avoparin ero/asunto

maksajako?

Tilanne seuraava: ero tulossa, muija omistaa asunnon kokonaan, minä pistänyt kämppään n.40000 euroa vuoden aikana remonttiin (tarvikkeet työpalkat) mulla kaikki kuitit yms. tallella ja pystyn ainakin suurimman osan todistamaan että ne mun tililtä maksettu. Meidän piti tehdä joku sopimuslappu mutta ei oo tullut tehtyä? voinko vaatia remonttikuluja itselleni vai pitäskö alkaa repiä tapettia, lautaa yms. irti seinästä;)Mitähän laki sanoo asiasta. Oonkohan ollut vain sinisilmäinen hölmö kun luottanut naiseeni?

10

2922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huijattu

      moi jos sulla kuitit tallella, niin varmaan on kyseessä perustettoman edun palautuksesta, siitä laki olemassa ja heikomman suojasta...ehkä vois olla paikalla käynti asianajajalla...ehkä parempi kuin kunnan/kaupungin oikeusavustaja.mulla samasta asiasta vireillä juttu...näyttö tärkeintä ja kuitit ja tiliotteet niitä.onnea sinulle toivotan et asia selviii.....

    • asuinkustannukset?

      Oletko asustellut asunnossa ns. ilmaiseksi? Jos olet maksanut vain puolet sähköstä/vedestä, niin tuo summa menisi varmaan ihan ns. vuokraosuudeksi asumisestasi... Siis noinkin voi ajatella :( Koita hyvä mies saada sopu aikaan. Jos päälle tulee vielä AA-kulut, niin summasta ei jää käteen kovin paljon.

      • ohos mikä tieto

        asuinkustannuksista pitää olla paperi tehty jos niit meinaa pyytää sellanen kuin vuokrasopimus....


      • mieks

        Samaa mieltä sopimisesta. Pitä tuleva eksa tuumaa hommasta vain onko välit niin solmussa, ettei järkevä keskustelu onnistu?


      • vi....aa ja h......sti
        mieks kirjoitti:

        Samaa mieltä sopimisesta. Pitä tuleva eksa tuumaa hommasta vain onko välit niin solmussa, ettei järkevä keskustelu onnistu?

        Aika sama homma mulla kun muija omistaa ja kulut maksettu puoliks, plus tein ite täyden remontin ja näppejäni jään nuolee ja lisäks katuoja taitaa olla seuraava paikka!! Oli viimeinen kerta kun naiseen luotan ilman paperilla tehtyjä sopimuksia!! Vaikka tuskin enää tästä ylös pääsen.


    • ...

      .. yrittämään sopimuksen tekemistä jos suinkin mahdollista.. Oikeuteen meneminen on aina arpapeliä..

    • Nimetön

      Asuntomme omistusosuus 50/50. Erotessa mies jäi asumaan siihen ja minä muutin pois. Nyt mies tekee kaiken maailman "remontteja" minulta lupaa kysymättä esim. kaatelee puita pihapiiristä kielloistani huolimatta! Muista "remonteista" esittelee minulle kuitteja ja vaatii rahaa niistä! Olen kieltänyt remontit, mutta hänen mielestään vanhaan taloon niitä tarvii tehdä. Ei suostu muuttaan pois eikä lunastaan osuuttani. Minulla ei mitään käytännön käyttöoikeutta asuntoon. Neuvokaa viisaammat???

    • runokyyhky

      Asumme vielä erillään. Yhteen muutosta on ollut puhetta. Miehellä vanha omakotitalo - kunnostusta vailla. Minulle hän ei halua osaakaan myydä, mutta remonttiraha kelpaa. Järkikin sen sanoo, että kuitteja kun oikeuteen lähtee viemään, niin sinne meni pikku sentit, niin että sujahti. Minkälainen sopimuksen siis pitäisi olla?
      Tästä on syntynyt monet taistelut.
      Yhteen en muuta, ennenkuin asiat on selkeitä. Ja niinhän se vaan on, että ei liikoja voi luottaa toiseen, mutta välillä miettii, että onko aikuisiällä muita vaihtoehtoja, kuin asua eri osoitteissa. Sekin on välillä aikamoista "työtä".
      Muistakaa ottaa kopiot kuiteista. Osista kun tekstit katoaa nopeastikin.

      • käytännöllistä

        jos et omista, et maksa korjauksia. Kukin huoltaa ja korjaa oman omaisuutensa. Juoksevista kuluista ja asumisesta tietysti sovitaan erikseen, mutta mistään myyntiarvoon vaikuttavasta ei ilman omistusoikeutta tai muita selviä papereita pidä maksaa mitään. Kuluihin toki voidaan sisällyttää "vuokraosuus", jolla omistaja voi tehdä mitä haluaa... Minä olisin näin tyly. Joka tapauksessahan kaksin asuminen on sähkön, lämmityskulujen ym. jakamisen takia halvempaa kuin yksin, eli hyöty on kuitenkin molemminpuolinen.


    • on paperissa

      Yksi esimerkki. Työkaverini (nainen) osti yksin tontin, johon rakensivat omakotitalon. Mies teki talon lähes kokonaan yksin, sen alan miehiä kun oli.

      Mies erehtyi vieraisiin ja tuli lähtö juuri valmistuneesta talosta. Mies lähti aivan tyhjin käsin, ei auttanut selitykset työstä ja tarvikkeiden ostolaskuista. Oikeutta kyllä käytiin.

      Omistusoikeus taitaa valitettavasti aina selvitä papereista ja joidenkin kuittien ja työmäärien selittäminen on ajanhukkaa. Tiedän, että on kohtuullistamispykälä mutta käytössä todella harvoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8751
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2361
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe