Hyvä

kouluvalinta

Joskus se vaan on niin, että ihan käytännön asiat ratkaisevat kouluvalinnan. Kun vaihtoehtoina olivat jättiperuskoulu, jossa oli jättiluokkia tai pieni steinerkoulu, jossa on pienet luokkakoot, niin mielelläni laitoin lapseni kyläkoulumaiseen steinerkouluun.

Ja tässä kokemuksia steinerkoulua kahdeksan vuotta käyneen lapsen vanhempana:
Sama luokka ja sama opettaja 8 ensimmäistä luokkaa - vahva ryhmähenki, luottamuksen ja sosiaalisuuden rauhallinen kehittyminen.
Kiusaamista ollut hyvin vähän, luokassa on voinut olla myös "erilainen" - siis omaa persoonaa esilletuova ilman, että leimautuu. Ryhmä on kantanut jäseniään.
Alkuvuosina oli huolta matematiikan ja kielten oppimisesta, mutta asia korjautui myöhempinä vuosina, kun opetus tehostui rauhallisen alun jälkeen.
Valtakunnallisissa kokeissa luokan oppilaille on tullut hyviä tuloksia, eli oppiminen ei ole hitaampaa tai huonompaa kuin peruskoulussa.

Voimakkaan kristittyjä ihmisiä joistain syystä pelottaa ja kammottaa steinerkoulun tarjoama vaihtoehto. Itse tällaisena arkipäiväisenä pakanana en paljon painoa pistä sille, mikä pedagogiikan takana "lymyävä" uskomusmaailma on. Ei sitä peruskoulussakaan voi tietää, mikä kunkin opettajan elämänfilosofia on - hehän voivat opetuksensa lomassa syöttää oppilailleen ihan mitä vaan ajatuksia.

Niinpä sana antroposofia ei minua hätkäytä. En ole huomannut, että lapseni olisi omaksunut mitään uskomuksia jälleensyntymisestä, karmasta jne. Kovin on jalat maassa lapsella.

Kaiken kaikkiaan en ole katunut kouluvalintaa. Onneksi elämme vapaassa yhteiskunnassa, jossa tosiaan voi valita, ja erilaiset rajoitukset lähtevät lähinnä ihmisten kapeista tavoista hahmottaa maailmaa.

4

655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luisa fox

      Oli kiva lukea viestisi. Olen viime viikot kovasti miettinyt, että mihin kouluun - ja mille tielle - lapseni tulevaisuudessa lähetän. Eihän sitä tosiaan koskaan voisi tietää, minkälainen olisi opettaja persukoulussakaan.

      Koska jos saisin valita, en myöskään haluaisi, että lastani opettaa äärioikeistolainen tai jehova, enkä myöskään helluntaalainen. Ja kun nyt listaaman rupesin, niin mustalla listalla olisi mielellään myös ne, jotka käyttävät tyylittömiä ja tyhmännäköisiä vaatteita, ne joilla on huono huumorintaju ja ne, jotka oettävät puolisoitaan ja ehdottomasti ne, jotka kuuntelevat paskaa musiikkia.

      • luisa fox

        ( heh juu mikäs se semmonen PERSUkoulu sit oikein onkaan, tarkoitin tietty PERUSkoulu:D )


      • luisa fox
        luisa fox kirjoitti:

        ( heh juu mikäs se semmonen PERSUkoulu sit oikein onkaan, tarkoitin tietty PERUSkoulu:D )

        (joo suokaa anteeks )


    • RavenAngel

      olen steiner kouluaikani kokenut, jalat on vieläkin maassa vaikka olen Steiner aivopesua saanutkin monta vuotta... :D

      Kiitos kun uskalsit kirjoittaa positiivista tekstiä tänne kiihkouskovaisten keskelle! ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe