Hei,voisiko joku valaista, mitä kuuluu äidin jälkitarkastukseen ja millä viikoilla tarkastus tulisi tehdä?
Itse repesin pahasti synnytyksessä ja toipuminen on edelleen aluillaan 3 viikon jälkeen. Synnytys oli muutenkin traumaattinen (Kätilöt kiskoivat jaloista väkisin jne..) ja tikkausoperaatio itseasiassa inhottavin ja kivuliain ja muutenkin lääkäriltä kovakouraista toimintaa.
Nyt olen niin lukossa kokemastani, etten voisi kuvitellakaan, että joku tutkisi paikkojani.
Kai pitää hakea rauhoittavaa ennen tarkastukseen menoa, vai??
Jälkitarkastus??
5
3433
Vastaukset
- ,,,,,,,,,,,
jälkitarkastus tehdään yleensä kahdeksan viikon päästä synnytyksestä. Siihen kuuluu normaali sisätutkimus, tarkastetaan kohdunsuun tilanne, mahdolliset repeämät ja niiden parantumista tarkastellaan ja määrätään mahdollisesti tarvittavia jatkotoimenpiteitä, jos parantuminen on huonoa, kokeillaan vatsasta painelemalla, onko kohtu supistunut takaisin. Otetaan myös hemoglobiini ja yleensä katsotaan virtsan valkuaisaineet, ja tietysti punnitaan. Samalla voidaan ottaa esim papa-koe jos haluaa.
Sulla on vielä hetki aikaa toipua, mutta voit toki ottaa heti aluksi lääkärin kanssa puheeksi mieltäsi askarruttavat asiat ja pyytää olemaan erityisen helläkätinen, jos paikat aristaa vielä. Ota tarvittaessa rauhoittavaa jos susta tuntuu siltä ja jos se mielestäsi helpottaa. Yleensä neuvolalääkärit eivät kovin paljoa ehdi/jaksa kuunnella synnytystilityksiä, mikä on harmi, koska moni ei ole saanut synnärillä mhdollisuutta käydä kaikkea kunnolla läpi, tai eivät ole shokiltaan tajunneet pyytää keskusteluapua. Voit myös halutessasi pyytää, että ottavat neuvolasta vaikka yhteyttä synnärillesi, jos haluat päästä vielä juttelemaan sinua hoitaneen kätilön kanssa. - Nasu21
Itse kävin jälkitarkastuksessa toissa viikolla. Vaavi kohta 3kk. Meillä terkkari otti painon, hempparin, verenpaineen ja pissanäytteen. Lääkäri teki sitten sisätutkimuksen. Meillä on ainakin kuulemma niin, että jos menkat on tulleet ennen tarkastusta, otetaan papa. Muuten otetaan vasta tuonnempana. Se on todellakin harmi, ettei neuvola lääkäri kerkeä kuunnella kuulumisia. Itse olisin halunnut puhua synnytyksestä, mutta ei ottanut kuuleviin korviinsa. Itsellänikin on vielä paikat arkana. Väliliha leikattiin ja vauva autettiin imukupilla. Riippuu tietysti lääkäristä, mutta päätin, että ensikerralla menen yksityiselle tarkastukseen... itku nimittäin pääsi siinä pöydällä... terkkari huusi vain vieressä, että ole rentona, älä taistele vastaan... Mutta onneksi se ei montaa minuuttia kestänyt!! =) Sano lääkärille, että olet jalkovälistä vielä todella kipeä,ja että synnytys oli traumaattinen, että osaa olla erityisen hellävarainen.
Jos pelko on todella kovaa, pyydä ihmeessä lääkettä!!
Pikaista paranemista ja lämpöistä kesän alkua!! =) - Epätoivonen
Minulla jäi väliin jälkitarkastus ja nyt sitten tuli kelasta lappu, pyytävät todistusta.. Vauva on jo vähä yli 4 kk vanha, ja jos nyt menisin jälkitarkastukseen saanko vanhempainpäivärahaa? Kun viikkoja on jo 21, ja ylin raja kuullemma 12 viikko, kun jälkitarkastuksessa pitää käydä... Onko kukaan tietoinen tuosta??
T: Epätoivonen- hkuioko
Käypä kysymässä tuolta Kysy lapsiperheen etuuksista -palstalta . Siellä Kela-Kerttu vastaa lapsiperheen etuuksiin liittyviin kysymyksiin.
- teryyyy
Itsellä oli myös paikat vielä kipeänä jälkitarkastuksessa. Sanoin lääkärille, että minua jännittää ja pelkään että sattuu. Lääkäri oli tosi mukava ja sanoi olevansa erittäin varovainen ja välillä kyselikin olenko ok. Kannattaa siis sanoa asiasta sinua tutkivalle lääkärille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491476Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761325Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86983- 86916
- 12892
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee186858Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20821- 82801
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi74732Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17730