Saunamökki (hinta/laatu)

Tim Permanni

Kulkevatko hinta ja laatu aina vierekkäin saako halvalla hyvää tai edes välttävää ?
Kertokaa kokemuksia projekteistanne olisi varmasti apua valintaan.
Ultimatemarket ,Kimara ,Honka ,Pellopuu eihän tästä mitään tuu.Karosen Saha ,Puula ,Kontio ,Vuokatti kyl on vaikeaa voi pirskatti ?

APUA ?

8

5685

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on varaa

Laatuun kannattaa panostaa, eli Honka.......

• ilmeisesti

Uskot tuohon itsekkin ;)
        Hinta aika paljon ratkaisee kumminkin tuossa kokonaisuudessa ja en kyllä nimestä ole valmis maksamaan sitä "lisää".

• keijo_k

Kannattaako maksaa 20% ylimääräistä jotta saisi hongan tai kontion mökin..? Omien kokemusten mukaan ei kannata, sillä olen rakentanut viimeisten viiden vuoden aikana 4 eri hirsimökkiä ja jokainen on ostettu paikalliselta veistämöltä. Ainoa mistä olen joutunut tinkimään on tiettyjen puuosien esivalmisteluaste sekä firman haalareita en ole vlitettavasti saanut. Toisaalta taas olen saanut erittäin yksilöllistä ja kiireetöntä palvelua, hyvälaatuista hirsityötä kohtuu hintaan sekä ympärivuorokautista neuvontapalvelua jota ei taatusti isoilla firmoilla ole tarjolla.

Itse olen siis vankkumaton pienveistämöiden kannattaja. Suosittelenkin laittamaan tarjouskilpailuun mukaan 3-5 paikallista yrittäjää sillä usein sieltä löytyy se paras hinta/laatusuhde..

• työkustannukset

Voi olla että paikalliselta saa perustavarat halvemmalla. Tuo mitä sanoit osien valmiusasteesta saattaa sitten keikauttaa tilanteen tasoihin tai päinvastoin: laitettiin täysin maksetulla työvoimalla pystyyn kaksi Kontion ei-kovin-suurta hirsirakennusta. Kaksi rekkaa nosteli hyvin pakatut materiaalit täsmälleen oikeana päivänä tontille. Paketeista löytyi joka ainut tarvittava pikkuinenkin sorvattava pala ja muut materiaalit riittävillä marginaaleilla. Kallispalkkaisten timpureiden työ oli sujuvaa ja joutuisaa hyvin merkattujen palikoiden latomista.
        Puutavaran osuus kokonaisbudjetista jäi alle kolmannekseen kustannusarviosta (tontti, tiet, liittymät, puuosatoimitus, työ jne.) ja pienemmäksi kuin pystytysporukan paljaasta maasta avaimet käteen toimitus. Työn jo ennalta lasketun ison osuuden takia emme halunneet ottaa sitä riskiä että tuntemattoman toimittajan tavaratoimitukset saattaisi takkuilla ja asennus sen takia pätkiä.
        Vaikka tavaratoimitus olisikin 20 % kalliimpi isoilla toimittajilla, ei tarvittaisi kuin pari lisäpäivää halvemman paketin pystytyksessä niin oltaisiin samoissa. Meidän valinta meni ison hyväksi kun ajateltiin toimitusvirheiden olevan niillä vähempiä - ja kun pystytysporukalla oli kokemusta nimenomaisen ison toimittajan mökkien pystytyksestä.
        Tämä voi kuulostaa ison puffaamiselta. Varsinaisesti haluan kuitenkin muistuttaa siitä että työ se vasta kallista on, ja odottelua on vaikeaa maksattaa muilla. Tontilla on eduksi mitä enemmän työtä on voitu siirtää tehtaan koneille.

• keijo_k
        työkustannukset kirjoitti:

Voi olla että paikalliselta saa perustavarat halvemmalla. Tuo mitä sanoit osien valmiusasteesta saattaa sitten keikauttaa tilanteen tasoihin tai päinvastoin: laitettiin täysin maksetulla työvoimalla pystyyn kaksi Kontion ei-kovin-suurta hirsirakennusta. Kaksi rekkaa nosteli hyvin pakatut materiaalit täsmälleen oikeana päivänä tontille. Paketeista löytyi joka ainut tarvittava pikkuinenkin sorvattava pala ja muut materiaalit riittävillä marginaaleilla. Kallispalkkaisten timpureiden työ oli sujuvaa ja joutuisaa hyvin merkattujen palikoiden latomista.
        Puutavaran osuus kokonaisbudjetista jäi alle kolmannekseen kustannusarviosta (tontti, tiet, liittymät, puuosatoimitus, työ jne.) ja pienemmäksi kuin pystytysporukan paljaasta maasta avaimet käteen toimitus. Työn jo ennalta lasketun ison osuuden takia emme halunneet ottaa sitä riskiä että tuntemattoman toimittajan tavaratoimitukset saattaisi takkuilla ja asennus sen takia pätkiä.
        Vaikka tavaratoimitus olisikin 20 % kalliimpi isoilla toimittajilla, ei tarvittaisi kuin pari lisäpäivää halvemman paketin pystytyksessä niin oltaisiin samoissa. Meidän valinta meni ison hyväksi kun ajateltiin toimitusvirheiden olevan niillä vähempiä - ja kun pystytysporukalla oli kokemusta nimenomaisen ison toimittajan mökkien pystytyksestä.
        Tämä voi kuulostaa ison puffaamiselta. Varsinaisesti haluan kuitenkin muistuttaa siitä että työ se vasta kallista on, ja odottelua on vaikeaa maksattaa muilla. Tontilla on eduksi mitä enemmän työtä on voitu siirtää tehtaan koneille.

>Työn jo ennalta lasketun ison osuuden takia emme halunneet ottaa sitä riskiä että tuntemattoman >toimittajan tavaratoimitukset saattaisi takkuilla ja asennus sen takia pätkiä.
        >Vaikka tavaratoimitus olisikin 20 % kalliimpi isoilla toimittajilla, ei tarvittaisi kuin pari lisäpäivää halvemman >paketin pystytyksessä niin oltaisiin samoissa.

Anna sen verran periksi että jos mökki rakennutetaan vieraalla eikä osallistuta itse muuhun kuin laskujen maksamiseen niin iso ja tuttu toimittaja saattaa olla se varmempi ratkaisu. Tällaisessa tilanteessa tuskin on edes suurempaa merkitystäkään 5-10 000 euron säästöillä/rakennus joita pienemmän yrityksen valitsemalla saattaa saavuttaa.
        Myös se pitää paikkaansa että täysin tuntematonta toimittajaa ei kannata valita. Tosin paikallisista veistäjistä on kyllä hyvin helposti saatavilla tietoa kunnan mestarilta ja paikkakunnan rakentajilta.

Mutta voi niitä viivytyksiä tulla isojenkin firmojen projekteissa. Naapuri rakensi samaan aikaan rantasaunaa kuin minä ja molemmille tuli klassinen moka vastaan eli yksi hirsi kehikon alimmista kerroksista puuttui. Kumpikaan ei halunnut käyttää toimituksen mukana tullutta ns. varahirttä, vaan otettiin soitto tehtaillemme. Oma hirteni oli vartin päästä valmis ja tuotu tontille alle tunnissa, naapurilla meni viitisen päivää pidempää..
        No, jos miehet olisi ollut palkattuna tontille niin tietysti varahirteen olisi rakennusmiehet tehneet itse salvokset, mutta se mökki ei enää olisi ollut se "laadukas ison firman hirsimökki..."

• ....

www.joutsenlahti.com

• Ostanut paketin

Moro.

Kannattaa kyllä vertailla, tein 1,5 v sitten vertailun Hongan,Kuusamonhirsitalojen, Kontion, Joroshuviloiden, Pellonpuun ja Puulaan välillä.
      Loppussa oli Kuusamonhirsitalot ja Puullan hirsiveistämö, valitsin Kuusamon sen hinta laatusuhd e oli hyvä. En ole katunut yhtään, tavara ja työn jälki on ollut hyvää ja puutavara on riittänyt. Naapuri valitsi puulan, surukseni täytyy sanoa, että surkea toimitus, työnjälkihuonoa ja tavara loppunut kesken.

• kirmies

www.valkan.ee ja sain semmoisen kun itse halusin,ei vedä nurkista ja on lämmin,ei ollut halvin eikä kallein.mutta hyvä kaikin puolin ja on muuten oikean HIRSI rakennuksen näköinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe