Minulla on pari viikkoa ollut seuraavanlaista oiretta, joka alkaa iltaisin aina yleensä:
Häntäluun ja ristiselän kohdalla paineen omainen kipu/särky, ei kuitenkaan normaalia elämää juurikaan haittaa mutta ärsyttää. Sen lisäksi on kokoajan painetta peräsuolessa, vatsa ei ole kovalla, ja toimii normaalisti, mutta silti kokoajan tuntuu että olis tarvetta mennä vessaan. Sitten kun ponnistaa niin mitään ei tule mutta paine hetkeksi helpottaa ja palaa taas takaisin. Kävin lääkärissä, selässä ei ollut mitään vikaa ja peräsuolen tähystyksessäkin kaikki oli ok. Voisiko kyse olla toiminnallisesta häiriöstä? Samalla tuntuu välillä myös puristavaa tunnetta vyötärön/lantion seudulla? Onko kenellekään vastaavia oireita? Verikokeet on on otettu, kaikki arvot kohdallaan, ei keliakiaa eikä laktoosi-intoleranssia.
Paine peräsuolessa
7
35927
Vastaukset
- Samaa vaivaa
Paine voi johtua ärtyneestä eturauhasesta, toinen vaihtoehto on laskimolaajentumat, jotka silloin, tällöin pullistelevat niin että niitä ei itse huomaa, eikä niitä tähystyksessäkään välttämättä huomaa.
Mulla epäilty jompaa kumpaa ja tähystetty myös on useaampaankin kertaan, myös paksusuolitähystys tehty.
Ja mulla aivan samaa että olisi tarvetta käydä vessassa, yksi kerta päivässä ei riitä, tarvetta olisi päivässä käydä useamman kerran.- sanoi
että kyseessä on hermostoon liittyvä häiriö, tuntuu jomotuksena ja kipuna häntäluun ja ristiselän alueella ja luo painetta peräsuoleen. Ulostaminen ei paranna eikä pahenna kipuja tai painetta. Pitäisi mennä ajan kanssa ohitse.
- Samaa vaivaa
sanoi kirjoitti:
että kyseessä on hermostoon liittyvä häiriö, tuntuu jomotuksena ja kipuna häntäluun ja ristiselän alueella ja luo painetta peräsuoleen. Ulostaminen ei paranna eikä pahenna kipuja tai painetta. Pitäisi mennä ajan kanssa ohitse.
ainakin puolitoista vuotta jos ei jo pitempäänkin.
Saattaa olla kyse myös lihasjännityksestä tai lihaskireydestä, johon apu löytyy lähinnä lihaksistoa rentouttavista lääkkeistä. Näin kertoi minulle yksi erikoislääkäri.
Minulla ei ole jomotusta ja kipua häntäluun kohdalla taikka ristiselässä, vaan lähes päivittäinen paine peräsuolessa ja tarve päästä vessaan, kuten siis olisi iso hätä.
Oletko kokeillut lämpöhoitoa? - asiasta
Samaa vaivaa kirjoitti:
ainakin puolitoista vuotta jos ei jo pitempäänkin.
Saattaa olla kyse myös lihasjännityksestä tai lihaskireydestä, johon apu löytyy lähinnä lihaksistoa rentouttavista lääkkeistä. Näin kertoi minulle yksi erikoislääkäri.
Minulla ei ole jomotusta ja kipua häntäluun kohdalla taikka ristiselässä, vaan lähes päivittäinen paine peräsuolessa ja tarve päästä vessaan, kuten siis olisi iso hätä.
Oletko kokeillut lämpöhoitoa?Mulla lääkäri sanoi tosiaan, että ohimenevää, mulla liittyy tohon tosiaan toi alaselän jomottova kipu, joka johtuu jostain peräaukon ja häntäluun läheisyydessä sijaitsevasta hermosta, joka ei joillain tapaa "ole kunnossa". Eli hermo aiheuttaa kivun ja paineen, mulla paine helpottaa heti jos jännitän sulkijalihasta, mutta kun sulkijalihaksen rentouttaa, paine palaa takaisin. Täytynee mennä fysioterapeutin puheille ja kysyä neuvoja.
- elikkäs
asiasta kirjoitti:
Mulla lääkäri sanoi tosiaan, että ohimenevää, mulla liittyy tohon tosiaan toi alaselän jomottova kipu, joka johtuu jostain peräaukon ja häntäluun läheisyydessä sijaitsevasta hermosta, joka ei joillain tapaa "ole kunnossa". Eli hermo aiheuttaa kivun ja paineen, mulla paine helpottaa heti jos jännitän sulkijalihasta, mutta kun sulkijalihaksen rentouttaa, paine palaa takaisin. Täytynee mennä fysioterapeutin puheille ja kysyä neuvoja.
peräsuolen laskeuma aiheuttaa tätä oiretta. Naisilla syy on hormonaalinen ja miehillä voimakkaat lihakset joilla ponnistetaan ja hajoitetaan alavatsan tuki, joka pitää suolet paikoillaan. Esim nostorajoitukset töissä ovat aiheellisia tai täytyy osata nostotekniikka hyvin, esim painonnostajat osannevat.
- voimat
Minulla on samalaisia ongelmia. Ulostamisen tunnetta ja myös paineen tunnetta peräsuolessa. Olen aloittanyt vyöhyketeraupetin hoidon . Lääkärit nostavat kädet pystyyn he eisät pysty autaas. On tehty tähystys . Kaikki pitäisi olla kunnossa
Olen vaipunut epätoivoon. Nyt odotan v.terapiasta apua- iorshg
Kansankielellä: "perseestä vetää suonta", hienostuneesti sanottuna "ärtyneen suolen oireyhtymä": eli välillä esim. yöllä heräät pistävään kipuun tai kramppiin peräsuolen ja häntäluun alueella ja joillain myös koko lantionpohjan ja alavatsan alueella. Naiset voivat tuntea tuskan jopa munasarjojen alueella. kipu on kova, voit jopa pyörtyä, mitään elimellistä vaivaa ei löydy.
Joitain voi helpottaa ulostaminen. tuntuu tosiaan kuin joku kova ulostemassa työntyisi ulos mutta todellisuudessa sieltä ehkä tulee limainen ulostekikkara. joillain reipas ulostaminen voi jopa laukaista kivun. jotkut väittävät että magnesium ehkäisee kohtauksia. useat väittävät saavansa helpotusta täysin gluteenittomasta ja sokerittomasta ruoavaliosta.
Monella oire liittyy stressiin. itse pääsin oireista täysin vapaaksi kun rupesin karppaan eli kaikki leipä, viljat ja sokeri pois. mutta liha on heikko vaikka henki on vahva ja taas kun aloitin pullan ja sokerin mässytyksen vaiva on pikku hiljaa hiipinyt kaveriksi. olen saanut pikkuhelpotusta keskittymällä hengitykseen eli hengitän syvää ja rauhallisesti ja ajattelen vain hengitystä.
Toinen on jooga eli varovasti lantiota avaavat joogaliikkeet ja tietoinen hengitys. paras olisi se vähähiilarinen ruokavalio mistä esim. sokeritautilääkäri antti heikkilä paasaa, mutta kun se sokru, nisupulla ja pitsa on niin hyvää.... jotkut väittää että pelkkä gluteenin eli viljan jättäminen pois jo riittää parantamaan tuon vaivan. taas kun viimeyönä valvoin parituntia hengitellen syvään ja seitiohuesti hivellen peräaukkoani veskipaperilla (yllättävä konsti joka toisinaan laukaisee krampin) pääti taas kerran tehdä ruokavalioremontin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783190
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313301752- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51310Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264