olin kolme viikkoa sitten polven tähystyksessä. Nivelkierukkaa siistittiin. Lisäksi polvessa on paha nivelrikko. Kuinka kauan odottelen parantumista vai suoraanko vaan keinonivel- leikkaukseen.Koska ajattelen niin, että eihän se toimenpide sitä nivelrikkoa parantanut. Onko muilla vastaavia kokemuksia..
Polviasiat
16
6262
Vastaukset
- polvessa...
todennäköisesti nivelkierukkavaurio,joten sillä nyt kysynkin että oliko sinulla minkälainen vaurio nivelkierukassa? Miten oireili? Kuvasivatko ennen leikkausta esim.magneettikuvauksella? Ja joudutko kuinka kauan kävelemään keppien avulla ja onko polvi miten kipeä? Olen menossa ortopedin vastaanotolle kk:den sisällä tämän polven takia. Kiinnostaisi tietää etukäteen jos vaikka joudun polvileikkaukseen. Kiitos jos jaksat vastata! :)
- tässä vielä
Polvi oireillut noin 7 vuotta. Hoidoksi on kokeiltu hyalgania, kortisonia monta kertaa ja kipulääkkeitä jos jonkinlaista. Viime vuonna polvi tuli tosi huonoon kuntoon.Kävely ja portaiden nousu ja laskeutuminen vaikeutui. Kyykkyyn ja polvilleen en juuri pääse.Muutama vuosi sitten otettu röntgenkuva. Tänä vuonna uudelleen ja siinä jo nivelrikko edennyt pitkälle.Ortopedi määräsi tähystys leikkauksen.Tehtiin päiväkirurgisesti. Kyynärsauvoilla kävelin muutamana päivänä, vaikka en ehkä olisi niitä tarvinnut. Niin siitä nivelkierukasta, se oli rikki jota korjattiin. Mutta nivelrikkohan jäi. Polvi on yhtä kipeä nyt , kuin ennen tähystystä.Kävelemään pystyn noin 100m ja sitten on jo kipu kova. Kipulääkettä täytyy ottaa monesti päivässä.Kipu on polven sisäsivulla enimmäkseen.
Millaiset oireet sinulla on. Onko vaan kierukkavaurio epäily vai onko sinulla myös nivelrikkoa. - on...
tässä vielä kirjoitti:
Polvi oireillut noin 7 vuotta. Hoidoksi on kokeiltu hyalgania, kortisonia monta kertaa ja kipulääkkeitä jos jonkinlaista. Viime vuonna polvi tuli tosi huonoon kuntoon.Kävely ja portaiden nousu ja laskeutuminen vaikeutui. Kyykkyyn ja polvilleen en juuri pääse.Muutama vuosi sitten otettu röntgenkuva. Tänä vuonna uudelleen ja siinä jo nivelrikko edennyt pitkälle.Ortopedi määräsi tähystys leikkauksen.Tehtiin päiväkirurgisesti. Kyynärsauvoilla kävelin muutamana päivänä, vaikka en ehkä olisi niitä tarvinnut. Niin siitä nivelkierukasta, se oli rikki jota korjattiin. Mutta nivelrikkohan jäi. Polvi on yhtä kipeä nyt , kuin ennen tähystystä.Kävelemään pystyn noin 100m ja sitten on jo kipu kova. Kipulääkettä täytyy ottaa monesti päivässä.Kipu on polven sisäsivulla enimmäkseen.
Millaiset oireet sinulla on. Onko vaan kierukkavaurio epäily vai onko sinulla myös nivelrikkoa.mm. että polvi lonksaa sisäsivulta, naksaa, rutisee polvea heilutellessa. Nivelrikosta ei lääkäri maininnut mitään, vain kierukasta. Otettiin kyllä röntgen kuva terveyskeskuksessa ja siinä ei näkynyt mitään poikkeavaa. Joskus vihlovaa kipua on sisäsivulla ja polvilumpion alapuolella. Turvotusta myös.
