Hätätilanne!

orvot, pienet pennut.

Tarvitsen nopeasti apua!

Meille syntyi 1.6 kaksi kissanpentua. Tänään päästin emon tuttuun tapaan ulos pisulle, ja hetkeksi ulkoilemaan. Emo ei sitten palannutkaan, ei tietoa missä kissamme on. Joten, kuinka kauan neljä päivää vanhat pennut selviävät ilman emon maitoa? Annoimme pienokaisille hieman hylamaitoa pyyhkeenkulmasta, jotta saisivat edes vähän ruokaa. Mitä pienille voi antaa, jos emo ei palaakkaan koskaan? Tuttelia tms vauvan maitoa? Selviävätkö noin pienet ilman emon hoivaa?

19

3387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulaa3

      pennut täytyy ruokkia vähintään joka toinen tunti öin ja päivin kun ovat noin pieniä. Emonmaidonvastiketta käyt hakemassa eläinlääkäriltä tai jostain eläinkaupasta (en nyt äkkiseltään edes muista mistä sitä saa). Hätäapuna kai jokin tutteli menettelee mutta ei se korvaa oikeaa emonmaidon vastiketta! Ja tutti josta voivat imeä.

      Pennut pitää myös pissattaa ja kakattaa koska ne eivät osaa tehdä sitä itse. Se tapahtuu niin että hierot märällä rievulla niiden takapuolta. (emo siis nuolisi niitä).

      Pennut voivat kylmettyä myös, joten pidä huolta että ne saavat tarpeeksi lämpöä!

    • kisut ei pärjää

      Ei noin pienet mitenkään pärjää ilman emoa!

      Paleltuvat ja kuolevat nälkään. Enpä usko, että edes sinä itse keinoemoa leikkimällä 24 h pystyt kisuja pelastamaan.

      Ainoa keino on löytää kisuille oikea kissaemo äidiksi! Ei ole helppoa löytää emoa, joka hyväksyy pennut. Varaudu menetykseen!

      • huomenna on jo myöhäistä

        Pennuille on saatava apua jo tänään, huomenna ne eivät enää apua tarvitse!

        Mihin se oikea emo on joutunut? Yritä kaikin keinoin löytää heti!


      • orvot, pienet pennut.
        huomenna on jo myöhäistä kirjoitti:

        Pennuille on saatava apua jo tänään, huomenna ne eivät enää apua tarvitse!

        Mihin se oikea emo on joutunut? Yritä kaikin keinoin löytää heti!

        Olemme kaikin keinoin yrittäneet etsiä emoa, mutta tuloksetta. Pienokaisilla on lämmin koppa, jossa pysyvät lämpiminä. Syöttämässä olen vähän väliä käynyt, hyla-maito uppoaa hyvin. Ei mikään eläinlääkäri ole tähään aikaan auki, joten selviävätkö pienokaiset hyla-maidolla huomiseen? sitten pääsemme etsimään maidonkorviketta eläilääkäreistä tai muualta.


      • luulaa3

        On noita pieniä ennenkin pystytty pelastamaan esim. tapauksissa kun emo on kuollut synnytykseen, mutta se tosiaan vaatii sen hoidon 24/7.

        Toinen emo olisi paras vaihtoehto. Kyllä ne usein hyväksyvät muidenkin pennut kun niihin silittelee uuden emon tuoksuja ja tarjoaa varovasti emolle.

        Voisitko kysellä esim. lähellä asuvilta kasvattajilta olisiko heillä emoa, tai edes sitä maitoa jos et muualta saa. Tai InCatin foorumille laitat ilmoituksen kasvatustoimintaosioon että löytyisikö sieltä. On muistaakseni aiemminkin sitä kautta joku kysellyt sijaisäitiä. Ja sieltä ainakin saat asiantuntevaa apua. http://forum.incat.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?catselect=Kasvatustoiminta

        Kovasti nyt tsemppiä, ja aloita hoito heti, toivotaan että pennut ovat vielä huomenna hengissä, jospa se äitikin tajuaisi tulla takaisin. (harvoin ne pentujaan hylkää että voipi olla että jotain on sattunut.)


      • orvot, pienet pennut.
        luulaa3 kirjoitti:

        On noita pieniä ennenkin pystytty pelastamaan esim. tapauksissa kun emo on kuollut synnytykseen, mutta se tosiaan vaatii sen hoidon 24/7.

        Toinen emo olisi paras vaihtoehto. Kyllä ne usein hyväksyvät muidenkin pennut kun niihin silittelee uuden emon tuoksuja ja tarjoaa varovasti emolle.

        Voisitko kysellä esim. lähellä asuvilta kasvattajilta olisiko heillä emoa, tai edes sitä maitoa jos et muualta saa. Tai InCatin foorumille laitat ilmoituksen kasvatustoimintaosioon että löytyisikö sieltä. On muistaakseni aiemminkin sitä kautta joku kysellyt sijaisäitiä. Ja sieltä ainakin saat asiantuntevaa apua. http://forum.incat.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?catselect=Kasvatustoiminta

        Kovasti nyt tsemppiä, ja aloita hoito heti, toivotaan että pennut ovat vielä huomenna hengissä, jospa se äitikin tajuaisi tulla takaisin. (harvoin ne pentujaan hylkää että voipi olla että jotain on sattunut.)

        Teen kyllä kaikkeni pelastaakseni pienokaiset. Heti huomenna soitan eläinlääkäreihin, ja kyselen sijaisemoa tai maitoa. Herätyksen laitoin nyt tunnin välein, että saan pienten masuihin edes vähän maitoa. Pelkään todella, että jos emolle on käynyt jotai. Luulisi tissien jo turvottavan sen verran, että tulisi kotiin imettämään. Eli pelkään pahinta, että rakkaalle kissallemme on käynyt jotain. Toivottavasti kuitenkin tulisi vielä kotiin. Kiitos sinulle, annoit hieman toivoa että pennut voivat vielä selvitä! Parhaani yritän.


      • Dinsu
        orvot, pienet pennut. kirjoitti:

        Teen kyllä kaikkeni pelastaakseni pienokaiset. Heti huomenna soitan eläinlääkäreihin, ja kyselen sijaisemoa tai maitoa. Herätyksen laitoin nyt tunnin välein, että saan pienten masuihin edes vähän maitoa. Pelkään todella, että jos emolle on käynyt jotai. Luulisi tissien jo turvottavan sen verran, että tulisi kotiin imettämään. Eli pelkään pahinta, että rakkaalle kissallemme on käynyt jotain. Toivottavasti kuitenkin tulisi vielä kotiin. Kiitos sinulle, annoit hieman toivoa että pennut voivat vielä selvitä! Parhaani yritän.

        Toivon sinulle onnea pentujen kanssa, ymmärrän että sinulla on hätä ja haluat pyytää apua, älä pahoita
        mieltäsi kaikenlaisista kommenteista, kaikki tarmo vaan pennuille!


      • Anonyymi
        orvot, pienet pennut. kirjoitti:

        Olemme kaikin keinoin yrittäneet etsiä emoa, mutta tuloksetta. Pienokaisilla on lämmin koppa, jossa pysyvät lämpiminä. Syöttämässä olen vähän väliä käynyt, hyla-maito uppoaa hyvin. Ei mikään eläinlääkäri ole tähään aikaan auki, joten selviävätkö pienokaiset hyla-maidolla huomiseen? sitten pääsemme etsimään maidonkorviketta eläilääkäreistä tai muualta.

        Hei,
        Löytyikö emo,onko pennut hengissä??? Meidän ihana Silja kissa menetti kaikki 3 pentuaan, leikkaus tehtiin liian myöhään.😭 Viideltä ultrattiin ja kaikki oli hienosti ja seiskalta kaikki kuolleet.
        Silja on ihana äiti ja varmasti hyväksyisi vauvat.


    • niin niin

      Päästit kissan pihalle,vaikka sillä on pentuja?Normaalille ihmiselle ei tulis moinen mielenkään,jos yhtään piittaa elukoistaan.Ei ne pennut selviä hengissä ilman emoa.Ja miks täältä pyydät apua?ei täältä kukaan voi tulla ruudun läpi sua pelastamaan.

      • orvot, pienet pennut.

        nii, milläs lukitset ulkokissan sisälle? aina kun ovi aukeaa, emo oli menossa ulos pisulle. Täällä maaseudulla kun kissoja voi pitää ulkona, ni miksikäs ei? En mä sitä meinannukkaan, että kukaan mua tulis pelastamaan, vaan kysyin neuvoja mitä kannattaisi tehdä että pienokaiset selviäisivät. kaikkeni teen, ja etsinyt olen koko päivän emoa.


      • vain ulkona
        orvot, pienet pennut. kirjoitti:

        nii, milläs lukitset ulkokissan sisälle? aina kun ovi aukeaa, emo oli menossa ulos pisulle. Täällä maaseudulla kun kissoja voi pitää ulkona, ni miksikäs ei? En mä sitä meinannukkaan, että kukaan mua tulis pelastamaan, vaan kysyin neuvoja mitä kannattaisi tehdä että pienokaiset selviäisivät. kaikkeni teen, ja etsinyt olen koko päivän emoa.

        käyvä kisumme lopetti ulkoilun kun pennut teki,tyytyväisenä imettää ja hoitaa nyt tarpeensa laatikolle


      • ...
        orvot, pienet pennut. kirjoitti:

        nii, milläs lukitset ulkokissan sisälle? aina kun ovi aukeaa, emo oli menossa ulos pisulle. Täällä maaseudulla kun kissoja voi pitää ulkona, ni miksikäs ei? En mä sitä meinannukkaan, että kukaan mua tulis pelastamaan, vaan kysyin neuvoja mitä kannattaisi tehdä että pienokaiset selviäisivät. kaikkeni teen, ja etsinyt olen koko päivän emoa.

        No mitäs sit itket?pistä ne pennutki pihalle


      • luulaa3
        ... kirjoitti:

        No mitäs sit itket?pistä ne pennutki pihalle

        On tosi ilkeitä tuollaiset kommentit. Erehdyksiä nyt sattuu kaikille, ei kaikkea voi tietää. Tosi ikävä tällainen juttu mutta nyt ei pitäisi keskittyä syyttämään vaan auttamaan. Kirjoittajalla on varmasti tosi hätä ja paha mieli muutenkin.


      • orvot, pienet pennut.
        luulaa3 kirjoitti:

        On tosi ilkeitä tuollaiset kommentit. Erehdyksiä nyt sattuu kaikille, ei kaikkea voi tietää. Tosi ikävä tällainen juttu mutta nyt ei pitäisi keskittyä syyttämään vaan auttamaan. Kirjoittajalla on varmasti tosi hätä ja paha mieli muutenkin.

        Eläinlääkäriltä saimme paljon hyviä neuvoja. Haimme apteekista pienille vitamiineja ja muuta, että selviäisivät. Apteekin myyjällä oli käynyt joskus aivan samalla tavalla, tosin emo oli kahden päivän päästä tullut takaisin kotiin hoitamaan pentuja. Toivottavasti meidänkin rakas kisumme palaa. Hirveä hätä ja huoli on kissoista, mutta parhaani teen ja ilkeät kommentit saa jättää laittamatta. Tiedän, tein virheen päästäessäni emon pihalle, mutta sitä ei saa tekemättömäksi. Pikkuiset voivat ihan hyvin, mutta jos on vielä jotain hyviä neuvoja pienten auttamiseksi, olisin kiitollinen jos ne minulle kertoisit!


      • luulaa3
        orvot, pienet pennut. kirjoitti:

        Eläinlääkäriltä saimme paljon hyviä neuvoja. Haimme apteekista pienille vitamiineja ja muuta, että selviäisivät. Apteekin myyjällä oli käynyt joskus aivan samalla tavalla, tosin emo oli kahden päivän päästä tullut takaisin kotiin hoitamaan pentuja. Toivottavasti meidänkin rakas kisumme palaa. Hirveä hätä ja huoli on kissoista, mutta parhaani teen ja ilkeät kommentit saa jättää laittamatta. Tiedän, tein virheen päästäessäni emon pihalle, mutta sitä ei saa tekemättömäksi. Pikkuiset voivat ihan hyvin, mutta jos on vielä jotain hyviä neuvoja pienten auttamiseksi, olisin kiitollinen jos ne minulle kertoisit!

        tosi kiva kuulla että pennut voivat hyvin. Nyt vaan toivotaan että äitikin vielä löytyy!


      • -Kissat -
        luulaa3 kirjoitti:

        tosi kiva kuulla että pennut voivat hyvin. Nyt vaan toivotaan että äitikin vielä löytyy!

        Olisi kiva kuulla vähän kuulumisia sieltä. Selvisivätkö pennut? :) Sorry, utelias kun olen...


      • orvot, pienet pennut.
        -Kissat - kirjoitti:

        Olisi kiva kuulla vähän kuulumisia sieltä. Selvisivätkö pennut? :) Sorry, utelias kun olen...

        Pennut ei selvinny ;( ruokin niitä kahen tunnin välein, valvoin kuusi yötä putkeen pienten kanssa. Pidin niistä niin hyvin huolta kun ikinä pystyin muista murheistani huolimatta. Mut ne ei silti jaksaneet. Mutta nyt tiedän että pienten on ainakin hyvä olla... Niiden emo ei ole tullut takaisin, mistään löytöeläinkodistakaan sitä ei löytynyt. Tiedä sitten menetettiinkö meidän emokisummekin :( Onneksi seltään meidän kolli on vielä kotona meidän iloksemme, tänään hän täyttää 2 vuotta. Tänään olisi ollut myös emokissan syntymäpäivät.. :/


    • apuaaa

      Vanhempieni luona kävi samalla tavalla, tosi ilmeisesti joku peto eläin oli napannut emokissan. Selvisivätkö pentusi?

      • AP..

        hm, lueppa yks aikasempi kommentti. vastasin sulle jo :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5275
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3287
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1415
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe