Kirjastoon töihin oppisopimuksella?

Anonyymi

Olen jo jonkin aikaa harkinnut alan vaihtoa ja tilaisuus voisi olla vuoden vaihteessa, kun nykyinen pätkä loppuu. Kirjasto on työpaikkana kiinnostanut minua pitkään.

Minulla on kuitenkin lainaa reilu 10 000 euroa ja opintotukikuukaudet käytetty lähes kokonaan, joten varsinainen opiskelu ei ole mahdollista. Ei ainakaan ennen kuin laina on maksettu. Käsittääkseni kirjastotyöhön on olemassa toisen asteen koulutus. Eli ilmeisesti myös oppisopimus on silloin mahdollinen?

Onko kenelläkään kokemusta oppisopimusopiskelusta kirjastoalalle? Oliko paikka vaikka vaikea löytää? Onko työ vastannut odotuksia? Muita kokemuksia?

Sekin mietityttää, onko palkka sellainen, että pystyn lainaa lyhentämään. Avomies on edelleen opiskelija, joten tulot eivät taloudessamme ole kovinkaan suuret. Intoa ja motivaatiota alan vaihtoon kuitenkin löytyisi.

3

5449

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjastonhoitaja

Ainakin pääkaupunkiseudulla on oppisopimusopiskelijoita. Perusteita pohditaan aina jonkin verran, koska olisi kuitenkin tarkoitus, että valmistumisen jälkeen voisi työllistyä. Siinä on ollut vähän ongelmia.

Sen sijaan Tampereella tai lähistöllä ei ilmeisesti oteta oppisopimusopiskelijoita, kun päteviä ihmisiä on niin paljon työttöminäkin.

Kannattaa kysyä lähikirjastostasi. Useimmiten pitäisi kirjoittaa vapaamuotoinen hakemus kirjastotoimenjohtajalle.

• örni

Haaveilin itse töistä kirjastossa ja hain oppisopimuspaikkaa, aluksi olisin tullut ilmaiseksi työharjoittelijaksi. Soitin pääkaupunkiseudun jokaisen kirjaston läpi, mutten paikkaa saanut, koska kaikki paikat oli varattu jo alaa opiskeleville, siis korkeakouluopiskelijoille..Ainakin Suomen liikemiesten kauppaoppilaitos järjestää Hesassa toisen asteen informaatiomerkonomin koulutusta.Mutta opiskelijoita taitaa olla enemmän kuin työpaikkoja.

• eri asia

Oppisopimus on aivan eri asia kuin kirjastoalan korkeakouluopintoihin kuuluva harjoittelu. Oppisopimuksella opiskellaan yleensä sen tyyppisiin kirjastotehtäviin, joissa ei korkeakoulututkintoa tarvita. Oppisopimukseen ja korkeakouluharjoitteluun hakevat eivät siis kilpaile samoista paikoista. Mutta molemmat tarvitsevat työpaikalla koulutusta ja opastusta. Koska tämä tapahtuu kaiken muun työn rinnalla eivät yhden työpaikan työaikaresurssit riitä kovinkaan monen harjoittelijan pitoon samanaikaisesti isossakaan toimipisteessä. Tämän vuoksi luultavasti olet saanut kieltäviä vastauksia. Vinkkinä vielä, että on olemassa muitakin kirjastoja kuin kaupunginkirjastojen toimipisteet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      35
      4592
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2331
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2197
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      164
      2056
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1651
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1622
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe