Viimeisin evovitsi...

Outsider____!

Evolaisten viimeisin vitsi on kerrottuna Aamulehden 04.06 numerossa, sivulla B27, otsikolla "Nikottelet koska olet kala". Siinä kerrotaan miten joku neropatti on ratkaissut nikotuksen eli hikan arvoituksen.

Se johtuu kuulemma siitä, että aivoissamme oleva kalalta peritty osa pyrkii silloin käynnistämään hengityksen kitusilla !!!! Kuolen nauruun, aaaaahhh...

Kun siis syön porkkanaa raakana ja alkaa nikottaa, tai muuta kuivaa ruokaa, niin silloin aivot muistaa mitä kala teki 400 milj. vuotta sitten syödessään porkkanaa ja potkaisee käyntiin kidushengityksen.

Evo on siirtynyt uuteen vaiheeseen, tilannekomiikkaan. Lisää tällaisia niin ei tule aika pitkäksi. Mutta nauruhan pidentää ikää.

Nikotuksen alkaessa pitää artikkelin mukaan vain muistuttaa itselleen, että en ole kala. Ihan hyvä kikka jos joltakulta on päässyt unohtumaan.

75

2901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juutas.

      Ja nyt yhteislaulua! Daytonin Apinajuttu (Antti Syrjäniemi):

      "Ai ai ai ai apina
      Oi voi voi mikä napina
      Siitä nyt nous
      Kun se mestari Scopes
      Tiesi ja antoi ymmärtää
      Että kävi vaan sellanen rapina
      Ku ihminen ennen ol apina
      Puita myöten kuorta syöden
      Ennenmuinoin rapusimme vaan
      Mutta se tiukalle otti
      Daytonissa kehitysoppi
      Apinako niin paljo muuttuupi
      Johan siitä hullukin suuttuupi
      Ei ei me ei olla apina

      Oli Daytoni tuollainen tienoo
      Mis ei ollunna tietoa hienoo
      Siellä yhtään ei ihme nytkään
      Ne Kehityksestänsä kerskaile
      Ne nousivat kaikkien raivoon
      Heittäkää se vietävä kaivoon
      Siel' nikkaroikoon lempo soikoon
      Ukkoja akkoja apinoistaan
      Mutta kun isä sen ol pappi
      Siksi lauhtu vähä niitten sappi
      Tuosta kyl hulluki suuttuupi
      Apinako niin paljo Muuttuupi
      Ei ei me ei olla apina

      Tuli oikeudenkäynti siit julma
      Mis selville saatav' ol pulma
      Miten ja milloin nytkö vai silloin
      Elikkä passaako ollenkaan
      Seinien sisälle se oppi
      Että ihminen on kehittyvä kloppi
      Vaiko tallaa maata allaan
      Ny ja aina ennallaan
      Mutta se tiukalle otti
      Däytonissa kehitysoppi
      Apinako niin paljo muuttuupi
      Siitä hulluki suuttuupi
      Ei ei me ei olla apina

      Kun väittely oikeen tul tiukka
      Ni Bryanil liiku vaan viuhka
      Siin ilmaki kiehu kun Darrow se riehu
      Ja vaati siihen vastinta
      Kuinka valaskala Joonaan nieli
      Kun sen kurkku on niin vietävän pieni
      Kuink' Joona hyöri ja maako pyöri
      Aurinko kun ol alallaan
      Vastaa nyt ees tämän kerran
      Ei ei mun on turvani Herran
      Ja apinako niin paljo muuttuupi
      Siitä nyt hulluki suuttuupi
      E ei me ei olla apina

      Siinä Darrow oikoili syltään
      Ja sieppasi pois takin yltään
      Hihat se kääri kun se hääri
      Tutkien ja toruen
      Kuka pani sen raamatun lehtiin
      Että Aatami ensiksi tehtiin
      Silloin jo juotiin kun maailma juotiin
      Ja tanssittiin ja hurrattiin
      Ne tuhansia vuosia katto Kiinas' jo kieroon
      Ennenku Aatamil ol Eevasta tietoo
      Ja apinakin niin paljon muuttuupi
      Siitä nyt hulluki suuttuupi
      Ei ei me ei olla apina "

    • Pärspub
    • Vanellus

      Aika mielenkiintoinen uutinen. Tosin tulkintasi siitä on hyvin kieroutunut. Jokin luetunymmärtämisen / medialukutaidon iltalukiokurssi voisi tehdä hyvää.

      Noh, mutta mitä mieltä arvon ID-tiedemiehemme ovat asiasta? Eikö ole aika selvää, ettei nikottelusta ei ole mitään hyötyä ihmiselle. Vai oletteko havainneet sen hyödylliseksi? Eikö ole aika selvää, että nikottelu on jäänne jostain ennen elintärkeästä (tai muuten hyödyllisestä) elintoiminnosta?

      Hikka ei muuten ainoastaan ole ihmisten riesana, vaan moni muukin eläin esim. koira nikottelee.

      Miksi älykäs suunnittelija kehitti hikan?

      • Justiina

        ...kyllä minusta hikka käynnistyy selvästi silloin herkästi kun rupeaa syömään eikä ole juonut pitkään aikaan, tällöin juominen auttaa välittömästi...yleensä ihminen on myös hotkinut ilmaa syödessään ja ilma jumittaa, kyllä minä ainakin olen huomannut mistä herkästi alkaa hikottamaan, harvemmin ketään noin vaan yhtäkkiä alkaa hikottamaan...sitä paitsi olen nähnyt kissallakin hikan eli kyllä sillä on selkeä tarkoitus nestetasapainon säilyttämisessä!


      • vanha-kissa
        Justiina kirjoitti:

        ...kyllä minusta hikka käynnistyy selvästi silloin herkästi kun rupeaa syömään eikä ole juonut pitkään aikaan, tällöin juominen auttaa välittömästi...yleensä ihminen on myös hotkinut ilmaa syödessään ja ilma jumittaa, kyllä minä ainakin olen huomannut mistä herkästi alkaa hikottamaan, harvemmin ketään noin vaan yhtäkkiä alkaa hikottamaan...sitä paitsi olen nähnyt kissallakin hikan eli kyllä sillä on selkeä tarkoitus nestetasapainon säilyttämisessä!

        Justiina kirjoitti:
        "...sitä paitsi olen nähnyt kissallakin hikan eli kyllä sillä on selkeä tarkoitus nestetasapainon säilyttämisessä! "

        No joiko se kissa?

        Tuo esittämäsi ad hoc selitys oli loistava esimerkki yhden subjektiivisen kokemuksen yleistämisestä koko ilmiötä koskevaksi tosiasiantapaiseksi.

        Valitettavasti se vaan menee vikaan.


      • Justiina
        vanha-kissa kirjoitti:

        Justiina kirjoitti:
        "...sitä paitsi olen nähnyt kissallakin hikan eli kyllä sillä on selkeä tarkoitus nestetasapainon säilyttämisessä! "

        No joiko se kissa?

        Tuo esittämäsi ad hoc selitys oli loistava esimerkki yhden subjektiivisen kokemuksen yleistämisestä koko ilmiötä koskevaksi tosiasiantapaiseksi.

        Valitettavasti se vaan menee vikaan.

        ...kalajuttu on uskottavampi sun mielestä niin siitä vaan! Oikein kalavaleiden äiti ;) ...onneks mä tiedän, että hikka lähtee juomalla vettä.


      • Outsider____!

        ***Eikö ole aika selvää, ettei nikottelusta ei ole mitään hyötyä ihmiselle. Vai oletteko havainneet sen hyödylliseksi?***

        Miksi sen pitäisi olla hyödyllinen tai olenko väittänyt sitä hyödylliseksi? Mistä siis keksit tuon hyödyllisyyskysymyksen?

        ***Eikö ole aika selvää, että nikottelu on jäänne jostain ennen elintärkeästä (tai muuten hyödyllisestä) elintoiminnosta?***

        Mihin perustuen se on selvää? Todisteita lavaan, pliis ! On ihmisillä päänsärkykin ja joillain tosi paha migreeni suorastaan mutta onko siitäkään hyötyä ja mistä elintärkeästä se on jäänne? Onko sinulla joku ehdotus?

        ***Miksi älykäs suunnittelija kehitti hikan?***

        Hikka on yksi rappeutumisen seurauksia kuten moni muukin. Vaikka nivelkulumat. Ei niitä ole erikseen suunniteltu vaan ne ovat tulleet rappeutumisen seurauksena.


      • Vanellus
        Outsider____! kirjoitti:

        ***Eikö ole aika selvää, ettei nikottelusta ei ole mitään hyötyä ihmiselle. Vai oletteko havainneet sen hyödylliseksi?***

        Miksi sen pitäisi olla hyödyllinen tai olenko väittänyt sitä hyödylliseksi? Mistä siis keksit tuon hyödyllisyyskysymyksen?

        ***Eikö ole aika selvää, että nikottelu on jäänne jostain ennen elintärkeästä (tai muuten hyödyllisestä) elintoiminnosta?***

        Mihin perustuen se on selvää? Todisteita lavaan, pliis ! On ihmisillä päänsärkykin ja joillain tosi paha migreeni suorastaan mutta onko siitäkään hyötyä ja mistä elintärkeästä se on jäänne? Onko sinulla joku ehdotus?

        ***Miksi älykäs suunnittelija kehitti hikan?***

        Hikka on yksi rappeutumisen seurauksia kuten moni muukin. Vaikka nivelkulumat. Ei niitä ole erikseen suunniteltu vaan ne ovat tulleet rappeutumisen seurauksena.

        Niinpä tietysti.. Minun mokani kun lähdin siitä oletuksesta liikkeelle, että älykäs suunnittelija on älykäs. Pahoittelen virhettäni. Unohdetaan sitten nuo väärän alkuoletuksen pohjalta laaditut kysymykset.

        Mitkä todisteet tukevat sitä, että hikka olisi rappeutumisen seuraus? Siis hikka on ilmaantunut ihmiselle vasta myöhemmin? Ensimmäisillä ihmisillä ei ollut hikkaa tai mitään muutakaan sen vastinetta. Näinkö? Jos näin, niin mistä ihmeestä sen tietää tai mikä siihen edes viittaa?

        Jännä juttu siltikin tuo, miksi niin monet eläimet (jos nyt ihminenkin ajatellaan yhdeksi niistä) ovat rappeutuneet samalla tapaa, sillä muillakin otuksilla tuota nikottelua tunnetusti esiintyy.


      • Salccari
        Justiina kirjoitti:

        ...kalajuttu on uskottavampi sun mielestä niin siitä vaan! Oikein kalavaleiden äiti ;) ...onneks mä tiedän, että hikka lähtee juomalla vettä.

