Että juu. Tässä loman alettua ja mustikan kukkimista katseltuani mietin töiden puutteessa, josko pientä taskurahaa voisin kuitenkin kesällä tienata marjojen poimimisella. Eniten tässä mietityttää asia, että onko se kannattavaa? Maksaako ihmiset luonnosta käsinkerätyistä marjoista sen verran että taskunpohjalle muutamia euroja saisi talteen.. :) Itsellä olisi se hyvä, että pyörällä pääsee eikä bensa ym kuluja syntyisi... Milläköhän hinnoilla marjat kannattaisi myydä ja mitä marjoja? Sais poimittua reippaasti mustikkaa ja vadelmaa sekä puolukkaa. Lakkaa/hillaa, miksi sitä nyt haluaakin kutsua, saisin myös mutta ne tosin taitaisivat sukulaisten käyttöön mennä :D
Kannattaako
8
1209
Vastaukset
- hillalla elää
kaikkia marjoja kannattaa kerätä, ajattele poimijoita tuodaan ihan Thaimaasta asti.
Hinta kannattaa selvittää torilta, tai kaupasta.
Ahkera saa hyvät tienistit jos on hyvä marjavuosi.- marjastajat
ovat tienanneet jopa 1000 euroa tai enemmänkin marjanpoiminnalla. Tosin se on vaatinut kovasti työtä ja lukuisia reissuja (turhiakin etsintäreissuja) ja paljon polttoainetta. Pitää asua mahtavien marjamaiden kupeessa, jos meinaa ilman autoa pärjätä. Esim. hinta voi olla tosi alhainen, jos marjaa on paljon!
- Naaspulii
marjastajat kirjoitti:
ovat tienanneet jopa 1000 euroa tai enemmänkin marjanpoiminnalla. Tosin se on vaatinut kovasti työtä ja lukuisia reissuja (turhiakin etsintäreissuja) ja paljon polttoainetta. Pitää asua mahtavien marjamaiden kupeessa, jos meinaa ilman autoa pärjätä. Esim. hinta voi olla tosi alhainen, jos marjaa on paljon!
Minä meinaan kyllä ilman autoa pärjätä, sillä pyörällä pääsee! :) Parhaimmillaan poljen 50km pyörällä päivässä, joten miksi en polkisi ja kävelisi marjoja metsästämässä :) Ja enneku kukaan alkaa kyselemään pyörällä kuljetuksesta, minulla on pyörässäni korit ja "peräkärry" : DD Eikoo hienoa :)
- Mikke
Naaspulii kirjoitti:
Minä meinaan kyllä ilman autoa pärjätä, sillä pyörällä pääsee! :) Parhaimmillaan poljen 50km pyörällä päivässä, joten miksi en polkisi ja kävelisi marjoja metsästämässä :) Ja enneku kukaan alkaa kyselemään pyörällä kuljetuksesta, minulla on pyörässäni korit ja "peräkärry" : DD Eikoo hienoa :)
kunnioitettava ja ekologisesti vvarmasti kestävää kehitystä, että ajelee pyörällä. luulenpa, että ne peräkärryratkaisut polkupyörien perässä tulevat yleistymään kovastikin. valmistelevia tutkimusretkiä maastoon olen tehnyt auton maastopyörän ja joskus kanootinkin yhdistelmällä. mutta kun itselläni hyville marjapaikoille on liki viisikymmentäkin kilometriä suuntaansa, niin olen käynyt autolla varsinkin kun usein vanhoja eläkeläisiä ja vammaisiakin on pyrkinyt mukaan.
- Samma här
Mikke kirjoitti:
kunnioitettava ja ekologisesti vvarmasti kestävää kehitystä, että ajelee pyörällä. luulenpa, että ne peräkärryratkaisut polkupyörien perässä tulevat yleistymään kovastikin. valmistelevia tutkimusretkiä maastoon olen tehnyt auton maastopyörän ja joskus kanootinkin yhdistelmällä. mutta kun itselläni hyville marjapaikoille on liki viisikymmentäkin kilometriä suuntaansa, niin olen käynyt autolla varsinkin kun usein vanhoja eläkeläisiä ja vammaisiakin on pyrkinyt mukaan.
Lapsia matkassa. Ei niitä voi yksin kotiin jättää. Ja sitä kymmenien litrojen saalista ei voi pyörällä oikein kuskata, jos on lapsi(a) ja eväsreppukin matkassa!Lisäksi harrastan jonkun tutun tai sukulaisen kanssa kimppamarjastusta. On juttuseuraa, ajetaan vuoron perään toistemme autoilla jne.Paluumatkalla saatetaan käydä vielä ruokakaupassakin...
- Mikke
Jo ihan oman terveysliikunnan kannalta. Japanilaiset ovat viime vuosina olleet erittäin kiinnostuneita mm. mustikan ja puolukan terveysvaikutuksista.
Vuosien varrella olen harrastanut asiaa ja motivoinut itseäni hankkimalla marjastusrahoilla monenlaisia turhuuksia; tosin halvasta hintaluokasta makuupussit, maastopyörän, kanootin ja ulkomaanmatkan. Nyt tuotantokustannukset ovat nousseet: bensan hinta ja oma ikä ja kunto laskenut, mikä vähentää tuottavuutta. Hinta on usein mennyt niin, että lakan hinnasta mustikan hinta on noin puolet ja puolukan taas siitä puolet. Jos käsin poimii, niin vadelma ja lakka ovat hyviä kohteita. Saa nähdä, miten kevään kylmät yöt, vähäiset pölyttäjät ja kuivuus satoon vaikuttaa. Ai niin, juttumiehenä ilmoittauduin taannoin kansalaisopistolle pitämään yhtenä keväänä luennon luonnonmarjojen poiminnasta ja pieni korvaushan siitäkin tuli, tosin verollisena, mutta näin marjastuskautta saa vähän pidennetyksi.Itse ajattelisin, että kenties kohtuullinen tavoihinta sangollisesta puhdistettua mustikkaa (n.6,5 kg) olisi kenties n. 40 euroa. Ennen on mennyt kolmellakympillä.
Jos sukulaisille poimii ilman korvausta, niin kai siellä on sellaisia sukulaisia, jotka muistavat talven mittaan poimijaa maukkailla maistiaistuotteilla.- olla viime
kesänä roskaisen mustikan hinta euron ja kahden välillä teollisuusostajille myytynä kilolta.
eli jos kolme-neljäkymppiä saat puhtaista marjoista sankolta, tulee siitä aika hyvä korvaus
roskien puhdistukselle.
1,5 x 6,5 = 9,75
- kannattaa*
kerätä marjoja itselle,ja jos on hyvät marjamaat lähellä,niin mikä ettei myyntiinkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä201041- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071020Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk300915- 42909
- 72875