Kuinka käy

Tiedosta kiitollinen

Miten avioehto pätee tällaisessa tapauksessa: Olemme olleet yli 20 vuotta naimisissa, teimme avioehdon jossa sanotaan ettei kummallakaan ole oikeutta toisen omaisuuteen avioeron tai toisen kuoleman jälkeen, teimme ehdon ennen naimisiin menoa.
Meillä on kaksi yhteistä aikuista lasta, ja laspsenlapsi.

Mutta miten asian laita on, kun miehen entisestä hetken kestäneestä nuoruuden ajan liitosta on kaksi nyt jo aikuista lasta, joihin ei mies ole pitänyt yhteyttä koko yli 20 vuoden aikana, (koska ei ole edes 100% varma ovatko hänen) mutta on kuitenkin maksanut reilut elatusmaksut tunnollisesti, siihen asti kun lapset täyttivät 18.

Minun nimissäni on talo ja maata sekä muu omaisuus. Minä talon aikoinaan omilla rahoillani hankinkin ennen kuin tapasimme, mutta muu omaisuus on juuri sen takia laitettu myös aina minun nimilleni, koska mies ei halua että ne "perilliset" pääsisivät ottamaan mitään haltuunsa missään vaiheessa.

Kuinka käy jos mieheni kuolee, pääseekö nämä "perilliset" vinkumaan minun omaisuudestani jotain osuutta itselleen, jollain verukkeella, vaikka meillä on avioehto?

6

823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja toivottavasti sillä on s...

      Siihen omaisuuteen, joka sinulla on ennen avioliittoa ollut voi olla että kukaan ei puutu, mutta toivon hartaasti, että jos miehesi tulot ovat olleet saman suuruiset tai suuremmat kuin sinun että yhteisenä aikana hankkimanne omaisuus katsotaan yhteiseksi vaikka se olisikin sinun nimiisi laitettu.

      Miksi miehen aikaisemman suhteen lapset olisivat jotenkin huonompia lapsia?

      * vai että vinkumaan oman isänsä perintöä *

      • kävi selväksi

        kirjoittajan mukaan ettei lapset edes välttämättä ole miehen. Ja miksi perillisten pitää mennä tosiaan vinkumaan omaisuutta jonka jokainen on itse tienannut? Pysykööt lestissään ja tienatkoon itse, en ymmärrä ihmisiä jotka ovat heti haaskana perinnönjaossa kun joku kuolee.


    • kysymyksenasettelu

      Kun miehesi kuolee, hänen lailliset perijänsä, eli kaikki lapsensa muodostavat kuolinpesän ja voivat ajaa kuolinpesän asioita yhdessä. Kuolinpesälle kuuluvat ne oikeudet, jotka kuuluivat miehellesi tämän eläessä.

      Yleensä omistajaolettama syntyy hallinnan/ kirjaamisen perusteella, eli jos omaisuus on sinun nimiisi laitettu, se yleensä katsotaan sinun omaisuudeksesi ja muuta väittävän on todistettava asia.

      Ainakin osa oikeusoppineista on sitä mieltä, että sopimussuhteissa ja myös omistussuhteissa osapuolten todellinen tarkoitus määrää, eli jos olette absoluuttisesti tarkoittaneet, että omaisuus tulee sinulle, näin on siitä huolimatta, että miehesi on maksanut esim. lyhennyksiä. Mutta jos olette tehneet omaisuudensiirron velkojien tms loukkaamiseksi eli kyse on nimellisestä omistuksensiirrosta, voidaan esim. yhteisestä asunnosta käyttää 50-50 omistajaolettamaa tai arvioida omistus siinä suhteessa, jossa miehesi on maksuja maksanut. Kuolinpesä voi yrittää hakea aidosti miehen omaisuutta olleista omaisuuseristä oikeuden päätöstä, mutta tietysti jos pesän jäsenistä puolet ovat teidän omia lapsianne, koko asian todennäköisyys on todella pieni. Jos on kyse omaisuudesta, joka on jo ollut sinulla ennen avioliittoa ja avioehtonne on pätevä, tämä omaisuus on tietysti selkeästi sinun ja selkeästi jaon ulkopuolella.

      • ...........

        meille aikoinaan sanottiin, että avioehto kun on tehty. ja toinen ostaa omaisuutta omiin nimiinsä on se ero tai kuolin tapauksessa vain hänen omaisuuttaan. yhdessä ostettu, jossa on kummankin nimi on yhteistä ja menee jakoon.


      • ---
        ........... kirjoitti:

        meille aikoinaan sanottiin, että avioehto kun on tehty. ja toinen ostaa omaisuutta omiin nimiinsä on se ero tai kuolin tapauksessa vain hänen omaisuuttaan. yhdessä ostettu, jossa on kummankin nimi on yhteistä ja menee jakoon.

        Mutta joskus katsotaan, mikä on ollut oikeustoimen tarkoitus. Jos kyseessä on ollut vaikkapa rahan jemmaaminen velkojilta, niin kyseessä on valeoikeustoimi johon voidaan puuttua.


    • Ellei teillä olisi avioehtoa... kuvio menisi näin (mies kuolee ensin).

      Tehdään ositus kuten avioerossa, jos kuolinpesä on nettovarallisuudeltaan (omaisuus miinus velat) "rikaampi" kuin leski (avioliitto) ... maksaa kuolinpesä leskelle tasinkoa (se ei ole perintö, siitä ei makseta veroa).

      JOS leski sattuu olemaan se varakkaampi... hänen EI tarvitse maksaa kuolinpesälle tasinkoa. Näin siis tilanteessanne vaikkei olisi avioehtoakaan!

      Tasingon maksamisen jälkeen jäämistön jakavat vainajan perilliset.

      Kun puolisoilla on ollut kuvaamasi kaltainen "totaalinen" avioehto ... ei tasinkoa maksetta... kuten ei maksettaisi avioerossakaan.

      Eli, ollos huoleti ... miehesi perilliset eivät tule sinun omaisuuttasi "nurkumaan" ... ja kun sinusta aika jättää... sinun perilliset perivät jäämistösi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2743
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2330
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1847
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1715
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe