Haluan asentaa itse autooni Webaston talvea varten täydellisesti. Ajattelin laittaa takakonttiin toisen akun vain Webastoa varten. Eli Webastoa voisi huudattaa surutta kovilla pakkasilla 30-60 minuuttia eikä auton oma akku tyhjenisi ollenkaan. Ajan paljon lyhyttä matkaa, joten en saisi autoa käyntiin jos Webasto olisi kytketty auton omaan akkuun.
Latauksen akulle ajattelin toteuttaa siten, että laturin herätevirtajohdosta otan releen kelalle navan jolloin rele kytkee akut yhteen kun laturi alkaa ladata. Toimiiko?
Tietysti Webasto-akku saattaa tyhjentyä, mutta jos valitsee akuksi sellaisen akun joka luovuttaa virtaa huonommin ja ottaa vastaan paremmin, voisi se kestää paremmin latauksessa. Ainakin auto käynnistyy varmasti.
Webaston sähkökytkennästä on vielä epäselvyyksiä.
1. Jos kytken Webaston puhallinohjauksen puhaltimen etuvastuksen asentoon 3, silloinhan kaikki takalasinlämmittimet, pyyhkimet sun muut menee päälle kun virta kulkee tuulettajan katkaisimen kautta virtalukkoon ja sieltä eteenpäin! Miten estetään? Puhallin ottaa virtaa muutama sata wattia täysillä, mikään diodi ei taida kestää? Vaihtorele? Vaihtoreleen ollessa lepotilassa menee puhaltimen 3-asentoon virta auton puhaltimen katkaisimen kautta. Kun webasto käynnistää puhaltimen, vaihtorele vetää ja menee puhaltimeen virta kakkosakulta vaihtoreleen toisen nastan kautta? Toimiiko?
2. Minkälainen kytkentä tehdään että Webasto toimii ajon aikana ilman kelloa? Kytketään virtalukosta johto kytkimen kautta Webaston herätteeseen? Saako III Golfiin takalasinlämmittimen katkaisimen viereen katkaisinta jossa olisi nuolet ylöspäin jotka kuvaavat lämpöä? Onko Webastossa sisäänrakennettu termostaatti?
Entäs vesikytkentä? Miten kytketään III Golfiin siten, että ensin lämpenee sisätilat, sitten moottori, mutta vaikka lämppärin kääntäisi täysin kylmälle, veden kierto moottoriin ei esty. Onko III Golfissa lämppärin säätö ilmaläpällä vai kiertoa kuristavalla hanalla? Ainakin lämppäri jäähtyy nopeasti kun kääntää kuumalta kylmälle.
Täydellinen Webaston asennus ITSE!
15
36443
Vastaukset
- autosähkö
kyllä sun tosiaan kannattaa itse kytkeä toi webasto,kun kerran homma on noinkin hyvin hallussa.se on sitten mukava lämmitellä sen palavan auton vieressä,vai mitä.
- sähkäri12
Näin kannattaa. Mites muuten diisselit kytketään Webastoon? Moottorin kyljestä vain t-haaralla Webastolle pumpun kautta? En ole perehtynyt auton sähköihin mutta talon sähköt hoituu ja hyvin! Voiko kaapelina muuten käyttää esim. MMJ:tä?
- mmj:tä
sähkäri12 kirjoitti:
Näin kannattaa. Mites muuten diisselit kytketään Webastoon? Moottorin kyljestä vain t-haaralla Webastolle pumpun kautta? En ole perehtynyt auton sähköihin mutta talon sähköt hoituu ja hyvin! Voiko kaapelina muuten käyttää esim. MMJ:tä?
Käytä ihmeessä, vähintään 10mm2, äly hoi.
Netissä on paljon webaston asennusohjeita pdf tiedostoina walmistajan tekemiä, googleta
- ML213
Sitä vain jäin miettimään, mitä voitat toisen akun kytkennällä.Ladata se pitää kutenkin ja toisaalta lämmitin ei toimi, jos jännite laskee riittävän alas.
Asennuksen voi tietenkin tehdä itse, mutta "varmuuden vuoksi" mukana tulevan ohjeen mukaan.- sähkäri12
Ainakin se auto lähtee käyntiin. Lataahan se auto sitä silloin kun sillä ajetaan! Onko III Golfissa lämppärin lämmönsäätö ilmaläpällä vai kuristusventtiilillä?
- ML213
sähkäri12 kirjoitti:
Ainakin se auto lähtee käyntiin. Lataahan se auto sitä silloin kun sillä ajetaan! Onko III Golfissa lämppärin lämmönsäätö ilmaläpällä vai kuristusventtiilillä?
Niinpä juuri.Ongelmahan sinulla oli lyhyet ajomatkat eli missä välissä se lataisi sen apuakun.Muuten itse lämmitin vie yllättävän vähän virtaa akusta.Sisätilan lämmitin on se virran syöppö, jos meinaa lämmittää kunnolla sisätiloja.
Toinen ihmetykseni/ristiriita on miten lämmityslaitteen lämmönsäätö liittyy tähän. Lämmityslaitteen vesihanahan on auki lämmityskautena ja kesällä tuskin lämmitellään moottoria. - sähkäri12
ML213 kirjoitti:
Niinpä juuri.Ongelmahan sinulla oli lyhyet ajomatkat eli missä välissä se lataisi sen apuakun.Muuten itse lämmitin vie yllättävän vähän virtaa akusta.Sisätilan lämmitin on se virran syöppö, jos meinaa lämmittää kunnolla sisätiloja.
Toinen ihmetykseni/ristiriita on miten lämmityslaitteen lämmönsäätö liittyy tähän. Lämmityslaitteen vesihanahan on auki lämmityskautena ja kesällä tuskin lämmitellään moottoria.Ainakin autossani on 120a laturi ja hyvin on riittänyt virta.
Aamuisin tulee ajettua 10km koska lapset pitää viedä kouluun ja sitten takaisin kotiin ja sieltä puolen tunnin päästä 5km töihin ja sitten 5km ruokatunnille ja 5 km takaisin ja sitten taas 20km ja puolen tunnin päästä toiset 20km koska lapset täytyy hakea koulusta ja viedä kotiin ja sitten vielä se 5km takaisin kotia.
Virta on ainakin riittänyt hyvin tähän asti enkä omista lohkolämmitintä. Minulla on tapana sammuttaa auto jos tiedän että joudun odottamaan puolta minuuttia pidempään. Apuvirtaa ei ole tarvittu ikinä. Jos akku on päässyt niin tyhjäksi että kone ei ole käynnistynyt, on aika vaihtaa akku. Vaihdan sen varmuuden vuoksi 3 vuoden välein.
Se lämppärin hana liittyy tähän siten, että jos kytken Webaston lämmittämään ajon aikana moottoria ja laitan lämppärin kylmemmälle ja kone ei ole vielä täysin lämminnyt niin veden kierto koneeseen ei tulisi estyä.
Mihin väliin se Webasto III Golfissa oikeasti kytketään? Vesipumpun ja koneen väliin? Lämppärille menevän ja koneen väliin? Lämppäriltä tulevan ja koneen väliin?
Kyllähän se lämmitin-akku pitäisi latautua hyvinkin koska ajoa tulee yhteensä aika paljon eikä starttimoottori vie virtaa siitä akusta joten ainoa vajaus tulee lämmittimestä. Tunti tulee luultavasti ajettua yhteensä joka päivä, ei tosin yhtäjaksoisesti ja Webastoa saatan käyttää ajojen välissäkin.
