Ingmanin vaniljajäätelö-kielen ja kurkun pistely

koivullergia

Pojallani on todettu koivuallergia. On nuhaa, välillä silmät kutisee, syödessä esim omenaa, tomaattia tulee punaisia näppylöitä suun ympärille. Muualla iholla on ollut punaista kutisevaa ihottumaa, johon olen laittanut perusvoidetta joka on auttanut. Poikani sairastaa myös toistuvia laryngiittejä, joista ilman ambulanssia ei selvitä. Nyt on myös todettu astmaa. Hiljattain kävi kovin outo juttu, olimme kylässä,jossa poikani söi Ingmanin vaniljajäätelöä, ja yhtäkkiä hänellä oli silmät kyyneleissä, ja sanoi, että kieltä pistelee, ja äänikin meni kovin käheäksi. Juotatin pojalleni vettä, ja pikkuhiljaa olo parani. Hän on syönut kotona valion ( ei Ingmanin ) vaniljajäätelöä eikä koskaan ole tullut samanlaista kohtausta. Mistähän moinen voisi johtua. Voiko jäätelössä olla pähkinää tai jotain muuta, vaikka niin, että tuotantolinjalta tulisi jäänteitä pähkinästä tms. joka aiheuttaa reaktion liittyen vaikka jotenkin tuohon koivuallergiaan. Tuntuu niin vaikealta, kun ei oikein tiedä mistä moiset kielen ja kurkun kutinat voisivat johtua? Onko kenelläkään ollut vastaavia juttuja?
Kiitos vastauksista.

15

5360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyisin

      että mitä tämä kys. jäätelö tarkalleen pitää sisällään, valitettavasti kun vähän yhdessä sun toisessa tuotteessa on sitä pähkinää tungettu:((

    • Yksi vain

      Todennäköisin allergian aiheuttaja on tuo vanilja. Käykää perusteellisissa allergiatesteissä niin saatte asiasta paremmin selkoa. Lapsesi voi aivan hyvin saada oireita sellaisistakin jutuista mitä hän on ennen voinut syödä. Ja se pitää muistaa, että ihan ensimmäisellä syömiskerralla tulee harvoin oireita. Allergia testin negatiivista voi pitää suuntaa antavana, sokeasti niihin ei voi luottaa.

      Tuossa tilanteessa olisi voinut (pitänyt) antaa kyypakkauksesta yksi tabletti tai sitten lapsen omaa allergiakohtauksen taittavaa lääkettä. Pelkkä veden juonti tai perus antihistamiinien syönti ei riitä. Seuraavalla kerralla oireet voivat olla rajummat. Anaflylaktinen shokki (voi) tappaa. Teinä menisin heti testeihin ja mahdollisimman laajoihin sellaisiin. Sitä ennen en antaisi lapselle mitään sellaista, jonka koostumus ei ole turvalliseksi todettu.

    • anskutin_89

      Kannattaa nyt vertailla Valion ja Ingmanin tuoteselosteita keskenään, ja ottaa ylös kaikki, mitä Ingmanilla on mutta Valiolla ei. Sitten voi tehdä näille aineille puhtaana varovaisen kokeilun. Jos sivelee hiukan huuleen, tulee pelkkä kirvely, ei uhkaavia oireita. Jos tämä vaihe ei tee mitään, suuhun ja poissylkäisy. Aina 30 min väliä. Näiden jälkeen voi syödä 1tl, sitten enemmän.

    • .....

      Ingmanin tuotteissa on kaikissa noita pähkinänjäämiä.

      • ....

        Itselläni on ollut usein huulten ja kielen turpoamista. Yhdeksi syyksi olen ajatellut vaniljajäätelöä. Ensimmäisessä prick-testissä vanilja oli vain 3 ja seuraavassa 0. En tiedä mistä lopulta johtui.


    • sinun poikasi tarvitsee aina mukaansa.
      Mene lastenlääkärille tästä asiasta.
      Nuo oireet ovat sen verran vakavia, että sopiva varalääke pitää olla.

    • ***

      Ingmanin jäätelöissä on johanneksenleipäpuujauhetta E410, jota ei Valion jäätelöissä ole. Voisikohan se olla syy oireisiin??

      • Katarina

        Toisenkerran elämäni aikana sain allergisen reaktion jostakin! Ekan kerran herkistyin ibubrofeenille, silloin oireet olivat oikeastaan rajummat, kuin eilen, paukuroita iholla, kauhee kutina jne. Tuosta on vuosia aikaa, tässä välillä ei mitään mistään!

        Ingmanin aito päärynäjäätelö ei ole aiheuttanut mitään oireita. Eilen söin tuon aitovanilja tuutin, ja puolentuntia, niin nivusiin iski ihan hillitön kutina/polte. Samoin alahuuli tuntui turvonneelta, ja huulen sisäpuolella muutama sellainen pallukka, joita ei muuten ole.
        Pelästyin senverran, et otin yhden syrtecin, ja lähdin samantien päivystykseen, kun ajattelin, jos alkaa kurkkua turvottaa. Hieman se tuntui oudolta.
        Sain piikin, ja seurailivat hetken, meni kyllä ohitse.

        HUvittavinta on se, etten mä ole kovin allerginen tyyppi. Ikää 38v. Joskus lapsena sain nokkosrokkomaista oiretta mm. makao kaakaosta, ja jostain muusta. JA toi edellinen tuli puolikkaasta ibusalia, jota olin siihenasti syönyt.

        Pitäiskö laittaa ingmanille viestiä? Ton jäden lisäksi söin tasan yhden prinssinakin, kun tein lapsille ruokaa.


      • Katarina
        Katarina kirjoitti:

        Toisenkerran elämäni aikana sain allergisen reaktion jostakin! Ekan kerran herkistyin ibubrofeenille, silloin oireet olivat oikeastaan rajummat, kuin eilen, paukuroita iholla, kauhee kutina jne. Tuosta on vuosia aikaa, tässä välillä ei mitään mistään!

        Ingmanin aito päärynäjäätelö ei ole aiheuttanut mitään oireita. Eilen söin tuon aitovanilja tuutin, ja puolentuntia, niin nivusiin iski ihan hillitön kutina/polte. Samoin alahuuli tuntui turvonneelta, ja huulen sisäpuolella muutama sellainen pallukka, joita ei muuten ole.
        Pelästyin senverran, et otin yhden syrtecin, ja lähdin samantien päivystykseen, kun ajattelin, jos alkaa kurkkua turvottaa. Hieman se tuntui oudolta.
        Sain piikin, ja seurailivat hetken, meni kyllä ohitse.

        HUvittavinta on se, etten mä ole kovin allerginen tyyppi. Ikää 38v. Joskus lapsena sain nokkosrokkomaista oiretta mm. makao kaakaosta, ja jostain muusta. JA toi edellinen tuli puolikkaasta ibusalia, jota olin siihenasti syönyt.

        Pitäiskö laittaa ingmanille viestiä? Ton jäden lisäksi söin tasan yhden prinssinakin, kun tein lapsille ruokaa.

        Kirjoitin väärän nimen.


      • Anonyymi

        Minä olen allerginen johanneksenleipäpuujauheelle, E410. Se aiheuttaa minulle samoja oireita kuten soijaproteiini, soija-lesitiini sekä guar-kumi E412. Minulla on koivun siitepölyn risti-allergia ja nämä allergeenit kuuluu siihen. Reagoin ohutsuolella ja peräsuolella. Tulee moneksi viikoksi verensokerin romahdus ja voimaton olo. Sen lisäksi vuotaa peräsuoli verta 2-3 päivää näiden mainittujen aineiden sekä porkkanan ja pähkinöiden syömisen jälkeen (vaikka porkkana olisi keitetty). E410 on Philadelfia-juustossa. Olen erittäin allerginen vanilja-jauholle, joka on aitoa vaniljaa eikä vanilja-aromia. Siitä tuli voimakkaat oireet: isot, punaiset, karheat, kutiavat ja verta vuotavat läikät rintoihin (!) ja myöhemmin veren vuoto ulosteessa sekä verensokerin romahdus kolmeksi viikoksi ja voimattomuus. Sen lisäksi nousi kieleen rakkuloita, jotka kirveli hirveästi ja häiritsi nukkumista. Nyt kun reaktiosta on viikkoja, niin allergian oireet alkaa mennä ohi. Aidon vanilja-pulverin allergia on olemassa ja minulla se on ilmeisesti erittäin voimakas. Ei ole tietoa, liittyykö se koivun siitepölyn risti-allergiaan kuten muut yllämainitut, vai onko se allergia erikseen.


    • kumpaa söi?

      Myös meidän lapsella on pähkinäallergia.Hän EI voi syödä Ingmanin kerma-vaniljajäätelöä, mutta saman valmistajan kasvisrasva-vaniljajäätelö ja lakritsijäätelö sopivat, koska niissä ei ole pähkinäjäämiä. Jo useita vuosia vanilja on mennyt ja on markkinoiden ainoa jäätelö, joka sopii. Jos siis on kyse pähkinäallergiasta.

    • t[[a

      itelläni huomasin samaa, mutta ei kyllä kielessä pistellyt mutta kurkussa kylläkin :/ juuri sen jälkeen kun olin jotain jäätelöä syönyt.. en pannut merkille jäätelön merkkiä mutta silti.. ei tuntunu kovin mukavalta kieltämättä :S itelläni ei pitäisi olla muita allergioita kuin laktoosi, mutta ei siintäkää koskaa enne eikä mistää muustkaa oo tollast tullu :/

      • Anonyymi

        Jos on pähkinä-allergia niin se on usein koivun siitepölyn risti-allergiaa, kuten minulla. Silloin siihen voi kuulua myös omena, monet muut kivi-hedelmät, porkkana ja palkokasvit kuten soija, soijalesitiini, guarkumi E412, jota käytetään usein jäätelössä ja monissa jogurteissa ja valmiissa salaattikastikkeissa. Yksi ja lähes ainoa jäätelö, jossa sitä ei ole, on Häagen Dazs-herkkujätelö, joka on melko kallista. Vanilja-jäätelössä on Madagaskar-vaniljaa, jolle voi olla allerginen, minä olen voimakkaasti allerginen aidolle vanilja-pavusta jauhetulle vaniljalle ja saan suuria, kutiavia, verta vuotavia ihottuma-täpliä, erittäin kipeitä, pullistuneita rakkuloita kielen reunoille, sekä voimattomuuden, huonon verensokerin ja aivosumun, joka kesää usein n. kuukauden ajan. Minä reagoin kaneliin ja se on usein yhteydessä vanilja-allergiaan.


    • Anonyymi

      Minä olen allerginen E410 johanneksen leipäpuu ja siitä tulee samat oireet kuin soijaproteiinistä, soijalesitiinistä ja guar-kumista E 412 sekä pähkinöistä ja porkkanasta (myös keitettynä). Myös aidosta vaniljasta tulee pahat allergiset oireet: tuli verta vuotavat, karheat, kutisevat läikät rintoihin, verensokeri nromahdus ja väsymys moneksi viikoksi ja kipeät rakkulat kieleen. Aidolla vaniljalla ja vanilliini-aromilla on suuri ero. Jos jäätelössä on pieniä, mustia pilkkuja, se on aitoa vaniljaa. Usein jauhetaan vanilja hienoksi pulveriksi ja sille voi olla allerginen. Söin sitä jugurtissa viimeksi. Vanilja on orkidea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe