Evinrude Moottoriksi

aloitteleva kapteeni

tällä foorumilla on ollut paljon puhetta vanhemmista evinrudeista ja niiden vioista.

Onko kannattavaa/järkeä ostaa 80-90vm. evikkaa kun kerran olisi yks 40hv evikka vm.82 tyrkyllä

onko evinrudessa enemmän ns. vikoja kuten esim. yamahassa tai mercuryssä tms...

vai onko evikka ylimääräinen peräpaino mistä on hyötyä vain ankkurina:)

Olisin myös kiinnostunut tietään yleisesti perämoottoreiden yleisistä vioista mitä voi tapahtua järvellä yms... voi myös kertoa merkkikohtaisestikkin. Tiedoista olisi minulle suuri apu

kiitosta vastanneista

12

2667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mercuryn omistaja

      Mikä tahansa Evikka on parempi kuin kolme Mercuryä.
      Tuttavapiirissä on muutama evikkamies ja niiden koneet toimivat aina. Vanhin on kymmeniä vuosia vanha 3 hepoinen kone ja sekin lähtee käyniin nykäisyllä tai kahdella. Vanhat Johnsonit olivat samoja koneita eri värisinä. Nykyiset eroavat tahtisuudellaan.
      Minun perintömerkurini on ollut ainainen päänvaiva koko ikänsä. Niin oli se isäni aikaisempikin.
      Jaappanilaiset ovat myös hyviä mutta eeviruuttaseen uskon vaikken ole yhtään sellaista omistanutkaan.

    • kelpo merkki

      Evinrude /Johnsonia voisi perämoottorina verrata 70-luvun amerikanautoon, periaatteessa yhtäläisyyksiä on löydettävissä (ehkä syynä on sikäläinen periaate "käyttää kunnon tekniikka loppuun asti").
      -rakenne hieman vanhahtava, perusrakenne monissa malleissa 50- tai 60-luvulta, mm termostaatti sopii vuosimallista 1958 eteenpäin
      -pulteissa tuumakierre, huomaa tämä työkaluvalinnassa
      -mallisarjat olleet pitkään samanlaisia joten varaosia on vielä hyvin saatavilla
      -osia voi tilata USAsta netin kautta tai Suomesta esim US Partsista Helsingin Herttoniemestä
      -yksinkertainen huoltaa ja korjata 90-luvulle asti
      -polttoaineen kulutus japanilaismerkkejä suurempi (ei kuitenkaan merkitsevästi korkeampi) mutta moottori ei ole niin tarkka pienistä huollon puutteista
      -viimeistely ei ole japanilaismerkkien tasoa mutta varaosia löytyy vanhoihinkin malleihin silloin kun japanilaismerkeillä tarjotaan "ei oota"

      Itse ostaisin mieluummin jonkun 90-luvun puolivälin Evinrude /Johnsonin vaikka näiden rakenne on sama kuin 80-luvulla. Kuitenkin huomioisin että moottori on seosvoideltu (öljy sekoitetaan polttoaineeseen) eikä erillisellä öljysäiliöllä ja pumpulla (yksi vikakohde lisää). Valitsisin kaasutinmoottorin enkä missään tapauksessa polttoaineen ruiskutuksella varustettua Ficht-tekniikkaa (tämä kokeilu vei maineikkaan valmistaja OMC:n konkurssiin ja kanadalaisen Bombardierin omistukseen). Miksi näin? Aivan iän ja käyttötuntien takia. Joku 10-15 vuotta vanha E /J on vielä iskussaan jos on ollut edes kohtuullisella hoidolla. Tosin 82-mallinenkin voi olla vähän ajettu mutta ikää on kuitenkin jo 25v.
      Tässä joitakin "vanhan konkarin" ajatuksia valintaasi varten

    • Ostamatta

      80-90vm perämoottoria ei ylipäätään kannata ostaa, ellei osaa itse korjailla. Jossain alan julkaisussa annettiin perämoottorille 10v elinaikaa. Sen jälkeen voi odottaa isompia vikoja.

