Ojittaisinko suota?

riku'79

Moi! Olen 29-vuotias metsänomistaja Ylikiimingistä. Omistan metsää n. 50 hehtaaria, josta yli 3/4 on hyvää, tuottavaa metsämaata.

vajaa 1/4 metsätilastani on suota. Olen ajatellut ojittaa suon. Kuinka nopeasti suo muutttuu hyväksi kasvualustaki puille?

15

5015

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ojitus

      Et voi ojittaa sitä, koska soita ei saa enää ojittaa.

      • jos

        haluan =)


      • ojitus...
        jos kirjoitti:

        haluan =)

        ... mutta luultavasti et halua...


      • Tuo avosuon ojitus
        ojitus... kirjoitti:

        ... mutta luultavasti et halua...

        Suot toimivat vesivarastona luonnossa,ja ovat muutenkin näkökysymys.Mutta jos omillas ojitat niin 20 vuoden päästä siinä on vankka taimikko.Mielestäni tässä vaiheessa kannattaa jättää avosuot koskematta ja keskittyä jo ojitettujen alueiden tehokkaaseen hoitoon,Noin yleisellä tasolla ajatellen.


    • Aluksi kai pitää todeta, että Vaari on vahva ojituksen periaatteellinen kannattaja ja omistakin metsistä 2/3 on ojitetulla suolla.

      Aikanaan uudisojitettiin paljon soita, joskus jopa ojituskelvottomiakin. Tämä uudisojitus loppui 80-luvulla lähinnä siksi, ettei enää ollut ojituskelpoisia soita mitä ojittaa.
      Niinpä, ennen ojitukseen ryhtymistä on selvitettävä kannattaako ojitus kyseisellä suolla. Ei ole suinkaan itsestään selvää se että ojitus olisi kannattavaa. Melko tarkkaan kai ne suot ainakaan syynättiin ja kelvolliset ojitettiin. Voi tietenkin olla, että on jäänyt jonkun isännän palsta väliin ojituksissa, kaikki eivät aikanaan halunneet ojituksia suolleen, vaikka valtio hommaa voimakkaasti tukikin.
      Lisäksi on otettava huomioon ettei omarahoitteinenkaan ojitus ole ilman muuta luvallista. Ylikiimingin korkeudella luulisi kuitenkin vielä olevan sen verran soita ettei, luvan saaminenkaan ihan kiven takana ole. Jos suopala on ojitettujen alueitten välissä, ei luvan saannissa liene ongelmia.

      Käänny metsäkeskuksen metsänparannusmiesten, jotka hoitavat kunnostusojituksia, puoleen ja kysy mitä mieltä he ovat. Heiltä saat hyviä neuvoja, vaikka suon uudisojitusta tuskin enää KEMERAlla tuetaan, vaikka olisi väliinjääneestä palastakin kyse.

    • pois

      varsinkin, jos oma kone. Itse ojittanut jo useampia "ammattilaisten tuhoon tuomittuja" soita. Eräskin kappale oli täysin soistunutta kangasta, vaikka metsäsuunnitelman mukaan paksuturpeista suota. turvetta ei ollut viittä senttiä enempää. Nyt pukkaa varsin mukavaa taimikkoa. Ei muuta, kun kauha heilumaan.

      • suotonttu

        "turvetta ei ollut viittä senttiä enempää."

        Ja jos kyse onkin ns. oikeasta suosta niin saat kaivaa vaikka kolme metriä syvät kanavat niin se pysyy suona. Olen nähnyt näitä suon kuivatus yrityksiä ja usein tuloksena on ollut kitukasvuinen taimikko josta ei tule ikinä kunnon metsää.

        Nämä suuret suon kuivatus projektit ovat peräisin 70-luvulta kuten tämä nyt jo onneksi pois muodista jäänyt hakkuuaukeiden kyntäminen.


    • nähty on

      Ylikiimingin suot ovat aika ankeata katseltavaa, isolta osin tasaista ja puutonta. Muhoksella on metsäntutkimuslaitoksen ojittamia soita, osa kasvaa h....tin huonosti, mutta vieressä oleva tuhkalannoitettu avosuo taas kuin etelän metsä. Tarkkaa paikkaa en enää lähes 10 vuotta muualla asuneena muista, pitäisi olla oheisen linkin osoittamassa paikassa (tai ainakin lähellä). Tarkista Muhoksen tutkimusasemalta, tietävät kyllä mitä näyttää.

      http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=80000&text=ojitus?&y=7199721&x=3454425&lang=FI

    • rahat ojiin

      Ensinnäkin, et omista 100%:sta metsää omistamastasi maasta, vaan sen mainitsemasi 3/4, loppu on suota ja suo on suota vaikka voissa paistas. Edelleen ihmetyttää miten metsän ja suon omistajat eivät oikein tajua tätä "klopalisaatiota"? Miettikääpä hetki kuinka paljon enemmän vänäjällä on metsiä verrattuna suomeen ja kuka ne omistaa ja mihin hintaan siellä on saatavilla työvoimaa. Paljonko metsäyhtiöt ovat investoineet sellun/paperin tekemiseen Suomessa viimeisen 10 vuoden aikana? Viimeisin suurin investionti taitaa olla vuodelta -96.

      Kunnon tukkipuuta sahoille tarvitaan aina. se on fakta, mut kuinka hyvää sahatavaraa kasvaa ojitetulla suolla?? kun homman laskee sellun raaka-aineen varaan, niin ei todellakaan kannata kuvitella nykyisiä hintoja 30 vuoden päähän.

    • Metatron

      Ajatteletteko kaiken rahana ?
      Sitten kun tuomiopäivä tulee niin ensiksi
      tarkastetaan ajatteletko ihmiset ja luonnon pelkästään
      rahana ja tuottona.

      • Montametsätilaa

        Ajattelen tosiaankin lähes kaiken rahana, vuokra-asunnoissani asuu monenlaista ituhippiä, joista kiskon sen vuokraa, minkä paikkakunnalla voi saada ja ituhipit saavat asumistukea. Joten saan tuon asumistuen heidän välityksellään.
        Osakkeet lasken tuoton mukaan.
        Metsää omistan useissa eri kunnissa ja kaupungeissakin, metsissäni tehdään hakkuut metsälakien mukaan ja maksimoidaan tulos. Juuri nyt tehtiin viime viikolla aukkohakkuu ja se uudistetaan luontaisesti. Isoisäni myi samaisen alueen aikoinaan myös aukkohakkuulla ns. Korean-suhdanteen aikana 1950-luvulla, nyt oli minun vuoroni tehdä tili.
        Kunnioitan toki luontoa ja vaikka metsiäni hoidetaankin tehokkaasti, on luonto otettu huomioon, voimme marjastaa omilla maillamme, hirvet, ilvekset, karhut, sudet ym. viihtyvät maillamme. Muutamilla metsätiloillani viihtyvät majavatkin!
        En ole huomannut, että mikään eläin tai kasvi olisi kadonnut mailtani, vaikka niitä on hoidettu ja käytetty taloudellisesti tehokkaasti.
        Tuomiopäivää ei edes tule, joten sillä on ihan turhaa alkaa pelottelemaan. Maallinen tuomioistuin jakaa toki tuomioitaan, jos ei hoida velvoitteitaan tai toimi metsälakien mukaan, joten niistä pidän kiinni!
        Tieliikenteessä ajan tietenkin maltillisesti ja noudatan liikennesääntöjä. Maksan laskuni ajallaan!


      • Anonyymi
        Montametsätilaa kirjoitti:

        Ajattelen tosiaankin lähes kaiken rahana, vuokra-asunnoissani asuu monenlaista ituhippiä, joista kiskon sen vuokraa, minkä paikkakunnalla voi saada ja ituhipit saavat asumistukea. Joten saan tuon asumistuen heidän välityksellään.
        Osakkeet lasken tuoton mukaan.
        Metsää omistan useissa eri kunnissa ja kaupungeissakin, metsissäni tehdään hakkuut metsälakien mukaan ja maksimoidaan tulos. Juuri nyt tehtiin viime viikolla aukkohakkuu ja se uudistetaan luontaisesti. Isoisäni myi samaisen alueen aikoinaan myös aukkohakkuulla ns. Korean-suhdanteen aikana 1950-luvulla, nyt oli minun vuoroni tehdä tili.
        Kunnioitan toki luontoa ja vaikka metsiäni hoidetaankin tehokkaasti, on luonto otettu huomioon, voimme marjastaa omilla maillamme, hirvet, ilvekset, karhut, sudet ym. viihtyvät maillamme. Muutamilla metsätiloillani viihtyvät majavatkin!
        En ole huomannut, että mikään eläin tai kasvi olisi kadonnut mailtani, vaikka niitä on hoidettu ja käytetty taloudellisesti tehokkaasti.
        Tuomiopäivää ei edes tule, joten sillä on ihan turhaa alkaa pelottelemaan. Maallinen tuomioistuin jakaa toki tuomioitaan, jos ei hoida velvoitteitaan tai toimi metsälakien mukaan, joten niistä pidän kiinni!
        Tieliikenteessä ajan tietenkin maltillisesti ja noudatan liikennesääntöjä. Maksan laskuni ajallaan!

        Kyllä ojitus kannattaa. Itse ojitin kuukauden työtyömyyskorvauksilla muutaman hehtaarin 80 luvulla, joka oli ohutturpeinen soistunut alue. Nyt puuta on aivan älyttömästi ja hoitotyöt odottaa. Saan moninkertaisesti sijoittamat työttömyyskorvaukset takaisin. Moni miettii, että miten elit sen kuukauden? Marjoja myymällä ja itse ruokani kasvattamalla, sekä metsästämällä. Olisin tietenki voinut käyttää rahat vaikka viinaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ojitus kannattaa. Itse ojitin kuukauden työtyömyyskorvauksilla muutaman hehtaarin 80 luvulla, joka oli ohutturpeinen soistunut alue. Nyt puuta on aivan älyttömästi ja hoitotyöt odottaa. Saan moninkertaisesti sijoittamat työttömyyskorvaukset takaisin. Moni miettii, että miten elit sen kuukauden? Marjoja myymällä ja itse ruokani kasvattamalla, sekä metsästämällä. Olisin tietenki voinut käyttää rahat vaikka viinaan.

        "Itse ojitin kuukauden työtyömyyskorvauksilla muutaman hehtaarin 80 luvulla, "

        "Moni miettii, että miten elit sen kuukauden?"

        Elit kuukauden työttömyyskorvauksilla, mutta miettikää miten elit kuukauden? Jännä lause


    • Anonyymi

      Moi

    • Anonyymi

      Mistä nykyään löytyy ojitusosaamista suunnitteluun ja toteutukseen?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe