Olisitko valmis

vuorotteluvapaalle?

Jos et, niin mikä siinä arveluttaisi eniten:
a elintason laskun pelko
b pelko siitä että työpaikkasi menetyksestä kokonaan
c joku muu

Lamavuosina 90-luvun alussa vitsailtiin jopa siitä, ettei uskalla edes ruokikselle lähteä kun joku saattaisi viedä paikan.

32

1031

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KUOLEMA..

Kuolema. Kaikilla ei mene niin hyvin että olisi työpaikka. Omistusasuntoa, autoa. Köyhänäkin on elettävä. Valitettavasti. Penaalissa ollaan samalla viivalla. Se riittää mulle.

• kun joku

vastasi mulle kerran tuohon kysymykseen että muuten hän lähtisi vuorotteluvapaalle vuodeksi mutta kun palkka jää niin pieneksi ja oli vuodesta kysymys!
        Työttömien täytyy elää vuosikaudet pienillä tuloilla ehkä eläkekikään saakka.
        Itse en ole saanut ole kokopäivätyössä 12 vuoteen, on ollut vain 6-tuntisia ja 5-tuntisia työpäiviä. Kaksi kertaa olen myös ollut pelkällä työmarkkinatuella noin kaksi vuotta kerrallaan.

• prkleen pieni

palkka, että sen jälkeen lentäs pihalle kämpästäkin jos jäis sille kitukorvaukselle...joo, rikkaitten hommia ja jos on kaks tienaamasa...

• joku muu

Olen miettinyt vuorotteluvapaata vakavasti. Työvuosia minulla on vielä todennäköisesti neljästä viiteen, niidenkin jaksaminen arveluttaa. Vuorotteluvapaassa mietityttää mm se että lyhinkin jakso, kolme kuukautta, tuntuu pitkälle jos sen ajan käyttää pelkkään "löhöilyyn", pitäis keksiä jotain suhteellisen järkevää toimintaa.
      Minun työssä ei ole pelkoa siitä että työpaikka menisi alta vapaan takia. Ansiohan siinä tietysti putoaisi mutta olisihan se samalla harjoitusta tulevia työttömyysvuosia ajatellen.
      Tämän hetkiset ajatukset on että anon vapaata joko kesälle 2009 tai -10, molemmillekin jos työnantaja peruisi päätöksensä kieltää vapaan jaksottamisen.
      Tässä ei tainnut tulla vastausta kysymykseesi, minä olen valmis vuorotteluvapaalle, mietinnässä on vain tuo miten vapaan käyttäisin ainakin itselleni hyödyllisellä tavalla ja mikä olisi sopiva ajankohta lopputyövuosia ajatellen.

• Vuosi sitten olin vuorotteluvapaalla. Ja kyllä se pieni tilipussi arvelutti eniten. Kun vielä liitossa kestää ennenkuin eka rahat saa niin eipä naurata.
      Mutta tässä ijässä pitää jo olla sen verran sukanvarressa että pystyy yli puolet pienemmällä kuukausitulolla elämään. Itse olin pois töistä puoli vuotta. Ja täytyy sanoa että kyllä kannatti! Kaikkea ei voi laskea rahassa.

• olen nyt

Jouluna jäin pois töistä ja vuoden alusta alkoi vuorotteluvapaa. Töihin menen syyskuun alusta. Eniten ehkä pelotti elintason lasku vapaalle jäädessä mutta hyvin on mennyt, olimme jopa Thaimaassa omatoimimatkalla yli kaksi viikkoa.
      Kumpikin lapsistani osti oman asunnon kevään aikana ja olen pystynyt heitäkin auttamaan.
      Minulla on kyllä onni, että mieheni(ei lasten isä) on vakavarainen, maksaa ruuat ja ostaa dieselin autoon.
      Ihanaa olla vaan kotona mutta yhtä ihanaa on lähteä töihin sitten syksyllä. Jospa jaksais pakertaa reilun kymmenen vuotta ja jäis 63v, eläkkeelle.

• Kymppi vuosi pitäisi jaksaa työelämässä.
        Mutta täytyy sanoa että kyllä oli iso apu vuorotteluvapaasta! Ihan eri mielellä sitä takaisin töihin lähti.
        Minä sitä raha-hommaa pitkään mietin. Mieheni sai viimein minut uskomaan että kyllä kaksi ihmistä pärjää vähän pienemmälläkin rahalla. Ja niin kävi: mistään ei tarvinnut tinkiä. Mekin matkusteltiin ja elettiin niinkuin ennenkin.
        Olen suositellut tätä kaikille. Hypätkää vähäksi aikaa pois oravanpyörästä jos vain suinkin on mahdollista!
        Ja tuleehan siinä tehtyä yksi tosi hyvä työkin samalla: nimittäin järjestettyä työpaikka jollekin työttömälle!

• Pirre*

jos työni olisi muunlaista, - nyt siihen ei ole mahdollisuutta.

• Olen ollut vasta noin vuoden töissä tässä työpaikassa, joten en voisi ottaa vuorotteluvapaata.

En jäisikään mielellään vuorotteluvapaalle koska pidän paljon työstäni ja viihdyn siellä paremmin kuin kotonani.

• hyvänen aika

eihän työpaikalle mennä viihtymään, heh?
        (pilke silmissä kirjoitettu)

• hyvänen aika kirjoitti:

eihän työpaikalle mennä viihtymään, heh?
        (pilke silmissä kirjoitettu)

Ei kannata ääneen sanoa. Ei ainakaan niin, että työnantajat kuulevat, siis sitä, että ihmettelen joskus, miten tällaisesta lystistä maksetaankin vielä.

• -mummi52-

100% valmis vuorotteluvapaalle just nyt. Olen keskustellut asiasta esimieheni kanssa ja asia on hautumassa.

Oma jaksaminen tässä kiristyvässä työilmapiirissä pelottaa. Kauanko jaksan "kutsumusammatissani" vai onko se enää sitä...

• nimessä!

Vuorotteluvapaat saattavat sopia joillekin.

Osa-aikaeläkettä olen aina ihmetellyt.
      Puolittainen ratkaisu koska sidonnaisuus työpaikkaan säilyy.

Lopetin itse töissä käymisen hieman yli 50-vuotisena.
      Tein hieman eri mittaisia määräaikaisia ennen vetäytymistäni täyteen joutilaisuuteen.
      Lopullisesti!
      Vaimo lopetti samanaikaisesti osa-aikatyönsä marketin kassalla.

a. Elintason (tulotason) lasku ei merkinnyt elämisen tason laskua = kulutustottumuksemme eivät muuttuneet.

b. Ei ole tarkoitustakaan palata työelämään.

c. 40-v tienoissa hahmoteltu suunnitelma oli se joku muu syy.

• ihmeestä

saatte rahaa, jos ette käy työssä, oliko teillä niin paljon säästössä, vai miten onnistuu?

Jos omalla päätöksellä heittääntyy työttömäksi/pois työelämästä, ei kyllä kuuluisi saada mitään tukea yhteiskunnalta!

• nimessä!
        ihmeestä kirjoitti:

saatte rahaa, jos ette käy työssä, oliko teillä niin paljon säästössä, vai miten onnistuu?

Jos omalla päätöksellä heittääntyy työttömäksi/pois työelämästä, ei kyllä kuuluisi saada mitään tukea yhteiskunnalta!

Mennessämme naimisiin 60-luvun lopulla katsoimme hieman eteenpäin epäillen eläkejärjestelmiemme tasoa ja kattavuutta meidän tullessa niiden piiriin.

Jos rahaa sattuisi tulemaan niin eihän sitä välttämättä tarvitse heti tuhlata.
        Turha kulutus pois ja hankinnat ja eläminen omien tarpeiden mukaan välittämättä trendeistä, muodista, ympäristöstä ym.
        Matkustelu lienee ainoa mahdollisesti "ylellisyydeksi" katsottava asia.
        Yhteensä noin 3,5-vuotta reisuissa.

Mitään tukia emme ole saaneet normaalien verovaroilla kustannettujen lisäksi.
        Katuvalot, koulutus ym.

Kassaan kuuluneena ja maksut maksaneena nostin tietenkin ne 500pv, taso palkkaani nähden alle 50%.

Ilman lottovoittoa tai perintöa hankitut kolme asuntoa ja jonkin tason sijoitussalkku ovat auttaneet.

Nettotulomme olivat suunnilleen keskiverto työläisperheen tasoa.
        Alle paprujen joka tapauksessa.
        Huom. Pienipalkkainen vaimo oli vuosikaudet kotona saamatta mistään mittään.

Vain hieman ennakkosuunnittelua niin mistään tinkimättä tämä on mahdollista kaikille vähintään keskituloisille duunareille.

• Kaupunkilainen
        ihmeestä kirjoitti:

Vanhan sanonnan mukaan joka säästää saadessaan, sillä on ottaa tarvitessaan. Melko pienestäkin palkasta on mahdollista säästää.

Tunnen parikin ennen 60-vuotispäiväänsä vapaaehtoisesti työelämästä pois jäänyttä, joille on normaalista työstä kertynyt säästöjä sen verran, että niillä elää muutaman vuoden ennen virallista eläkeikää. Tosin nämä henkilöt ovat saattaneet jotain periäkin, mikä vielä auttaa asiaa.

Vaikka en itse tähän pystykään (säästöt eivät ihan riitä), en kuitenkaan ihmettele niitä, jotka pystyvät. Kun on ollut koko ikänsä töissä (ilman työttömyysjaksoja) ja elänyt säästäväisesti, on tähän ikään jo jonkinlaisen pesämunan saanut helpostikin kootuksi, ainakin ellei ole lapsia.

Meillä esimerkiksi on aika vaatimaton asunto, mutta eipähän ole yli kymmeneen vuoteen ollut senttiäkään velkaa. Nykyisin vain tuntuu siltä, että yhä harvemmat osaavat elää tulojensa mukaan.

• nimessä!
        Kaupunkilainen kirjoitti:

Vanhan sanonnan mukaan joka säästää saadessaan, sillä on ottaa tarvitessaan. Melko pienestäkin palkasta on mahdollista säästää.

Tunnen parikin ennen 60-vuotispäiväänsä vapaaehtoisesti työelämästä pois jäänyttä, joille on normaalista työstä kertynyt säästöjä sen verran, että niillä elää muutaman vuoden ennen virallista eläkeikää. Tosin nämä henkilöt ovat saattaneet jotain periäkin, mikä vielä auttaa asiaa.

Vaikka en itse tähän pystykään (säästöt eivät ihan riitä), en kuitenkaan ihmettele niitä, jotka pystyvät. Kun on ollut koko ikänsä töissä (ilman työttömyysjaksoja) ja elänyt säästäväisesti, on tähän ikään jo jonkinlaisen pesämunan saanut helpostikin kootuksi, ainakin ellei ole lapsia.

Meillä esimerkiksi on aika vaatimaton asunto, mutta eipähän ole yli kymmeneen vuoteen ollut senttiäkään velkaa. Nykyisin vain tuntuu siltä, että yhä harvemmat osaavat elää tulojensa mukaan.

Oikeassa olet!

Jos tyydyttää tämän hetken toisarvoisia, pieniä mielitekojaan niin tulevaisuudessa ei ole varaa mittavampien tekemiseen.

Käytettävissä oleva "löysän" rahan määrä ei ole koskaan aiheuttanut mitään tavaran, asian tai palvelun hankintaa.

Vain tarpeen mukaan.

Rahalle on aina saatava riittävä, jälkeenkin päin arvostelun kestävä vastike.

• ollut
        Kaupunkilainen kirjoitti:

mahdollisuutta säästää kun on jäänyt työttömäksi vakituisesta työstä v 1992 ( 16 vuotta ) ja sen jälkeen vain määräaikaisia 5 - 6 tunnin työpäiviä.
        Työjaksojen välissä on saattanut olla jopa 3 vuotta työttömyyttä ja taas on uusi työttömyys edessä. Se niistä valinnoista ja säästöistä.

• jippodii

Heti kättelyssä ottaa rahasta kiinni. Ei pelota elintason lasku, vaan se että en pystyisi maksamaan edes asuntolainan lyhennyksia, saatikka muita kuluja. Ei siis kannata edes haaveilla vuorotteluvapaasta.

• Steffo

Jäisin mielelläni vuorotteluvapaalle. Täällä Ruotsissakin sitä kokeiltiin, mutta porvarihallitus otti uudistuksen ensitöikseen pois. Päättelivät näes että on väärin maksaa ihmisille siitä etteivät ne tee töitä. Ja sitäpaitsi minulla on ammatti jossa on huutava pula työntekijöistä. Sijaisia ei löydy kirveelläkään.

• erisbill

Teillä on ystävällisiä miehiä, kun elättävät teitä, vaikka omat ansiot tippuisivat. Minun mieheltäni ei ole koskaan tippunut killinkiäkään enempää kuin mitä jyvitysten mukaan on hänen osuudekseen talouden kuluista laskettu. Joskus hyvällä hetkellä saattaa tarjota pullapalasen omasta eltistään tai antaa suklaapalasen, mutta ei kovin usein. Ai niin , ja hääpäivänä tarjoaa viinerin tai leivoksen. Mutta että ostaisi minun autooni polttoainetta, tai lainaisi minulle omaansa - ei tulisi kuuloonkaan. Kerran lainasin luvatta hänen kävelysauvojaan, kun omani olivat jääneet työpaikalle. Kyllä tuli ripitys, ja sauvat parempaan talteen, ettei tule toista kertaa mieleen lainata.

En siis koskaan uskaltaisi haaveillakaan vuorotteluvapaasta, koska itselläni on elätettävänä vielä alaikäisiä lapsiakin (jotka eivät ole nykyisen mieheni) ja velkaa talosta ja autosta.

• nimessä!

En ole koskaan ymmärtänyt tuota "jyvitystä"!

Jo avioituessamme oli selvää että minä kannan vastuun perheen toimeentulosta.
        Yksi yhteinen tili. Rinnakkaiset luottokortit.

Ollessani vuosikaudet arkipäivät rahan perässä muualla, hoiti vaimo kaiken rahaliikenteen ja muutkin juoksevat asiat.

Tulojakaumamme, minä n. 80%, vaimo 20% ei missään vaiheessa ole aiheuttanut edes suurilla kirjaimilla keskustelua.
        Eikä myöskään rahan käyttö.

Jenkkien Irakin politiikasta saatamme olla eri mieltä mutta rahankäyttöä, lasten kasvatusta, matkustelua ja urheiluun liittyviä koskevat kysymykset on aina hoidettu täydessä konsensuksessa.

Vaimo on niin kiukkuinen ihminen ettei hän olisi sietänyt mitään "minun-sinun" ajattelua.
        Tietenkin hänellä on tolkku päässään.

Niin äksyjä ihmisiä olemme molemmat että kuvaamasi kaltainen tilanne olisi meillä ajatuksenakin täysin mahdoton!

Pidän itseäni tavallisena suomalaisena miehenä.

• HTZA
        nimessä! kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt tuota "jyvitystä"!

Jo avioituessamme oli selvää että minä kannan vastuun perheen toimeentulosta.
        Yksi yhteinen tili. Rinnakkaiset luottokortit.

Ollessani vuosikaudet arkipäivät rahan perässä muualla, hoiti vaimo kaiken rahaliikenteen ja muutkin juoksevat asiat.

Tulojakaumamme, minä n. 80%, vaimo 20% ei missään vaiheessa ole aiheuttanut edes suurilla kirjaimilla keskustelua.
        Eikä myöskään rahan käyttö.

Jenkkien Irakin politiikasta saatamme olla eri mieltä mutta rahankäyttöä, lasten kasvatusta, matkustelua ja urheiluun liittyviä koskevat kysymykset on aina hoidettu täydessä konsensuksessa.

Vaimo on niin kiukkuinen ihminen ettei hän olisi sietänyt mitään "minun-sinun" ajattelua.
        Tietenkin hänellä on tolkku päässään.

Niin äksyjä ihmisiä olemme molemmat että kuvaamasi kaltainen tilanne olisi meillä ajatuksenakin täysin mahdoton!

Pidän itseäni tavallisena suomalaisena miehenä.

vaimosi lukea mitä kirjoitat?

:) :)

• Kaupunkilainen

Voisit valistaa sitä ukkoasi, että avioliittolain mukaan puolisoilla on elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan. Tosin, kukapa sitä nyt vapaaehtoisesti heittäytyisi toisen elätettäväksi enää tässä vaiheessa, vaikka toinen tekisi sen mielelläänkin, en minä ainakaan.

• nimessä!
        HTZA kirjoitti:

Koskee paitsi tätä ketjua niin myöskin muita.

Kerran, pari vuodessa jään tilapäisleskeksi 2 -3 viikoksi.
        Pari, kolme vuotta sitten kirjoittelin tänne tilanteestani lyhyen viestin odottaen "tilapäisemojen" yhteydenottoja.

Nytkin kesälkuun jälkipuoliskolla vaimo lähtee parin viikon tyttöjen matkalle.
        Olen naureskellut etsiväni kuntosalilta tai markettien ilmoitustauluilta musikaaliseuraa itselleni.

Eivät nämä mitään salaisuuksia ole.
        Hänkin tietää näiden jäävän huulenheiton asteelle.

En edes muista mitä arveluttavaa kirjoitelmassani olisi?

Täsmennys: Äkkipikainen mutta hyväluontoinen.

• nimessä!
        HTZA kirjoitti:

Kävin kurkkaamassa.

Eihän tuossa sepustuksessani ole mitään outoa tai kyseenalaista.

Olen vain todennut tilanteen.

Hämmästelen entistä enemmän mitä salattavaa siinä olisi?

• HTZA
        nimessä! kirjoitti:

Kävin kurkkaamassa.

Eihän tuossa sepustuksessani ole mitään outoa tai kyseenalaista.

Olen vain todennut tilanteen.

Hämmästelen entistä enemmän mitä salattavaa siinä olisi?

siksi nuo kaksi hymyilevää naamaa siinä alla.
        Muistelin jotain vanhaa juttua, kiukkuinen, suuttui melkein kaikesta ja kysyi sitten, melkein heti, että: "et kai ottanut tosissasi?" Ja kävi kimppuun. VÄHÄN, oli rasittavaa.
        En olisi ottanut vaimoksi rahallakaan, mutta vähän aikaa se oli tosi kiva kokemus.

• Kaupunkilainen

Tässä vaiheessa vuorottelu ei enää kannata, koska pienentää eläkettä. Koska aion jäädä eläkkeelle ennen virallista eläkeikää, jo se pienentää eläkettä niin paljon, etten tässä vaiheessa halua enää lisäpienennyksiä.

Eniten on mielessä tuo rahallinen puoli, mutta miksei myös se, olisiko enää kiinnostunut menemään takaisin töihin, kun on saanut maistaa vapautta vähän aikaa. Säästöjä kun ei ole kertynyt niin paljoa, että ihan vielä (56 v.) pystyisin jäämään kokonaan pois työelämästä.

• alkaa vaikuttaa

En ole oikein perehtynyt tuohon eläkkeen karttumiseen vaikka kait pikku hiljaa pitäisi. Kirjoitit:

Tässä vaiheessa vuorottelu ei enää kannata, koska pienentää eläkettä.

Olisin kiinnostunut, että missä vaiheessa on se viimeinen hetki pitää, ettei vaikuttaisi eläkkeeseen?

• joitain kymppejä?

Eläkehän määräytyy nykyisin koko työhistorian ajalta, 23 ikävuoden jälkeen tehdystä työstä ja siitä saadusta ansiosta, olenko ymmärtänyt oikein? Niinpä vuorotteluvapaan merkitys ei voi olla kovin kummoinen.

• Kaupunkilainen
        alkaa vaikuttaa kirjoitti:

En ole oikein perehtynyt tuohon eläkkeen karttumiseen vaikka kait pikku hiljaa pitäisi. Kirjoitit:

Tässä vaiheessa vuorottelu ei enää kannata, koska pienentää eläkettä.

Olisin kiinnostunut, että missä vaiheessa on se viimeinen hetki pitää, ettei vaikuttaisi eläkkeeseen?

Tutkin vähän eläkelakeja, ja näyttää siltä, ettei sillä itse asiassa ole kauheasti merkitystä enää.

Eläke lasketaan viimeisen kokonaisen työvuoden palkasta, ellei se ole poikennut huomattavasti pitemmän ajan (10 vuoden?) keskipalkasta. Uuden lain mukaanhan eläkkeeseen pitäisi vaikuttaa koko työuran tulojen, mutta en kyllä osannut noista pykälistä sitä suoraan lukea, millä tavalla. Eläkkeen pohjana oleva palkka on kuitenkin oikea, maksettu palkka.

• HTZA

luulevat vielä että minulla on virtaa ja virikkeitä kun jaksan ihan omiin asioihin ottaa vapaata.
      Eivätkä päästäkään eläkkeelle.
      Kun juuri olen ne saanut uskomaan että olen hyödytön, ikäloppu raakki.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      125
      2048
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1420
    3. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1151
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      11
      1069
    5. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      10
      1017
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      87
      928
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      80
      809
    8. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      787
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      16
      731
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      107
      671
    Aihe