        Entäs se hikan alkuperä? Miksi se on yhä olemassa?


      • Onnenpuiston Oraakkeli
        Vanellus kirjoitti:

        Niinpä tietysti.. Minun mokani kun lähdin siitä oletuksesta liikkeelle, että älykäs suunnittelija on älykäs. Pahoittelen virhettäni. Unohdetaan sitten nuo väärän alkuoletuksen pohjalta laaditut kysymykset.

        Mitkä todisteet tukevat sitä, että hikka olisi rappeutumisen seuraus? Siis hikka on ilmaantunut ihmiselle vasta myöhemmin? Ensimmäisillä ihmisillä ei ollut hikkaa tai mitään muutakaan sen vastinetta. Näinkö? Jos näin, niin mistä ihmeestä sen tietää tai mikä siihen edes viittaa?

        Jännä juttu siltikin tuo, miksi niin monet eläimet (jos nyt ihminenkin ajatellaan yhdeksi niistä) ovat rappeutuneet samalla tapaa, sillä muillakin otuksilla tuota nikottelua tunnetusti esiintyy.

        "Niinpä tietysti.. Minun mokani kun lähdin siitä oletuksesta liikkeelle, että älykäs suunnittelija on älykäs."

        Tämä pelasti päiväni.


      • se ei toimi
        Justiina kirjoitti:

        ...kalajuttu on uskottavampi sun mielestä niin siitä vaan! Oikein kalavaleiden äiti ;) ...onneks mä tiedän, että hikka lähtee juomalla vettä.

        minulla? Minulla hikka ei lähde juomalla vettä.


      • Justiina
        Salccari kirjoitti:

        Entäs se hikan alkuperä? Miksi se on yhä olemassa?

        ...kaikki tarpeelliset pysyy...


      • Justiina
        Outsider____! kirjoitti:

        ***Eikö ole aika selvää, ettei nikottelusta ei ole mitään hyötyä ihmiselle. Vai oletteko havainneet sen hyödylliseksi?***

        Miksi sen pitäisi olla hyödyllinen tai olenko väittänyt sitä hyödylliseksi? Mistä siis keksit tuon hyödyllisyyskysymyksen?

        ***Eikö ole aika selvää, että nikottelu on jäänne jostain ennen elintärkeästä (tai muuten hyödyllisestä) elintoiminnosta?***

        Mihin perustuen se on selvää? Todisteita lavaan, pliis ! On ihmisillä päänsärkykin ja joillain tosi paha migreeni suorastaan mutta onko siitäkään hyötyä ja mistä elintärkeästä se on jäänne? Onko sinulla joku ehdotus?

        ***Miksi älykäs suunnittelija kehitti hikan?***

        Hikka on yksi rappeutumisen seurauksia kuten moni muukin. Vaikka nivelkulumat. Ei niitä ole erikseen suunniteltu vaan ne ovat tulleet rappeutumisen seurauksena.

        ...hikka ei ole mikään sairaus, kun kerran normaalisti ohi menee...nikottelee autokin, jos ilmaa putkistossa....eikä auto silti ole rikki?


      • Salccari
        Justiina kirjoitti:

        ...kaikki tarpeelliset pysyy...

        Mitä hyötyä hikasta on ihmiselle?


      • Justiina
        Salccari kirjoitti:

        Mitä hyötyä hikasta on ihmiselle?

        ...mitä hyötyä siitä voisi olla. Ei sitä ennen ymmärretty mitä hyötyä on umpilisäkkeestäkään...kyllä kaikella on varmasti selkeä tarkoitus.


      • Pärspub
        Justiina kirjoitti:

        ...hikka ei ole mikään sairaus, kun kerran normaalisti ohi menee...nikottelee autokin, jos ilmaa putkistossa....eikä auto silti ole rikki?

        Tosin ollakseen edes jossain määrin vertailukelpoinen pitäisi autosi lisääntyä. Oletko havainnut autosi parittelevan?


      • Outsider____!
        Vanellus kirjoitti:

        Niinpä tietysti.. Minun mokani kun lähdin siitä oletuksesta liikkeelle, että älykäs suunnittelija on älykäs. Pahoittelen virhettäni. Unohdetaan sitten nuo väärän alkuoletuksen pohjalta laaditut kysymykset.

        Mitkä todisteet tukevat sitä, että hikka olisi rappeutumisen seuraus? Siis hikka on ilmaantunut ihmiselle vasta myöhemmin? Ensimmäisillä ihmisillä ei ollut hikkaa tai mitään muutakaan sen vastinetta. Näinkö? Jos näin, niin mistä ihmeestä sen tietää tai mikä siihen edes viittaa?

        Jännä juttu siltikin tuo, miksi niin monet eläimet (jos nyt ihminenkin ajatellaan yhdeksi niistä) ovat rappeutuneet samalla tapaa, sillä muillakin otuksilla tuota nikottelua tunnetusti esiintyy.

        Alkuperäisessä tekstissäsi, johon vastasin, oli pari väittämää. Että nikottelu on hyödyllinen ja se on jäänne jostain elintärkeästä elintoiminnosta.

        Nehän minä kumosin.

        Mutta äkkiäpä sinulle tuli kiire vaihtaa puheenaihetta. Ymmärrettävää tietysti.

        Tuota en tosin ymmärrä miksi nikottelun pitäisi olla suunniteltu, tarkoituksellinen juttu. Ja jos se ei sitä ole niin siinä tapauksessa Suunnittelija ei olekaan ollut älykäs.

        Osaatko kertoa tarkemmin tuosta asiasta ja kiva olisi sekin jos voisit valaista tällaista tyhmää alkuperäisten väittämiesi valon loisteella myöskin.


      • Vanellus
        Outsider____! kirjoitti:

        Alkuperäisessä tekstissäsi, johon vastasin, oli pari väittämää. Että nikottelu on hyödyllinen ja se on jäänne jostain elintärkeästä elintoiminnosta.

        Nehän minä kumosin.

        Mutta äkkiäpä sinulle tuli kiire vaihtaa puheenaihetta. Ymmärrettävää tietysti.

        Tuota en tosin ymmärrä miksi nikottelun pitäisi olla suunniteltu, tarkoituksellinen juttu. Ja jos se ei sitä ole niin siinä tapauksessa Suunnittelija ei olekaan ollut älykäs.

        Osaatko kertoa tarkemmin tuosta asiasta ja kiva olisi sekin jos voisit valaista tällaista tyhmää alkuperäisten väittämiesi valon loisteella myöskin.

        Huomasin ajatelleeni aivan liian tieteellisesti ja lähdin vääristä alkuoletuksista liikkeelle. Esitin myös aivan liian johdattelevia kysymyksiä. Siksi en koe, että tämän varaan rakennettua keskustelua olisi mitään järkeä jatkaa. Ajatusta, että nikottelu olisi jäänne jostain hyödyllisestä toiminnosta tukee vain tieteellinen / evoluution mukainen ajattelu, eikä sillä ole tässä yhteydessä nyt järkeä asiaa perustella, sillä kysymyshän oli nimenomaan ID:n kannasta asiaan. Kuten sanottu, minun erheeni. On vaan niin kovin vaikea kytkeä aivot kreationistiasentoon.

        Edelleen rohkenen kuitenkin väittää, ettei nikottesta ole nykypäivänä mitään havaittavaa hyötyä. Se on turha toiminto, ellei jopa kiusallinen riesa.



        Myönnetään, että älykkään suunnittelijan käsite on minulle aika epäselvä. Näin nopeasti mietittynä voisi kuvitella, että älykäs suunnittelija ei suunnittele mitään turhaa tai mitään ominaisuutta vain yksilön kiusaksi. Älykäs suunnittelija ei myöskään suunnittele lajia niin huolimattomasti, että siihen itsestään ajan saatossa kehittyy haitallisia ominaisuuksia. Voisin jopa kuvitella, että älykäs suunnittelija pystyisi korjaamaan/kehittämään lajia jatkuvasti paremmaksi.

        Jos hikka on pikkuhiljaa ajan saatossa kehittynyt "vika", on se mielestäni merkki älykkään suunnittelijan älyn puutteesta. Mutta eihän se tietenkään näin mene..


        Itse myös välttelet kysymyksiäni kuin pappi bordellia. Minä ainakin yritän vastata sinun kysymyksiisi.. Joten toistetaanpa:


        1) Siis hikka on ilmaantunut ihmiselle vasta myöhemmin? Ensimmäisillä ihmisillä ei ollut hikkaa tai mitään muutakaan sen vastinetta. Mistä asian voi tietää olevan näin / mitkä todisteet siihen viittaavat?

        2) Miksi monilla eläimillä on myös hikka? Miksi ne ovat myös rappeutuneet aivan samalla tavalla?

        3) Ajatellaanpa vaikka koiraeläimiä. Ne nikottelevat havaittavasti myös aivan kuten me ihmisetkin. Koiraeläimen elinikä on paljon ihmisen elinikää lyhyempi. Siispä samaan ajanjaksoon mahtuu enemmän koirasukupolvia kuin ihmissukupolvia. Eikö tämän perusteella koirien pitäisi olla paljon enemmän rappeutuneita nikottelun suhteen kuin meidän ihmisten?


      • Justiina
        Pärspub kirjoitti:

        Tosin ollakseen edes jossain määrin vertailukelpoinen pitäisi autosi lisääntyä. Oletko havainnut autosi parittelevan?

        ...parittelu ei liity moottorintoimintaan vai mitenkä se sinusta vaikuttaa siihen?


      • Pärspub
        Justiina kirjoitti:

        ...parittelu ei liity moottorintoimintaan vai mitenkä se sinusta vaikuttaa siihen?

        Kas kun punaniskat tekaisevat omia analogioitaan milloin kelloista ja autoista ja milloin mistäkin koneesta. Hihhulit eivät ole tainneet oivaltaa, että koneet eivät kasva luonnossa eivätkä ne lisäänny jotka ovat keskeisiä elementtejä elementtejä evoluutiota arvioitaessa.


      • Outsider____!
        Vanellus kirjoitti:

        Huomasin ajatelleeni aivan liian tieteellisesti ja lähdin vääristä alkuoletuksista liikkeelle. Esitin myös aivan liian johdattelevia kysymyksiä. Siksi en koe, että tämän varaan rakennettua keskustelua olisi mitään järkeä jatkaa. Ajatusta, että nikottelu olisi jäänne jostain hyödyllisestä toiminnosta tukee vain tieteellinen / evoluution mukainen ajattelu, eikä sillä ole tässä yhteydessä nyt järkeä asiaa perustella, sillä kysymyshän oli nimenomaan ID:n kannasta asiaan. Kuten sanottu, minun erheeni. On vaan niin kovin vaikea kytkeä aivot kreationistiasentoon.

        Edelleen rohkenen kuitenkin väittää, ettei nikottesta ole nykypäivänä mitään havaittavaa hyötyä. Se on turha toiminto, ellei jopa kiusallinen riesa.



        Myönnetään, että älykkään suunnittelijan käsite on minulle aika epäselvä. Näin nopeasti mietittynä voisi kuvitella, että älykäs suunnittelija ei suunnittele mitään turhaa tai mitään ominaisuutta vain yksilön kiusaksi. Älykäs suunnittelija ei myöskään suunnittele lajia niin huolimattomasti, että siihen itsestään ajan saatossa kehittyy haitallisia ominaisuuksia. Voisin jopa kuvitella, että älykäs suunnittelija pystyisi korjaamaan/kehittämään lajia jatkuvasti paremmaksi.

        Jos hikka on pikkuhiljaa ajan saatossa kehittynyt "vika", on se mielestäni merkki älykkään suunnittelijan älyn puutteesta. Mutta eihän se tietenkään näin mene..


        Itse myös välttelet kysymyksiäni kuin pappi bordellia. Minä ainakin yritän vastata sinun kysymyksiisi.. Joten toistetaanpa:


        1) Siis hikka on ilmaantunut ihmiselle vasta myöhemmin? Ensimmäisillä ihmisillä ei ollut hikkaa tai mitään muutakaan sen vastinetta. Mistä asian voi tietää olevan näin / mitkä todisteet siihen viittaavat?

        2) Miksi monilla eläimillä on myös hikka? Miksi ne ovat myös rappeutuneet aivan samalla tavalla?

        3) Ajatellaanpa vaikka koiraeläimiä. Ne nikottelevat havaittavasti myös aivan kuten me ihmisetkin. Koiraeläimen elinikä on paljon ihmisen elinikää lyhyempi. Siispä samaan ajanjaksoon mahtuu enemmän koirasukupolvia kuin ihmissukupolvia. Eikö tämän perusteella koirien pitäisi olla paljon enemmän rappeutuneita nikottelun suhteen kuin meidän ihmisten?

        Jotenkin tuot edelleenkin vaan esille sitä miten nikottelun takana pitäisi olla Älykkään Suunnittelijan suunnitelmallinen toteutus.

        Palstalla on puhutta paljon rappeutumisesta ja siitähän tässäkin on kyse.

        Eläimet nikottelee ja koirat nikottelee, mutta so what? Mitä haluat sillä sanoa, sekö todistaa evoluution puolesta. Jos mielestäsi niin tekee, niin perustele.

        Onhan koirillakin lonkkavikoja ja syöpää jne. kuten ihmisillä. Joten nekö seikat todistavat evon todeksi vai mitä halunnet sanoa.


      • Ristinkaataja
        Justiina kirjoitti:

        ...mitä hyötyä siitä voisi olla. Ei sitä ennen ymmärretty mitä hyötyä on umpilisäkkeestäkään...kyllä kaikella on varmasti selkeä tarkoitus.

        "kyllä kaikella on varmasti selkeä tarkoitus."

        Entäs miesten nännit?


      • Vanellus
        Outsider____! kirjoitti:

        Jotenkin tuot edelleenkin vaan esille sitä miten nikottelun takana pitäisi olla Älykkään Suunnittelijan suunnitelmallinen toteutus.

        Palstalla on puhutta paljon rappeutumisesta ja siitähän tässäkin on kyse.

        Eläimet nikottelee ja koirat nikottelee, mutta so what? Mitä haluat sillä sanoa, sekö todistaa evoluution puolesta. Jos mielestäsi niin tekee, niin perustele.

        Onhan koirillakin lonkkavikoja ja syöpää jne. kuten ihmisillä. Joten nekö seikat todistavat evon todeksi vai mitä halunnet sanoa.

        Jep, käsitykseni älykkäästä suunnitelijasta on täysin virheellinen.

        En nyt tässä yritä mitään todistella, kunhan pohdin asiaa. Alkuperäinen tarkotuksenihan oli saada tietoo mikä on ID:n näkemys nikotteluun jos sellainen on.

        Sinun mukaasi se on tuo hämärän peitossa oleva rappeutuminen, josta kukaan ei oikein edes tiedä mitä se edes tarkoittaa. Selvä se. Hyväksyn vastauksen..

        Minusta jo tuo, että ihminen ja koira molemmat nikottelevat viittaa siihen, että nämä molemmat ovat tulleet jostain "samasta muotista".

        Kreationistisessa rappeutumisteoriassa on hämmentävää se, että lajin rappeutuneisuus ei riipukaan sukupolvien määrästä. Jotenkin järjellä voisi ajatella, että seuraava sukupolvi on aina edellistä rappeutuneempi jne. Mitä enemmän sukupolvia lajilla on takanaan, sitä rappeutuneempi se olisi. On selvää, että luomisen jälkeen koirasukupolvia on ollut huomattavasti enemmän kuin ihmissukupolvia. Silti molemmat ovat yhtä rappeutuneita tuon nikottelun suhteen. Erikoinen juttu, että rappeutuneisuus näyttää riippuvankin siitä, kuinka kauan luomisesta on kulunut.


      • Turkana
        Vanellus kirjoitti:

        Jep, käsitykseni älykkäästä suunnitelijasta on täysin virheellinen.

        En nyt tässä yritä mitään todistella, kunhan pohdin asiaa. Alkuperäinen tarkotuksenihan oli saada tietoo mikä on ID:n näkemys nikotteluun jos sellainen on.

        Sinun mukaasi se on tuo hämärän peitossa oleva rappeutuminen, josta kukaan ei oikein edes tiedä mitä se edes tarkoittaa. Selvä se. Hyväksyn vastauksen..

        Minusta jo tuo, että ihminen ja koira molemmat nikottelevat viittaa siihen, että nämä molemmat ovat tulleet jostain "samasta muotista".

        Kreationistisessa rappeutumisteoriassa on hämmentävää se, että lajin rappeutuneisuus ei riipukaan sukupolvien määrästä. Jotenkin järjellä voisi ajatella, että seuraava sukupolvi on aina edellistä rappeutuneempi jne. Mitä enemmän sukupolvia lajilla on takanaan, sitä rappeutuneempi se olisi. On selvää, että luomisen jälkeen koirasukupolvia on ollut huomattavasti enemmän kuin ihmissukupolvia. Silti molemmat ovat yhtä rappeutuneita tuon nikottelun suhteen. Erikoinen juttu, että rappeutuneisuus näyttää riippuvankin siitä, kuinka kauan luomisesta on kulunut.

        on myös se, että miten useat lajit sattuivat näin nopeasti rappeutumaan täsmälleen samalla tavalla. Onko koiran, ihmisen ja kissan nikottelu vain sattumaa, vai olemmeko tosiaan peräisin samasta muotista?


      • Outsider____!
        Vanellus kirjoitti:

        Jep, käsitykseni älykkäästä suunnitelijasta on täysin virheellinen.

        En nyt tässä yritä mitään todistella, kunhan pohdin asiaa. Alkuperäinen tarkotuksenihan oli saada tietoo mikä on ID:n näkemys nikotteluun jos sellainen on.

        Sinun mukaasi se on tuo hämärän peitossa oleva rappeutuminen, josta kukaan ei oikein edes tiedä mitä se edes tarkoittaa. Selvä se. Hyväksyn vastauksen..

        Minusta jo tuo, että ihminen ja koira molemmat nikottelevat viittaa siihen, että nämä molemmat ovat tulleet jostain "samasta muotista".

        Kreationistisessa rappeutumisteoriassa on hämmentävää se, että lajin rappeutuneisuus ei riipukaan sukupolvien määrästä. Jotenkin järjellä voisi ajatella, että seuraava sukupolvi on aina edellistä rappeutuneempi jne. Mitä enemmän sukupolvia lajilla on takanaan, sitä rappeutuneempi se olisi. On selvää, että luomisen jälkeen koirasukupolvia on ollut huomattavasti enemmän kuin ihmissukupolvia. Silti molemmat ovat yhtä rappeutuneita tuon nikottelun suhteen. Erikoinen juttu, että rappeutuneisuus näyttää riippuvankin siitä, kuinka kauan luomisesta on kulunut.

        ***Jep, käsitykseni älykkäästä suunnitelijasta on täysin virheellinen.***

        Jep, jep. Saattaapipa ollakin mutta minä ainakaan en ole siitä vastuussa. Jospa yrittäisit perehtyä teemaan niin käsityksesi korjaantuisivat.

        ***Minusta jo tuo, että ihminen ja koira molemmat nikottelevat viittaa siihen, että nämä molemmat ovat tulleet jostain "samasta muotista".***

        Niin, tuossa tulee se yleinen evoharha. Jos eliöissä on jotain samaa niin teille se on heti todiste samasta muotista. Se ei kuitenkaan ole faktaa vaan vain johtopäätös ja oletus. Todisteita kuitenkin kaivattaisiin.

        Ihmistenkin tekemissä koneissa ja laitteissa on paljon yhteistä mutta ei siitä voi tehdä mitään järkeviä johtopäätöksiä koneitten "evoluutiosta". On vain samoja osia ja sillä siisti. Syntyperä on aivan toinen asia.

        Kun evotkin tämän tajuaisivat niin moni asia teille siinä samalla selvenisi.


      • Vanellus
        Outsider____! kirjoitti:

        ***Jep, käsitykseni älykkäästä suunnitelijasta on täysin virheellinen.***

        Jep, jep. Saattaapipa ollakin mutta minä ainakaan en ole siitä vastuussa. Jospa yrittäisit perehtyä teemaan niin käsityksesi korjaantuisivat.

        ***Minusta jo tuo, että ihminen ja koira molemmat nikottelevat viittaa siihen, että nämä molemmat ovat tulleet jostain "samasta muotista".***

        Niin, tuossa tulee se yleinen evoharha. Jos eliöissä on jotain samaa niin teille se on heti todiste samasta muotista. Se ei kuitenkaan ole faktaa vaan vain johtopäätös ja oletus. Todisteita kuitenkin kaivattaisiin.

        Ihmistenkin tekemissä koneissa ja laitteissa on paljon yhteistä mutta ei siitä voi tehdä mitään järkeviä johtopäätöksiä koneitten "evoluutiosta". On vain samoja osia ja sillä siisti. Syntyperä on aivan toinen asia.

        Kun evotkin tämän tajuaisivat niin moni asia teille siinä samalla selvenisi.

        En näe mitään syytä perehtyä kyseiseen teemaan.



        Käytin muuten sanamuotoa "viittaa". En "todistaa". Evoluutiolla on ihan muut todisteet siihen, että ihminen ja koira ovat samasta muotista, mutta se nyt taas ei liity millään tapaa tähän keskusteluun.

        Aika mielenkiintoinen juttu kuitenkin, että koiraan ja ihmiseen on muodostunut sama "vika", eli tuo nikottelu.

        Kone-analogia on edelleenkin surkea siitä syystä, että koneet eivät tiedettävästi lisäänny suvullisesti.


        Taitavasti skippasit sen kaikista oleellisimman, mitä edellisessä viestissäni oli. Eli tuon rappeutumisnopeuteen liittyvän ongelman.

        En vaadi, että minulle ladellaan mitään absoluuttisia totuuksia. Jos ei tiedetä, mistä kyseinen ilmiö johtuu niin se riittää minulle. Jos tuolle taas on jokin selitys, niin mielelläni haluaisin sen kuulla.


      • Justiina
        Pärspub kirjoitti:

        Kas kun punaniskat tekaisevat omia analogioitaan milloin kelloista ja autoista ja milloin mistäkin koneesta. Hihhulit eivät ole tainneet oivaltaa, että koneet eivät kasva luonnossa eivätkä ne lisäänny jotka ovat keskeisiä elementtejä elementtejä evoluutiota arvioitaessa.

        ...vastannut kysymykseen. Miksi minun pitäisi lähestyä evolutiivisesta näkökulmasta, kun en siihen kokonaisuudessaan edes usko? Aika hassuja nuo teidän odotukset täällä kreationismi/ID-palstalla. Minähän tietenkin lähdin oletuksesta, että ollemme biologisia koneita ;)


      • Justiina
        Ristinkaataja kirjoitti:

        "kyllä kaikella on varmasti selkeä tarkoitus."

        Entäs miesten nännit?

        ...kun emme vielä ole keksineet niille sopivaa käyttöä, voit varmaan käyttää mielikuvitustasi sillä aikaa.


      • Vanellus
        Justiina kirjoitti:

        ...vastannut kysymykseen. Miksi minun pitäisi lähestyä evolutiivisesta näkökulmasta, kun en siihen kokonaisuudessaan edes usko? Aika hassuja nuo teidän odotukset täällä kreationismi/ID-palstalla. Minähän tietenkin lähdin oletuksesta, että ollemme biologisia koneita ;)

        Siis evolutiivisesta näkökulmasta katsottuna ihmiset lisääntyvät suvullisesti mutta kreationismin/ID:n kannalta ne eivät lisäänny vaan jokin ulkopuolinen voima aina rakentaa yksilön valmiiksi kuten koneen? :D

        Minusta on ihan oikeutettua olettaa, että aikuiset ihmiset tietävät miten me ihmiset oikein synnymme. Mielestäni moisen lähtötason odottaminen henkilön perustietämyksessä ei ole mitenkään kohtuuton vaatimus.

        Hihihii...


      • Justiina
        Vanellus kirjoitti:

        Siis evolutiivisesta näkökulmasta katsottuna ihmiset lisääntyvät suvullisesti mutta kreationismin/ID:n kannalta ne eivät lisäänny vaan jokin ulkopuolinen voima aina rakentaa yksilön valmiiksi kuten koneen? :D

        Minusta on ihan oikeutettua olettaa, että aikuiset ihmiset tietävät miten me ihmiset oikein synnymme. Mielestäni moisen lähtötason odottaminen henkilön perustietämyksessä ei ole mitenkään kohtuuton vaatimus.

        Hihihii...

        ...miten yhdistät HIKAN siihen lisäännytkö suvullisesti vai et? Kyllä mä ymmärrän, että keskustelette mielellänne aina eri aiheesta, mutta muo ette saa mukaanne....sopii jatkaa pointlessia lässytystä vaan. Jos pystytte osoittamaan lisääntymisen merkityksen hikkaan niin palataan asiaan sitten.


      • kaskun
        Vanellus kirjoitti:

        Siis evolutiivisesta näkökulmasta katsottuna ihmiset lisääntyvät suvullisesti mutta kreationismin/ID:n kannalta ne eivät lisäänny vaan jokin ulkopuolinen voima aina rakentaa yksilön valmiiksi kuten koneen? :D

        Minusta on ihan oikeutettua olettaa, että aikuiset ihmiset tietävät miten me ihmiset oikein synnymme. Mielestäni moisen lähtötason odottaminen henkilön perustietämyksessä ei ole mitenkään kohtuuton vaatimus.

        Hihihii...

        Suku on nimenomaan Luojan tarkoittama järjestys.
        Siksi juuri Aadaminkin suku on luetteloitu.
        Jälkeläisten syntyminen suvuttain on koko moraaliajattelun perusta.
        Siksi Aadamin "kylkiluusta" tehtiin Eeva, jotta "sukulaisuus" olisi Eevalla olisi Aadamiin eikä Jumalaan.
        Raamatun perusnormit ovat ihmisessä sisäsyntyisiä ja toimivat jopa ateistissa.
        Ja ateistin noudattama norminmukaisuus on Jumalan edessä yhtä arvokasta kuin "uskovankin".
        Raamattu on kirjoitettu siksi, että halukkaat voisivat oppia siitä (Jumalan laista) niin paljon kuin itsekutakin asia kiinnostaa.


      • Pärspub
        Justiina kirjoitti:

        ...miten yhdistät HIKAN siihen lisäännytkö suvullisesti vai et? Kyllä mä ymmärrän, että keskustelette mielellänne aina eri aiheesta, mutta muo ette saa mukaanne....sopii jatkaa pointlessia lässytystä vaan. Jos pystytte osoittamaan lisääntymisen merkityksen hikkaan niin palataan asiaan sitten.

        Sinun kanssasi tulee aina jotensakin unenomainen tunne - kommenttisi ovat varsin absurdeja.

        Etkös sinä itse mainostanut olevasi äiti. Ihmisten ominaisuuksien peritymisen perusperiaatteet pitäisi olla sinulle selviö.

        Lisääntymistapahtuma ei ole merkityksellinen, vaan PERIYTYMINEN! Koneet eivät lisäänny eivätkä näin olen myökään periytä ominaisuuksia. Ihmisten ominaisuudet PERITYVÄT. Tällä on merkitystä mm. hikan osalta.


      • Justiina
        Pärspub kirjoitti:

        Sinun kanssasi tulee aina jotensakin unenomainen tunne - kommenttisi ovat varsin absurdeja.

        Etkös sinä itse mainostanut olevasi äiti. Ihmisten ominaisuuksien peritymisen perusperiaatteet pitäisi olla sinulle selviö.

        Lisääntymistapahtuma ei ole merkityksellinen, vaan PERIYTYMINEN! Koneet eivät lisäänny eivätkä näin olen myökään periytä ominaisuuksia. Ihmisten ominaisuudet PERITYVÄT. Tällä on merkitystä mm. hikan osalta.

        ...se periytymisen merkitys hikkaan noin toiminnallisesti? Ja sä oot itse ihan pihalla, jos kuvittelet etten muka tiedä ihmisen saavan jälkeläisiä ja periyttävän ominaisuuksiaan...tai kyllähän tiedät, kunhan yrität saada minut näyttämään typerältä. Lapsikin tajuaa, että jokainen tietää lisääntymisestä, joten nämä sun yritelmäsi ovat itsellesi vaan naurettavia....sen kuin jatkat itsesi nolaamista.


      • Justiina
        Justiina kirjoitti:

        ...se periytymisen merkitys hikkaan noin toiminnallisesti? Ja sä oot itse ihan pihalla, jos kuvittelet etten muka tiedä ihmisen saavan jälkeläisiä ja periyttävän ominaisuuksiaan...tai kyllähän tiedät, kunhan yrität saada minut näyttämään typerältä. Lapsikin tajuaa, että jokainen tietää lisääntymisestä, joten nämä sun yritelmäsi ovat itsellesi vaan naurettavia....sen kuin jatkat itsesi nolaamista.

        ...ja kokeile ensi kerralla tämän nimimerkin suoraa ohittamista, se tehoaa siihen toiseen ongelmaasi...


      • vanha-kissa
        Justiina kirjoitti:

        ...se periytymisen merkitys hikkaan noin toiminnallisesti? Ja sä oot itse ihan pihalla, jos kuvittelet etten muka tiedä ihmisen saavan jälkeläisiä ja periyttävän ominaisuuksiaan...tai kyllähän tiedät, kunhan yrität saada minut näyttämään typerältä. Lapsikin tajuaa, että jokainen tietää lisääntymisestä, joten nämä sun yritelmäsi ovat itsellesi vaan naurettavia....sen kuin jatkat itsesi nolaamista.

        Justiina kirjoitti:
        "No osoittakaa se periytymisen merkitys hikkaan noin toiminnallisesti?"

        Selvä, koitetaan selittää.

        1. Monet refleksit, vaistotoiminnat ja hermoston perustoiminnat tulevat hermojärjestelmän rakenteen kautta. Aivoillakin on rakenteensa, joissa on erotettavissa alueita joilla on suora vaikutus ajattelutason alapuolella tapahtuviin prosesseihin (ei-tietoinen toiminta). Onko selvää tähän asti?

        2. Rakenteet syntyvät alkiokehityksen aikana, kantajan saaman perimän ohjaamana. Onko selvää tähän asti?

        3. Sitten se päättely: kun hikka on refleksi, joka juontaa siitä rakenteesta ja refleksistä, joka kalalla oli, se perustuu johonkin hermojärjestelmän rakenteeseen. Kun rakenteet ovat perimän tulosta, nämä rakenteet ominaisuuksineen ovat siis periytyviä. Koska muinoin kaikkien maaselkärankaisten esivanhempi on kala, niin tuota hikkaa on siis periaatteessa mahdollista havainnoida kaikilta maaselkärankaisilta. No, kissoilla on hikka, koirilla myös ja ihmisillä. Mikä yhdistää kissaa, koiraa ja ihmistä hikan ohella -> yhteinen kantavanhempi, jolta tuo toiminnallisuus periytyy.

        Onko selvää tähän asti? Jos ei, missä kohtaa putosit kärryiltä?


      • susanna*
        vanha-kissa kirjoitti:

        Justiina kirjoitti:
        "No osoittakaa se periytymisen merkitys hikkaan noin toiminnallisesti?"

        Selvä, koitetaan selittää.

        1. Monet refleksit, vaistotoiminnat ja hermoston perustoiminnat tulevat hermojärjestelmän rakenteen kautta. Aivoillakin on rakenteensa, joissa on erotettavissa alueita joilla on suora vaikutus ajattelutason alapuolella tapahtuviin prosesseihin (ei-tietoinen toiminta). Onko selvää tähän asti?

        2. Rakenteet syntyvät alkiokehityksen aikana, kantajan saaman perimän ohjaamana. Onko selvää tähän asti?

        3. Sitten se päättely: kun hikka on refleksi, joka juontaa siitä rakenteesta ja refleksistä, joka kalalla oli, se perustuu johonkin hermojärjestelmän rakenteeseen. Kun rakenteet ovat perimän tulosta, nämä rakenteet ominaisuuksineen ovat siis periytyviä. Koska muinoin kaikkien maaselkärankaisten esivanhempi on kala, niin tuota hikkaa on siis periaatteessa mahdollista havainnoida kaikilta maaselkärankaisilta. No, kissoilla on hikka, koirilla myös ja ihmisillä. Mikä yhdistää kissaa, koiraa ja ihmistä hikan ohella -> yhteinen kantavanhempi, jolta tuo toiminnallisuus periytyy.

        Onko selvää tähän asti? Jos ei, missä kohtaa putosit kärryiltä?

        Missä kohdassa sinulla oli tuossa oletuksessa se tieteellisesti todistettu Fakta?


      • .......
        kaskun kirjoitti:

        Suku on nimenomaan Luojan tarkoittama järjestys.
        Siksi juuri Aadaminkin suku on luetteloitu.
        Jälkeläisten syntyminen suvuttain on koko moraaliajattelun perusta.
        Siksi Aadamin "kylkiluusta" tehtiin Eeva, jotta "sukulaisuus" olisi Eevalla olisi Aadamiin eikä Jumalaan.
        Raamatun perusnormit ovat ihmisessä sisäsyntyisiä ja toimivat jopa ateistissa.
        Ja ateistin noudattama norminmukaisuus on Jumalan edessä yhtä arvokasta kuin "uskovankin".
        Raamattu on kirjoitettu siksi, että halukkaat voisivat oppia siitä (Jumalan laista) niin paljon kuin itsekutakin asia kiinnostaa.

        Eli kun Eeva tehtiin Aatamin kylkiluusta, heillä oli tismalleen samat perintötekijät. En tiedä onko historiassa hirveästi muita tapauksia kun identtiset kaksoset ovat ryhtyneet lisääntymään keskenään, mutta pikkuhiljaa alan uskoa tuohon kreationistien rappeutumisteoriaan. Ihan hirveän toimivia jälkeläisiä ei pidemmän päälle varmaan aikaan saada.


      • vanha-kissa
        susanna* kirjoitti:

        Missä kohdassa sinulla oli tuossa oletuksessa se tieteellisesti todistettu Fakta?

        susanna* kirjoitti:
        "Missä kohdassa sinulla oli tuossa oletuksessa se tieteellisesti todistettu Fakta?"

        Ominaisuudet periytyvät - kohdassa.

        Samoin noille aivojen rakenteille on löydetty funktiot.

        Kissalla, koiralla ja ihmisellä on havaittu hikkaa - havaintoja käsitellään tieteessä ns. tosiasioina eli faktoina.

        Justiinahan pyysi: "No osoittakaa se periytymisen merkitys hikkaan noin toiminnallisesti?"

        Huomaatko, hän kysyi periytymisen merkitystä - ja minähän vastasin siihen.

        Jos ja kun hikka on refleksi, joka liittyy aivojen johonkin rakenteeseen (sehän ei ole tietoisesti hallittava ominaisuus), sen selitys on nimenomaan tuossa aivojen rakenteessa joka tuon refleksin tuottaa.

        Mikä taas yhdistää kissan koiran ja ihmisen on hikka. Mistä tuo hikka refleksinä sitten on kotoisin, jos ei joltain näitä lajeja yhdistävältä kantalajilta?

        En ole missään sanonut, että hikan periytyminen kalalta olisi *faktaÄ, vaan että miten tuollainen ominaisuus olisi mahdollista periytyä.

        Tuo on mielenkiintoinen ajatus: että hikka olisi refleksi ja jäänne siltä ajalta, jolloin aivoissa oli rakenteet kidusten ohjaamiseen. Selityksenä siinä on kyllä järkeä, en ole vielä tutustunut siihen havaintoaineistoon enkä päättelyyn (vielä, olen kylläkin ko. kirjan tilannut, joten pidän mielen avoinna sen suhteen.

        Kreationisteilla ei oikeastaan ole kunnollista selitystä ko. ilmiölle, joten kreationismi on vielä heikommassa asemassa tässä suhteessa.


      • Salccari
        vanha-kissa kirjoitti:

        susanna* kirjoitti:
        "Missä kohdassa sinulla oli tuossa oletuksessa se tieteellisesti todistettu Fakta?"

        Ominaisuudet periytyvät - kohdassa.

        Samoin noille aivojen rakenteille on löydetty funktiot.

        Kissalla, koiralla ja ihmisellä on havaittu hikkaa - havaintoja käsitellään tieteessä ns. tosiasioina eli faktoina.

        Justiinahan pyysi: "No osoittakaa se periytymisen merkitys hikkaan noin toiminnallisesti?"

        Huomaatko, hän kysyi periytymisen merkitystä - ja minähän vastasin siihen.

        Jos ja kun hikka on refleksi, joka liittyy aivojen johonkin rakenteeseen (sehän ei ole tietoisesti hallittava ominaisuus), sen selitys on nimenomaan tuossa aivojen rakenteessa joka tuon refleksin tuottaa.

        Mikä taas yhdistää kissan koiran ja ihmisen on hikka. Mistä tuo hikka refleksinä sitten on kotoisin, jos ei joltain näitä lajeja yhdistävältä kantalajilta?

        En ole missään sanonut, että hikan periytyminen kalalta olisi *faktaÄ, vaan että miten tuollainen ominaisuus olisi mahdollista periytyä.

        Tuo on mielenkiintoinen ajatus: että hikka olisi refleksi ja jäänne siltä ajalta, jolloin aivoissa oli rakenteet kidusten ohjaamiseen. Selityksenä siinä on kyllä järkeä, en ole vielä tutustunut siihen havaintoaineistoon enkä päättelyyn (vielä, olen kylläkin ko. kirjan tilannut, joten pidän mielen avoinna sen suhteen.

        Kreationisteilla ei oikeastaan ole kunnollista selitystä ko. ilmiölle, joten kreationismi on vielä heikommassa asemassa tässä suhteessa.

        "Kreationisteilla ei oikeastaan ole kunnollista selitystä ko. ilmiölle"

        Kreationisteilla on selitys aivan kaikelle tieteessä: Jumala teki sen.


      • susanna*
        vanha-kissa kirjoitti:

        susanna* kirjoitti:
        "Missä kohdassa sinulla oli tuossa oletuksessa se tieteellisesti todistettu Fakta?"

        Ominaisuudet periytyvät - kohdassa.

        Samoin noille aivojen rakenteille on löydetty funktiot.

        Kissalla, koiralla ja ihmisellä on havaittu hikkaa - havaintoja käsitellään tieteessä ns. tosiasioina eli faktoina.

        Justiinahan pyysi: "No osoittakaa se periytymisen merkitys hikkaan noin toiminnallisesti?"

        Huomaatko, hän kysyi periytymisen merkitystä - ja minähän vastasin siihen.

        Jos ja kun hikka on refleksi, joka liittyy aivojen johonkin rakenteeseen (sehän ei ole tietoisesti hallittava ominaisuus), sen selitys on nimenomaan tuossa aivojen rakenteessa joka tuon refleksin tuottaa.

        Mikä taas yhdistää kissan koiran ja ihmisen on hikka. Mistä tuo hikka refleksinä sitten on kotoisin, jos ei joltain näitä lajeja yhdistävältä kantalajilta?

        En ole missään sanonut, että hikan periytyminen kalalta olisi *faktaÄ, vaan että miten tuollainen ominaisuus olisi mahdollista periytyä.

        Tuo on mielenkiintoinen ajatus: että hikka olisi refleksi ja jäänne siltä ajalta, jolloin aivoissa oli rakenteet kidusten ohjaamiseen. Selityksenä siinä on kyllä järkeä, en ole vielä tutustunut siihen havaintoaineistoon enkä päättelyyn (vielä, olen kylläkin ko. kirjan tilannut, joten pidän mielen avoinna sen suhteen.

        Kreationisteilla ei oikeastaan ole kunnollista selitystä ko. ilmiölle, joten kreationismi on vielä heikommassa asemassa tässä suhteessa.

        Eihän kaloilla ole edes pallealihaksistoa!
        Väitteesi perustuu toteennäyttämättömään olettamiseen.
        Hikalla ei ole hengittämisen kanssa sitäpaitsi mitään yhteyttä.


      • Justiina
        vanha-kissa kirjoitti:

        Justiina kirjoitti:
        "No osoittakaa se periytymisen merkitys hikkaan noin toiminnallisesti?"

        Selvä, koitetaan selittää.

        1. Monet refleksit, vaistotoiminnat ja hermoston perustoiminnat tulevat hermojärjestelmän rakenteen kautta. Aivoillakin on rakenteensa, joissa on erotettavissa alueita joilla on suora vaikutus ajattelutason alapuolella tapahtuviin prosesseihin (ei-tietoinen toiminta). Onko selvää tähän asti?

        2. Rakenteet syntyvät alkiokehityksen aikana, kantajan saaman perimän ohjaamana. Onko selvää tähän asti?

        3. Sitten se päättely: kun hikka on refleksi, joka juontaa siitä rakenteesta ja refleksistä, joka kalalla oli, se perustuu johonkin hermojärjestelmän rakenteeseen. Kun rakenteet ovat perimän tulosta, nämä rakenteet ominaisuuksineen ovat siis periytyviä. Koska muinoin kaikkien maaselkärankaisten esivanhempi on kala, niin tuota hikkaa on siis periaatteessa mahdollista havainnoida kaikilta maaselkärankaisilta. No, kissoilla on hikka, koirilla myös ja ihmisillä. Mikä yhdistää kissaa, koiraa ja ihmistä hikan ohella -> yhteinen kantavanhempi, jolta tuo toiminnallisuus periytyy.

        Onko selvää tähän asti? Jos ei, missä kohtaa putosit kärryiltä?

        ...olisi selvä kuin pläkki, jos voisi uskoa ettei hikalla ole tarkoitusta...ei siis siinä mielessä typerää, mutta miten tiede voi ohittaa niin kevyesti tosiasian, että hikka alkaa aina samoista syistä, koska se ei todellakaan viittaa tarkoituksettomuuteen millään tavalla? Tuntuu välillä, että mennään niin syvälle tieteen lumoihin, että oikeasti unohtuu se syy ja seuraus-suhde...eikö tätäkin asiaa olisi ollut parempi lähestyä siltä kantilta ensin, että olisi tehty laaja kysely ihmisiltä, miten teillä hikka alkaa yleensä ja lähteä siitä liikkeelle?


      • vanha-kissa
        susanna* kirjoitti:

        Eihän kaloilla ole edes pallealihaksistoa!
        Väitteesi perustuu toteennäyttämättömään olettamiseen.
        Hikalla ei ole hengittämisen kanssa sitäpaitsi mitään yhteyttä.

        susanna* kirjoitti:
        "Eihän kaloilla ole edes pallealihaksistoa!"

        Ei ihmisillä ole edes kiduksia!

        Itseasiassa tuo pallealihasto on hyvä huomio, mutta se vaikutus voikin olla kylkiluulihaksiston kautta. Paha sanoa, kun en ole vielä siihen kirjaan tutustunut.

        "Väitteesi perustuu toteennäyttämättömään olettamiseen."

        Mikä väitteeni?

        "Hikalla ei ole hengittämisen kanssa sitäpaitsi mitään yhteyttä. "

        Umph, jaa ei ole? Joka tapauksessa hikka ilmenee nimenomaan hengityslihaksiston hallitsemattomana toimintana - hiukan paha on irrottaa ko. ilmiö kokonaan hengityksestä.


      • vanha-kissa
        Salccari kirjoitti:

        "Kreationisteilla ei oikeastaan ole kunnollista selitystä ko. ilmiölle"

        Kreationisteilla on selitys aivan kaikelle tieteessä: Jumala teki sen.

        Salccari kirjoitti:
        "Kreationisteilla on selitys aivan kaikelle tieteessä: Jumala teki sen."

        Onpa perin selkeä ja yksiselitteinen, tarkka jne. selitys.

        Ei oikein pelitä.


      • Vanellus
        vanha-kissa kirjoitti:

        Salccari kirjoitti:
        "Kreationisteilla on selitys aivan kaikelle tieteessä: Jumala teki sen."

        Onpa perin selkeä ja yksiselitteinen, tarkka jne. selitys.

        Ei oikein pelitä.

        Yksi hyvin mielenkiintoinen selitys asialle annettiin edellä:

        "Hikka on yksi rappeutumisen seurauksia kuten moni muukin. Vaikka nivelkulumat. Ei niitä ole erikseen suunniteltu vaan ne ovat tulleet rappeutumisen seurauksena."
        Outsider____!

        Minua vaan ihmetyttää, miksi esim. ihminen, koira ja kissa, jotka kaikki on alussa luotu toisistaan riippumattomiksi "täydellisiksi" otuksiksi ovat tänä päivänä yhtä rappeutuneita hikan suhteen.

        Kissa ja koirasukupolvia on kuitenkin ollut paljon enemmän kuin ihmissukupolvia. Luulisi, että mitä enemmän sukupolvia lajilla on takanaan, sitä rappeutuneempi se on. Koiralla ja kissalla pitäisi olla selvästi pahempi hikka kuin ihmisillä. Vai olisiko kenties tässä kukin laji saavuttanut sen rappeutumisen maksimin hikan suhteen?

        Pitänee varmaan lukea jokin rappeutumisteoriaan liittyvä tieteellinen julkaisu, niin ymmärrän paremmin...


      • vanha-kissa
        Justiina kirjoitti:

        ...olisi selvä kuin pläkki, jos voisi uskoa ettei hikalla ole tarkoitusta...ei siis siinä mielessä typerää, mutta miten tiede voi ohittaa niin kevyesti tosiasian, että hikka alkaa aina samoista syistä, koska se ei todellakaan viittaa tarkoituksettomuuteen millään tavalla? Tuntuu välillä, että mennään niin syvälle tieteen lumoihin, että oikeasti unohtuu se syy ja seuraus-suhde...eikö tätäkin asiaa olisi ollut parempi lähestyä siltä kantilta ensin, että olisi tehty laaja kysely ihmisiltä, miten teillä hikka alkaa yleensä ja lähteä siitä liikkeelle?

        Justiina kirjoittaa:
        "...olisi selvä kuin pläkki, jos voisi uskoa ettei hikalla ole tarkoitusta...ei siis siinä mielessä typerää, mutta miten tiede voi ohittaa niin kevyesti tosiasian, että hikka alkaa aina samoista syistä, koska se ei todellakaan viittaa tarkoituksettomuuteen millään tavalla?"

        Se, että se alkaa aina samoista syistä viittaa ennemmin siihen, että se on refleksi.

        Se, että me kuvittelemme, että refleksi viittaa aina tarkoituksenmukaisuuteen, ei ole tae sen tarkoituksenmukaisuudesta. Ihmiselle on luontaista etsiä kaikelle tarkoitusta ja tämä on yleensä sekoittamassa tarkastelua.

        Jos palataan tuohon "hikka on kotoisin kalalta" - asetelmaan, niin hikallehan on siinä löydetty tarkoituksenmukainen toiminta, tosin kalalla. Se, että se taas on jäänyt refleksinä maaselkärankaisille on nimenomaan tuota evoluution kautta jäänyttä rudimenttia, jolla ei nykyisellä maaselkärankaisen rakenteella ole tarkoitusta.

        "Tuntuu välillä, että mennään niin syvälle tieteen lumoihin, että oikeasti unohtuu se syy ja seuraus-suhde..."

        No mutta, tuossahan on tehty se syy ja seuraussuhde - analyysi!

        "eikö tätäkin asiaa olisi ollut parempi lähestyä siltä kantilta ensin, että olisi tehty laaja kysely ihmisiltä, miten teillä hikka alkaa yleensä ja lähteä siitä liikkeelle? "

        Ja mitä siinä olisi sitten tutkittu, ihmisen omia subjektiivisia käsityksiä hikan alkamisesta? En minä muista tarkkaan, mistä oma hikkani olisi alkanut, eikä minulla hikkaa olekaan kovinkaan montaa kertaa ollut viimeaikoina. Muutama muistikuva on, ja se liittyy minulla nimenomaan juomiseen, kun pidätän hengitystä samalla.


      • Justiina
        vanha-kissa kirjoitti:

        Justiina kirjoittaa:
        "...olisi selvä kuin pläkki, jos voisi uskoa ettei hikalla ole tarkoitusta...ei siis siinä mielessä typerää, mutta miten tiede voi ohittaa niin kevyesti tosiasian, että hikka alkaa aina samoista syistä, koska se ei todellakaan viittaa tarkoituksettomuuteen millään tavalla?"

        Se, että se alkaa aina samoista syistä viittaa ennemmin siihen, että se on refleksi.

        Se, että me kuvittelemme, että refleksi viittaa aina tarkoituksenmukaisuuteen, ei ole tae sen tarkoituksenmukaisuudesta. Ihmiselle on luontaista etsiä kaikelle tarkoitusta ja tämä on yleensä sekoittamassa tarkastelua.

        Jos palataan tuohon "hikka on kotoisin kalalta" - asetelmaan, niin hikallehan on siinä löydetty tarkoituksenmukainen toiminta, tosin kalalla. Se, että se taas on jäänyt refleksinä maaselkärankaisille on nimenomaan tuota evoluution kautta jäänyttä rudimenttia, jolla ei nykyisellä maaselkärankaisen rakenteella ole tarkoitusta.

        "Tuntuu välillä, että mennään niin syvälle tieteen lumoihin, että oikeasti unohtuu se syy ja seuraus-suhde..."

        No mutta, tuossahan on tehty se syy ja seuraussuhde - analyysi!

        "eikö tätäkin asiaa olisi ollut parempi lähestyä siltä kantilta ensin, että olisi tehty laaja kysely ihmisiltä, miten teillä hikka alkaa yleensä ja lähteä siitä liikkeelle? "

        Ja mitä siinä olisi sitten tutkittu, ihmisen omia subjektiivisia käsityksiä hikan alkamisesta? En minä muista tarkkaan, mistä oma hikkani olisi alkanut, eikä minulla hikkaa olekaan kovinkaan montaa kertaa ollut viimeaikoina. Muutama muistikuva on, ja se liittyy minulla nimenomaan juomiseen, kun pidätän hengitystä samalla.

        ....refleksit tarkoituksettomia? esim. silmienräpyttely? suojautuminen (käsillä), kun jotain äkkinäistä tapahtuu?...äkkipysähdykset? Siis mitä refleksejä varsinaisesti tarkoitit? Nehän on aivojen hätäinformaatioita...ei kai niitä voi tarkoituksettomina millään pitää, ei siis vaikka kuinka haluaisi edes...


      • vanha-kissa
        Justiina kirjoitti:

        ....refleksit tarkoituksettomia? esim. silmienräpyttely? suojautuminen (käsillä), kun jotain äkkinäistä tapahtuu?...äkkipysähdykset? Siis mitä refleksejä varsinaisesti tarkoitit? Nehän on aivojen hätäinformaatioita...ei kai niitä voi tarkoituksettomina millään pitää, ei siis vaikka kuinka haluaisi edes...

        Justiina kirjoitti:
        "Hetkinen, hetkinen.. refleksit tarkoituksettomia?"

        On tämä vaikeata. Kuten edellisessä viestissä kirjoitin :"Se, että me kuvittelemme, että refleksi viittaa aina tarkoituksenmukaisuuteen, ei ole tae sen tarkoituksenmukaisuudesta."

        Siis ei ole aina takeita, että refleksi (mitä tarkastellaan) olisi tarkoituksenmukainen - sillä ei ole välttämättä sitä tarkoitusta, mitä sille ensiksi kuvitellaan, esimerkkinä vaikka tämä hikka.

        Toiseksi, on sellaisia refleksejä, joille on tosiaan vaikea kuvitella tarkoitusta, esim. kun sinua lyödään sillä kumivasaralla polveen, niin potkaiset. Tämän taustalla on joku hermo-/lihasheijaste, mutta tarkoitus ko. refleksille on jotain jota me vain kuvittelemme sen olevan.


      • Justiina
        vanha-kissa kirjoitti:

        Justiina kirjoitti:
        "Hetkinen, hetkinen.. refleksit tarkoituksettomia?"

        On tämä vaikeata. Kuten edellisessä viestissä kirjoitin :"Se, että me kuvittelemme, että refleksi viittaa aina tarkoituksenmukaisuuteen, ei ole tae sen tarkoituksenmukaisuudesta."

        Siis ei ole aina takeita, että refleksi (mitä tarkastellaan) olisi tarkoituksenmukainen - sillä ei ole välttämättä sitä tarkoitusta, mitä sille ensiksi kuvitellaan, esimerkkinä vaikka tämä hikka.

        Toiseksi, on sellaisia refleksejä, joille on tosiaan vaikea kuvitella tarkoitusta, esim. kun sinua lyödään sillä kumivasaralla polveen, niin potkaiset. Tämän taustalla on joku hermo-/lihasheijaste, mutta tarkoitus ko. refleksille on jotain jota me vain kuvittelemme sen olevan.

        ...te kaiken aikaa paasaa täällä, että todennäköisin syy on se paras selitys ja nyt se paras selitys on "kun ei ole takeita todennäköisestä, otetaan selitysmalli kaikista epätodennäköisimmästä päästä" Pakko sanoa, etten löydä syy ja seuraus suhdetta teidän toiminnallenne...muuta kuin, että haluatte epätoivoisesti uskoa kalateorian todistavan evoluutioteorian...Otetaan nyt esim. "jalkarefleksi"...todennäköisin selitys olisi, että jalansuoristus ottaa iskun voiman vastaan niin ettei polvi vahingoitu...kyllä varmaan te löydätte kohta kalalta jonkun pyrstömekanismin ja rupeette väittämään sen selittävän polvirefleksin.


      • vanha-kissa
        Justiina kirjoitti:

        ...te kaiken aikaa paasaa täällä, että todennäköisin syy on se paras selitys ja nyt se paras selitys on "kun ei ole takeita todennäköisestä, otetaan selitysmalli kaikista epätodennäköisimmästä päästä" Pakko sanoa, etten löydä syy ja seuraus suhdetta teidän toiminnallenne...muuta kuin, että haluatte epätoivoisesti uskoa kalateorian todistavan evoluutioteorian...Otetaan nyt esim. "jalkarefleksi"...todennäköisin selitys olisi, että jalansuoristus ottaa iskun voiman vastaan niin ettei polvi vahingoitu...kyllä varmaan te löydätte kohta kalalta jonkun pyrstömekanismin ja rupeette väittämään sen selittävän polvirefleksin.

        Justiina kirjoitti:
        "Ettekös ...te kaiken aikaa paasaa täällä, että todennäköisin syy on se paras selitys ja nyt se paras selitys on "kun ei ole takeita todennäköisestä, otetaan selitysmalli kaikista epätodennäköisimmästä päästä""

        Ei hyvää päivää, minä en kyllä ymmärrä sinun ajatuksenjuoksuasi lainkaan. Vetelet noita johtopäätöksia ihan ... omintakeisen luovasti. Vaan vinksalleen ne näyttävät nyrjähtävän.

        Itseasiassa on todennäköistä, että sellaisille toiminnoille ja reflekseille, joille ei nykyisyydessä löydy suoraa tarkoitusta, sellainen on löydettävissä evoluutiohistorian kautta. Niinkuin näille karvankohottajalihaksille, esimerkiksi.

        "Pakko sanoa, etten löydä syy ja seuraus suhdetta teidän toiminnallenne...muuta kuin, että haluatte epätoivoisesti uskoa kalateorian todistavan evoluutioteorian..."

        Ei se mene noin päin. Evoluutioteoria antaa hyvät puitteet esim. hikan alkuperän pohtimisen suhteen. Sinulla tuo ajatus menee jotenkin takapuoli edellä puuhun.

        "Otetaan nyt esim. "jalkarefleksi"...todennäköisin selitys olisi, että jalansuoristus ottaa iskun voiman vastaan niin ettei polvi vahingoitu..."

        Tuolle polvirefleksille on oma nimensä: patella refleksi

        http://www.sensory-systems.ethz.ch/PatellaReflex.htm

        Tuo sinun ad hoc selitys on ... ihan käsittämätön. Kuvittele itseäsi polvet koukussa ja saat iskun polven alle - luuletko sen todellakin ottavan iskun vastaan jalkaa ojentamalla? Sehän ei onnistu kuin vain jalka rentona.

        No, joka tapauksessa tuon refleksin mekanismi on selvitetty, mutta sen tarkoitus on vaikea selvittää (sitä ei välttämättä edes ole, vaan on vain joku oheistoiminto jonkun muun ominaisuuden tai toiminnallisuuden myötä).


    • Siis miksi jos emme muka ole kalasta eikä panomies ole kalastaja ?
      Siinäpä härski pulma..

      [1]Lähteenä kansan anekdootit, tarinat ja laulut

      • haiseeeee

        k....llille? Varmaan evoa sekin.


      • gosghää
        haiseeeee kirjoitti:

        k....llille? Varmaan evoa sekin.

        Siksi, koska hänellä on kuin suolakurkku!


    • Hikka on vuosisatoja ollut arvoitus ja hoitokeinot tehottomia.
      Jos nyt evoluutiotietämys ratkaisee arvoituksen ja kehittää lääkkeen, niin hyytyykö Outsiderin nauru ?

      Hikka muistuttaa esi-isäämme että kenties kalan(ja sammkon) kehoon kehittyi CO2:sta hapenpuute hädissään hengitti voimallisemmin korjatakseen tämän tilanteen, ja koska tämä korjauspiiri on konservatiivisesa ydinjatkeessa, niin se on säilynyt vuosimiljoonia.. (ihmisellä tehottomaksi todistettu = surkastuma)

      Galluppina voisi kysyä:
      -Korreloiko hikka CO2-pitoiseen veteen(limonadit) ennemmin kuin pelkkään veteen ?
      -Miksi/voisiko CO2:sta vapaa pelkkä lähdevesi toimia parannuskeinona ?
      -Jospa O2-pitoinen happivesi ja happiletku parantaa ?
      -Jos niin on, niin miten IDisti Outsider ei selittänyt eikä keksinyt sitä vaan nauroi kärsijöille ?

      • Se miksi Outsiderilla porkkana (ja eräällä toisella tupakka) aiheuttaa nikotuksen, selittyy myös helposti tällä (ihmiselle tyhmänä, mutta kalalle järkevänä refleksillä) CO2:n liittyvällä evohypoteesilla.

        -Porkkanansyönnin aikana hengitystä joutuu pidättelemään ajoittain -->lievää tilapäistä hapenvajausta vois syntyä kehoon
        -Porkkanan sulatus vie verta mahaan ja ruoansulatukseen ja pyrkii kiihdyttämään hengitystä ja sydänsykettä koska kehon anturit osoittaa hapenvajausta
        -Tupakointi on tunnetusti hapenvajausta aiheuttava (häkä ym), siihenkin liittyy myös imemistä ym.

        Eli kyseeesä oleva hikkarefleksi näyttää liittyvän tilanteisiin jossa ärsytetään kiduspaikkoja ja niihin liittyviä lihasrakenteita että hapenvajaukseen tai sen riskiin.. (hikka ei ihmisellä silti auta siihen, koska on surkastuma).

        Näin siis evolutionisti pystyy selittämään kalalla sen mistä kreationisti Outsider ilkkuen itsekin kärsi tietämättä syytä.. :D


      • viisas on vasu

        Tiedätkö miten käy jos viina menee väärään kurkkuun?


      • viisas on vasu kirjoitti:

        Tiedätkö miten käy jos viina menee väärään kurkkuun?

        Kun en ole koskaan juonut viinaa..


      • viisas on vasu
        MrKAT kirjoitti:

        Kun en ole koskaan juonut viinaa..

        Todistetusti jos viina on mennyt väärään kurkkuun väärä mies tulee juovuksiin .


      • Outsider____!
        MrKAT kirjoitti:

        Se miksi Outsiderilla porkkana (ja eräällä toisella tupakka) aiheuttaa nikotuksen, selittyy myös helposti tällä (ihmiselle tyhmänä, mutta kalalle järkevänä refleksillä) CO2:n liittyvällä evohypoteesilla.

        -Porkkanansyönnin aikana hengitystä joutuu pidättelemään ajoittain -->lievää tilapäistä hapenvajausta vois syntyä kehoon
        -Porkkanan sulatus vie verta mahaan ja ruoansulatukseen ja pyrkii kiihdyttämään hengitystä ja sydänsykettä koska kehon anturit osoittaa hapenvajausta
        -Tupakointi on tunnetusti hapenvajausta aiheuttava (häkä ym), siihenkin liittyy myös imemistä ym.

        Eli kyseeesä oleva hikkarefleksi näyttää liittyvän tilanteisiin jossa ärsytetään kiduspaikkoja ja niihin liittyviä lihasrakenteita että hapenvajaukseen tai sen riskiin.. (hikka ei ihmisellä silti auta siihen, koska on surkastuma).

        Näin siis evolutionisti pystyy selittämään kalalla sen mistä kreationisti Outsider ilkkuen itsekin kärsi tietämättä syytä.. :D

        Jopas oli liuta arvauksia, kaikki pieleen.

        ***-Porkkanansyönnin aikana hengitystä joutuu pidättelemään ajoittain -->lievää tilapäistä hapenvajausta vois syntyä kehoon***

        Tämä koskenee kaikkea syömistä, joten hikan pitäisi tulla usein syödessä. Porkkana oli vain esimerkkinä sillä sama koskee kaikkea kuivaa ruokaa. Kun syö juomatta ja ruoka laskee hitaasti alas niin usein se laukaisee hikan. Miten sopii kala-aiheeseen? Ei mitenkään.

        Tehokas keino lopettaa nikottelu on juoda vettä. Silloinkin pidätetään hengitystä.

        ***-Porkkanan sulatus vie verta mahaan ja ruoansulatukseen ja pyrkii kiihdyttämään hengitystä ja sydänsykettä koska kehon anturit osoittaa hapenvajausta***

        Samoin tämä koskee kaikkea syömistä. Lisäksi toimii juuri päinvastoin. Hikan toinen tehokas lopettamiskeinohan on juuri hengityksen täydellinen pidättäminen. Eli toimii juuri päinvastoin kuin sinä yrität arvailla.

        ***-Tupakointi on tunnetusti hapenvajausta aiheuttava (häkä ym), siihenkin liittyy myös imemistä ym.***

        En ole kuullutkaan, että tupakointi laukaisisi nikottelun. Voi olla etten vaan tiedä koska en ole itse koskaan tuota tyhjänpäiväistä puuhaa harrastanut.

        Miksi muuten juopottelu laukaisee usein nikottelun. Onhan jo vanha vitsi miten hik hik yhdistetään syvään juopumustilaan.


      • Justiina
        Outsider____! kirjoitti:

        Jopas oli liuta arvauksia, kaikki pieleen.

        ***-Porkkanansyönnin aikana hengitystä joutuu pidättelemään ajoittain -->lievää tilapäistä hapenvajausta vois syntyä kehoon***

        Tämä koskenee kaikkea syömistä, joten hikan pitäisi tulla usein syödessä. Porkkana oli vain esimerkkinä sillä sama koskee kaikkea kuivaa ruokaa. Kun syö juomatta ja ruoka laskee hitaasti alas niin usein se laukaisee hikan. Miten sopii kala-aiheeseen? Ei mitenkään.

        Tehokas keino lopettaa nikottelu on juoda vettä. Silloinkin pidätetään hengitystä.

        ***-Porkkanan sulatus vie verta mahaan ja ruoansulatukseen ja pyrkii kiihdyttämään hengitystä ja sydänsykettä koska kehon anturit osoittaa hapenvajausta***

        Samoin tämä koskee kaikkea syömistä. Lisäksi toimii juuri päinvastoin. Hikan toinen tehokas lopettamiskeinohan on juuri hengityksen täydellinen pidättäminen. Eli toimii juuri päinvastoin kuin sinä yrität arvailla.

        ***-Tupakointi on tunnetusti hapenvajausta aiheuttava (häkä ym), siihenkin liittyy myös imemistä ym.***

        En ole kuullutkaan, että tupakointi laukaisisi nikottelun. Voi olla etten vaan tiedä koska en ole itse koskaan tuota tyhjänpäiväistä puuhaa harrastanut.

        Miksi muuten juopottelu laukaisee usein nikottelun. Onhan jo vanha vitsi miten hik hik yhdistetään syvään juopumustilaan.

        ...että alkoholin nauttiminen pistää hyppimään veeseen puolella tiuhaan eli alkoholilla on kuivattava vaikutus...eli nestetasapainoon tämä selkeästi viittaa. Minulla tuo hengityksen pidättäminen ei tehoa, ainoastaan juominen...porkkana on vähän arvoitus, vai onko se yksinkertaisesti niin kuivaa...se on totta, että mitä tahansa kun rupeaa ilman nestettä syömään, aiheuttaa herkästi hikan.


    • tietävä maallikko

      Jälleen kerran tiede antaa perusteellisen selityksen luonnolliselle ilmiölle, jota kreationistit eivät kykyne selittämään. Mihinkä hikka sinusta oikein liittyy? Suureen jumalalliseen suunnitelmaan? Rappeutumiseen? Oletuksia voi aina esittää, mutta kongreattisia todisteita tämän puolesta et kuitenkaan osaa antaa.

      Hyvä että näet uutisen koomisen puolen. Aivan samalla tavalla kuin järjen omaavat ihmiset näkevät raamatulliset sadutkin. Hyvää viihdettä ja opettavaista sisältöäkin, mutta sitä ei pidä ottaa tosissaan.

      • petri.....

        tässä myös nähdään se, kuin "jotkut" uskovat täysin mitä vain selitetään tieteen nimissä, vaikka tämäkin hikka juttu on täysin naurettava, jotkut ovat valmiita siihen uskomaan samantien, niin kauan että tulee uusi evoselitys!


        .


      • Salccari
        petri..... kirjoitti:

        tässä myös nähdään se, kuin "jotkut" uskovat täysin mitä vain selitetään tieteen nimissä, vaikka tämäkin hikka juttu on täysin naurettava, jotkut ovat valmiita siihen uskomaan samantien, niin kauan että tulee uusi evoselitys!


        .

        Onko sinulla parempi selitys hikan alkuperälle?


      • selitys
        Salccari kirjoitti:

        Onko sinulla parempi selitys hikan alkuperälle?

        Evoilla pitää kaikkeen olla selitys vaikka tietoa sen oikeellisuudesta ei olisikaan.
        Miksi heille ei riitä se, mitä asiasta varmaksi tiedetään? Tosiasioiden perusteella pääsee parempiin tuloksiin kuin huonoilla evoismin arvauksilla.


      • Salccari
        selitys kirjoitti:

        Evoilla pitää kaikkeen olla selitys vaikka tietoa sen oikeellisuudesta ei olisikaan.
        Miksi heille ei riitä se, mitä asiasta varmaksi tiedetään? Tosiasioiden perusteella pääsee parempiin tuloksiin kuin huonoilla evoismin arvauksilla.

        Ainoa tieteenala, joka tuottaa varmaa tietoa, on matematiikka. Heitetäänkö muut turhina romukoppaan?


      • kaskun
        Salccari kirjoitti:

        Ainoa tieteenala, joka tuottaa varmaa tietoa, on matematiikka. Heitetäänkö muut turhina romukoppaan?

        Pidetään se tiede, joka tuottaa oikeasti käytettävää tietoa. Juuri sitä jota nytkin käytämme kehittäessämme elinolojamme. Menneistä ajoista tehdyillä oletuksilla me emme tee mitään.
        Naurettavaa touhua nuo fossiililuiden tutkimiset ja niistä pääteltyjen satujen sepittelyt.


      • Salccari
        kaskun kirjoitti:

        Pidetään se tiede, joka tuottaa oikeasti käytettävää tietoa. Juuri sitä jota nytkin käytämme kehittäessämme elinolojamme. Menneistä ajoista tehdyillä oletuksilla me emme tee mitään.
        Naurettavaa touhua nuo fossiililuiden tutkimiset ja niistä pääteltyjen satujen sepittelyt.

        Heitetäänkö kuitenkin teoreettinen fysiikka, kosmologia, historia ja filosofia?


      • Apo-Calypso
        kaskun kirjoitti:

        Pidetään se tiede, joka tuottaa oikeasti käytettävää tietoa. Juuri sitä jota nytkin käytämme kehittäessämme elinolojamme. Menneistä ajoista tehdyillä oletuksilla me emme tee mitään.
        Naurettavaa touhua nuo fossiililuiden tutkimiset ja niistä pääteltyjen satujen sepittelyt.

        Se, että sinä olet oppimaton tollo ei suinkaan tarkoita sitä, että kaikki muut ovat.

        Viestisi on *tyyppiesimerkki* kreationistien tiedonpelosta ja suoranaisesta kauhusta sitä kohtaan, että koulutus voisi murtaa surkean uskosi.

        Jälleen lainaus paikallaan:
        "Kreationismi perustuu tietamattomyyteen, se sikiaa tietamattomyydesta ja siita sikiaa tietamattomyytta. Tietamattomyyden levittaminen on kreationismin elinehto ja tietamattomyydessa rypeminen on kreationistin luonnollinen elamisenmuoto."


      • Apo-Calypso
        kaskun kirjoitti:

        Pidetään se tiede, joka tuottaa oikeasti käytettävää tietoa. Juuri sitä jota nytkin käytämme kehittäessämme elinolojamme. Menneistä ajoista tehdyillä oletuksilla me emme tee mitään.
        Naurettavaa touhua nuo fossiililuiden tutkimiset ja niistä pääteltyjen satujen sepittelyt.

        "...Pidetään se tiede, joka tuottaa oikeasti käytettävää tietoa..."

        *Sinäkö* olisit muka pätevä määrittelemään sen mikä tiede tuottaa "oikeasti" käytettävää tietoa?


      • petri....
        Salccari kirjoitti:

        Onko sinulla parempi selitys hikan alkuperälle?

        ei ole parempaa selitystä, mutta tarkoittaako se nyt sitä että uskotaan täysin puuta-heinää, jos ei ole parempaa selitystä, sinulla on jo väärä asenne!,

        uskotaan jotain jos ei ole parempaa!

        en ole edes miettinyt tuota hikkajuttua, enkä lukenut mitään asiasta, eli ei ole nyt juuri mitään parempaa selitystä!


        -voi myös olla että vielä ei tiedetä miksi hikka on, ja asia myöhemmin saattaa selitä, niinkuin on käynyt monille asioille!


      • Salccari
        petri.... kirjoitti:

        ei ole parempaa selitystä, mutta tarkoittaako se nyt sitä että uskotaan täysin puuta-heinää, jos ei ole parempaa selitystä, sinulla on jo väärä asenne!,

        uskotaan jotain jos ei ole parempaa!

        en ole edes miettinyt tuota hikkajuttua, enkä lukenut mitään asiasta, eli ei ole nyt juuri mitään parempaa selitystä!


        -voi myös olla että vielä ei tiedetä miksi hikka on, ja asia myöhemmin saattaa selitä, niinkuin on käynyt monille asioille!

        Kysyin ainoastaan, onko sinulla parempaa selitystä. Miten pystyt siitä tulkitsemaan mitään asenteestani?

        En ole itsekään aiheeseen perehtynyt, enkä toitota tuota absoluuttisena totuutena.


      • Vanellus
        petri..... kirjoitti:

        tässä myös nähdään se, kuin "jotkut" uskovat täysin mitä vain selitetään tieteen nimissä, vaikka tämäkin hikka juttu on täysin naurettava, jotkut ovat valmiita siihen uskomaan samantien, niin kauan että tulee uusi evoselitys!


        .

        Tottakai jokaisen pitäisi ymmärtää, että tuo on vaan YHDEN MIEHEN lausuntoon perustuva näkemys/teoria asiasta eikä siihen pitäisi heti sokeasti luottaa.

        Se, että jokin asia vaikuttaa naurettavalta, ei ole mikään peruste sille ettei se voisi pitää paikkaansa.

        Mietipä vaikka, miten naurettavaa se oli, kun joku aikoja sitten väitti, että ihmisen käsissä vilisee jotain niin pieniä otuksia, ettei niitä voi nähdä. Sitten nämä otukset aiheuttavat muka sairauksia jos ne pääsevät siirtymään käsistä ruoansulatuskanavaan. Käsien peseminen kuulemma auttaa. Naurettavaa, eikö?


      • tietävä maallikko
        petri..... kirjoitti:

        tässä myös nähdään se, kuin "jotkut" uskovat täysin mitä vain selitetään tieteen nimissä, vaikka tämäkin hikka juttu on täysin naurettava, jotkut ovat valmiita siihen uskomaan samantien, niin kauan että tulee uusi evoselitys!


        .

        En tietenkään sokeasti usko jokaista selitystä, kuten mm. näiden huuhaa kreotieteilijöiden tutkimuksia, mutta uskallan luottaa asiantuntijoiden mielipiteisiin.

        Tiedemiehet sentään tietävät asioista, jotka eivät ole maalaisjärjellä ajateltuna itsestään selvyyksiä (esim. kvanttifysiikka). Lisäksi samasta asiasta löytää muidenkin mielipiteitä eli asioiden vapaa tarkastelu ja toisistaan riippumattomien lähteiden tuki näkökulmaan lisäävät uskottavuutta.

        Itse väität hikka jutun olevan naurettava, mutta siitä huolimatta et kykene selittämään asiaa yhtään tarkemmin. Jospa minä mieluummin kuuntelen asiantuntijoita kuin sinun mielipiteitäsi, jotka tuntuvat ovan niin heikolla pohjalla.


    • keksisivät jotain uutta

      kalasta tuli kalakauppias on jo vanha ja kulunut vitsi. onko evojen mielikuvitus loppu?

    • Oudoksuja

      Kuolen nauruun, aaaaahhh...
      ---
      Tee se sitten oikeasti ja lopeta paskan jauhaminen.

    • Turkana

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1407
    2. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1131
    3. 37
      812
    4. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      796
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      157
      765
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      752
    7. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      48
      722
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      695
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      679
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      632
    Aihe