Sulake palaa jatkuvasti

soj

Kun on astianpesukone ja pesukone yhtäaikaa päällä niin 10A sulake sanoo poks. Joitakin valoja sekä jääkaappi/pakastin yhdistelmä kuuluvat myös saman sulakkeen alle. Uskaltaako tuohon laittaa 16A sulaketta vai sanooko jokin muu sitten poks. Mistähän tuommoinen voi johtua?

Pitääkö vaan kutsua sähkäri paikalle?

6

1994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KKK

      Älä missään nimessä mee vaihtamaan sulaketta isompaan, johdot sulaa!
      Kaikilla noi sun vehkeilläs tarttis olla oma sulake, elikkä jokainen omassa ryhmässään!

      • Juha

        Siis sulakkeen voi vaihtaa isommaksi, jos se isompi sinne mahtuu. Toisin sanoen sulakkeen koko riippuu sulakepohjan koosta ja sen sulakepohjan voi vaihtaa sähkömies. 1,5mm2 johto kyllä kestää 16A, mutta 2,5mm2 on parempi. Ohuempi johto kuumenee enemmän vastaavalla kuormalla, mutta ei se heti syty palamaan (jos lämpö vain siirtyy hallitusti pois). Huonot liitokset taitavat tehdä enemmän vaaroja kuin johtojen paksuudet!

        Tavallinen käyttäjä voi "ensiavuksi" vaihtaa siihen paikkaan automaattisulakkeen, niin ei tarvitse vaihdella sitä sulaketta niin usein & käyttää niitä koneita eriaikoihin. Kannattaa ensin kokeilla minkä kokoinen sulake sinne pohjaan mahtuu ja ostaa sen mukaan se automaattisulake.


      • Viikatemies
        Juha kirjoitti:

        Siis sulakkeen voi vaihtaa isommaksi, jos se isompi sinne mahtuu. Toisin sanoen sulakkeen koko riippuu sulakepohjan koosta ja sen sulakepohjan voi vaihtaa sähkömies. 1,5mm2 johto kyllä kestää 16A, mutta 2,5mm2 on parempi. Ohuempi johto kuumenee enemmän vastaavalla kuormalla, mutta ei se heti syty palamaan (jos lämpö vain siirtyy hallitusti pois). Huonot liitokset taitavat tehdä enemmän vaaroja kuin johtojen paksuudet!

        Tavallinen käyttäjä voi "ensiavuksi" vaihtaa siihen paikkaan automaattisulakkeen, niin ei tarvitse vaihdella sitä sulaketta niin usein & käyttää niitä koneita eriaikoihin. Kannattaa ensin kokeilla minkä kokoinen sulake sinne pohjaan mahtuu ja ostaa sen mukaan se automaattisulake.

        Näin se homma käy. Tämä on hyvä juttu.


    • Olli-Oikosulku

      Sulla pitäisi ainakin olla vedettynä pesukoneelle oma 3x2.5mm johto ja oma sulake.

      Sun sähkäri on ainoastaan omannut luvat, mutta ei maalaisjärkeä. Sulla taitaa olla astianpesukoneen pesukoneen jääkaappipakastimen joidenkin valojen päällä ollessa tehontarvetta reilusti yli 2.3kW, voi jopa olla, että 16A sulakekaan ei riitä, tilanteessa, jossa sekä pesukone että astianpesukone lämmittää vettä ja jääkaapin ja pakastimen kompurat käy. Pitää jakaa sähköt pienmpiin ryhmiin.

      Jääkaappisysteemit on hyvä kytkeä saman huoneen valaistuksesta. Syy: Valoista yleensä huomataan, jos sähköt menee -> safkat ei mätäne niin helposti.

      Sähköt kannattaisi ylimitoittaa rakennusvaiheessa. Itse vedin homman todella överiksi, jotta välttyisin ongelmilta.

      Esim. keittöstä

      Hellalle vedin 5x2.5mm oma jakorasia.

      Astianpesukoneelle 5x2.5mm ja oma jakorasia.

      Lisäksi pistin keittiöön vielä yhden ylimääräisen 5x2.5mm kaapelin jakorasian.

      Jääkaappipakastin saa virtansa valoryhmästä. Lisäksi valoryhmästä tulee virta kahteen katkaisijalla ohjattuun pistorasiaan. (esim. kalusteiden valot, kalusteiden pistorasiat, leivänpaahdin pois päältä jne.)

    • Sami

      Johtuu siitä että johdotus on 10A:lle (sulake on johdon suoja). Jos vaihdat suuremman sulakkeen, niin seuraus on pahimmassa tapauksessa tulipalo. Sulaketta voisi vaihtaa erityyppiseksi, mutta sitä ei kyllä voi tehdä sellainen, joka kyselee täältä ohjeita.

    • soj

      kaikille. Koko taulu menee uusiksi kun on niin vanha ja pieni mitoitukseltaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      932
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      887
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      770
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      134
      579
    Aihe