Ajoa tulee kuitenkin 50tkm per vuosi ja suurin osa työajoa joten talvella tulee kerran-pari viikkoon vielä pitempi reissu tehtyä. Siksi ajattelin kytkeä toisen akun, että lämmitintä voi käyttää huoletta viikolla paljon ja sitten kun tulee ajettua enemmän lämmitin-akku latautuu hyvin taas seuraavaa viikkoa varten eikä auton käynnistyminen vaarannu vaikka lämmitin-akku meneekin tyhjäksi.
Tosin joskus voi tulla kuukausi putkeen lyhyttä ajoa. - tulee...
sähkäri12 kirjoitti:
Ainakin autossani on 120a laturi ja hyvin on riittänyt virta.
Aamuisin tulee ajettua 10km koska lapset pitää viedä kouluun ja sitten takaisin kotiin ja sieltä puolen tunnin päästä 5km töihin ja sitten 5km ruokatunnille ja 5 km takaisin ja sitten taas 20km ja puolen tunnin päästä toiset 20km koska lapset täytyy hakea koulusta ja viedä kotiin ja sitten vielä se 5km takaisin kotia.
Virta on ainakin riittänyt hyvin tähän asti enkä omista lohkolämmitintä. Minulla on tapana sammuttaa auto jos tiedän että joudun odottamaan puolta minuuttia pidempään. Apuvirtaa ei ole tarvittu ikinä. Jos akku on päässyt niin tyhjäksi että kone ei ole käynnistynyt, on aika vaihtaa akku. Vaihdan sen varmuuden vuoksi 3 vuoden välein.
Se lämppärin hana liittyy tähän siten, että jos kytken Webaston lämmittämään ajon aikana moottoria ja laitan lämppärin kylmemmälle ja kone ei ole vielä täysin lämminnyt niin veden kierto koneeseen ei tulisi estyä.
Mihin väliin se Webasto III Golfissa oikeasti kytketään? Vesipumpun ja koneen väliin? Lämppärille menevän ja koneen väliin? Lämppäriltä tulevan ja koneen väliin?
Kyllähän se lämmitin-akku pitäisi latautua hyvinkin koska ajoa tulee yhteensä aika paljon eikä starttimoottori vie virtaa siitä akusta joten ainoa vajaus tulee lämmittimestä. Tunti tulee luultavasti ajettua yhteensä joka päivä, ei tosin yhtäjaksoisesti ja Webastoa saatan käyttää ajojen välissäkin.
Ajoa tulee kuitenkin 50tkm per vuosi ja suurin osa työajoa joten talvella tulee kerran-pari viikkoon vielä pitempi reissu tehtyä. Siksi ajattelin kytkeä toisen akun, että lämmitintä voi käyttää huoletta viikolla paljon ja sitten kun tulee ajettua enemmän lämmitin-akku latautuu hyvin taas seuraavaa viikkoa varten eikä auton käynnistyminen vaarannu vaikka lämmitin-akku meneekin tyhjäksi.
Tosin joskus voi tulla kuukausi putkeen lyhyttä ajoa.lämppärille menevään letkun väliin. ja muistaakseen on läpällä ja puhallin kytkentä tehdään yleensä suoraan puhaltimelle ei se mitään muita sähkölaitteita rupea käyttämään ainoastaan puhallin pyörii ja toista akkua et tarvitse koska webasto sammuu kun lämpeää tarpeeksi. muistaakseen n. 70 astetta yleensä noin 10-15 minuuttia riittää.
- vedenkierto
sähkäri12 kirjoitti:
Ainakin autossani on 120a laturi ja hyvin on riittänyt virta.
Aamuisin tulee ajettua 10km koska lapset pitää viedä kouluun ja sitten takaisin kotiin ja sieltä puolen tunnin päästä 5km töihin ja sitten 5km ruokatunnille ja 5 km takaisin ja sitten taas 20km ja puolen tunnin päästä toiset 20km koska lapset täytyy hakea koulusta ja viedä kotiin ja sitten vielä se 5km takaisin kotia.
Virta on ainakin riittänyt hyvin tähän asti enkä omista lohkolämmitintä. Minulla on tapana sammuttaa auto jos tiedän että joudun odottamaan puolta minuuttia pidempään. Apuvirtaa ei ole tarvittu ikinä. Jos akku on päässyt niin tyhjäksi että kone ei ole käynnistynyt, on aika vaihtaa akku. Vaihdan sen varmuuden vuoksi 3 vuoden välein.
Se lämppärin hana liittyy tähän siten, että jos kytken Webaston lämmittämään ajon aikana moottoria ja laitan lämppärin kylmemmälle ja kone ei ole vielä täysin lämminnyt niin veden kierto koneeseen ei tulisi estyä.
Mihin väliin se Webasto III Golfissa oikeasti kytketään? Vesipumpun ja koneen väliin? Lämppärille menevän ja koneen väliin? Lämppäriltä tulevan ja koneen väliin?
Kyllähän se lämmitin-akku pitäisi latautua hyvinkin koska ajoa tulee yhteensä aika paljon eikä starttimoottori vie virtaa siitä akusta joten ainoa vajaus tulee lämmittimestä. Tunti tulee luultavasti ajettua yhteensä joka päivä, ei tosin yhtäjaksoisesti ja Webastoa saatan käyttää ajojen välissäkin.
Ajoa tulee kuitenkin 50tkm per vuosi ja suurin osa työajoa joten talvella tulee kerran-pari viikkoon vielä pitempi reissu tehtyä. Siksi ajattelin kytkeä toisen akun, että lämmitintä voi käyttää huoletta viikolla paljon ja sitten kun tulee ajettua enemmän lämmitin-akku latautuu hyvin taas seuraavaa viikkoa varten eikä auton käynnistyminen vaarannu vaikka lämmitin-akku meneekin tyhjäksi.
Tosin joskus voi tulla kuukausi putkeen lyhyttä ajoa.esty millään tavalla webaston käytössä. jos ymmärsin oikein mitä tarkoitat. neste vain kiertää webaston kautta ja kun webasto on päällä se lämmittää nestettä ja sisä tilan lämpöä voit säätää ihan vapaasti
- sähkäri12
vedenkierto kirjoitti:
esty millään tavalla webaston käytössä. jos ymmärsin oikein mitä tarkoitat. neste vain kiertää webaston kautta ja kun webasto on päällä se lämmittää nestettä ja sisä tilan lämpöä voit säätää ihan vapaasti
Estyyhän se jos vesi kiertää lämppärin kautta ja lämppäriä pannaan pienemmäksi jolloinka vesi ei kierräenään niin vauhdilla jos säätö hanalla, mutta jos se kerta nyt on läpällä niin ei ongelmaa.
Tarvitsenhan minä sen toisen akun koska en halua vaarantaa auton käynnistyvyyttä lämmittämällä sitä kunnolla ja ajamalla lyhyitä matkoja.
Meneehän se virta sieltä puhaltimelta toisille sähkölaitteille näin: Puhallin -> puhaltimen katkaisija -> sulake -> virtalukko -> esim. takalasinlämppärin sulake -> takalasin lämppäri jos kytkin jäänyt ON-asentoon! - nyt ei ole
sähkäri12 kirjoitti:
Ainakin autossani on 120a laturi ja hyvin on riittänyt virta.
Aamuisin tulee ajettua 10km koska lapset pitää viedä kouluun ja sitten takaisin kotiin ja sieltä puolen tunnin päästä 5km töihin ja sitten 5km ruokatunnille ja 5 km takaisin ja sitten taas 20km ja puolen tunnin päästä toiset 20km koska lapset täytyy hakea koulusta ja viedä kotiin ja sitten vielä se 5km takaisin kotia.
Virta on ainakin riittänyt hyvin tähän asti enkä omista lohkolämmitintä. Minulla on tapana sammuttaa auto jos tiedän että joudun odottamaan puolta minuuttia pidempään. Apuvirtaa ei ole tarvittu ikinä. Jos akku on päässyt niin tyhjäksi että kone ei ole käynnistynyt, on aika vaihtaa akku. Vaihdan sen varmuuden vuoksi 3 vuoden välein.
Se lämppärin hana liittyy tähän siten, että jos kytken Webaston lämmittämään ajon aikana moottoria ja laitan lämppärin kylmemmälle ja kone ei ole vielä täysin lämminnyt niin veden kierto koneeseen ei tulisi estyä.
Mihin väliin se Webasto III Golfissa oikeasti kytketään? Vesipumpun ja koneen väliin? Lämppärille menevän ja koneen väliin? Lämppäriltä tulevan ja koneen väliin?
Kyllähän se lämmitin-akku pitäisi latautua hyvinkin koska ajoa tulee yhteensä aika paljon eikä starttimoottori vie virtaa siitä akusta joten ainoa vajaus tulee lämmittimestä. Tunti tulee luultavasti ajettua yhteensä joka päivä, ei tosin yhtäjaksoisesti ja Webastoa saatan käyttää ajojen välissäkin.
Ajoa tulee kuitenkin 50tkm per vuosi ja suurin osa työajoa joten talvella tulee kerran-pari viikkoon vielä pitempi reissu tehtyä. Siksi ajattelin kytkeä toisen akun, että lämmitintä voi käyttää huoletta viikolla paljon ja sitten kun tulee ajettua enemmän lämmitin-akku latautuu hyvin taas seuraavaa viikkoa varten eikä auton käynnistyminen vaarannu vaikka lämmitin-akku meneekin tyhjäksi.
Tosin joskus voi tulla kuukausi putkeen lyhyttä ajoa.mitään järkeä vaihtaa akku kolmen vuoden välein. Ei akut nykyisin ole mitään lyijyakkuja.
Itselläni on pakettiauto, jossa kaksi akkua kesti hyvin kymmenen vuotta ja lähti surutta käyntiin vielä 25 asteen pakkasessa ilman lämmitystä.
Täyssynteettiset kunnon öljyt koneeseen joka öljynvaihtokerta ja sillä sipuli. - sivusta seuraaja
sähkäri12 kirjoitti:
Estyyhän se jos vesi kiertää lämppärin kautta ja lämppäriä pannaan pienemmäksi jolloinka vesi ei kierräenään niin vauhdilla jos säätö hanalla, mutta jos se kerta nyt on läpällä niin ei ongelmaa.
Tarvitsenhan minä sen toisen akun koska en halua vaarantaa auton käynnistyvyyttä lämmittämällä sitä kunnolla ja ajamalla lyhyitä matkoja.
Meneehän se virta sieltä puhaltimelta toisille sähkölaitteille näin: Puhallin -> puhaltimen katkaisija -> sulake -> virtalukko -> esim. takalasinlämppärin sulake -> takalasin lämppäri jos kytkin jäänyt ON-asentoon!Heh.Näin vuosien jälkeen,ethän edes yrittänyt asentaa webastoa itse.Ei helvetti
- peltsi 3
Kysyisin neuvoa miten webasto kytketään manuaaliseksi toimimaan? automaattinen vie aina akun tyjäksi kun tuli pakkaset. Kia sorento jättää joka syksy tielle, Vara-akku oltava mukana jos poistuu kylän ulko puolelle.Laturi syöttää 14V. onkohan liian vähän? toinen asia :Voikohan huoltovapaaseen akkuun lisätä vettä poraamalla reikiä kennojen kohdalle ?
- hjklöxz
Voi porata, mutta tuskin kannattaa. Eiköhän sieltä löydy jonkin kannen alta valmiitakin reikiä. Huoltovapaa akku ei ole täysin tiivis.
- Anonyymi
Kooriakki on niin kovan poijan autuu notta niin niin lämmityskones valamiina uures mukana! Komia on kooran är äs
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581371Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221104Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73859