Voiko jo vuoden ikäistä koiraa kouluttaa?

tuuli

Hei.
Ystävälläni oli noin yksi vuotias urospentu, joka on sekarotuinen. Siinä on varmaankin jotain pieniä rotuja, mm. tiibetinspanielia ja jotain terrieriä varmaan. Pitovaikeuksien vuoksi otin koiran huostaani.
Koiraa ei oltu koulutettu kun se oli pentu. Se osaa vain nimensä, sanan "ei", ja "tänne". Olen yrittänyt kouluttaa sitä, mutta se ei ole ollenkaan innostunut tekemään mitään makupalan eteen. Istua se osaa melkein jo, mutta sitäkin pitää hokea aika kauan, ja istuukin varmaan vaan siksi että se kyllästyy. "Maahan" käskyä se ei ymmärrä millään, eikä mene maahan vaikka kuinka yrittäisin saada sen maahan. Jos se menee maahan niin se nousee heti ylös. Tassun antaminen tms ei onnistu myöskään, koska se ei halua että kosken sen tassuihin.
Koirakoulua yritimme, mutta koira ei pidä toisita koirista ollenkaan. Se alkaa huutamaan toisille koirille kurkku suorana jos sellaisen näkee. Olen sitä vähän saanut hillittyä toisille koirille haukkumisen kanssa, mutta silti se vielä jaksaa.
Irti metsässä se voi olla, kunhan siellä ei ole toisia koiria. Joskus se pinkoo jonnekkin ja sitä saa kutsua moneen otteeseen takaisin, mutta muuten kyllä tottelee "tänne"-käskyä.

Nyt kysyisinkin, onko täällä ketään joka voisi neuvoa minua koiran kouluttamisen kanssa? Oppiiko se enää mitään?

5

1856

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kata

Kauanko koira on ollut sinulla? Aikuisella koiralla uuteen omistajaan tottumiseen menee monta kuukautta aikaa. Älä vielä vaadi koiraltasi liikaa, ts älä hermostu vaikka oppiminen tuntuu hitaalta. Se ei välttämättä vielä ole tottunut uuteen "komentajaan". Tästä kertoo myös se, että koira ei anna sinun koskea tassuihinsa; vasta kun se luottaa sinuun täysin ja se pitää sinua uuden laumansa pomona, tämänkin voisi kuvitella muuttuvan.

Vuoden ikäinen on sopivassa iässä jos haluat koiraasi opettaa, ja koiran henkinen kehitys jatkuu vielä muutaman vuoden; se on fyysisesti jo aikuinen mutta melko "pentu" vielä henkisesti. Kouluttaminen kyllä onnistuu.

Jos koira ei pidä muista koirista, älä pakota sitä muiden joukkoon. Pienillä koirilla pelko = muiden koirien haukkuminen on hyvin yleistä, ja pelko voi pahentua, jos viet koirasi väkisin koirakouluun - jossa koira joutuu vasten tahtoaan muiden koirien lähelle.

Voitat koiran luottamuksen paremmin jos et "pakota" sitä näihin pelottaviin tilanteisiin.
      Muuta en oikein osaa neuvoa - anna koirallesi aikaa tottumiseen, se varmasti oppii vielä vaikka mitä, se on kuitenkin vielä hyvin nuori! =)

• tuuli

Hei ja kiitos vastauksesta :)

Koira on ollut minulla nyt kaksi kuukautta.
        Se ei vielä tiedä kuka on pomo, ainakin luullakseni, koska se saattaa tehdä ihan mitä vain ihan millon se tahtoo. Olen yrittänyt opettaa, että se ei saa mennä sohvalle koska sohva on minulle eikä sille tarkoitettu, ja että se ei saa kerjää ruokaa koska se ei ole sen ruoka. Mutta tuntuu ettei se opi mitään. Mikä on oikea ja hyvä tapa opettaa koiralle että MINÄ olen pomo, ei se?
        Ja miten saan sen luottamaan itseeni? Sen leikki-ikä on myös mennyt jo, sitä ei kiinnosta ollenkaan leikkiä leluilla, ehkä pari kertaa hakee lelun jos heitän sille sitä mutta kyllästyy nopeasti. Miten saisin sen innostumaan koulutuksesta ja leikistä?

• Kata
        tuuli kirjoitti:

Se ei vielä tiedä kuka on pomo, ainakin luullakseni, koska se saattaa tehdä ihan mitä vain ihan millon se tahtoo. Olen yrittänyt opettaa, että se ei saa mennä sohvalle koska sohva on minulle eikä sille tarkoitettu, ja että se ei saa kerjää ruokaa koska se ei ole sen ruoka. Mutta tuntuu ettei se opi mitään. Mikä on oikea ja hyvä tapa opettaa koiralle että MINÄ olen pomo, ei se?
        Ja miten saan sen luottamaan itseeni? Sen leikki-ikä on myös mennyt jo, sitä ei kiinnosta ollenkaan leikkiä leluilla, ehkä pari kertaa hakee lelun jos heitän sille sitä mutta kyllästyy nopeasti. Miten saisin sen innostumaan koulutuksesta ja leikistä?

Itse olen myös ottanut aikuisen koiran, joka on nyt ollut minulla reilut kolme kuukautta. Vasta nyt se alkaa näyttää kotiutumisen merkkejä - esim se jemmaa leivänkannikoita nurkkiin, koppaansa yms. Joten kärsivällisyyttä =) kyllä koira sinuun tottuu!
        Avainsana koulutuksessa on makupalat, jos sinulla on sellainen makupala jota koirasi ei voi vastustaa, sen into koulutukseen kasvaa varmasti. Omani ei välitä koirille myytävistä herkuista - grillimakkaraa sen olla pitää, ja siitä riittää pienikin muru palkinnoksi, on se niiiin hyvää. =) Älä kuitenkaan kouluta liikaa, ettei siitä tule koiralle tylsää.

Alkuun ei omani suostunut tottelemaan sanaa "ei", vaikka se sen tiesikin. Tehokeinoina voi käyttää vesisuihkepulloa, käsien läpsäisyä yhteen tai sanomalehdellä läppäsyä esim omaan jalkaan (kovan läimäyksen äänen luulisi tehostavan "ei":n perillemenoa.) Tehosi ainakin minun koirallani. Nyt se tottelee "ei":n jos minulla on suihkepullo tai sanomalehti esillä, ehkä jonain päivänä se tottelee ilman näitä "pelotteita".

Kun koira on hyppäämässä sohvalle, sitä pitää kieltää kun se ON HYPPÄÄMÄSSÄ, vaikutusta ei ole kun se jo on sohvalla. Eli jos haluat kieltää sohvalle tulemisen, täytyy sitä kieltää jo kun se "ajattelee" tulemista.

Jos koira ei leiki niin se ei sitten leiki.. =) voi olla että löytyy jokin sellainen leikki josta koirasi innostuu, mutta jos sitä ei lelutkaan kiinnosta niin ei sitä välttämättä saa leikkimään muutenkaan. Riippuu paljon rodusta ja luonteesta, eivät kaikki ole leikkisiä.

• Kata2
        tuuli kirjoitti:

Hei!

Koirasi osaa kyllä istukäskyn, mikäli tekee sen, kun tarpeeksi kauan käsket. Se on voinut oppia, että ekasta ei vielä tarvi istua, vaan odottelee useampaa kertaa. Nyt opeta sille, että sitä istutaan heti ekasta käskystä. Eli sano istu. Jos ei tottele ekalla kertaa, niin paina takapuoli maahan sievästi ja totea samalla uudestaan istu. Samantien, kun peppu koskee maata, sano "vapaa" ja leiki/palkitse. Leikin täytyy olla innostavaa! Ja kehuminen aina erilaista.

Oma vuoden ikäinen koirani ei enää leiki sisällä, mutta ulkona kepit, kävyt ym. ovat parhaita koulutusvälineitä. Käytä mielikuvitusta.

Maahanmeno on alistumista, joten koirasi ei sitä ehkä siksi tee vapaaehtoisesti. Tässäkin voit sanoa maa ja vetää etutassut maahan. Tämä toimii, varsinkin kun koirasi on niin pienikokoinen.Muista heti vapaa, jotta koira tajuaa sen leikiksi. Vasta myöhemmin lisäät aikaa.

Itselläni ei ole kokemusta muille rähisevistä koirista. Mutta tännetulo-ongelma kuulostaa tutulta. Itse olen opettanut koiralleni, että tänne ei merkitse aina hihnaa, vaan joskus pääsee takaisin juoksemaan..

Tassua opetin antamaan niin, että laitoin käteni nyrkkiin koiran eteen sen istuessa (koira luulee, siellä olevan herkkua). Kun koira antaa tassua, niin sanoin tassu. Oppi nopeasti jopa antamaan aina sen puolen tassua, mitä kättä pidin nyrkissä.

Toivottavasti sait hiukan apua.. Ja menestystä koulutuksessa. Oma koirani on myös vuoden, joten tiedän, mitä se välillä on=)

• whitewolf

Koiran koulutuksen voi alottaa jo puol vuotiaana.Koiraahan voi opettaa jo 8viikkosena.Jos koiraa ei opeta alusta pitäen, sitä voi olla hankala hallita myöhemmin.Komennot istu, maahan ja paikka voi opettaa millon vaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      91
      2531
    2. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      67
      1465
    3. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      84
      1423
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      13
      1208
    5. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      81
      943
    6. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      19
      910
    7. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      105
      804
    8. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      36
      800
    9. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      54
      783
    10. Rakastan sinua

Yhä.
      Ikävä
      30
      716
    Aihe