- polvessa
on... kirjoitti:
mm. että polvi lonksaa sisäsivulta, naksaa, rutisee polvea heilutellessa. Nivelrikosta ei lääkäri maininnut mitään, vain kierukasta. Otettiin kyllä röntgen kuva terveyskeskuksessa ja siinä ei näkynyt mitään poikkeavaa. Joskus vihlovaa kipua on sisäsivulla ja polvilumpion alapuolella. Turvotusta myös.
naksaa ja rutisee sisäsivulla. Muistaakseni minullakaan ei röntgenkuvissa näkynyt kierukkavaurio, ei ainakaan kukaan puhunut mitään.
- Kipuileva
polvessa kirjoitti:
naksaa ja rutisee sisäsivulla. Muistaakseni minullakaan ei röntgenkuvissa näkynyt kierukkavaurio, ei ainakaan kukaan puhunut mitään.
Mulla oli alkoi viime keväänä polvivaiva. Välillä sisäsyrjään tuli ennalta aavistamaton viiltävä kipu, polvi ei ottanut kunnolla päälle. Oli tunne, että siellä on palat sekaisin.
Röntgenkivassa ei näkynyt kierukassa vikaa, kulumaa kylläkin. Menin lokakuussa ortopedin vastaanotolle, kun kipu vaan jatkui ja rajotti jo liikkumista. Varsinkin portaat hankalat. Ortopedi tutki ja sanoi, että oireet viittaavat selvästi osittain repeytyneeseen kierukkaan. Joulukuussa tähystysleikkaus, ei magneettikuvattu ollenkaan, kun ei ollut ortopedin mukaan tarpeellista. Paikallispuudutuksessa tähystys, 4vk sairaslomaa. Ekan viikon kävelin keppien avulla, sitten jo piti jättää pois. Kolmena ekana päivänä kova kipu. Nyt "palat sekaisin"-tunne on kadonnut, kuluma vaivaa edelleen. Juuri laitettiin kolmen injektion sarja kukonhelttauutetta... odottelen vaikutusta...
Alkaakohan se muuten kovin pian vaikuttaa? Heti vai hetken kuluttua? - minulle ei ollut
Kipuileva kirjoitti:
Mulla oli alkoi viime keväänä polvivaiva. Välillä sisäsyrjään tuli ennalta aavistamaton viiltävä kipu, polvi ei ottanut kunnolla päälle. Oli tunne, että siellä on palat sekaisin.
Röntgenkivassa ei näkynyt kierukassa vikaa, kulumaa kylläkin. Menin lokakuussa ortopedin vastaanotolle, kun kipu vaan jatkui ja rajotti jo liikkumista. Varsinkin portaat hankalat. Ortopedi tutki ja sanoi, että oireet viittaavat selvästi osittain repeytyneeseen kierukkaan. Joulukuussa tähystysleikkaus, ei magneettikuvattu ollenkaan, kun ei ollut ortopedin mukaan tarpeellista. Paikallispuudutuksessa tähystys, 4vk sairaslomaa. Ekan viikon kävelin keppien avulla, sitten jo piti jättää pois. Kolmena ekana päivänä kova kipu. Nyt "palat sekaisin"-tunne on kadonnut, kuluma vaivaa edelleen. Juuri laitettiin kolmen injektion sarja kukonhelttauutetta... odottelen vaikutusta...
Alkaakohan se muuten kovin pian vaikuttaa? Heti vai hetken kuluttua?mitään apua. En muista kuinka pian vaikutti tai vaikuttiko ollenkaan, koska siitä jo useampi vuosi. Kuinka sinulla, korjattiinko repeytynyttä kierukkaa. Kertoiko kirurgi miten polven kuluman kanssa, tuleeko keinonivel-leikkaus vai eikö ole vielä niin pahana. Minulla nyt kuukausi tähystyksestä jossa repeytynyt kierukka korjattiin. Yökipu on lisääntynyt. Aamulla jäykkyyttä polvessa.Portaita en pysty nousemaan, jos astun kipeällä jalalla ensin. Kyykkyyn ja polvilleen menoa en voi ajatellakaan. Kipulääkkeiden avulla selviän päivistä jotenkuten.Kipu on polven sisäsivulla ja seon kävellessä pistävää ja vihlovaa.Pärjäätkö ilman kipulääkitystä. Taidamme olla vähän samanlaiset tapaukset. Hyvää viikonloppua sinulle.
- Juha_H
tässä vielä kirjoitti:
Millaiset oireet sinulla on. Onko vaan kierukkavaurio epäily vai onko sinulla myös nivelrikkoa.Moikka,
Minulla rikkoutui nivelkierukka monimuotoisesti ja mediaali kierukastani poistettiin noin 80%. Vuosi nivelkieruka poistamisesta minulla on todettu nivelrikko joka on hyvin kivulias. Ikää on 35- vuotta ja polven keinonivelen asennus huolettaa.
Muillekin nivelkierukkavammaisille tiedoksi että nivelkierukan poisto aiheuttaa polven nivelrikon. Nivelkierukka voidaan nykyään korjata siirteellä ja implantilla.
Täällä lisää juttua siirteestä -> http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1278255485/0
- takkutukka
eli kierukan korjaamisesta ja nivelrikko paha. Mulla tulehtui polvi sen jälkeen (minulla on reuma ja se oli hoitamatta, joten tulehdus johtui varmaan siitä). Se siis viivästytti toipumista, joka kesti n 4 kuukautta. nyt polvi on kai niin hyvä kuin olla voi näillä kulumilla. Toinen vaan alkaa olla huonossa kunnossa, joten en ole päässyt lenkille jne rasittamaan tähystettyä polveakaan. Huumori oli kyllä koetuksella ja monta kertaa jo mietin tekoniveltä, mutta ehkä tästä kuitenkin selvitään. Tekonivelkin kuitenkin mietityttää, varsinkin kun ikää vasta 40. Toivottavasti polvesi alkaa kuntoutua, aikaa se vie!! Hyvää kesää!
- sinun polviasia
tapauksestasi.. Koska samanlaiselta vaikuttaa, siis kierukka siistitty ja nivelrikko polvessa. Mitä tarkoitat, että niin hyvässä kunnossa kuin se nyt voi olla..Joudutko ottamaan kipulääkitystä ja onko sinulla narinaa jarusahtelua polvessa. Kuinkas portaiden nousu ja lasku sinulla sujuu. Mitä sinulle
kirurgi sanoi mahdollisesta tekonivel-leikkaukssta. Minä en tiedä sitä missä ajassa polven pitäisi olla parempi tähystyksen jälkeen.
En haluaisi minäkääm liian aikaisin tekonivel juttuihin m utta toisaalta ei ole kai hyvä polven päästä ihan kamalan huonoon kuntoonkaan. - takkutukka
sinun polviasia kirjoitti:
tapauksestasi.. Koska samanlaiselta vaikuttaa, siis kierukka siistitty ja nivelrikko polvessa. Mitä tarkoitat, että niin hyvässä kunnossa kuin se nyt voi olla..Joudutko ottamaan kipulääkitystä ja onko sinulla narinaa jarusahtelua polvessa. Kuinkas portaiden nousu ja lasku sinulla sujuu. Mitä sinulle
kirurgi sanoi mahdollisesta tekonivel-leikkaukssta. Minä en tiedä sitä missä ajassa polven pitäisi olla parempi tähystyksen jälkeen.
En haluaisi minäkääm liian aikaisin tekonivel juttuihin m utta toisaalta ei ole kai hyvä polven päästä ihan kamalan huonoon kuntoonkaan.Polvi ei ole nyt kipeä, ei tarvi särkylääkettä.Terveyskeskuslääkäri sanoi että toisilla menee kolmekin kuukautta ennen kuin paranee, minulla siis 4 kuukautta!!! Toisaalta en sitten tiedä, jos pääsisin "kunnon"lenkille, että miten se siihen reagoisi. Mutta pystyn siis käymään kaupungilla, siivoamaan yms normaalia elämää viettämään. Toinen polvi nyt vihoittelee kaikesta..:( (erilailla kuitenkin kuin tähystetetty aikoinaan)
Naksahtelua ja rutinaa kuuluu kyllä, ei tee kipeää kuitenkaan. Portaat sujuu hyvin. Alamäkeä on vähän vaikea kävellä alas.
Tekonivel olisi reuma-sairaalassa Heinolassa laitettu samantien (ne on rahapulassa ja haalii leikkauksia että saisivat rahaa, ennen niin hyvä sairaala, mur)
Kaupunginsairaalan kirurgi oli sitä mieltä että tällä saatiin "ihan hyvin" aikaa vielä ennen tekoniveltä. Parilla kortisoonipiikillä per vuosi pitäs pärjätä.
Toivottavasti Sinunkin polvi kuntoutuu, aikaa se kyllä vie... ja millaiseksi sitten kuntoutuu...??!Mitä sinulle lääkäri sanoi kuntoutumisesta? Kerääntyykö polveen nestettä? - polvitaipeeseen
takkutukka kirjoitti:
Polvi ei ole nyt kipeä, ei tarvi särkylääkettä.Terveyskeskuslääkäri sanoi että toisilla menee kolmekin kuukautta ennen kuin paranee, minulla siis 4 kuukautta!!! Toisaalta en sitten tiedä, jos pääsisin "kunnon"lenkille, että miten se siihen reagoisi. Mutta pystyn siis käymään kaupungilla, siivoamaan yms normaalia elämää viettämään. Toinen polvi nyt vihoittelee kaikesta..:( (erilailla kuitenkin kuin tähystetetty aikoinaan)
Naksahtelua ja rutinaa kuuluu kyllä, ei tee kipeää kuitenkaan. Portaat sujuu hyvin. Alamäkeä on vähän vaikea kävellä alas.
Tekonivel olisi reuma-sairaalassa Heinolassa laitettu samantien (ne on rahapulassa ja haalii leikkauksia että saisivat rahaa, ennen niin hyvä sairaala, mur)
Kaupunginsairaalan kirurgi oli sitä mieltä että tällä saatiin "ihan hyvin" aikaa vielä ennen tekoniveltä. Parilla kortisoonipiikillä per vuosi pitäs pärjätä.
Toivottavasti Sinunkin polvi kuntoutuu, aikaa se kyllä vie... ja millaiseksi sitten kuntoutuu...??!Mitä sinulle lääkäri sanoi kuntoutumisesta? Kerääntyykö polveen nestettä?siellä on sellainen pallukka, joka on välillä kivuliaskin. Minullakin toinen polvi alkanut kovasti vaivata.Minulle ei leikannut kirurgi puhunut mitään kauanko kestää parantua tähystyksen jälkeen. Siksipä tässä onkin epätietoisuutta.Ehkäpä minunkin täytyy lähteä sauvakävely lenkille kokeilemaan mitä polvi kestää. En ole kuntoillut vielä ollenkaan.Oletko pystynyt olemaan työssä vai oletko saiaslomalla. Nämä nivelvaivat osaavat kyllä olla todella elämää rajoittavia. Kun ei voi liikkua nousee paino ja sen myötä verenpaine ym, harmia.Minä en pysty työhön näillä vaivoilla.
- takkutukka
polvitaipeeseen kirjoitti:
siellä on sellainen pallukka, joka on välillä kivuliaskin. Minullakin toinen polvi alkanut kovasti vaivata.Minulle ei leikannut kirurgi puhunut mitään kauanko kestää parantua tähystyksen jälkeen. Siksipä tässä onkin epätietoisuutta.Ehkäpä minunkin täytyy lähteä sauvakävely lenkille kokeilemaan mitä polvi kestää. En ole kuntoillut vielä ollenkaan.Oletko pystynyt olemaan työssä vai oletko saiaslomalla. Nämä nivelvaivat osaavat kyllä olla todella elämää rajoittavia. Kun ei voi liikkua nousee paino ja sen myötä verenpaine ym, harmia.Minä en pysty työhön näillä vaivoilla.
oletko kuullut bakerin kystasta, minulta sitä etsittiin ultralla juuri taipeesta, mutta ei ollut. Neste kerääntyy muuten joka puolelle ja paremmassa polvessa ulkosyrjälle, vähän polven yläpuolelle.
Saitko muuten jumppaohjeet reisilihasten harjoittamiseen operaation jälkeen? (eihän niillä kyllä kalorit pala, mutta reisiin pitäisi saada voimaa).Kiloja on tullut kyllä tasaisesti, ennen olin kova liikkumaan. argh.
Olin tähystyksen jälkeen 1,5 kuukautta saikulla ja vielä senkin jälkeen olin tosi kipeä, mutta minulla on istumatyö, niin vääntäydyin töihin, ettei tullut aika niin pitkäksi. Jos olisin jossain työssä, missä paljon pitäisi olla jalkojen päällä, en kyllä siihen pystyisi.
Minulla on muuten tähystetyssä polvessa vielä semmonen vai, että joskus kun taivutan jalkaa sisään päin (vaikka istuessa laitan jalat ristiin) niin se menee jotenkin lukkoon ja sitten on vaan väännettävä se samaa rataa takaisin ja ulkosyrjällä joku muljahtaa ilkeästi. Sen jälkeen vähän polttaa, mutta ei kipeydy siitä muuten.
- kohtalotoveri
Täältä liittyisi tähän keskusteluun yksi uusi tapaus. Kovasti samanlaisia ongelmia kuin teilläkin.
Itselläni siis polvi meni vuosi takaperin sellaiseen kuntoon, että kipuili koko ajan, meni lukkoon ja oli jäykkä liikkeellelähtiessä, käveleminen heikentyi, portaat olivat hyvin hankalia ja kaiken peruskivun päälle tuli sellaisia vihlaisuja että oksat pois.
Syksyllä kävin röntgenissä, jossa jo todettiin kulumaa sisäsyrjällä. Sain kipulääkkeitä ja jäin odottelemaan erikoislääkärille pääsyä.
Nyt keväällä pääsin ortopedille ja magneettikuvaukseen, jossa todettiin kuluman lisäksi vanha nivelkierukan repeytymä ja olen jonossa tähystysleikkaukseen. Minulle puhuttiin jo röntgenkuvan jälkeen, että kannattaa henkisesti ruveta varautumaan jo ainakin osatekonivelleikkaukseen, se on oleva minun kohtaloni jossain vaiheessa.
Kierukan takia päädyttiin kuitenkin siihen, että kokeillaan tähystysleikkausta ensin, josko kierukan korjaus vähentäisi kipujani sen verran, että pärjäisin muutaman vuoden lisää ennen tekoniveliä. Ikää minulla on 45 v. Ei siis vielä liikaan.
Polvi on turvonnut etenkin sisäsyrjältä ja erittäin kipeä, lääkityksestä huolimatta. Syön todellakin tramalia max 600 mg /päivä sekä panadolia 3x1 gr/päivä.
Odotan leikkauksia kuin kuuta nousevaa, ja todella toivon, että näistä kivuista pääsee eroon.
Kotona käytän välillä kyynärsauvoja liikkuessa, mutta minun on todella hankala käyttää niitä julkisesti, vaikka tiedän, että ne helpottavat. Olen miettinyt mistä kyse ja luulen, että jotenkin en jaksaisi sitä, että kaikki työkäverit alkaisivat kyselemään mistä on kyse ja saisin osakseni sääliä. Koitan kerätä voimia kävelykepin käyttöön. Onhan se itseasiassa aika tyylikäs apuväline.
Minua kiinnostaa myös löytää vertaisjuttuja. Miten ihmiset ovat parantuneet tai saaneet helpotusta? joutuvatko he pitkille sairaslomille operointien jälkeen? pääsevätkö yleensäkkään leikkauspöydille vai pitääkö vaan purra hammasta ja kärsiä kivuista? mistä löytyy parhaimmat kivunlievitykset? käyttävätkö muut sauvoja tai keppejä kivunlievityksissä? jne- aloittanut tässä
minustakin on mukava saada vertaistukea-/tapauksia, jotta voi vaihtaa ajatuksia. Sinun tapauksesi on aivan kuin minulla. Lisäksi minulla on nytkin tähystysleikkausen jälkeen polvitaipeessa erittäin kipeä bakeryn kysta. Siitä on viime syksyn jälkeen yritettypoistaa nestettä ja sen jälkeen piikitetty kortisonilla. Minullakin oli lainassa kyynärsauva kävelyn tueksi ennen leikkausta. Mutta kynnys sen käyttämiseen on kyllä korkealla niinkuin kerroit. Ulos en mennyt sen kanssa kertaakaan.Mutta kyllä se
helpottaisi kävelyä. Olen sinua paljon vahempi pian 60, joten piankkoin, tulevan syksyn aikana ,toivon pääseväni keinonivel- leikkaukseen. Minulle tähystyksestä ei ollut mitään apua, koska nivelpinnat ovat aivan vastakkain, niin kuluneet jo.Lisäki nyt on tullut enemmän myös yö/lepokipua.Tällähetkellä
kipulääkkeenä panadolforte.Kaikenmoiset lääkkeet on kyllä kokeiltu. Vuosien mittaan hyalganit ja kortisonit monet kerrat.
Usein mietin, että mikähän aiheuttaa tällaiset vaivat...
Olisi kiva vaihtaa kuulumisia kanssasi vaikkapa yksityisestikin.?..
Kaikesta huolimatta nautitaan kesästä. Terveisin kohtalotoveri.
- tarina
Olen 43 v nainen. Minulla puoli vuotta sitten alkoi polvi ruksaa rappusia noustessa. Kipua ei ensin muutamaan viikkoon ollut, mutta myöhemmin tuli kipukin kuvioon. Hiihto- tai ratsastuslenkin jälkeen aivan mieletön kipu. Joten menin terveyskeskukseen omalle lääkärille. Viime viikolla pääsin sitten ortopedille aluesairaalaan.
Olin asennoitunut tähystettäväksi piahkoin, kun olin vastaavia tarinoitanne kuullut.
Yllätykseseni minulla onkin toisenlainen vaiva: polvilumpioni alkaa liian korkealta ja on kulunut, mistä kipu ja rutinat johtuvat. Polvilumpio on mikä on ja sen kanssa olisi parasta oppia elämään. Tähystys kuulema saataisi vain pahentaa tilannettani.
Vaivani on kuulema samantyyppinen kuin nivelrikossa, joten sain nivelrikkoon tarkoitettua "hotapulveria" Arthyryl 1,5 g jauhetta oraaliliuosta varten sekä 400 mg buranaa, mitä olen käyttänyt koko kevään kipuun.
Pitkät noin 2 tuntia tai yli kestävät autolla ajomatkat aiheuttivat tosi kivuliaan seuraavan yön ja päivän. Polkupyöräily ja ratsastus myöskin, hiitoa en sattuneista syistä ole vähään aikaan harrastanut. Olen nyt viikon syönyt jauhetta ja yllätys yllätys, polveeni ei koske. Huomenna edessä 400 km autossa, ja saapa nähdä, millainen on seuraava yö.
Vaikka tarinani on vähän toisenlainen polvivaiva, niin luulen, että pidemmän päälle on vain hyvä, että lähdin lääkäriin pian ongelmien ilmestyttyä ja toivon, että pärjään valuvikaisen polvilumpioni kanssa tulevaisuudessakin.- että olet saanut
apua arthyryl jauheesta.Minulle siitä ei ollut apua. Mutta sinulla tosiaan hieman erilainen vaiva. Mutta siltikö kulumaa, eikös sekuitenkin ole sama asia kuin nivelrikko.? Kyllä nämä polvivaivat ovat elämää rajoittavia , vaikka ei plovessa aina päällepäin sairaus näykään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722766
- 632674
- 681792
- 241627
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219