Millaisia kokemuksia Suomen ladun ohjatuista retkistä?

vaeltajan alku

Oletko ollut Suomen ladun ohjatulla vaelluksella? Millaisia kokemuksia niistä on? Suositteletko? Onko ollut hyvä ryhmähenki? Minkä ikäisiä retkille on osallistunut? Onko enemmän sellaisia jotka ovat tulleet vaellukselle yksin tuntematta ketään vai onko paljon kaveruksia jotka ovat tulleet yhdessä?

Itse olen parikymppinen ja haluaisin osallistua ohjatulle vaellukselle kun ei ole kaveria kenen kanssa lähteä, enkä ole aikaisemmin ollut vaeltamassa mutta jotenkin mietityttää kun en tunne sieltä ketään ja onkohan kaikki mua paljonkin vanhempia tollaisilla retkillä?

1

417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Olen Ladun jäsen, mutten koskaan ole ollut vaelluksilla. Vanhempani käyvät niillä paljon. Eli vaeltajien ikä on pääasiassa tuosta 45 eteenpäin, joillakin hurjilla on mukana sitten lapsensa, jotka ovat sen ikäisiä,e ttä vielä kulkevat vanhempien mukana.

      Samaan aikaan olen ollut omalla retkellä Latulaisten kanssa ja ihmettelin mm sitä kun kansallispuistoissa saisi luonnonkulumisen takia kulkea vain maksimissaan viiden hengen ryhmissä, että nämä oppaallaan kaiken kannattavat keski-ikäiset kulkevat siellä parinkymmenen hengen ryhmissä. Meteli taukopaikoilla on sitten sen mukainen.

      Tosin ne kokemani vaeltajat, kuten vanhempankikin ovat jo sen ikäisiä ja varakkaita, että heidän mukavuuteensa ei kuulu mikään telttayöpyminen, vaan majoitus on lähes kylpylätasoisissa paikoissa. Matkojen hinnat ovat myös sen tasoisia.

      Mutta yksi hyvä/paras keino päästä kokemaan vaellusta ja retkeilyä Ladun kautta on osallitua talkoisiin. Kun olet jäsen, ota reippaasti yhteyttä paikalliseen osastoon ja selvitä miten ja milloin paikalliset harrastajat tekevät talkoo matkoja. Susikyrössä ja kiilopäällä ainakin on lähes joka kesä ollut talkoita. Mnet siis sinne Ladun kustantamana työhön kimppakyydillä, rakentelet ja auttelet ja kulutat vapaa-aikasi samoillen lähimaastoissa. Halpaa ja ottavat melko varmasti mielellään myös nuoria, Ladussahan on pääasissa vanhempaa väkeä.

      Toinen hyvä keino on lähteä Ladun eräoppaaksi, jolloin koulutuksessa pääset monien erähenkisten nuorempien kanssa retkeilemään ja oppimaan. Mutta koulutukseen päästäksesi sinulla pitää jo olla jonkinverran vaelluskokemusta. Oppaan koulutuksen jälkeen pääset kuitenkin ilmaiseksi retkille, saat vain riemuksesi sen kovaäänisen keski-ikäistenporukan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe