Jos pesänhoitaja kieltäytyy antamasta

tiliotteiden kopioita,

voiko häntä vaatia antamaan ne kertoen, että muuten asia menee oikeuden määräämälle pesänjakajalle?

Olen antanut niin pesänhoitajalle kuin pankillekin kirjeen, jossa kiellän tekemästä mitään nostoja ilman kirjallista lupaa minulta kutakin nostoa varten. Puolen puolen aikana ei ole tullut yhtään valtakirjapyyntöä, eikä kopioita tiliotteista. Kuitenkin vainajan kiinteistön kulut on maksettu, ja ties mitä muuta. Epäilen, että ne on maksettu kuolinpesän tililtä, ilman lupaani.

Pesänhoitaja päätti hiljattain, ettei hän haluakaan olla pesänhoitaja, 'polla rasittuu liikaa'. Kuka kuolinpesän varoja siis hoitaa? Äidin edunvalvojako? Ei kai sentään? Hän ei aja muiden kuolinpesän osakkaiden asioita. Voiko pesänhoitaja kieltäytyä tekemästä tiliä toiminnastaan sanomalla vain, ettei enää ole pesänhoitaja?!

Onko pesänselvittäjällä uhkaaminen ainut tapa saada asia selväksi? Tai onko pankilla velvollisuus lähettää minulle pyynnöstäni tiliotteet? Mitä asiakirjoja tarvitaan sen kirjeen liitteiksi?

24

10094

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muallikko

Kuolinpäivän jälkeiset tilitapahtumat saat pankista esittämällä perukirjan ja todistamalla osakkuutesi. Pesän laskujen maksaminen ilman jokaisen osakkaan lupaa (valtakirjaa) pesän tililtä on normaalia ja tositteina ovat pankille toimitetut laskut. Epäselvyyksiä ja erehdyksiä voi syntyä lesken tai osakkaan asuessa perikunnan omistamassa asunnossa.
      Tilitapahtumien saamiseksi ei tarvitse uhkailla pesänselvittäjän hakemisella, mutta kysymyksesi osoittama luottamuspula selvittämättömänä johtaa virkajakoon ja se tulee osakkaille kalliiksi.

• ainut vaihtoehto

ja ainakin parempi kuin katsella sivusta, kun yksi käärii kokoon koko pienen jäämistön. Olen kallistumassa sille kannalle, että parempi nekin rahat lakimiesten taskuissa kuin ahneen kanssaperillisen.

Mutta onko siis totta, että laskuja varten ei tarvitakaan osakkaiden valtakirjoja? Millaisia nostoja varten se sitten tarvittaisiin? Eikö valtakirjat kuitenkin yleensä tule pyytää kaikilta? Kuulostan ehkä siltä kuin yrittäisin tahallani vaikeuttaa asioita, mutta niin ei ole. Olen vaan kyllästynyt siihen, ettei minun lupaani kysytä mihinkään, eikä minulle edes jälkikäteenkään tiedoteta asioista, joita on omavaltaisesti tehty. Olen kuitenkin yksi osakkaista.

• muallikko
        ainut vaihtoehto kirjoitti:

ja ainakin parempi kuin katsella sivusta, kun yksi käärii kokoon koko pienen jäämistön. Olen kallistumassa sille kannalle, että parempi nekin rahat lakimiesten taskuissa kuin ahneen kanssaperillisen.

Mutta onko siis totta, että laskuja varten ei tarvitakaan osakkaiden valtakirjoja? Millaisia nostoja varten se sitten tarvittaisiin? Eikö valtakirjat kuitenkin yleensä tule pyytää kaikilta? Kuulostan ehkä siltä kuin yrittäisin tahallani vaikeuttaa asioita, mutta niin ei ole. Olen vaan kyllästynyt siihen, ettei minun lupaani kysytä mihinkään, eikä minulle edes jälkikäteenkään tiedoteta asioista, joita on omavaltaisesti tehty. Olen kuitenkin yksi osakkaista.

Kuten jo sanoin, niin selvät pesän laskut ovat riittävä tosite pankille, että maksavat ne ilman kaikilta osakkailta olevaa valtakirjaa.
        Mutta pesän varojen nostot ovat aivan eri asia ja niiden hillitsemiseksi käänny tarvittaessa poliisin puoleen, ellei kirje tai käynti pankissa ole auttanut.

