kk
Nämä liittojen suositukset on ihan täyttä sontaa. Lossivahtien liiton suositus on, että vastavalmistunut lossivahti saa 5000 euroa kuukaudessa ja autonkuljettaja. MItä muuta...ihan täyttä sontaa. Liittojen ns suositukset on jostakin avaruudesta.
- sepkäpkääaä
Viimeisimmät SEFEn palkkatasotutkimukset kertoo, että vaikeiden vuosien 08-10 jälkeen ekonomien palkat ja erityisesti alkupalkat vastavalmistuneilla ovat lähteneet jälleen nousuun. 2800-3300 väliin asettuvat koulutusta vastaavissa töissä.
Mutta sanon kyllä toisaalta kaikille uusille ekonomeille, että eipä noita 3tuer liksoja kannata jäädä kovin pitkään työttömänäkään odottelemaan. Jos firma on iso ja vaikuttaa, että edetä voisi, kannattaa mennä töihin vaikka sillä kahdella tonnilla. Jos motivaatio ja äly on kohdillaan niin ei ole mikään homma tuplata palkka seuraavan 3 vuoden sisällä. - asdertcbvt
Itse olen valmistumisen kynnyksellä. kuukausipalkka 3100 edut, koeajalta maksettiin 2900.
Aloittaessa alalta ei suoranaista kokemusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391