      80-luvun loppupuolelta ja 90-luvun alusta en ottaisi kuin Yamahan, mutta niilläkin alkaa jo olla ihan liikaa ikää... Sen jälkeen taitaa Honda olla paras. Niillä oli jo tekniikka valmiina, kun kaikki muut vasta opetteli 4-tahti ja modernia 2t-tekniikkaa.

      Merkistä riippumatta; 25-vuotias perämoottori on ISO riski.

      • Phuuubn

        Kaikkea sitä kuulee. Et oo tainnu käydä veneellä pitkään aikaan.

        vanha perämoottori ei oo minkäänlainen riski, koska voihan sen koeajaa.

        Mullakin on 57-vuosimallin Evari, ja hyvin toimii, enkä haaveilekaan mistään uudemmasta.

        Varaosiakin saa tarpeentullen aivan helposti, ja uusia.


      • Ostamatta
        Phuuubn kirjoitti:

        Kaikkea sitä kuulee. Et oo tainnu käydä veneellä pitkään aikaan.

        vanha perämoottori ei oo minkäänlainen riski, koska voihan sen koeajaa.

        Mullakin on 57-vuosimallin Evari, ja hyvin toimii, enkä haaveilekaan mistään uudemmasta.

        Varaosiakin saa tarpeentullen aivan helposti, ja uusia.

        Poikkeuksia tietysti on ja ennenvanhaan ne tehtiin kestämään isältä pojalle ja pojanpojalle. Kyllähän uudemmatkin kestää, jos ovat hyvässä hoidossa. Harvemmille vaan tavallinen mökkiveneilijä tekee mitään syyshuoltoa isompaa.
        Koeajo kertoo, toimiiko kone nyt. Itse ostin veneen mukana 20 vuotta vanhan evarin, joka leikkasi toisena kesänä kiinni. Ei siinä mitään vikaa ennen sitä huomannut.
        Jos tykkää availla, korjailla ja pitää konetta hyvänä, niin siitä vaan. Sellaisten ansiosta vesillä edelleen näkee esim. omasi kaltaisia harvinaisuuksia. Itseni kaltaisille taviksille suosittelen uudempaa...


      • syöppö
        Phuuubn kirjoitti:

        Kaikkea sitä kuulee. Et oo tainnu käydä veneellä pitkään aikaan.

        vanha perämoottori ei oo minkäänlainen riski, koska voihan sen koeajaa.

        Mullakin on 57-vuosimallin Evari, ja hyvin toimii, enkä haaveilekaan mistään uudemmasta.

        Varaosiakin saa tarpeentullen aivan helposti, ja uusia.

        vuosimalli '59 Evari 28 hp muuten hyvä mutta painaa kovin ja bensaa menee kuin saman vuosimallin Cadillacissä. Ehkä hienoa.


      • On vain
        syöppö kirjoitti:

        vuosimalli '59 Evari 28 hp muuten hyvä mutta painaa kovin ja bensaa menee kuin saman vuosimallin Cadillacissä. Ehkä hienoa.

        10 heppanen, ja ajomäärähän kulutuksen lopulta ratkaisee. Ei tämä kone kovin paljon kuluta.

        Jos verrataan vaikka nykyajan nelitahtiseen, niin ne syö kesän aikana satakertaa enemmän, kuin tämmönen vanha kone, jolla ajetaan pari-kolme km pari kertaa kuukaudessa.

        Sehän se on näissä muotisuuntauksissa pahasti pielessä, ettei käytännön kokonaiskulutuksia oteta yhtään huomioon, vaan tuijotetaan jotain mailikulutuksia.


      • kesän aikana
        On vain kirjoitti:

        10 heppanen, ja ajomäärähän kulutuksen lopulta ratkaisee. Ei tämä kone kovin paljon kuluta.

        Jos verrataan vaikka nykyajan nelitahtiseen, niin ne syö kesän aikana satakertaa enemmän, kuin tämmönen vanha kone, jolla ajetaan pari-kolme km pari kertaa kuukaudessa.

        Sehän se on näissä muotisuuntauksissa pahasti pielessä, ettei käytännön kokonaiskulutuksia oteta yhtään huomioon, vaan tuijotetaan jotain mailikulutuksia.

        mitä sitten koneella tekee jos ei voi ajaa? pari kolme km pari kertaa kuussa voi vaikka uida niin on terveellistäkin


      • Ykä2
        kesän aikana kirjoitti:

        mitä sitten koneella tekee jos ei voi ajaa? pari kolme km pari kertaa kuussa voi vaikka uida niin on terveellistäkin

        "mitä sitten koneella tekee jos ei voi ajaa? pari kolme km pari kertaa kuussa voi vaikka uida niin on terveellistäkin"

        On vähän kärkevästi sanottu. Veneilytarve tuskin tulee tyydytettyä uimalla.

        Jos ajotarve on luokkaa muutama kerta kesässä muutama kilometri, niin vanha 2T prutku tulee halavemmaks kuin uusi vastaavan kokoinen nelari pääomakustannusten ollessa olemattomat. Sen vanhuksen huollotkin osaa suurin osa käyttäjistä itse, ei kuitenkaan varsinaisia korjauksia.
        Uusi nelari pitäisi käyttää ensihuollossa, eli kuskata jonnekin, hakea takaisin ja maksaa huolto.
        Viiden vuoden kuluttua pitäisi huolto-ohjelman mukaan vaihtaa jakopäänhihna. Kuskataan, maksetaan jed. Bensan säästökin jää olemattomaksi. Jos koneella ajetaan vähän, menee sillä vanhuksellakin vain vähän bensaa ja öljyä. Nelarissa vaihdetaan joka tapauksessa myös moottoriöljy, jolla olisi ollut ajoaikaa vielä paljonkin. Tästäkään hommasta ei kaikki selviä omatoimisesti. Parin vuoden välein öljynsuodatin (jos on) ja jos venttiilit ruuvisääteiset, niin nekin pitäisi muutaman vuoden välein ainakin katsoa. Ei onnistu kaikilta, siis jätetään tekemättä tai kuskataan ja maksetaan.

        Jäteöljyn kanssa lutraaminen ei ole kivaa, joissakin pikkukoneissa öljyn saa koneesta ulos parhaiten kaatamalla kuin kannusta. Ei kaikki halua tehdä tällaisia hommia. Omat vaatteeni olen nelarin kanssa sotkenut useammin kuin 2T-myllyssä.
        Miksi puhun vain nelarista. No jos vaihtoehtona pikkukoneessa on vanhus/uusi, niin uutta kaksitahtaria ei ole kaupan.

        OK. Se uusi kone on luotettavampi ja miellyttävämpi käytössä, mutta ei edullisempi ja vaivattomampi kokonaisuutta katsoen.


    • Anonyymi

      Minulla evikka 1995 20 hv pitkä Riki ,rungon vaimennuskumit vaihtokunnossa. Miten vaihto käy helpoimmin. tiedosta kiitollinen

      • Anonyymi

        Ehkäpä selälleen sopivan korkuiselle pöydälle, jossa värinäkumit on vapaana irrotettavaksi.


      • Anonyymi

        Miksi laittaa kysymys ikivanhaan ketjuun jatkoksi? Paremman näkyvyyden saat, kun aloitat uuden.
        Enivei, mulla evikka vm. 77 ja hyvässä kunnossa, mutta rempat itse tehtyjä, eli virtakamojen perusteellinen remppa syystä, että kovettuneet liikkuvat piuhat meni poikki ja ne piti rakentaa kokonaan uudet kumikaapelilla ja kaasarin siivous muutaman kerran, mutta vesipumpun siipi on vm 77 ja vettä lentää edelleen. Ts. vanhaa konetta ei kannata ostaa, jos on peukalot väärässä paikassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Häiriköinti

      Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      60
      3186
    2. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2668
    5. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2301
    8. Pohdinttavaksi

      No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    10. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

      Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2078
    Aihe