Ilman pesänhoitajalle annettuja valtakirjoja ja ositusta lesken/perillisten välillä kuolinpesä on osakkaiden yhteishallinnossa ja toimenpiteet edellyttävät yksimielisyyttä. Päätöksiä ei tehdä osakkaiden enemmistön, saati perintöosuuden suuruuden turvin.
        Laillisena poikkeuksena pidetään pesän omaisuuden turvaamiseksi kiireelliset toimet, kuten vuotavan katon korjauttaminen tai lahon puun kaataminen tai putki- ja sähkövikojen korjauttamiset. Ovathan ne pesän laskutkin syytä maksaa ajallaan, ettei tule ulosoton kulut pesän vahingoksi.
        Mikäli jäämistönne on kovin pieni (alle 30000€), niin huomaa pesänselvittäjän/-jakajan hakemiseen ryhtyessäsi se seikka, että pesän varojen loputtua kesken, vain hakija (hakijat) vastaa ylimenevistä kuluista.

• ölakdsjfalkdsjf

pesänjakajalle, joten varaudu lisäkustannuksiin.

• laskut maksetaan
        muallikko kirjoitti:

Kuten jo sanoin, niin selvät pesän laskut ovat riittävä tosite pankille, että maksavat ne ilman kaikilta osakkailta olevaa valtakirjaa.
        Mutta pesän varojen nostot ovat aivan eri asia ja niiden hillitsemiseksi käänny tarvittaessa poliisin puoleen, ellei kirje tai käynti pankissa ole auttanut.

Ilman pesänhoitajalle annettuja valtakirjoja ja ositusta lesken/perillisten välillä kuolinpesä on osakkaiden yhteishallinnossa ja toimenpiteet edellyttävät yksimielisyyttä. Päätöksiä ei tehdä osakkaiden enemmistön, saati perintöosuuden suuruuden turvin.
        Laillisena poikkeuksena pidetään pesän omaisuuden turvaamiseksi kiireelliset toimet, kuten vuotavan katon korjauttaminen tai lahon puun kaataminen tai putki- ja sähkövikojen korjauttamiset. Ovathan ne pesän laskutkin syytä maksaa ajallaan, ettei tule ulosoton kulut pesän vahingoksi.
        Mikäli jäämistönne on kovin pieni (alle 30000€), niin huomaa pesänselvittäjän/-jakajan hakemiseen ryhtyessäsi se seikka, että pesän varojen loputtua kesken, vain hakija (hakijat) vastaa ylimenevistä kuluista.

kuolinpesän varoista, ja jos ne eivät riitä, kaikki osallistuvat maksamiseen. Muutenhan yksi rietas voisi kiusallaan pullikoimalla kasvattaa laskua yhden harmiksi, jos itselle siitä seuraisi vain perinnöttä jääminen, muttei muita kuluja.

• muallikko
        laskut maksetaan kirjoitti:

kuolinpesän varoista, ja jos ne eivät riitä, kaikki osallistuvat maksamiseen. Muutenhan yksi rietas voisi kiusallaan pullikoimalla kasvattaa laskua yhden harmiksi, jos itselle siitä seuraisi vain perinnöttä jääminen, muttei muita kuluja.

käräjäoikeudelta pesänselvittäjän/-jakajan hakenut osakas vastaa yksin pesän varojen loputtua prosessin lopuista kuluista.
        Eihän yksi osakas voi kovin kauan rekkuloida kuluja lisätäkseen nimenomaan virkajakoa vastaan, jonka pesänjakaja tekee osakkaita kuultuaan. Virkajakoa ei tarvitse osakkaiden allekirjoituksillaan hyväksyä.

• antaa linkin
        muallikko kirjoitti:

käräjäoikeudelta pesänselvittäjän/-jakajan hakenut osakas vastaa yksin pesän varojen loputtua prosessin lopuista kuluista.
        Eihän yksi osakas voi kovin kauan rekkuloida kuluja lisätäkseen nimenomaan virkajakoa vastaan, jonka pesänjakaja tekee osakkaita kuultuaan. Virkajakoa ei tarvitse osakkaiden allekirjoituksillaan hyväksyä.

sille lakisivulle, jossa tästä puhutaan? Olisi mielenkiintoista lukea. Kuulostaa kyllä hiukan oudolta. Yhden takia joudutaan virkajakoa hakemaan, ja muut pesän osakkaista ovat saamattomia, joten hakeminen jää minulle. Mitenkähän käy, jos se pullikoija polttaa hurauttaa talon suutuspäissään? Tontin arvo ei ehkä kattaisi lakimiehen kuluja - kuka silloin vastaisi?

Jotenkin tuo sääntö kuulostaa epäloogiselta - ei niin, että epäilisin sinun sanojasi.

• ville66
        muallikko kirjoitti:

mistä lakikirjasta tuon kohdan löydän.itsekin olen kuullut että niin se menee, mutta haluaisin nähdä mustaa valkoisella

• muallikko
        muallikko kirjoitti:

Lukekaa perintökaari 19 luku, 20§, niin eiköhän asia ala selvitä.

• maallikkojuristi
        laskut maksetaan kirjoitti:

Jos lukisit itse viittaamasi PK 19:20 §:n, niin huomaisit sen käsittelevän pesänselvittäjän palkkiota. Hänelle maksetaan ensin pesän varoista, sitten pesänselvittäjämääräystä hakeneiden pussista. Pesänjakajan palkkiosta taas löydämme seuraavaa PK 23:4.4 §:stä:

"Pesänjakajalla on oikeus saada pesän varoista pesän laatuun ja laajuuteen sekä tehtävän suorittamiseen käytettyyn työhön katsoen kohtuullinen palkkio sekä korvaus kuluistaan."

Miksi ihmeessä pesänjakaja ylipäätään tekisi mitään toimenpiteitä, kuin kirjoittaisi loppulaskun, huomattuaan ettei pesässä ole enää mitään jaettavaa? Ei tyhjän jakamisesta tarvitse kenenkään mitään maksaa. En ole tarkistanut Aarnio & Kankaasta, mitä he sanovat aiheesta, mutta ilmeisesti pesänjakajan, joka erehtyy jakamaan täysin tyhjää pesää, on mahdotonta saada korvausta yhtään mistään. Tietysti jos osakas on joutunut jostakin syystä henkilökohtaiseen vastuuseen pesän veloista, voi pesänjakaja kuten muutkin velkojat vaatia suoritusta häneltä, mutta tämä on jo eri asia.

• kelvoton pesänhoitaj
        muallikko kirjoitti:

Minulla on sellainen tilanne että minulla on 5 sisarta ja pesänhoitajamme ei halua antaa tilitietoja pesän tapahtumista, ei edes lakimiehen kirjallisen pyynnön avulla. oikeudella olen uhkaillut ja nyt hän on siirtänyt laskut minulle ja väittää että tilillä ei ole rahaa ilman mitään todisteita tai tiliotteita vaikka vähän aikaa sitten hän sanoi että siellä on paljon rahaa. kertoisiko joku mitä minä tekisin. olen yrittänyt puhelimitse ja kasvotusten saada sopua ja tilaisuutta jossa päättäisimme uuden pesänhoitajan. voisiko joku kertoa että miten pesänhoitajan vaihtaminen onnistuu ja mitä pesänselvittäjä voi saada aikaan tälläisessä tapauksessa.
        Ps. pesänhoitajamme on oikeasti psykopaatti ja on sotkenut lapsemme tähän asiaan ja pistänyt oman lapsensa haukkumaan perättömiä lapsillemme ja sisariimme kuuluu muitakin vähäjärkisiä skitsoffreenikkoja jotka kääntävät asiat omassa päässään omaksi parhaakseen vaikka ovatkin väärässä... tarvitsen apua :(

• dsfsdfdgfagdfgda

Satuin taas tälle palstalle, joten kerronpa, miten pesässämme kävi. Käräjäoikeudelta haettu pesänjakaja jakoi pesän niin, ettei kukaan ollut tyytyväinen ja vei kolme kertaa enemmän kuin tarjouksessaan oli luvannut. Valitus johti siihen, että suositeltiin palkkion pienentämistä siitä syystä, ettei ollut tiedottanut heti, kun päätti laskuttaa enemmän kuin oli sovittu. Saa nähdä, maksaako ahne asianajaja takaisin liikaa perimänsä maksut.

Ilman ulkopuolista pesänjakajaa pesää ei olisi saatu jaettua lainkaan, yhden osakkaan takia.

• Sammaa mieltä

"Olen kallistumassa sille kannalle, että parempi nekin rahat lakimiesten taskuissa kuin ahneen kanssaperillisen."

Juuri noin. Kauheasti pelätään sitä virkajakoa - ja annetaan jonkun rosvon kääriä rahat liiveihinsä! Eikä pesä tule jaettua ikinä eikä oikeus toteudu.

Kyllä sieltä yleensä aina jotakin jaettavaakin jää. Vaikkei tulis kuin 2000 euroa, nin se on enemmän kuin nolla euroa, jonka saat jos pesää ei jaeta.

• nix nax

Kuinkahan mones saman nimimerkittömän kirjoittajan vaikerrus viime syyskuusta lähtien tämä lieneekään? Kirjoittaja ei näytä löytävän sopua sisarustensa kanssa, joita hän nimittelee milloin pullikoijiksi, milloin psykopaateiksi. Olisikohan aika vilkaista peiliin ja löytää vaikeuksien syytä itsestäkin. Uhkailujen tie nyt kuitenkin näyttää loppuun kuljetulta.

PS. Kirjoittaja on sama, joka täällä käydessään muistaa aina ystävällisillä terveisillä minuakin. (http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=123&conference=4500000000000082&posting=22000000035640864) Aikanaan hänelle antamani vastaus samaa isänperintöä koskevassa asiassa ei liene ollut aivan hänen toiveittensa mukainen. Toki olen häntä asiallisesti sen jälkeenkin neuvonut, viimeksi pari viikkoa sitten. Mutta aina vain näkyy aihetta uusiin kysymyksiin piisaavan... Hyvä, että asiallisia vastaajia näyttää hänellekin riittävän.

• Nimetön

pesänhoitajan ei tarvitse antaa tilitietoja. tosin voit saada tilitiedot pankista jos sinulla on kaikkien kuolinpesän jäseneiden lupa

• osakkaalla

on oikeus saada tiliote, esittämällä todisteet, että on perikunnan osakas. Ei siihen muiden perillisten lupia tarvita. Vaihtakaa pesänhoitajaa, jos nykyinen ei ole rehellinen, eikä toimi avoimesti.

• asiasta ennakkopäätö

Totta pesänhoitajaksi ei missään tapauksessa pidä valita henkilöä, joka on saattanut jo omaisen eläessä käyttää väärin pesän varoja. Aina pitää muistaa sekin, että jos äiti tai isä ei ole kirjallisesti todennut jotain pesän osakasta perinnöttömäksi aikanaan tapahtuvassa osituksessa, niin silloin perintökaaren mukaan kaikki rintaperilliset ovat samanarvoisia. Siis jos joku on saanut pesästä ennen toisia jonkun lahjan, on lopuilla perillisillä oikeus vaatia samanarvoinen määrä tavaraa tai rahaa pesän selvityksessä hyödykseen, niin että kaikkien lopullinen perittävä osuus on samanarvoinen. On ollut tapuksia, joissa pesän omistaja on eläissään jo ilmaissut tahtonsa, että kaikki lapset ovat samanarvoisia, silloin on asia harvinaisen selvä, ei tule jossitteluja. Samanarvoisuus voidaan lausua vaikka kuolinvuoteella ääneen, sekin riittää. Mutta tätäkään ei tarvitse erikseen missään mainita, sillä rintaperilliset ovat aina samanarvoisia lopullisessa osituksessa. Jos joku on saanut ennakkoon vaikka huomattavan summan 10 000 ekee, on se laskettava toisien perillisten eduksi jakotilanteessa. Korot ovat sitten sopimusasia, koska ennakkoperintö pitäisi suhteuttaa kuolinhetken arvoon. Jos vaikka 10 000 ekee on saatu 10 vuotta sitten, niin sen tämän päiväinen arvo onkin jo 14700 ekee jota kuin laskettaessa. Eikä pesänhoitaja voi maksaa mitä tahansa laskuja perikunnan tililtä, jos joku osakkaista ei hyväksy laskua perikunnan pesään, niin sitä ei sieltä myöskään makseta. Niin se vain on. Erilaiset sairaudet ovat sitten eri juttu, mutta muistisairaiden varainhoidossa pitää olla erityisen tarkka, silloin ei pesästä saa hävittää mitäään ennakkoon tai jos hävittää, niin se on rikos. Rikos on sitten taas oma oikeuskäsittelynsä aikanaan. Mutta eivät pankit nykyään sellaiseen suostukaan.

• nasse-setä.

>>Korot ovat sitten sopimusasia, koska ennakkoperintö pitäisi suhteuttaa kuolinhetken arvoon. Jos vaikka 10 000 ekee on saatu 10 vuotta sitten, niin sen tämän päiväinen arvo onkin jo 14700 ekee jota kuin laskettaessa.

• minä

Jos yksi kuolinpesän osakas haluaa tutkia vainajan ja lesken yhteistätiliä hän tarvistee kaikkien suostumuksen.Entä kun otetaan puolueeton tilien tutki(käräjäoikeuden määräämä pesänselvittäjä) ja hän kieltäytyy tehtävästä ja antaa valtakirjan tälle uteliaalle osakkaalle.Voiko pesänselvittäjä kieltäytyä hänelle annetusta tehtävästä?Sanomalla että se maksaa ja tuskin poliisikaan sitä tekee.Kuolinpesässä on varoja millä maksaa.

• kelvotonpesänhoitaja

Minulla on sellainen tilanne että minulla on 5 sisarta ja pesänhoitajamme ei halua antaa tilitietoja pesän tapahtumista, ei edes lakimiehen kirjallisen pyynnön avulla. oikeudella olen uhkaillut ja nyt hän on siirtänyt laskut minulle ja väittää että tilillä ei ole rahaa ilman mitään todisteita tai tiliotteita vaikka vähän aikaa sitten hän sanoi että siellä on paljon rahaa. kertoisiko joku mitä minä tekisin. olen yrittänyt puhelimitse ja kasvotusten saada sopua ja tilaisuutta jossa päättäisimme uuden pesänhoitajan. voisiko joku kertoa että miten pesänhoitajan vaihtaminen onnistuu ja mitä pesänselvittäjä voi saada aikaan tälläisessä tapauksessa.
      Ps. pesänhoitajamme on oikeasti psykopaatti ja on sotkenut lapsemme tähän asiaan ja pistänyt oman lapsensa haukkumaan perättömiä lapsillemme ja sisariimme kuuluu muitakin vähäjärkisiä skitsoffreenikkoja jotka kääntävät asiat omassa päässään omaksi parhaakseen vaikka ovatkin väärässä... tarvitsen apua :(

• 17-17-17

kelvotonpesänhoitaja:

1. Käyt hakemassa kasan tiliotteita pankista.
      2. Tarkistat, että mimmoisen valtakirjan olet joskus kirjoittanut.
      3. Tarkistat, että milloin peruit valtakirjasi.

4. TEET UUDEN ALOITUKSEN TÄLLE PALSTALLE.

• -,-,-

Tuota noin, huono homma jos pesänhoitajan toiminta ei ole läpinäkyvää.
      Meillä oma sisareni koetti a) ajaa kolme pesästä pakkoluopumaan, kun hän käskee, puhelimitse. Yksi luopui.
      Äiti piti, kuten ok, hallintaoikeutensa jäämistöön,
      Sittemmin b) siskoni ilmoitellut jos jotain... Viimeksi oli yli vuosi sitten puhelimitse minuun yht. ja kertoi hukkaamiskiellosta. (pesässä)-

Mitään ole varsinaisesti itselleni muuta tietoa tullut. Ainakaan virallista paperia.
      Pesä on jotenkin niin, ettei siitä saa kysyäkkään mistään miten asiat oikeasti on. Siskoni sekoitti vielä avokkinsa pesään, mutta epäilen kys. henkilön oikeuksia ulkopuolisena.

• 124

Jakakaa nyt hyvät ihmiset ne kuolinpesät, niin ei ole tällaisia ongelmia.

• hattukouras

Kuollut päättä ja laati testamentin. Perilliset sitten tietä mitä tehdä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3286
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe