KORVAKORUT VAUVALLA

Pohdinpa vaan

Tekisisi mieleni laittaa puolivuotiaana tyttärelleni korvakorut. Onko kokemusta, että laitetaanko kultasepänliikkeissä niin pienelle reikiä.

28

4214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie vaan

      en oo ihan varma, mutta tiedettäisiinkö terveysasemalla, vai laitetaanko siellä enää edes reikiä???ööö..

      • mie vaan

        luulen että joillakin kultasepänliikkeillä voi olla eriäviä rajoja siitä milloin laittavat reikiä korviin. Esim jotkut voi olla sitä mieltä että vasta kun itse osaa sanoa että haluaa ja toisilla esim. 3kk ylöspäin mutta toisaalta voisit ottaa ihan keltaset sivut esiin ja soitella kultasepänliikkeeseen ja kysyä..??helsingin alueella vois varmaan olla enenmmän paikkoja missä laitetaan ihan pikkuisillekin, en tiedä missäköhän päin asut mut kuiteskin.


    • Sisely

      , mutta täytyypi sanoa, ettei mielestäni ole mitään järkeä/syytä laitattaa puolivuotiaalle reikiä! Enemmänkin se minusta on melkoisen typerä ajatus...

      Miksi haluat vauvalle, joka ei ymmärrä koko höpötyksestä mitään, reiät korviin? Malttaisitkohan odottaa korvakorujen kanssa siihen, että lapsesi itse ne haluaa?

    • vauvalle

      korvakorut? Ehtiskö vähän myöhemmin?

    • tulehdus

      Etelässähän kaikilla pikkuvauvoilla on korvakorut. Onhan ne korvakorut nätit, mutta muistan elävästi itse kuinka reijät laitettiin kun olin 9-vuotias. Se sattui ja sen jälkeen reikiä piti huoltaa, koruja pyörittää ja pestä reijän seutua antiseptisella aineella, mutta silti reijät tulehtuivat. Kesäaika on tulehdusten kannalta pahinta aikaa!

      • Anonyymi

        Lääkäri laittaa ne korvakorut Espanjassa vastasyntyneille. Ei kultaseppä.
        Kulttuurikysymys. En antaisi laittaa alle 12-vuotiaalle.


    • mary123

      No ei tulis mieleen kanssa laittaa tyttärelleni korvakoruja puolivuotiaana eikä moneen aikaan, joskus kouluiässä ehkä..

    • se sun

      vauvasi haro korvalehtiään koko ajan? Meillä ainakin ronkkii niitä sen verran, etten tosiaan uskaltais ottaa riskiä, että repisi korun irti vahingossa.

    • mieti vielä

      musta tuo ei ole lainkaan viisasta...

      ja muistapa ettei kaikki tahdo edes korvareikiä...siinäpä sitten selität lapselles, että sillä on korvareiät, koska ÄITI halus ne...

    • -_-

      Minun kolme vuotias tyttäreni pyysi korvakoruja korviinsa. Kerroin että hän voi ne saada jos todella haluaa, mutta että hänen täytyy ymmärtää että se sattuu kun ne laitetaan ja että äidin täytyy antaa niitä puhdistaa...Tyttö päätti että korvakoruja ei nyt laiteta. Olen myös sitä mieltä että lapsen täytyy itse saada päättää haluaako koruja.

      • mie vaan

        no joo...etelässähän tosiaan vauvojenkin korvien rei'ittäminen on ihan itsestäänselvää, ei siitä tällästä numeroa nosteta. Aloittajahan kysy että missä niitä vois laitattaa eikä mitään teidän perkeleen ruikuttajien ainasta "hui kauhistus" kommentteja. Eli jos ette osaa aloittajaa auttaa niin menkää vittuun täältä.


      • mie vaan
        mie vaan kirjoitti:

        no joo...etelässähän tosiaan vauvojenkin korvien rei'ittäminen on ihan itsestäänselvää, ei siitä tällästä numeroa nosteta. Aloittajahan kysy että missä niitä vois laitattaa eikä mitään teidän perkeleen ruikuttajien ainasta "hui kauhistus" kommentteja. Eli jos ette osaa aloittajaa auttaa niin menkää vittuun täältä.

        Apteekista saa näitä emla-laastareita mitä käytetään
        nimenomaan pieniin toiminpiteisiin lievittämään kipua. Apteekista saa ilman reseptiä.

        http://www.lääkeinfo.fi/\Medicine.aspx?m=1088&d=18003&i=ASTRAZENECA_EMLA_EMLA laastari, ilman reseptiä


      • mie vaan
        mie vaan kirjoitti:

        Apteekista saa näitä emla-laastareita mitä käytetään
        nimenomaan pieniin toiminpiteisiin lievittämään kipua. Apteekista saa ilman reseptiä.

        http://www.lääkeinfo.fi/\Medicine.aspx?m=1088&d=18003&i=ASTRAZENECA_EMLA_EMLA laastari, ilman reseptiä

        http://www.lääkeinfo.fi/\Medicine.aspx?m=1088&d=18003&i=ASTRAZENECA_EMLA_EMLA laastari, ilman reseptiä


      • ollakaan
        mie vaan kirjoitti:

        no joo...etelässähän tosiaan vauvojenkin korvien rei'ittäminen on ihan itsestäänselvää, ei siitä tällästä numeroa nosteta. Aloittajahan kysy että missä niitä vois laitattaa eikä mitään teidän perkeleen ruikuttajien ainasta "hui kauhistus" kommentteja. Eli jos ette osaa aloittajaa auttaa niin menkää vittuun täältä.

        etelässä. Menehän takaisin teiniäitien palstalle siitä,kultaseni.


    • ..............................

      Miten ihmeessä voit tehdä tuollaista viattomalle lapselle?

      Itse otin korvareijän ala-asteella, kun halusin. Itkin monta viikkoa kun niitä putsattiin ja kirveli ja sattui. Otin pois.

      IKINÄ IKINÄ IKINÄ en satuttaisi lastani sillä tavalla. Ja turha vedota, että SINUUN ei sattunut kun sinulle laitettiin. Et voi tuntea lapsesi puolesta.

      Mua oikeen itkettää vauvasi puolesta. En vain ymmärrä mikä ihme ajaa ihmisen tuommoiseen pinnallisuuteen?

      Olet KAMALA ihminen! Jos joku tulisi lähellekin minun 6 kk ikäistäni jonkun neulan kanssa ilman LÄÄKETIETEELLISTÄ syytä ja aiheuttaen vielä pysyvän arven niin kyllä minä ainakin PUOLUSTAISIN lastani.

      Mutta joo, joko olet teini tai sitten älykkyytesi ei kohoa normaalille tasolle.

      Tuli vähän sekava teksti, kun oikeesti oksettaa tommonen ajatuskin!

      • daniella_80

        Meidän tytölle laitettu korvikset 9kk vanhana. Huh huh ja vieläpä ulkomaan reissulla.miettikää sitä.

        Ymmärrän toki kaikki pikkukylissä turvallisen autuasta elämää elävien kommentit tästä oih tästä niin suurennellusta operaatiosta. Saanen kertoa että tämä maailma on täynnä kipua, tuskaa, kärsimystä, itkua, surua, vastoinkäymisiä kaikkea pahaa. Ja täällä vedetään hirvee herne nenään niinkin yleisestä asiasta kun vauvan korvien rei'ityksestä. Vauvatkin käyttää koruja, vai eikö teillä muilla käytetä edes esim. rannekorujakaan tai kaulakoruja????!
        Eikä lapsille kukaan nyt edes kylmiltään mitään reikii laittas, kannattaa tosiaan puuduttaa ensin (Esim. Emla-laastari), niin ei tarvii toista paruttaa, helpompi hoitaakin vauvan korvia muun hoidon yhteydessä eikä räplää niitä kun esim. meitin toinen tyttö jolle laitettiin 5-v vanhana-kun hän oli jo tietoinen ja halusi ne ottaa niin räpläs koko ajan niitä kun tiedosti täysin että siinä ne on ja halus tarkistaa ettei oo tippunu yms yms.

        Huvittavaa että tässäkin asiassa kommentoineet riehuu toisilla palstoilla ihmisille kun he esim.kritisoi aloittajaa eikä vastaa alkuperäisesti vastattuun kysymyksiin ja tekevät nyt esim tässä jutussa itse ihan samoin..huomaatteko??jee jee hyvin menee teilläkin.


      • ............
        daniella_80 kirjoitti:

        Meidän tytölle laitettu korvikset 9kk vanhana. Huh huh ja vieläpä ulkomaan reissulla.miettikää sitä.

        Ymmärrän toki kaikki pikkukylissä turvallisen autuasta elämää elävien kommentit tästä oih tästä niin suurennellusta operaatiosta. Saanen kertoa että tämä maailma on täynnä kipua, tuskaa, kärsimystä, itkua, surua, vastoinkäymisiä kaikkea pahaa. Ja täällä vedetään hirvee herne nenään niinkin yleisestä asiasta kun vauvan korvien rei'ityksestä. Vauvatkin käyttää koruja, vai eikö teillä muilla käytetä edes esim. rannekorujakaan tai kaulakoruja????!
        Eikä lapsille kukaan nyt edes kylmiltään mitään reikii laittas, kannattaa tosiaan puuduttaa ensin (Esim. Emla-laastari), niin ei tarvii toista paruttaa, helpompi hoitaakin vauvan korvia muun hoidon yhteydessä eikä räplää niitä kun esim. meitin toinen tyttö jolle laitettiin 5-v vanhana-kun hän oli jo tietoinen ja halusi ne ottaa niin räpläs koko ajan niitä kun tiedosti täysin että siinä ne on ja halus tarkistaa ettei oo tippunu yms yms.

        Huvittavaa että tässäkin asiassa kommentoineet riehuu toisilla palstoilla ihmisille kun he esim.kritisoi aloittajaa eikä vastaa alkuperäisesti vastattuun kysymyksiin ja tekevät nyt esim tässä jutussa itse ihan samoin..huomaatteko??jee jee hyvin menee teilläkin.

        minkä ihmeen takia vauvaan täytyy reikiä ruveta tökkimään? Onko se tärkeämpää, että äidin mielestä se on "kivan" näköistä kuin, että lapsi saa itse päättää kun siihen pystyy? Ymmärrän hyvin, että jo nelivuotias haluaa reikiä korviinsa ja sellaiset saakin (itselle kans), mutta kyllä tuo vauvojen rei´ittäminen kuulostaa vähän etelänmaiden touhulta...ja lapselliselta sen takia, että äiti niin haluaa. Kyllä se on hygieenisestikin ja mukavuussyistäkin turhaa, kun reiät tulehtuvat, särkevät ja vielä korukin lukkoineen painaa pikkuisen korvantauksia. Kyllä aikuisetkin ihmiset näköjään osaavat olla lapsellisia, itsekkäitä ja ajattelemattomia.. voivoi...


      • meillä...
        daniella_80 kirjoitti:

        Meidän tytölle laitettu korvikset 9kk vanhana. Huh huh ja vieläpä ulkomaan reissulla.miettikää sitä.

        Ymmärrän toki kaikki pikkukylissä turvallisen autuasta elämää elävien kommentit tästä oih tästä niin suurennellusta operaatiosta. Saanen kertoa että tämä maailma on täynnä kipua, tuskaa, kärsimystä, itkua, surua, vastoinkäymisiä kaikkea pahaa. Ja täällä vedetään hirvee herne nenään niinkin yleisestä asiasta kun vauvan korvien rei'ityksestä. Vauvatkin käyttää koruja, vai eikö teillä muilla käytetä edes esim. rannekorujakaan tai kaulakoruja????!
        Eikä lapsille kukaan nyt edes kylmiltään mitään reikii laittas, kannattaa tosiaan puuduttaa ensin (Esim. Emla-laastari), niin ei tarvii toista paruttaa, helpompi hoitaakin vauvan korvia muun hoidon yhteydessä eikä räplää niitä kun esim. meitin toinen tyttö jolle laitettiin 5-v vanhana-kun hän oli jo tietoinen ja halusi ne ottaa niin räpläs koko ajan niitä kun tiedosti täysin että siinä ne on ja halus tarkistaa ettei oo tippunu yms yms.

        Huvittavaa että tässäkin asiassa kommentoineet riehuu toisilla palstoilla ihmisille kun he esim.kritisoi aloittajaa eikä vastaa alkuperäisesti vastattuun kysymyksiin ja tekevät nyt esim tässä jutussa itse ihan samoin..huomaatteko??jee jee hyvin menee teilläkin.

        ..ei vauvat käytä mitään koruja. Niitä ehtii vanhempanakin pitää. Onhan se aika kornin näköistä kun pikkuiset kulkee hilut ja helyt kaulassa, korvissa tai kantasormukset sormissa, mutta ehkä se onneksi onkin yleisempää tietyissä tummahipiäisemmissä "kulttuuriryhmissä"...
        Ja mepä ollaan niin stadilaisia kuin olla voi, ja silti löytyy tarpeeksi harkintakykyä, ettei tollaiseen turhuuteen tarvitse lähteä mukaan. Kun kerran maailmassa on valmiiksi jo kärsimystä,kipua ja tuskaa, ei ole vanhempien tehtävänä suinkaan lisätä sen määrää lapselle. Kyllä oli huonot perustelut sulla.
        Ja mitä tulee loppulausahdukseesi: Pata kattilaa soimaa, vai mitä...


      • Äiti kahdelle
        meillä... kirjoitti:

        ..ei vauvat käytä mitään koruja. Niitä ehtii vanhempanakin pitää. Onhan se aika kornin näköistä kun pikkuiset kulkee hilut ja helyt kaulassa, korvissa tai kantasormukset sormissa, mutta ehkä se onneksi onkin yleisempää tietyissä tummahipiäisemmissä "kulttuuriryhmissä"...
        Ja mepä ollaan niin stadilaisia kuin olla voi, ja silti löytyy tarpeeksi harkintakykyä, ettei tollaiseen turhuuteen tarvitse lähteä mukaan. Kun kerran maailmassa on valmiiksi jo kärsimystä,kipua ja tuskaa, ei ole vanhempien tehtävänä suinkaan lisätä sen määrää lapselle. Kyllä oli huonot perustelut sulla.
        Ja mitä tulee loppulausahdukseesi: Pata kattilaa soimaa, vai mitä...

        Vanhempien tehtävä ei ole lisätä lapsen kipua ja tuskaa. Etenkään oman pinnallisuuden takia. Ja todellakin OMAN, vauva kun ei voi olla pinnallinen.


      • ..............................
        daniella_80 kirjoitti:

        Meidän tytölle laitettu korvikset 9kk vanhana. Huh huh ja vieläpä ulkomaan reissulla.miettikää sitä.

        Ymmärrän toki kaikki pikkukylissä turvallisen autuasta elämää elävien kommentit tästä oih tästä niin suurennellusta operaatiosta. Saanen kertoa että tämä maailma on täynnä kipua, tuskaa, kärsimystä, itkua, surua, vastoinkäymisiä kaikkea pahaa. Ja täällä vedetään hirvee herne nenään niinkin yleisestä asiasta kun vauvan korvien rei'ityksestä. Vauvatkin käyttää koruja, vai eikö teillä muilla käytetä edes esim. rannekorujakaan tai kaulakoruja????!
        Eikä lapsille kukaan nyt edes kylmiltään mitään reikii laittas, kannattaa tosiaan puuduttaa ensin (Esim. Emla-laastari), niin ei tarvii toista paruttaa, helpompi hoitaakin vauvan korvia muun hoidon yhteydessä eikä räplää niitä kun esim. meitin toinen tyttö jolle laitettiin 5-v vanhana-kun hän oli jo tietoinen ja halusi ne ottaa niin räpläs koko ajan niitä kun tiedosti täysin että siinä ne on ja halus tarkistaa ettei oo tippunu yms yms.

        Huvittavaa että tässäkin asiassa kommentoineet riehuu toisilla palstoilla ihmisille kun he esim.kritisoi aloittajaa eikä vastaa alkuperäisesti vastattuun kysymyksiin ja tekevät nyt esim tässä jutussa itse ihan samoin..huomaatteko??jee jee hyvin menee teilläkin.

        Itkikö lapsesi, kun reijät laitettiin?

        Jos itki, niin miltä sinusta silloin tuntui? Hyvältä äidiltä, kun nyt on nätit korut vauvan korvissa?


      • Asia vaivaa....
        .............................. kirjoitti:

        Itkikö lapsesi, kun reijät laitettiin?

        Jos itki, niin miltä sinusta silloin tuntui? Hyvältä äidiltä, kun nyt on nätit korut vauvan korvissa?

        Millä tavalla lasta voi lohduttaa tuossa tilanteessa? Mitä sille voi sanoa? Että äiti aiheutti sinulle tuskaa oman itsekkyytensä takia? Millaisia arvoja kaltaisesi äiti opettaa lapselleen?


      • daniella_80
        Asia vaivaa.... kirjoitti:

        Millä tavalla lasta voi lohduttaa tuossa tilanteessa? Mitä sille voi sanoa? Että äiti aiheutti sinulle tuskaa oman itsekkyytensä takia? Millaisia arvoja kaltaisesi äiti opettaa lapselleen?

        niin ei itkenyt laittohetkellä lainkaan, silmät pikkasen räpsähti ja laiton jälkeen oli ihan oma itsensä. Eikä ole milläänlailla vaivannut saatikka haitannut vauvaa. En ole kenellekkään lapselleni laittanut korviksia ilman puudutusta, Ei se puudutuksen kanssa mitään satu, ilman puudutusta voisin olettaa että sattuu.....olen ainkin kuullut että monet vie lapset (vaikka lapsi itse haluaisikin) ilman puudutusta, mutta itse en. En ole kuullut tähän asti tytöstä/naisesta jotka eivät pitäisi/haluaisi käyttää korviksia niin eikö se nyt ole ihan sama millon ne laittaa. esim. mun mielestä 3-vuotiaan tahto saada korvikset on ihan yhtälailla vanhempien päätös kun alle vuoden ikäisillekin. Jokatapauksessa suurinosa ne korvikset haluaa ja vanhemmat päättää laitetaanko vai ei.


      • mie vaan
        daniella_80 kirjoitti:

        niin ei itkenyt laittohetkellä lainkaan, silmät pikkasen räpsähti ja laiton jälkeen oli ihan oma itsensä. Eikä ole milläänlailla vaivannut saatikka haitannut vauvaa. En ole kenellekkään lapselleni laittanut korviksia ilman puudutusta, Ei se puudutuksen kanssa mitään satu, ilman puudutusta voisin olettaa että sattuu.....olen ainkin kuullut että monet vie lapset (vaikka lapsi itse haluaisikin) ilman puudutusta, mutta itse en. En ole kuullut tähän asti tytöstä/naisesta jotka eivät pitäisi/haluaisi käyttää korviksia niin eikö se nyt ole ihan sama millon ne laittaa. esim. mun mielestä 3-vuotiaan tahto saada korvikset on ihan yhtälailla vanhempien päätös kun alle vuoden ikäisillekin. Jokatapauksessa suurinosa ne korvikset haluaa ja vanhemmat päättää laitetaanko vai ei.

        tässä vähän vanhempi keskustelupätkä helistin.fi sivulta ja vähän avarakatseisempaa ja asiapitosempaa juttua kun täällä. Siinä oli mielestäni mainittu muutama paikka ja tosiaan kannattaa ihan soitella ja kysellä.

        http://www.helistin.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=32336&sid=16665fd6155d84188755a5f58726568a


      • Oli vaan niin hyvin sanottu
        mie vaan kirjoitti:

        tässä vähän vanhempi keskustelupätkä helistin.fi sivulta ja vähän avarakatseisempaa ja asiapitosempaa juttua kun täällä. Siinä oli mielestäni mainittu muutama paikka ja tosiaan kannattaa ihan soitella ja kysellä.

        http://www.helistin.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=32336&sid=16665fd6155d84188755a5f58726568a

        "Taitaa koirillakin olla enemmän oikeuksia kuin vauvoilla - häntien ja korvien typistäminenhän on ollut kiellettyä eläinsuojelulain nojalla vuodesta 1996."


        Kyse on nimenomaan tästä. Vauva on puolustuskyvytön.


      • ............
        Oli vaan niin hyvin sanottu kirjoitti:

        "Taitaa koirillakin olla enemmän oikeuksia kuin vauvoilla - häntien ja korvien typistäminenhän on ollut kiellettyä eläinsuojelulain nojalla vuodesta 1996."


        Kyse on nimenomaan tästä. Vauva on puolustuskyvytön.

        kyllä minunkin mielestäni vauvan korvien tai muiden kehonosien rei`ittäminen voidaan katsoa jo pahoinpitelyksi (aiheutui toimenpiteestä kipua tai ei). Lapsen kehoa ei ole tarkoitettu sitä varten, varsinkaan, jos lapsi ei itse kykene tekemään päätöstä asiasta. Korvareiät voidaan suoraan lukea samaan kastiin lävistyksien kanssa.
        Haluaisiko kukaan aikuinen, että joku muu tekisi päätöksen lävistää hänen ruumiinosiaan ilman lupaa? Olisiko vauvan navan tai nenän lävistäminen myös hyväksyttävää? Saattaisi tulla vieraita lastensuojeluviranomaisilta...
        Kyllä tässä kyse on vain ja ainoastaan vanhemman turhamaisuudesta, kypsymättömyydestä, tyhmyydestä ja itsekkyydestä. Kyllä sitä avarakatseisuutta voi harrastaa muullakin tapaa.


    • täytyyyy

      Miten kukaan ihminen voi olla noin pinnallinen...

    • kysymyksen...

      Miksi? Puolivuotias ei osaa ilmaista, haluaako korviinsa reiät vaiko ei, joten miksi sen ikäiselle (tai vähän vanhemmallekaan) pitäisi niitä laittaa? Itse sain korvien rei'ityksen 7-vuotiaana, aikaisemmin jo halusin mutta äitini päätti että jos vielä noin vanhana haluan niin sitten saan.

    • äippäliini

      Kyllä laittavat. Tuttuni laitatti alle vuoden ikäiselle tytölleen korvikset. Oli kyllä kieltämättä aika hurjan näköiset,mutta kyllä laittoivat. Eipä tarvitse vanhempana lapsen miettiä uskaltaako mennä ottamaan. : )

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe