Ulkoisten peräpukamien leikkaus/poisto?

mariella08

Kirjoittelin jo tuonne jonnekin pari vuotta sitten avattuun keskusteluun ulkoisista peräpukamista mutta ei tullut yhtään vastausta joten ajattelin vielä tähän pistää muutaman kysymyksen.
Eli minulle on jostain syystä tullut ulkoinen peräpukama ja toinen taitaa olla tulossa. Olen "kärsinyt" vuosia jo tästä vaivasta mutten ole lääkärille koskaan mitään sanonut koska jotenkin en vain ole kehdannut. Nyt pukamat ovat kuitenkin alkaneet vaivata ja melkein joka vessakäynnin yhteydessä paperiin tulee verta, välillä todella runsaasti ja alushousuihinkin veri tarttuu joskus. Eli kysymykseni on, tietääkö joku onko leikkaus ainoa vaihtoehto ulkoisiin pukamiin ja miten toimenpide käytännössä tapahtuu? Nukutetaanko ja miten voi käydä vessassa ym kivut pukamien poiston jälkeen?
Tämä ei suoranaisesti välttämättä kuulu tähän keskusteluun mutta olen todella epätoivoinen enkä muuta keskustelua löytänyt ja olisin todella todella kiitollinen vastauksista.

20

26741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikkaus tehty

      Morjens.
      Minulla on leikattu ulostulleet pukamat viime joulun aikoihin.
      Pienempiä pukamia niin sanotusti kuristetaan eli pukaman ympärille laitetaan kiristin joka tekee pukamaan kuolion ja pukama tippuu itsestään pois vessakäynnin yhteydessä.
      Minulla oli eri asia. Oli pari ulkoista pukamaa jotka vuotivat todella pahoin aina ulostamisen yhteydessä. Otin itseäni niskasta kiinni ja menin lääkäriin. Leikkaus tehtiin kirurgialla selkäydinpuudutteessa. Jos ei ole ennen puudutettu niin voin sanoa että ei ole mikään homma.
      Sairaalaan joutuu leikkauksen jälkeen olemaan pari päivää, että kipu alkaa antamaan periksi.
      Lääkkeitä kyllä löytyy. Pari viikkoa leikkauksen jälkeen oli aika hankalia. Aina vessakäynnin yhteydessä tuli hiki otsalle kivun voimasta, mutta siitä se alkoi helpottaa. Ulostetta pidetään alussa löysempänä Levalac merkkisellä ulostuslääkkeellä.
      Kuukausi leikkauksen jälkeen ei ollut enää minkäänlaisia oireita ja ei ole vielä tänäkään päivänä.
      Itse pitkitin lääkäriin menoa jotain seitsemän vuoden ajan ja nyt voin jälkeenpäin sanoa, että pitkitys toi vain tuskaa.
      Älä pelkää lääkäriin menoa. Saman vaivan kanssa tappelee lähes jokainen ihminen jossain määrin elämänsä aikana. Pelko pois ja itseä niskasta kiinni.
      Kaikkea hyvää.

      • mariella08

        kiitti vastauksesta..itse asiassa kerroin jo lääkärille pukamista mutta hän määräsi jotain ummetuslääkettä ja jotain voidetta että yritetään niillä ensin. tiedän kyllä etteivät nuo auta mutta aion kokeilla kuitenkin ne ensin.. helpotti tuo sun kirjoitus koska nyt sain vähän tietoa enkä pelkää enää niin paljon mahdollista leikkausta =)
        kiitos paljon =)


      • Leikkaus tehty
        mariella08 kirjoitti:

        kiitti vastauksesta..itse asiassa kerroin jo lääkärille pukamista mutta hän määräsi jotain ummetuslääkettä ja jotain voidetta että yritetään niillä ensin. tiedän kyllä etteivät nuo auta mutta aion kokeilla kuitenkin ne ensin.. helpotti tuo sun kirjoitus koska nyt sain vähän tietoa enkä pelkää enää niin paljon mahdollista leikkausta =)
        kiitos paljon =)

        Morjens.
        Kyllä ne voiteet jonkin verran auttavat, mutta en usko että tuossa tilanteessa enää kovin paljoa. Sellaisen vinkin vielä annan, että yritä syödä mahdollisimman paljon tummaa viljaa, koska se auttaa jos on ummetusta. Se ei siis poista sitä, mutta ei kauheasti aiheutakaan.
        Mutta mitään leikkausta ei ainakaan kannata pelätä. Itselleni on tehty erilaisia leikkauksia elämäni aikana jo niin paljon ettei ne enää sillai hetkauta.
        Sen verran olen oppinut, että jos on jokin vaiva mikä aiheuttaa jonkinlaista stressiä niin silloin kannattaa hoitaa asia pois päiväjärjestyksestä.
        Ei muuta kuin rohkeasti vain eteenpäin niin kyllä tuokin vaiva siitä hoituu.
        Toivon sinulle terveyttä jatkossa.


    • wibe66

      minulta poistettiin ulkoisia(hetulat) ja sisäisiä pukamia toissa päivänä.leikkaus tehtiin selkäydinpuudutuksella. kivut vähäisiä mutta ulostaessa ihan hirveä kirvely ja kipu joka kestää puolisen tuntia. olen sairaslomalla 2,5vk. kävely vaivalloista joten lepäilen enimmäkseen vielä. minulta poistettiin 2v. sitten ensimmäisen kerran pukamia mutta eivät voinneet kaikkia poistaa.. kipu yksillöllistä. jos vaivaa pukamista suositttelen leikkausta vaikka joutuu muutamia päiviä kivusta kärsiä,pukamista kuitenkin ennemmän vaivoja.

      • hemmoroidi-sapiens

        Pari viikoa sitten poistettiin minulta pari sisäistä pukamaa hirttämällä. Itse operaatio ei tuntunut missään(puudutustakaan ei tarvita), tosin jälkeenpäin samana päivänä oli parin tunnin ajan kovin epämukava ulostamisen tarpeen tunne .... oma kokemukseni oli kaiken kaikkiaan yllättävän positiivinen, niitä hirttämisiä ei kokemukseeni nojaten tarvitse pelätä ollenkaan.

        Joitain päiviä sitten puolestaan leikatttiin pois yksi ulkoinen pukama jonka jälkeen kipuja on ollut aika lailla. Ulostaminen oli kivuliasta eiliseen (3. päivä leikkauksen jälkeen) saakka. Kirvely ja pistely johtuu tosiaan kirurgisen toimenpiteen peräaukkoon jättämistä avohaavoista(ompelua/tikkejä ei ymmärtääkseni harrasteta).

        Tänään palasin töihin, tosin jouduin jättämään yli puoli päivää väliin säryn ja arastelun takia. Sekä seisominen ja hetkittäin istuminen paikallaan lisää kipua ja toimistolla ei valitettavsti ole paikkaaa jossa voisi maata ja työskennellä samanaikaisesti. Veljelleni tehtiin vähän laajempi remontti jossa takapuolta viilleltiin auki neljästä eri kohtaa. Kipuja oli sen verran, että veljelläni nousi 2-3 päivää leikkauksen jälkeen kehon lämpötila 40 asteeseen saakka. Kaverin leikkaus suoritettiin nukutuksella(itse pärjäsin pelkällä paikallispuudutuksella).

        Mullakin olisi kuulemma potentiaalia laajempaan toimenpiteeseen mutta leikkausalueen hitaasta toipumisesta johtuen lääkärini päätti tehdä pieniä täsmäleikkauksia suuremman tonkimisen sijaan.


    • Peppu sileäksi

      Minulla tehtiin ulkoisen peräpukaman poistoleikkaus kolme päivää sitten.
      Minulta on aiemmin hirtettu yksi sisäinen pukama, joka oli aika kipeä kolmisen viikkoa hirttämisestä.
      Nytkin kauheasti jännitti, että tulee kaameat jälkikivut, mutta tälläkin kerralla suurin osa pelosta oli turhaa.
      Kävin Terveystalossa, Kampissa, jossa lääkäri/kirurgi otti yhden ulkoisen "hetulan" sellaisella sähköisellä veitsellä, joka leikkasi ja poltti samalla suonet, ettei haava jää vuotamaan pahasti. Ihan paikallispuudutuksessa teki.
      Muutenhan haava jätetään avoimeksi. Ei määrännyt särkylääkkeitä ja meinasi, ettei sairaslomaakaan tarvita, sen enempään kuin tuleva viikonloppun lepäilen.
      Istumatöissä olen ja normaalisti siis töihin takaisin.

      Kivut olleet ok, eli ihan normaalilla särkylääkkeellä olen pärjänny hyvin.
      Myös ulostaessa ollut ok. Tosin minulla oli vain yksi ulkoinen hetula. Inhottavinta on se, että haava kuitenkin hieman vuotaa eli ainakin kudosnestettä on tullut jo kolme päivää tasaisesti. Ilmeisesti ruven tuleminen kestää kauemmin, kun haava ei ole suoraan ilman kanssa tekemisissä koko ajan.

      Jälkiohjeena oli väljien puuvillaisten housujen pitäminen, että haava saisi ilmaa, mutta muuten kuin makuulla ollessa tuo on vähän hankalaa, kun haava vuotaa ja koko ajan on pidettävä sidettä / pikkuhousun suojaa, ettei housut likaanne, joten ilmaa se ei ainkaan työpäivän aikana kuitenkaan saa.

      Tyytyväinen kaiken kaikkiaan olen. Tuo on vaivannut minua monta vuotta ja viimeinkin sain rohkeuden mennä lääkärille. Nyt voi huoletta lähteä esim. pidemmille vaelluksille metsään, eikä tarvi miettiä, missä pääsee seuraavaksi pesemään peppunsa ison hädän jälkeen.

      • Peppu sileäksi.

        Viikon kulutua, ei enää ole ollenkaan kipuja istuessa, ja voin hyvin olla ilman särkylääkkeitä, mutta haavan umpeutumiseen menee kuitenkin aikaa ilmeisesti kauaemmin, usemapi viikko. Hinnasta pitää vielä sen verran sanoa, että käynti maksoi siis noin 400 € ilman kelakorvauksia. EI paha.


      • nolopylly

        Kertoisitko lisää että varasitko vaan suoraan ajan tämän yhden hetulan poistoon? Kuinka helposti lääkäri suostui poistamaan sen? Vissiin kun eivät helposti yhtä hetulaa poistele ellei ole pukamiakin.. Mulla samanlainen ärsyttävä hetula roikkuu pyllyssä ja haluan ehdottomasti sen pois..ja jos lääkärin nimen voisit vielä kertoa? :)


      • Anonyymi
        Peppu sileäksi. kirjoitti:

        Viikon kulutua, ei enää ole ollenkaan kipuja istuessa, ja voin hyvin olla ilman särkylääkkeitä, mutta haavan umpeutumiseen menee kuitenkin aikaa ilmeisesti kauaemmin, usemapi viikko. Hinnasta pitää vielä sen verran sanoa, että käynti maksoi siis noin 400 € ilman kelakorvauksia. EI paha.

        Missä leikkaus tehtiin kun vain 400 euro?


      • Anonyymi
        Peppu sileäksi. kirjoitti:

        Viikon kulutua, ei enää ole ollenkaan kipuja istuessa, ja voin hyvin olla ilman särkylääkkeitä, mutta haavan umpeutumiseen menee kuitenkin aikaa ilmeisesti kauaemmin, usemapi viikko. Hinnasta pitää vielä sen verran sanoa, että käynti maksoi siis noin 400 € ilman kelakorvauksia. EI paha.

        Kauanko haava umpeutumiseen meni kaiken kaikkiaan? Kävin samassa paikassa ja haava edelleen auki. Nyt 11 päivää leikkauksesta.
        Kävin vielä jälkeenpäin näyttämässä avointa haavaa lääkärille, koska se huolestutti, mutta lääkäri sanoi sen olevan normaalia ja menevän viikkojen kuluessa umpeen.
        Jos umpeutumista halua hieman nopeuttaa, annetiin ohjeeksi haavan suihkutus käsisuihkulla ja sorbact nauhan käyttö.
        Kudosnestettä tulee vähän edelleen.


    • Pekka_57

      Hei!

      Peräpukamien poisto (peräpukamaleikkaus) kliniikkassa MediMatkat Virossa maksaa 833 euroa.

      (http://www.medimatkat.fi/hinnat)

      Hinta hinnat ei ole kyllä pahat alkuunkaan.

      Onko kokemuksiä?

      Peräpukamien hoito on tehty aikasemminkin hirttämällä.

      • Halpako?

        Jos kyse on perinteisestä peräpukamaleikkauksesta, niin eiköhän tuohon hintaan saa myös suomestakin...


      • linette

        6 päivää sitten Virossa ( MediMatkat) tehtiin laserilla PPH stapler tekniikalla peräpukamien leikkaus. Kaikki meni hyvin, mutta muista että kustannukseen kuuluu myös näyteet, sopimuksen allekirjoittaminen, matkakulut... Joten yht meni noin 1400e.


      • Mistähän kyse?
        Halpako? kirjoitti:

        Jos kyse on perinteisestä peräpukamaleikkauksesta, niin eiköhän tuohon hintaan saa myös suomestakin...

        Jos aiemmin on pukamia hirtetty, kyseessä on sisäiset pukamat jotka hoituu Suomessa polikliinisesti julkisella puolella alle kolmella kympillä.


    • kipuilija

      Hei! Kirjoitanpas minäkin oman kokemukseni peräpukama-asiasta. Minulla oli vaivana ulkoinen ns hetula, joka oli kiusallinen ja epähygieninen. On vuosi aikaa kun aloin vaatimalla vaatimaan, että haluan sen poistoa. Asia eteni hitaasti ja itse täytyi olla lujana oman asian takana. Lopulta pääsin monen mutkan kautta toimenpiteeseen, jossa leikkaamalla poistettiin minua vaivannut ulkoinen hetula. Sieltä oli kuitenkin löytynyt poltettavaa, hirtettävää juttua. Nyt on viikko toimenpiteestä. Voin sanoa, että en olisi uskonut koskaan, että voin olla näin kipeä kun olen. Vaikka vatsan yrittää pitää löysällä, niin kuitenkin ei se uloste tule itsekseen. Olen syönyt kipulääkettä Parasetamolia1g Burana 600mg koktailina n x3/vrk. ei ole ollut paljon apua.Toisaalta nyt ymmärrän, miksi lääkärit kokeilevat mieluimmin kaikkia muita keinoja kuin leikkaamista. Hirttokipu ei ole minun kohdalla ainakaan mitään tähän verrattuna. Olenkin sanonut miehelleni, että jos vaikka millainen ns "kukonheltta" vielä ilmestyy, niin kovasti harkitsen, että menen paikkaan jossa se laseroidaan. Eikä tuo peräaukon seutu vaikuta vieläkään pukamattomalta.

    • asjdi

      Mullakin pari viikkoa sitten yksi ulkoinen hetula poistettu.. Kipuja ei oikeastaan ole ollut juuri ollenkaan, siteitä on pitäny käyttää tähän asti, tuntuu että nekin voisi jo oikeestaan jättää poies. Kysymys, kauanko tuolla haavakohdalla kestää suunnilleen umpeutua kunnolla? Niin siis, että siinä ei ole ns. veitsen viiltojälkeä :D

    • Anonyymi

      Kerron oman tuoreen kokemukseni ulkoisten peräpukamien leikkauksesta tietoa etsiville ja erityisesti sellaista tietoa mitä itse olisin toivonut löytäväni.

      Minulta poistettiin tasan viikko sitten useita ulkoisia peräpukamia Milliganin leikkauksella, jotka olivat vaivanneet vuosia. Isoimpina vaivoina minulla oli satunnainen veren tihkuminen, usein toistuva kutina sekä hygieniahaasteet pukamien suuren koon vuoksi. Pukamien leikkaus suoritettiin selkäydinpuudutuksessa. Puudutteen laitto ei sattunut enkä kokenut minkäänlaisia kipuja koko vajaan tunnin kestäneen toimenpiteen aikana. Leikkauksen jälkeen puudutus kesti noin kaksi tuntia, jonka jälkeen aloin tuntea vähitellen kasvavaa polttavaa kipua leikkausalueella. Tässä vaiheessa pyysin sairaanhoitajilta kipulääkettä ja niiden myötä kipu hävisi lähes kokonaan. Tämän jälkeen kivut ovat pysyneet pääasiassa hyvin maltillisina särkylääkkeiden avulla (600mg Burana ja 1000mg Panadol aamuin ja illoin).

      Ulostaminen on ollut melko kivutonta yhtä kertaa lukuunottamatta, jolloin koin kohtalaista kipua. Olen ottanut 2 kertaa päivässä ummetuslääkettä pitääkseni ulosteen pehmeänä. Kivuliaana ulostuskertana ummetuslääkkeen teho ei riittänyt. Ulostamisen jälkeen laitoin leikkausalueelle apteekista saamaani paikallispuudutetta, joka hävitti kivun nopeasti.

      Koko viikon aikana en ole kokenut kovia kipuja ja toimintakykyni on pysynyt varsin hyvänä. Häiritsevin vaiva on verinen tihkuva vuoto, jota varten joudun käyttämään housunsuojia. Lisäksi leikkausta varten laitetun ”tulpan” ulostamisen jälkeen suojaan tuli noin vuorokauden ajan haisevaa vuotoa. Leikkausalue on syytä puhdistaa ainakin kahdesti päivässä ja ulostaessa, mutta se ei ole sattunut juuri lainkaan.

      Oman kokemukseni mukaan uskallan suositella leikkausta niille, jotka epäröivät pukamien poistoa paranemiseen liittyvien kipujen tai vaivojen vuoksi. Paranemiseen minulle myönnettiin vajaa 3 viikkoa sairaslomaa, mitä en itse koe täysimittaisena tarvitsevani, koska toipuminen on ollut odotettua helpompaa.

      • Anonyymi

        Nyt leikkauksesta on 1,5 kuukautta ja kaikki vuodot ovat loppuneet ja elämä täysin normalisoitunut. Muita oireita edellisessä viestissä mainittujen lisäksi ei ole esiintynyt, joten minun kohdallani toipuminen oli helppo peräpukamien aikaiseen jatkuvaan haittaan verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt leikkauksesta on 1,5 kuukautta ja kaikki vuodot ovat loppuneet ja elämä täysin normalisoitunut. Muita oireita edellisessä viestissä mainittujen lisäksi ei ole esiintynyt, joten minun kohdallani toipuminen oli helppo peräpukamien aikaiseen jatkuvaan haittaan verrattuna.

        Moikka! Kiitos kokemuksen jakamisesta. Missä kävit leikkauksessa? Itselleni tullut raskauden aikana inhottavat pukamat, ja haluaisin joskus myöhemmin todennäköisesti käydä hoitamassa pois (jos ja kun jäävät).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      287
      3192
    2. 202
      2898
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2484
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      223
      1958
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      14
      1392
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      162
      1231
    Aihe